جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اراده خدا

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    نوشته
    5
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7

    اراده خدا




    با سلام
    آیا اراده خدا همون قوانینی فیزیک و شیمی و ریاضی و ... هست


    کارشناس بحث : محراب

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۸/۲۳ در ساعت ۱۵:۲۹

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1,294
    حضور
    38 روز 8 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4451



    با سلام
    شك نيست كه اراده به مفهومى كه در انسان وجود دارد در خداوند بزرگ راه ندارد.
    زيرا انسان قبلًا چيزى را تصور مى‏كند (مثلًا نوشيدن آب را) و بعد فوائد آن را در نظر مى‏گيرد، و پس از تصديق به فايده، شوق و اشتياقى به انجام اين كار در او پديد مى‏آيد، و هنگامى كه شوق به مرحلة نهائى رسيد فرمان به عضلات صادر مى‏شود، و انسان به سوى انجام كار حركت مى‏كند.
    ولى مى‏دانيم هيچيك از اين مفاهيم (تصور و تصديق و شوق و فرمان نفس، و حركت عضلات) در مورد خداوند معنى ندارد، زيرا اينها همه امورى حادثند. پس اراده در او چيست؟
    اينجاست كه دانشمندان علم عقائد و فلاسفه اسلامى به سراغ مفهومى رفته‏اند كه با وجود بسيط و خالى از هرگونه تغيير و تبديل الهى سازگار باشد.
    اينها گفته‏اند اراده خداوند بر دو گونه است:
    1 اراده ذاتى
    2 اراده فعلى
    1 «اراده ذاتى» خداوند همان علم به نظام اصلح در جهان آفرينش، و خير و صلاح بندگان در احكام و قوانين شرع است.
    او مى‏داند بهترين نظام براى عالم هستى چيست، و هر موجودى در چه مقطعى بايد حادث گردد، اين «علم» سرچشمه تحقق موجودات، و حدوث پديده‏ها در زمانهاى مختلف است.
    همچنين او مى‏داند مصلحت بندگان از نظر قوانين و احكام در چيست؟ و روح قوانين و احكام، همين علم او به مصالح و مفاسد است.
    2 «اراده فعلى» او عين ايجاد است و جزء صفات فعل شمرده مى‏شود، بنابراين اراده او بر خلقت زمين و آسمان عين ايجاد آنها است، و اراده او بر وجوب نماز و تحريم دروغ عين واجب و حرام نمودن اين دو است. كوتاه سخن اينكه اراده ذاتى خداوند عين «علم» و عين ذات او است و اراده فعلى خداوند عين «ايجاد» است.
    از آنجا كه در مسأله اراده خداوند گروه زيادى به اشتباه رفته‏اند، در اخبار اهل بيت (ع) توضيحات فراوان و بسيار آموزنده‏اى در اين زمينه وارد شده، كه به عنوان نمونه به يك روايت اشاره مى‏كنيم
    در «توحيد صدوق» و «عيون اخبار الرضا» از امام على بن موسى الرضا (ع) نقل شده است كه در پاسخ سؤال از اراده خداوند و خلق فرمود :
    اراده در مورد مخلوقات تصميم درونى، و افعالى كه بعد از آن ظاهر مى‏شود مى‏باشد، و اما در مورد خداوند متعال اراده او فقط به معنى ايجاد است، نه انديشه مى‏كند، و نه تصميم مى‏گيرد، و نه فكر مى‏كند، و اينگونه صفات از او منتفى است، چه اينكه اينها همه از صفات خلق است (چون حادث است و دليل بر نقصان) پس اراده خداوند همان فعل او است و نه غير آن، مى‏فرمايد موجود باش بلافاصله موجود مى‏شود، بدون احتياج به لفظ و سخن گفتن به زبان، و تصميم و تفكر، و اراده او هيچ كيفيتى ندارد، همان‏گونه كه ذات پاكش نيز بدون كيفيت است.



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود