صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: در عالم پس از مرگ تفاوت جنسیتی هست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه،سوال،طبیعت،سَحر و هر چیزی که یاداور مالکو صاحبم باشه
    نوشته
    1,212
    حضور
    15 روز 8 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    46
    آپلود
    1
    گالری
    5
    صلوات
    3259

    پرسش در عالم پس از مرگ تفاوت جنسیتی هست؟




    گفته میشود روح انسان مجرد است و فارغ از جنسیت و جنس مذکر و مونث فقط کالبد روح برای ادامه ی حیات در جهان مادیست

    ایا روح بعد از خارج شدن از این جهان و فراغت از ان و رهایی از محدودیت های عالم ماده باز هم در عالم برزخ و یا قیامت دارای جنسیت است؟
    ایا در عالم برزخ و یا قیامت زن و مرد وجود دارد؟و یا اصلا چیزی به اسم دو جنس مطرح نیست که بخواهیم بگوییم زن است یا مرد؟

    و اگر بله چرا؟در حالی که دیگر نیازی به کالبد های مادی نیست؟

    ایا در جهان اخروی هم ساختار های اجتماعی دنیوی وجود دارد تا نیاز مند وجود چنین تفاوت هایی در صنف ادمیان باشد؟
    چون همان طور که در عالم پس از مرگ نیازی به تفاوت های قومی نیست که ایجاد صنف میکنند و به گفته ی قران برای شناخت ما نسبت به هم هستند و نه برتری ایا میتوان گفت که همان طور که تفاوت های صنفی بشر در مورد اقوام رفع میشود در مورد جنسیت نیز چنین است؟!


    کارشناس بحث : رئوف


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۹/۱۲ در ساعت ۰۱:۱۵
    ما دلخوش به سلامی هستیم که پاسخ ان واجب است!السلام علیک یا ابا صالح المهدی!
    یا رب!
    ما رو عامل تعجیل ظهور موعودت قرار بده!
    کمک کن تسکین غم هایش باشیم!
    و خنده ی روی لبهاش!
    نه (پناه بر تو!) اشک گوشه ی چشم هاش!


  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,327
    حضور
    28 روز 15 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3965

    جنسیت در جهان دیگر




    نقل قول نوشته اصلی توسط hoorshid نمایش پست ها
    گفته میشود روح انسان مجرد است و فارغ از جنسیت و جنس مذکر و مونث فقط کالبد روح برای ادامه ی حیات در جهان مادیست

    ایا روح بعد از خارج شدن از این جهان و فراغت از ان و رهایی از محدودیت های عالم ماده باز هم در عالم برزخ و یا قیامت دارای جنسیت است؟
    ایا در عالم برزخ و یا قیامت زن و مرد وجود دارد؟و یا اصلا چیزی به اسم دو جنس مطرح نیست که بخواهیم بگوییم زن است یا مرد؟

    و اگر بله چرا؟در حالی که دیگر نیازی به کالبد های مادی نیست؟

    ایا در جهان اخروی هم ساختار های اجتماعی دنیوی وجود دارد تا نیاز مند وجود چنین تفاوت هایی در صنف ادمیان باشد؟
    چون همان طور که در عالم پس از مرگ نیازی به تفاوت های قومی نیست که ایجاد صنف میکنند و به گفته ی قران برای شناخت ما نسبت به هم هستند و نه برتری ایا میتوان گفت که همان طور که تفاوت های صنفی بشر در مورد اقوام رفع میشود در مورد جنسیت نیز چنین است؟!


    کارشناس بحث : رئوف

    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    در مورد سوالات شما یک مطلب اساسی وجود دارد که پس از بررسی آن ، پاسخ بسیاری از سوالات شما داده خواهد شد .
    طبق اعتقادات شیعه ، انسان ها در جهان آخرت دوباره برانگیخته خواهند شد و این برانگیخته شدن و معاد به صورت روحانی و جسمانی خواهد بود. به عبارت دیگر معاد از نظر شیعه در هردو بعد جسمانی و روحانی تحقق خواهد یافت. (1)

    با توجه به این مقدمه و نیز اینکه جنسیت نیز یکی از خواص جسم است (مرد بودن یا زن بودن از لوازم جسم بودن است ) ، می توان گفت که در جهان دیگر نیز انسان ها به دو جنس مذکر و مونث تقسیم می شوند و مرد بودن و زن بودن در جهان دیگر نیز وجود خواهد داشت .

    با توجه به مطالب فوق جنسیت به خاطر ساختارهای اجتماعی یا مسائل قومی و اموری شبیه آن نیست بلکه جنسیت در پی جسم بودن حاصل می شود و جسم بودن نیز در جهان دیگر وجود دارد . با توجه به تمام این مقدمات جسنیت در جهان دیگر نیز موجود خواهد بود.

    موفق باشید


    1. برای اطلاع بیشتر در مورد معاد جسمانی و روحانی می توانید به این کتاب مراجعه کنید : آموزش کلام اسلامی ، محمد سعیدی مهر ، جلد دوم .

  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه،سوال،طبیعت،سَحر و هر چیزی که یاداور مالکو صاحبم باشه
    نوشته
    1,212
    حضور
    15 روز 8 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    46
    آپلود
    1
    گالری
    5
    صلوات
    3259



    ممنون از توضیحات شما
    اما ایا اعتقاد به جسمانیت باعث نمیشود که ما محدودیت هایی را در جهان اخرت قائل شویم که در این دنیا هست
    جسم محدودیت های زیادی دارد
    مریض میشود و به خاطر صرف جسم بودن ناملایمات زیادی را تجربه میکند.
    در حالی که اینها حداقل برای عده ای در اخرت نباید وجود داشته باشد!

    ما دلخوش به سلامی هستیم که پاسخ ان واجب است!السلام علیک یا ابا صالح المهدی!
    یا رب!
    ما رو عامل تعجیل ظهور موعودت قرار بده!
    کمک کن تسکین غم هایش باشیم!
    و خنده ی روی لبهاش!
    نه (پناه بر تو!) اشک گوشه ی چشم هاش!


  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط hoorshid نمایش پست ها
    گفته میشود روح انسان مجرد است و فارغ از جنسیت و جنس مذکر و مونث فقط کالبد روح برای ادامه ی حیات در جهان مادیست ایا روح بعد از خارج شدن از این جهان و فراغت از ان و رهایی از محدودیت های عالم ماده باز هم در عالم برزخ و یا قیامت دارای جنسیت است؟ ایا در عالم برزخ و یا قیامت زن و مرد وجود دارد؟و یا اصلا چیزی به اسم دو جنس مطرح نیست که بخواهیم بگوییم زن است یا مرد؟ و اگر بله چرا؟در حالی که دیگر نیازی به کالبد های مادی نیست؟ ایا در جهان اخروی هم ساختار های اجتماعی دنیوی وجود دارد تا نیاز مند وجود چنین تفاوت هایی در صنف ادمیان باشد؟ چون همان طور که در عالم پس از مرگ نیازی به تفاوت های قومی نیست که ایجاد صنف میکنند و به گفته ی قران برای شناخت ما نسبت به هم هستند و نه برتری ایا میتوان گفت که همان طور که تفاوت های صنفی بشر در مورد اقوام رفع میشود در مورد جنسیت نیز چنین است؟!
    سلام
    هرچند زن و مرد بودن بر ملاکهای جسمانی بنا نهاده می شود اما جنس و آثار آن نمی تواند تا همه مراتب وجودی استمرار یابد بلکه در مراتبی منتفی می شود با این حال جنسیت در آخرت مطرح است بر مبنای نقل دینی که داریم و منوط به داشتن جسم و بدن هم نیست
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    1,160
    حضور
    5 روز 4 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2443



    نقل قول نوشته اصلی توسط hoorshid نمایش پست ها
    ایا روح بعد از خارج شدن از این جهان و فراغت از ان و رهایی از محدودیت های عالم ماده باز هم در عالم برزخ و یا قیامت دارای جنسیت است؟
    سلام بر شما.

    روح بدون تعلق به جسم نمی تواند باشد،پس اینکه روح همیشه باید به جسمی تعلق داشته باشد بر جای خودش محفوظ است،که البته یک بار این جسم ،جسم مادی است،یک بار جسم برزخی است ویک مرتبه نیز جسم معادی،..

    جسم جوهری است که جهات می پذیرد،ولی ان چیزی که شما از جسم مادی میبینید،خود جسم نیست بلکه جوهری است که به ان در این مرتبه فعلیت داده است،به عبارتی جواهر با عقل درک می شوند نه با حواس ظاهری، انچه شما می بینید همه از نوع عرض هستند.

    نتیجتا روح در هر مرتبه بر حسب نظام جسم مربوطه اش اتحاد می پذیرد و اینطور نیست که کلا بدون جسم تحقق پیدا نماید.

    ....






    هر
    کسی را نتوان گفت که صاحب نظر است -----عشقبازی دگر و نفس پرستی دگر
    است

    نه هر
    آن چشم که بیند که سیاه است و سپید ---یا سپیدی ز سیاهی بشناسد بصر است

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,327
    حضور
    28 روز 15 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3965

    جسم بهشتی




    نقل قول نوشته اصلی توسط hoorshid نمایش پست ها
    ممنون از توضیحات شما
    اما ایا اعتقاد به جسمانیت باعث نمیشود که ما محدودیت هایی را در جهان اخرت قائل شویم که در این دنیا هست
    جسم محدودیت های زیادی دارد
    مریض میشود و به خاطر صرف جسم بودن ناملایمات زیادی را تجربه میکند.
    در حالی که اینها حداقل برای عده ای در اخرت نباید وجود داشته باشد!
    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    روح انساني در اصل ذات خود، مجرد است. يعني در اصل موجود شدن خود به مادّه نياز ندارد ولي از جهت فعل، مادّيست . يعني براي انجام كارها و تحقّق خواسته‎هاي خود نيازمند جسم است. اين جسم همانند چكش و تيشه و ارّه‎ي نجّار، ابزاريست براي روح، كه به كمك آن به خواسته‎هاي خود مي رسد، و مركبي است كه روح با استعانت از آن به حركت در مي آيد و کامل مي‎شود.
    نياز روح به بدن تنها به عالم ماده خلاصه نمي‎شود؛ بلكه در عالم برزخ و قيامت نيز روح داراي بدني است متناسب با خصوصيات آن عوالم. لذا هر روحي داراي سه بدن است كه عبارتند از بدن مادي، جسم برزخي و قالب قيامتي. و به عبارت ديگر روح انساني همواره نيازمند جسم است و تا زماني كه در عالم ماده است نيازمند جسميست مادّي و با همه خصوصيات آن، مانند شكل و رنگ و اندازه. و ابتداي ورود روح به عالم برزخ، مساويست با همراه شدن آن با قالب برزخي و مثالي، كه اگر چه واجد خصوصيات ماده است، اما فاقد خود ماده است از همين رو سنگيني و حجمي كه نيازمند مكان باشد ندارد.
    و پس از سپري شدن عمر برزخي انسانها و فرارسيدن قيامت، بدن آنها نيز دستخوش تحوّل شده و به جسمي متناسب با نعمتهاي بهشتي و عذابهاي جهنمي تبديل مي‎شود. از این رو بسیاری از محدودیت هایی که برشمرده شد ، در قالب بهشتی انسان نخواهد بود و انسان ها از رنجهای ناشی از محدودیت های جسم مادی ، رها خواهند شد . (1)

    موفق باشد

    1. برای مطالعه بیشتر در این زمینه مراجعه کنید به کتاب : معاد ، محمد شجاعی ، انتشارات شركت سهامي انتشار

  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    هرچند زن و مرد بودن بر ملاکهای جسمانی بنا نهاده می شود اما جنس و آثار آن نمی تواند تا همه مراتب وجودی استمرار یابد بلکه در مراتبی منتفی می شود با این حال جنسیت در آخرت مطرح است بر مبنای نقل دینی که داریم و منوط به داشتن جسم و بدن هم نیست
    سلام
    خلاصه معاد جسمانی هست یا نیست؟

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    سلام
    خلاصه معاد جسمانی هست یا نیست؟
    در دلالت قطعی نصوص دينی بر معاد جسمانی جای شک و ترديد نيست اما چالشهايی مانند امتناع اعاده معدوم و امتناع رجوع روح به بدن پس از جدايی و همسانی آن با تناسخ و شبهه آکل و مأکول و تعدّد بدن دنيوی يک شخص در طول حيات با تبدّل سلولها و ترديد در تعلّق روح به هر يک از آنها و ناکافی بودن سطح زمين برای حشر جسمانی همه انسانهای اولين و آخرين و ... و دهها سئوال ديگر

    ابو علي سينا معاد را روحاني مي داند و در جواب كسانيكه قائل به معاد جسماني هستند مي گويد خطابات قرآنی و روايی با افرادی بوده است که با عالم روحانی چندان آشنايي نداشته اند و از همين رو، قرآن با زبانی ساده و قابل فهم، معقولات را برای آنان در قالب محسوسات توضيح داده است ابن سينا در اين نظر، معاد را به معنای عود روح به سوی خداوند يا عالم مجردات می داند؛ نه عود روح به بدن. او لذتها و دردهای جسمانی قيامت را که در شريعت آمده است مجاز و استعاره می شمارد که شارع برای تشويق عموم مردم به کارهای نيک و ترساندن آنها از کردار زشت به اين گونه مجازها متوسّل شده است.

    صدر المتألهين در برخی از کتب خود بويژه در اسفار به نقل و نقد و بررسی اين پاسخها می پردازد و ناتمام بودن آنها را توضيح می دهد. مهم ترين اشکال صدرا به راه حلهای آنها اين است که لازمه اين تصوير از معاد جسمانی، يکی تن دادن به نوعی از تناسخ است که از جهت عقل و نقل بطلانش روشن است و ديگری تصويری دنياگونه از آخرت و انسان اخروی است؛ بنا نيست که خداوند دنيا را خراب کند و مجدّداً همان را بنا کند. عالم آخرت با عالم دنيا و بدن اخروی با بدن دنيوی تفاوت اساسی و جوهری دارد. صدرا پس از نقل بيان مفصّل فخر رازی در تفسير کبير در تفسير سوره واقعه در ترسيم معاد جسمانی می گويد: «اين نهايت آن چيزی بود که فهم اهل کلام بدان رسيده و غايت آن چيزی است که قوّه نظر دانشمندان رسمی در اثبات نشئه آخرت و حشر اجسام و نشر ارواح و نفوس رسيده است

    عوالم ثلاثه انسان
    وجود مادي و طبيعي كه از دوران نوزادي شروع مي شود

    وجود نفساني يا مثالي كه از دوران قبل از بلوغ شروع مي شود كه صلاحيت حشر و نشر را پيدا مي كند

    وجود عقلي و برخوردار از لوازم عقل كه انسان سوم نيز ناميده مي شود

    انسان به حسب فطرت اصلی، به صورت تدريج و گام به گام رو به سوی آخرت دارد و به غايت مقصودش باز می گردد. نسبت دنيا به آخرت، نسبت نقص است به کمال و نسبت کودک است به انسان بالغ.
    انسان از زمان تولد تا مرگ همواره دستخوش تحولات مادي در بدن است مع هذا به انسان تازه متولد همان انساني را مي گوييم كه به سن كهولت نيز رسيده باشد و روح انسان تا به كمال نسبي در خور شانش نرسد محال است كه از اين دنيا برود و در همسايگي خداوند متعال قرار گيرد

    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    علاقه
    پژوهش
    نوشته
    220
    حضور
    20 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    326



    بسم الله الرحمن الرحیم .

    تفاوت جنسی همانگونه که جناب برادر عزیز رئوف فرمودند هست تا روز قیامت و در بهشت و جهنم .


    در دلالت قطعی نصوص دينی بر معاد جسمانی جای شک و ترديد نيست

    جناب رحیق مختوم با این که می فرمایید : در نصوص دینی قطع و تردید نیست که معاد جسمانی است .

    ولی با این حال فلاسفه انکار می کنن و به هیچ عنوان نمی توانند بپذیرند . از اول اسفار تا به آخر همش انکار معاد جسمانی است با عبارات و صیغهای مختلف همچنین در نهایة الحکمة معاد جسمانی انکار می شود .

    متکلمین امامیه از صدر اول تا به الان همگی قائل به جسمانی بودن معاد هستند .

    نصوص دینی در این زمینه متواتر است .

    اما اشاعره فخر رازی نیز قائل به معاد جسمانی است و معتزله نیز جبائیان قائل به معاد جسمانی هستن خصوصا معتزله متاخر .


    مانند امتناع اعاده معدوم و امتناع رجوع روح به بدن پس از جدايی و همسانی آن با تناسخ و شبهه آکل و مأکول و تعدّد بدن دنيوی يک شخص در طول حيات با تبدّل سلولها و ترديد در تعلّق روح به هر يک از آنها و ناکافی بودن سطح زمين برای حشر جسمانی همه انسانهای اولين و آخرين و ... و دهها سئوال ديگر
    من فکر می کنم چون قرآن و روایات ائمه سلام الله علهیم در این زمینه روشن است خیلی از این سوالها اصلا جا ندارد بله اگر امام غائب صلوات الله علیه حضور داشتن تا جایی که سوال داشتیم می پرسیدیم ولی الان که دست کوتاه است همین مقدار که فرمودند جسمانی است ما را کفایت می کند .

    بله بحث علمی اشکالی ندارد به شرط این که ما را نا کجا آباد نبرد و از خط قرآن و اهل بیت سلام الله علیهم منحرف نکند .

    ابن سينا در اين نظر، معاد را به معنای عود روح به سوی خداوند يا عالم مجردات می داند؛ نه عود روح به بدن. او لذتها و دردهای جسمانی قيامت را که در شريعت آمده است مجاز و استعاره می شمارد که شارع برای تشويق عموم مردم به کارهای نيک و ترساندن آنها از کردار زشت به اين گونه مجازها متوسّل شده است.
    هر چقدر فکر می کنم می بینم عقل آدم و فطرت سلیم او حکم می کند این مسائل شأن آدمای عادی مثل ابن سینا بلکه هزاران نفر مثل ابن سینا و غیره ... نیست و عقل هیچ راهی به این گونه مسائل ندارد خصوصا اگر خارج از چهارچوب علم آل البیت علیهم السلام بحث شود که دیگه هیچ ...

    از جمله این مسائل تفاوت جنسیتی است که در این دنیا همراه با قیود مادی و در برزخ خیلی کمتر و در آخرت بهشت و جهنم که دیگه هیچ گونه قید مادی یا نقص مادی در کار نخواهد بود چه نعیم در بهشت و چه عذاب در جهنم .

    لطفا به این سایت حتما سر بزنید واقعا جالبه .

    http://h-varjani.blogfa.com/cat-3.aspx

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    خلاصه معاد جسمانی هست یا نیست؟
    سلام
    آنچه در معاد قطعی است وجود بدن است و نه جسمانیت آن . هیچ نص دینی در خصوص جسمانیت معاد وجود ندارد . جسمانیت امری انتزاعی از توصیفات دینی معاد است .
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۳/۰۸, ۲۲:۳۱ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود