صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شبهه افکنی یا واقعیت در میان مردم وجوانان علیه خاندان اهلبیت(ع)؟؟؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300

    شبهه افکنی یا واقعیت در میان مردم وجوانان علیه خاندان اهلبیت(ع)؟؟؟




    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    باتشکراز مدیران ومسئولان محترم انجمن تاریخ

    به تازگی میان جوانان به خصوص قشر دانشجو تبلیغات هدفمندی صورت میگیرد که البته بنده به دلیل ضیق وقت فعلا" قادر به مطالعه ی مستند در این مورد نمیباشم .

    اخیرا" دریکی دومجلس سخنرانی از افراد سرشناس هم این مطلب ذکر شده است
    (البته بنده خودم قبلا" به مطالبی در این مورد برخورده ام اما فعلا" هیچ نظری ندارم )

    بنده باقرار دادن لینک مطلب از مدیران محترم انجمن تاریخ تقاضای بررسی مستند این سؤالها را دارم : البته به نیابت از طرف دوستان دانشجو

    1-چرا در هیچ یک از مقتل خوانی ها وسخنرانی ها اسمی از مادر حضرت رقیه (س) برده نمیشود درحالیکه نام مادر علی اصغر (ع) وعلی اکبر (ع) و.... برای مردم کاملا" اشکار ومعلوم است .اما نام حضرت رقیه(س) همیشه با نام عمه اش زینب (س) همراه است ؟

    2- دربرخی از متون آورده شده که حضرت رقیه (س) فرزند یکی از اصحاب امام حسین (ع) بوده که ایشان آن دختر را به فرزندی قبول نموده اند .لطفا" درمورد این ادعا ها توضیح بفرمایید .

    آیت‌الله خوشوقت: رقیه دخترامام حسین نبود

    کد خبر: ۴۵۹۴۶. جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۱، ساعت ۱۱:۲
    آیت الله شیخ «عزیزالله خوشوقت» از علمای مشهور تهران در اظهاراتی که چندی پیش در شبکه یک صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد و اکنون در فضای مجازی می چرخد، رقیه را دختر یکی از یاران امام حسین خواند.

    به گزارش زلال نیوز ، وی در پاسخ به پرسش یکی از پامنبری‌های خود که پرسید "آیا حضرت رقیه سلام الله علیها دختر امام حسین علیه السلام است یا خیر؟" پاسخ داد: "ایشان (حضرت رقیه) دختر یکی از شهدای کربلا است. در تاریخ که در مورد بچه های امام حسین می نویسند، دختری به نام رقیه وجود ندارد.
    پرسش کننده در ادامه می پرسد: "اصلا ایشان (حضرت رقیه) وجود داشته؟" خوشوقت پاسخ می دهد: "بله، در تاریخ وجود داشته در شام هم بوده اما اصلا دختر امام حسین علیه السلام نبوده است".
    این پرسش کننده همچنین در مورد چگونگی شهادت حضرت رقیه سوال می کند، و خوشوقت پاسخ می دهد: "باید بگوئیم در مقاتل چنین بیان شده است. ما که آنجا نبودیم ببینیم چگونه به شهادت رسید؟".
    آیت الله خوشوقت در ادامه در مورد نحوه عزاداری می گوید: وقتی عزاداری دست عموم بیفتد، اختراعاتی هم پیش می آید و سلیقه های مختلفی مانند زنجیرزنی، قفل زنی، قمه زنی و غیره به وجود می آید. گریه از همه راحت تر، ارزان تر و بی اشکال تر است".
    البته استاد شهید مطهری نیز در مورد وجود دختری از امام حسین (ع) به نام رقیه که در شام شهید شده باشد، تشکیک می کند.
    هیئت های مذهبی روز سوم صفر را روز شهادت جناب رقیه می دانند.

    منبع خبر : http://www.shahrekhabar.com/news/analysis/1355470620356368/

    حق یارتان



    کارشناس بحث : مقداد
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۹۱/۰۹/۲۶ در ساعت ۲۲:۱۴

  2. صلوات ها 13


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات تاریخی
    نوشته
    1,739
    حضور
    26 روز 19 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4711



    نقل قول نوشته اصلی توسط ••ostad•• نمایش پست ها
    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    باتشکراز مدیران ومسئولان محترم انجمن تاریخ

    به نازگی میان جوانان به خصوص قشر دانشجو تبلیغات هدفمندی صورت میگیرد که البته بنده به دلیل ضیق وقت فعلا" قادر به مطالعه ی مستند در این مورد نمیباشم .

    اخیرا" دریکی دومجلس سخنرانی از افراد سرشناس هم این مطلب ذکر شده است
    (البته بنده خودم قبلا" به مطالبی در این مورد برخورده ام اما فعلا" هیچ نظری ندارم )

    بنده باقرار دادن لینک مطلب از مدیران محترم انجمن تاریخ تقاضای بررسی مستند این سؤالها را دارم : البته به نیابت از طرف دوستان دانشجو

    1-چرا در هیچ یک از مقتل خوانی ها وسخنرانی ها اسمی از مادر حضرت رقیه (س) برده نمیشود درحالیکه نام مادر علی اصغر (ع) وعلی اکبر (ع) و.... برای مردم کاملا" اشکار ومعلوم است .اما نام حضرت رقیه(س) همیشه با نام عمه اش زینب (س) همراه است ؟

    2- دربرخی از متون آورده شده که حضرت رقیه (س) فرزند یکی از اصحاب امام حسین (ع) بوده که ایشان آن دختر را به فرزندی قبول نموده اند .لطفا" درمورد این ادعا ها توضیح بفرمایید .

    آیت‌الله خوشوقت: رقیه دخترامام حسین نبود

    کد خبر: ۴۵۹۴۶. جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۱، ساعت ۱۱:۲
    آیت الله شیخ «عزیزالله خوشوقت» از علمای مشهور تهران در اظهاراتی که چندی پیش در شبکه یک صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد و اکنون در فضای مجازی می چرخد، رقیه را دختر یکی از یاران امام حسین خواند.

    به گزارش زلال نیوز ، وی در پاسخ به پرسش یکی از پامنبری‌های خود که پرسید "آیا حضرت رقیه سلام الله علیها دختر امام حسین علیه السلام است یا خیر؟" پاسخ داد: "ایشان (حضرت رقیه) دختر یکی از شهدای کربلا است. در تاریخ که در مورد بچه های امام حسین می نویسند، دختری به نام رقیه وجود ندارد.
    پرسش کننده در ادامه می پرسد: "اصلا ایشان (حضرت رقیه) وجود داشته؟" خوشوقت پاسخ می دهد: "بله، در تاریخ وجود داشته در شام هم بوده اما اصلا دختر امام حسین علیه السلام نبوده است".
    این پرسش کننده همچنین در مورد چگونگی شهادت حضرت رقیه سوال می کند، و خوشوقت پاسخ می دهد: "باید بگوئیم در مقاتل چنین بیان شده است. ما که آنجا نبودیم ببینیم چگونه به شهادت رسید؟".
    آیت الله خوشوقت در ادامه در مورد نحوه عزاداری می گوید: وقتی عزاداری دست عموم بیفتد، اختراعاتی هم پیش می آید و سلیقه های مختلفی مانند زنجیرزنی، قفل زنی، قمه زنی و غیره به وجود می آید. گریه از همه راحت تر، ارزان تر و بی اشکال تر است".
    البته استاد شهید مطهری نیز در مورد وجود دختری از امام حسین (ع) به نام رقیه که در شام شهید شده باشد، تشکیک می کند.
    هیئت های مذهبی روز سوم صفر را روز شهادت جناب رقیه می دانند.

    منبع خبر : http://www.shahrekhabar.com/news/analysis/1355470620356368/

    حق یارتان



    کارشناس بحث : مقداد
    با عرض سلام و ادب

    قبل از هر چیز بر خود لازم می دانم از حس مسئولیت جنابعالی برای بر طرف کردن شبهات دینی تقدیر و تشکر کنم.امیدوارم مطالبی که خدمت شما عرض خواهم کرد برای رفع این شبهات مفید واقع شود.

    قبل از بیان مطالبی پیرامون حضرت رقیه(س) ذکر چند نکته را مناسب می دانم:

    1- ما در نقل های تاریخی پیرامون بسیاری از حوادث با اختلافات فراوانی مواجه هستیم،که اظهار نظر قطعی درباره آن موضوع را با مشکل مواجه می کند،اما نکته ای که باید در اینگونه موارد مورد توجه قرار گیرد،این است که وقتی درباره موضوعی اقوال متفاوتی وجود دارد،رد قطعی یا پذیرش قطعی آن موضوع،کار عالمانه ای نیست،بلکه لازم است از اظهار نظر قطعی خودداری کرده و صرفاً به بیان اقوال اکتفا کنیم.
    اتفاقاً موضوع حضرت رقیه(س) هم از این دسته نقل های تاریخی است.بنابراین اظهار نظر قطعی آنهم در رد موضوعی که قرائن وشواهدی بر اثباتش وجود دارد،(اگر واقعاً چنین سخنی گفته شده باشد)عملی عالمانه و مناسب نیست،آنهم در رسانه ملی.

    مناسب است به نظر دو تن از مراجع بزرگوار تقلید درباره حضرت رقیه(س) اشاره کنم:

    عده‌ای از ارادتمندان به ساحت قدسی اهل بیت‌(ع) در پاسخ به شبهه‌ای که در برخی محافل مطرح شده نظر دو تن از مراجع عظام تقلید شیعه در این خصوص را با طرح 4 سؤال جویا شده‌اند.

    1- صحت وجود دختری با مشخصاتی که ارباب مقاتل در مورد کیفیت شهادت آن بزرگوار نقل کرده‌اند (درخرابه شام) چیست؟

    2- صحت انتساب چنین دختری به امام حسین‌(ع) چگونه می‌باشد؟

    3- صحت انتساب حرم موجود در نزدیک دمشق به دختری به نام حضرت رقیه‌(س) چگونه است؟

    4- با توجه به موارد گفته شده و پاسخ‌های حضرت عالی انجام نذر و ادای آن دارای چه حکمی است؟

    متن کامل نظرات این دو مرجع تقلید تقدیم می‌گردد

    پاسخ آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی

    بسمه‌تعالی

    شکی نیست که دختر کوچکی از امام حسین‌(ع) در شام از دنیا رفت و در آنجا دفن شد و حرم فعلی منسوب به همان دختر است، اما این که نام آن دختر رقیه بوده یا نام دیگری داشته در بین دانشمندان اسلامی اختلاف نظر وجود دارد هر چند معروف این است که نامش رقیه است.

    همیشه موفق باشید.

    شبهه افکنی یا واقعیت در میان مردم وجوانان علیه خاندان اهلبیت(ع)؟؟؟

    پاسخ آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی

    بسمه‌تعالی

    در کتاب‌هایی چون کامل بهائی و نفس‌المهموم و کتاب‌های معتبر دیگر دختر خردسالی که برخی نام او را رقیه نامیده‌اند و در شام به شهادت می‌رسد، برای امام حسین‌(ع) ذکر کرده‌اند و اگر کسی برای آن حضرت نذر کند، باید آن را ادا نماید و مضجع موجود در دمشق متعلق به آن حضرت است.


    شبهه افکنی یا واقعیت در میان مردم وجوانان علیه خاندان اهلبیت(ع)؟؟؟


    2- عدم ذکر نام مادر حضرت رقیه(س) در حوادث کربلا،اختصاص به ایشان ندارد.بسیاری از شهدای بزرگوار کربلا هم هستند که یا نامی از آنها برده نمی شود یا کمتر بدانها اشاره می شود.مادر حضرت رقیه مطابق اکثر نقل ها «ام اسحاق» نام دارد که فضایل و مناقب بسیاری را برای آن بانو بر می‌شمارند. (1)

    3- در مورد نظر شهید مطهری درباره دختر سه ساله امام حسین(ع)، باید عرض کنم:

    دربخش پنجم کتاب حماسه حسینی که مربوط به یادداشت‌های شهید مطهری است، در واقع یادداشت‌ها و فیش‌های تحقیقاتی استاد بوده که قصد داشته بعدها درباره آنها تحقیق کند و هنوز در این مطالب به نتیجه قطعی نرسیده بود. این مسأله برای اهل تحقیق و پژوهش، کار رایجی است که گاهی مطلبی را در جایی یادداشت می‌کنند تا در فرصتی مناسب راجع به آن تحقیق کنند. اما مشکلی که در مورد شهید مطهری پیش آمده این است که ناشر محترم، به دلیل جایگاه ویژه استاد و با هدف انتشار آثار جدیدی از ایشان، یادداشت‌های خام ایشان را که هنوز در آنها تحقیق نشده بود، در کنار سخنرانی‌های ایشان که دیدگاه‌های پخته و نهایی او بود به چاپ رساند و آن همه سر و صدا به راه انداخت. این در حالی است که ناشر در مقدمه کتاب این تذکر را هم داده است ؛ در مجموع شاید شهید مطهری قصد داشته در این موضوع تحقیق کند و نظر نهایی خود را در این باره اظهار نکرده بود و نمی‌توان ادعا کرد که ایشان ماجرای شهادت دختر کوچک امام حسین در شام را قبول نداشته است.

    در پست بعدی به این سوال پاسخ خواهیم گفت که : آیا امام حسین(ع) دختری به نام رقیه داشته است؟

    پی نوشتها:

    (1). ترجمه ارشاد ج2 ص197.
    شبهه افکنی یا واقعیت در میان مردم وجوانان علیه خاندان اهلبیت(ع)؟؟؟
    خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»

  5. صلوات ها 11


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات تاریخی
    نوشته
    1,739
    حضور
    26 روز 19 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4711



    آیا امام حسین(ع) دختری به نام رقیه داشتند؟

    یکی از مسائل اختلافی درباره فرزندان امام حسین(ع) این است که آیا آن حضرت دختری به نام رقیه داشته اند؟یا خیر؟ قرائن و شواهدی وجود دارد که وجود چنین دختری را برای آن حضرت تأیید می کند.

    اصل وجود دختری چهار ساله برای امام حسین علیه السلام در منابع شیعی آمده است در کتاب کامل بهائی نوشته علاء الدین طبری (قرن ششم هجری) قصه دختری چهار ساله که در ماجرای اسارت در خرابه شام در کنار سر بریده پدر به شهادت رسیده، آمده است.(1)

    اما در مورد نام او، آیا رقیه بوده یا فاطمه صغری و... اختلاف است.

    دو خطاب از امام حسین علیه السلام در کربلا در مصادر شیعی آمده است که یکی از دختران حرم خود را با نام رقیه صدا زده است.

    1)- “یا اختاه یا ام کلثوم، و انت یا زینب و انت یا رقیه و انت یا فاطمه و انت یا رباب، ...”.(2)

    2)- “ثم نادی: یا ام کلثوم و یا سکینه و یا رقیه و یا عاتکه و یا زینب یا اهل بیتی علیکن منی السلام”.(3)

    اکثر محدثان دو دختر به نامهای سکینه و فاطمه برای امام حسین (ع) ذکر کرده‌اند اما علامه ابن شهر آشوب و محمد بن جریر طبری، سه دختر به نامهای سکینه فاطمه و زینب (ع) را برای آن حضرت برشمرده‌اند.

    در میان محدثان قدیم تنها علی بن عیسی اربلی ـ صاحب کتاب کشف الغمه (که این کتاب را در سال687 ه ق تألیف کرده است) به نقل از کمال الدین گفته است که امام حسین (ع) شش پسر و چهار دختر داشت ولی او نیز هنگام شمارش دخترها، سه نفر به نامهای زینب سکینه و فاطمه را نام می‌برد و از چهارمی ذکری به میان نمی‌آورد. احتمال دارد که چهارمین دختر همین رقیه (ع) بوده است.

    علامه حائری در کتاب معالی السبطین می‌نویسد: بعضی مانند محمد بن طلحه شافعی و دیگران از علمای اهل تسنن و شیعه می‌نویسند “امام حسین (ع) دارای ده فرزند، شش پسر، و چهار دختر بوده است. سپس می‌نویسد: دختران او عبارتند از: سکینه، فاطمه صغری، فاطمه کبری و رقیه علیهن السلام. آنگاه در ادامه می‌افزاید: رقیه پنج سال یا هفت سال داشت و در شام وفات کرد.(4)

    باید دانست که گاهی بعضی از دختران دو نام داشتند مثلاً طبق قرائتی به احتمال قوی همین حضرت رقیه (س) را فاطمه صغری می‌خواندند و شاید همین موضوع باعث غفلت از نام اصلی او شده است.بهرحال از لحاظ تحقیقی هیچ استبعادی وجود ندارد که نام این دختر امام حسین (ع) رقیه باشد.



    پی نوشت :

    (1). کامل بهائی، ج 2، ص 179

    (2). اللهوف، سید بن طاووس ص 140 و 141

    (3). مقتل ابن مخنف، ص 131

    (4). سرگذشت جانسوز حضرت رقیه (س) ص 9 به نقل از معالی السبطین، ج 2، ص 214.
    شبهه افکنی یا واقعیت در میان مردم وجوانان علیه خاندان اهلبیت(ع)؟؟؟
    خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»

  7. صلوات ها 10


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300



    نقل قول نوشته اصلی توسط مقداد نمایش پست ها

    مناسب است به نظر دو تن از مراجع بزرگوار تقلید درباره حضرت رقیه(س) اشاره کنم:

    عده‌ای از ارادتمندان به ساحت قدسی اهل بیت‌(ع) در پاسخ به شبهه‌ای که در برخی محافل مطرح شده نظر دو تن از مراجع عظام تقلید شیعه در این خصوص را با طرح 4 سؤال جویا شده‌اند.

    1- صحت وجود دختری با مشخصاتی که ارباب مقاتل در مورد کیفیت شهادت آن بزرگوار نقل کرده‌اند (درخرابه شام) چیست؟

    2- صحت انتساب چنین دختری به امام حسین‌(ع) چگونه می‌باشد؟

    3- صحت انتساب حرم موجود در نزدیک دمشق به دختری به نام حضرت رقیه‌(س) چگونه است؟

    4- با توجه به موارد گفته شده و پاسخ‌های حضرت عالی انجام نذر و ادای آن دارای چه حکمی است؟

    متن کامل نظرات این دو مرجع تقلید تقدیم می‌گردد

    پاسخ آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی

    بسمه‌تعالی
    شکی نیست که دختر کوچکی از امام حسین‌(ع) در شام از دنیا رفت و در آنجا دفن شد و حرم فعلی منسوب به همان دختر است، اما این که نام آن دختر رقیه بوده یا نام دیگری داشته در بین دانشمندان اسلامی اختلاف نظر وجود دارد هر چند معروف این است که نامش رقیه است.
    همیشه موفق باشید.

    شبهه افکنی یا واقعیت در میان مردم وجوانان علیه خاندان اهلبیت(ع)؟؟؟

    پاسخ آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی

    بسمه‌تعالی

    در کتاب‌هایی چون کامل بهائی و نفس‌المهموم و کتاب‌های معتبر دیگر دختر خردسالی که برخی نام او را رقیه نامیده‌اند و در شام به شهادت می‌رسد، برای امام حسین‌(ع) ذکر کرده‌اند و اگر کسی برای آن حضرت نذر کند، باید آن را ادا نماید و مضجع موجود در دمشق متعلق به آن حضرت است.


    شبهه افکنی یا واقعیت در میان مردم وجوانان علیه خاندان اهلبیت(ع)؟؟؟

    پی نوشتها:

    (1). ترجمه ارشاد ج2 ص197.
    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    باتشکر از کارشناس محترم

    بزرگوار آیا سایر علماء محقق نیز دراین مورد اظهار نظری داشته اند ؟ مثلا" از علماء متاخر علامه طباطبایی یا امام خمینی(ره) ویا آیت الله بهجت

    ویا ازعلماء متقدم مانند محقق حلی ویا شهید ثانی و.....؟؟؟

    اگر مقدوراست از ایشان نیز تاییدات ویا نظر تشکیکی بزرگواران را هم قید بفرمایید .

    زیرا همانطور که خود جناب عالی اشاره نمودید نظرات گوناگون است وبد نیست که کمی گسترده تر دراین باره بحث شود .

    حق یارتان

  9. صلوات ها 8


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    سلام
    دوستان میتوانند به این تاپیک مراجعه کنند اساتید کامل توضیح داده اند


    http://www.askdin.com/thread1631.html


    .
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات تاریخی
    نوشته
    1,739
    حضور
    26 روز 19 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4711



    نقل قول نوشته اصلی توسط ••ostad•• نمایش پست ها
    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    باتشکر از کارشناس محترم

    بزرگوار آیا سایر علماء محقق نیز دراین مورد اظهار نظری داشته اند ؟ مثلا" از علماء متاخر علامه طباطبایی یا امام خمینی(ره) ویا آیت الله بهجت

    ویا ازعلماء متقدم مانند محقق حلی ویا شهید ثانی و.....؟؟؟

    اگر مقدوراست از ایشان نیز تاییدات ویا نظر تشکیکی بزرگواران را هم قید بفرمایید .

    زیرا همانطور که خود جناب عالی اشاره نمودید نظرات گوناگون است وبد نیست که کمی گسترده تر دراین باره بحث شود .

    حق یارتان
    با عرض سلام و ادب

    آنچه از بررسی منابع و اقوال علما استفاده می شود این است که وجود دختری خردسال برای امام حسین(ع) از مسلّمات تاريخي است و اگر شبهه اي هم هست در اصل وجود ايشان نيست و بعضي از شبهات در نام مبارک او وجود دارد

    نظر علما و مراجع عظام تقلید در اين باره به شرح ذيل است:

    نظر حضرت آيت‌الله شيخ «حسين‌ مظاهري»

    همين جا که به عنوان مرقد حضرت رقيه عليها ‌السّلام مشهور است، مرقد اوست و تشکيک کردن يک ظلم است آن هم ظلم به بچه مظلوم امام حسين عليه ‌السّلام و همين شهرت راجع به مرقد مطهر حضرت زينب سلام‌ الله‌ عليها نيز هست و تشکيک در آن ظلم به حضرت زينب سلام‌ الله ‌عليها است و ظلم به حضرت زينب گناهش خيلي بزرگ است و ما در اين گونه موارد نظير سيادت اشخاص و قبور بزرگان چيزي جز شهرت نداريم و اين شهرت در نظر همه فقها حجت بوده و هست.

    نظر حضرت آيت‌الله سيد «صادق روحاني»

    اولا راجع به حضرت رقيه سلام الله عليها اخيرا کتابي نوشته شده است و خيلي خوب اثبات نموده به اين که حضرت رقيه 3 ساله در خرابه شام از دنيا رفته و قبرش هم در آنجاست و معجزات زيادي هم نقل شده است و ثانيا قاعده اي در فقه است بنام تسامح در ادله سنن، مقتضي آن قاعده اين است که آنچه راجع به اين دختر 3 ساله گفته اند شما هم نقل کنيد و به زيارت او برويد همه اش بر طبق موازين شرع است، من خودم چند سال قبل براي معالجه به لندن رفتم در برگشت، لبنان از هواپيما پياده شدم و چند روز در آنجا ماندم که بروم سوريه براي زيارت آن خانم و الان هم از آن عمل خرسندم.

    نظر حضرت آيت‌الله سيد «محمدعلي‌ علوي گرگاني»
    وجود حضرت رقيه سلام الله عليها از مسلّمات تاريخي است و اگر شبهه اي هم هست در اصل وجود ايشان نيست و بعضي از شبهات در نام مبارک او وجود دارد ولي اين مسئله که دختري از امام حسين عليه السلام در شام مدفون است، هيچ گونه شک و شبهه اي در آن وجود ندارد و توصيه ما به کساني که اين شبهات را نسبت به معتقدات ديني مردم وارد مي کنند آن است که بدانند هيچ گونه نفعي نخواهند برد و فقط آخرت خود را خراب کرده اند و خود را مورد غضب امام حسين عليه السلام قرار داده اند و لذا خوب است که با اين گونه مسائل خود را درگير ننمايند.

    نظر حضرت آيت الله سيد «صادق شيرازي»

    حضرت رقيه عليها السلام دختر آقا امام حسين عليه السلام بوده واقعاً و کتاب هاي متعددي مانند "ينابيع المودة" در صفحه ي 346 و "احقاق الحق" جلد 11 صفحه 633 بودن حضرت رقيه فرزند امام حسين عليه السلام را در کربلا نقل کرده اند و قصه آن علاوه بر سندهاي تاريخي و کتب مقاتل، سند واقعي و خارجي نيز در دمشق شام دارد، آن بارگاه با عظمت در پايتخت سابق امويان مانند آفتاب فروزان مي درخشد، در حالي که قبر معاويه زباله داني بيش نيست و از قبر يزيد هم اثري نيست و طبق نقل کتاب "الذريعة" جلد 22 صفحه 390 حدود 100 سال از اين واقعه نگذشته که دختر کليددار حرم حضرت رقيه عليها السلام حضرت را در خواب مي بيند و او را از آمدن آب نزد قبر خود مطلع مي سازد، خواب سه شب پشت سرهم تکرار مي شود، کليددار ـ با خبر دادن به دولت وقت و ضمن تشريفات رسمي ـ کارگر مي آورد و قبر را خراب مي کنند، و وقتي به قبر مي رسند آثار آب پديدار مي شود آنگاه مي بيند اين دختر سه ساله تر و تازه گويي خوابيده است، کليددار که سيد هم بوده جسد مبارک حضرت رقيه را بر روي دست مي گيرد تا سه شبانه روز، و فقط براي کارهاي ضروري و نماز او را به ديگري مي سپارد، تا قبر آماده مي شود، و حضرت را به جاي خود بر مي گرداند، و معجزات بسيار ديگر که در تاريخ به ثبت رسيده‌ است.

    نظر حضرت آيت‌ الله‌ شيخ «خليل مبشّر کاشاني»
    قال الله تبارک و تعالي: «يريدون ليطفئوا نورالله بافواههم و الله متم نوره و لو کره الکافرون» .. هيچ گونه شک و شبهه اي درباره وجود مقدس حضرت رقيه بنت الحسين عليهما السلام وجود ندارد و شواهد تاريخي نشان مي دهد که آن مظلومه بر اثر تحمل رنج ها و مصائبي که در مسير شام و آن چه در خرابه شام اتفاق افتاد، در صغر سن از دنيا رفته و در دمشق مدفون شد، تنها مطلب مورد بحث اين است که نام مبارک او رقيه بوده يا زينب يا اسم ديگري داشته، سپس به اسم رقيه مشهور شده؟ و اما اشتهار اسم او به نام رقيه به اين جهت است که در مدفن اين وجود مقدس و نوراني، در دمشق، نام رقيه بنت اميرالمومنين عليهما السلام نوشته شده که بديهي است انتساب به "جد اعلي"، متداول و معمول بوده است پس تشکيک در اصل وجود مقدس آن حضرت جرم و ظلم به آن مظلومه و پدر بزرگوارش، بلکه ظلم به اهل بيت عليهم السلام است و شبهه پراکنان بدانند که نور خدا هرگز خاموش نخواهد شد، بلکه پيوسته بر تزايد و تجليات بيشتر است.

    نظر حضرت آيت‌ الله‌ شيخ «ميرزا جواد تبريزي»
    مزار کنونى حضرت رقيه بنت الحسين عليهماالسلام در شام، از اول مشهور بوده، گويا حضرت امام حسين عليه السلام نشانى را از خود در شام به يادگارى سپرده است، تا فردا کسانى پيدا نشوند که به انکار اسارت خاندان طهارت عليهم السلام و حوادث آن بپردازند، اين دختر خردسال گواه بزرگى است بر اينکه در ضمن اسيران حتى دختران خردسال نيز بوده اند، ما ملتزم به اين هستيم که بر دفن حضرت رقيه عليهاالسلام در اين مکان شهرت قائم است، حضرت عليهاالسلام در اين مکان جان سپرده و دفن شده است. ما به زيارتش شتافتيم، و بايد احترام او را پاس داشت.

    دفن اين طفل خردسال (حضرت رقيه عليهاالسلام) در شام گواه بزرگ و نشان قوى از اسارت خاندان طهارت، و ستم روا داشته شده بر ايشان دارد، آن ستمى که تمام پيامبران از آدم تا خاتم بر آن گريستند، تا آنجا که خدا عزاى امام حسين عليه السلام را بر آدم خواند، از اين رو احترام اين مکان لازم است، به سخنان فاسد گوش فرا ندهيد، و به سخنان باطلى که مى گويند: رقيه عليهاالسلام طفلى خردسال بيش نبود، گوش فرا ندهيد، مگر على اصغر عليه السلام کودک خردسال نيست که در روز قيامت شاهدى خواهد بود، و موجب آمرزش گنهکاران شيعه خواهد شد ان شاء الله تعالى.

    بنابراين بر همه واجب است احترام اين مکان (محل دفن حضرت رقيه عليهاالسلام) را داشته باشند، و به سخنان فاسد و بيهوده اى که از گمراهى شياطين است، گوش فرا ندهند و اعتنايى نکنند. ما با زيارت دختر امام حسين عليه السلام (رقيه عليها السلام) به خداوند متعال تقرب مى جوييم، آن دخترى که خود مظلوم بود، و خاندان وى همه مظلوم بودند.

    نظر آیات عظام مکارم شیرازی و نوری همدانی را که در پست قبلی عرض کردم.

    مأخذ : اینجا

    دیدگاه آیت الله صافی گلپایگانی

    در نامه یکی از مقلدان آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی از این مرجع تقلید آمده است:

    بسمه تعالی
    محضر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله الشریف)
    با سلام و تحیّت؛ بفرمایید آیا طبق تاریخ و روایات معتبر، امام حسین(ع) دختری به نام رقیّه داشته‌اند یا خیر؟ آیا تردید در وجود چنین فرزندی و نیز انتساب بارگاه مطهّر دمشق به ایشان جایز است؟

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله صافی گلپایگانی، این مرجع تقلید شیعیان در پاسخ به سئوال فوق بیان داشته است:

    بسم الله الرحمن الرحیم
    علیکم السلام و رحمة ‌الله

    طبق بعض کتب مقاتل و تاریخ، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) چنین فرزندی داشته‌اند که در شام رحلت کرده‌اند. علاوه بر شهرت این موضوع، به طور کلّی مشاهد و مقامات مشرّفه از جهت انتساب به اهل بیت(ع) مزار و مورد تجلیل و احترام است چنان‌که شهرت اشخاص به سیادت جایز الانکار نیست.

    شهرت مثل این بارگاه مقدسه نیز مخصوصاً با توجه به قرائن معتبر مورد انکار نیست. این مشاهد و روضه‌های مقدّسه‌ سادات عظام و مفاخر اسلام نیز از این جهت که از مراکز ذکر فضایل آن بزرگواران و تبلیغات اسلامی و ذکر دعا است باید محترم باشد و این تردیدها بی‌جا است و سزاوار نیست. اینجا


    نکته ای که در پایان لازم است عرض کنم این است که برخی بیانات تندی که در سخنان علما و مراجع وجود دارد،فقط از باب رعایت امانت نقل شده است.
    شبهه افکنی یا واقعیت در میان مردم وجوانان علیه خاندان اهلبیت(ع)؟؟؟
    خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»

  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات تاریخی
    نوشته
    1,739
    حضور
    26 روز 19 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4711



    آیا نبودن نام حضرت رقیه علیهاالسلام در ردیف فرزندان امام حسین علیه السلام در کتاب های معتبری چون ارشاد مفید، اعلام الوری، کشف الغمه و دلایل الامامه طبری بر نبودن چنین شخصیتی در تاریخ دلالت دارد؟

    پاسخ: با بیان چند مقدمه پاسخ این پرسش به خوبی روشن می شود:

    ۱ـ در عصر زندگانی ائمه اطهار علیهم السلام و در صدر اسلام مسایلی مانند کمبود امکانات نگارشی، اختناق شدید حکمرانان اموی، کم توجهی به ثبت و ضبط جزییات رویدادها، فشار حکومت بر سیره نویسان، دخالت جانب داری ها و… سبب بروز بعضی اختلافات در نقل مطالب تاریخی شده است.

    ۲ـ در اثر تاخت و تازها و وجود بربریت و دانش ستیزی بعضی حکمرانان، بسیاری از منابع ارزشمند از میان رفته است. به همین دلیل، این گمان تقویت می شود که چه بسا بسیاری از این اسناد و منابع معتبر، در جریان این درگیری ها، از بین رفته و به دست ما نرسیده است.

    ۳ـ تعدد فرزندان، تشابه اسمی و موارد همسان، امر را بر تاریخ نویسان مشتبه کرده است بعنوان مثال در مورد هند زن یزید، بعضی او را دختر عبدالله بن عامر (۱) و بعضی دیگر، وی را دختر خانواده ای یهودی (۲) دانسته اند این گونه خطاها درتاریخ نویسی قدیمی، امری طبیعی است.

    ۴ـ امام حسین علیه السلام به دلیل شدت علاقه به پدر بزرگوار و مادر گرامی شان، نام همه فرزندان خود را فاطمه و علی می گذاردند. این امر خود منشا بسیاری از سهو قلم ها در نگاشتن شرح حال زندگانی فرزندان امام حسین علیه السلام گردیده است. قرینه ها و شواهدی در دست هست که رقیه علیهاالسلام را فاطمه صغیره می خوانده اند. احتمال دارد همین موضوع سبب غفلت از نام اصلی ایشان شده باشد. (۳)
    بنابراین، نیامدن نام حضرت رقیه علیهاالسلام در کتاب های تاریخی، هرگز دلیل برنبودن چنین شخصیتی در تاریخ نیست. افزون بر آن، مهم ترین دلیل فراموشی یا کم رنگ شدن حضور این شخصیت، زندگانی کوتاه ایشان است که سبب شده رد کمتری از ایشان در تاریخ به چشم بخورد.

    در مورد تشابه اسمی رقیه علیهاالسلام و فاطمه صغیره به یک جریان تاریخی اشاره می کنیم. مسلم گچ کار از اهالی کوفه می گوید: «وقتی اهل بیت علیهم السلام را وارد کوفه کردند، نیزه داران، سرهای مقدس شهیدان را جلوی محمل زینب علیهاالسلام می بردند. حضرت با دیدن آن سرها، از شدت ناراحتی، سرش را به چوبه محمل کوبید و با سوز و گداز شعری را با این مضامین سرود:
    ای هلال من که چون بدر کامل شدی و در خسوف فرو رفتی! ای پاره دلم! گمان نمی کردم روزی مصیبت تو را ببینم! برادر! با فاطمه خردسال و صغیرت، سخن بگو که نزدیک است دلش از غصه آب شود. چرا این قدر با ما نامهربان شده ای؟ برادر جان! چقدر برای این دختر کوچک سخت است که پدرش را صدا بزند، ولی او جوابش را ندهد. (۴)
    حضرت زینب علیهاالسلام در این شعر از رقیه علیهاالسلام به فاطمه صغیره یاد می کند و این مسئله را روشن می کند که فاطمه صغیره که در بعضی از کتاب ها از او یاد شده، همان دختر خردسالی است که در خرابه شام جان داده است.


    پی‌نوشت‌ها:
    ۱ . سوگ نامه آل محمد ص، ص ۴۸۵٫
    ۲ . همان، پاورقی ص ۴۸۶ .
    ۳ . سرگذشت جان سوز حضرت رقیه علیهاالسلام ، ص ۱۲٫
    ۴ . نفس المهموم، ص ۲۲۱٫
    شبهه افکنی یا واقعیت در میان مردم وجوانان علیه خاندان اهلبیت(ع)؟؟؟
    خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات تاریخی
    نوشته
    1,739
    حضور
    26 روز 19 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4711



    شخصیت حضرت رقیه (سلام الله علیها)، واقعیت یا تحریف؟

    نام گذاری حضرت رقیه (سلام الله علیها)
    رقیه از «رقی» به معنی بالا رفتن و ترقی گرفته شده است.(۱) گویا این اسم لقب حضرت بوده و نام اصلی ایشان فاطمه بوده است؛ زیرا نام رقیه در شمار دختران امام حسین(علیه ‏السلام) کمتر به چشم می‏خورد و به اذعان برخی منابع، احتمال این که ایشان همان فاطمه بنت الحسین (علیه ‏السلام) معروف به فاطمه صغری باشد، وجود دارد.(۲) در واقع، بعضی از فرزندان امام حسین (علیه‏ السلام) دو اسم داشته ‏اند و امکان تشابه اسمی نیز در بین فرزندان آن حضرت وجود دارد.
    گذشته از این، در تاریخ نیز دلایلی بر اثبات این مدعا وجود دارد؛ چنانچه در کتاب تاریخ آمده است: «در میان کودکان امام حسین (علیه ‏السلام) دختر کوچکی به نام فاطمه بود و چون امام حسین (علیه ‏السلام) مادر بزرگوارشان را بسیار دوست می‏داشتند، هر فرزند دختری که خدا به ایشان می‏داد، نامش را فاطمه می‏گذاشت. همان گونه که هرچه پسر داشتند، به احترام پدرشان امام علی (علیه‏ السلام) وی را علی می ‏نامید».(۳) گفتنی است سیره دیگر امامان نیز در نام گذاری فرزندانشان چنین بوده است.

    پیشینه تاریخی نام رقیه (سلام الله علیها)
    این نام ویژه تاریخ اسلام نیست، بلکه پیش از ظهور پیامبر گرامی اسلام (صلی‏ الله ‏علیه‏ و آله) نیز این نام در جزیره العرب رواج داشته است؛ به عنوان نمونه، نام یکی از دختران هاشم (نیای دوم پیامبر (صلی ‏الله‏ علیه ‏و آله)) رقیه بود که عمه حضرت عبدالله‏، پدر پیامبر اکرم (صلی‏ الله ‏علیه‏ و آله) به شمار می ‏آید.(۴)
    نخستین فردی که در اسلام به این اسم، نام گذاری گردید، دختر پیامبر اکرم (صلی‏ الله ‏علیه ‏و آله) و حضرت خدیجه بود؛ پس از این نام گذاری، نام رقیه به عنوان یکی از نام‏های خوب و زینت بخش اسلامی درآمد.
    امیرالمؤمنین علی (علیه ‏السلام) نیز یکی از دخترانش را به همین اسم نامید که این دختر بعدها به ازدواج حضرت مسلم بن عقیل (علیه ‏السلام) درآمد.
    این روند ادامه یافت تا آن جا که برخی دختران امامان دیگر مانند امام حسن مجتبی (علیه ‏السلام)، امام حسین (علیه‏ السلام) و دو تن از دختران امام کاظم (علیه ‏السلام) نیز رقیه نامیده شدند. گفتنی است، برای جلوگیری از اشتباه، آن دو را رقیه و رقیه صغری می‏نامیدند.(۵).

    مادر حضرت رقیه(سلام الله علیها)
    بر اساس نوشته‏ های بعضی کتاب‏های تاریخی، نام مادر حضرت رقیه (علیهاالسلام)، امّ اسحاق است که پیش‏تر همسر امام حسن مجتبی (علیه ‏السلام) بوده و پس از شهادت ایشان، به وصیت امام حسن (علیه ‏السلام) به عقد امام حسین (علیه السلام) درآمده است.(۶) مادر حضرت رقیه(علیهاالسلام) از بانوان بزرگ و با فضیلت اسلام به شمار می‏آید.
    بنا به گفته شیخ مفید در کتاب الارشاد، کنیه ایشان بنت طلحه است.(۷)
    نویسنده معالی السبطین، مادر حضرت رقیه (علیهاالسلام) را شاه زنان(شهربانو)؛ دختر یزدگرد سوم پادشاه ایرانی، معرفی می‏کند که در حمله مسلمانان به ایران اسیر شده بود. وی به ازدواج امام حسین (علیه‏ السلام) درآمد و مادر گرامی حضرت امام سجاد (علیه ‏السلام) نیز به شمار می‏آید.(۸)
    این مطلب از نظر تاریخ نویسان معاصر پذیرفته نشده؛ زیرا ایشان هنگام تولد امام سجاد (علیه‏ السلام) از دنیا رفته و تاریخ درگذشت او را ۲۳ سال پیش از واقعه کربلا، یعنی در سال ۳۷ ه .ق دانسته‏ اند.
    از این رو، امکان ندارد او مادر کودکی باشد که در فاصله سه یا چهار سال پیش از حادثه کربلا به دنیا آمده باشد.
    این مسأله تنها در یک صورت قابل حل می‏باشد که بگوییم شاه زنان کسی غیر از شهربانو مادر امام سجاد (علیه ‏السلام)) است.

    سرمنشأ تشکیک در وجود حضرت رقیه (سلام الله علیها)
    نکته مهم درباب پذیرش یا عدم پذیرش پدیده های تاریخ اینکه نمی توان با قطع و یقین اظهار نمود که اکثر مخالفان وجود حضرت رقیه در کربلا از روی عناد یا مشکل عقیدتی به ابراز آن پرداخته اند.

    برخی از دلایلی که می توان بدان اشارتی داشت ؛
    ۱. کمبود امکانات نگارشی
    در باب نگارش قرآن یکی ازپیچیدگیهای بحث بازگشت مسأله نگارش به نبود اسلوب مشخصی از قبیل نبود نقطه،علائم آوایی و حرکات و ... در نگارش بوده است که در بحث حاضر نیز خود را به خوبی نشان می دهد.
    ۲- کم توجهی به ثبت و ضبط جزئیات رویدادها
    ۳- فشار حکومت بر سیره نویسان
    فشار حکومت بر سیره نویسان و وارد کردن اغراض سیاسی خود در نوشته جات یکی از دلائل مهم حقیقت پوشی تاریخی است.
    ۴ - فقر منابع تاریخی
    به دلیل تاخت و تازهای دوران مغولها و ...بسیاری از منابع اصیل تاریخی چه سنی و شعه یا به تاراج رفته ی و یا در جریان کتابخانه سوزیهای بزرگ محو و نابود شده اند.
    ۵ - همنامی فرزندان امام حسین(ع)
    امام حسین (علیه ‏السلام) به دلیل شدت علاقه به پدر بزرگوار و مادر گرامی‏شان، نام همه فرزندان خود را فاطمه و علی می‏گذاشتند. این امر خود منشأ بسیاری از سهوِ قلم‏ها در نگاشتن شرح حال زندگانی فرزندانِ امام حسین (علیه‏السلام) گردیده است.

    بررسی دیدگاههادرباب وجود حضرت رقیه(س) در کربلا
    تذکر: گاهی درمورد وجود حضرت رقیه (س) شبهات و تردیدهایی مطرح می شود که نام ایشان در اکثر کتب نیامده و یا نامهای مشترک و مشابهی در آنها به چشم می خورد که با توجه به آن نمی توان به طور حتم بر وجود دختری به این نام اطمینان داشت.
    در پاسخ باید متذکر شد که عدم ذکر نام «رقیه» در برخی منابع تاریخی نمی تواند دلیل بر خرافه بودن این شخصیت باشد؛ چرا که وجود نامهای اشتهاری(کنیه و لقب) در کنار نام اصلی افراد از رسومات رایج عرب است و همان گونه که عده ای معتقدند، حضرت رقیه(س) همان فاطمه صغری است که نامش در بسیاری از تواریخ ذکر شده است.
    علاوه بر اینکه بر نام «رقیه» در کتاب شریف لهوف سید بن طاووس و نیز سایر کتب تصریح شده است.
    مرحوم شیخ علی فلسفی در کتاب « حضرت رقیه (س)» می گوید در بیش از بیست کتاب، نام ایشان را رقیه دیده است.
    ۱ - حائری صاحب کتاب معالی السبطین
    در کتاب معالی السبطین حائری آمده است : « کانت للحسین(ع) بنت صغیره ....تسمی رقیه و کان لها ثلاث سنین»(۹).
    تعبیر« تسمی رقیه» نشان دهنده این مطلب است که «رقیه» نام اصلی ایشان نبوده بلکه به این اسم معروف بوده است.

    ۲ - ابن ابی مخنف
    ابن ابی مخنف نیز در مقتل الحسین درباره وداع حسین بن علی(ع) می نویسد : « ثم نادی یا ام کلثوم و یا زینب و یا سکینه و یا رقیه و یا عاتکه و یا صفیه...»(۱۰).
    ۳ - کامل بهائی
    شیخ عباس قمی در نفس المهموم و منتهی الامال، ماجرای شهادت حضرت رقیه (علیهاالسلام) را از کتاب کامل شیخ بهایی نقل می‏کند. هم چنین بسیاری از عالمان بزرگوار مطالب این کتاب را مورد تأیید، و به آن استناد کرده ‏اند.

    ۴ - سید بن طاووس
    وی می‏نویسد: «شب عاشورا که حضرت سیدالشهداء (علیه‏ السلام) اشعاری در بی وفایی دنیا می‏خواند، حضرت زینب (علیهاالسلام) سخنان ایشان را شنید و گریست.
    امام (علیه ‏السلام) او را به صبر دعوت کرد و فرمود: «خواهرم، ام کلثوم و تو ای زینب! تو ای رقیه و فاطمه و رباب! سخنم را در نظر دارید [و به یاد داشته باشید] هنگامی که من کشته شدم، برای من گریبان چاک نزنید و صورت نخراشید و سخنی ناروا مگویید [و خویشتن دار باشید].» بنابر نقل ایشان، نام حضرت رقیه (علیهاالسلام) بارها بر زبان امام حسین (علیه ‏السلام) جاری شده است.

    ۵ - طریحی در کتاب منتخب
    وی سن حضرت رقیه (علیهاالسلام) را سه سال بیان نموده است. پس از او، فاضل دربندی (وفات: ۱۲۸۶ ه.ق) که آثاری هم چون اسرار الشهاده و خزائن دارد، مطالبی را از منتخب طریحی نقل کرده است.
    بعدها سید محمد علی شاه عبدالعظیمی (وفات: ۱۳۳۴ ه .ق) در کتاب شریف الایقاد، مطالبی را از آن کتاب بیان کرده است. البته دیدگاه اول که از علامه حایری (وفات ۱۳۸۴ ه .ق) نقل شد از کتاب معالی السبطین از کتاب منتخب طریحی بهره برده است.
    در کتاب احقاق الحق نیز آمده است:« ثم نادی یا ام کلثوم یا سکینه یا رقیه یا عاتکه یا زینب یا اهل بیتی علیکن منی السلام...»(۱۱)

    مؤید تاریخی بر وجود رقیه(سلام الله علیها)
    سه شاهد قوی بر اثبات وجود ایشان در تاریخ ذکر شده است.
    (۱) ابتدا گفتگویی که بین امام و اهل حرم در آخرین لحظات نبرد حضرت سیدالشهدا (علیه‏السلام) هنگام مواجهه با شمر، رخ می‏دهد. امام رو به خیام کرده و فرمودند: «اَلا یا زِینَب، یا سُکَینَه! یا وَلَدی! مَن ذَا یَکُونُ لَکُم بَعدِی؟ اَلا یا رُقَیَّه وَ یا اُمِّ کُلثُومِ! اَنتم وَدِیعَهُ رَبِّی، اَلیَومَ قَد قَرَبَ الوَعدُ»؛ ای زینب، ای سکینه! ای فرزندانم! چه کسی پس از من برای شما باقی می‏ماند؟ ای رقیه و ای ام‏کلثوم! شما امانت‏های خدا بودید نزد من، اکنون لحظه میعاد من فرارسیده است.(۱۲)

    (۲) هم چنین در سخنی که امام برای آرام کردن خواهر، همسر و فرزندانش به آنان می‏فرماید، آمده است: «یا اُختَاه، یا اُم کُلثُوم وَ اَنتِ یا زَینَب وَ اَنتِ یا رُقَیّه وَ اَنتِ یا فاطِمَه و اَنتِ یا رُباب! اُنظُرنَ اِذا أنَا قُتِلتُ فَلا تَشقَقنَ عَلَیَّ جَیباً وَ لا تَخمُشنَ عَلَیَّ وَجهاً وَ لا تَقُلنَ عَلیَّ هِجراً»؛ خواهرم ،ام کلثوم و تو ای زینب! تو ای رقیه و فاطمه و رباب! سخنم را در نظر دارید [و به یاد داشته باشید] هنگامی که من کشته شدم، برای من گریبان چاک نزنید و صورت نخراشید و سخنی ناروا مگویید.(۱۳)

    (۳) سیف بن عمیره از اصحاب امام صادق علیه السلام در شعری دوبار نام حضرت رقیه را آورده:
    وعبیدکم سیف فتی ابن عمیره عبد لعبد عبید حیدر قنبر
    و سکینه عنها السکینه فارقت لما ابتدیت بفرقه و تغیر
    و رقیه رق الحسود لضعفها و غدا لیعذرها الذی لم یعذر
    و لام کلثوم یجد جدیدها لثم عقیب دموعها لم یکرر
    لم انسها و سکینه و رقیه یبکینه تبحسّر و تزخّر
    یدعون امهم البتوله فاطما دعوی الحزین الواله المتحیر
    یا امنا هذا الحسین مجدلا ملقی عفیرا مثل بدر مزهر
    فی تربها متعفرا و مضخما جثمانه بنجیع دم احمر
    این شخص و شعرش در کتب رجالی معتبر آمده اند که به چند نمونه اشاره می کنیم:
    شیخ فخرالدین طریحی در المنتخب (متوفی: ۱۰۸۵ ه. ق)
    علامه حلی در خلاصه الاقوال
    ابن داود در رجالش
    شیخ طوسی در فهرست
    شیخ طوسی در رجالش
    نجاشی در رجالش

    پی نوشتها:
    ۱) لسان العرب،ج۵، ص۲۹۳.
    ۲) قصه کربلا،پاورقی ص۵۱۸۵، سرگذشت جان سوز حضرت رقیه (س)، ص ۱۲.
    ۳) بحار الانوار،ج۴۴، ص۲۱۰.
    ۴) همان، ج۱۵، ص۳۹.
    ۵) الارشاد، ج۲، ص۳۴۳.
    ۶) کشف الغمه فی معرفه الائمه، ج۲، ص۲۱۶ ؛ اعلام الوری بأعلام الهدی،ص۲۵۱.
    ۷) الارشاد،ج۲، ص۲۰۰، اعلام الوری، ص۲۵۱.
    ۸) معالی السبطین، ج۲، ص۲۱۴.
    ۹) معالی السبطین : ۲ / ۱۶۱، ۱۷۰.
    ۱۰) مقتل الحسین : ۸۴.
    ۱۱) احقاق الحق: ۱۱/۶۳۳.
    ۱۲) موسوعه کلمات الامام الحسین (علیه‏السلام)،جمعی از نویسندگان،ص ۵۱۱.
    ۱۳) اللهوف علی قتلی الطفوف، سید بن طاووس،ص ۱۴۱؛ اعلام الوری، ص ۲۳۶.

    اینجا
    شبهه افکنی یا واقعیت در میان مردم وجوانان علیه خاندان اهلبیت(ع)؟؟؟
    خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»

  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    69
    حضور
    2 روز 10 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    23
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    424



    باباجان آخه این بحثا دیگه چیه؟
    درسته دشمنا و کلاً جنود شیطان از هر طریقی بتونن شبهه افکنی می کنن اما ما هم باید کمی عاقل باشیم
    در مورد واقعه ای مث کربلا اونقد نقل معتبر هست و از آدمای با تیپ های مختلف، با سلیقه های مختلف و ... هست . نقل هایی که با وجود اختلافات ظاهری، در بیشتر موارد کاملاً اشتراک نظر دارن. اینقدر اشتراکات تعجب برانگیزه که خودش نشونه ای بر حقانیت و اعتبار این نقل هاست.
    با این اوصاف که شبهه ها باید خیلی زود رو بشن. دیگه این جای سوال باید باشه که آیا امام چنین دختری داشتند یا چنان؟
    اینکه در یه مقتل به خصوص چیزی زیاد و کم از حقیقت اومده باشه، مهم نیس. این دست شبهات مطروحه هدفمندن می خوان از اصل ها که ظلم ستیزی و ولایت پذیری هست از اصول شیعه مارو متوجه فروعی بکنن ما رو درگیر اختلافات مقاتل و این شبهات سطح پایین بکنن.
    ما باید عاقلانه نگاه کنیم
    این دست شبهات در کل، چیزی از اصل قضیه نباید کم بکنه که آقاجان، در کربلا بدترین ها، بهترین ها را کشتند و دنیا اونقدر بی معرفت بود که این اتفاق شوم را جشن هم گرفت!!!!
    شهادت
    پایان نیست آغاز است!

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    رفتن به سامرا
    نوشته
    1,324
    حضور
    26 روز 11 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    284
    آپلود
    31
    گالری
    214
    صلوات
    4350



    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
    بسم الله الرحمن الرحیم


    السلام علیک یا رسول الله (ص)


    السلام علیک یا امیرالمومنین(ع)


    السلام علیک یا فاطمه الزهرا(س)


    السلام علیک یا حسن بن علی مظلوم(ع)


    السلام علیک یا ابا عبدالله(ع)


    السلام علیک یا قمر بنی هاشم(ع)


    السلام علیک یا اهل بیت نبوه(ع)


    السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)


    اجرک الله یا صاحب الزمان(عج)


    حضرت رقيه سلام الله عليها در منابع تاريخي



    آنچه امروز درباره حضرت رقيه سلام الله عليها؛ شهرت دارد و نقل مي شود اين است که او از دختران امام حسين عليه السلام است. در کربلا همراه کاروان بوده و همراه قافله به شام مي رود. شبي در خرابه شام، خواب پدر را ديده و بهانه او را مي گيرد. به دستور يزيد(خداوند لعنت کند یزید را) رأس مطهر را درون طشتي گذاشته و براي او مي برند. اين دختر سه ساله، وقتي روپوش را کنار مي زند ابتدا با پدر نجوا مي کند و بعد با در آغوش کشيدن او، براي هميشه آرام مي شود.

    اما آنچه در منابع فعلي(1) وجود دارد به ترتيب قدمت زماني به شرح زير است:

    1. لباب الأنساب

    نسب شناس معروف قرن ششم ، ابن فُندُق بيهقى (م 565 ق) در لباب الأنساب در بيان فرزندانى كه از نسل اين امام عليه السلام باقى مانده اند ، مى نويسد:
    از فرزندان امام حسين عليه السلام ، جز زين العابدين عليه السلام ، فاطمه ، سَكينه و رُقيّه ، باقى نماند. ولَم يَبقَ مِن أولادِهِ إلّا زَينُ العابِدينَ عليه السلام ، وفاطِمَةُ وسُكَينَةُ ورُقَيَّةُ (2)

    شبهه افکنی یا واقعیت در میان مردم وجوانان علیه خاندان اهلبیت(ع)؟؟؟


    شبهه افکنی یا واقعیت در میان مردم وجوانان علیه خاندان اهلبیت(ع)؟؟؟


    2. الملهوف (که به لُهُوف مشهور است)

    گزارش ديگرى كه به نام رقيّه(س) اشاره دارد، آن است كه در برخى نسخه هاى كتاب الملهوف ، آمده است كه امام حسين عليه السلام در وداع با اهل بيت خود ، فرمود :
    يا اُختاه! يا اُمَّ كُلثوم! وأنتِ يا زَينَبُ! وأنتِ يا رُقَيَّةُ ! وأنتِ يا فاطِمَةُ ! وأنتِ يا رَبابُ! اُنظُرنَ إذا أنَا قُتِلتُ فَلا تَشقُقنَ عَلَىَّ جَيباً ، ولا تَخمِشنَ عَلَىَّ وَجهاً ، ولا تَقُلنَ عَلَىَّ هَجراً .(3)
    خواهرم ، اى امّ كلثوم(س) ! و تو اى زينب(س) ! و تو اى رُقَيّه(س) ! و تو اى فاطمه(س) ! و تو اى رَباب(س)! توجّه كنيد كه هرگاه من كشته شدم ، براى من گريبان چاك مكنيد و صورت ، خراش ندهيد و حرف نامربوط مگوييد .


    مولاى ما امام حسين عليه السلام ، دخترى سه ساله داشت سرِ شريف امام عليه السلام را كه با دستمالى ديبقى پوشيده بود ، آوردند و در برابرش نهادند و پرده از آن برداشتند . دختر امام عليه السلام گفت : اين سرِ كيست؟ گفتند : سرِ پدرت است . آن را از طَبَق برداشت و درآغوش گرفت و مى گفت : «پدر جان! چه كسى تو را با خونت خضاب كرد؟....

    آنگاه ، دهانش را بر دهان شريف امام عليه السلام گذاشت و گريه سختى كرد تا از هوش رفت . وقتى تكانش دادند ، ديدند كه روحش از دنيا ، جدا شده است


    شبهه افکنی یا واقعیت در میان مردم وجوانان علیه خاندان اهلبیت(ع)؟؟؟


    در باره اين گزارش مى توان گفت :
    اوّلاً ، در بسيارى از نسخه هاى كتاب الملهوف ، اين متن وجود ندارد .
    ثانيا ، در اين گزارش ، به اين كه رقيّه دختر امام عليه السلام است ، اشاره اى نشده است .
    ثالثا ، احتمالاً آن كه در اين گزارش به اين نام خطاب شده، رقيّه دختر امام على عليه السلام و همسر مسلم بن عقيل(ع) است؛(4) زيرا فرزندان مُسلم(ع) ، همراه امام عليه السلام بودند و به احتمال قوى ، همسر وى نيز در كاروان كربلا ، حضور داشته است.(5)



    3. کامل بهايي

    كامل بهايى ، كتابى فارسى ، نوشته عماد الدين طبرى(6) است. متن نوشتار او اين است :
    در حاويه(7) آمد كه زنان خاندان نبوّت ، در حالت اسيرى ، حال مردان كه در كربلا شهيد شده بودند ، بر پسران و دختران ايشان ، پوشيده مى داشتند و هر كودكى را وعده ها مى دادند كه : پدر تو به فلان سفر رفته است [و] باز مى آيد. تا ايشان را به خانه يزيد آوردند . دختركى بود چهارساله .


    شبى از خواب ، بيدار شد و گفت : «پدر من حسين كجاست ؟ اين ساعت ، او را به خواب ديدم سخت پريشان!» . زنان و كودكان ، جمله در گريه افتادند و فغان از ايشان برخاست . يزيد ، خفته بود . از خواب ، بيدار شد و حال ، تفحّص كرد . خبر بردند كه حال ، چنين است . آن لعين ، در حال گفت كه بروند و سر پدر او را بياورند و در كنار او نهند . مَلاعين ، سر بياورد و در كنار آن دختر چهارساله نهاد . پرسيد : «اين چيست؟» . مَلاعين گفت : سرِ پدر توست . آن دختر بترسيد و فرياد برآورد و رنجور شد و در آن چند روز ، جان به حق ، تسليم كرد.(8)


    شبهه افکنی یا واقعیت در میان مردم وجوانان علیه خاندان اهلبیت(ع)؟؟؟

    شبهه افکنی یا واقعیت در میان مردم وجوانان علیه خاندان اهلبیت(ع)؟؟؟


    4. روضة الشهداء

    پس از عماد الدين طبرى، ملّا حسين واعظ كاشفى سبزوارى (م 91ظ ق) در كتاب روضة الشهدا ، مطالب طبرى را با تفصيل بيشترى مطرح مى كند ؛ امّا همچنان ، نامى از كودك نمى بَرد و او را چهارساله ذكر مى كند و محلّ وقوع حادثه را كوشْك (كاخ) يزيد مى داند و مى افزايد:
    چون مِنديل برگرفت(9) سرى ديد در آن طَبَق ، نهاده . آن سر را برداشت و نيك در آن نگريست . سرِ پدر خود را بشناخت . آهى از سينه بركشيد و روى در روى پدر ماليد و لب خود بر لب وى نهاد و فى الحال ، جان شيرين بداد.(10)


    شبهه افکنی یا واقعیت در میان مردم وجوانان علیه خاندان اهلبیت(ع)؟؟؟



    شبهه افکنی یا واقعیت در میان مردم وجوانان علیه خاندان اهلبیت(ع)؟؟؟







    تصاویر نسخه خطی:
    شبهه افکنی یا واقعیت در میان مردم وجوانان علیه خاندان اهلبیت(ع)؟؟؟


    شبهه افکنی یا واقعیت در میان مردم وجوانان علیه خاندان اهلبیت(ع)؟؟؟

    شبهه افکنی یا واقعیت در میان مردم وجوانان علیه خاندان اهلبیت(ع)؟؟؟





    5. المنتخب طُرِيحِى

    فخر الدين طُرَيحى (م 1ظ 85 ق) در كتاب المنتخب، داستان را با تفاوت هايى تعريف مى كند. بخشى از متن المنتخب، بدين شرح است:

    روايت شده كه وقتى آل اللّه وآل رسول او در شهر شام بر يزيد ، وارد شدند ، او خانه اى به آنها اختصاص داد و آنها در آن ، به سوگوارى مى پرداختند .

    مولاى ما امام حسين عليه السلام ، دخترى سه ساله داشت سرِ شريف امام عليه السلام را كه با دستمالى ديبقى(11) پوشيده بود ، آوردند و در برابرش نهادند و پرده از آن برداشتند . دختر امام عليه السلام گفت : اين سرِ كيست؟ گفتند : سرِ پدرت است .

    بي شک با وقوع چنين مشاهدات و کراماتي از آن مضجع شريف، اين اطمينان (اگر نگوييم يقين) براي انسان حاصل مي شود که آنجا دختري از دختران امام حسين عليه السلام با قدر و منزلت فراوان آرميده است و بر ما لازم است آن را احترام کرده و مقامش را ارج نهيم.




    آن را از طَبَق برداشت و درآغوش گرفت و مى گفت : «پدر جان! چه كسى تو را با خونت خضاب كرد؟ پدر جان! چه كسى رگ هاى تو را بُريد؟ پدر جان! چه كسى مرا در كودكى ، يتيم كرد؟ پدر جان! پس از تو ، ما به چه كسى دل ببنديم؟ پدر جان! چه كسى از يتيم ، نگهدارى مى كند تا بزرگ شود؟ پدر جان! چه كسى پاسدار زنانِ رنجور است؟ پدر جان! چه كسى نگهدار بيوه هاى اسير است؟ پدر جان! چه كسى نوازشگر چشم هاى گريان است؟ پدر جان! پناه دهنده دور افتادگان غريب كيست؟ پدر جان! چه كسى نوازشگر موهاى پريشان است؟ پدر جان! براى ناكامى ما پس از تو ، چه كسى هست؟ پدر جان! براى غريبى ما ، چه كسى پس از تو هست؟ پدر جان! كاش من ، فداى تو مى شدم . پدرجان! كاش پيش از اين ، نابينا مى شدم . پدر جان! كاش من در خاك شده بودم و محاسن تو را خون آلود نمى ديدم» .

    آن گاه ، دهانش را بر دهان شريف امام عليه السلام گذاشت و گريه سختى كرد تا از هوش رفت . وقتى تكانش دادند ، ديدند كه روحش از دنيا ، جدا شده است.(12)

    شبهه افکنی یا واقعیت در میان مردم وجوانان علیه خاندان اهلبیت(ع)؟؟؟

    شبهه افکنی یا واقعیت در میان مردم وجوانان علیه خاندان اهلبیت(ع)؟؟؟


    6. شَعشعة الحسيني

    اوايل قرن چهاردهم ، شيخ محمّدجواد يزدى ، در كتاب شعشعة الحسيني(13) آورده است :
    منقول است كه طفلى از حضرت امام حسين عليه السلام در خرابه شام ، از ديدن سرِ پدر بزرگوارش ، از دنيا رفت ؛ وليكن در نام او ، اختلاف است كه زُبَيده يا رُقَيّه يا زينب يا سَكينه بوده باشد.(14)
    او همچنين در صفحات بعد ، به نقل از كتاب رياض الأحزان ، آورده است كه اسم آن دختر ، فاطمه بوده است.
    در اين گزارش ، چندين نام و از جمله رُقَيّه براى كودكِ از دنيا رفته در شام، مطرح گرديده است.(15)



    بحث کتابخانه اي جداي از بحث شهود و کرامت است


    آنچه گذشت، سير گزارش هاى گوناگون بود درباره وفات دخترى از امام حسين عليه السلام در شام. با توجه به اين اسناد و مدارک و اينکه جزئيات اين واقعه در هيچ يك از منابع معتبر نيامده و اگر هم در کتاب معتبري بوده اکنون در دسترس ما نيست؛ بنابراين نمي توان در مورد جزئيات آن با قاطعيت سخن گفت؛ اما کراماتي که از آن بارگاه شريف صادر شده و مي شود و نيز مشاهداتي که براي برخي رخ داده است خود سخن و حديث ديگري است جداي از اين بحث کتابخانه اي.

    بي شک با وقوع چنين مشاهدات و کراماتي از آن مضجع شريف، اين اطمينان (اگر نگوييم يقين) براي انسان حاصل مي شود که آنجا دختري از دختران امام حسين عليه السلام با قدر و منزلت فراوان آرميده است و بر ما لازم است آن را احترام کرده و مقامش را ارج نهيم.



    پي نوشت ها:
    1. منظور ما کتابهايي هستند که در حال حاضر ما به آنها دسترسي داريم؛ زيرا اين احتمال هست که در اين زمينه منابع کهن تري وجود داشته يا دارد که ما به دلايلي به آنها دسترسي نداريم.
    2. لباب الأنساب : ج 1 ص 355
    3. الملهوف : ص 141
    4. احتمالاً رُقَيّه ، يكى ديگر از دختران امام على عليه السلام است (تاريخ الطبرى: ج 5 ص 154، تهذيب الكمال: ج 2ظ ص 479) كه همسر مسلم بن عقيل عليه السلام نيز بوده (نسب قريش: ص 45) و در كربلا نيزحضور داشته است.
    5. دانش نامه امام حسين عليه السلام ج1 ص384
    6. حسن بن على طبرى مؤلف تحفة الابرار و كامل بهايى است كه تا سال 701 در حيات بوده است.
    7. ظاهرا مقصود ، كتاب الحاوية ، نوشته قاسم بن محمد بن احمد سُنّى است (ر . ك : فوائد رضويّه : ص 112)
    8. كامل بهايى : ج 2 ص 179 .
    9. مِنديل برگرفت : دستمال را برداشت
    10. روضة الشهدا : ص 389.
    11. حرير
    12. المنتخب ، طريحى: ص136 .
    13. وى ، تأليف اين كتاب را در سال 1319 ق ، آغاز كرده است .
    14. شعشعة الحسيني : ج 2 ص 171 .
    15. با فرض بر صحت وقوع و صدق ناقلين آن

    اميد پيشگر



    ویرایش توسط sayedali : ۱۳۹۱/۰۹/۲۹ در ساعت ۰۴:۰۲

  21. صلوات ها 8


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. « بحث و مناظره تا چه مقدار سودمند است؟؟؟ »
    توسط ali pir در انجمن ولایت فقیه و حکومت اسلامی
    پاسخ: 12
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۶/۰۴, ۱۰:۳۷
  2. پاسخ: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۴/۲۶, ۲۲:۰۸
  3. اتلاف زمان برای تیمم بدل از غسل؟؟؟!!!
    توسط kosar در انجمن متفرقه
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۴/۲۲, ۰۹:۱۷
  4. « توسل و توحید » ؟؟؟
    توسط FTMH_Mohammadi در انجمن براهین اثبات خدا
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۲/۱۴, ۱۳:۳۶

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود