صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا فدک جزیه است؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم
    نوشته
    639
    حضور
    1 روز 6 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    341

    آیا فدک جزیه است؟




    سوال : آیا فدک جزیه است ؟


    کارشناس بحث : صدرا

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۹/۰۲ در ساعت ۱۵:۲۹

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,860
    حضور
    47 روز 16 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    با سلام و عرض ادب

    آن چه به روشنى از روايات برمى‏آيد اين است که‏ سرزمین فدك بعد از فتح، به علت اینکه بدون جنگ و تاخت و تاز بدست مسلمانان رسید، ملک خاص پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بوده و دیگر مردم در آن حقی نداشته اند. که اهل بیت علیهم السلام که خود ثقل دیگری هستند که مورد وصیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله قرار گرفتند:«اني تارك فيكم الثقلين أحدهما أكبر من الآخر كتاب الله حبل ممدود من السماء إلى الأرض وعترتي أهل بيتي وانهما لن يفترقا حتى يردا على الحوض»،[1] معتقد به بخشش این ملک به حضرت زهرا سلام الله علیها بودند.

    اختلافی که بین حضرت زهرا علیها السلام و دستگاه حاکمه بود بر سر این امر بود که آنحضرت حقوق خود را مطالبه نمودند[2]و در این رابطه می بینیم که در اجتماع مهاجرین و انصار احتجاج نمودند که از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله (همچون سایر مردم که از پدر خویش ارث می برند)ارث خواهند برد و فدک متعلق به ایشان است؛ که خلیفه اول بااین گفتار که از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله شنیده که آنحضرت فرموده اند:ما گروه انبیاء چیزی به ارث نمی گذاریم وآنچه از ما باقی می ماند صدقه است: «إن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: لا نورث، ما تركناه صدقة» [3]به آنحضرت پاسخ دادند.

    استدلال به این روایت(صرف نظر ازاینکه شیعه این روایت را نمی پذیرد)متفرع براین امر است که فدک ملک خاص پیامبر صلی الله علیه وآله بوده باشد ودیگران در آن حقی نداشته باشند؛ والا اگر فدک متعلق به بیت المال مسلمین بود چنین استدلالی وجهی نداشت؛ علاوه بر اینکه حضرت زهرا سلام الله علیها و امیر المومنین علیه السلام افقه و اعلم مردم بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بودند وشان آنها منزه از این است ملکی را طلب نمایند که حقی در آن نداشته باشند.[4]

    اما اینکه چنین ملکی از راه جزیه حاصل شده باشد فرض آن صحیح نمی باشد؛ زیرا جزیه[5] عبارت است از مالیاتی سرانه و سالانه كه از اهل كتاب «يهود و نصارى و مجوس» كه در پناه حكومت اسلامى هستند گرفته مى شود، و در حقيقت همانگونه كه از نامش پيدا است جزاء و دستمزدى است در برابر حفظ مال و جان و عرضشان،آنان در حکومت اسلامی.و مقدار جزیه بر حسب آنچه امام صلاح بداند مى باشد.

    اما مالیاتی که بر زمین قرار داده می شود از نظرفقهی خراج نام دارد،[6]که میزان آن نیز باز توسط حاکم اسلامی تعیین می گردد ودر کل جزیه و خراج متعلق به بیت المال مسلمین اند و اختصاصی به پیامبر صلی الله علیه و آله ندارند.

    واین در حالی است که سرزمین فدک جزو انفال بوده که اختصاص به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله داشته است. ودر این فرض است که نزاع معنی پیدا می کند.

    موفق باشید.

    -----------------------------------------------


    [1]. اهل بیت علیهم السلام به نص قرآن وسنت معصوم از خطا و اشتباهند، اهل بیتی که طبق حدیث ثقلین تمسک به آنها موجب عدم گمراهی خواهد گردید،حال چگونه آنها معتقد به چیزی باشند که در آن ضلالت و گمراهی باشد؟. مسند احمد،ح1119.سنن ترمذی،ح3788،داراحیاءالتراث العربی:« 3788 - حدثنا علي بن المنذر كوفي حدثنا محمد بن فضيل قال حدثنا الأعمش عن عطية عن أبي سعيد و الأعمش عن حبيب بن أبي ثابت عن زيد بن أرقم رضي الله عنهما قالا : قال رسول الله صلى الله عليه و سلم إني تارك فيكم ما إن تمسكتم به لن تضلوا بعدي أحدهما أعظم من الآخر كتاب الله حبل ممدود من السماء إلى الأرض وعترتي أهل بيتي ولن يتفرقا حتى يردا علي الحوض فانظروا كيف تخلفوني فيهما ، قال وهذا حديث حسن غريب ؛ قال الشيخ الألباني : صحيح».

    [2].که در راه احقاق حق خود از چند راه وارد شدند :الف)بخشش وهبه و یا نحله؛ب)حق ارث فاطمه علیه السلام از اموال به جای مانده از پیامبر صلی الله علیه و آله؛ ج) حق ذوى القربى؛ د)حق خمس.

    [3]. صحیح البخاری،باب مناقب قرابة رسول الله،ح:3508،دارابن کثیر:« أن فاطمة عليها السلام أرسلت إلى أبي بكر تسأله ميراثها من النبي صلى الله عليه و سلم مما أفاء الله على رسوله صلى الله عليه و سلم تطلب صدقة النبي صلى الله عليه و سلم التي بالمدينة وفدك وما بقي من خمس خيبر فقال أبو بكر إن رسول الله صلى الله عليه و سلم قال ( لا نورث ما تركنا فهو صدقة إنما يأكل آل محمد من هذا المال - يعني مال الله - ليس لهم أن يزيدوا على المأكل ) . وإني والله لا أغير شيئا من صدقات النبي صلى الله عليه و سلم التي كانت عليها في عهد النبي صلى».

    [4].حضرت زهرا سلام الله علیه در قسمتی از خطبه فدکیه می فرمایند:«أفخصّكم اللّه بآية اخرج ابى منها ام انتم‏ اعلم‏ بخصوص‏ القرآن و عمومه من ابى و ابن عمّى»‏؛آيا خداوند شما را به آيه‏اى مخصوص گردانيده كه پدر مرا از آن آيه اخراج كرده آيا شما به خاص و عام قرآن از پدرم محمد صلّى اللّه عليه و آله و سلم و پسر عمم على بن أبي طالب عليه السّلام داناتريد؟!.


    [5]. الْجِزْيَةُ و َهِيَ : مَا يُضْرَبُ عَلَى رِقَابِ الْكُفَّارِ لإِِقَامَتِهِمْ فِي بِلاَدِ الْمُسْلِمِينَ . فَيُفْرَضُ عَلَى كُل رَأْسٍ مِنَ الرِّجَال الْبَالِغِينَ الْقَادِرِينَ مَبْلَغٌ مِنَ الْمَال ، أَوْ يُضْرَبُ عَلَى الْبَلَدِ كُلِّهَا أَنْ تُؤَدِّيَ مَبْلَغًا مَعْلُومًا . وَلَوْ أَدَّاهَا مَنْ لاَ تَجِبُ عَلَيْهِ كَانَتْ هِبَةً لاَ جِزْيَةً(موسوعه الکویتیه،ج8،ص246).

    [6]. أَنَّ الْجِزْيَةَ تُوضَعُ عَلَى الرُّءُوسِ ، أَمَّا الْخَرَاجُ فَيُوضَعُ عَلَى الأَْرْضِ ، وَالْجِزْيَةُ تَسْقُطُ بِالإِْسْلاَمِ ، أَمَّا الْخَرَاجُ فَلاَ يَسْقُطُ بِالإِْسْلاَمِ ، وَيَبْقَى مَعَ الإِْسْلاَمِ وَالْكُفْر(الأحكام السلطانية للماوردي ص 142 ، والأحكام السلطانية لأبي يعلى ص 153). اتَّفَقَ الْفُقَهَاءُ عَلَى أَنَّ الْجِزْيَةَ تُصْرَفُ فِي مَصَارِفِ الْفَيْءِ ، حَتَّى رَأَى كَثِيرٌ مِنْهُمْ أَنَّ اسْمَ الْفَيْءِ شَامِلٌ لِلْجِزْيَةِ . وَيُصْرَفُ الْفَيْءُ فِي مَصَالِحِ الْمُسْلِمِينَ الْعَامَّةِ وَمَرَافِقِ الدَّوْلَةِ الْهَامَّةِ : كَأَرْزَاقِ الْمُجَاهِدِينَ وَذَرَارِيِّهِمْ وَسَدِّ الثُّغُورِ ، وَبِنَاءِ الْجُسُورِ ، وَالْمَسَاجِدِ وَالْقَنَاطِرِ ، وَإِصْلاَحِ الأَْنْهَارِ الَّتِي لاَ مَالِكَ لَهَا ، وَرَوَاتِبِ الْمُوَظِّفِينَ مِنَ الْقُضَاةِ وَالْمُدَرِّسِينَ وَالْعُلَمَاءِ وَالْمُفْتِينَ وَالْعُمَّال وَغَيْرِ ذَلِكَ.موسوعة الکویتیه،ج15،ص207.
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۱/۰۹/۰۴ در ساعت ۰۶:۳۳
    آیا فدک جزیه است؟
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  5. صلوات ها 4


  6. #3
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم
    نوشته
    639
    حضور
    1 روز 6 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    341



    اول حدیث مورد استناد شما که می گویید فاطمه بنت نبی -رض- بابت فدک:
    احادیث از طریق اهل سنت

    1.عَنْ عَائِشَةَ أَنَّ فَاطِمَةَ عَلَیْهَا السَّلَام بِنْتَ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَرْسَلَتْ إِلَى أَبِی بَكْرٍ تَسْأَلُهُ مِیرَاثَهَا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ مِمَّا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَیْهِ بِالْمَدِینَةِ ، وَ " فَدَكٍ " ، وَمَا بَقِیَ مِنْ خُمُسِ " خَیْبَرَ " ، فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ : إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : ( لَا نُورَثُ ، مَا تَرَكْنَا صَدَقَةٌ ، إِنَّمَا یَأْكُلُ آلُ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فِی هَذَا الْمَالِ ) وَإِنِّی وَاللَّهِ لَا أُغَیِّرُ شَیْئًا مِنْ صَدَقَةِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ عَنْ حَالِهَا الَّتِی كَانَ عَلَیْهَا فِی عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ ، وَلَأَعْمَلَنَّ فِیهَا بِمَا عَمِلَ بِهِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ ، فَأَبَى أَبُو بَكْرٍ أَنْ یَدْفَعَ إِلَى فَاطِمَةَ مِنْهَا شَیْئًا ، فَوَجَدَتْ فَاطِمَةُ عَلَى أَبِی بَكْرٍ فِی ذَلِكَ ، فَهَجَرَتْهُ ، فَلَمْ تُكَلِّمْهُ حَتَّى تُوُفِّیَتْ ، وَعَاشَتْ بَعْدَ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ سِتَّةَ أَشْهُرٍ ، فَلَمَّا تُوُفِّیَتْ دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِیٌّ لَیْلًا وَلَمْ یُؤْذِنْ بِهَا أَبَا بَكْرٍ ، وَصَلَّى عَلَیْهَا ، وَكَانَ لِعَلِیٍّ مِنْ النَّاسِ وَجْهٌ ، حَیَاةَ فَاطِمَةَ ، فَلَمَّا تُوُفِّیَتْ : اسْتَنْكَرَ عَلِیٌّ وُجُوهَ النَّاسِ ، فَالْتَمَسَ مُصَالَحَةَ أَبِی بَكْرٍ ، وَمُبَایَعَتَهُ ، وَلَمْ یَكُنْ یُبَایِعُ تِلْكَ الْأَشْهُرَ ، فَأَرْسَلَ إِلَى أَبِی بَكْرٍ " أَنْ ائْتِنَا وَلَا یَأْتِنَا أَحَدٌ مَعَكَ " - كَرَاهِیَةً لِمَحْضَرِ عُمَرَ - فَقَالَ عُمَرُ : " لَا وَاللَّهِ لَا تَدْخُلُ عَلَیْهِمْ وَحْدَكَ " ، فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ : وَمَا عَسَیْتَهُمْ أَنْ یَفْعَلُوا بِی ؛ وَاللَّهِ لآتِیَنَّهُمْ ، فَدَخَلَ عَلَیْهِمْ أَبُو بَكْرٍ ، فَتَشَهَّدَ عَلِیٌّ فَقَالَ : " إِنَّا قَدْ عَرَفْنَا فَضْلَكَ وَمَا أَعْطَاكَ اللَّهُ ، وَلَمْ نَنْفَسْ عَلَیْكَ خَیْرًا سَاقَهُ اللَّهُ إِلَیْكَ ، وَلَكِنَّكَ اسْتَبْدَدْتَ عَلَیْنَا بِالْأَمْرِ ، وَكُنَّا نَرَى لِقَرَابَتِنَا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ نَصِیبًا " ، حَتَّى فَاضَتْ عَیْنَا أَبِی بَكْرٍ ، فَلَمَّا تَكَلَّمَ أَبُو بَكْرٍ قَالَ : وَالَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ لَقَرَابَةُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَحَبُّ إِلَیَّ أَنْ أَصِلَ مِنْ قَرَابَتِی ، وَأَمَّا الَّذِی شَجَرَ بَیْنِی وَبَیْنَكُمْ مِنْ هَذِهِ الْأَمْوَالِ : فَلَمْ آلُ فِیهَا عَنْ الْخَیْرِ ، وَلَمْ أَتْرُكْ أَمْرًا رَأَیْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَصْنَعُهُ فِیهَا إِلَّا صَنَعْتُهُ ، فَقَالَ عَلِیٌّ لِأَبِی بَكْرٍ : مَوْعِدُكَ الْعَشِیَّةَ لِلْبَیْعَةِ ، فَلَمَّا صَلَّى أَبُو بَكْرٍ الظُّهْرَ رَقِیَ عَلَى الْمِنْبَرِ فَتَشَهَّدَ وَذَكَرَ شَأْنَ عَلِیٍّ وَتَخَلُّفَهُ عَنْ الْبَیْعَةِ وَعُذْرَهُ بِالَّذِی اعْتَذَرَ إِلَیْهِ ، ثُمَّ اسْتَغْفَرَ ، وَتَشَهَّدَ عَلِیٌّ ، فَعَظَّمَ حَقَّ أَبِی بَكْرٍ ، وَحَدَّثَ أَنَّهُ لَمْ یَحْمِلْهُ عَلَى الَّذِی صَنَعَ نَفَاسَةً عَلَى أَبِی بَكْرٍ ، وَلَا إِنْكَارًا لِلَّذِی فَضَّلَهُ اللَّهُ بِهِ ، وَلَكِنَّا نَرَى لَنَا فِی هَذَا الْأَمْرِ نَصِیبًا ، فَاسْتَبَدَّ عَلَیْنَا ، فَوَجَدْنَا فِی أَنْفُسِنَا ، فَسُرَّ بِذَلِكَ الْمُسْلِمُونَ ، وَقَالُوا : أَصَبْتَ ، وَكَانَ الْمُسْلِمُونَ إِلَى عَلِیٍّ قَرِیبًا حِینَ رَاجَعَ الْأَمْرَ الْمَعْرُوفَ . رواه البخاری (3998) ومسلم (1759)



    حدیث بصورت کامل از صحیح بخاری ومسلم که شیعه بصورت نصفه وقیچی شده می آورد تا به آنچیزی که می خواهد برسد

    معنی (سیده عائشه روایت می کند فاطمه رضی الله تعالی عنه از ابوبکر الصدیق میراثشان را از باقی مانده فدک طلب کردند.ابوبکر الصدیق در جواب گفتند رسول الله فرموده اند هر چه از پیامبران باقی می ماند صدقه است وآنها ارثی نمی گذارند اما آل محمد از این مال می خورند ومن والله که چیزی از صدقه رسول الله صلی الله علیه وسلم را تغییر نمی دهم وبه همانطور که در زمان رسول الله بوده باقی می گذارم وهمانطور عمل می کنم که رسول الله در حیات خود عمل کردند و فاطمه رضی الله عنها از ابوبکر الصدیق دلخور شد و با او در این مورد صحبت نکرد تا وفات نمود وعلی بر او نماز گذارد وبه ابوبکر الصدیق خبر نداد .علی بعد از وفات فاطمه از ابوبکر می خواهد که به نزدشان برود وقصد علی هم بیعت با ابوبکر بود ودر این ماه ها بیعت نکرده بود و از ابوبکر الصدیق خواست که تنها نزدش برود وکسی را با خود نبرد کراهیه از محضر عمر فاروق .عمر به ابوبکر می گوید تنها نرو کسی باخود ببر که ابوبکر می گوید نه والله تنها می روم پس ابوبکر بر آنها وارد شد وعلی رضی الله شهادت داد وگفت ای ابوبکر ما قدر وفضل تو را می شناسیم ومیدانیم چه مناقبی خداوند به تو عطاء کرده اما ما کمی دلگیر شدیم زیرا با ما مشورت نشد و ما بخاطر قرابت با رسول الله دوست داشتیم با ما مشورت شود .ابوبکر الصدیق به گریه افتاد و گفت به آنکسی که جانم در دست اوست اهل بیت رسول الله از اهل بیت خودم برایم عزیزتر است اما آنچه بین ما وشما اتفاق افتاد بخاطر این اموال والله که من همان کردم که رسول الله را دیدم در مورد این اموال انجام داد پس علی در جواب گفت قرار ما فردا برای بیعت وقتی ابوبکر نماز ظهر را خواند بالای منبر رفت واز فضائل وشان علی ودلیل تاخیرش توضیح دادو عذر علی از تاخییر بیعت را بیان کرد و سپس علی آمد و از فضائل ابوبکر گفت وتوضیح داد که تاخیر بیعتش دشمنی با ابوبکر نبوده اما می خواسته که با او مشورت شود وقتی مسلمین این را دیدند علی را در آغوش گرفتند واز او عملش استقبال کردند)

  7. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    356
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    35
    صلوات
    740



    با عرض سلام خدمت کارشناس گرامی. همینک داشتم کل احادیث مربوط به فدک رو در صحیحین مسلم و بخاری چک میکردم و اما دو چیز جالب:

    1 هیچ کس جز ابوبکر این حدیث که میگوید"ما هیچ ارثی بجا نمی گذاریم و همه آن صدقه است" را نقل نکرده.

    2 اما در آن حدیث ابوبکر میگوید"ما هیچ ارثی بجا نمی گذاریم و همه آن صدقه است ولی خاندان پیامبر میتوانند از آن استفاده کنند" منظور چیست؟


    باتشکر از جوابگویی شما

  8. صلوات


  9. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,860
    حضور
    47 روز 16 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    نقل قول نوشته اصلی توسط ohfreedom نمایش پست ها
    حدیث بصورت کامل از صحیح بخاری ومسلم که شیعه بصورت نصفه وقیچی شده می آورد تا به آنچیزی که می خواهد برسد
    با سلام و عرض ادب
    دوست گرامی نحوه بحث با کارشناس با دیگر کاربران متفاوت است. ما به دنبال سیاه نمودن صفحات نیستیم بلکه به دنبال فهم صحیح هستیم.
    در جواب شما به اختصار مطالبی را بیان نمودیم ولی شما به قدری عجول هستید که می خواهید همین طور مطالب را بدون فکر بارگذاری نمائید؟؟؟؟بنابراین در جواب ما شما یک جواب بیشتر بیان نمی فرمائید تا مباحث به صورت آرام پیش رود.
    در پست اولتان بیان نمودید که ما روایت را قیچی نمودیم؟
    در جواب شما عرض می شود مگر راویان اخبار از جمله جناب بخاری در هر روایتی هر آنچه که بوده است را بیان نموده اند؟؟؟؟؟بخاری استاد تقطیع است.

    اما در بحث ما ما با حواشی کار نداریم به استدلال خلیفه اول کار داریم.
    وگفته شد صرف نظر از صدور روایت خلیفه در جواب حضرت زهرا می گوید :پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله گفته اند که ما ارث بجای نمی گذاریم؟
    از این جمله چه فهمیده می شود؟ لطفا فعلا به همین پاسخ دهید.
    متشکرم.



    آیا فدک جزیه است؟
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  10. صلوات ها 3


  11. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    356
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    35
    صلوات
    740



    الله اکبر از خطوات شیاطین
    نقل قول نوشته اصلی توسط ohfreedom نمایش پست ها
    امام صادق عليه السلام فرمود: دانشمندان وارثان پيمبرانند براى اينكه پيمبران پول طلا و نقره به ارث نگذارند و تنها احاديثى از احاديثشان بجاى گذارند هر كه از آن احاديث برگيرد بهره بسيارى بر گرفته است.
    این چه ربطی به اون حدیث داره؟ اینجا اگر درست بنگری اصل ورثه پیامبران را دانش خوانده است و کجا ابوبکر گفته که دانش ارث پیامبر است؟ گفته صدقه است. در ضمن درست گفتم نه؟
    اینو جواب بده که همه چیز رو معلوم میکنه:

    هیچ کس جز خلیفه اول این حدیث را نقل نکرده؟؟؟

  12. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    356
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    35
    صلوات
    740



    نقل قول نوشته اصلی توسط ohfreedom نمایش پست ها
    شیخ الشیطان ابن تیمیه لعنت الله گوید: این حدیث را تنها حضرت ابوبکر رضی الله عنه روایت نکرده، حضرت عمر، حضرت عثمان، حضرت علی، حضرت طلحه، حضرت زبیر، حضرت سعد، حضرت عبدالرحمن بن عوف و حضرت عباس بن عبدالمطلب و ازواج مطهرات و حضرت ابوهریره رضی الله عنهم اجمعین نیز روایت کرده اند.
    خب بیاور از صحیحین

  13. #8
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم
    نوشته
    639
    حضور
    1 روز 6 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    341



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    ما در بحث ما ما با حواشی کار نداریم به استدلال خلیفه اول کار داریم.
    وگفته شد صرف نظر از صدور روایت خلیفه در جواب حضرت زهرا می گوید :پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله گفته اند که ما ارث بجای نمی گذاریم؟
    از این جمله چه فهمیده می شود؟ لطفا فعلا به همین پاسخ دهید.
    گرچه بنده جواب داده بودم و شما حذف کردید، اکنون باز هم جواب می دهم و از این به بعد جواب ها را مستقیما برای دوستان دیگر پیام خصوصی می کنم تا انشاالله اگر در صفحه حذف شد در صفحات دیگر محفوظ باشد.

    دوست عزیز عاشورایی ظاهرا علم تحریف به شما هم سرایت کرده و عملا سخنان خودم را جلوی خودم و به نام بنده تحریف می کنید:
    نقل قول نوشته اصلی توسط عاشورایی نمایش پست ها
    نقل
    نوشته اصلی توسط : Ohfreedom

    شیخ الشیطان ابن تیمیه لعنت الله گوید: این حدیث را تنها حضرت ابوبکر رضی الله عنه روایت نکرده، حضرت عمر، حضرت عثمان، حضرت علی، حضرت طلحه، حضرت زبیر، حضرت سعد، حضرت عبدالرحمن بن عوف و حضرت عباس بن عبدالمطلب و ازواج مطهرات و حضرت ابوهریره رضی الله عنهم اجمعین نیز روایت کرده اند.


    خب بیاور از صحیحین
    و همگان می دانند که بنده می نویسم شیخ الاسلام ابن تیمیه!!! و دستان تحریف گر جنابعالی این را هم تحریف کرد!!!

    اما اینکه می گوئید چرا ابوبکر گفته انبیاء ارث نمی گذارند:

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    خلیفه در جواب حضرت زهرا می گوید :پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله گفته اند که ما ارث بجای نمی گذاریم؟
    از این جمله چه فهمیده می شود؟ لطفا فعلا به همین پاسخ دهید.
    خوب همین را هم جواب می دهیم انشالله باشد که باز حذف نگردد:
    از این جمله اینگونه بر می آید که پیامبران مال دنیا را که از طریق رسالت به دست آورده اند (بیت المال) را به ارث خویشان نمی دهند، این بر می آید که پیامبران ارث و میراثی مادی برجای نمی گذارند، گواه آن هم این است که تمام پیامبران از قشر پائین (از نظر مالی) بودند و هرگز دارای مال و منال شخصی بسیار زیادی نبوده اند.
    اول به این موضوع می پردازیم که تنها ابوبکر این را نگفته است:
    بلکه کسانی از قبیل عمربن خطاب، عثمان بن عفان، علی‌بن ابیطالب، عباس‌بن عبدالمطلب، عبدالرحمن بن عوف، طلحه بن عبیدالله، زبیربن عوام، سعدبن ابی‌وقاص، ابوهریره و عائشه همگی در روایت آن با ابوبکر موافق و هماهنگ می‌باشند(البدایه و النهایه، 5/287).
    سند روایت هم صحیح است.

    اما جالب آنکه همین حرف را هم شیعه میزد و میگوید که انبیاء ارثی (مادی) نمی گذارند:

    مُحَمّدُ بْنُ الْحَسَنِ وَ عَلِيّ بْنُ مُحَمّدٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ وَ مُحَمّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمّدٍ جَمِيعاً عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمّدٍ الْأَشْعَرِيّ عَنْ عَبْدِ اللّهِ بْنِ مَيْمُونٍ الْقَدّاحِ وَ عَلِيّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمّادِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْقَدّاحِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللّهِ ص مَنْ سَلَكَ طَرِيقاً يَطْلُبُ فِيهِ عِلْماً سَلَكَ اللّهُ بِهِ طَرِيقاً إِلَى الْجَنّةِ وَ إِنّ الْمَلَائِكَةَ لَتَضَعُ أَجْنِحَتَهَا لِطَالِبِ الْعِلْمِ رِضًا بِهِ وَ إِنّهُ يَسْتَغْفِرُ لِطَالِبِ الْعِلْمِ مَنْ فِي السّمَاءِ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ حَتّى الْحُوتِ فِي الْبَحْرِ وَ فَضْلُ الْعَالِمِ عَلَى الْعَابِدِ كَفَضْلِ الْقَمَرِ عَلَى سَائِرِ النّجُومِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ وَ إِنّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَاءِ إِنّ الْأَنْبِيَاءَ لَمْ يُوَرّثُوا دِينَاراً وَ لَا دِرْهَماً وَ لَكِنْ وَرّثُوا الْعِلْمَ فَمَنْ أَخَذَ مِنْهُ أَخَذَ بِحَظٍّ وَافِرٍ
    اصول كافى جلد 1 صفحه: 42 رواية: 1
    ترجمه:
    رسول خدا(ص) فرمود: كسيكه در راهى رود كه در آن دانشى جويد خدا او را به راهى سوى بهشت برد، همانا، فرشتگان با خرسندى بالهاى خويش به راه دانشجو فرو نهند و اهل زمين و آسمان تا برسد به ماهيان دريا براى دانشجو آمرزش طلبند و برترى عالم بر عابد مانند برترى ماه شب چهارده است بر ستارگان ديگر و علما وارث پيامبرانند زيرا پيامبران پول طلا و نقره به جاى نگذارند بلكه دانش بجاى گذارند، هر كه از دانش ايشان برگيرد بهره فراوانى گرفته است.

    خوب این حدیث در کتب شیعه می گوید که پیامبر چیزهای مادی را به ارث نمی گذارد، باغ فدک هم از مادیات است. می گوید ارث پیامبر دانش و علم (از دین) است.


    و در جای دیگر شیعه می گوید:

    مُحَمّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِي الْبَخْتَرِيّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ ع قَالَ إِنّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَاءِ وَ ذَاكَ أَنّ الْأَنْبِيَاءَ لَمْ يُورِثُوا دِرْهَماً وَ لَا دِينَاراً وَ إِنّمَا أَوْرَثُوا أَحَادِيثَ مِنْ أَحَادِيثِهِمْ فَمَنْ أَخَذَ بِشَيْ‏ءٍ مِنْهَا فَقَدْ أَخَذَ حَظّاً وَافِراً فَانْظُرُوا عِلْمَكُمْ هَذَا عَمّنْ تَأْخُذُونَهُ فَإِنّ فِينَا أَهْلَ الْبَيْتِ فِي كُلّ خَلَفٍ عُدُولًا يَنْفُونَ عَنْهُ تَحْرِيفَ الْغَالِينَ وَ انْتِحَالَ الْمُبْطِلِينَ وَ تَأْوِيلَ الْجَاهِلِينَ
    اصول كافى جلد 1 ص :39 رواية: 2

    ترجمه:

    امام صادق عليه السلام فرمود: دانشمندان وارثان پيمبرانند براى اينكه پيمبران پول طلا و نقره به ارث نگذارند و تنها احاديثى از احاديثشان بجاى گذارند هر كه از آن احاديث برگيرد بهره بسيارى بر گرفته است. پس نيكو بنگريد كه اين علم خود را از كه ميگيريد، زيرا در خاندان ما اهل بيت در هر عصر جانشينان عادلى هستند كه تغيير دادن غاليان و بخود بستگى خرابكاران و بد معنى كردن نادانان را از دين برمى‏دارند.
    در اینجا هم پیامبر مادیات دنیا را به ارث نمی گذارد و فدک هم از مادیات دنیا است.

    پس تا اینجا از کتب خود شما ثابت گردید پیامبر مادیات دنیا را به ارث نمی گذارد و علم و دانش را به ارث می گذارد،
    خوب حالا که دریافتید علمای شما می گویند پیامبران مادیات دنیا را به ارث نمی گذارند و فدک نیز بلا شک از مادیات دنیا است، پس دیگر این حدیث را قبول کنید و به علمای خود توهین نفرمائید.
    خوب طبیعتا تا اینجا که برسیم دوستان شیعه بلافاصله میگوئید و از این طریق می خوای به جواب برسد.
    وَوَرِثَ سُلَيْمَانُ دَاوُودَ (النمل/16)
    سلیمان از داود میراث می برد
    فَهَبْ لِي مِن لَّدُنكَ وَلِيًّا يَرِثُنِي، وَيَرِثُ مِنْ آلِ يَعْقُوبَ(مریم5 و 6)
    مرا فرزندی عطا فرما که از من و از آل یعقوب میراث برد.

    در جواب می گوییم:

    آیه میراث به اتفاق علما بر عمومیت خویش باقی نیست و به چند مورد تخصیص خورده است، مانند تخصیص به عدم ارث فرزند کافر یا قاتل پدر و غیره...
    در ضمن لفظ ارث اسم جنس و دارای انواعی است از قبیل ارث مال، ارث ملک و سلطنت و ارث نبوت و غیره. در قرآن کریم نیز به معانی مختلف آمده است.

    از جمله به معنای ارث علم و کتاب مانند:
    ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتَابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنَا(فاطر32)
    آنگاه کتاب(آسمانی) را به کسانی که ایشان را برگزیده بودیم به میراث دادیم.

    و به معنای ارث بهشت چنانکه می فرماید:
    وَ تِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِي أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ(الزخرف/72)
    یعنی: این است بهشتی که به سبب کردارتان به میراث برده اید.

    و یا به معنای ارث زمین و مال چنانکه می فرماید:
    وَأَوْرَثَكُمْ أَرْضَهُمْ وَدِيَارَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ(احزاب/27)
    زمین و خانه هایشان و اموالشان را به شما میراث دادیم

    و در آیات 128 و 137 سوره مبارکه اعراف نیز به همین معنی استعمال شده است.

    و اما در آیه 16 سوره نمل که مورد استناد شماست معنای عرفی و معمول ارث مراد نیست، زیرا حضرت داوود علیه السلام غیر از حضرت سلیمان علیه السلام اولاد دیگری نیز داشت و قهرا آنان نیز از ارث به معنای عرفی آن محروم نبوده اند.
    واضح است که اولاد اعم از نیکوکار و غیرنیکوکار هر دو در صورتی که پدر مالی نهد از او ارث می برند و ذکر ارث بردن بدین معنا بیهوده است و متضمن مدح نیست در صورتیکه آیه در مقام مدح و تمجید است، پس ارثی که سلیمان به بهره مندی از آن ممتاز است، ارث نبوت است نه ارث مال و منال که از امور عمومی است و در میان همگان مشترک است و ذکر این امور از شان قرآن به دور است.
    در ضمن در بررسی آیات می بایست به آیات قبل و بعدی توجه داشت

    می بینیم که در آیه قبلی به دانش عطا شده به داوود و سلیمان تصریح شده است، بدینصورت:
    وَلَقَدْ آتَيْنَا دَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ عِلْمًا وَقَالَا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي فَضَّلَنَا عَلَى كَثِيرٍ مِّنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ(نمل/15)
    «و به راستى به داوود و سليمان دانشى عطا كرديم و آن دو گفتند ستايش خدايى را كه ما را بر بسيارى از بندگان با ايمانش برترى داده است».

    در آیه آمده که داوود و سلیمان بر بسیاری از بندگان مومن نیز برتری دارند و مشخص است که این برتری همان دانش عطا شده از طریق وحی و در حقیقت همان نبوت است و در ادامه همین تکه از آیه گزینش شده توسط شما نیز می گویداى مردم ما زبان پرندگان را تعليم يافته‏ايم) که همه این دانشها از طریق وحی و نبوت صورت گرفته است و مقصود آیات را روشن می سازد.
    و اما استناد به آیات پنجم و ششم سوره مریم نیز بیهوده است، زیرا حضرت یحیی علیه السلام از آل یعقوب مال ارث نمی برد، اموال آنان را اولاد و خویشاوندانشان ارث برده بودند. پدر حضرت یحیی یعنی حضرت زکریا نیز اموال آنچنانی نداشته است که بخواهد دعا کند خداوندا به من وارثی عطا فرما که مالم بی ارث نماند!!
    زیرا وی نجاری زاهد بود که مالی نیندوخته بود، علاوه بر این ارث بردن مال، امری معمول و متعارف است و مدح او نبوده و امتیازی به شمار نمی رود، بنابراین در این آیه نیز ارث نبوت مقصود است نه ارث مال و در ادامه آیات به نبوت حضرت یحیی در همان کودکی و داشتن کتاب آسمانی اشاره شده(مریم/12) که نشان می دهد به او ارث رسیده است.

    امیدوارم تا به اینجا ارث بردن انبیا برای شما روشن شده باشد.
    منتظر سوال بعدی هستیم
    ویرایش توسط ohfreedom : ۱۳۹۱/۰۹/۰۵ در ساعت ۱۸:۰۹

  14. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    356
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    35
    صلوات
    740



    من خودم نوشتم شیخ الشیطان ابن تیمیه لعنت الله تعالی. حالا جواب مرا بده تا تمام موضوع حل شود(میفهممت بیچاره تو کل کتب صحیحین داری دنبالش میگردی...):

    هیچ کس جز خلیفه اول این حدیث را نقل نکرده؟؟؟

  15. صلوات


  16. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    356
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    35
    صلوات
    740



    این که نشد جواب اگه منم بخوام مثه خودت جواب بدم:

    ذیل آیه ۲۶ سوره اسراء

    این کتب در شأن نزول این آیه به انتقال فدک از سوی پیامبر به فاطمه زهرا تصریح می‌کنند:

    حاکم حسکانی در کتاب «شواهد التنزیل» (ج۱، صص۴۳۸ و ۴۴۲)
    کاندهلوی در کتاب «حیاه الصحابه» (ج۲، ص۵۱۹)
    رازی در کتاب «الجرح و التعدیل» (ج۱، ص۲۵۷)
    قندوزی در کتاب ینابیع الموده (صص ۱۱۹ و ۴۳۹)
    خوارزمی در کتاب «مقتل الحسین» (ج۱، ص۷۰)
    سیوطی در تفسیر خود که از دو صحابی «ابو سعید خدری» و «عبدالله بن عباس» بخشش فدک را متذکر می‌شود. (ج۲، ص۱۵۸ و ج۵، صص۲۷۳_۲۷۴)
    ابن ابی حاتم در تفسیرش که «ابن تیمیه» آن را خالی از هر حدیث جعلی می‌داند. ( منهاج‌السنه، ج۷، ص۱۳.)
    متقی هندی در کتاب «کنز العمال» (ج۲، ص۱۵۸ و ج۳، ص۷۶۷)

    علی بن ابی طالب

    علی به آن تصریح می‌کند. (
    شرح نهج‌البلاغه ابن ابی الحدید شافعی، ج۱۶، ص۲۰۸_۲۰۹.
    نهج البلاغه صبحی صالح، نامه ۴۵، ص۴۱۷.
    )

    یاقوت حموی

    یاقوت حموی در «معجم‌البلدان» چون به کلمه «فدک» می‌رسد در توضیح آن به این بخشش اذعان می‌کند. (معجم البلدان، ج۴، ص۲۳۸.)

    بلاذری و حکایت مأمون عباسی

    بلاذری در کتاب خود، سندی از دوران خلافت مأمون عباسی دارد که به این امر تصریح کرده‌است. (فتوح البلدان، ج۲، ص۴۶.)

    خطبه فدکیه

    در خطبه فدکیه، فاطمه خطاب به ابوبکر ضمن تصریح بر مالکیت خود بر فدک از وی حق خود را مطالبه می‌کند که متن این خطبه در منابع اهل سنت یافت می‌شود. (
    • فتوح البلدان، ج۱، ص۳۵.
    • المغانم المطالبه، ص ۳۱۲.
    • عمده الاخبار، ص۳۹۴.
    • وفاءالوفاء، ج۳، ص۹۹۹.
    • معجم البلدان ج۴، ص۲۳۸.

    )

  17. صلوات


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود