صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چراسربازان طالوت با وجود تشنگی از نوشیدن آب منع شدند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    علاقه
    تعجب از اینهمه نادانی نادانی خودم و دیگران
    نوشته
    138
    حضور
    3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    329

    چراسربازان طالوت با وجود تشنگی از نوشیدن آب منع شدند؟




    آيا اگر سربازان طالوت بدرستي آب مي نوشيدند براي جنگ آماده تر بودند يا زماني كه با دستور غير معقول فرمانده اشان مواجه شدند كه: «كفي بيشتر از آب ننوشيد» و بعد مورد توبيخ قرار گرفتند در نتيجه خودباخته شدند و از جنگ با جالوت باز ماندند؟:
    البقرة : 249 فَلَمَّا فَصَلَ طالُوتُ بِالْجُنُودِ قالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَليكُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي وَ مَنْ لَمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي إِلاَّ مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلاَّ قَليلاً مِنْهُمْ فَلَمَّا جاوَزَهُ هُوَ وَ الَّذينَ آمَنُوا مَعَهُ قالُوا لا طاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجالُوتَ وَ جُنُودِهِ قالَ الَّذينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا اللَّهِ كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَليلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرينَ

    و هنگامى كه طالوت (به فرماندهى لشكر بنى اسرائيل منصوب شد، و) سپاهيان را با خود بيرون برد، به آنها گفت: «خداوند، شما را به وسيله يك نهر آب، آزمايش مى‏كند آنها (كه به هنگام تشنگى،) از آن بنوشند، از من نيستند و آنها كه جز يك پيمانه با دست خود، بيشتر از آن نخورند، از من هستند» جز عده كمى، همگى از آن آب نوشيدند. سپس هنگامى كه او، و افرادى كه با او ايمان آورده بودند، (و از بوته آزمايش، سالم به‏در آمدند،) از آن نهر گذشتند، (از كمى نفرات خود، ناراحت شدند و عده‏اى) گفتند: «امروز، ما توانايى مقابله با (جالوت) و سپاهيان او را نداريم.» اما آنها كه مى‏دانستند خدا را ملاقات خواهند كرد (و به روز رستاخيز، ايمان داشتند) گفتند: «چه بسيار گروه‏هاى كوچكى كه به فرمان خدا، بر گروه‏هاى عظيمى پيروز شدند!» و خداوند، با صابران و استقامت‏كنندگان) است.


    کارشناس بحث : هدی

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۸/۱۴ در ساعت ۰۵:۲۴
    کمتر اثبات کن! بیشتر بیاموز!

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,718
    حضور
    29 روز 8 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705



    به نام خدا
    ابتدا مقدمه اي در باب فراهم آوري لشگر وافراد سپاه طالوت :
    طالوت فرماندهى سپاه را به عهده گرفت و به آنها تاكيد كرد تنها كسانى با من حركت كنند كه تمام فكرشان در جهاد باشد و آنها كه بنائى نيمه‏ كاره يا معامله‏ اى نيمه تمام و امثال آن دارند در اين پيكار شركت نكنند .
    به زودى جمعيتى به ظاهر زياد و نيرومند جمع شدند و به جانب دشمن حركت كردند.
    بر اثر راهپيمايى در برابر آفتاب همگى تشنه شدند ، طالوت براى اين كه به فرمان خدا آنها را آزمايش و تصفيه كند گفت به زودى در مسير خود به رودخانه‏ اى مى ‏رسيد خداوند بوسيله آن شما را آزمايش مى ‏كندكسانى كه از آن بنوشند و سيراب شوند از من نيستند و آنها كه جز مقدار كمى ننوشند از من هستند ! همين كه چشم آنها به نهر آب افتاد خوشحال شدند و به سرعت خود را به آن رسانيدند و سيراب گشتند.
    تنها عده معدودى بر سر پيمان باقى ماندند.
    طالوت متوجه شد كه لشكر او از اكثريتى بى اراده و سست عهد و اقليتى از افراد با ايمان تشكيل شده است از اين رو اكثريت بى انضباط و نافرمان را رها كرد و با همان جمع قليل با ايمان به سوى ميدان جهاد پيش رفت.
    سپاه كوچك طالوت از كمى نفرات متوحش شده به طالوت گفتند ما توانائى در برابر اين سپاه قدرتمند را نداريم اما آنها كه ايمان راسخ به رستاخيز داشتند و دلهايشان از محبت خدا لبريز بود ، از زيادى و نيرومندى سپاه دشمن و كمى عده خود نهراسيدند ، با كمال شجاعت به طالوت گفتند : تو آنچه را صلاح مى‏ دانى فرمان ده ما نيز همه جا همراه تو خواهيم بود و به خواست خدا با همين عدد كم با آنها جهاد خواهيم كرد ، چه بسا جمعيتهاى كم كه به اراده پروردگار بر جمعيتهاى زياد پيروز شدند و خدا با استقامت كنندگان است.
    طالوت با آن عده كم اما مؤمن و مجاهد آماده كارزار شد ، آنها از درگاه خداوند در خواست شكيبائى و پيروزى كردند و سرانجام هم همين گروه اندك در مقابل سپاه عظيم جالوت ، پيروز شدند . (1)


    (1)- با تلخيص ، ر.ك: تفسير نمونه ، ج 2، صص233و234




  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,718
    حضور
    29 روز 8 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705



    حال باز مي گرديم به تحليل سوال شما :
    نقل قول نوشته اصلی توسط جویا نمایش پست ها
    آيا اگر سربازان طالوت بدرستي آب مي نوشيدند براي جنگ آماده تر بودند يا زماني كه با دستور غير معقول فرمانده اشان مواجه شدند
    اگر استدلال شما براي تحليل فاكتور پيروزي در نبرد سپاه طالوت صحيح باشد پس نبايد گروهي كه آب ننوشيدند پيروز مي شدند اما پيروز شدند . چگونه ؟
    آنچه در نبرد ها و جنگها بسيار مهم است اطاعت از فرمانده و فرمان اوست .
    طالوت نيز يك فرمانده بي تجربه و بي مايه نبود قرآن كريم ويژگيهاي او را چنين توصيف مي كند :
    "قَالَ إِنَّ اللّهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ"(2)
    پيامبرشان گفت در حقيقت‏ خدا او را بر شما برترى داده و او را در دانش و [نيروى] بدنى بر شما برترى بخشيده است.
    لذا چنين فرمانده اي كه به داشتن علم آنهم بر بني اسرائيل برتري دارد بهتر از من و شما و بني اسرائيل مي داند كه تشنگي ، توان سپاه را تقليل مي دهد اما آنچه او بدان مطمئن بود اين بود كه با سپاه كم مطيع و تحت فرمان امكان پيروزي هست - همانگونه كه محقق هم شد - اما با سپاه بسيار و انبوه نافرمان ، پيروزي مقدور نيست وانگهي ابتلا و امتحان بودن اين مساله را از قبل به سپاه خود گوشزد نمود :
    فَلَمَّا فَصَلَ طَالُوتُ بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللّهَ مُبْتَلِيكُم بِنَهَرٍ فَمَن شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي..(3)
    و چون طالوت با لشكريان [خود] بيرون شد گفت ‏خداوند شما را به وسيله رودخانه‏ اى خواهد آزمود پس هر كس از آن بنوشد از [پيروان] من نيست...
    از طرف ديگر همانگونه كه عرض كرديم ، همان گروهي كه از آب رودخانه نياشاميدند و عده شان هم به لحاظ تعداد كم بود ، باز هم با ديدن سپاه جالوت به هراس افتادند مگر عده اي كم از ميان همين تعداد معدود :
    فَلَمَّا جَاوَزَهُ هُوَ وَالَّذِينَ آمَنُواْ مَعَهُ قَالُواْ لاَ طَاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنودِهِ قَالَ الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُم مُّلاَقُو اللّهِ كَم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللّهِ وَاللّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ (4)
    هنگامى كه [طالوت ] با كسانى كه همراه وى ايمان آورده بودند از آن [نهر] گذشتند گفتند امروز ما را ياراى [مقابله با] جالوت و سپاهيانش نيست كسانى كه به ديدار خداوند يقين داشتند گفتند بسا گروهى اندك كه بر گروهى بسيار به اذن خدا پيروز شدند و خداوند با شكيبايان است.
    و اين گروه كم تشنه ، به اذن خداوند پيروز شدند .
    لذا نه تشنگي و نه كمي تعداد ، مانع پيروزي نيست زيرا آنچه واقع شد اين بود كه سپاه اندك و تشنه طالوت بر سپاه عظيم و سيراب جالوت ظفر يافت .



    (2)- بقره/247
    (3)- بقره/249
    (4)- بقره/249


    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۸/۱۴ در ساعت ۱۹:۱۱

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    علاقه
    تعجب از اینهمه نادانی نادانی خودم و دیگران
    نوشته
    138
    حضور
    3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    329



    1) همانطور که شما هم اشاره کردید قرآن از قول همانها که از نهر ننوشیدند نقل می کند که: ما طاقت لشگریان جالوت را نداریم! خب پس چه ثمر از این امتحان؟! آنهایی که ایمان به روز قیامت داشتند، چه آزمون نهر می بود و چه نمی وبد آنها اعتقادشان به پیروی راسخ بود.
    بالاخره هنوز سؤال باقی است: چناب طالوت از این آزمون چه هدفی را دنبال می کرد.
    2) چرا طالوت آزمون را منسوب به خداوند می کند: إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُم بِنَهَرٍ مگر به او وحی می شد؟
    3) پیروزی که شما برای لشگریان طالوت گفتید، قرآن آن را به داود نسبت می دهد، زیرا او بود که اول جالوت را کشت و بعد لشگریان طالوت جرأت یافتند و لشگریان طالوت را فراری دادند. باز هم آزمون کاری از پیش نبرد.
    ویرایش توسط جویا : ۱۳۹۱/۰۸/۱۵ در ساعت ۱۰:۱۶
    کمتر اثبات کن! بیشتر بیاموز!

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    تنهایی
    نوشته
    503
    حضور
    12 روز 6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3520



    با سلام خدمت کاربر عزیز جویا
    شما همچنان دنبال قیاسات ذهنی هستید مطمئنتون می کنم با فکر و استدالال وقیاس های شما هیچ وقت نمی تونید راه ایمان رو پیدا کنید. ما سفارش به عقل و تفکر شدیم اما راه ایمان ورای این قیاسات هست.
    در ضمن بگم بعضی از مفسرین جمله ما نمی تونیم با لشکر طالوت روبرو شیم رو نسبت دادند به گروهی که از آب کفی خوردند و جمله چه بسا گروهی اندک به گروی زیاد پیروز شده رو نسبت دادند به کسایی که لب به آب نزدند.....

    زهی مصطفی (ص) که در عین صفا از همه ی خیال ها فارغ...

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,718
    حضور
    29 روز 8 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705



    نقل قول نوشته اصلی توسط جویا نمایش پست ها
    1) همانطور که شما هم اشاره کردید قرآن از قول همانها که از نهر ننوشیدند نقل می کند که: ما طاقت لشگریان جالوت را نداریم! خب پس چه صمر از این امتحان؟! آنهایی که ایمان به روز قیمات داشتند، چه آزمون نهر می بود و چه نمی وبد آنها اعتقادشان به پیروی راسخ بود. بالاخره هنوز سؤال باقی است: چناب طالوت از این آزمون چه هدفی را دنبال می کرد.
    سپاه طالوت در جريان برخورد به نهر و نوع رفتار به دو گروه تقسيم نشدند كه يك عده نوشيده باشند و يك عده خير و در نتيجه به دو گروه تقسيم شوند بلكه آنها در برخورد با نهر به سه گروه تقسيم شدند يك گروه ننوشيدند ، يك گروه نوشيدند و سيراب شدند و يك گروه فقط كفي از آب نوشيدند .اين تقسيم بندي در آيه بوضوح مشخص است:
    قَالَ إِنَّ اللّهَ مُبْتَلِيكُم بِنَهَرٍ فَمَن شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي وَمَن لَّمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي إِلاَّ مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ

    مرحوم علامه طباطبايي بر اساس اين تقسيم بندي قرآني معتقدند كه سپاه طالوت طي دو آزمايش به سه گروه تقسيم شدند :
    "لشكريان طالوت را با دو آزمايش به سه طائفه تقسيم كند اول آنهائي كه از طالوت نبودند چون از نهر نوشيدند ، دوم آنهائي كه از وي بودند چون از نهر ننوشيدند ، سوم آنهائي كه مردد بودند ، و وضعشان در آزمايش نهر معلوم نشد ، چون مشتي آب برداشتند و نوشيدند ، و آزمايشي ديگر وصفشان را روشن مي‏كند ، و آن اين است كه اگر در حال جنگ به خدا اعتماد نموده ، در برابر دشمن مقاومت كنند از طالوت خواهند شد ، و اگر دچار قلق و اضطراب شوند ، از طائفه دوم خواهند گرديد . "(5)
    از اينجا به بعد طالوت به همراه كساني كه ايمان آورده بودند از نهر گذشتند نه همه ي سپاه .درحقيقت گروه اول از نهر نگذشتند و فقط گروه دوم و سوم گذشتنداين گروه دو دسته بودند ، يكي آنها كه از آب نهر ننوشيده بودند و يكي گروهي كه كفي آب نوشيده بودند و پس از اين بود كه گروه سوم اظهار عجز كردند و اين امتحان ديگر بود كه با اين امتحان ، گروه دوم ثابت قدم مانده و گروه سوم به گروه اول ملحق شدند :
    فَلَمَّا جَاوَزَهُ هُوَ وَالَّذِينَ آمَنُواْ مَعَهُ قَالُواْ لاَ طَاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنودِهِ قَالَ الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُم مُّلاَقُو اللّهِ كَم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللّهِ وَاللّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ
    "دقت در اين آيات مي‏ رساند كه گويندگان اين سخن كه لا طاقة لنا ... ، همان طائفه سوم بودند كه با مشت خود آب برداشتند ، و پاسخ دهندگان به ايشان همانهائي بودند ، كه اصلا آب ننوشيدند ، و آيه شريفه از آنان تعبير كرده به : الذين يظنون انهم ملاقوا الله ..."(6)




    (5)- ر.ك:الميزان ، ج 2، ص 443
    (6)- همان




  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,718
    حضور
    29 روز 8 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705




    لذا گروهي كه به جنگ به جالوت رفتند ، گروه دوم بودند و تا پايان هم ثابت قدم ماندند و پيروز شدند .فراموش نكنيد كه قبلا بني اسرائيل ادعا نموده و درخواست كرده بودند كه خداوند براي آنها پادشاه و فرماندهي قرار دهد تا در راه خدا جهاد كنند و اكنون با انتصاب طالوت و فرمان جهاد ، بايد مشخص شود كه چه تعداد از اين گروه در ميانه ي كارزار طاقت مي آورند :
    أَلَمْ تَرَ إِلَى الْمَلإِ مِن بَنِي إِسْرَائِيلَ مِن بَعْدِ مُوسَى إِذْ قَالُواْ لِنَبِيٍّ لَّهُمُ ابْعَثْ لَنَا مَلِكًا نُّقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللّهِ قَالَ هَلْ عَسَيْتُمْ إِن كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ أَلاَّ تُقَاتِلُواْ قَالُواْ وَمَا لَنَا أَلاَّ نُقَاتِلَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَقَدْ أُخْرِجْنَا مِن دِيَارِنَا وَأَبْنَآئِنَا فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ تَوَلَّوْاْ إِلاَّ قَلِيلًا مِّنْهُمْ وَاللّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ (7)
    آيا از [حال] سران بنى اسرائيل پس از موسى خبر نيافتى آنگاه كه به پيامبرى از خود گفتند پادشاهى براى ما بگمار تا در راه خدا پيكار كنيم [آن پيامبر] گفت اگر جنگيدن بر شما مقرر گردد چه بسا پيكار نكنيد گفتند چرا در راه خدا نجنگيم با آنكه ما از ديارمان و از [نزد] فرزندانمان بيرون رانده شده‏ ايم پس هنگامى كه جنگ بر آنان مقرر شد جز شمارى اندك از آنان [همگى] پشت كردند و خداوند به [حال] ستمكاران داناست

    لذا آزموده شدند :

    "در مسئله جنگ امتحان لازم است براي اينكه اگر كسي آ‌زمون نشود و تلخي را تحمل نكند احياناً صحنه را ترك مي‌كند در صورتي كه به فرمانده‌اش سرسپرده نباشد امتحان, لازم است براي اينكه ممكن است در هنگام فشار سرپيچي كند"(8)


    (7)- بقره/246
    (8)- آيت الله جوادي آملي ، تفسير آيه 249 سوره مباركه بقره ، بنياد بين المللي علوم وحياني اسرا


    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۸/۱۵ در ساعت ۰۹:۵۲

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,718
    حضور
    29 روز 8 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705



    نقل قول نوشته اصلی توسط جویا نمایش پست ها
    2) چرا طالوت آزمون هر را منسوب به خداوند می کند: إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُم بِنَهَرٍ مگر به او وحی می شد؟
    در تفاسيري كه بنده مراجعه نمودم در خصوص اين مساله كه چرا طالوت ابتلاي به نهر را به خداوند استناد داد ، مطلبي نيافتم فقط استاد جوادي آملي در پاسخ سوالي در اين خصوص فرمودند :
    " ﴿إِنَّ اللّهَ مُبْتَلِيكُم﴾ ظاهراً به وحي استناد دارد."(9)
    حال اين مطلب آيا بوحي مستقيم به طالوت رسيده است يا بواسطه پيامبري كه در زمان او بود و مردم از او درخواست كرده بودند كه فرماندهي براي جهاد بر آنان بگمارد ، مشخص نيست .هر چند طالوت برگزيده خدا بر اين جمعيت باشد اما دليلي بر اينكه وحي مستقيم در خصوص ابتلاي به نهر به او شد يا اين وحي به پيامبر زمان شد و او به طالوت منتقل نمود ، در دست نيست . بهر حال چگونگي دقيق اين انتساب مشخص نيست .

    (9)- آيت الله جوادي آملي ، همان


  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    علاقه
    تعجب از اینهمه نادانی نادانی خودم و دیگران
    نوشته
    138
    حضور
    3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    329

    ادب مناظره را حفظ کنید




    نقل قول نوشته اصلی توسط مفتقر نمایش پست ها
    با سلام خدمت کاربر عزیز جویا
    شما همچنان دنبال قیاسات ذهنی هستید مطمئنتون می کنم با فکر و استدالال وقیاس های شما هیچ وقت نمی تونید راه ایمان رو پیدا کنید. ما سفارش به عقل و تفکر شدیم اما راه ایمان ورای این قیاسات هست.
    در ضمن بگم بعضی از مفسرین جمله ما نمی تونیم با لشکر طالوت روبرو شیم رو نسبت دادند به گروهی که از آب کفی خوردند و جمله چه بسا گروهی اندک به گروی زیاد پیروز شده رو نسبت دادند به کسایی که لب به آب نزدند.....
    برادر من! منم مؤمن به خداوند و کتاب اویم! چرا من را متهم به بی ایمانی می کنید؟ فقط سؤالاتی دارم! همین! مگر این سایت برای طرح سؤال نیست؟ بله همه ما بدنبال راه ایمان در رتبه های بالاتر آن هستیم ولی نه این که ما بیرون از ایمان هستیم و حالا می خواهیم راهی بسوی آن پیدا کنیم.
    ادب مناظره را از کاشناسان سایت بیاموزید! آنها مخاطب خود را متهم به داشتن قیاسات ذهنی و یا خارج از ایمان نمی کنند.
    موقع مناظره ببینید بهترین راهی که می توانید مخاطب خود را هم عقیده با خودتان بکنید چیست! آیا واقعا فکر می کنید من با این ادبیات شما، با شما ام عقیده می شوم؟
    ویرایش توسط جویا : ۱۳۹۱/۰۸/۱۵ در ساعت ۱۰:۲۳
    کمتر اثبات کن! بیشتر بیاموز!

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    علاقه
    تعجب از اینهمه نادانی نادانی خودم و دیگران
    نوشته
    138
    حضور
    3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    329



    برادر عزیز هدای
    من نسبت به سؤال نخستم مجاب شدم! منتظر پاسخ به دو سؤال بعدی خود هستم!
    متشکر از زحمتی که می کشید!
    ویرایش توسط جویا : ۱۳۹۱/۰۸/۱۵ در ساعت ۱۲:۴۶
    کمتر اثبات کن! بیشتر بیاموز!

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۱۲/۲۶, ۰۳:۱۲ : 4

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود