جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دنیا دلیلی بر آخرت ، چگونه ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682

    دنیا دلیلی بر آخرت ، چگونه ؟




    سلام
    مجموعه : فکر کن تا بدانی
    در فرهنگ قرآن دنیا دلیلی بر آخرت است :
    ولقد علمتم النشاءه الاولی فلولا تذکرون (واقعه 62)
    و همانا نشاه دنیا را می شناسید پس چرا متذکر ( آخرت ) نمی شوید ؟
    به نظر شما نحوه این دلالت چگونه است ؟
    والله الموفق


    کارشناس بحث : هدی


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۹/۲۰ در ساعت ۱۸:۳۹
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    از امام سجاد ع نقل است که فرمودند تعجب است از کسی که حیات دنیوی را می بیند و آخرت را انکار می کند
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    نحوه دلالت دنیا بر آخرت این است که هر امر دنیایی چیز دیگری می شود مثلا دانه نهال می شود و نهال درخت درخت میوه می دهد این جهان لحظه به لحظه چیز دیگر ( آخر ) می شود . وقتی اجزاء جهان چنین باشد پس کل این جهان هم باید چیز دیگری بشود آخر بشود آخرت بشود .
    نحوه دیگر دلالت دنیا بر آخرت باز هم همین دگرگونی است اما این دگرگونی باید متکی به ثباتی باشد آن دار ثبات و قرار ، آخرت است .
    شما به چه نتایجی رسیده اید ؟
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,714
    حضور
    29 روز 5 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    ولقد علمتم النشاءه الاولی فلولا تذکرون (واقعه 62) و همانا نشاه دنیا را می شناسید پس چرا متذکر ( آخرت ) نمی شوید ؟ به نظر شما نحوه این دلالت چگونه است ؟
    نحوه اين دلالت بدين صورت است كه در نشئه دنيا ، هر موجودي بسوي كمال خويش در حركت است و اين سير از ريز تا درشت عالم خلقت را فرا گرفته است لذا انسان نيز به عنوان عضوي از اين مجموعه تحت چنين نظام هدفمندي قرار دارد منتهي در مورد انسان به دليل اينكه دنيا براي غايت و هدف و كمال او تنگ و كوچك است و از طرف ديگر هم هيچ باطل و لغوي در عالم وجود ندارد لذا جهاني ديگر و فراتر بايد ، تا اين هدف محقق گردد .
    مرحوم علامه در الميزان در مورد آيه مذور مي فرمايند :
    "مراد از نشاه اولي دنيا است ، و مراد از علم به آن ، علم به خصوصيات آن است ، كه مستلزم اذعان به نشاه‏اي ديگر و جاودانه است ، نشاه‏اي كه در آن به اعمال جزا مي‏دهند ، براي اينكه از نظام حيرت‏انگيز عالم دنيا اين معنا به طور يقين به دست مي‏آيد كه لغو و باطلي در عالم هستي نيست ، و قطعا براي اين نشاه فاني غايت و هدفي است باقي ، و نيز از ضروريات نظام دنيا اين است كه مي‏بينيم هر موجودي به سوي سعادت نوعيه‏اش هدايت شده ، و انسانها هم بايد از طريق بعث رسل و تشريع شرايع و توجيه امر و نهي به سوي سعادتشان هدايت شوند ، و اين نيز صورت نمي‏گيرد مگر اينكه در برابر اعمال نيك پاداشي و در مقابل اعمال زشت كيفري مقرر شود ، و چون دنيا براي پاداش و كيفر تنگ است ، ناگزير بايد در عالمي ديگر كه همان نشاه آخرت است صورت بپذيرد."(1)

    (1)- الميزان، ج 19، ص 231


  9. صلوات ها 4


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود