صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اختلالی در اثبات امامت 14 معصومین

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    علاقه
    خدا و همسرم و پدر و مادرم
    نوشته
    1,594
    حضور
    6 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8697

    نیشخند اختلالی در اثبات امامت 14 معصومین




    بسم الله الرحمن الرحیم.
    سلام علیکم.
    وَ إِذِ ابْتَلى إِبْراهيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي قالَ لايَنالُ عَهْدِي الظّالِمينَ (002 | البقرة - 124)و (ياد كنيد) هنگامى كه پروردگار ابراهيم، او را با دستوراتى آزمود; و او به طور كامل از عهده آنها برآمد. خداوند به او فرمود: «من تو را امام و پيشواى مردم قرار دادم.» ابراهيم گفت: «از دودمان من (نيز امامانى قرار بده)» خداوند فرمود: «پيمان من، به ستمكاران نمى رسد (مگر آنها كه شايسته اند)».

    چگونه پیامبر اسلام ص و امامان معصوم ع ما که از نسل حضرت ابراهیم ع هستند امام محسوب شده اند.
    در صورتی که همه شان از نسل حضرت ابراهیم بوده و خداوند فرموده از نسل تو کسی امام نخواهد شد.
    با تشکر.
    یا علی.


    کارشناس بحث : صالح


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۹/۲۰ در ساعت ۲۳:۳۳

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    273
    حضور
    1 روز 18 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1185



    با سلام به شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط عــــلی نمایش پست ها
    چگونه پیامبر اسلام ص و امامان معصوم ع ما که از نسل حضرت ابراهیم ع هستند امام محسوب شده اند.
    در صورتی که همه شان از نسل حضرت ابراهیم بوده و خداوند فرموده از نسل تو کسی امام نخواهد شد.
    پاسخ خدای متعال را با توجه به درخواست حضرت ابراهیم علی نبینا و آله و علیه الصلاة و السلام باید سنجید،.

    ایشان از خدای متعال خواستند که امامت در ذریه ایشان بماند، اگر خدا مایل نبود چنین شود، با صراحت بیان می شد، اما قرآن کریم (بمانند بسیاری از موارد دیگر) با عبارتی زیبا پاسخ خدا را منعکس نموده است،‌ یعنی راه امامت در ذریه حضرت ابراهیم فقط بر روی یک گروه بسته است، و آن ظالمین است، هرکه ظلم کند و لو یکبار و در طول عمر، جاهلانه، عامدانه، با قصور با تقصیر و ... هرچه مصداق ظلم باشد، لیاقت امام شدن را از دست داده است.

    پس خدا جواب مثبت اما مشروط داده است.

    ضمنا پیشنهاد می شود سؤال و سرنگار را متناسب با سؤال ویرایش نمائید.

    موفق باشید.


  5. صلوات ها 9


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    علاقه
    ....
    نوشته
    143
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    167
    آپلود
    3
    گالری
    0
    صلوات
    227



    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام علیکم و رحمة الله و برکاته


    فکر میکنم منظور از ظالمین بنی اسرائیل بوده


    اللهم صلی علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم ان شاءالله


    ویرایش توسط عبدالله- : ۱۳۹۱/۰۹/۲۵ در ساعت ۰۷:۴۹
    هرکس به آنچه الله نازل کرده حکم نکند
    کافر است

    از فرعون ها و آیات شیطان پیروی نکنید
    http://www.askdin.com/thread25878.html

  7. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    علاقه
    خدا و همسرم و پدر و مادرم
    نوشته
    1,594
    حضور
    6 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8697



    بسم الله الرحمن الرحیم.
    سلام.
    نقل قول نوشته اصلی توسط صالح نمایش پست ها
    پاسخ خدای متعال را با توجه به درخواست حضرت ابراهیم علی نبینا و آله و علیه الصلاة و السلام باید سنجید،. ایشان از خدای متعال خواستند که امامت در ذریه ایشان بماند، اگر خدا مایل نبود چنین شود، با صراحت بیان می شد، اما قرآن کریم (بمانند بسیاری از موارد دیگر) با عبارتی زیبا پاسخ خدا را منعکس نموده است،‌ یعنی راه امامت در ذریه حضرت ابراهیم فقط بر روی یک گروه بسته است، و آن ظالمین است، هرکه ظلم کند و لو یکبار و در طول عمر، جاهلانه، عامدانه، با قصور با تقصیر و ... هرچه مصداق ظلم باشد، لیاقت امام شدن را از دست داده است. پس خدا جواب مثبت اما مشروط داده است. ضمنا پیشنهاد می شود سؤال و سرنگار را متناسب با سؤال ویرایش نمائید. موفق باشید.
    ما توی علم نحو یک الا استثناییه خوندیم فکر کنم.خداوند بیش از 6 هزار آیه اورده دیگه دو کلمه اضافه کردن به این آیه چیزی رو مخفی نمیکنه.
    چرا این جمله باید توی پرانتز بیاد؟(مگر آنها كه شايسته اند)
    من نمیدونم ما اینهمه آیه در مورد ولایت داریم که ازش به اسم امامت استفاده میکنیم.
    براحتی میشه با آیات قرآن ولایت رو اثبات کرد اما چطوری میشه امامت رو اثبات کرد؟

    إِنَّ الَّذينَ يَكْتُمُونَ ما أَنْزَلْنا مِنَ الْبَيِّناتِ وَ الْهُدى مِنْ بَعْدِ ما بَيَّنّاهُ لِلنّاسِ فِي الْكِتابِ أُولئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللهُ وَ يَلْعَنُهُمُ اللّاعِنُونَ (002 | البقرة - 159)كسانى كه دلايل روشن،و هدايتى را كه نازل كرده ايم، پس از آن كه آن را در كتاب (آسمانى آنها) براى مردم بيان نموديم، كتمان كنند، خدا آنها را لعنت مى كند; و همه لعن كنندگان نيز، آنها را لعن مى كنند;

    إِلَّا الَّذينَ تابُوا وَ أَصْلَحُوا وَ بَيَّنُوا فَأُولئِكَ أَتُوبُ عَلَيْهِمْ وَ أَنَا التَّوّابُ الرَّحيمُ (002 | البقرة - 160)مگر كسانى كه توبه كردند، و (اعمال بد خود را) جبران نمودند، و (آنچه را كتمان كرده بودند،) بيان كردند; من توبه آنها را مى پذيرم; كه من توبه پذيرو مهربانم.

    یا اینجا:

    خالِدينَ فيها لا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَ لا هُمْ يُنْظَرُونَ (003 | آل عمران - 88)همواره در اين لعن (و دورى از رحمت خداوند) مى مانند; نه از مجازاتشان كاسته مى شود; و نه به آنها مهلت داده خواهد شد.

    إِلَّا الَّذينَ تابُوا مِنْ بَعْدِ ذالِكَ وَ أَصْلَحُوا فَإِنَّ اللهَ غَفُورٌ رَحيمٌ (003 | آل عمران - 89)مگر كسانى كه پس از آن، توبه كنند و اصلاح نمايند; (و گذشته را جبران كنند) زيرا خداوند، آمرزنده و مهربان است.

    یا اینجا:
    وَ لا تَنْكِحُوا ما نَكَحَ آباؤُكُمْ مِنَ النِّساءِ إِلّا ما قَدْ سَلَفَ إِنَّهُ كانَ فاحِشَةً وَ مَقْتاً وَ ساءَ سَبيلاً (004 | نساء - 22)با زنانى كه پدران شما با آنها ازدواج كرده اند، ازدواج نكنيد; مگر آنچه در گذشته (پيش از نزول اين حكم) انجام شده است; زيرا اين، عملى زشت و تنفّرآور و راه نادرستى است.

    وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلّا لِيُطاعَ بِإِذْنِ اللهِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللهَ تَوّاباً رَحيماً (004 | نساء - 64)ما هيچ پيامبرى را نفرستاديم مگر براى اين كه به فرمان خدا، از وى اطاعت شود. و اگر اين مخالفان، هنگامى كه به خود ستم مى كردند (و فرمانهاى خدا را زيرپا مى گذاردند)، به نزد تو مى آمدند، و از خدا طلب آمرزش مى كردند، و پيامبر هم براى آنها استغفار مى كرد، خدا را توبه پذير و مهربان مى يافتند.


    کلی از این آیات مبارک وجود داره و خداوند همیشه وقتی حکمی صادر کرده وقتی چیزی رو لازم بوده بیان کنه میکرده تا ذهنها درگیر مسائل حاشیه ای نشه.

    بفرض اینکه تفسیر شما درست باشه.پس نتیجتاً اینطور باید برداشت کرد که هرکسی که ظلم نمیکنه میتونه امام و پیشوا بشه و این مقام فقط به معصومین داده نشده.

    من چگونه باید با دلایل قرآنی و عقلی امامت رو اثبات کنم؟


  8. صلوات ها 2


  9. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    273
    حضور
    1 روز 18 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1185



    با سلام به شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط عــــلی نمایش پست ها
    براحتی میشه با آیات قرآن ولایت رو اثبات کرد اما چطوری میشه امامت رو اثبات کرد؟
    ولایت و امامت از باب "اذا اجتمعا افترقا و اذا افترقا اجتمعا" هستند، پس یک معنا دارند و تنها وقتی در کنار هم آیند دارای دو معنای نزدیک به هم می شوند، لذا فرق چندانی نمی کند.

    همه آیاتی که ولایت امیرالمؤمنین و سائر امامان معصوم را ثابت می کند همانها امامت را نیز ثابت می کنند،‌ زیرا ولایت در قرآن بصورت مستمر ثابت شده است یعنی در همه زمانها ولی خدا وجود دارد، در این زمینه پیشنهاد می کنم مطالعه بیشتری بر آیات ولایت داشته باشید.
    ــــــــــــــــ
    نقل قول نوشته اصلی توسط عــــلی نمایش پست ها
    بفرض اینکه تفسیر شما درست باشه.پس نتیجتاً اینطور باید برداشت کرد که هرکسی که ظلم نمیکنه میتونه امام و پیشوا بشه و این مقام فقط به معصومین داده نشده.
    معنای ظلم شامل همه نقصها و کاستی هاست، چه در ناحیه موضوعات و چه در ناحیه احکام، حتی شامل موارد سهو و خطا و نسیان نیز می شود، اگر کسی در مقام قضاوت (به نفع یا ضرر) اشتباها به جای حسن بگوید حسین، قطعا ظلم نموده است، اگر کسی حتی در دوران کودکی حسادتی کرده باشد ظالم است، اما ظلمی که در اثر اشتباه یا کم عقلی باشد مستحق دخول در آتش جهنم نیست، ولی مستحق ولایت بر مردم نیز نیست، والی از جانب خدا نباید هیچ پیرایه ای به دنبالش باشد، قطعا چنین کسی باید و حتما از مقام عصمت برخوردار باشد.
    گویا خداوند خواسته با چنین عبارتی (لاینال عهدی الظالمین) به ابتدائی ترین مقتضی ی عنایت ویژه خود اشاره نماید.
    ــــــــــــــــ
    نقل قول نوشته اصلی توسط عــــلی نمایش پست ها
    من چگونه باید با دلایل قرآنی و عقلی امامت رو اثبات کنم؟
    تمام ادله اثبات نبوت (به جز شریعت) برای اثبات امامت نیز می آید، امام دارای تمامی ویژگی های نبی است، چه در مراحل اثبات و چه ثبوت.
    اگر امامت را قبول نداشته و پیامبر را کافی بدانیم، پاسخ مسیحی را چه خواهیم داد؟ او نیز معتقد است پیامبری آمده و نیازی به پیامبر بعدی نیست، زمین هیچ گاه بدون حجت نمی شود که اگر می شد اولین آنها حجت نبود، زیرا حضرت آدم با اینکه تنها فرد روی کره زمین بود، ولی همو حجت بود، زمین بدون حجت از هم می پاشد.

    موفق باشید.

    ویرایش توسط صالح : ۱۳۹۱/۰۹/۲۸ در ساعت ۰۸:۵۲

  10. صلوات ها 5


  11. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    علاقه
    خدا و همسرم و پدر و مادرم
    نوشته
    1,594
    حضور
    6 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8697



    بسم الله الرحمن الرحیم.
    سلام.
    نقل قول نوشته اصلی توسط صالح نمایش پست ها
    ولایت و امامت از باب "اذا اجتمعا افترقا و اذا افترقا اجتمعا" هستند، پس یک معنا دارند و تنها وقتی در کنار هم آیند دارای دو معنای نزدیک به هم می شوند، لذا فرق چندانی نمی کند.
    عقل هر انسانی میداند که امامت با ولایت هم از لحاظ معنا و لفظ کاملاً فرق میکند.بنده شیعه تعصبی نیستم که برایم استلال های به اصطلاح نقلی بیاورید.سوالاتی دارم که باید آنها را بجواب برسانم تا برای مردم هم جواب عقلانی داشته باشم نه جواب تعصبی.
    ولی میتواند معنای دوست بدهد ما شیعیان هر روز در حال گفتن این هستم اشهدان علی ولی الله....اگر معنی سرپرست میداد این کلام کفر بود.
    حا آنکه آیا امام میتواند معنای دوست بدهد؟
    پس وقتی خداوند متعال در قرآن یکجا واژه ولی استفاده میکند یکجا امام منظورش هم متفاوت هست و از روی هوا و هوس استغفرالله سخن نگفته است.
    پس برداشت ها از آیه ها نباید یکی باشد و باید متفاوت باشد.
    متاسفانه ما شیعیان میگوییم بعد از پیامبر اسلام بالاترین مقام امام علی ع است.آیا واقعاً اینطور است؟
    خداوند در قرآن به علی ع گفته ولی مردم است اما به ابراهیم گفته امام...
    از بحث اصلی دور نشوم.میخواهم بدانم امامت معصومین را چگونه اثبات میکنید.
    نقل قول نوشته اصلی توسط صالح نمایش پست ها
    معنای ظلم شامل همه نقصها و کاستی هاست، چه در ناحیه موضوعات و چه در ناحیه احکام، حتی شامل موارد سهو و خطا و نسیان نیز می شود، اگر کسی در مقام قضاوت (به نفع یا ضرر) اشتباها به جای حسن بگوید حسین، قطعا ظلم نموده است، اگر کسی حتی در دوران کودکی حسادتی کرده باشد ظالم است، اما ظلمی که در اثر اشتباه یا کم عقلی باشد مستحق دخول در آتش جهنم نیست، ولی مستحق ولایت بر مردم نیز نیست، والی از جانب خدا نباید هیچ پیرایه ای به دنبالش باشد، قطعا چنین کسی باید و حتما از مقام عصمت برخوردار باشد. گویا خداوند خواسته با چنین عبارتی (لاینال عهدی الظالمین) به ابتدائی ترین مقتضی ی عنایت ویژه خود اشاره نماید.
    اشکال جدید و سوالی که وجود دارد این است که عصمت چگونه اثبات میشود؟
    هیچ انسانی نیست که به آتش دست نزده باشد و بگوید ان داغ است و از سوختگی دست خود ابراز پشیمانی کند.
    ما در کتاب عقاید شیعه توجیح کردیم که آیات مربوطه(ظلم) در مورد پیامبران عصمت و گناه نیست بلکه چیز دیگریست.قبول.
    اما آیا در مورد امامان هم اینطور هست؟چگونه؟
    چگونه آن دعای کمیل و آنهمه احادیث استغفار کردن امامان ما وجود دارد؟
    اصلاً مگر میشود کسی از اول زندگی خود گناه نکرده باشد و بعد تا آخر عمر خود استغفار هم بکند؟
    خداوند فرمود ما پیامبری از خودتان فرستادیم.اگر از خود ماست پس شامل این آیه هم میشود که خبر میدهد:
    إِنَّ الْإِنْسانَ لَفي خُسْرٍ (103 | عصر - 2)كه انسانها همه در زيانند;


    اونوقت بعدش میاد از آینده خبر میده:
    إِلَّا الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ (103 | عصر - 3)مگر كسانى كه ايمان آورده و اعمال صالح انجام داده اند، و يكديگر را به (اداى) حق سفارش كرده و يكديگر را به استقامت و شكيبايى توصيه نموده اند.

    یعنی هیچکس از اول ایمان نداشته و هدایت یافته نبوده.

    چگونه اینرا توجیح میکنید؟
    فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللهِ حَقٌّ وَ اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ بِالْعَشِيِّ وَ الْإِبْكارِ (040 | غافر - 55)پس (اى پيامبر!) صبر و شكيبايى پيشه كن كه وعده خدا حق است، و براى گناه [= ترك اولى] خود استغفار كن، و هر صبح و شام تسبيح و حمد پروردگارت را به جا آور.


    فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَ اسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كانَ تَوّاباً (110 | نصر - 3)پروردگارت را تسبيح و حمد گوى و از او آمرزش بخواه كه او بسيار توبه پذير است.
    اگر قرار بود خدا یکی رو بیاره که از جنس مردم باشه باید اونارو درک کنه یا نه؟چگونه خودش گناه نکرده و لذت استغفار و اشک در پیشگاه خدارو نچیشده از مردم همچین چیزی میخواد؟
    چگونه خودش به آتیش دست نزده میگه اون جسم داغه بهش دست نزنین میسوزونه؟
    خداوند در آیه زیر در مورد حضرت موسی میگه:




    قالَ رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي فَغَفَرَ لَهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ (028 | قصص - 16)(سپس) عرضه داشت: «پروردگارا! من به خويشتن ستم كردم; مرا بيامرز.» خداوند او را آمرزيد، كه او آمرزنده مهربان است.

    و در کتاب عقاید ما برای اینکه توجیح کنه ظلم رو در معنای دیگر گرفته و گفته این معنای گناه نیست و معنای دیگری دارد برای اینکه...

    خوب اگر راست میگه پس این چیه؟
    وَ إِذْ قالَ مُوسى لِقَوْمِهِ يا قَوْمِ إِنَّكُمْ ظَلَمْتُمْ أَنْفُسَكُمْ بِاتِّخاذِكُمُ الْعِجْلَ فَتُوبوُا اِلي بارِئِكُم فَاقْتُلُوا اَنْفُسَكُمْ ذالِكُمْ خَيرٌ لَكُمْ عِندَ بارِئِكُمْ فَتابَ عَلَيْكُمْ إِنَّهُ هُوَ التَّوّابُ الرَّحيمُ (002 | البقرة - 54)و زمانى را كه موسى به قوم خود گفت: «اى قوم من! شما با انتخاب گوساله (براى پرستش) به خود ستم كرديد; توبه كنيد; و به سوى آفريننده خود بازگرديد; و خود را [= يكديگر را ]به قتل برسانيد; اين كار، براى شما در پيشگاه آفريدگارتان بهتر است.» سپس خداوند توبه شما را پذيرفت; زيرا اوست توبه پذير مهربان.

    ممنون از پاسختون بزرگوار.


  12. صلوات


  13. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    136
    حضور
    4 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    80



    آیا روایتی صحیح وجود دارد که امامان را معصوم بدانیم؟
    این معصومیت، معصومیت از گناه است یا از اشتباه؟

  14. صلوات


  15. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    273
    حضور
    1 روز 18 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1185



    با سلام به شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط عــــلی نمایش پست ها

    بنده شیعه تعصبی نیستم که برایم استلال های به اصطلاح نقلی بیاورید.
    مگر استدلال نقلی آوردن فقط برای متعصبین است؟
    مگر عقلاء استدلال نقلی را دلیل تعصب می دانند؟
    بعلاوه مگر خود شما ابتدا با دلیل نقلی پرسش را آغاز نکردید،‌ توصیه می کنم سؤال خود را دوباره بخوانید، متوجه خواهید شد همه بحث ما سر دلائل نقلی است.
    نقل قول نوشته اصلی توسط عــــلی نمایش پست ها

    متاسفانه ما شیعیان میگوییم بعد از پیامبر اسلام بالاترین مقام امام علی ع است.آیا واقعاً اینطور است؟
    با شما هم عقیده ایم، چنین چیزی واقعا جای تأسف دارد!

    قرآن کریم، هیچگاه امیرالمؤمنین را بالاترین مقام پس از پیامبر نمی داند، بلکه تنها مقام پس از پیامبر ایشانند، اصحاب پیامبر، اصلا قابل مقایسه با ایشان نیستند تا بتوانیم از میان آنان بالاترین را انتخاب کنیم.
    مقام ولایت و امامت امیرالمؤمنین فقط با نبوت قابل مقایسه است نه با هیچ چیز دیگر در هستی!! (آیه اش در پست بعدی)
    ـــــــــــــــ
    نقل قول نوشته اصلی توسط عــــلی نمایش پست ها

    از بحث اصلی دور نشوم.
    پس از بحث اصلی دور نشوید:
    نقل قول نوشته اصلی توسط عــــلی نمایش پست ها

    امامت معصومین را چگونه اثبات میکنید.
    بحث عصمت امامان معصوم علیهم صلوات الله، قبلا مطرح گشته است (اینجا را کلیک کنید) پس از مراجعه به آنها، اگر سؤال جدیدی بود بفرمائید.

    ویرایش توسط صالح : ۱۳۹۱/۱۰/۰۲ در ساعت ۱۰:۴۳

  16. صلوات ها 5


  17. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    273
    حضور
    1 روز 18 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1185



    نقل قول نوشته اصلی توسط عــــلی نمایش پست ها

    عقل هر انسانی میداند که امامت با ولایت هم از لحاظ معنا و لفظ کاملاً فرق میکند.
    ولایت در قرآن هم به معنای دوستی و یاری رساندن آمده و هم به معنای ولایت در تصرف (اختیار همه امور را داشتن) و مشخص شدن آن، با کمک قرائن لفظی موجود در آیه میسر است، به این آیه توجه کنید:
    إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُون، سرپرست و ولىّ شما، تنها خداست و پيامبر او و آنها كه ايمان آورده‏اند همانها كه نماز را برپا مى‏دارند، و در حال ركوع، زكات مى‏دهند(1)

    در آیه فوق، با انما (که به معنای انحصار است) سه ولایت مطرح گشته است:
    1- خدا.
    2- رسول.
    3- صدقه دهنده در رکوع.

    یا هر سه ولایت به معنای دوستی و یاری رساندن است، یا هر سه به معنای ولایت در تصرف و اختیار داری امت است، کلمه انما نمی گذارد ولایت را به معنای دوستی بگیریم، زیرا معنا ندارد فقط این سه را دوست داشته باشیم، بلکه خداوند از ما خواسته که سائر مؤمنین را نیز دوست داشته باشیم:
    وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْض‏، مردان و زنان باايمان، ولىّ (و يار و ياور) يكديگرند(2)

    پس هم ردیف شدن ولایت سه گانه، گویای ولایت در تصرف و ولایت تشریعی است، یعنی ولایت ایه سه بر مردم،‌ بر حق مردم نسبت به خودشان مقدم است:
    النَّبِيُّ أَوْلى‏ بِالْمُؤْمِنينَ مِنْ أَنْفُسِهِم‏، پيامبر نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است‏(3)

    حال سؤال بنده از شما این است که امامت داشتن کسی که چنین ولایتی دارد (هم ردیف ولایت خدا و رسول) به چه معناست؟

    همان کسی که اختیار دار(ولی) مردم است جلودار مردم(امام) نیز هست، چو صد آید نود نیز پیش ماست.

    موفق باشید.
    ــــــــــــــــ

    1.مائده/55.
    2.توبه/71.
    3. احزاب/6.
    ویرایش توسط صالح : ۱۳۹۱/۱۰/۰۲ در ساعت ۱۰:۰۰

  18. صلوات ها 7


  19. #10

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    علاقه
    خدا و همسرم و پدر و مادرم
    نوشته
    1,594
    حضور
    6 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8697



    بسم الله الرحمن الرحیم.
    سلام.
    نقل قول نوشته اصلی توسط صالح نمایش پست ها
    حال سؤال بنده از شما این است که امامت داشتن کسی که چنین ولایتی دارد (هم ردیف ولایت خدا و رسول) به چه معناست؟
    من با ولایت مشکلی ندارم.دلیل اینکه آنرا جدا از امامت میدانم این است که خود کلام الله آن را جدا کرده در صورتی که به جای واژه ولی میتونسته امام بیاره.
    اینکه شما برای اثبات امامت معصومین میایید و معانی واژه ها را با هم ترکیب میکنید پذیرای عقل نیست.و اینطور نیست که خداوند در آیه البقرة - 124 گفته امام و در آیه ولایت گفته ولی به خاطر اینکه دوست داشته یا بخاطر اینه که قافیه ها رو هماهنگ کنه.تنها نتیجه ای که میشه از آیه مذکور گرفت اینه که این واژه ها با هم متفاوت بوده و هرکدام در جای بخصوص آمده فلذا معنای ولایت با امامت در شرایط فوق فرق میکنه وگرنه خداوند در هر دوجا از واژه ولی استفاده میکرده چرا که حضرت ابراهیم ولی بوده و بعد از ولایت بر مردم و امتحان های سخت تازه امام شده.معلوم میشه که مقام امامت بیشتر از ولایت هست.
    و در آیه ولایت از واژه ولی استفاده کرده.آیا این مطالب را روشن نمیکند؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط صالح نمایش پست ها
    همان کسی که اختیار دار(ولی) مردم است جلودار مردم(امام) نیز هست، چو صد آید نود نیز پیش ماست.
    اتفاقاً الان 100 امامت هست و 90 ولایت...چو نود آید دلیل بر این نیست که 100 پیش آید.
    برعکس...
    آن کسی که امام هست ولی هم هست اما آن کسی که ولی است دلیل بر امامت آن نیست.چراکه مقام آن دو فرق میکند.


  20. صلوات ها 3


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود