جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چه افرادی در زمانهای مختلف به ابراهیم ع نزدیکند ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511

    مطلب چه افرادی در زمانهای مختلف به ابراهیم ع نزدیکند ؟




    با سلام

    خداوند در سوره آل عمران می فرماید: « ان أولى الناس بابراهیم للذین اتبعوه و هذا النبى و الذین امنوا والله ولى المؤمنین» (آل عمران / آیه 68).
    ترجمه: سزاوارترین مردم به ابراهیم آنهایى هسند که از او پیروى کردند و (در زمان، عصر او به مکتب او وفادار بودند، همچنین) این پیامبر و کسانى که (به او) ایمان آوردند (از همه سزاوارترند) و خداوند ولى و سرپرست مؤمنان است.
    از آیه استفاده مى شود که حضرت ابراهیم(ع) باید در پیروى از حق معیار آیندگان قرار گیرند، و معلوم است که از میان همه آیندگان کسانى به آن جناب نزدیکترند که در پیروى حق او را معیار قرار دهند و از او پیروى کنند و متصف به پابندى دینى باشند که آن جناب آورده و از میان تمامى مردم در عصر نزول قرآن، پیامبر اسلام و کسانى که به پیامبر اسلام ایمان آوردند به حضرت ابراهیم(ع) نزدیکتر از دیگرانند، زیرا تنها اینان بودند که برطریقه اسلامى مى زیستند که ابراهیم(ع) برآن طریقه زندگى مى کرد.
    که البته این پیروى محدود به زمان خاصى نیست.
    از آیه شریفه مورد بحث به خوبى استفاده مى شود که مدل ابراهیم(ع) در حق گرایى، مخصوص زمان خاصى نیست، زیرا او الگویى است فراتر از زمان، الگویى انسانیت و عبودیت که زنگ زمان براو مؤثر نمى افتد، گواه این ادعا آیه اى است که قرن ها پس از رحلت آن پیامبر عظیم الشأن مى فرماید: نزدیک ترین و سزاوارترین مردم به ابراهیم کسانى هستند که از او پیروى مى کنند و مدل خودشان را از او گرفته اند، و سپس حضرت خاتم الانبیاء محمد مصطفى(ص) را که فلسفه و راز آفرینش است، و تمامى انسان هاى که در زمان آن حضرت وپس از وى تا قیام قیامت مؤمن به او مى شوند را سزاوارترین و نزدیک ترین افراد به حضرت ابراهیم(ع) معرفى مى کند و پیامبر اسلام(ص) و پیروانش را در میان تمامى انسان هاى اعصار مختلف، نزدیک ترین افراد به حضرت ابراهیم(ع) در حق گرایى و آیین توحیدى او مى داند پس حضرت ابراهیم(ع) مدل و الگویى است که مرز زمان و اشخاص (ولو مانن خاتم الانبیاء باشد) را پشت سر مى گذارد و همیشه تراوت و نو بودن خود را حفظ مى نماید و هیچ گاه پیشرفت هاى مادى، معنوى و علمى بشر سبب نمى شود که الگوى ابراهیمى، نافع و سعادت بخش بودنش را از دست بدهد.


    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۱/۰۹/۱۹ در ساعت ۰۲:۵۱
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    و نیز از آیه استفاده مى شود «الذین امنوا» حتى فرهنگ ها و ملیت ها مختلف نیز مى توانند آن حضرت را الگو قرار دهند و از او پیروى نمایند، بنابراین هیچ یک از: زمان، مکان، فرهنگ و ملیت ها نمى تواند مانع در الگوگیرى محسوب شوند و این مطلب اختصاص به آن جناب ندارد بشر تا به حال کسانى را الگو قرار داده که از ملیت خودش نبوده و یا در زمان و مکان خودش نبوده، پس هیچ یک از موارد مذکور مانع حقیقى محسوب نمى شود.

    علاوه برآیه مذکور در قرآن کریم ده ها آیه دیگر وجود دارد که به پیروى از آیین و مسلک حضرت ابراهیم(ع) و یا پیامبران دیگر دستور داده است که چند مورد آن عبارت است از: « ثم اوحینا الیک ان اتبع ملة ابراهیم حنیفا» (نحل، آیه 123 )
    ترجمه: سپس به تو وحى فرستادیم که از آیین ابراهیم - که ایمانى خالص داشت - پیروى کن. «قل صدق الله فاتبعوا ملة ابراهیم حنیفا» (آل عمران، آیه 95)
    ترجمه: بگو خدا راست گفته (و اینها در آیین ابراهیم نبوده) بنابراین از آیین ابراهیم پیروى کنید که به حق گرایش داشت.
    خداوند می فرماید: « و... اتبع ملة ابراهیم حنیفا... » ( نساء، ایه 125)
    ترجمه: پیروى از آیین خالص و پاک ابراهیم کن.. و می فرماید: « و اتبعت ملة آبائى ابراهیم و اسحاق و یعقوب» (یوسف / آیه 38)... و نیز آیاتى وجود دارد که به پیروى از وحى و کتب آسمانى دستور مى دهد.

    1- ترجمه المیزان، ج 3، ص 400

    چه افرادی  در زمانهای مختلف به ابراهیم ع نزدیکند ؟ 2- سیمای الگویی پیامبران در قرآن کریم، نوشته عین الله ارشادی

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۲/۰۷/۲۳, ۱۴:۳۶ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود