صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اسرار حروف مقطعه

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    علاقه
    خدا ، اهل بیت سلام الله علیهم ،نفسم
    نوشته
    1,640
    حضور
    19 روز 9 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    7
    گالری
    70
    صلوات
    10776

    اسرار حروف مقطعه




    با سلام و احترام خدمت بزرگواران
    از کارشناسان گرامی خواستار هستم یکم در مورد اسرار عرفانی و ولایی حروف مقطعه برایمان بگویید...
    حروفی که در قرآن خاص هستند و مملو از اسرار....
    با تشکر فراوان...

    همین طور اسرار ولایی نون و القلم...


    کارشناس بحث : سمیع

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۹/۱۰ در ساعت ۱۷:۵۲

  2. صلوات ها 11


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط ashr نمایش پست ها
    با سلام و احترام خدمت بزرگواران


    از کارشناسان گرامی خواستار هستم یکم در مورد اسرار عرفانی و ولایی حروف مقطعه برایمان بگویید...
    حروفی که در قرآن خاص هستند و مملو از اسرار....
    با تشکر فراوان...


    همین طور اسرار ولایی نون و القلم...



    کارشناس بحث : سمیع



    باسمه تعالی
    باسلام:

    در صدر بيست و نه (29) سوره ،قرآن كريم حروف مقطّعه‏ دارد، و حروف مقطعه‏ هفتاد و هشت (78) حرف‏اند:
    «1- بقره ا ل م؛ 2- آل عمران ا ل م؛ 3- اعراف ا ل م ص؛ 4- يونس ا ل ر؛ 5- هود ا ل ر؛ 6- يوسف ا ل ر؛ 7- رعد ا ل م ر؛ 8- ابراهيم ا ل ر؛ 9- حجر ا ل ر؛ 10- مريم ك ه ى ع ص؛ 11- طه ط ه؛

    12- شعراء ط س م؛ 13- نمل ط س؛ 14- قصص ط س م؛ 15- عنكبوت ا ل م؛ 16- روم ا ل م؛ 17- لقمان ا ل م؛ 18- سجده ا ل م؛ 19- يس ى س؛ 20- ص ص؛ 21- غافر ح م؛ 22- فصّلت ح م؛ 23- شورى ح م ع س ق؛ 24- زخرف ح م؛ 25- دخان ح م؛ 26- جاثيه ح م؛ 27- احقاف ح م؛ 28- ق ق؛ 29- قلم ن.- 78 حرف.

    بعد از حذف مكرّرات چهارده حرف مى‏ماند كه آنها را حروف نورانى گويند و در اين جمله نورانى مبارك جمع‏اند: «صراط علىّ حقّ نمسكه»، تفصيل آن را در صفحه چهارم هدايتنامه بايد طلب كرد.
    جناب فيض در تفسير صافى فرمايد:
    و من الأسرار الغريبة في هذه المقطّعات أنها تصير بعد التركيب و حذف المكررات:
    «عليّ صراط حق نمسكه»، أو «صراط علىّ حقّ نمسكه».
    پی نوشت:
    1-هزار و يك كلمه، ج‏5، ص: 154

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۰۹/۱۷ در ساعت ۱۵:۲۳

  5. صلوات ها 9


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    مرحوم علامه طباطبایی ،علاوه بر بار علمی سنگینی که در رشته های متعدد اسلامی دارند،عارفی رفیع و بلند مرتبه هستند،در تفسیر شریف المیزان خود ،بعد از اینکه یازده قول از بیانات مفسرین را در باب حروف مقطعه می آورند وهیچ کدام را نمی پسندند،و بیان می کنند که هیچ یک از این اقوال آدمی را قانع نمی کند،می فرمایند:
    نكته‏ اى كه در اينجا نبايد از آن غافل بود اين است كه اين حروف در چند سوره تكرار شده، يعنى در بيست و نه سوره حروف مقطعه آمده كه بعضى با يك حرف افتتاح شده،
    مانند سوره" ص" و" ق" و" ن". و بعضى ديگر با دو حرف چون" طه" و" طس"، و" يس" و" حم" و بعضى ديگر با سه حرف چون" الم" و" الر" و" طسم" و بعضى ديگر با چهار حرف چون" المص" و" المر" و بعضى با پنج حرف چون سوره" كهيعص" و" حمعسق".
    از سوى ديگر اين حروف هم با يكديگر تفاوتى دارند، و آن اين است كه بعضى از آنها تنها در يك جا آمده، مانند" ن" و بعضى ديگر در آغاز چند سوره آمده، مانند" الم"، و" الر" و" طس" و" حم".
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۱۰/۲۴ در ساعت ۲۲:۱۰

  7. صلوات ها 12


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    با در نظر گرفتن اين دو نكته اگر كمى در سوره ‏هايى كه حروف مقطعه سرآغاز آنها يكى است- مانند" الم"،" المر"،" طس" و" حم"- دقت كنى، خواهى ديد كه آن سوره‏ ها از نظر مضمون نيز به هم شباهت دارند و سياقشان يكى است، به طورى كه شباهت بين آنها در ساير سوره ‏ها ديده نمى‏شود.
    مؤكد اين معنا شباهتى است كه در آيات اول بيشتر اين سوره ‏ها مشاهده مى‏شود، مثلا در سوره‏هاى" حم" آيه اول آن يا عبارت" تِلْكَ آياتُ الْكِتابِ" است، يا عبارتى ديگر كه اين معنا را مى‏رساند، و نظير آن آيه‏ هاى اول سوره‏هايى است كه با" الر" افتتاح شده كه فرموده:
    " تِلْكَ آياتُ الْكِتابِ" و يا عبارتى در همين معنا و نيز نظير اين در سوره‏ هايى كه با" طس" شروع مى ‏شود و يا سوره ‏هايى كه با" الم" آغاز گشته، كه در بيشتر آنها نبودن ريب و شك در كتاب به ميان آمده، و يا عبارتى كه همين معنا را مى رساند

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۱۰/۲۴ در ساعت ۲۲:۱۵

  9. صلوات ها 12


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    با در نظر گرفتن اين شباهتها ممكن است آدمى حدس بزند كه بين اين حروف و مضامين سوره‏اى كه با اين حروف آغاز شده ارتباط خاصى باشد، مؤيد اين حدس آن است كه مى‏بينيم سوره اعراف كه با" المص" آغاز شده، مطالبى را كه در سوره‏هاى" الم" و سوره" صاد" هست در خود جمع كرده. و نيز مى‏بينيم سوره رعد كه با حروف" المر" افتتاح شده، مطالب هر دو قسم سوره‏هاى" الم" و" المر" را دارد.
    از اينجا استفاده مى‏شود كه اين حروف رموزى هستند بين خداى تعالى و پيامبرش كه معناى آنها از ما پنهان است و فهم عادى ما راهى به درك آنها ندارد، مگر به همين مقدار كه حدس بزنيم بين اين حروف و مضامينى كه در سوره‏هاى هر يك آمده ارتباط خاصى هست.
    و چه بسا اگر اهل تحقيق در مشتركات اين حروف دقت كنند، و مضامين سوره‏هايى را كه بعضى از اين حروف در ابتداى آنها آمده با يكديگر مقايسه كنند، رموز بيشتر برايشان كشف شود.
    پی نوشت:
    1-المیزان ج18 ص 8
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۰۹/۱۷ در ساعت ۱۵:۵۰

  11. صلوات ها 12


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    و با توجه به بیان بالا درفرمایش مرحوم علامه طباطبائی است که می بینیم حضرت علامه حسن زاده آملی در کلمه 539 هزار ویک کلمه می فرمایند:
    در سوره مباركه «ق» قرآن حكيم، با اين كه از سور طوال نيست، پنجاه و هفت بار حرف «ق» ذكر شده است؛ و همچنين در سوره مباركه حمعسق كه با سوره ق در حرف «ق» شريك است و بيش از دو برابر آن است، پنجاه و هفت بار حرف «ق» ذكر شده است. فتدبّر. و هر سوره‏اى كه با سوره ديگر در حرفى از حروف مقطّعه‏ شريك است، در مطلبى از مطالب علمى آن سوره نيز با او شريك است. فتبصّر

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۰۹/۱۷ در ساعت ۱۵:۵۶

  13. صلوات ها 10


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    ثعلبى در تفسير حروف مقطعه‏ از حضرت امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده است كه الف از شش جهت دلالت بر ذات واجب مى‏كند: يكى ابتداء بودن، دوم استواء و خدا هم عادل است، سيم انفراد (حتى ماهيت ندارد)، چهارم اتصال همه چيز به او (در كتابت جزدذرزو)، پنجم انقطاع او از همه چيز، ششم اشتقاق الف از الفت و خدا هم مؤلف است.1)
    1- نكته 852هزار ویک نکته علامه حسن زاده آملی

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۰۹/۱۷ در ساعت ۱۶:۰۳

  15. صلوات ها 10


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    حضرت علامه حسن زاده املی در بیان دیگری می فرمایند:
    حروف مقطّعه‏ قرآن اشاره به بسائط وجوديه عينيه‏اند كه قرآن‏اند و وجود جمعى دارند. و مؤلفات از اين حروف مركبات وجوديّه عينيه‏اند كه فرقان‏اند و وجود تفصيلى دارند(1
    ودر نکته 554 هزار ویک نکته می فرمایند:
    حروف مقطعه‏ قرآن قضاى آن و سور آن قدر آنست‏
    پی نوشت:
    1-انسان قرآن ص 189

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۰۹/۱۷ در ساعت ۱۶:۰۹

  17. صلوات ها 9


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    در بين عرفاي قرن ششم، آنكه نظرات بديعي در باب حروف مقطعه قرآن و تأويل آنها دارد، عين‌القضات همداني است. ديدگاه عين‌القضات در اين باره به‌طور كلي شامل موارد زير است:
    1. حروف مقطعه رمزي از صفات خداست
    خدا را صفاتي است. آن صفات گاهي با الفاظي نظير قدرت و ارادت و علم و حيات و… بيان مي‌شوند.و گاه الفاظ ـ‌كما هو حقه‌ـ مناسبت با آن صفات ندارند. بنابراين بجاي الفاظ و كلمه‌ها، حروف مقطعه مي‌آيد1).
    2. حروف مقطعه تنها براي ارباب بصيرت روشن است
    از نظر او اين حروف داراي معاني بسيار آشكار‌اند؛ چنان‌كه معاني كهيعص از حصر بيرون است و در روشني از «تبت يدا ابي لهب» كم‌تر نيست.2) اما در ذكر آنها براي ارباب بصيرت و نه براي همه? مردم انواع تنبيهات است.3)آن تنبيهات از عدد بيرون است ولي تا آدمي در زمره? نامحرمان باشد و بينش قلبي كسب نكرده باشد، چيزي از آن حروف در نيابد.4)اصولا يكي از حكمت‌هاي حروف مقطعه بي‌خبر ماندن نامحرمان از اسرار ملك و ملكوت است.
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۰۹/۱۷ در ساعت ۱۶:۳۸

  19. صلوات ها 9


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    اي عزيز، او خواست كه محبان او را از اسرار ملك و ملكوت خود خبري دهد در كسوت حروف، تا نامحرمان بر آن مطلع نشوند گويد: الم - المر - كهيعص - يس - ق - ص - حم عسق - ن - طه - المص- طسم - طس. دريغا مگر كه اين خبر از مصطفي(ع) نشنيده‌اي كه گفت: انّ لكلّ شيءٍ قلباً و قلب القرآن يس. اين جمله نشان سرّ احد است با احمد كه كس جز ايشان برآن واقف نشود.5)برعكس كسي كه به مرتبه بصيرت باطني رسيده است. حروف مقطعه قرآن براي او حديث عشق است:
    گويي دو زلف يارم در سر چه باز دارد كز دلبري و كشّي كاري دراز دارد
    با گل حديث گـويد با لاله پاي كوبـد بـرمه زره نگارد، با زهره ساز دارد
    بدايت اين كار عشق است تا رسي آنگه بيني 6)در جاي ديگر اين معنا را به گونه‌اي ديگر بيان مي‌كند:
    جوانمردا هيچ خواهي كه بداني اين حروف در قرآن چراست، بدانكه حديث عشق چون به سرحد زمان و مكان آمد، همه پاي واپس نهادند دانستند كه:
    «لو كان البحر مداداً لكلمات ربّي لنفد البحر قبل ان تنفد كلمات ربّي» (كهف، 18 / 109) چه جاي سورتي بود يا آيتي يا كلمه. حروف بي‌معني پاي فرا پيش نهادند «و حملها الانسان انّه كان ظلوما جهولاً» (احزاب، 33 / 72).7)

    پی نوشت:
    1 . عين‌القضات، نامه‌ها، 2 / 291 .
    2 همان / 413 .
    3 . همان / 289 .
    4 . همان / 143 و 209
    5 . عين‌القضات، تمهيدات / 175 .
    6 . عين‌القضات، نامه‌ها، 2 / 159 .
    7 .همان، 1 / 334

  21. صلوات ها 9


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۰۹/۰۴, ۰۱:۴۶ : 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود