صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: درجه مرد نسبت به زن به چه معناست؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    356
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    35
    صلوات
    740

    اشاره درجه مرد نسبت به زن به چه معناست؟




    سلام علیکم
    درجه مرد نسبت به زن به چه معناست؟

    باتوجه به کل آیات شریفه ی دارای کلمه درجه:

    ش 1- سوره: 9 , آیه: 20

    الذين آمنوا وهاجروا وجاهدوا في سبيل الله باموالهم وانفسهم اعظم درجه عند الله واوليك هم الفايزون

    ش 2- سوره: 57 , آیه: 10

    وما لكم الا تنفقوا في سبيل الله ولله ميراث السماوات والارض لا يستوي منكم من انفق من قبل الفتح وقاتل اوليك اعظم درجه من الذين انفقوا من بعد وقاتلوا وكلا وعد الله الحسني والله بما تعملون خبير

    ش 3- سوره: 4 , آیه: 95

    لا يستوي القاعدون من المومنين غير اولي الضرر والمجاهدون في سبيل الله باموالهم وانفسهم فضل الله المجاهدين باموالهم وانفسهم علي القاعدين درجه وكلا وعد الله الحسني وفضل الله المجاهدين علي القاعدين اجرا عظيما

    ش 4- سوره: 2 , آیه: 228

    والمطلقات يتربصن بانفسهن ثلاثه قروء ولا يحل لهن ان يكتمن ما خلق الله في ارحامهن ان كن يومن بالله واليوم الآخر وبعولتهن احق بردهن في ذلك ان ارادوا اصلاحا ولهن مثل الذي عليهن بالمعروف وللرجال عليهن درجه والله عزيز حكيم



    کارشناس بحث : یاسین


    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۶/۰۱/۰۸ در ساعت ۱۶:۳۹

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,067
    حضور
    36 روز 11 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3948





    بسم الله الرحمن الرحیم


    با سلام و احترام


    «وَ الْمُطَلَّقاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلاثَةَ قُرُوءٍ وَ لا يَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ يَكْتُمْنَ ما خَلَقَ اللَّهُ في‏ أَرْحامِهِنَّ إِنْ كُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ بُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ في‏ ذلِكَ إِنْ أَرادُوا إِصْلاحاً وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لِلرِّجالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ وَ اللَّهُ عَزيزٌ حَكيمٌ »[1]


    (زنان مطلقه، بايد به مدت سه مرتبه عادت ماهانه ديدن (و پاك شدن) انتظار بكشند! [عده نگه دارند] و اگر به خدا و روز رستاخيز، ايمان دارند، براى آنها حلال نيست كه آنچه را خدا در رحم هايشان آفريده، كتمان كنند. و همسرانشان، براى بازگرداندن آنها (و از سرگرفتن زندگى زناشويى) در اين مدت، (از ديگران) سزاوارترند در صورتى كه (براستى) خواهان اصلاح باشند. و براى آنان، همانند وظايفى كه بر دوش آنهاست، حقوق شايسته ‏اى قرار داده شده و مردان بر آنان برترى دارند و خداوند توانا و حكيم است.)


    با توجه به متن آیه روشن می شود که خداوند حق میان زن و شوهر را دوطرفه بیان می کند، و می فرماید هر کدام از زن و شوهر بر یکدیگر حقوقی دارند(لَهُنَّ مِثْلُ الَّذي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ) بنابراین هر کدام از زن و مرد که نسبت به دیگری وظیفه ای دارد، همان نسبت و با توجه به شرایط شان بر یکدیگر حق هم دارند. همانطور که وظایف شان متفاوت است حقوق شان نیز متفاوت است و با توجه به تفاوت وظایف تفاوت حقوق، تبعیض نیست.


    مروری بر آیاتی که کلمه«درجه» در آنها ذکر شده است:


    (آنها كه ايمان آوردند، و هجرت كردند، و با اموال و جانهايشان در راه خدا جهاد نمودند، مقامشان نزد خدا برتر است و آنها پيروز و رستگارند).[2]


    ((هرگز) افراد باايمانى كه بدون بيمارى و ناراحتى، از جهاد بازنشستند، با مجاهدانى كه در راه خدا با مال و جان خود جهاد كردند، يكسان نيستند! خداوند، مجاهدانى را كه با مال و جان خود جهاد نمودند، بر قاعدان [ترك‏كنندگان جهاد] برترى مهمّى بخشيده و به هر يك از اين دو گروه (به نسبت اعمال نيكشان،) خداوند وعده پاداش نيك داده، و مجاهدان را بر قاعدان، با پاداش عظيمى برترى بخشيده است).[3]


    (چرا در راه خدا انفاق نكنيد در حالى كه ميراث آسمانها و زمين همه از آن خداست (و كسى چيزى را با خود نمى ‏برد)! كسانى كه قبل از پيروزى انفاق كردند و جنگيدند (با كسانى كه پس از پيروزى انفاق كردند) يكسان نيستند آنها بلندمقامتر از كسانى هستند كه بعد از فتح انفاق نمودند و جهاد كردند و خداوند به هر دو وعده نيك داده و خدا به آنچه انجام مى ‏دهيد آگاه است).[4]


    احکام سه گانه هجرت، جهاد و انفاق که در آیات فوق ذکر، شده است، عام و شامل حال مرد و زن می شود، اما مسولیت اصلی و اولیه و تحقق خارجی این سه مسئله عمتا، بر عهده مردان می باشد، با توجه به اینکه مرد نسبت به زن وظیفه و مسولیت بیشتری دارد، اگر در برخی موارد حق و در عین حال مسولیت بیشتری بر عهده او گذاشته شود، این تفاوت تبعیض محسوب نمی شود.




    [1] - سوره نساء، آیه 228.


    [2] - سوره توبه،آیه20.


    [3] - سوره نساء،آیه95.


    [4] - سوره حدید،آیه10.

    درجه مرد نسبت به زن به چه معناست؟
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    494
    حضور
    6 روز 18 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    741



    نقل قول نوشته اصلی توسط عاشورایی نمایش پست ها
    وللرجال عليهن درجه والله عزيز حكيم
    سلام
    این آیه که منظور از درجه چیست با این آیه تفسیر می شود که أَلرِّجالُ قَوّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللهُ بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ منظور از درجه فضیلت و برتری است که مردان در اموری بر زنان دارند.
    و الله العالم

    ویرایش توسط ask : ۱۳۹۲/۰۴/۳۰ در ساعت ۱۹:۱۹

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست ها
    «وَ الْمُطَلَّقاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلاثَةَ قُرُوءٍ وَ لا يَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ يَكْتُمْنَ ما خَلَقَ اللَّهُ في‏ أَرْحامِهِنَّ إِنْ كُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ بُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ في‏ ذلِكَ إِنْ أَرادُوا إِصْلاحاً وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لِلرِّجالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ وَ اللَّهُ عَزيزٌ حَكيمٌ »[1]

    (زنان مطلقه، بايد به مدت سه مرتبه عادت ماهانه ديدن (و پاك شدن) انتظار بكشند! [عده نگه دارند] و اگر به خدا و روز رستاخيز، ايمان دارند، براى آنها حلال نيست كه آنچه را خدا در رحم هايشان آفريده، كتمان كنند. و همسرانشان، براى بازگرداندن آنها (و از سرگرفتن زندگى زناشويى) در اين مدت، (از ديگران) سزاوارترند در صورتى كه (براستى) خواهان اصلاح باشند. و براى آنان، همانند وظايفى كه بر دوش آنهاست، حقوق شايسته ‏اى قرار داده شده و مردان بر آنان برترى دارند و خداوند توانا و حكيم است.)

    سلام

    اینکه قران کریم وظایف و مسئو لیتهای هرکدام از مرد و زن تشریح کند و حقی برای هرکدام قائل باشد قابل قبول و پذیرش است
    اما وجود عباراتی نظیر این عبارتی که من بالا قرمز کرده ام در ذهن سوالاتی ایجاد می کند
    ایا می توان عباراتی نظیر این و یا عبارات مشابه ان را
    ناشی از فرهنگ زمان ظهور دانست ؟
    و اسلام را ازاین شبهات تبرئه کرد ؟



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    علاقه
    روانشناسي ومشاوره،پژوهش درعلوم مختلف
    نوشته
    970
    حضور
    1 روز 7 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    5507



    مردان بر آنان برترى دارند...

    خب البته که اینطورنیست.ایات قرآن مثل یه کتاب معمولی نیست که وقتی یک جمله رومیخونیم برای معنی فقط به واژه هایش اکتفاکنیم.برای تفسیران مجبوریم اول ارتباط ان باشآن نزولش رو پیداکنیم بعدارتباط ایه با ایات قبلی ونام سوره وسپس ارتباط آیه با تمام آیات مشابه ان درقرآن پیداکنیم تاشاید یکی از هزاران معنی ان رو دربیاریم.(مثلا بعضی ایات واحادیث که مشخصا مرد رو برتر از زن معرفی کرده اند اون حدیث مربوط به اخلاق واحکام ثانویه دوران خود ان زمان بوده وچون شرایط مردان ازنظرتجربه وعلم بیشتربودازنظرعالم بودن تواناتراززنان بودند.پس به شرایط آن زمان هم بایدتوجه کرد )

    درجه درقران معانی متفاوتی داره.....درهمین آیه اشاره شده که تنهاکسی که ازبقیه دربرگرداندن دل همسرمطلقه توانایی داردخودهمان مردهست که طلاق گرفته ومسلما مردان دراین زمینه نسبت به زنان برتری دارند چون زن دراین زمینه احساسش خدشه دارشده(زن بیشترازمردان درهنگام طلاق ضربه میخورند هرچند درجوامع مختلف میزانش متفاوته )وقتی زن درمورد طلاق ضربه بیشترببخوره مسلما برای بازگشتش مرد توانایی بیشتری دارد چون کمترضربه خورد
    بهرحال مردان هستندکه توانایی وبرتری دارنددر به دست آوردن دل زنان...
    البته ما توانایی منحصربه فرد جاذبه بیشتردرزنان رو کتمان نمیکنیم منتهی دراین آیه به احساسات خدشه دارشده بعدازطلاق اشاره میکنه
    .

    نمیشه باصراحت گفت وظایف مردان اززنان بیشتره وچون بیشتره ارزش بالاتری دارند!
    البته که نه...
    ایات این رونمیگه.اگر منظورش این بودکه باید به صورت کلی ومنحصرا بیان میفرمود..
    منتهی مردان درمسائلی وظایفشون یبیشتراززنان...وزنان هم درمسائلی وظیفشون بیشترازمردان هست.انجاکه زن وظیف خاص دارد(مثل تربیت فرزندکه بیشترازمرد مدنظره)ارزشش والاتره..
    .مسلما مادربودن ارزش خاص تری نسبت به پدربودن دا رد..
    مسلما این مردهست که باید ازعواطف یک زن محافظت کند تازن بتواند به عنوان یک پرستارمهربان درزندگی بااو همکاری کند.این آیه کلی صحبت نکرده...بلکه به محافظت ازعواطف زنان صحبت کرده..مسلما مرددراین زمینه تبحر به خصوصی داردوبرتراست.

    اللهم عجل لولیک الفرج
    السلام علیک یا ابا صالح المهدی



  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه،سوال،طبیعت،سَحر و هر چیزی که یاداور مالکو صاحبم باشه
    نوشته
    1,212
    حضور
    15 روز 8 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    46
    آپلود
    1
    گالری
    5
    صلوات
    3259



    در مورد این ایه باید دقت کنیم که در مورد نقش زن و مرد در یک جایگاه خاص صحبت میکنیم یا به طور کل گفته شده
    هرگز نمیتوان گفت هر مردی بر هر زنی برتری دارد حداقل وجود زنانی مثل خدیجه کبری فاطمه زهرا سلام الله زینب کبری نرجس خاتون حضرت معصومه اسیه و... حتی رقیه خانم سه ساله نشان میدهد این مربوط به هر زن و مردی نیست.بلکه در مورد داخله ی خانوادست ان هم فقط بین زن و شوهر چرا که در جایگاه فرزند و مادر هم باز برقرار نیست مرد هر مقامی هم که داشته باشد مجتهد هم که باشد نمیتواند روی حرف مادرش حرف بزند.
    پس این فقط مربوط به زن و شوهر است و نه هر زن و مردی در جامعه ان هم به خاطر مسئولیتهایی است که به مرد داده شده.در روایات هست که دو نفر اگر با هم مسافرت هم میروند باید یکی رهبر و مسئول باشد در داخل خانواده هم باید کسی مسئولیت را به عهده بگیرد حالا برای انجام این مسئولیت باید به او اختیاراتی هم داده شود نمیشود از کسی انتظار انجام مسئولیتی را داشته باشیم بعد به او اختیار لازم را ندهیم .اما این مسئله ربطی به مقامات معنوی و قرب الهی ندارد و این با ایات دیگر به راحتی قابل فهم است(http://www.askdin.com/thread9586-2.html#post74079 )

    این هم نقل قولیست از بحثهای تفسیر ایت الله جوادی املی در این مورد:

       
    بحث درباره زن بايدخود موضوع كه زن هست محور بحث قرار بگيرد. اگر عناوين ديگري همراه با اين عنوان بود آن را بايد جداگانه بحث كرد، مثلاً اگر زني شوهر گرفت يا زني پدر دارد حق پدر بر دختر يا حق شوهر بر همسر ممكن است محدوديتي در نظام خانوادگي ايجاد كند، ولي اين كاري به اصل حق زن ندارد، براي اينكه اگر ما خواستيم درباره حق مرد هم بحث كنيم بايد مرد از آن نظر كه مرد است محور بحث قرار بگيرد، ولي اگر مرد پسر بود و در تحت تدبير و تربيت پدر قرار گرفت كه عقوق پدر بر او حرام بود و بايد از پدر اطاعت بكند نبايد گفت مرد محدود است يا اگر در بعضي از حقوق خانوادگي موظف است حق زن را رعايت كند، نبايد گفت مرد محدود است. پس بحث درباره زن و همچنين بحث درباره مرد غير از بحث درباره زني است كه در نظام خانوادگي يك تعهدات خانوادگي دارد يا غير از بحث درباره مردي است كه در نظام خانوادگي يك سلسله قيود و تعهداتي دارد اين يك مطلب.
    در قرآن كريم نیست جايي كه بگويد فلان كمال فقط براي مرد است، بلكه هر جا سخن از كمال است فرمود چه زن و چه مرد

    نكتهٴ تعبير به «رجال» در انتهاي آيه
    زمام خانواده را قرآن كريم به دست مرد مي‌دهد, لذا براي اينكه زمام به دست مرد باشد تا كنون سخن از شوهر بود الآن لحن آيه برمي‌گردد سخن از رجال مي‌شود آن‌كه مرد است زمام خانواده را مي‌گيرد اما آن‌كه فقط شوهر است نه مرد او حق ندارد كه زمام خانواده را به دست بگيرد, لذا فرمود: ﴿وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ﴾ در بيانات حضرت رسول(صلّي الله عليه و آله و سلّم) هست كه «علِّق سوطَك حيث يراه اهلُك» «سوط» يعني تازيانه با سين و تاي مؤلف, فرمود وقتي در خانه زندگي مي‌كني تازيانه را جايي آويزان كن كه بچه‌هايت ببينند نه بزن, بلكه مرد باش كه آنها از تو حساب ببرند نه با حرف بد نه با زدن كه با مردانگي‌ات از تو حساب ببرند «علِّق سوطَك حيث يراه اهلُك» در اين كريمه نفرمود شوهر بر زن درجه دارد, فرمود آن‌كه جزء رجال است ﴿وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ﴾ تا كنون سخن از ضمير مذكر و ضمير مؤنث و امثال ذلك بود سخن از بعل بود و امثال ذلك اما وقتي مسئله زمامداري اصول خانوادگي مي‌رسد ديگر سخن از بعل و شوهر و زوج و امثال ذلك نيست, سخن از رجال است تاكنون آن سخن از ضمير مذكر بود و سخن از شوهر بود و امثال ذلك الآن مي‌توانست با يك ضمير مذكر مسئله را حل كند يا با ازواج و بعوله مسئله را حل كند,از اين تغيير سياق معلوم مي‌شود كه در اين بخش صرف مذكر بودن يا صرف شوهر بودن نقشي ندارد, مرد بودن و مردانگي نقش دارد. در آن آيه مباركه سورهٴ «نساء» هم فرمود كه ﴿الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَي النِّسَاءِ﴾ آيه 34 سورهٴ «نساء» است ﴿الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَي النِّسَاءِ﴾ در اين آيه محل بحث هم فرمود: ﴿لِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ﴾.

    خب اين درجه و منزلتي كه مردها بر زن دارند چيست, قيموميتشان در چيست, يك سلسله امور اجرايي است كه بالأخره در كارهاي مشترك يك نفر بايد مسئول باشد
    اگر زندگي مشترك است بايد رهبري كسي را هم پذيرفت «اذا كنتم ثلاثة في سفر فأمروا احدكم» در امور داخلي در مسائل اجرايي بالأخره كسي بايد مسئوليت خانه را بگيرد اين‌چنين نيست كه دو نفر هستند با دو فكر بايد اداره بشود بايد توافق كنند كه يكي مسئول باشد, منتها محور مسئوليت هم البته مشخص باشد اين يك بحث است.

    ویرایش توسط hoorshid : ۱۳۹۲/۰۴/۳۰ در ساعت ۲۳:۰۰
    ما دلخوش به سلامی هستیم که پاسخ ان واجب است!السلام علیک یا ابا صالح المهدی!
    یا رب!
    ما رو عامل تعجیل ظهور موعودت قرار بده!
    کمک کن تسکین غم هایش باشیم!
    و خنده ی روی لبهاش!
    نه (پناه بر تو!) اشک گوشه ی چشم هاش!


  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه،سوال،طبیعت،سَحر و هر چیزی که یاداور مالکو صاحبم باشه
    نوشته
    1,212
    حضور
    15 روز 8 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    46
    آپلود
    1
    گالری
    5
    صلوات
    3259



    اما در اخر به این مسئله هم باید دقت بشود که:
    آنچه مربوط به جان آدمي است روح مجرد است نه زن است نه مرد اين بدن است كه يا اين‌چنين ساخته شد يا آن‌چنان اين كارهاي اجرايي را تقسيم كردند, قلب آدم مرد است يا زن اين سؤال اصلاً صحيح نيست فرشته زن است يا مرد, اين سؤال روا نيست. آن‌كه پيكر دارد جسم دارد دست و پا دارد يا اين‌چنين است يا آن‌چنان, اما وح نه مذكر است نه مونث. برهان عقلي اين است كه علم اعتقاد ايمان اين براي روح است روح نه زن است نه مرد اگر در غرب مي‌گويند زن و مرد مساويند, آنها بيراهه رفتند آنها انسان را در همين پيكر خلاصه مي‌كنند, چون انسان را در پيكر خلاصه مي‌كنند انسان دو قسم است; يك قسم زن است و يك قسم مرد آن‌گاه فتوا به تساوي دادند, اما دين مي‌گويد و عقل بر آن است كه ذكورت و انوثت صنف است نه فصل مذكرٌ مثل ناطقٌ نيست كه فصل باشد كه در ذات راه داشته باشد كه اينها جزء فصول نيستند كه در درون راه پيدا كنند جزء مصنفات‌اند صنف, صنف درست مي‌كند وقتي از محدوده ذات و حقيقت و ماهيت به درآمديم مي‌شود صنف, اين ذكورت و انوثت وقتي صنف شد در گوهر جان آدمي هيچ دخل ندارد, در كارهاي اجرايي مي‌فرمايد مسئوليت با مرد است ﴿لِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ﴾ چرا, چون ﴿الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَي النِّسَاءِ﴾ چرا, ﴿بِمَا فَضَّلَ اللّهُ﴾ چون كليد دست اوست, مال دست اوست تأمين روزي دست اوست, اينهاست. اين‌چنين نيست كه بفرمايد ﴿لِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ﴾ بعد بفرمايد: ﴿الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَي النِّسَاءِ﴾ بعد مسئله را حل نكرده بگذارد تا مرد به خود ببالد يا زن احساس حقارت كند, فرمود بالأخره كليد دست اوست يا نه, كار دست اوست يا نه, او در آمد دارد يا نه, او مسئول است. مقامات معنوي را بخواهيد ﴿إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ﴾ مسئوليت خانه را بخواهيد بالأخره او بايد تهيه كند اين مصرف كننده است او توليد كننده است اين‌چنين نيست كه بفرمايد: ﴿الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَي النِّسَاءِ﴾ و رازش را بيان نكند, فرمود: ﴿الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَي النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللّهُ بَعْضَهُمْ عَلَي بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ﴾ او مسئول است

    ما دلخوش به سلامی هستیم که پاسخ ان واجب است!السلام علیک یا ابا صالح المهدی!
    یا رب!
    ما رو عامل تعجیل ظهور موعودت قرار بده!
    کمک کن تسکین غم هایش باشیم!
    و خنده ی روی لبهاش!
    نه (پناه بر تو!) اشک گوشه ی چشم هاش!


  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط عاشورایی نمایش پست ها
    والمطلقات يتربصن بانفسهن ثلاثه قروء ولا يحل لهن ان يكتمن ما خلق الله في ارحامهن ان كن يومن بالله واليوم الآخر وبعولتهن احق بردهن في ذلك ان ارادوا اصلاحا ولهن مثل الذي عليهن بالمعروف وللرجال عليهن درجه والله عزيز حكيم
    سلام
    با توجه به اینکه جمله : للرجال علیهن درجه بعد از طرح بحث خاصی آمده است این برتری در حوزه بحث خاص باقی می ماند و برای تعمیم به موارد دیگر نیازمند به دلیل هستیم به عبارت دیگر معنای آیه این است که : ( در موارد گفته شده ) اولویت و برتری از آن مرد است
    خوب
    هیچ اشکالی ندارد که مرد بر زن در مورد خاصی ترجیح و برتری داشته باشد کما اینکه مثلا در نیروی جسمی برتری دارد
    و هوالله العالم

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  17. صلوات ها 8


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300



    نقل قول نوشته اصلی توسط سبزينه ظهور نمایش پست ها
    .مسلما مادربودن ارزش خاص تری نسبت به پدربودن دا رد..
    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش بزرگوار دراین جا کمی تامل میکردید بهتر بود زیرا جای بحث بسیاری دارد از جمله این که در فقه این مسئله با عنوان کردن حق برتر پدر بر ولی دم بودن (در این دنیا ) خلاف مطلب شما را عنوان میکند .گرچه در آخرت اجر و پاداش مادر والاتر عنوان شده البته با توجه به عملکرد مادر در تربیت فرزند !!!. بگذریم از مراحل مشقت دوران بارداری وحمل وشیر دهی فرزند که امر طبیعی و زحمت جسمی مادران است که با تربیت صحیح این زحمت به رحمت تبدیل میگردد ومادران مشمول قرار گرفتن بهشت در زیر پایشان می شوند .

  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    نقل قول نوشته اصلی توسط hoorshid نمایش پست ها
    نكتهٴ تعبير به «رجال» در انتهاي آيه
    زمام خانواده را قرآن كريم به دست مرد مي‌دهد, لذا براي اينكه زمام به دست مرد باشد تا كنون سخن از شوهر بود الآن لحن آيه برمي‌گردد سخن از رجال مي‌شود آن‌كه مرد است زمام خانواده را مي‌گيرد اما آن‌كه فقط شوهر است نه مرد او حق ندارد كه زمام خانواده را به دست بگيرد, لذا فرمود: ﴿وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ﴾ در بيانات حضرت رسول(صلّي الله عليه و آله و سلّم) هست كه «علِّق سوطَك حيث يراه اهلُك» «سوط» يعني تازيانه با سين و تاي مؤلف, فرمود وقتي در خانه زندگي مي‌كني تازيانه را جايي آويزان كن كه بچه‌هايت ببينند نه بزن, بلكه مرد باش كه آنها از تو حساب ببرند نه با حرف بد نه با زدن كه با مردانگي‌ات از تو حساب ببرند «علِّق سوطَك حيث يراه اهلُك» در اين كريمه نفرمود شوهر بر زن درجه دارد, فرمود آن‌كه جزء رجال است ﴿وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ﴾ تا كنون سخن از ضمير مذكر و ضمير مؤنث و امثال ذلك بود سخن از بعل بود و امثال ذلك اما وقتي مسئله زمامداري اصول خانوادگي مي‌رسد ديگر سخن از بعل و شوهر و زوج و امثال ذلك نيست, سخن از رجال است تاكنون آن سخن از ضمير مذكر بود و سخن از شوهر بود و امثال ذلك الآن مي‌توانست با يك ضمير مذكر مسئله را حل كند يا با ازواج و بعوله مسئله را حل كند,از اين تغيير سياق معلوم مي‌شود كه در اين بخش صرف مذكر بودن يا صرف شوهر بودن نقشي ندارد, مرد بودن و مردانگي نقش دارد. در آن آيه مباركه سورهٴ «نساء» هم فرمود كه ﴿الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَي النِّسَاءِ﴾ آيه 34 سورهٴ «نساء» است ﴿الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَي النِّسَاءِ﴾ در اين آيه محل بحث هم فرمود: ﴿لِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ﴾.
    خب اين درجه و منزلتي كه مردها بر زن دارند چيست, قيموميتشان در چيست, يك سلسله امور اجرايي است كه بالأخره در كارهاي مشترك يك نفر بايد مسئول باشد
    اگر زندگي مشترك است بايد رهبري كسي را هم پذيرفت «اذا كنتم ثلاثة في سفر فأمروا احدكم» در امور داخلي در مسائل اجرايي بالأخره كسي بايد مسئوليت خانه را بگيرد اين‌چنين نيست كه دو نفر هستند با دو فكر بايد اداره بشود بايد توافق كنند كه يكي مسئول باشد, منتها محور مسئوليت هم البته مشخص باشد اين يك بحث است.

    پس بطور کلی می توان گفت قران تا ثیر گرفته از فرهنگ زمان ظهور است
    و اگر زمانی زن مسئو لیت مالی خانواده را دارا باشد یا هردو این مسولیت را به عهده داشته باشند
    چیزی که الان در جامعه مشاهده می شود
    این قیو میت دیگر وجود ندارد



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۰۹/۰۴, ۰۵:۱۱ : 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود