صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دو قرص نان جو در روز، دستمزد کارگر هخامنشی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518

    مطلب دو قرص نان جو در روز، دستمزد کارگر هخامنشی




    با سلام


    متداول است که برای تبلیغ یا اثبات حقوق بشر در دوره هخامنشی به لوحه‌های گلی تخت‌جمشید استناد می‌شود که در آنها از دستمزد کارکنان تخت‌جمشید سخن رفته است.
    در چنین سخنانی این نکته مهم نادیده گرفته می‌شود و یا پنهان می‌گردد که آن دستمزدها «چه» بوده و «چقدر» بوده است.

    و یا آنکه میزان دستمزد صاحب‌منصبان و رده‌های بالا را به عموم کارکنان تعمیم می‌دهند.
    برای اینکه تصور بهتری از وضعیت دستمزدها در عصر هخامنشی داشته باشیم (که شاید بهتر باشد بدان «جیره» بگوییم تا «دستمزد»)، نگاهی عمومی و کوتاه به چگونگی پرداخت‌ها می‌کنیم و از تحلیل آن صرفنظر می‌کنیم. چرا که اطلاعات موجود در لوحه‌ها آشکارتر از آن است که نیاز به تحلیل‌های پیچیده و شرح و تفسیر داشته باشند.


    دستمزد اکثریت مردان: ۱۵ کیلو جو در ماه.
    دستمزد اکثریت زنان: ۱۰ کیلو جو در ماه.
    جیره زایمان زنان: ۱۰ کیلو جو برای فرزند پسر یا ۵ کیلو جو برای فرزند دختر (فقط یک بار).
    حداقل دستمزد برای اشخاص بالغ: ۱۰ کیلو جو در ماه.
    حداقل دستمزد برای اطفالی که به بیگاری گرفته می شدند: نیم کیلو جو در ماه.
    پاداش ویژه شاهانه: نیم کیلو آرد جو یا نیم کیلو گردو در هر سه ماه، یا یک کیلو انجیر در ماه.
    دستمزدهای غیر از جو اعم از گوشت و شراب: فقط برای حدود یک درصد افراد (شامل رؤسا، رده‌های بالا و صاحب‌منصبان حکومتی).
    حداکثر دستمزد صاحب‌منصبان حکومتی: ۲۵۰۰ کیلو جو و ۲۷۰۰ لیتر شراب و ۶۰ رأس گوسفند در ماه.
    اختلاف بین کمترین و بیشترین دستمزدها: ۱ به ۲۰٫۰۰۰ (یعنی بالاترین دستمزد صاحب‌منصبان برابر با دستمزد بیست هزار نفر از دریافت کنندگان حداقل دستمزد بوده است).


    در همین زمینه پی‌یر بریان آورده است: اگر اسناد را بصورت عام تجزیه و تحلیل کنیم‌، به این نتیجه می‌رسیم که ۸۳ درصد مردان در ماه ۱۶٫۵ کیلوگرم و ۸۷ درصد زنان در ماه ۱۱ تا ۱۶٫۵ کیلوگرم جیره غلات داشته‌اند. هاید ماری مخ نیز نوشته است: با دستمزد یک کارگر مرد به زحمت می‌شد نیم کیلو نان در روز پخت.
    بطور خلاصه، دستمزد متوسط کارگران در حکومت آرمانی هخامنشی عبارت بوده است از یک تا دو قرص نان جو در روز.
    برای آگاهی بیشتر بنگرید به: بریان، پی‌یر، تاریخ امپراتوری هخامنشیان، ترجمه مهدی سمسار، جلد دوم، تهران، ۱۳۷۷، صفحه ۹۰۰ تا ۹۰۴؛ کخ، هاید ماری، از زبان داریوش، ترجمه پرویز رجبی، تهران، ۱۳۷۶، صفحه ۶۰ تا ۶۹٫
    Hallock, R. T., The Evidence of the Persepolis Tablets, Cambridge, 1972.


    رضا مرادی غیاث آبادی

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    نوشته
    199
    حضور
    2 روز 13 ساعت نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    405



    من نمیفهمم دلیل این همه حمله به به شاهان هخامنشی در این فروم چیه؟ چرا از میان این چند هزار سال پیشینه تمدن تنها به کوروش و داریوش گیر دادید و چرا به ساسانیان و اشکانیان وسامانیان و.....نه؟
    اصلا این موصوع به فروم دینی چه مربوط؟

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    تدریس؛ تحقیق
    نوشته
    1,315
    حضور
    25 روز 21 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    109
    آپلود
    2
    گالری
    74
    صلوات
    3896



    سلام

    با توجه به پیشینه جناب غیاث آبادی در تحریف متون که پیش از این در همین فروم نشان داده شد، بهتر بود به ایشان استناد نمی شد اما پاسخ شما

    -----------

    "هاید ماری کخ" در فصل سوّم از کتابِ «از زبان داریوش» بحثی جالب در خصوص وضعیتِ دستمزدها در عهدِ هخامنشی بر پایه الواح "تختِ جمشید" دارد:«مزدِ کارگران عمدتاً بصورت جنسی پرداخت میشد و پایه ی اصلی محاسبه ی آن "جو"، و حداقل مزد یک مرد، 30 دقه (لیتر) جو در ماه بود ـ ـ ـ ـ روزانه یک دقه.» ولی این، همه استنتاج ِ "کخ" نیست؛ و نیمه بیان کردن ِ سخن اش، مانندِ گفتن ِ "لا اله" است بدونِ ذکر ِ "الا الله".
    "کخ" در ادامه پژوهش اش چنین می‌آوَرد: «به جز این 30 لیتر جو در ماه (که حقوق پایه ی حداقل بود)، همه کارگران به عناوین و مناسبت‌های گوناگون، "اضافه درآمد" داشتند ـ ـ ـ ـ به طور منظم، هر دو ماه یک‌بار، یک لیتر جو و نیم لیتر شراب یا آب جو برای هر نفر؛ و یک بز یا گوسفند برای هر 30 نفر در ماه داده میشد. به این مقدار، باید دستمزد ویژه ای را که دیوان اداری به نام "کمک شاهانه" (عبارت از یک لیتر آردِ جوی اعلا و یا یک لیتر جوانه ی خشکِ جو در هر سه ماه + شراب ترش) به کارگران می‌داد، افزود. در میان "کمک‌های شاهانه" گاهی به میوه هم برمی‌خوریم. برای نمونه شماری از کارگران، ماهانه یک لیتر انجیر و برخی یک-سوم لیتر گردو گرفته‌اند. علاوه بر این اضافه پرداخت های همیشگی، پرداختی وجود داشت که به آن "پیش کشی" می‌گفتند. مثلاً زائوها 5 ماهِ تمام حقوق ویژه‌ای می‌گرفتند ـ ـ ـ برای نوزاد پسر، ماهانه یک کوزه 10 لیتری شراب یا آب جو، 20 لیتر جو، گندم و گاه آرد؛ و برای نوزاد دختر، نصف این مقدار پرداخت می‌شد. کارگران همچنین برای انجام کارهای سخت، با احتسابِ ضریبِ سختیِ کار، اضافه دستمزد دریافت می‌کرده اند. این پرداخت‌ها و اضافه‌پرداخت‌های مربوطه، فقط شامل کارگران و خدمتکاران ساده ـ بدون مهارت ـ می‌شد و اگر کسی می‌توانست مهارت خود را در کار بالا برد، میزان حقوق بیشتری دریافت می‌کرد؛ مثلاً در یک لوحه، کارگری 40 لیتر جویِ ماهانه (به جای 30 لیترِ نُرم) دریافت کرده است.
    اسناد، نشان می‌دهد که مرد و زن برای انجام کارهایِ واحد و یکسان، مزدی برابر می‌گرفته اند. از بالاترین حقوق‌ها را بانوان مدیر و سرپرست دریافت می‌کرده‌اند ـ ـ ـ 50 لیتر جو در ماه + 30 لیتر شراب + یک-سوّم یک بز یا گوسفند.
    به این ترتیب، امکان طبقه-بندیِ حقوق، بسیار متنوع بود و مجموعاً میتوان چنین برداشت کرد که نظام دیوانی هخامنشی میکوشید تا هرکس به اندازه ی کاری که انجام میدهد، مزد بگیرد. حقوقهای سازمانی ِ بالاتر مشتمل بر ماهانه 60 لیتر جو و 30 لیتر شراب میشد. کارمندی که "پیشکار کشاورزی" نامیده شده، ماهانه 60 تا 80 لیتر جو + یک و نیم بز/گوسفند حقوق داشت و حقوق کارمندان سرپرست خزانه و کارمندان ناظر هر کدام ماهانه 90 لیتر جو + 60 لیتر شراب + سه رأس بز/گوسفند بود. در الواح، جایی هم به جیره ی ساتراپ (حاکم- استاندار) هندوستان اشاره شده ـ ـ ـ 2100 لیتر جویِ ماهانه + 900 لیتر شراب. همه ی جیره ی این دست بلندپایگان و نیز کارمندان رده بالا، مصرف شخصی آنها نبوده است و بخشی از آن ذخیره و انبار میشده و بخشی هم در بازار به فروش میرسیده است.
    الواح "تخت جمشید" مربوط به زمان حکومت "خشیارشا" و حکومت "اردشیر اوّل"، اغلب از پرداخت نقره به کارگران (به جایِ پرداختِ حقوق بصورت جنسی) گواهی میدهد. پرداخت نقدی قطعاً مورد استقبال کارگران قرار گرفت، چون میتوانستند کالای مورد علاقه ی خود را خریداری نمایند. هر خانواده ای برای خود باغچه و زمینی داشته و محتمل است که بذر مورد نیاز برای کاشت را نیز از حکومت دریافت میکرده اند. برای نمونه، در یکی از لوح ها، قید شده که گروهی کارگر، 90 لیتر بذر جو گرفته اند. اشارات زیادی در دست است که کارگران، خود نیز صاحب احشام بوده اند. در صورت کافی نبودن مرتع برای تغذیه ی بز و گوسفند و ماکیان، از طرف دستگاه اداری به کارکنان جیره ی علوفه داده میشد. به این ترتیب، پرورش حیوانات در چارچوبی معین، بخشی از مخارج کارگران را تأمین میکرد.
    همچنین در برخی نقاط، به کارگران ناهار میدادند. مثلاً در "خزانه"، آشپزهایِ زن برای نهار کارگران، غذایِ عمومی میپختند. بنابراین غذای ِ روزانه را هم باید به میزان حقوق افزود. پیوسته کوشش میشد تا به عناوین مختلف، دریافت-کنندگانِ حداقل دستمزد، با اضافه-پرداختهایی تأمین شوند و حداقل حقوق از آنچه در بین النهرین پیش از آن پرداخت می‌شد، بالاتر بود. در زمان داریوش، کمکهای پراکنده ی دولتی را نیز باید بر حقوق کارگران افزود. علاوه بر حق عیال و اولاد، زندگی این خانواده ها با کاشت و برداشت، پرورش ماکیان و درچارچوبی معین، با نگهداری بز و گوسفند تأمین میشد. هزینه ی لباس هم میتوانست بر عهده ی دربار باشد. به استناد اسناد، در کارگاه های شاهی ِ "خزانه"، به جز لباس های مجلل، لباسهای کاملاً معمولی نیز دوخته میشد که به احتمال زیاد مورد مصرف کارگران و کارکنان بود.
    در کنار مردمی که در خدمت دولت بودند، بی شمار پیشه وران و بازرگانان آزاد و همچنین کشاورزان و مالکین بزرگ نیز قرار داشتند که به سهم خود از خدمتکاران خاص استفاده میکردند.»


    منبع:
    "از زبان داریوش"، نوشته ی "هاید ماری کخ"، ترجمه ی "پرویز رجبی"، نشر کارنگ، چاپ سیزدهم، آبان 1387، ص 60-70.
    وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُواْ اللّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللّهُ
    دعام کنید
    للَّهِ مِنْ عِبادِهِ خِيَرَتانِ، فَخِيَرَتُهُ مِنَ الْعَرَبِ قُرَيْشٌ وَمِنَ الْعَجَمِ فارْسٌ.
    از بندگان خدا دو گروه برگزيده و نيكو هستند. بندگان نيكو و برگزيده عرب، قريش مى‏باشد و بندگان نيكو و برگزيده عجم فارس‏ها هستند.
    المناقب، ابن شهر آشوب: 4/ 167؛ بحار الأنوار: 46/ 4؛ ربيع الابرار: 1/ 402402

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    تدریس؛ تحقیق
    نوشته
    1,315
    حضور
    25 روز 21 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    109
    آپلود
    2
    گالری
    74
    صلوات
    3896



    استاد دانشگاه تهران گفت: «بررسي نظام حسابرسي و پاداش در دوره هخامنشي نشان مي‌دهد كه جبران خدمات كارمندان و كاركنان عصر هخامنشي مبتني بر نظام مديريت عملكرد بوده است».
    به گزارش شبكه خبر به نقل از آفتاب ، دكتر حميدرضا نمازي دبير همايش «اخلاق حرفه‌اي در تمدن ايران و اسلام» در سخناني به بررسي «عادلانه بودن دستمزد در دوران هخامنشيان» پرداخت.

    اين محقق و مدرس فلسفه كه از سه منبع متفاوت شامل كتيبه‌هاي آن دوران، مفسران يوناني و رومي و گل‌نوشته‌هاي دوران هخامنشي براي شناخت تاريخي هخامنشي استفاده كرده در ابتداي سخنان خود گفت: «نتايجي كه از اين تحقيقات به دست آمده نشان مي‌دهد بيشتر اين گل‌نوشته‌ها مربوط به مزد كارگر، كارهاي اداري و به طور كلي اسناد اداري بوده است».


    عضو هيأت علمي دانشگاه تهران افزود: «مسئله دستمزد در تمام تلقياتي كه از اخلاق حرفه‌اي مي‌شود اهميت بنيادي دارد؛ به تعبيري خواه مراد از اخلاق حرفه‌اي مفهوم فردگرايانه آن باشد يا سيستمي‌نگر و چه در رهيافت مديريت منابع انساني، چه در رهيافت مديريت راهبردي يكي از اساسي‌ترين حقوق كارگران و كارمندان، برخورداري از دستمزد عادلانه و بسنده است».


    دكتر نمازي گفت: «با بررسي‌هاي به عمل آمده مشخص شده كه حدود 200 لوح مربوط به جيره سختي كار بوده است؛ بر اين اساس مادران تا 5 ماه بعد از زايمان، زنان باردار و كارگران كارهاي سنگين، از جيره سختي كار بهره‌مند مي‌شدند».


    وي افزود: «ويژگي‌هاي نظام دستمزد آن زمان شامل برابري مزد كارگر خدمتكار و آزاد، برابري دستمزد زن و مرد، كارآموزي براي كودكان به همراه والدين، پرداخت جنسي حقوق و حسابرسي مكرر در پرداخت حقوق است و يكي از ويژگي‌هاي اين دوران مربوط به دستمزد حيوانات است».


    دكتر نمازي تصريح كرد: «اين نوع نگاه به دستمزد در دوران هخامنشي نگرشي نوين در اين زمينه محسوب مي‌شود».


    اين محقق و مدرس فلسفه افزود: «بررسي نظام حسابرسي و پاداش نيز نشان مي‌دهد كه جبران خدمات كارمندان و كاركنان عصر هخامنشي مبتني بر نظام مديريت عملكرد بوده است».


    از ديگر ويژگيهاي نظام دستمزد آن دوران كه در اين سخنراني به آن اشاره شد نظام جبران خدمت به جاي دستمزد بود كه بر اساس آن دستمزد بيشتر به صورت غير نقدي و جنسي بوده است.


    دكتر نمازي در بخش پاياني سخنان خود خود تصريح كرد: «توازن ميان جبران خدمات ثابت و متغير، نظير جبران دستمزد كارگران ساده، پاداش و كمكهاي شاهانه، استفاده از پرداخت هاي غيرنقدي، در مقايسه با پرداخت مبتني بر مزد و تركيب مناسب جبران خدمات مادي و غيرمادي همچون مهدكودك و پرستار براي نوزاد مادر شاغل، اهميت دادن به نمادهاي منزلت و مقام همچون مادر و پيشكسوتان و امكان استفاده از موقعيت كاري نيمه‌وقت، نشان از دستمزد عادلانه و منصفانه كارمندان و كارگزاران تخت‌جمشيد دارد».


    http://vazeh.com/n-1011926.html
    ویرایش توسط Anoushiravan : ۱۳۹۱/۰۹/۱۴ در ساعت ۲۲:۲۹
    وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُواْ اللّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللّهُ
    دعام کنید
    للَّهِ مِنْ عِبادِهِ خِيَرَتانِ، فَخِيَرَتُهُ مِنَ الْعَرَبِ قُرَيْشٌ وَمِنَ الْعَجَمِ فارْسٌ.
    از بندگان خدا دو گروه برگزيده و نيكو هستند. بندگان نيكو و برگزيده عرب، قريش مى‏باشد و بندگان نيكو و برگزيده عجم فارس‏ها هستند.
    المناقب، ابن شهر آشوب: 4/ 167؛ بحار الأنوار: 46/ 4؛ ربيع الابرار: 1/ 402402

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    تدریس؛ تحقیق
    نوشته
    1,315
    حضور
    25 روز 21 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    109
    آپلود
    2
    گالری
    74
    صلوات
    3896



    ترجمه یکی از الواح





    الواح A
    (PF1-57)

    شخص
    شماره لوح
    سال
    کالا
    مکان
    شغل
    1
    مکوش
    PF 1
    17
    غله (جو)
    انشان
    دریافت کننده
    2
    اومنَّ
    PF1
    PF54
    17
    17
    غله (جو)
    آرد
    انشان
    هتومسن؟
    مقسم
    مقسم
    3
    زیمکَّ
    PF2
    17
    جو
    4
    اشتبشدَ
    PF2
    17
    جو
    تخت جمشید
    تحویل دهنده
    5
    سونکنَ
    PF6
    22
    غله (جو)
    انبارداری؟
    تهیه کننده و فرستنده
    6
    موشکَ
    PF4
    PF47
    24
    غله (جو..)
    شراب
    تهیه کننده
    تهیه کننده
    7
    منودَ
    PF5
    غله (جو)
    تخت جمشید
    دریافت کننده
    8
    بکبدَ
    PF3
    PF30
    PF53
    24
    21
    21
    نان جو ؟
    آرد
    انجیر
    تخت جمشید
    تخت جمشید
    (انبارهای شاهی)
    تهیه کننده
    دریافت کننده
    دریافت کننده
    9
    منمکَّ
    PF6
    PF54
    PF54
    22
    20
    17
    غله (جو)
    غله (جو)
    آرد
    تخت جمشید (انبار کالا)
    تخت جمشید
    تخت جمشید
    دریافت کننده
    دریافت کننده
    دریافت کننده
    10
    رئوززَّ
    PF7
    23
    غله (جو)
    تهیه کننده
    11
    هدَّ
    PF7
    23
    غله (جو)
    تحویل دهنده
    12
    منیَ بدوش
    PF8
    25
    غله (جو)
    تهیه کننده
    13
    بکَ دوشدَ
    PF8
    PF12
    PF13
    PF55
    25
    23
    27
    23
    غله (جو)
    غله (جو)
    غله (جو)
    غله (جو)
    لیدومَ
    لیدومَ
    دریافت کننده
    تهیه کننده
    دریافت کننده
    دریافت کننده
    14
    پرّو
    PF9
    غله (جو)؟
    شورکوتور
    تهیه کننده
    15
    هتورکَ
    PF9
    PF34
    23
    غله (جو)؟
    آرد
    بسیتمَ
    بسیتمَ
    دریافت کننده
    دریافت کننده
    16
    بکومردَ
    PF10
    غله (جو)؟
    تهیه کننده
    17
    کرکیش
    PF10
    PF13
    PF22
    PF23
    27
    22
    23
    غله (جو)؟
    غله (جو)
    غله (جو)
    غله (جو)
    هونر
    لیدومَ
    زیلَ- اومپن
    زیلَ- اومپن
    تحویل دهنده
    دریافت کننده
    دریافت کننده
    دریافت کننده
    18
    بروشی یتیش
    PF11
    28
    غله (جو)
    پرمدن
    تهیه کننده
    19
    اَزکرَ
    PF11
    28
    غله (جو)
    هونر
    دریافت کننده
    20
    ایردَبدَ
    PF12
    23
    غله (جو)
    هوتپیری
    دریافت کننده
    21
    نپّوپو
    PF14
    PF56
    25
    22
    غله (جو)
    کنجد
    اوپیر
    تهیه کننده
    دریافت کننده
    22
    منکَ
    PF14
    25
    غله (جو)
    لیدومَ
    دریافت کننده
    23
    کرمَ
    PF15
    21
    غله (جو)
    تهیه کننده
    24
    کدوکّو
    PF15
    21
    غله (جو)
    دریافت کننده
    25
    نپزیلَّ
    PF16
    23
    غله (جو)
    تهیه کننده
    26
    منیکَّ
    PF16
    23
    غله (جو)
    پومو
    دریافت کننده
    27
    ایبّه کمَ
    PF17
    22
    غله (جو)
    تهیه کننده
    28
    زبّرَ
    PF17
    22
    غله (جو)
    دریافت کننده
    29
    پرمکَ
    PF20
    PF21
    غله (جو)
    غله (جو)
    تهیه کننده
    تهیه کننده
    30
    هری مونَ
    PF 20
    PF21
    غله (جو)
    غله (جو)
    زپّی
    زپّی
    دریافت کننده
    دریافت کننده
    31
    اوتیرَ
    PF22
    PF23
    22
    23
    غله (جو)
    غله (جو)
    تهیه کننده
    تهیه کننده
    32
    بکوبشَ
    PF24
    غله (جو)
    تهیه کننده
    33
    تیریَ
    PF24
    غله (جو)
    زیلَ – اومپن
    دریافت کننده
    34
    میکرشبَ
    PF25
    25
    غله (جو)
    تهیه کننده
    35
    امرّنَ
    PF25
    25
    غله (جو)
    دریافت کننده
    36
    بسکَّ
    PF26
    28
    غله (جو)
    تهیه کننده
    37
    بدومکَّ
    PF26
    28
    غله (جو)
    دریافت کننده
    38
    منزَّ
    PF26
    28
    غله (جو)
    دریافت کننده
    39
    منتوکَّ
    PF26
    28
    غله (جو)
    دریافت کننده
    40
    پرّوش
    PF27
    23
    غله (جو)
    انزار
    دریافت کننده
    41
    پیرینَ
    PF30
    21
    آرد
    تهیه کننده
    42
    اَپیشنَ
    PF31
    22
    آرد
    انبارهای شاهی تخت جمشید
    دریافت کننده
    43
    بکِزَّ
    PF32
    24
    آرد
    تهیه کننده
    44
    منّوندَ
    PF33
    آرد
    تخت جمشید
    دریافت کننده
    45
    پرزیزی
    PF34
    23
    آرد
    تحویل دهنده
    46
    هشینَ
    PF35
    23
    ترمو گندم
    هیدالی
    تهیه کننده
    47
    بَبِنَ
    PF35
    PF38
    23
    27
    ترمو گندم
    ترمو گندم
    کَسِت
    دریافت کننده
    48
    اومیش دومَ
    PF36
    PF37
    20
    21 ؟
    ترمو گندم
    ترمو گندم
    تهیه کننده
    49
    اومّنونو
    PF36
    PF38
    20
    27
    ترمو گندم
    ترمو گندم
    تحویل دهنده
    50
    ایشَّنتَ
    PF37
    21 ؟
    ترمو گندم
    تحویل دهنده
    51
    هوپَنّنَ
    PF37
    21 ؟
    ترمو گندم
    کوردوشوم
    دریافت کننده
    52
    پیرّی یَشبَ
    PF39
    PF40
    19
    22
    ترمو گندم
    ترمو گندم
    شورسونکیری
    شورسونکیری
    دریافت کننده
    53
    اَپّومنیَ
    PF40
    22
    ترمو گندم
    زَکزَکو
    تهیه کننده
    54
    زیشوکَ
    PF41
    23
    شراب
    مَتوربَن
    تحویل دهنده
    55
    اپّیرمَرشَ
    PF42
    شراب
    رشینوزَّ
    تهیه کننده
    56
    اَپزیزی
    PF43
    شراب
    تهیه کننده
    57
    مَنیزََّ
    PF43
    شراب
    دریافت کننده
    58
    میترنکَ
    PF43
    شراب
    منقسم
    59
    مرّی یدَ
    PF44
    19
    شراب
    تهیه کننده
    60
    زیرَزَبََّ
    PF44
    19
    شراب
    تحویل دهنده
    61
    نَپرپ
    PF45
    مرییم شراب
    تهیه کننده
    62
    بَکیش
    PF45
    مرییم شراب
    ایرتوپیَ
    دریافت کننده
    63
    اوکبَکورنَ
    PF46
    شراب
    دریافت کننده
    64
    Da’uka
    PF47
    شراب
    دریافت کننده
    65
    اوشیَ
    PF48
    PF49
    PF50
    شراب
    شراب
    شراب
    تهیه کننده
    66
    تیشَّن تمََّ
    PF48
    شراب
    دریافت کننده
    67
    بتّی کماشَ
    PF49
    شراب
    دریافت کننده
    68
    ایریش شورََّ؟
    PF49
    شراب
    دریافت کننده
    69
    ایرداشَ
    PF49
    شراب
    دریافت کننده
    70
    بروکَّ
    PF50
    شراب
    تحویل دهنده
    71
    میشّه بدَّ
    PF51
    22
    شراب
    اوزی کورَّش
    دریافت کننده
    72
    میش پَنَ
    PF51
    22
    شراب
    انبارهای شاهی
    تحویل دهنده
    73
    شوتِنَ
    PF53
    21
    انجیر
    تهیه کننده
    74
    نَبّبَ
    PF53
    21
    انجیر
    انبارهای شاهی تخت جمشید
    دریافت کننده
    75
    مَنکِش ؟
    PF54
    20
    غله (جو)
    مَتزیکَش (=متزّیش؟)
    تهیه کننده
    76
    کوریزَّ
    PF54
    20
    غله (جو)
    مَتزیکَش
    دریافت کننده
    77
    اوپیرَّدََّ
    PF54
    17
    آرد
    تخت جمشید
    دریافت کننده
    78
    ایرشنَ
    PF54
    20
    غله (جو)
    مقسم
    79
    منوش
    PF54
    20
    غله (جو)
    تخت جمشید
    نگاهدارنده
    80
    سک تیتی
    PF56
    22
    کنجد
    اولّی پیتینَ
    تهیه کننده
    81
    کینی مور
    PF55
    23
    غله (جو)
    لیدومَ
    تحویل گیرنده
    82
    اَپّی شوکَ
    PF58
    22
    گوسفند ؟
    شوش
    دریافت کننده


    وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُواْ اللّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللّهُ
    دعام کنید
    للَّهِ مِنْ عِبادِهِ خِيَرَتانِ، فَخِيَرَتُهُ مِنَ الْعَرَبِ قُرَيْشٌ وَمِنَ الْعَجَمِ فارْسٌ.
    از بندگان خدا دو گروه برگزيده و نيكو هستند. بندگان نيكو و برگزيده عرب، قريش مى‏باشد و بندگان نيكو و برگزيده عجم فارس‏ها هستند.
    المناقب، ابن شهر آشوب: 4/ 167؛ بحار الأنوار: 46/ 4؛ ربيع الابرار: 1/ 402402

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    19
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    53



    نقل قول نوشته اصلی توسط anoushiravan نمایش پست ها
    سلام

    برای نوزاد پسر، ماهانه یک کوزه 10 لیتری شراب یا آب جو، 20 لیتر جو، گندم و گاه آرد؛ و برای نوزاد دختر، نصف این مقدار پرداخت می‌شد.
    سلام دوستان
    میخواستم بپرسم چرا برای دختر نصف میدادن ؟

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    با سلام

    نقل قول نوشته اصلی توسط Anoushiravan نمایش پست ها
    سلام

    با توجه به پیشینه جناب غیاث آبادی در تحریف متون که پیش از این در همین فروم نشان داده شد، بهتر بود به ایشان استناد نمی شد اما پاسخ شما

    -----------




    با سلام
    جناب انوشیروان نا عادل!!
    منبع را برای شما گذشته ایم !جناب
    غیاث آبادی فقط ذکر کرده اند !!گویا شما فراموش میکنید !!


    نقل قول نوشته اصلی توسط Anoushiravan نمایش پست ها

    "هاید ماری کخ" در فصل سوّم از کتابِ «از زبان داریوش» بحثی جالب در خصوص وضعیتِ دستمزدها در عهدِ هخامنشی بر پایه الواح "تختِ جمشید" دارد:«مزدِ کارگران عمدتاً بصورت جنسی پرداخت میشد و پایه ی اصلی محاسبه ی آن "جو"، و حداقل مزد یک مرد، 30 دقه (لیتر) جو در ماه بود ـ ـ ـ ـ روزانه یک دقه.» ولی این، همه استنتاج ِ "کخ" نیست؛ و نیمه بیان کردن ِ سخن اش، مانندِ گفتن ِ "لا اله" است بدونِ ذکر ِ "الا الله".
    "کخ" در ادامه پژوهش اش چنین می‌آوَرد: «به جز این 30 لیتر جو در ماه (که حقوق پایه ی حداقل بود)، همه کارگران به عناوین و مناسبت‌های گوناگون، "اضافه درآمد" داشتند ـ ـ ـ ـ به طور منظم، هر دو ماه یک‌بار، یک لیتر جو و نیم لیتر شراب یا آب جو برای هر نفر؛ و یک بز یا گوسفند برای هر 30 نفر در ماه داده میشد. به این مقدار، باید دستمزد ویژه ای را که دیوان اداری به نام "کمک شاهانه" (عبارت از یک لیتر آردِ جوی اعلا و یا یک لیتر جوانه ی خشکِ جو در هر سه ماه + شراب ترش) به کارگران می‌داد، افزود. در میان "کمک‌های شاهانه" گاهی به میوه هم برمی‌خوریم. برای نمونه شماری از کارگران، ماهانه یک لیتر انجیر و برخی یک-سوم لیتر گردو گرفته‌اند. علاوه بر این اضافه پرداخت های همیشگی، پرداختی وجود داشت که به آن "پیش کشی" می‌گفتند. مثلاً زائوها 5 ماهِ تمام حقوق ویژه‌ای می‌گرفتند ـ ـ ـ برای نوزاد پسر، ماهانه یک کوزه 10 لیتری شراب یا آب جو، 20 لیتر جو، گندم و گاه آرد؛ و برای نوزاد دختر، نصف این مقدار پرداخت می‌شد. کارگران همچنین برای انجام کارهای سخت، با احتسابِ ضریبِ سختیِ کار، اضافه دستمزد دریافت می‌کرده اند. این پرداخت‌ها و اضافه‌پرداخت‌های مربوطه، فقط شامل کارگران و خدمتکاران ساده ـ بدون مهارت ـ می‌شد و اگر کسی می‌توانست مهارت خود را در کار بالا برد، میزان حقوق بیشتری دریافت می‌کرد؛ مثلاً در یک لوحه، کارگری 40 لیتر جویِ ماهانه (به جای 30 لیترِ نُرم) دریافت کرده است.
    اسناد، نشان می‌دهد که مرد و زن برای انجام کارهایِ واحد و یکسان، مزدی برابر می‌گرفته اند. از بالاترین حقوق‌ها را بانوان مدیر و سرپرست دریافت می‌کرده‌اند ـ ـ ـ 50 لیتر جو در ماه + 30 لیتر شراب + یک-سوّم یک بز یا گوسفند.
    به این ترتیب، امکان طبقه-بندیِ حقوق، بسیار متنوع بود و مجموعاً میتوان چنین برداشت کرد که نظام دیوانی هخامنشی میکوشید تا هرکس به اندازه ی کاری که انجام میدهد، مزد بگیرد. حقوقهای سازمانی ِ بالاتر مشتمل بر ماهانه 60 لیتر جو و 30 لیتر شراب میشد. کارمندی که "پیشکار کشاورزی" نامیده شده، ماهانه 60 تا 80 لیتر جو + یک و نیم بز/گوسفند حقوق داشت و حقوق کارمندان سرپرست خزانه و کارمندان ناظر هر کدام ماهانه 90 لیتر جو + 60 لیتر شراب + سه رأس بز/گوسفند بود. در الواح، جایی هم به جیره ی ساتراپ (حاکم- استاندار) هندوستان اشاره شده ـ ـ ـ 2100 لیتر جویِ ماهانه + 900 لیتر شراب. همه ی جیره ی این دست بلندپایگان و نیز کارمندان رده بالا، مصرف شخصی آنها نبوده است و بخشی از آن ذخیره و انبار میشده و بخشی هم در بازار به فروش میرسیده است.
    الواح "تخت جمشید" مربوط به زمان حکومت "خشیارشا" و حکومت "اردشیر اوّل"، اغلب از پرداخت نقره به کارگران (به جایِ پرداختِ حقوق بصورت جنسی) گواهی میدهد. پرداخت نقدی قطعاً مورد استقبال کارگران قرار گرفت، چون میتوانستند کالای مورد علاقه ی خود را خریداری نمایند. هر خانواده ای برای خود باغچه و زمینی داشته و محتمل است که بذر مورد نیاز برای کاشت را نیز از حکومت دریافت میکرده اند. برای نمونه، در یکی از لوح ها، قید شده که گروهی کارگر، 90 لیتر بذر جو گرفته اند. اشارات زیادی در دست است که کارگران، خود نیز صاحب احشام بوده اند. در صورت کافی نبودن مرتع برای تغذیه ی بز و گوسفند و ماکیان، از طرف دستگاه اداری به کارکنان جیره ی علوفه داده میشد. به این ترتیب، پرورش حیوانات در چارچوبی معین، بخشی از مخارج کارگران را تأمین میکرد.
    همچنین در برخی نقاط، به کارگران ناهار میدادند. مثلاً در "خزانه"، آشپزهایِ زن برای نهار کارگران، غذایِ عمومی میپختند. بنابراین غذای ِ روزانه را هم باید به میزان حقوق افزود. پیوسته کوشش میشد تا به عناوین مختلف، دریافت-کنندگانِ حداقل دستمزد، با اضافه-پرداختهایی تأمین شوند و حداقل حقوق از آنچه در بین النهرین پیش از آن پرداخت می‌شد، بالاتر بود. در زمان داریوش، کمکهای پراکنده ی دولتی را نیز باید بر حقوق کارگران افزود. علاوه بر حق عیال و اولاد، زندگی این خانواده ها با کاشت و برداشت، پرورش ماکیان و درچارچوبی معین، با نگهداری بز و گوسفند تأمین میشد. هزینه ی لباس هم میتوانست بر عهده ی دربار باشد. به استناد اسناد، در کارگاه های شاهی ِ "خزانه"، به جز لباس های مجلل، لباسهای کاملاً معمولی نیز دوخته میشد که به احتمال زیاد مورد مصرف کارگران و کارکنان بود.
    در کنار مردمی که در خدمت دولت بودند، بی شمار پیشه وران و بازرگانان آزاد و همچنین کشاورزان و مالکین بزرگ نیز قرار داشتند که به سهم خود از خدمتکاران خاص استفاده میکردند.»


    منبع:
    "از زبان داریوش"، نوشته ی "هاید ماری کخ"، ترجمه ی "پرویز رجبی"، نشر کارنگ، چاپ سیزدهم، آبان 1387، ص 60-70.

    عجب !!عجب !!!!خود کرده را تدبیر نیست !!
    و اما منبع شما و کتابی که آورده اید!!بسیار جالب است که جنایات را در همین کتابی که ذکر کرده اید و حتی خطی از ان کتاب را نخوانده اید
    میتوان به راحتی پیدا کرد !!

    و منافاتی با گفته های ذکر شده پست اول ندارد !
    دوستان گرامی میتوانند از صفحه ۲۴ این کتاب را تا صفحه 47 بخوانند تا متوجه شوند که چه ظلمی بر مردم میرفته !!!!!!!!!!؟؟؟؟؟


    اینم خود کتاب که حرفی نباشد !!



    کتاب ... از زبان داریوش ! ...

    دو قرص نان جو در روز، دستمزد کارگر هخامنشی زبان: فارسی

    دو قرص نان جو در روز، دستمزد کارگر هخامنشی نوع فایل: PDF دو قرص نان جو در روز، دستمزد کارگر هخامنشی تعداد صفحات: 249

    دو قرص نان جو در روز، دستمزد کارگر هخامنشی حجم کتاب: 7.22 مگابایت
    دو قرص نان جو در روز، دستمزد کارگر هخامنشی



    .
    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۱/۰۹/۱۴ در ساعت ۲۳:۱۳
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  15. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    نقل قول نوشته اصلی توسط omid73 نمایش پست ها
    سلام دوستان
    میخواستم بپرسم چرا برای دختر نصف میدادن ؟

    با سلام
    چون شاهان هخامنشی سرشار از انصاف و عدالت و ...و.... بوده اند !!
    البته از دید کوروش پرستان!!
    این بهترین عدالت است !ما هم سعی بر این داریم که این عدالتها را به آنهایی که پادشاهان ظالم را میپرستند نشان دهیم
    در آینده در مورد این عدالتها بیشتر سخن میگویم
    یا علی ع

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  16. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    تدریس؛ تحقیق
    نوشته
    1,315
    حضور
    25 روز 21 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    109
    آپلود
    2
    گالری
    74
    صلوات
    3896



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضا نمایش پست ها
    با سلام

    با سلام
    جناب انوشیروان نا عادل!!
    منبع را برای شما گذشته ایم !جناب
    غیاث آبادی فقط ذکر کرده اند !!گویا شما فراموش میکنید !!

    .
    دوست گرانپایه!

    جناب غیاث آبادی معمولا منابعی را ذکر می فرمایند ولی با تحریف سخن نویسنده اصلی!

    اما اصل سخن من این بود


    این پرداخت‌ها و اضافه‌پرداخت‌های مربوطه، فقط شامل کارگران و خدمتکاران ساده ـ بدون مهارت ـ می‌شد و اگر کسی می‌توانست مهارت خود را در کار بالا برد، میزان حقوق بیشتری دریافت می‌کرد؛

    اما

    نقل قول نوشته اصلی توسط رضا نمایش پست ها

    دوستان گرامی میتوانند از صفحه ۲۴ این کتاب را تا صفحه 47 بخوانند تا متوجه شوند که چه ظلمی بر مردم میرفته !!!!!!!!!!؟؟؟؟؟دو قرص نان جو در روز، دستمزد کارگر هخامنشی

    .

    بخش هایی از همان کتاب که اشاره کردید

    دو قرص نان جو در روز، دستمزد کارگر هخامنشی
    دو قرص نان جو در روز، دستمزد کارگر هخامنشیدو قرص نان جو در روز، دستمزد کارگر هخامنشی

    من که برداشت ظلم از این نوشتار نمی کنم!عملا او حقوق کارگرانش را هم می گرفت. پس دلیل زیاد بودن مقدار دریافتی اش این بوده!

    دو قرص نان جو در روز، دستمزد کارگر هخامنشیدو قرص نان جو در روز، دستمزد کارگر هخامنشی

    جالب است حداقل 2500 سال پیش مسئولان حکومتی فکر چندماه آینده بودند و مثل بعضی ممالک نیست که مسئولان یک دفعه ببینند برای مصرف مردم مرغ ندارند. مدتی بعد پودر لباسشویی پیدا نشود. مدتی بعد فلان ماده نایاب شود!
    ویرایش توسط Anoushiravan : ۱۳۹۱/۰۹/۱۵ در ساعت ۰۰:۰۷
    وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُواْ اللّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللّهُ
    دعام کنید
    للَّهِ مِنْ عِبادِهِ خِيَرَتانِ، فَخِيَرَتُهُ مِنَ الْعَرَبِ قُرَيْشٌ وَمِنَ الْعَجَمِ فارْسٌ.
    از بندگان خدا دو گروه برگزيده و نيكو هستند. بندگان نيكو و برگزيده عرب، قريش مى‏باشد و بندگان نيكو و برگزيده عجم فارس‏ها هستند.
    المناقب، ابن شهر آشوب: 4/ 167؛ بحار الأنوار: 46/ 4؛ ربيع الابرار: 1/ 402402

  17. صلوات ها 2


  18. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    نقل قول نوشته اصلی توسط Anoushiravan نمایش پست ها
    دوست گرانپایه!

    جناب غیاث آبادی معمولا منابعی را ذکر می فرمایند ولی با تحریف سخن نویسنده اصلی!

    اما اصل سخن من این بود


    این پرداخت‌ها و اضافه‌پرداخت‌های مربوطه، فقط شامل کارگران و خدمتکاران ساده ـ بدون مهارت ـ می‌شد و اگر کسی می‌توانست مهارت خود را در کار بالا برد، میزان حقوق بیشتری دریافت می‌کرد؛

    اما




    بخش هایی از همان کتاب که اشاره کردید

    دو قرص نان جو در روز، دستمزد کارگر هخامنشی
    دو قرص نان جو در روز، دستمزد کارگر هخامنشیدو قرص نان جو در روز، دستمزد کارگر هخامنشی

    من که برداشت ظلم از این نوشتار نمی کنم!عملا او حقوق کارگرانش را هم می گرفت. پس دلیل زیاد بودن مقدار دریافتی اش این بوده!

    دو قرص نان جو در روز، دستمزد کارگر هخامنشیدو قرص نان جو در روز، دستمزد کارگر هخامنشی

    جالب است حداقل 2500 سال پیش مسئولان حکومتی فکر چندماه آینده بودند و مثل بعضی ممالک نیست که مسئولان یک دفعه ببینند برای مصرف مردم مرغ ندارند. مدتی بعد پودر لباسشویی پیدا نشود. مدتی بعد فلان ماده نایاب شود!


    با سلام
    بابا کتاب را گذاشتم که دوستان بخوانند !باز رفتی بدون خواندن کپی کردی !!ما مانده ایم با امثال شما چکار کنیم !!
    اینکه شما برداشت ظلم نمیکنی مربوط به تخیلاتی است که حاصل پرستش هخامنشیان و شاهان ظالم است
    درست مثل کسی که چشمان چپ داشت و میگفت ماه ۲ تا است و نمیخواست قبول کند که عیب از چشمان اوست
    !
    الان هم لطف کرده و از شاخه به شاخه پریدن و انحراف تاپیک و حاشیه پردازی و ووو..............ووو.......برای کم رنگ کردن و فرار از ظلم شاهان هخامنشی بپرهیزید

    0
    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۱/۰۹/۱۵ در ساعت ۰۰:۱۶
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود