جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سند حدیثی درباره مسجدالاقصی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4

    اشاره سند حدیثی درباره مسجدالاقصی




    با سلام و خدا قوت
    حدیثی را برای شما ارسال می کنم که در آن امام صادق (ع) فرموده اند که مسجد الاقصی در روی زمین نیست و مسجدی که از آن در قرآن یاد شده است در آسمان ها می باشد و این حدیث در معرفی مسجد الاقصی در سایت ویکی پدیا منتشر شده است و به نظر من با این کار می خواهند ارزش مسجد الاقصی را در بین مسلمانان کم ارزش جلوه دهند تا اگر روزی این مسجد را خراب کردند آب از آب هم تکان نخورد و به همین دلیل به دنبال مدارکی هستم که نشان دهد مسجد الاقصی با اهمیت است برای مسمانان و از شما کمک می خواهم سند حدیثی را که برایتان ارسال می کنم را برایم بگویید که آیا این سند متواتر , صحیح ضعیف یا چیز دیگری است با تشکر

    * لمحة عن المسجد الحرام ، ومسجد النبي ، ومسجد قبا * - مركز المصطفى (ص) - ص مستدرك الوسائل للنوري ج 3 ص 396 :
    3892 / 3 - محمد بن مسعود العياشي في تفسيره : عن سلام الحناط ، عن رجل ، عن أبي عبد الله ( عليه السلام ) ، قال : سألته عن المساجد التي لها الفضل ، فقال : " المسجد الحرام ، ومسجد الرسول ( صلى الله عليه وآله ) " قلت : والمسجد الأقصى جعلت فداك ؟ فقال : " ذاك في السماء ، إليه أسري رسول الله ( صلى الله عليه وآله ) " فقلت ان الناس يقولون أنه بيت المقدس ، فقال : " مسجد الكوفة أفضل منه



    کارشناس بحث : صدیقین

    ویرایش توسط Amirreza.R : ۱۳۹۴/۰۶/۲۶ در ساعت ۲۱:۵۴

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    سلام به شما پرسشگر گرامی

    سایت «و ی ک ی پ د ی ا» مرجع قابل اعتمادی برای مطالعه موضوعات دینی نیست. متاسفانه این سایت به صورت کاملا عمدی و مغرضانه، مسایل دینی را به صراحت تحریف و در اختیار عموم قرار داده است به گونه ای که وقتی کلماتی مانند «محمد»، «حسین»، «شیعه» و دیگر نام های مهم مذهبی امامیه را در سرچ می کنید، اول چیزی که در رنکینگ دستکاری شده گوگل می بینید، سایت «و ی ک ی پ د ی ا» و اطلاعات حق و باطلی است که در این سایت جعلی با هم آمیخته شده است! (اگر کامل دروغ بنویسند کسی باور نمی کند پس مجبورند حق را با باطل بیامیزند تا زمینه فریب خواننده ناآگاه یا کم اطلاع فراهم شود!) پس اینکه سایت مذکور در این باره چی نوشته و چی گفته، به نظر بنده اهمیتی ندارد چون در این سایت، غرض ورزی و با انگیزه خاص نوشتن درباره مسلمانان و به ویژه درباره امامیه، امری عادی و روشن است!

    و اما در مورد روایت مورد بحث،
    اصل این روایت در تفسیر عیاشی (ج2 ، ص279، ح13) آمده، و جوامع روایی دیگر مانند بحارالانوار و مستدرک الوسائل همین روایت را به نقل از عیاشی آورده اند.

    استاد رجال ما می فرمودند: «روایات کتاب تفسیر عیاشی اعتباری ندارد مگر اینکه از کتاب و سنت بتوانیم تایید قابل اعتمادی بر آن روایات بیابیم».

    متن موجود تفسير عيّاشى نوشته‏ اى مرسل است كه در آن اسناد احاديث ذكر نشده است‏. رجال شناسان بزرگ امامیه، با وجود ستودن عيّاشى، گفته ‏اند كه وى از افراد ضعيف نقل روايت مى‏ كرده است. (رجال نجاشى، ص 350؛ رجال طوسى، ص 317-320)

    با این توضیحات، ضعف سندی روایت مورد نظر مشخص می شود اما در مورد متن روایت:

    ادامه...
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۰۳/۳۰ در ساعت ۲۱:۰۷

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572

    ادامه پست قبلی...




    مطابق متن این روایت، راوی از مساجد پر فضیلت از امام سؤال می کند و امام از مسجد الحرام و مسجد پیامبر یاد می کند. سپس راوی از مسجد الاقصی می پرسد. امام می فرماید: آن مسجد در آسمان است و پیامبر در شب معراج به سوی آن سیر کرد. راوی می پرسد: مردم می گویند آن مسجد[ی که پیامبر بدان جا سیر نمود]، مسجد الاقصی است. امام پاسخ می دهد: فضیلت مسجد کوفه از مسجد الاقصی بیشتر است.

    ---------------------

    در اولین آیه سوره مبارکه اسراء آمده است:

    سُبْحانَ الَّذي أَسْرى‏ بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذي بارَكْنا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آياتِنا إِنَّهُ هُوَ السَّميعُ الْبَصيرُ
    پاك و منزّه است خدايى كه بنده‏ اش را در يك شب، از مسجد الحرام به مسجد الاقصى _كه گرداگردش را پربركت ساخته‏ ايم_ برد تا برخى از آيات خود را به او نشان دهيم چرا كه او شنوا و بيناست‏

    در این آیه کریمه، مبدأ سیر شبانه پیامبر گرامی اسلام، مسجدالحرام، و مقصدش، مسجدالاقصی نام برده شده که مقدمه معراج آسمانی ایشان بوده است و این مطلب در میان دانشمندان فریقین هم معروف و مشهور است. (1)

    روایات بسیاری هم وارد شده که مسجدالاقصی را به بیت المقدس تفسیر و معنا کرده است(2) ، به عنوان نمونه در روایتی که از امام صادق نقل شده به این نام تصریح شده و می فرماید:

    عن أبي عبد الله جعفر بن محمد الصادق ع قال لما أسري برسول الله ص إلى بيت المقدس حمله جبرئيل على البراق فأتيا بيت المقدس و عرض إليه محاريب الأنبياء... (3)

    ---------------------

    جالب اینکه در همان کتاب تفسیر عیاشی _که سایت مذکور، حدیثش را نقل نموده_ در روایت دیگری از بیت المقدس به عنوان مسجد الاقصی تصریح می کند:

    عن عبد الله بن يحيى الكاهلي عن أبي عبد الله ع قال سمعته يقول لما أسري برسول الله عليه و آله السلام أتاه جبرئيل ع بالبراق، فركبها فأتى بيت المقدس، فلقي من لقي... (4)


    حالا اگر سایت مذکور _بنا به نقل شما_ بنای گزیده نویسی و تحریف و سانسور اطلاعات دارد، حرف دیگری است و عرض کردم که سایت مذکور، مرجع قابل اعتمادی برای موضوعات دینی نیست


    پی نوشت
    ---------------------------
    1- تفسير نمونه، ج‏12، ص 11
    2- فقد استفاضت الروايات بتفسير المسجد الأقصى ببيت المقدس؛ الميزان، ج‏13، ص 21.
    3- الأمالي‏ للصدوق، ص 448
    4- تفسيرالعياشي، ج 2، ص 137، ح49
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۰۳/۳۰ در ساعت ۲۱:۰۷

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572

    جمع بندی




    پرسش:
    حدیثی را برای شما ارسال می کنم که در آن امام صادق (ع) فرموده اند که مسجد الاقصی در روی زمین نیست و مسجدی که از آن در قرآن یاد شده است در آسمان ها می باشد و این حدیث در معرفی مسجد الاقصی در سایت ویکی پدیا منتشر شده است و به نظر من با این کار می خواهند ارزش مسجد الاقصی را در بین مسلمانان کم ارزش جلوه دهند تا اگر روزی این مسجد را خراب کردند آب از آب هم تکان نخورد و به همین دلیل به دنبال مدارکی هستم که نشان دهد مسجد الاقصی با اهمیت است برای مسمانان و از شما کمک می خواهم سند حدیثی را که برایتان ارسال می کنم را برایم بگویید که آیا این سند متواتر , صحیح ضعیف یا چیز دیگری است با تشکر

    * لمحة عن المسجد الحرام ، ومسجد النبي ، ومسجد قبا * - مركز المصطفى (ص) - ص مستدرك الوسائل للنوري ج 3 ص 396 :
    3892 / 3 - محمد بن مسعود العياشي في تفسيره : عن سلام الحناط ، عن رجل ، عن أبي عبد الله ( عليه السلام ) ، قال : سألته عن المساجد التي لها الفضل ، فقال : " المسجد الحرام ، ومسجد الرسول ( صلى الله عليه وآله ) " قلت : والمسجد الأقصى جعلت فداك ؟ فقال : " ذاك في السماء ، إليه أسري رسول الله ( صلى الله عليه وآله ) " فقلت ان الناس يقولون أنه بيت المقدس ، فقال : " مسجد الكوفة أفضل منه

    پاسخ:
    سلام به شما پرسشگر گرامی

    سایت «و ی ک ی پ د ی ا» مرجع قابل اعتمادی برای مطالعه موضوعات دینی نیست. متاسفانه این سایت به صورت کاملا عمدی و مغرضانه، مسایل دینی را به صراحت تحریف و در اختیار عموم قرار داده است به گونه ای که وقتی کلماتی مانند «محمد»، «حسین»، «شیعه» و دیگر نام های مهم مذهبی امامیه را در سرچ می کنید، اول چیزی که در رنکینگ دستکاری شده گوگل می بینید، سایت «و ی ک ی پ د ی ا» و اطلاعات حق و باطلی است که در این سایت جعلی با هم آمیخته شده است! (اگر کامل دروغ بنویسند کسی باور نمی کند پس مجبورند حق را با باطل بیامیزند تا زمینه فریب خواننده ناآگاه یا کم اطلاع فراهم شود!) پس اینکه سایت مذکور در این باره چی نوشته و چی گفته، به نظر بنده اهمیتی ندارد چون در این سایت، غرض ورزی و با انگیزه خاص نوشتن درباره مسلمانان و به ویژه درباره امامیه، امری عادی و روشن است!

    و اما در مورد روایت مورد بحث،
    اصل این روایت در تفسیر عیاشی آمده (1)، و جوامع روایی دیگر مانند بحارالانوار و مستدرک الوسائل همین روایت را به نقل از عیاشی آورده اند.

    استاد رجال ما می فرمودند: «روایات کتاب تفسیر عیاشی اعتباری ندارد مگر اینکه از کتاب و سنت بتوانیم تایید قابل اعتمادی بر آن روایات بیابیم».

    متن موجود تفسير عيّاشى نوشته‏ اى مرسل است كه در آن اسناد احاديث ذكر نشده است‏. رجال شناسان بزرگ امامیه، با وجود ستودن عيّاشى، گفته ‏اند كه وى از افراد ضعيف نقل روايت مى‏ كرده است. (2)

    با این توضیحات، ضعف سندی روایت مورد نظر مشخص می شود اما در مورد متن روایت:

    مطابق متن این روایت، راوی از مساجد پر فضیلت از امام سؤال می کند و امام از مسجد الحرام و مسجد پیامبر یاد می کند. سپس راوی از مسجد الاقصی می پرسد. امام می فرماید: آن مسجد در آسمان است و پیامبر در شب معراج به سوی آن سیر کرد. راوی می پرسد: مردم می گویند آن مسجد[ی که پیامبر بدان جا سیر نمود]، مسجد الاقصی است. امام پاسخ می دهد: فضیلت مسجد کوفه از مسجد الاقصی بیشتر است. (3)

    ---------------------

    در اولین آیه سوره مبارکه اسراء آمده است:

    سُبْحانَ الَّذي أَسْرى‏ بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذي بارَكْنا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آياتِنا إِنَّهُ هُوَ السَّميعُ الْبَصيرُ
    پاك و منزّه است خدايى كه بنده‏ اش را در يك شب، از مسجد الحرام به مسجد الاقصى _كه گرداگردش را پربركت ساخته‏ ايم_ برد تا برخى از آيات خود را به او نشان دهيم چرا كه او شنوا و بيناست‏

    در این آیه کریمه، مبدأ سیر شبانه پیامبر گرامی اسلام، مسجدالحرام، و مقصدش، مسجدالاقصی نام برده شده که مقدمه معراج آسمانی ایشان بوده است و این مطلب در میان دانشمندان فریقین هم معروف و مشهور است. (4)

    روایات بسیاری هم وارد شده که مسجدالاقصی را به بیت المقدس تفسیر و معنا کرده است(5) ، به عنوان نمونه در روایتی که از امام صادق نقل شده به این نام تصریح شده و می فرماید:

    عن أبي عبد الله جعفر بن محمد الصادق ع قال لما أسري برسول الله ص إلى بيت المقدس حمله جبرئيل على البراق فأتيا بيت المقدس و عرض إليه محاريب الأنبياء... (6)

    ---------------------

    جالب اینکه در همان کتاب تفسیر عیاشی _که سایت مذکور، حدیثش را نقل نموده_ در روایت دیگری از بیت المقدس به عنوان مسجد الاقصی تصریح می کند:

    عن عبد الله بن يحيى الكاهلي عن أبي عبد الله ع قال سمعته يقول لما أسري برسول الله عليه و آله السلام أتاه جبرئيل ع بالبراق، فركبها فأتى بيت المقدس، فلقي من لقي... (7)


    حالا اگر سایت مذکور _بنا به نقل شما_ بنای گزیده نویسی و تحریف و سانسور اطلاعات دارد، حرف دیگری است و عرض کردم که سایت مذکور، مرجع قابل اعتمادی برای موضوعات دینی نیست


    پی نوشت
    ---------------------------
    1- تفسیر عیاشی، ج 2 ، ص279، ح13
    2- رجال نجاشى، ص 350؛ رجال طوسى، ص 317 - 320
    3- تفسیر عیاشی، ج 2 ، ص279، ح13
    4- تفسير نمونه، ج‏12، ص 11
    5- فقد استفاضت الروايات بتفسير المسجد الأقصى ببيت المقدس؛ الميزان، ج‏13، ص 21.
    6- الأمالي‏ للصدوق، ص 448
    7- تفسير عياشي، ج 2، ص 137، ح49
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۰۳/۳۰ در ساعت ۲۱:۱۵

  9. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود