جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چگونه ممکن است صفت رحمت خدا بر صفت غضب خدا سبقت داشته باشد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    تنهایی
    نوشته
    503
    حضور
    12 روز 6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3520

    چگونه ممکن است صفت رحمت خدا بر صفت غضب خدا سبقت داشته باشد؟




    با سلام خدمت کارشناسان عزیز

    در حدیثی داریم : ((یا من سبقت رحمته غضبه)) رحمت خدا بر غضبش سبقت داره؟!

    چگونه ممکن هست که یه صفت خدا سبقت داشته باشه به یه صفت دیگه؟



    کارشناس بحث : اویس

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۹/۱۵ در ساعت ۰۲:۵۳
    زهی مصطفی (ص) که در عین صفا از همه ی خیال ها فارغ...

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 22 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30879



    با عرض سلام خدمت همه دوستان خوبم
    خداوند چون جامع همه خیرات و کمالات است بدیهی است که اسمای جمالیه اش بر اسماء جلالیه اش سبقت دارد که از خیر محض جز نکویی ناید. ولذا تابلوی رحمت رحمانیه و رحیمیه اش را در ابتدای هر سوره ای از سوره های قرآنی بر همگان آشکار نموده و فرموده است بسم الله الرحمن الرحیم، اگر هم در سوره ای به نام توبه با بسم الله آغاز نکرده، بخاطر این است که در آن سوره طرف سخن، مشرکانی هستند که باید با تیر قهر و غلبه و غضب به سمت کمالات سوق داده شوند، اگر چه همان سوره را نیز با حرف باء آغاز نموده که حرف اول بسم الله الرحمن الرحیم است و فرموده «بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى الَّذينَ عاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكينَ» و در روایت است که امام امیر المومنین علی علیه السلام فرمود همه حقایق بسم الله الرحمن الرحیم در باء آن جمع شده است. ولذا معلوم می شود خداوند با آغاز نمودن این سوره با حرف باء پنهانی همان مشرکین و ظالمین را هم به رحمت رحمانیه خود اداره میکند چرا که تا اراده و حیات و علم و قدرت سمع و بصر و دیگر اسماء و صفات الهی نباشند ظالمین و مشرکین هرگز از نیستی قدم به عرصه هستی نمیگذارند و ظهوری نخواهند داشت.
    پس اگر هم گاه اسمای جلالیه خداوند همچون اسم منتقم ظهوراتی دارند و غضبی را نشان میدهد این اظهار به جهت قوابل است که مقتضی دریافت غضب برای ترقی و صعود به عوالم مافوق اند. بنابراین اگر جهنم را نیز به عنوان عقوبت ظالمان و گناهکاران مقرر می کند این جهنم و آتشش نیز حکم پاک کنندگی برای انسان دارند همچنان که آتش در دنیا نیز پاک کننده است. لذا خود آن آتش جهنم نیز که ظاهرا جز قهر وغضب نیست حکایت از رحمت و شفقت خداوند بر بندگانش دارد همچنان که وقتی پدری فرزند خردسالش را با تشر زدن از نزدیک شدن به پرتگاهی میراند این قهر و غضب پدر به عینه دلالت بر دلسوزی و محبتش نسبت به فرزند دارد.


  5. صلوات ها 7


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود