صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معیار توقیت ( تعیین وقت ) ظهور چیست ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682

    معیار توقیت ( تعیین وقت ) ظهور چیست ؟




    سلام
    مساله توقیت همیشه مورد مناقشه بوده است و بخاطر این امر ممنوع افراد یکدیگر را مورد اتهام قرار داده و می دهند . بخصوص پس از نمایش مستند "ظهور نزدیک است" حساسیت بیشتری در خصوص مباحث ظهور و بخصوص توقیت ایجاد شده است .
    به نظر شما معیار توقیت چیست ؟
    والله الموفق


    کارشناس بحث : کریم

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۹/۱۰ در ساعت ۰۱:۱۴
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  2. صلوات ها 11


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    مساله توقیت همیشه مورد مناقشه بوده است و بخاطر این امر ممنوع افراد یکدیگر را مورد اتهام قرار داده و می دهند . بخصوص پس از نمایش مستند "ظهور نزدیک است" حساسیت بیشتری در خصوص مباحث ظهور و بخصوص توقیت ایجاد شده است .
    به نظر شما معیار توقیت چیست ؟
    با سلام
    آنچه از احادیث ائمه اطهار (ع)به دست می آید،نهی شدید ا توقیت ومشخص کردن زمان برای امر ظهور است.در اینجا نمونه ای از این احایث همراه با اظهار نظر علمای برجسته درعلم حدیث ومهدویت را ذکر می کنیم.



    كما أبطلوا أمر التوقيت‏ و قالوا من روى لكم عنا توقيتا فلا تهابوا أن تكذبوه كائنا من كان فإنا لا نوقت‏(الغيبةللنعماني) ؛ النص ؛ ص282،نعمانی بیان می کند که ائمه از مشخص کردن زمان ظهور نهی کرده اند،وفرموده اند هر کس از ما روایتی دز وقت گذاری زمان ظهور بیان کرد در تکذیب او نهراسید،هر کس که باشد چون ما وقتی برای ظهور مشخص نکرده ایم.

    قوله (اخبرنى عن هذا الامر الّذي ننتظره متى هو؟) سأله عن تعيين الوقت لظهور هذا الامر فأجاب «ع» بأن الموقت له و المخبر بان وقته كذا كاذب اما لعدم علمه به أو لان كل وقت فرض فهو فى معرض البداء و بأن المستعجل لظهوره هالك لعدم رضائه بالقضاء الالهى و التقدير الازلى، و بأن المسلم لظهوره و القائل به فى وقت ما ناج لاعتقاده بالحق من وجهين أحدهما ظهوره و ثانيهما عدم الاستعجال المستلزم لتفويض الامر إليه تعالى و الرضا بقضائه و تقديره.(شرح الكافي-الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندراني) ؛ ج‏6 ؛ ص315)
    ملا صالح مازندرانی بعد از بیان حدیث در حرمت توقیت،بیان می دارد حرمت این مساله به دو علت می تواند باشد:
    1-هیچ کس بجز خداوند زمان ظهوررا نمی داند.
    2-ائمه(ع)زمان ظهور را می دانند ولی چون امکان بدا وجود دارد تا زمان ظهور به تاخیر بیفتد ویا زودتر صورت گیرد از مشخص کردن زمان آن نهی کرده اند.
    به هر حال تسلیم در برابر امر الهی وقضای الهی اقتضاءمی کند به هیچ وجه برای ظهور زمانی مشخص نشود.وهر کس برای آن زمان قرار دهد باید تکذیب شود وسخنش اعتباری ندارد.
    اما سوال این جاست پس چرا عده ای این کار را انجام می دهند؟
    جواب این سوال یکی از دو علت زیر می باشد:
    1-جهل ونادانی،عدم شناخت صحیح ازمبانی واصول دین موجب می شود عده ای از روی احساسات ویا علل دیگر این کار را انجام دهند.
    2-سیاسی ودنیوی،بعضی ها برای رسیدن به مقاصد شوم خود از دین نیز مایه می گزارند تا به این وسیله افراد ساده لوح را سر کیسه کنند وبه نفع خود از آنها استفاده می کنند.
    3-ضربه زدن به دین،البته بعضی از دشمنان دین برای ضربه زدن به دین واعتقادات دینی که از جمله آنها بحث مهدویت است از این روش استفاده می کنند،تا وقتی دز زمان موعد ظهور محقق نشد اصل مساله را زیر سوال ببرند.

    معیار توقیت ( تعیین وقت ) ظهور چیست ؟
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  5. صلوات ها 10


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
    نوشته
    33
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    82



    با سلام
    شاید فلسفه این امر (یعنی نهی از توقیت) این باشد که : شما تصور کنید اگر هر از چندی زمانی برای ظهور تعیین شود و ظهور رخ ندهد، چه پیش خواهد آمد.
    آیا مردم رفته رفته ناامید نمیشوند؟ و اعتقاد خود را نسبت به اصل اندیشه مهدویت و ظهور منجی از دست نمیدهند؟
    بنابراین نباید اجازه داد که انتظار فرج به عنوان ارزشمندترین سرمایه اعتقادی شیعه درعصر غیبت، بازیچه دست جاهلان، شهرت طلبان و دشمنان شود.

    اگر چه ما از تعیین زمان برای ظهور نهی شده ایم اما این به این معنا نیست كه با موضوع ظهور به عنوان واقعه ای دور از دسترس كه در آینده ای دور و نامعلوم به وقوع می پیوندد، برخورد كنیم، بلكه باید همواره خود را در چند قدمی ظهور ببینیم و امیدوار باشیم كه در زمان حیات خود، ظهور حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را درك كنیم.

    این نكته ای است كه از مجموع روایاتی كه در این زمینه از ائمه معصومین (علیهم السلام) نقل شده استفاده می شود؛ كه از جمله می توان به بخشی از دعای عهد كه از امام صادق (علیه السلام) نقل شده، اشاره كرد. در بخشی از دعای یادشده چنین می خوانیم:

    "
    اَللّـهُمَّ اكْشِفْ هذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هذِهِ الاُْمَّةِ بِحُضُورِهِ ، وَ عَجِّلْ لَنا ظُهُورَهُ إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيدا وَ نَرَاهُ قَرِيبا...؛
    بار خدایا! اندوه ودلتنگی این امت را باحضور ولیّ خود برطرف ساز و در ظهور او شتاب كن. دیگران ظهور او را دور می بینند ولی ما آن را نزدیك می بینیم... .


    پی نوشت:

    برای مطالعه بیشتر ر.ک: معرفت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و تکلیف منتظران، ابراهیم شفیعی سروستانی، ص 379 ـ 389



    ویرایش توسط حلمـا : ۱۳۹۱/۰۹/۱۰ در ساعت ۲۳:۵۷


    ذکر تعجیل فرج رمز نجات بشر است

    ما بر آنیم که این ذکر جهانی بشود



  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    با تشکر از جناب کریم و حلما
    در اینکه توقیت ممنوع است و این ممنوعیت از روی حکمت است همچنانکه دو عزیز بالا فرمودند شکی نیست اما سوال اینستکه معیار توقیت چیست ؟
    آیا توقیت ممنوع خصوص بیان عدد است یا اعم از آن است ؟
    آنچه که مسلم و قطعی است تعیین عدد مصداق توقیت ممنوع است اما اعم از آن با چه دلیلی مشمول توقیت ممنوع میشود ؟
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    نوشته
    144
    حضور
    9 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    157



    ظهور نزدیک است

    زیرا خداوند در قرآن فرموده است که وقوع قیامت نزدیک است، پس ظهور مهدی (عج) که قبل از قیامت است، از قیامت نزدیک تر است. در نتیجه: اگر وقوع قیامت نزدیک است، پس ظهور هم نزدیک است.

    یا مهدی ادرکنی

  11. صلوات ها 9


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    یکی از نشانه های ظهور مرگ عبدالله در عربستان است آیا مرگ قریب الوقوع ملک عبدالله در عربستان و تاکید بر آن از مصادیق توقیت ممنوع است ؟
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    494
    حضور
    7 روز 21 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2842



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام
    یکی از نشانه های ظهور مرگ عبدالله در عربستان است آیا مرگ قریب الوقوع ملک عبدالله در عربستان و تاکید بر آن از مصادیق توقیت ممنوع است ؟
    والله الموفق


    يعني واقعا ملك عبدالله بميره(ايشالله) امام زمان ظهور ميكنن؟
    اين حرف سنديت داره؟
    اينجوري باشه من هر لحظه دعا ميكنم كه بميره

    مهربانم! عالم از توست...
    غریبانه چرا میگردی؟
    اللهم عجل لولیک الفرج


  15. صلوات ها 9


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط سوگل نمایش پست ها
    يعني واقعا ملك عبدالله بميره(ايشالله) امام زمان ظهور ميكنن؟ اين حرف سنديت داره؟
    سلام
    بله یکی از نشانه های تقریبا قطعی ظهور مرگ فردی بنام عبدالله در عربستانه که موجب هرج و مرج در اونجا میشه و اتفاقا در روایات اومده که مرگش رو چهل روز مخفی نگه میدارن . الان هم وضعیت ملک عبدالله روشن نیست چه بسا مرده ولی به مردم اطلاع نمیدن ولی فایده نداره .
    حولات داخلي عربستان: روايات منابع شيعه و سني در مورد طليعه ظهور حضرت مهدي(ع) در حجاز، بر پيدايش خلأ سياسي و كشمكش بين قبائل بر سر فرمانروايي همداستانند. اين حادثه در پي مرگ پادشاه يا خليفه‌اي رخ مي‌دهد كه با مردن او گشايش و توسعه در امور به وجود مي‌آيد. نام وي در برخي روايات، "عبدالله " ذكر شده است. بعضي از روايات مرگ او را در روز عرفه تعيين مي‌كنند، كه حوادثي پياپي آن، در حجاز تا خروج سفياني، نداي آسماني، درخواست نيرو از سوريه از جانب حجاز و سرانجام ظهور حضرت مهدي(ع) به وقوع مي‌پيوندد.1 از اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب(ع) نقل شده است، كه فرمود: "سه پرچم به مخالفت با يكديگر برافراشته مي‌شود؛ پرچمي در مغرب، پرچمي در عربستان و پرچمي در شام. فتنه و جنگ بين آنها يك سال طول مي‌كشد "2 امام صادق(ع) در اين زمينه مي‌فرمايد: "هركس مرگ عبدالله را براي من تضمين كند، من ظهور قائم(ع) را براي او ضمانت مي‌كنم "، سپس فرمود: "وقتي عبدالله درگذشت، مردم بعد از او با كسي براي حكومت توافق نمي‌كنند. و اين اختلاف و درگيري به خواست خدا تا ظهور صاحب‌الامر(ع) ادامه مي‌يابد و فرمانروايي‌هاي چند ساله پايان يافته و حكومت چند ماهه و چندين روزه فرا مي‌رسد "، سؤال كردم: آيا اين ماجرا به‌طول مي‌انجامد؟ فرمود: "هرگز ".3 نيز فرمود: "زماني‌كه مردم در سرزمين عرفات در حال وقوف مي‌باشند، سواري بر شتري سبك سير به آنجا وارد مي‌شود و مرگ خليفه را خبر مي‌دهد؛ با مرگ او فرج آل محمد(ص) و گشايش كار تمام مردم فرا مي‌رسد "
    ماهنامه موعود شماره 106
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  17. صلوات ها 9


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    علاقه
    آخرالزمان وظهورمهدی موعود(ع)
    نوشته
    352
    حضور
    1 روز 1 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    95
    صلوات
    1096



    کارشناسان لطفاً پاسخ دهند

    آیانشانه های یک سال یاهفتاددوماه قبل ازظهور که از ائمه ی اطهارعلیه السلام روایت می شود
    تعیین وقت نیست؟
    مثلاً ماطبق بسیاری ازروایات معتبرمی دانیم که بعدازدیده شدن نشانه ای ازآسمان(سرخی شدیدافق درشرق)که حتی خودحضرت مهدی ارواحناله الفدادرتوقیعی بدان اشاره کرده است ،بایدتایک سال درخانه هایمان آذوقه ذخیره کنیم وتاامرظهورشریف مقاومت کنیم، چون که یک سال آخرغیبت ،قحطی وگرانی سختی برماحاکم خواهدشد
    یامثلاً آن روایت هایی که به ماخبرازاتفاقات بزرگ سال آخرمی دهند
    وسپس به ماوعده ی ظهوردردهم محرم همان سال می دهند
    آیاواقعاً سال آخرغیبت(بعدازظهورآتشی ازشرق) ازحکم توقیت تبعیت نمی کند؟
    وآیادیگرلازم نیست که ماعبارت کذب الوقاتون رابعدازآن نشانه استفاده کنیم؟
    چون می دانیم که امرظهورده محرم همان سال خواهدبود

  19. صلوات ها 6


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط morteza313 نمایش پست ها
    آیانشانه های یک سال یاهفتاددوماه قبل ازظهور که از ائمه ی اطهارعلیه السلام روایت می شود تعیین وقت نیست؟ مثلاً ماطبق بسیاری ازروایات معتبرمی دانیم که بعدازدیده شدن نشانه ای ازآسمان(سرخی شدیدافق درشرق)که حتی خودحضرت مهدی ارواحناله الفدادرتوقیعی بدان اشاره کرده است ،بایدتایک سال درخانه هایمان آذوقه ذخیره کنیم وتاامرظهورشریف مقاومت کنیم، چون که یک سال آخرغیبت ،قحطی وگرانی سختی برماحاکم خواهدشد یامثلاً آن روایت هایی که به ماخبرازاتفاقات بزرگ سال آخرمی دهند وسپس به ماوعده ی ظهوردردهم محرم همان سال می دهند آیاواقعاً سال آخرغیبت(بعدازظهورآتشی ازشرق) ازحکم توقیت تبعیت نمی کند؟ وآیادیگرلازم نیست که ماعبارت کذب الوقاتون رابعدازآن نشانه استفاده کنیم؟ چون می دانیم که امرظهورده محرم همان سال خواهدبود
    سلام
    سوالات خوبی است و به نظرم با تعیین معیار توقیت ممنوع این سوالات هم جواب بگیرن . دوست داریم کارشناسان محترم هم نظر بدهند
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  21. صلوات ها 8


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی چرا نگوییم عالم علت ندارد؟
    توسط velayat در انجمن براهین اثبات خدا
    پاسخ: 674
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۹, ۰۹:۰۹
  2. پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۰/۱۰, ۲۰:۰۰
  3. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۲/۲۸, ۱۴:۰۷
  4. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۲/۱۷, ۱۲:۴۲

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود