جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ارتباط طریقت با شریعت

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135

    ارتباط طریقت با شریعت




    ارتباط طریقت با شریعت چیست؟
    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6042

    مطلب




    تعریف شریعت و طریقت :
    شریعت در لغت به معنای عمل نوشیدن آب و در اصطلاح متشرعه عبارتند از : امور دینی و احکام ظاهری که خداوند متعال از طریق رسول خودش نبی مکرم اسلام و کتاب شریف قرآن کریم برای بندگانش معین فرموده است .
    طریقت در لغت به معنای مذهب و محل سیر است و در اصطلاح سیریست مخصوص به سالکان طریق الی الله .
    رابطه شریعت و طریقت :
    بزرگان از علما در تشبیه رابطه این دو گفته اند : شریعت به مثابه پوست و طریقت به مثابه مغز است ، بدون پوست مغز به کمال نمی رسد .
    و گفته اند : طریقت بی شریعت هوا و هوس و وسوسه است .
    و نیز گفته اند : شریعت و طریقت به منزله صغری و کبرای قضیه حقیقت هستند .نتیجه ایندو رهیافت و وصول به حقیقت الهیه است .


  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد نمایش پست ها
    ارتباط طریقت با شریعت چیست؟
    باسمه تعالی
    باسلام:
    از منظر عرفای مسلمان شریعت و طریقت و حقیقت در طول همدیگرند و طریقت، باطن شریعت است و حقیقت، باطن طریقت محسوب می شود و هر کدام مانند لایه وبطن، ضمن اینکه محافظ مرتبه بعدی است، مرتبه ای از دین را تشکیل می دهند. چنان که سید حیدر آملی از این سه به ترتیب با عناوین؛ قشر، لب ولب اللب نام برده است(1) وی شریعت را قشر بادام و طریقت را به مغز بادام و حقیقت را به روغن(عصاره) بادام تشبیه کرده است که عارف در هیچ مرحله ای از عمل به شریعت بی نیاز نیست. کاشانی در اصطلاحات الصوفیه در لزوم آراستن به دستورات شریعت می گوید:

    آن کس که حال و طریقت خود را با شریعت حفظ ننماید حال او فاسد و راه و روش و طریقت او هوی و هوس خواهد بود و هر کس که برای رسیدن به حقیقت به طریقت متوسل نشود، حقیقت او تباه می شود و منجر به کفر و زندقه خواهد بود (2)


    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۱۰/۰۴ در ساعت ۱۹:۴۷

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    با همین نگاه عبارت زیر از سهل تستری معنا پیدا میکند که :
    کل وجد لا یشهد له الکتاب و السنه، فباطل
    هر شهودی که کتاب و سنت آن را تایید نکند، حقیقت نخواهد بود. (3)

    برخلاف نگاهی که صوفیه جدید به شریعت دارند که بعد از وصول به باطن، بی نیازی از شریعت حاصل می شود؛ در نگاه عرفای اسلامی هر ظاهری ضمن این که مقدمه وصول به باطن است، همچون پوست گردو محافظ باطن نیز می باشد. نتیجه این که اگر شریعت و پوسته به کناری گذاشته شود باطن که همان طریقت است از آفات مصون نخواهد بود. (4)
    پی نوشت:
    1-جامع الاسرار،سید حیدر آملی ص۳۵۳)
    2-اصطلاحات الصوفیه، کاشانی ص ۱۱۶ و جامع الاسرار سید حیدر آملی ص ۲۵۳
    3-اللمع، ابونصر سراج، ص ۹۹
    4-ر.ک: اصطلاحات الصوفیه، عبدالرزاق کاشانی، انتشارات حکمت ص۱۱۶) (و کشف المحجوب، هجویری، انتشارات سروش ص ۵۵۸)
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۱۰/۰۴ در ساعت ۱۹:۴۶

  9. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود