جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خداوند جبار و مستکبر ؟!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    123
    حضور
    3 روز 7 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    432

    خداوند جبار و مستکبر ؟!




    با سلام .

    ما صفات جبار و مستکبر رو صفات بدی میدونیم و به افراد بد نسبت میدیم ، ولی چرا خداوند چندین بار خودشو تو قرآن کریم جبار و مستکبر معرفی میکنه ؟

    نمیدونم سوالم رو جای درستی پرسیدم یا نه ، ولی اگه جای اشتباهی پرسیدم ، خواهشا پاکش نکنید و فقط انتقالش بدید .

    با تشکر .


    کارشناس بحث : عبدالرحمان

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۹/۰۲ در ساعت ۱۵:۲۸

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    147
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    477



    نقل قول نوشته اصلی توسط 0123456 نمایش پست ها
    با سلام .

    ما صفات جبار و مستکبر رو صفات بدی میدونیم و به افراد بد نسبت میدیم ، ولی چرا خداوند چندین بار خودشو تو قرآن کریم جبار و مستکبر معرفی میکنه ؟

    نمیدونم سوالم رو جای درستی پرسیدم یا نه ، ولی اگه جای اشتباهی پرسیدم ، خواهشا پاکش نکنید و فقط انتقالش بدید .

    با تشکر .


    کارشناس بحث : عبدالرحمان
    با سلام خدمت شما

    جبار و متکبر از جمله صفات و اسماء الهی هستند که خداوند متعال خودش را در قرآن به این صفات معرفی کرده است. این صفات هنگامی که در مورد خداوند به کار برده می شوند دارای معنای ممدوح و چون برای انسان به کار برده می شود دارای معنای مذموم هستند.

    هُوَ اللَّهُ الَّذِى لَا إِلَاهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبرُِّ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ(حشر/23)

    و خدايى است كه معبودى جز او نيست، حاكم و مالک اصلى اوست، از هر عيب منزّه است، به كسى ستم نمى‏ كند، امنيّت بخش است، مراقب همه چيز است، قدرتمندى شكست‏ ناپذير كه با اراده نافذ خود هر امرى را اصلاح مى‏ كند، و شايسته عظمت است خداوند منزّه است از آنچه شريک براى او قرار مى‏ دهند!

    منظور از جبار بودن خداوند

    جبار كه از ماده" جبر" گرفته شده، گاه به معنى قهر و غلبه و نفوذ اراده مى‏ آيد، و گاه به معنى جبران و اصلاح، و راغب در مفردات هر دو معنى را به هم آميخته، مى‏ گويد: اصل جبر اصلاح كردن چيزى است با غلبه و قدرت.

    اين واژه هنگامى كه در مورد خداوند به كار رود بيانگر يكى از صفات بزرگ او است كه با نفوذ اراده و كمال قدرت به اصلاح هر فسادى مى‏ پردازد، و هر گاه در مورد غير او به كار رود معنى مذمت را دارد، و به گفته" راغب" به كسى گفته مى‏ شود كه مى‏ خواهد نقصان و كمبود خود را با ادعاى مقاماتى كه شايسته آن نيست "جبران" كند.

    اين واژه در قرآن مجيد در ده مورد به كار رفته كه نه مورد آن در باره افراد ظالم و گردنكش و مفسد است، و تنها يك مورد آن در باره خداوند قادر متعال (آيه 23 سوره مبارکه حشر) مى‏ باشد.

    متکبر بودن خداوند

    " متكبر" از ماده" تكبر" به دو معنى آمده است: يكى ممدوح كه در مورد خداوند به كار مى‏ رود، و آن دارا بودن بزرگى و كارهاى نيک و صفات پسنديده فراوان است، و ديگرى نكوهيده و مذموم كه در مورد غير خدا به كار مى‏ رود و آن اين است كه افراد كوچک و كم مقدار ادعاى بزرگى كنند، و صفاتى را كه ندارند به خود نسبت دهند.

    از آنجا كه عظمت و بزرگى تنها شايسته مقام خدا است اين واژه به معنى ممدوحش تنها در باره او به كار مى‏ رود و هر گاه در غير مورد او به كار رود به معنى مذموم است.
    ( تفسير نمونه، ج‏23، ص554-553.)

    ---------------------------------------
    برای مطالعه بیشتر:
    ترجمه مفردات الفاظ قرآن، ج‏3، ص294-296.
    ترجمه مفردات الفاظ قران، ج‏1، ص 378-375.
    ترجمع مجمع البیان،ج24،ص349-350.


  5. صلوات ها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود