صفحه 1 از 15 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معنی برخی اصطلاحات و لغات فقهی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    55
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    444

    معنی برخی اصطلاحات و لغات فقهی




    سلام
    خسته نباشید

    میشه لطفا معنی کلماتی مثل احتیاط واجب ؛ جایز است و ... را توضیح بدین و اینکه هر کدوم در چه صورت به کار میرن.

    متشکرم


  2. صلوات ها 5


  3. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    13
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    59



    نقل قول نوشته اصلی توسط iranproud نمایش پست ها
    سلام
    خسته نباشید

    میشه لطفا معنی کلماتی مثل احتیاط واجب ؛ جایز است و ... را توضیح بدین و اینکه هر کدوم در چه صورت به کار میرن.

    متشکرم:gol:
    با سلام
    احتیاط واجب: هرگاه مجتهدي درباره يک موضوع حکم ندهد و سخنش را با عبارت «احتياط» شروع کند، ميگوييم که در آن مساله، «حکم» / «فتوا» نداده است.
    مثال : اگر موقع خواندن حمد و سوره ، بى اختيار به قدرى حرکت کند که از حال آرام بودن بدن خارج شود (تا اينجا شد موضوع. حالا نوبت به بيان حکم رسيده:) بنابر احتياط ، بعد از آرام گرفتن بدن آنچه را در حال حرکت خوانده دوباره بخواند.
    زماني که مجتهد در يک مساله به حکم نميرسد، در آن مساله بجاي «فتوا» ، «احتياط» ميدهد.
    که دراین صورت شما يا مي توانيد به همان راه احتياطي مرجعتان عمل کنيد، يا مي توانيد بسته به ديدتان نسبت به مساله تقليد، به مجتهد ديگر (که برخي هم ميگويند که مجتهد اعلم ديگر) که به حکم آن مساله رسيده، مراجعه کنيد.

    جایز است : یعنی انجام ندادن آن حرام نیست و حکم بر جواز ترک آن داده شده...
    موفق باشید

  4. صلوات ها 7


  5. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    55
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    444



    ضمن تشکر از شما استاد گرامی
    پس با این حساب جایز نیست میشه جایز است و انجام دادنش بهتره؟

    متشکرم از شما


  6. صلوات ها 3


  7. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    13
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    59



    نقل قول نوشته اصلی توسط iranproud نمایش پست ها
    ضمن تشکر از شما استاد گرامی
    پس با این حساب جایز نیست میشه جایز است و انجام دادنش بهتره؟

    متشکرم از شما :gol:
    خیر بزرگوار
    این چه برداشتی شد؟
    در جایزاست یعنی اجازه دادن برای انجام یا ترک (بستگی به نوع حکم دارد) ولی در جایز نیست بحث اجازه ندادن وحرمت انجام یا ترک لحاظ شده .....
    برداشت شما کاملا برعکس بود.
    موفق باشید
    ویرایش توسط :محسن: : ۱۳۸۸/۰۷/۱۸ در ساعت ۰۸:۴۴

  8. صلوات ها 5


  9. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    55
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    444



    شرمنده من تو ارسال یک کلمه رو جا انداخته بودم!
    منظور نظر من این بود:

    پس با این حساب جایز نیست میشه بر عکس جایز است



  10. صلوات ها 5


  11. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    عالم
    نوشته
    68
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    348

    اصطلاحات فقهي




    با سلام

    لطفا در مورد اصطلاح احتياط واجب و مستحب در احكام توضيح دهيد؟

    در مساله اي مي ايد مثلا احتياط مستحب است يا احتياط واجب منظور چيست؟

  12. صلوات ها 4


  13. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,787
    حضور
    6 روز 22 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9252



    نقل قول نوشته اصلی توسط محيا نمایش پست ها
    با سلام لطفا در مورد اصطلاح احتياط واجب و مستحب در احكام توضيح دهيد؟ در مساله اي مي ايد مثلا احتياط مستحب است يا احتياط واجب منظور چيست؟

    با سلا م وتشکر از سوال شما
    .
    فرقِِ کاربردی احتیاط واجب ومستحب

    احتياط واجب، احتياطي است كه رعايت آن واجب است (همانند فتوا است) ولي مقلد مي تواند به جاي آن به فتواي مجتهدي كه در رتبة بعد قرار دارد، عمل كند.



    يعني تنها در صورتي مي تواند به آن احتياط عمل نكند كه در فتوا مجتهد رتبه بعد، ترك آن اجازه داده شود.


    مجتهد در رتبه بعد، به مجتهدي گفته مي شود كه از نظر مقلد، اعلميت او، در رتبه بعد از مرجع تقليد وي است، يا مرجع تقليد گفته باشد كه در مسايل احتياطي ، مي توانيد به اين مجتهد مراجعه كنيد.
    . در (احتياط مستحب) عمل به مقتضاي آن لازم نيست ولي مراعات احتياط خوب است وثواب دارد؛ گرچه به درجه ضرورت و وجوب نرسيده است.
    توضیح بیشتراز لحاظ فقهی
    هر گاه براي فقيه مدركِ حكم به خوبي روشن نباشد نمي تواند فتوا بدهد، لذا احتياط مي كند. حال اگر از ادله،‌ جانب وجوب فعل يا ترك ترجيح داده شود به طوري كه انجام دادن يا انجام ندادن آن، شبهة ترك وظيفه بود به احتياط وجوبي روي مي آورد تا مكلف حتماً آن را انجام دهد يا حتماً آن را ترك كند. و اگر در انجام دادن يا انجام ندادن شبهه ترك وظيفه نبود به احتياط استحبابي روی می اورد.
    به عبارتی دیگر،جایگاهِ احتیاط واجب
    در جايي كه دلالت ادله بر حكم به طوري ظهور دارد كه فقيه را در مرز فتوا قرار مي دهد گرچه حتمي نيست، امّا شبهة قوي بر وجود يا حرمت وجود دارد در اين موارد تعبير به (احتياط واجب) مي كند.


    ویرایش توسط اسراء : ۱۳۸۸/۱۱/۲۷ در ساعت ۱۸:۳۴

  14. صلوات ها 6


  15. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    همه چیز در هم
    نوشته
    591
    حضور
    9 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    69
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3681



    با سلام

    اصطلاحات زير يعني چي ؟

    خالي از قوت نيست : معتبر است - فتوي اين است (مگر در ضمن كلام قرينه اي بر غير اين معني ديده شود ).

    خالي از وجه نيست : بي مورد نيست . فتوي اين است (مگر در ضمن كلام قرينه اي بر غير اين معني ديده شود ).

    تفاوت دو مورد بالا چيه ؟

  16. صلوات ها 3


  17. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    29
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    184



    786

    سلام علیکم

    فکر می کنم بهتر این باشه که ابتدا یک تقسیم بندی کلی صورت بگیره :

    ببینید احکام ما از دو حال خارج نیستند :

    1- آزاد هستند :

    مباح : الف ) مستحب ب) مکروه

    2- الزام دارند :

    1. واجب : الف ) واجب عینی ب ) واجب کفایی

    2. حرام



    احکام مباح حالت تشویق و تنبیه دارند شارع مقدس خواسته امری را تشویق کند فرموده مستحب و گاهی خواسته مردم را از موضوعی دور نگه دارند فرموده مکروه

    اباحه یعنی برابر بودن طلب وجود و عدم کاری مثلاً مباح بودن قدم زدن در خیابان.

    برای موارد مکروه اگر عمل را انجام دهید گناهی ندارد و عقاب آخرتی هم ندارد مثل کراهت طلاق در شرع اسلام اما انجام ندهید بهتر است.

    برای مستحب به نحوی انجام دادنش پاداش خواهد داشت ولی ترکش کیفر نخواهد داشت برخلاف واجبات که انجام ندادنش کیفر دارد.مثل استحباب کمک به فرد ناتوان

    اما در مورد واجبات و محرمات الزام وجود دارد یا باید انجام بدهد یا ندهد.

    واجب عینی مثل : کسب معاش
    واجب کفایی مثل : قضاوت


    البته وجوب از جهات گوناگون تقسیم شده اند و واجب عینی و کفایی نوعی از این تقسیمات است که فعلاً و با توجه به این مبحث کفایت می کند.

    این به طور کلی سایر مطالب را هم که دوست عزیزمون بیان فرمودند.
    ویرایش توسط محمدي : ۱۳۸۹/۰۸/۰۱ در ساعت ۰۱:۳۰

  18. صلوات ها 3


  19. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    29
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    184



    نقل قول نوشته اصلی توسط t4h9r1 نمایش پست ها
    با سلام

    اصطلاحات زير يعني چي ؟

    خالي از قوت نيست : معتبر است - فتوي اين است (مگر در ضمن كلام قرينه اي بر غير اين معني ديده شود ).

    خالي از وجه نيست : بي مورد نيست . فتوي اين است (مگر در ضمن كلام قرينه اي بر غير اين معني ديده شود ).

    تفاوت دو مورد بالا چيه ؟

    786

    بزرگوار در رابطه با این دو مفهوم بلافاصله معنا را نوشته اند و شما هم قید فرموده اید.

    خالی از قوت نیست یعنی معتبر است مگر اینکه دلیلی ، علتی ، مطلبی (قرینه ) که نشان می دهد خلاف آن است وجود داشته باشد.

    خالی از وجه نیست هم یعنی بی مورد نیست باز به همین مصداق مگر اینکه دلیل یا علت یا مطلبی ( قرینه ) که خلاف آن را اثبات کند وجود داشته باشد.

  20. صلوات ها 4


صفحه 1 از 15 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۱۲/۰۴, ۱۸:۲۸ : 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود