صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چند سوال در مورد وحی

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    356
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    35
    صلوات
    740

    چند سوال در مورد وحی




    بسم الله الرحمن الرحیم

    این یک سوال کلی هست. من عرائضی خدمت کارشناسان دارم.
    آیا وحی متوقف شد؟
    اگر شد کی متوقف شد؟
    اگر نشده است آیا مختص کسانی هست؟
    هم به مادر موسی(س) هم به زنبورعسل و هم به فاطمه(س) وحی شد. آیا ممکن است به بنیان گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ع) هم وحی شده باشد؟

    اجرکم عند الله


    کارشناس بحث : عمار

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۸/۲۶ در ساعت ۰۸:۲۳

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6207



    با سلام و عرض ادب
    با بیان نکات زیر جواب مشخص خواهد شد.
    وحی در لغت به معنای اشاره كردن، نوشتن، الهام، كلام پنهانی و هر چیزی است كه به دیگریالقاء می‌شود.
    "راغب اصفهانی" می‌گوید: ریشه وحی به معنای اشاره تند و سریع است، از این رو هر كاری كه به سرعت انجام گیرد وحی نام دارد و این ممكن است در كلامی رمزی و كنایه‌ای باشد. امّا در اصطلاح، الهامات غیبی خدای سبحان به فرستادگان خویش را وحی می‌گویند(1). این واژه در قرآن در چهار معنا استعمال شده است:
    1- اشاره پنهانی و پوشیده؛
    «فَخَرَجَ عَلَى‏ قَوْمِهِ‏ مِنَ الْمِحْرَابِ فَأَوْحَى‏ إِلَیهِمْ أَن سَبِّحُواْ بُكْرَةً وَ عَشِیا» (مریم/11)
    «از محراب به سوی قومش شتافت و به اشاره به آنان القاء كرد كه صبح و شام خدا را تسبیح كنند.»
    2- امر غریزی و تكوینی؛
    «وَ أَوْحَى‏ رَبّــُكَ إِلَى النـَّحْلِ أَنِ اتَّخـِذِى مِنَ الْجِـبَالِ بُیــوتًا وَ مِنَ الشَّــجَرِ وَ مِمَّا یعْرِشُــونَ» (نحل/68)
    «پروردگار تو به زنبور عسل وحی كرد كه خانه‌های خود را در میان كوه‌ها و درختان بنا كند.»
    3- الهام نفسانی به افراد عادی؛ این الهام ممكن است خاطرۀ ذهنی یا القای روحی و روانی از عالم بالا باشد.
    «و َأَوْحَینَآ إِلَى‏ أُمِ‏ّ مُوسَى‏ أَنْ أَرْضِعِیهِ فَإِذَا خِفْتِ عَلَیهِ فَأَلْقِیهِ فِى الْیمِ‏ّ وَ لَا تَخَافِى وَ لَا تَحْزَنِى إِنَّا رَآدُّوهُ إِلَیكِ وَ جَاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِینَ» (قصص / 7)
    «به مادر موسی وحی كردیم كه طفل خود را شیر بده و اگر ترسیدی كه فرعون گزندی به او رساند او را در نیل رها كن.»
    4- الهام غیبی به پیامبران؛ وحی به این معنا بیش از هفتاد بار در قرآن كریم به كار رفته است؛ از جمله آن كه:
    «نَحْنُ نَقُصُّ عَلَیكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَآ أَوْحَینَآ إِلَیكَ هَذَا الْقُرْءَانَ» (یوسف/ 3)
    «ما به وسیله وحی این قرآن به تو بهترین داستان‌ها را برای تو بیان می‌كنیم»
    از مطالب گفته شده روشن شد كه وحي، واقعيتي است كه در تمام موجودات وجود دارد و نوعي هدايت به شمار مي آيد. شايان ذكر است كه اين نور معنوي به صورت تشكيكي و مراتب طولي در موجودات تحقق دارد؛ انبيا مرتبه ي عالي اين حقيقت را دارا هستند و ساير موجودات مراتب بعدي را شامل اند؛ مانند رؤياهاي صادقه كه مصاديقي از وحي شمرده مي شوند و مردم عادي نيز از آن بهره مندند.
    استاد مطهري در كتاب نبوت، مشخصات چهارگانه اي را به شرح ذيل براي وحي انبيا بيان مي كند:
    الف) دروني بودن: يعني وحي از راه باطن تلقي مي شود نه از طريق حواس ظاهري؛ لذا پيامبر اكرم(صلي الله عليه وآله)در بيش تر مواقعي كه وحي بر او نازل مي شد حواسش تعطل مي يافت، سنگين مي شد و بعد عرق مي كرد. قرآن هم مي گويد:
    (نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ عَلي قَلْبِكَ)؛(شعرا: 193.) جبرييل، وحي را به قلب تو نازل كرد.
    ساير مصاديق وحي، از جمله الهام و رؤياهاي صادقه نيز روشن است كه از راه مرموز و باطني براي انسان كشف مي شود.
    ب) معلم داشتن: چون وحي بيروني نيست و از راه حواس ظاهري حاصل نمي گردد؛ لذا معلم طبيعي و بشري ندارد و از راه تجربه و آزمايش نيز به دست نمي آيد؛ اما مانند غرايز حيوانات نيست كه آموزش نداشته باشد، در ذات خود آموزش است و معلم آن خداست. قرآن مي فرمايد:
    (أَلَمْ يَجِدْكَ يَتِيماً فَآوَي وَوَجَدَكَ ضَالاًّ فَهَدَي وَوَجَدَكَ عَائِلاً فَأَغْنَي)؛( ضحي: 6ـ 8.)آيا او تو را يتيم نيافت و پناه داد؟! و تو را گم شده يافت و هدايت كرد؟
    (و عَلَّمَكَ مالَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ)؛( نساء: 113.) و آنچه را كه نمي دانستي به تو آموخت.
    (عَلَّمَهُ شَديدُ القُوي)؛( نجم: 5.)همان كس كه توانايي فوق العاده دارد او را تعليم داده است.

    لذا با توجه به توضیحات ذکر شده بعضی از اقسام وحی بر امام راحل (ره) امکان دارد.


    1. راغب اصفهانی، المفردات فی الفاظ القرآن الکریم، ماده «وحی».

    چند سوال در مورد وحی

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  5. صلوات ها 5


  6. #3
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    356
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    35
    صلوات
    740



    ممنون از پاسخ شما. اما آیا همان وحی یی که به محدثان(امامان معصوم) میشد امکان دارد به امام(ره) هم شده باشد؟

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    ما یک وحی اصطلاحی داریم که عبارتست از القاء معنا و کلمات از سوی خدای متعال با واسطه یا بی واسطه بر پیامبرش تحت عنوان کتاب و شریعت الهی . این قسم از وحی با رحلت پیامبر اسلام ص به پایان رسید و دیگر کسی از آن نصیبی ندارد . اما هیچ دلیلی هم وجود ندارد که خدای متعال در قالبهای دیگر با انسانها یا سایر موجودات ارتباط نداشته باشد .
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  9. صلوات ها 5


  10. #5
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    356
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    35
    صلوات
    740



    پس این وحی با معصومین چه فرقی میکند؟ در اصول کافی نوشته شده ما فرشته را نمیبینیم ولی رسول میبیند.

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6207



    با سلام و عرض ادب
    برای رسیدن به جواب شما به این لینک رجوع کنید:

    http://www.askdin.com/thread21669.html


    چند سوال در مورد وحی

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مباحثه
    نوشته
    80
    حضور
    1 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    350



    همان طور كه جناب حامد فرمودند وحي با رفتن پيامبر خاتم كه تحت عنوان كتاب وشريعت بوده به پايان رسيده
    و به ديگران در قالب الهام مي باشد

  15. صلوات ها 4


  16. #8
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    356
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    35
    صلوات
    740



    نقل قول نوشته اصلی توسط آرامش قرآنی نمایش پست ها
    همان طور كه جناب حامد فرمودند وحي با رفتن پيامبر خاتم كه تحت عنوان كتاب وشريعت بوده به پايان رسيده و به ديگران در قالب الهام مي باشد
    ضمن تشکر از حضرت عالی منتظر اینم که کارشناسان جمله شمارو تصدیق کنند.

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    علاقه
    دنیــــا و مشتقاتش
    نوشته
    10
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    96



    بسم الله...
    .
    .
    ســـلام خدمت دوستان محترم...وحی رو میتونیم تقسیم کنیم به 2 شاخه...که همون الهاماتی که به ائمه هم میرسیده یه نوع وحی بوده...ولی خُب در این موضوع نقل های زیادی هس...ولی آیت الله خرازی نظرشون اینه که با رحلت پیامبر عظیم الشأن رابطه با خدا قطع شده...در حالی که ما معتقدیم هرگونه رابطه با خدا وحی محسوب میشه...پس باید بگیم ارتباط ائمه با باری تعالی یه نوع وحیه...!!


  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6207



    با سلام
    وحي داراي دو معنا است :
    يکي به معناي عام که شامل پيامبران ، اوليا و موجودات ديگر مي شود. مانند وحي بر مادر موسي ، حضرت مريم و زمين -که در آيات قرآن بدان اشاره شده است.
    وحي در اين موارد ، هدايتي است خاص که پنهان از ديگران است . اين معنا از وحي، شامل امامان نيز مي شود.
    اما معناي خاص از وحي تنها در مورد پيامبران الهي است و در مورد امامان استفاده نمي شود . اين صورت از وحي ، اختصاص به پيامبران دارد ، زيرا آن ها داراي شريعت و آئين هستند .خداوند برنامه زندگي انسان ها را در قالب يک شريعت و آئين جديد بر پيامبران وحي مي نمود و آن ها بر مردم ابلاغ مي کردند . با رفتن آخرين پيامبر الهي و ختم نبوت ، وحي به معناي خاص نيز- که تنها بر پيامبران مي شد - قطع شده است. با وجود ختم نبوت ، ديگر پيامبر جديد و آئين و شريعت جديدي نخواهد بود . وحي (به معناي خاص) بر هيچ انساني حتي بر امامان نيز نخواهد شد . اگر غير از اين بود ، ختم نبوت معنا نداشت و پيامبر به عنوان خاتم الانبيا نبود .

    چند سوال در مورد وحی

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود