جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: استفاده از بعضی از صفتهای تفضیل در قرآن چه حکمتی دارد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    علاقه
    تعجب از اینهمه نادانی نادانی خودم و دیگران
    نوشته
    138
    حضور
    3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    329

    اشاره استفاده از بعضی از صفتهای تفضیل در قرآن چه حکمتی دارد؟




    استفاده نامفهوم صفت تفضيل در بعضي از آيات قرآن داراي چه حكمتي است:
    النساء : 46 مِنَ الَّذينَ هادُوا يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ وَ يَقُولُونَ سَمِعْنا وَ عَصَيْنا وَ اسْمَعْ غَيْرَ مُسْمَعٍ وَ راعِنا لَيًّا بِأَلْسِنَتِهِمْ وَ طَعْناً فِي الدِّينِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ قالُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا وَ اسْمَعْ وَ انْظُرْنا لَكانَ خَيْراً لَهُمْ وَ أَقْوَمَ وَ لكِنْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ فَلا يُؤْمِنُونَ إِلاَّ قَليلاً


    کارشناس بحث : کوثر قرآن


    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۶/۰۱/۰۸ در ساعت ۱۶:۲۸
    کمتر اثبات کن! بیشتر بیاموز!

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    تفسیر قرآن
    نوشته
    29
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    113



    نقل قول نوشته اصلی توسط جویا نمایش پست ها
    استفاده نامفهوم صفت تفضيل در بعضي از آيات قرآن داراي چه حكمتي است:
    نقل قول نوشته اصلی توسط جویا نمایش پست ها
    النساء : 46 مِنَ الَّذينَ هادُوا يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ وَ يَقُولُونَ سَمِعْنا وَ عَصَيْنا وَ اسْمَعْ غَيْرَ مُسْمَعٍ وَ راعِنا لَيًّا بِأَلْسِنَتِهِمْ وَ طَعْناً فِي الدِّينِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ قالُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا وَ اسْمَعْ وَ انْظُرْنا لَكانَ خَيْراً لَهُمْ وَ أَقْوَمَ وَ لكِنْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ فَلا يُؤْمِنُونَ إِلاَّ قَليلاً


    کارشناس بحث : کوثر قرآن


    با سلام

    اسم تفضیل به کلمه ای گفته می شود که بر زیادی ویژگی و صفتی در یک موصوف نسبت به موصوف دیگر دلالت می کند و موارد کاربرد آن در قرآن بر همین اساس است و با توجه به سیاق و متن آیه و در برخی موارد با رجوع به تفسیر قابل فهم است.
    در آیه مورد بحث « وَ لَوْ أَنَّهُمْ قالُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا وَ اسْمَعْ وَ انْظُرْنا لَكانَ خَيْراً لَهُمْ » وَ أَقْوَم دو اسم تفضیل «خیراً» به معنای عادلانه تر و بهتر و «أقوم» به معنای درست تر و محکم تر وجود دارد و معنای آن چنین است:
    اگر آنها به جاى اين همه لجاجت و دشمنى با حق و جسارت و بى ادبى، راه راست را پيش مى‏گرفتند و مى‏گفتند:" ما كلام خدا را شنيديم و از در اطاعت درآمديم، سخنان ما را بشنو و ما را مراعات كن و به ما مهلت بده تا حقايق را كاملا درك كنيم، به نفع آنها بود و با عدالت و منطق و ادب كاملا تطبيق داشت".
    تو ضیح این که اين آيه به دنبال آيات قبل، صفات جمعى از دشمنان اسلام را تشريح مى‏كند و به گوشه‏اى از اعمال آن ها اشاره مى‏نمايد.
    نخست مى‏ گويد: يكى از كارهاى آن ها، تحريف حقايق و تغيير چهره دستورهاى خداوند بوده است،"« مِنَ الَّذِينَ هادُوا يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ » جمعى از يهوديان سخنان را از محل خود تحريف مى‏نمايند" به دنبال اين جمله مى‏فرمايد:
    « وَ يَقُولُونَ سَمِعْنا وَ عَصَيْنا »" ما شنيديم و مخالفت كرديم!" يعنى بجاى اينكه بگويند سمعنا و اطعنا:" شنيديم و فرمانبرداريم" مى‏گويند شنيديم و مخالفيم،
    و بعد اشاره به قسمت ديگر از سخنان عداوت‏ آميز و آميخته با جسارت و بى ادبى آنها كرده، مى‏گويد آن ها مى‏گويند: وَ اسْمَعْ غَيْرَ مُسْمَعٍ " بشنو كه هرگز نشنوى" و به اين ترتيب آن ها براى نگهدارى يك عده از همه جا بى‏ خبر علاوه بر تحريف حقايق و خيانت در ابلاغ كتب آسمانى كه سرمايه اصلى نجات قوم و ملت آنها را از چنگال ستمگرانى همچون فرعون تشكيل مى‏داد، به حربه ناجوانمردانه استهزاء و سخريه كه حربه افراد خودخواه و مغرور و لجوج است متوسل مى‏شدند، و گاهى علاوه بر همه اين ها از جمله‏هايى كه مسلمانان پاكدل در برابر پيامبر (ص) مى‏گفتند سوء استفاده كرده و آن جمله‏ها را با معانى ديگرى به عنوان تكميل سخریه های خود به کار
    مى‏بردند مانند جمله" راعنا" كه به معنى" ما را مراعات كن و به ما مهلت بده" بود و مسلمانان راستين در آغاز دعوت پيامبر (ص) براى اينكه خوبتر و بهتر سخنان او را بشنوند و به دل بسپارند در برابر پيامبر (ص) اين جمله را مى- گفتند، ولى اين دسته از يهود اين جمله را دستاويز قرار داده و آن را مقابل آن حضرت، تكرار مى‏ كردند و منظورشان معنى عبرى اين جمله كه" بشنو كه هرگز نشنوى" بود و يا معنى ديگر عربى آن را يعنى" ما را تحميق كن"! اراده مى‏كردند «1» اشاره به اينكه كار پيامبر اسلام (ص)- العياذ باللَّه- تحميق و اغفال كردن مردم بوده است.
    «تمام اينها به منظور آن بود كه با زبان خود حقايق را از محور اصلى بگردانند و در آئين حق طعن زنند » (لَيًّا بِأَلْسِنَتِهِمْ وَ طَعْناً فِي الدِّينِ)
    «وَ لَوْ أَنَّهُمْ قالُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا وَ اسْمَعْ وَ انْظُرْنا لَكانَ خَيْراً لَهُمْ وَ أَقْوَمَ» اما اگر آن ها به جاى اين همه لجاجت و دشمنى با حق و جسارت و بى ادبى، راه راست را پيش مى‏گرفتند و مى‏گفتند:" ما كلام خدا را شنيديم و از در اطاعت درآمديم، سخنان ما را بشنو و ما را مراعات كن و به ما مهلت بده تا حقايق را كاملا درك كنيم، به نفع آنها بود و با عدالت و منطق و ادب كاملا تطبيق داشت".

    رک: تفسير نمونه، ج‏3، ص: 405
    با تشکر


  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    علاقه
    تعجب از اینهمه نادانی نادانی خودم و دیگران
    نوشته
    138
    حضور
    3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    329



    فرمودید:
    اسم تفضیل به کلمه ای گفته می شود که بر زیادی ویژگی و صفتی در یک موصوف نسبت به موصوف دیگر دلالت می کند
    پیشنهادی که قرآن به معاندین می دهد «بهتر» و »محکمتر» از سخنان آنها نیست! زیرا اصلا سخنان آنان خوب و محکم نیست!

    کمتر اثبات کن! بیشتر بیاموز!

  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط جویا نمایش پست ها
    استفاده نامفهوم صفت تفضيل در بعضي از آيات قرآن داراي چه حكمتي است: النساء : 46 مِنَ الَّذينَ هادُوا يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ وَ يَقُولُونَ سَمِعْنا وَ عَصَيْنا وَ اسْمَعْ غَيْرَ مُسْمَعٍ وَ راعِنا لَيًّا بِأَلْسِنَتِهِمْ وَ طَعْناً فِي الدِّينِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ قالُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا وَ اسْمَعْ وَ انْظُرْنا لَكانَ خَيْراً لَهُمْ وَ أَقْوَمَ وَ لكِنْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ فَلا يُؤْمِنُونَ إِلاَّ قَليلاً
    سلام
    اسماء تفضیلی که مرتبط با خداست صفت تفضیل مطلق است یعنی به معنای خوبتر نیست تا در مقابلش خوب قرار گیرد بلکه خوب در مقابل بد است اما چون منسوب به خداست دیگر از آن به خوب نمی توان تعبیر کردد بلکه به تعبیر خوبترین باید از آن یاد نمود . یعنی در اینجا خوبترین در مقابل بد است .
    والله الموفق

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۱/۱۰/۲۷ در ساعت ۱۵:۲۹
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58317



    با نام و یاد دوست

    استفاده از بعضی از صفتهای تفضیل در قرآن چه حکمتی دارد؟



    کارشناس بحث: یاسین



    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۰۲/۲۶ در ساعت ۱۲:۰۸ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,067
    حضور
    36 روز 11 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3948



    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و احترام


    «اسم تفضيل»: اسمى است كه مشتق است از فعل با وصف زيادتى بر غير.

    فرق بين اسم تفضيل و أفعل تفضيل اين است كه: اگر در اول كلمه آن همزه باشد «أفعل تفضيل» است و اگر نباشد «اسم تفضيل» است. پس خير و شر، اسم تفضيل است نه أفعل تفضيل- و استعمال اسم تفضيل از سه چيز خالى نيست: يا «الف و لام» مثل زيد الافضل، يا «اضافه» مثل زيد أفضل الرجال، يا «من» مثل زيد أفضل من عمرو.[1]

    اگر گفته شود که عبارت« این از آن بهتر است» به این معنی است که در هر کدام از این دو خیری هست، تا اینکه صحیح باشد ما یکی را بر دیگری ترجیح دهیم، به خاطر اینکه کلمه «خیر» در اصل افعل تفضیل است، می گوییم این حرف صحیح نیست زیرا؛ مراد از خیر در اینجا خیر در مقابل شر است، نه خیری که در به معنی افعل تفضیل باشد، مانند اینکه گفته شود: در فلان کار خیر است، یعنی در آن شر نیست.[2]

    ظاهر اينست كه أفعل تفضيل دراين مقام بمعنى أصل فعل باشد به اين معنى كه به تحقیق اين گفتار، برای ايشان خوب و بعدالت نزديك بود.[3]



    [1] - حجة التفاسير و بلاغ الإكسير، جلد اول ‏تعليقه، ص73.

    [2]الموسوعة القرآنية، خصائص السور، ج‏2، ص: 186.

    [3] - تفسير شريف لاهيجي، ج‏1، ص: 484.

    استفاده از بعضی از صفتهای تفضیل در قرآن چه حکمتی دارد؟
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  13. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود