صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا آیه 2 سوره نور آیه 15 سوره نساء را نسخ کرده است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    273
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    578

    پرسش آیا آیه 2 سوره نور آیه 15 سوره نساء را نسخ کرده است؟




    به نام خدا

    وَاللاَّتِي يَأْتِينَ الْفَاحِشَةَ مِن نِّسَآئِكُمْ فَاسْتَشْهِدُواْ عَلَيْهِنَّ أَرْبَعةً مِّنكُمْ فَإِن شَهِدُواْ فَأَمْسِكُوهُنَّ فِي الْبُيُوتِ حَتَّىَ يَتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ يَجْعَلَ اللّهُ لَهُنَّ سَبِيلاً ﴿15﴾


    و از زنان شما كسانى كه مرتكب زنا مى‏شوند چهار تن از ميان خود [مسلمانان] بر آنان گواه گيريد پس اگر شهادت دادند آنان [=زنان] را در خانه‏ها نگاه داريد تا مرگشان فرا رسد يا خدا راهى براى آنان قرار دهد (15)




    الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا مِئَةَ جَلْدَةٍ وَلَا تَأْخُذْكُم بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ
    ﴿2﴾


    به هر زن زناكار و مرد زناكارى صد تازيانه بزنيد و اگر به خدا و روز بازپسين ايمان داريد در [كار] دين خدا نسبت به آن دو دلسوزى نكنيد و بايد گروهى از مؤمنان در كيفر آن دو حضور يابند (2)


    آیا آیه 2 النور آیه 15 النساء را نسخ کرده است؟

    باتشکر.


    کارشناس بحث : عمار

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۹/۰۴ در ساعت ۲۱:۱۷
    [B]میازار موری که دانه کش است //// و یا صبر ایوب (ع)

    »»»»کم گوی و گزیده گوی چون در««««
    جانم فدای سجاده نماز امام علی ولی الله بشود . آمین یا الله

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,066
    حضور
    36 روز 8 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3947



    بسم الله الرحمن الرحیم


    با سلام و احترام


    « وَ الَّاتىِ يَأْتِينَ الْفَاحِشَةَ مِن نِّسَائكُمْ فَاسْتَشهِْدُواْ عَلَيْهِنَّ أَرْبَعَةً مِّنكُمْ فَإِن شهَِدُواْ فَأَمْسِكُوهُنَّ فىِ الْبُيُوتِ حَتىَ‏ يَتَوَفَّئهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ يجَْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِيلًا»


    (و كسانى از زنان شما كه مرتكب زنا شوند، چهار نفر از مسلمانان را بعنوان شاهد بر آنها بطلبيد! اگر گواهى دادند، آنان [زنان‏] را در خانه ها (ى خود) نگاه داريد تا مرگشان فرارسد يا اينكه خداوند، راهى براى آنها قرار دهد)[1].


    «الزَّانِيَةُ وَ الزَّانىِ فَاجْلِدُواْ كلُ‏َّ وَاحِدٍ مِّنهُْمَا مِاْئَةَ جَلْدَةٍ وَ لَا تَأْخُذْكمُ بهِِمَا رَأْفَةٌ فىِ دِينِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الاَْخِرِ وَ لْيَشهَْدْ عَذَابهَُمَا طَائفَةٌ مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ»


    (هر يك از زن و مرد زناكار را صد تازيانه بزنيد و نبايد رأفت (و محبّت كاذب) نسبت به آن دو شما را از اجراى حكم الهى مانع شود، اگر به خدا و روز جزا ايمان داريد! و بايد گروهى از مؤمنان مجازاتشان را مشاهده كنند)[2].

    مراد از فاحشه در آيه مورد بحث عمل زنا باشد، مفسرين روايتى هم نقل كرده‏ اند، كه رسول خدا (ص) وقتى آيه تازيانه در اول سوره نور نازل شد فرمود: اين همان راه علاج و سبيلى است كه خداى تعالى در آيه پانزده سوره نساء وعده‏اش را داده است.


    علاوه بر این از لحن آيه شريفه فهميده مى ‏شود كه حكمش دائمى نيست و بزودى نسخ مى ‏شود چون مى‏ فرمايد:" أَوْ يَجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِيلًا" (و يا خدا راه علاجى برايشان قرار دهد)


    و هيچ دليلى نقل نشده كه گفته باشد اين حد چند صباحى در مورد مساحقه جارى شد، و سپس بحدى و حكمى ديگر نسخ شده است پس معلوم مى‏ شود آيه شريفه همانطور كه گفتيم در باره زنا نازل شده است.[3]

    ادامه دارد

    [1] - سوره نساء، آیه15.

    [2] - سوره نور، آیه2.

    [3] - ترجمه الميزان، ج‏4، ص370.
    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۱/۰۹/۰۹ در ساعت ۱۰:۳۲
    آیا آیه 2 سوره نور آیه 15 سوره نساء را نسخ کرده است؟
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  5. صلوات ها 9


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه،سوال،طبیعت،سَحر و هر چیزی که یاداور مالکو صاحبم باشه
    نوشته
    1,212
    حضور
    15 روز 8 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    46
    آپلود
    1
    گالری
    5
    صلوات
    3259




    آيا اين آيه حد است يا نه? آيا با سورهٴ مباركهٴ «نور» نسخ شد يا نه? آيا هم آيه سورهٴ «نور» را مي‌شود عمل كرد هم اين آيه را? آيا اينها مربوط به حُكم صدر اسلام است و بعد عوض شد? اينها حدود احكام فقهي است كه بايد در اثر جمع بين اين كريمه، با آيه كريمه سورهٴ «نور»[17] حل بشود.
    بررسي حدّ يا غيرحدّ بودن مجازات امساک زنانّّ:
    اينكه فرمود: ﴿فَأَمْسِكُوهُنَّ فِي الْبُيُوتِ حَتَّي يَتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ﴾ بعضي از آقايان خواستند اين را حمل بر نهي از منكر بكنند كه اين مربوط به حد نيست[18] يعني كسي كه بزهكار شد نگذاريد از خانه بيرون بيايند يا راه‌حلّي خدا براي او فراهم مي‌كند كه مثلاً او با يك همسر صالحي ازدواج بكند كه ديگر به اين آلودگي تن در ندهد يا واقعاً توبه بكند و صالح بشود يا مرگش فرابرسد، يكي از اين راهها كه بالأخره مشكل او حل بشود، اين را به عنوان نهي از منكر دانستند. ولي عده‌اي از ظاهر كريمه ـ كه مسئلهٴ امساك در خانه را متفرّع بر شهادت در محكمه قرار داد ـ مسئله حد استفاده كردند[19]، نه نهي از منكر. فرمود وقتي كه چهارتا شاهد عادل شهادت دادند، كيفر او اين است كه او را در خانه حبس كنيد، اين مي‌شود حبس ابد، چرا? براي اينكه فرمود: ﴿حَتَّي يَتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ﴾؛ تا بميرد، اين مي‌شود حبس ابد ﴿أَوْ يَجْعَلَ اللّهُ لَهُنَّ سَبِيلاً﴾ يعني شايد يك راه‌حل ديگري خدا بر او معيّن كند. اين مثل آن است كه بفرمايد فلان متّهم بعد از اثبات بزهكاري، محكوم به حبس ابد است تا اطلاع ثانوي، اين ﴿أَوْ يَجْعَلَ اللّهُ لَهُنَّ سَبِيلاً﴾ زمينه فراهم مي‌كند يعني بعداً ما يك حُكم ديگري خواهيم داشت. از همان اول مشخص است كه اين حُكم، حُكم ابدي نيست حبس ابد است؛ اما حُكم، حُكم ابد نيست. اين زن ممكن است بعد از چند سال بميرد يا بعد از چند روز بميرد، اين تا نمرده بايد در زندان باشد يا در خانه محبوس باشد ولي اين قانون، قانون ابدي نيست يعني اين حبس ابد، حُكم ابد نيست، ممكن است يك حُكم ديگري بيايد.
    نحوهٴ جمع آيه 15 با مجازات زناء در سوره نور:
    بعد [در] سورهٴ مباركهٴ «نور» كه فرمود: ﴿الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ﴾ اين بيانگر مسئلهٴ آن سبيلي است كه اينجا مشخص فرمود؛ در اول سورهٴ مباركهٴ «نور» فرمود: ﴿سُورَةٌ أَنزَلْنَاهَا وَفَرَضْنَاهَا وَأَنزَلْنَا فِيهَا آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ لَّعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ ٭ الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ﴾[20] آن وقت اين راه‌حلي است كه پيدا شده در برابر آن سبيل. بعضيها مي‌خواهند بگويند اين چه راه‌حلي است? اينكه سبيل است «عليهنّ»، نه سبيل است «لهنّ»[21]. اينكه خدا فرمود: ﴿أَوْ يَجْعَلَ اللّهُ لَهُنَّ سَبِيلاً﴾ اين راه ‌حلي است به سود او، آيه سورهٴ «نور» كه عليه اوست، براي اينكه دارد او را تازيانه بزنيد ﴿وَلاَ تَأْخُذْكُم بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ﴾[22] و مانند آن، خواستند بفرمايند كه آيه سورهٴ «نور» مربوط به حدّ است و آيه پانزده سورهٴ «نساء» مربوط به نهي از منكر است، اصلاً ارتباطي با هم ندارند، حالا تا در اين زمينه بحث بشود.

    در مورد ان بخش مورد بحث در ایه 2 سوره نور میتوانید به این مقاله مراجعه کنید:
    http://portal.esra.ir/Pages/Index.as...OcosExenKTI%3d


    منبع:http://www.portal.esra.ir/Pages/Inde...=110&skinid=66

    ما دلخوش به سلامی هستیم که پاسخ ان واجب است!السلام علیک یا ابا صالح المهدی!
    یا رب!
    ما رو عامل تعجیل ظهور موعودت قرار بده!
    کمک کن تسکین غم هایش باشیم!
    و خنده ی روی لبهاش!
    نه (پناه بر تو!) اشک گوشه ی چشم هاش!


  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,066
    حضور
    36 روز 8 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3947





    بسم الله الرحمن الرحیم


    با سلام و احترام




    در مورد آیه 15 سوره نساء، میان مفسران اختلاف نظر وجود دارد، برخی مانند علامه طباطبایی(ره) حکم در این آیه را مربوط به زنان بی شوهر می داند، اما آیت الله مکارم شیرازی(حفظه الله) این حکم را مربوط به زنان شوهر دار می داند.


    ایشان می فرماید: آيه اشاره به مجازات زنان شوهردارى است كه آلوده" فحشاء" مى ‏شوند، و مى‏ گويد:" اگر همسران شما آلوده به" زنا" شدند، چهار نفر را به عنوان شهود بر اين كار دعوت كنيد، اگر چهار نفر به اين موضوع گواهى دادند، آنها را در خانه‏ ها محبوس سازيد، تا مرگ آنها فرا رسد.


    دليل بر اينكه آيه فوق اشاره به" زناى محصنه" مى‏كند، علاوه بر قرينه ‏اى كه در آيه بعد است، تعبير به" مِنْ نِسائِكُمْ" (از همسرانتان) مى‏باشد، زيرا اين تعبير در مورد همسران در قرآن مكرر وارد شده است، بنا بر اين مجازات عمل منافى عفت براى زنان شوهردار در اين آيه" حبس ابد" تعيين شده است.


    ولى بلا فاصله مى ‏گويد:" أَوْ يَجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِيلًا" (و يا اينكه خداوند راهى براى آنها قرار بدهد) بنا بر اين بايد مجازات حبس در باره آنها ادامه يابد، تا مرگ آنها فرا رسد، و يا اينكه قانون جديدى از طرف خداوند براى آنها معين شود.


    از اين تعبير استفاده مى ‏شود كه اين حكم، يك حكم موقت بوده، و از همان آغاز اعلام شده است كه در آينده (پس از آماده شدن محيط و افكار) حكم جديدى در باره آنها نازل خواهد شد.[1]



    [1] - تفسير نمونه، ج‏3، ص: 307

    آیا آیه 2 سوره نور آیه 15 سوره نساء را نسخ کرده است؟
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    136
    حضور
    2 روز 3 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    233



    شما " فاحشه" رو " زناکار " معنی کردید ، در صورتی که زنا خودش یک کلمه ی عربی هست که معنی خاص خودش رو داره . معنی جامع و دقیق " فاحشه " چیه ؟

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    136
    حضور
    2 روز 3 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    233



    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست ها
    مراد از فاحشه در آيه مورد بحث عمل زنا باشد، مفسرين روايتى هم نقل كرده‏ اند، كه رسول خدا (ص) وقتى آيه تازيانه در اول سوره نور نازل شد فرمود: اين همان راه علاج و سبيلى است كه خداى تعالى در آيه پانزده سوره نساء وعده‏اش را داده است.


    علاوه بر این از لحن آيه شريفه فهميده مى ‏شود كه حكمش دائمى نيست و بزودى نسخ مى ‏شود چون مى‏ فرمايد:" أَوْ يَجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِيلًا" (و يا خدا راه علاجى برايشان قرار دهد)
    بالاخره چی شد ؟ زنی که " زناکار " و یا همون " فاحشه" هست ، باید تو خونه بمونه یا شلاق بخوره ؟ اگه با اومده آیه ی 2 سوره نور ، باید به جای تو خونه موندن ، تازیانه بخوره ، پس اون یکی حکم چی میشه ؟ نسخ شده ؟ اگر قرار بود نسخ بشه ، چه لزومی داشت نازل بشه ؟ خب از اول همون آیه ی 2 نور می اومد دیگه .

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    136
    حضور
    2 روز 3 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    233



    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست ها
    از اين تعبير استفاده مى ‏شود كه اين حكم، يك حكم موقت بوده، و از همان آغاز اعلام شده است كه در آينده (پس از آماده شدن محيط و افكار) حكم جديدى در باره آنها نازل خواهد شد.
    پس از آماده شدن محیط و افکار ؟!!! بسیار توجیه بی ربط و مسخره ایی هست .

  15. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    قدم زدن زیر بارون
    نوشته
    1,578
    حضور
    61 روز 9 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    50
    صلوات
    4213



    نقل قول نوشته اصلی توسط Ali-Reza نمایش پست ها
    شما " فاحشه" رو " زناکار " معنی کردید ، در صورتی که زنا خودش یک کلمه ی عربی هست که معنی خاص خودش رو داره . معنی جامع و دقیق " فاحشه " چیه ؟
    با سلام.

    فاحشة: کار زشت، زشتی بیرون از حد، رسوا.

    فحش: رسوا شد، کار زشت انجام داد، بدخوئی و زشتی کرد، سخت بخیل شد.

  16. صلوات


  17. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    136
    حضور
    2 روز 3 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    233



    یه چیزی واسه من سواله . این همه میگیم زنا قبح داره ، گناه کبیره ست و فلان و این چیزا ، خیلی راحت میشه در ثیم ثانیه با ی صیغه موقت حلش کرد . پس قبحش کجا رفت ؟ یعنی تمام این حشم کشم ها واسه نخوندن یه صیغه و محرم نبودنه ؟

    به نظر من ، منظور از " فاحشه " صرف عمل زنا که به معنی محرم نبودن و آمیزش کردن هست ، نیست . بلکه به معنی خیانت هست . خیانت هست که خیلی وحشتناکه ، نه فقط رابطه ی یه دختر مجرد با ی پسر مجرد که محرم نیستن با هم . پس میشه نتیجه گرفت که این آیه اول برای زنان شوهر دار و بعد هم برای مردان و زنان متاهل اومده .



  18. صلوات


  19. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    136
    حضور
    2 روز 3 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    233



    نقل قول نوشته اصلی توسط حاج سید مهندس دکتر نمایش پست ها
    با سلام.

    فاحشة: کار زشت، زشتی بیرون از حد، رسوا.

    فحش: رسوا شد، کار زشت انجام داد، بدخوئی و زشتی کرد، سخت بخیل شد.
    ممنون مهندس . خعلی نوکرم .

    پس با توجه به حرف شما ، زنا زمین تا آسمون با فاحشه فرق میکنه . زنا ، صرفا به معنی رابطه ی جنسی ایی هست که دو طرف محرم نبودن . فقط همین .

    اما فاحشه میتونه مصداق هوس بازی ، خیانت ، ترویج فساد باشه .

  20. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۶/۰۴/۳۰, ۱۲:۳۱ : 2

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود