جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شرع درون و عقل بیرون و اثبات آن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    علاقه
    اهل بيت و فدا شدن براي انها
    نوشته
    245
    حضور
    1 روز 3 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    663

    شرع درون و عقل بیرون و اثبات آن




    بسم الله الرحمن الرحیم



    جناب فیض – رحمت الله علیه – در کتاب الحقایق فرموده اند : :«عقل را می توان شرع درون و دین را می توان عقل بیرون نام نهاد » و برای این مطلب خویش مثالی اورده اند که قابل تامل است :
    «عقل مانند چراغدانی است که شرع روغن آن است و وقتی که روغن پای چراغدان ریخته می شود چراغدان روشن می شود و هیچکدام بدون دیگری نمی شود ...»
    ابتدا باید بدانیم که عقل در روایات ال الله – روحی لهم فداه – به چه معنا است؟
    أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا رَفَعَهُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ مَا الْعَقْلُ قَالَ مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ الخبر
    ________________________________________
    كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، الكافي (ط - الإسلامية)، 8جلد، دار الكتب الإسلامية - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

    أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَسَّانَ عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الرَّازِيِّ عَنْ سَيْفِ بْنِ عَمِيرَةَ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ مَنْ كَانَ عَاقِلًا كَانَ لَهُ دِينٌ وَ مَنْ كَانَ لَهُ دِينٌ دَخَلَ الْجَنَّةَ.
    ________________________________________
    كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، الكافي (ط - الإسلامية)، 8جلد، دار الكتب الإسلامية - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.
    19- عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ يَحْيَى بْنِ الْمُبَارَكِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَبَلَةَ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّ لِي جَاراً كَثِيرَ الصَّلَاةِ كَثِيرَ الصَّدَقَةِ كَثِيرَ الْحَجِّ لَا بَأْسَ بِهِ‏قَالَ فَقَالَ يَا إِسْحَاقُ كَيْفَ عَقْلُهُ قَالَ قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ لَيْسَ لَهُ عَقْلٌ قَالَ فَقَالَ لَا يَرْتَفِعُ بِذَلِكَ مِنْهُ.
    ________________________________________
    كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، الكافي (ط - الإسلامية)، 8جلد، دار الكتب الإسلامية - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.
    عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَشْعَرِيِّ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ الدِّهْقَانِ عَنْ دُرُسْتَ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عَبْدِ الْحَمِيدِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ أَكْمَلُ النَّاسِ عَقْلًا أَحْسَنُهُمْ خُلُقاً.
    ________________________________________
    كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، الكافي (ط - الإسلامية)، 8جلد، دار الكتب الإسلامية - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.


    در روایت اسحاق بن عمار معلوم می شود که عقل همان دین است و دین ولایت است پس می شود که عقل را همان ولایت نامید .
    از این روایات استفاده می شود که عقل همان دین است . در روایت اخر که کمال عقل را به حسن خلق تشبیه کرده اند باید گفت که : حسن خلق نیز جزیی از دین است همان طور که امام صادق – روحی له الفداه- فرموده اند :

    الباب الواحد و الستون في حسن‏الخلق‏
    [قسمت اول از] متن‏
    قال الصادق (ع): الخلق الحسن جمال في الدنيا و نزهة في الآخرة، و به كمال الدين و القربة الى اللَّه تعالى، و لا يكون حسن الخلق الا في كل ولى وصفى (نبى و ولى و وصى)، لان اللَّه تعالى ابى ان يترك الطافه و حسن الخلق الا في مطايا نوره الاعلى و جماله الازكى، لانها خصلة يختص بها الاعرفين به (الاعرف بربه)، و لا يعلم ما في حقيقة حسن الخلق الا اللَّه عز و جل.
    ترجمه‏
    (باب شصت و يكم در حسن خلق) حضرت صادق (ع) فرموده است: خوى نيكو جمال است در دنيا، و گشايش و خوشى است در آخرت، و با آن آيين و دين هر كسى كامل مى‏گردد، و موجب كمال انسان و قرب او به پروردگار متعال است.
    و حسن خلق متحقق نمى‏شود مگر در وجود پيامبران الهى و اوصياء آنان و اولياء و اصفياء حق تعالى. زيرا كه خداوند متعال خوددارى مى‏كند از افاضه الطاف مخصوص و فيض خوى نيكو مگر در باره كسانى كه آنان محل نور اعلا و جمال پاك احديت هستند، و آن صفتى است كه مخصوص گرداند آن‏
    را به افرادى كه معرفت كامل به پروردگار متعال دارند، و حقيقت و نتائج حسن خلق را نتواند به آن طورى كه هست بفهمد مگر خداوند متعال.
    ________________________________________
    منسوب به جعفر بن محمد عليه السلام، امام ششم - علامه مصطفوى، حسن، مصباح الشريعة و مفتاح الحقيقة / ترجمه مصطفوى، 1جلد، انجمن اسلامى حكمت و فلسفه ايران - تهران، چاپ: اول، 1360ش.






    ویرایش توسط عبد آل محمد : ۱۳۹۱/۰۹/۱۵ در ساعت ۱۳:۱۸
    رفعت پايه ما خدمت اهل البيت است

    نيست حاجت كه به افلاك بريم ايوان را
    قال الصادق - روحي فداه -:
    نحن صنائع الله و الخلق بعد صنائعنا
    (احتجاج )

  2.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود