جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چراکسانی که عاقلانه ازمحل شيوع بيماري خارج شده اندمورد توبیخ قرار میگیرند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    علاقه
    تعجب از اینهمه نادانی نادانی خودم و دیگران
    نوشته
    138
    حضور
    3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    329

    چراکسانی که عاقلانه ازمحل شيوع بيماري خارج شده اندمورد توبیخ قرار میگیرند؟




    چرا بايد عده اي از مردم كه عاقلانه از محل شيوع بيماري خارج شده اند مورد توبيخ قرآن قرار گيرند:
    البقرة : 243 أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ خَرَجُوا مِنْ دِيارِهِمْ وَ هُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْياهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَشْكُرُونَ

    آيا نديدى جمعيتى را كه از ترس مرگ، از خانه‏هاى خود فرار كردند؟ و آنان، هزارها نفر بودند (كه به بهانه بيمارى طاعون، از شركت در ميدان جهاد خوددارى نمودند). خداوند به آنها گفت: بميريد! (و به همان بيمارى، كه آن را بهانه قرار داده بودند، مردند.) سپس خدا آنها را زنده كرد (و ماجراى زندگى آنها را درس عبرتى براى آيندگان قرار داد.) خداوند نسبت به بندگان خود احسان مى‏كند ولى بيشتر مردم، شكر (او را) بجا نمى‏آورند.



    کارشناس بحث : کوثر قرآن


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۸/۱۴ در ساعت ۰۵:۲۱
    کمتر اثبات کن! بیشتر بیاموز!

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    تفسیر قرآن
    نوشته
    29
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    113



    نقل قول نوشته اصلی توسط جویا نمایش پست ها
    چرا بايد عده اي از مردم كه عاقلانه از محل شيوع بيماري خارج شده اند مورد توبيخ قرآن قرار گيرند:
    البقرة : 243 أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ خَرَجُوا مِنْ دِيارِهِمْ وَ هُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْياهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَشْكُرُونَ
    آيا نديدى جمعيتى را كه از ترس مرگ، از خانه‏هاى خود فرار كردند؟ و آنان، هزارها نفر بودند (كه به بهانه بيمارى طاعون، از شركت در ميدان جهاد خوددارى نمودند). خداوند به آنها گفت: بميريد! (و به همان بيمارى، كه آن را بهانه قرار داده بودند، مردند.) سپس خدا آنها را زنده كرد (و ماجراى زندگى آنها را درس عبرتى براى آيندگان قرار داد.) خداوند نسبت به بندگان خود احسان مى‏كند ولى بيشتر مردم، شكر (او را) بجا نمى‏آورند.



    کارشناس بحث : کوثر قرآن
    با سلام
    از بعضى روايات استفاده مى‏شود كه اصل آمدن بيمارى مزبور در اين سرزمين به عنوان مجازات بود، زيرا پيشوا و رهبر آنان از آنان خواست كه خود را براى مبارزه آماده كنند و از شهر خارج گردند آنها به بهانه اينكه در محيط جنگ مرض طاعون است از رفتن به ميدان جنگ خوددارى كردند پروردگار آنها را به همان چيزى كه از آن هراس داشتند و بهانه فرار قرار داده بودند مبتلا ساخت و بيمارى طاعون در آنها شايع شد آنها خانه‏هاى خود را خالى كرده و براى نجات از طاعون فرار كردند و در بيابان همگى از بين رفتند مدتها از اين جريان گذشت و حزقيل كه يكى از پيامبران بنى اسرائيل بود از آنجا عبور نمود و از خدا خواست كه آنها را زنده كند خداوند دعاى او را اجابت نمود و آنها به زندگى بازگشتند.

    منبع: تفسير نمونه، ج‏2، ص: 219



  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علم و تحقيق درمورد انسان و سرنوشت انسان دردست کیست
    نوشته
    642
    حضور
    15 روز 14 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1302



    بنام او


    نقل قول نوشته اصلی توسط جویا نمایش پست ها
    چرا بايد عده اي از مردم كه عاقلانه از محل شيوع بيماري خارج شده اند مورد توبيخ قرآن قرار گيرند:
    البقرة : 243 أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ خَرَجُوا مِنْ دِيارِهِمْ وَ هُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْياهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَشْكُرُونَ
    آيا نديدى جمعيتى را كه از ترس مرگ، از خانه‏هاى خود فرار كردند؟ و آنان، هزارها نفر بودند (كه به بهانه بيمارى طاعون، از شركت در ميدان جهاد خوددارى نمودند). خداوند به آنها گفت: بميريد! (و به همان بيمارى، كه آن را بهانه قرار داده بودند، مردند.) سپس خدا آنها را زنده كرد (و ماجراى زندگى آنها را درس عبرتى براى آيندگان قرار داد.) خداوند نسبت به بندگان خود احسان مى‏كند ولى بيشتر مردم، شكر (او را) بجا نمى‏آورند.
    نقل قول نوشته اصلی توسط کوثر قرآن نمایش پست ها
    با سلام
    از بعضى روايات استفاده مى‏شود كه اصل آمدن بيمارى مزبور در اين سرزمين به عنوان مجازات بود، زيرا پيشوا و رهبر آنان از آنان خواست كه خود را براى مبارزه آماده كنند و از شهر خارج گردند آنها به بهانه اينكه در محيط جنگ مرض طاعون است از رفتن به ميدان جنگ خوددارى كردند پروردگار آنها را به همان چيزى كه از آن هراس داشتند و بهانه فرار قرار داده بودند مبتلا ساخت و بيمارى طاعون در آنها شايع شد آنها خانه‏هاى خود را خالى كرده و براى نجات از طاعون فرار كردند و در بيابان همگى از بين رفتند مدتها از اين جريان گذشت و حزقيل كه يكى از پيامبران بنى اسرائيل بود از آنجا عبور نمود و از خدا خواست كه آنها را زنده كند خداوند دعاى او را اجابت نمود و آنها به زندگى بازگشتند.
    پس ازعرض سلام..

    والبته گذشته ازترجمه و تفسيري كه شد و شايد يك منظور كلي ديگرهم دراين آيه وجود داشته باشد كه شايد چندان هم به تفسير واقعي مرتبط نباشد اما برداشت خودم را و از نگاه ومنظري غير عالمانه تر ميگويم كه آيه با توجه به قسمت انتهايي اش كه تاكيد ميكند خداوند به بندگانش احسان ميكند ولي بيشتر آنان شكر او را بجاي نمي آورند .. ميخواهدبگويد كه اي انسان از هرچه زياد از حد بترسيد عاقبت روزي به سراغتان خواهد آمد و اين داستان كوتاه را نيز مثال زده كه درحقيقت باتوجه به همان انتهاي آيه و احسان خداوند به بندگانش .. احتمالا چنين كاري را درعالم واقعيت خداوند خودش انجام نداده كه بخواهيم او را محكوم به بي عدالتي هم بنماييم و اين شايد در حد يك داستان يا مثال باشد و..

    و البته براي چندمين مرتبه هم عرض كردم و مينمايم كه شايد چنين منظوري هم دركار بوده باشد ولي اصل تفسير هموني بود كه جناب كارشناس محترم نيز بيان نمودند..


    باسپاس..

    ویرایش توسط آینده : ۱۳۹۱/۰۸/۱۸ در ساعت ۰۶:۵۴ دلیل: تصحيح جمله وانشا
    باعرض معذرت وبدلیل مشکلات فنی دربرقراری ارتباط سریع،ممکن است پاسخگویی به نقل قولهانیزباتاخیرهمراه شوند.


  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    تفسیر قرآن
    نوشته
    29
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    113



    نقل قول نوشته اصلی توسط نيازمند هدايت نمایش پست ها
    پس ازعرض سلام.. والبته گذشته ازترجمه و تفسيري كه شد و شايد يك منظور كلي ديگرهم دراين آيه وجود داشته باشد كه شايد چندان هم به تفسير واقعي مرتبط نباشد اما برداشت خودم را و از نگاه ومنظري غير عالمانه تر ميگويم كه آيه با توجه به قسمت انتهايي اش كه تاكيد ميكند خداوند به بندگانش احسان ميكند ولي بيشتر آنان شكر او را بجاي نمي آورند .. ميخواهدبگويد كه اي انسان از هرچه زياد از حد بترسيد عاقبت روزي به سراغتان خواهد آمد و اين داستان كوتاه را نيز مثال زده كه درحقيقت باتوجه به همان انتهاي آيه و احسان خداوند به بندگانش .. احتمالا چنين كاري را درعالم واقعيت خداوند خودش انجام نداده كه بخواهيم او را محكوم به بي عدالتي هم بنماييم و اين شايد در حد يك داستان يا مثال باشد و.. و البته براي چندمين مرتبه هم عرض كردم و مينمايم كه شايد چنين منظوري هم دركار بوده باشد ولي اصل تفسير هموني بود كه جناب كارشناس محترم نيز بيان نمودند.. باسپاس..
    با سلام و احترام
    داستان هایی که خدای متعال در قرآن و من جمله در این آیه شریفه آورده چون هدف از آن درس ها و عبرت های تربیتی واخلاقی وغیره است که ارتباط مستقیم با سعادت یا شقاوت انسان دارد باید واقعی باشند چنا ن که از ظاهر این آیات استفاده می شود و روایات معصومین علیهم السلام آن را توضیح و تایید می کند.
    ثانیاً عذابی که بر این قوم نازل شد نتیجه اعمال خود آنان بود نه بی عدالتی از ناحیه خدا
    ثالثاً برداشت شخصی و بدون قاعده و قانون از قرآن درست نیست ونیازمند فراگیری علوم مرتبط و سؤال از اهل علم است.
    با تشکر انشاءالله موفق باشید.

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علم و تحقيق درمورد انسان و سرنوشت انسان دردست کیست
    نوشته
    642
    حضور
    15 روز 14 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1302



    بنام او

    نقل قول نوشته اصلی توسط جویا نمایش پست ها
    چرا بايد عده اي از مردم كه عاقلانه از محل شيوع بيماري خارج شده اند مورد توبيخ قرآن قرار گيرند:
    البقرة : 243 أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ خَرَجُوا مِنْ دِيارِهِمْ وَ هُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْياهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَشْكُرُونَ
    آيا نديدى جمعيتى را كه از ترس مرگ، از خانه‏هاى خود فرار كردند؟ و آنان، هزارها نفر بودند (كه به بهانه بيمارى طاعون، از شركت در ميدان جهاد خوددارى نمودند). خداوند به آنها گفت: بميريد! (و به همان بيمارى، كه آن را بهانه قرار داده بودند، مردند.) سپس خدا آنها را زنده كرد (و ماجراى زندگى آنها را درس عبرتى براى آيندگان قرار داد.) خداوند نسبت به بندگان خود احسان مى‏كند ولى بيشتر مردم، شكر (او را) بجا نمى‏آورند.
    نقل قول نوشته اصلی توسط کوثر قرآن نمایش پست ها
    با سلام
    از بعضى روايات استفاده مى‏شود كه اصل آمدن بيمارى مزبور در اين سرزمين به عنوان مجازات بود، زيرا پيشوا و رهبر آنان از آنان خواست كه خود را براى مبارزه آماده كنند و از شهر خارج گردند آنها به بهانه اينكه در محيط جنگ مرض طاعون است از رفتن به ميدان جنگ خوددارى كردند پروردگار آنها را به همان چيزى كه از آن هراس داشتند و بهانه فرار قرار داده بودند مبتلا ساخت و بيمارى طاعون در آنها شايع شد آنها خانه‏هاى خود را خالى كرده و براى نجات از طاعون فرار كردند و در بيابان همگى از بين رفتند مدتها از اين جريان گذشت و حزقيل كه يكى از پيامبران بنى اسرائيل بود از آنجا عبور نمود و از خدا خواست كه آنها را زنده كند خداوند دعاى او را اجابت نمود و آنها به زندگى بازگشتند.

    منبع: تفسير نمونه، ج‏2، ص: 219
    نقل قول نوشته اصلی توسط نيازمند هدايت نمایش پست ها
    پس ازعرض سلام..

    والبته گذشته ازترجمه و تفسيري كه شد و شايد يك منظور كلي ديگرهم دراين آيه وجود داشته باشد كه شايد چندان هم به تفسير واقعي مرتبط نباشد اما برداشت خودم را و از نگاه ومنظري غير عالمانه تر ميگويم كه آيه با توجه به قسمت انتهايي اش كه تاكيد ميكند خداوند به بندگانش احسان ميكند ولي بيشتر آنان شكر او را بجاي نمي آورند .. ميخواهدبگويد كه اي انسان از هرچه زياد از حد بترسيد عاقبت روزي به سراغتان خواهد آمد و اين داستان كوتاه را نيز مثال زده كه درحقيقت باتوجه به همان انتهاي آيه و احسان خداوند به بندگانش .. احتمالا چنين كاري را درعالم واقعيت خداوند خودش انجام نداده كه بخواهيم او را محكوم به بي عدالتي هم بنماييم و اين شايد در حد يك داستان يا مثال باشد و..

    و البته براي چندمين مرتبه هم عرض كردم و مينمايم كه شايد چنين منظوري هم دركار بوده باشد ولي اصل تفسير هموني بود كه جناب كارشناس محترم نيز بيان نمودند..


    باسپاس..
    نقل قول نوشته اصلی توسط کوثر قرآن نمایش پست ها
    با سلام و احترام
    داستان هایی که خدای متعال در قرآن و من جمله در این آیه شریفه آورده چون هدف از آن درس ها و عبرت های تربیتی واخلاقی وغیره است که ارتباط مستقیم با سعادت یا شقاوت انسان دارد باید واقعی باشند چنا ن که از ظاهر این آیات استفاده می شود و روایات معصومین علیهم السلام آن را توضیح و تایید می کند.
    ثانیاً عذابی که بر این قوم نازل شد نتیجه اعمال خود آنان بود نه بی عدالتی از ناحیه خدا
    ثالثاً برداشت شخصی و بدون قاعده و قانون از قرآن درست نیست ونیازمند فراگیری علوم مرتبط و سؤال از اهل علم است.
    با تشکر انشاءالله موفق باشید.
    و بازهم پس ازعرض سلام..
    جناب كارشناس گرامي و محترم ، اين حقير هم كه مطلبي بالاتر از مطلب شما نزدم و تنها ديدگاه خودم را و با توجه به متن ترجمه شده آن بيان نمودم و بلكه اگر مجددا و كمي هم بيشتر به پاسخ اين حقير دقت شود متوجه خواهيد شد كه اينجانب نيز هم در ابتدا و هم درانتها عرض نمودم كه گذشته ازتفسيرجناب كارشناس و اين يعني ابتدا تاييد و درست بودن پاسخ كارشناس گرامي و همچنين در آخر بازهم تاكيد نمودم كه اصل و درست تفسير و پاسخ ، هماني بود كه جناب كارشناس گرامي بيان نمودند و البته اگر دخالتي شده يا احيانا ميشود ابتدا ببخشيد و دوم نيز چنين فرض نماييد كه جز به ارتقاي سطح دانش محققين جوان در حوضه دين و اعتقادات ديني و گذر از پاسخهاي سطحي نخواهدانجاميد كه افكار خود را هرچه بيشتر به سمت و سوي كشف اسرار آيات عالمانه قرآن و نه تفسير به راي يا تفرقه و دوري انسانها ازخدا سوق دهند و در مورد عدالت خداوند هم اگر به متن سوال سوال كننده جناب جوياي گرامي دقت شود اين سوال بنوعي دارد عدالت خدا را زير سوال ميبرد و البته نه خود جناب جويا كه سوال ايشان و اما اگر اجازه دهيد چند سوال براي منهم بوجود آمده كه با اجازه خود شما و براي رفع آنها در پست بعد اقدام نموده ومطرحشان خواهم نمود .. چون با اين توضيح مختصر كه بيان شد ، حداقل براي خودمن نيز هنوز قابل قبول نگرديده كه چنين اتفاقي در عالم واقعيت و آنهم درگذشته روي داده باشد و اگر اين سوالات برطرف شوند در آنصورت ميتوان آنچه كه شرح اول بر آن رفت را بهتر و راحت تر و منطقي تر قبول وباورنمود..انشاا...
    ادامه دارد..

    باسپاس..

    ویرایش توسط آینده : ۱۳۹۱/۰۸/۲۰ در ساعت ۰۹:۲۵ دلیل: تصحيح جمله وانشا
    باعرض معذرت وبدلیل مشکلات فنی دربرقراری ارتباط سریع،ممکن است پاسخگویی به نقل قولهانیزباتاخیرهمراه شوند.


  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    علاقه
    تعجب از اینهمه نادانی نادانی خودم و دیگران
    نوشته
    138
    حضور
    3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    329



    قرآن می توانست با جمله ای اجمال آیه مورد بحث ار از بین ببرد. دوباره در آیه ذیل دقت کنید:
    أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ خَرَجُوا مِنْ دِيارِهِمْ وَ هُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْياهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَشْكُرُونَ
    چرا باید آیه ای اینچنین مجمل در قرآن بیاید؟ آیا پاسخ خواهید داد قرآن نیاز به تفسیر دارد؟ آیا نیازمندی قرآن به تفسیر در فهم مراد اولیه متکلم است؟ اگر اینطور باشد آیا می توان گفت قرآن بلیغ است؟ آیا قرآن همراه با حدیث بلیغ و رسا است یا به تنهایی؟
    من خواهشم از کارشناسان محترم این است که موضوع بلاغت قرآن را تنها در باره آیه مورد بحث مطرح کنند و به بحث «نحوه نیازمندی قرآن به تفسیر» نپردازند چون موضوع تابیک این نیست!
    با تشکر

    ویرایش توسط جویا : ۱۳۹۱/۰۹/۰۳ در ساعت ۰۹:۲۴
    کمتر اثبات کن! بیشتر بیاموز!

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11166



    با نام الله

    چراکسانی که عاقلانه ازمحل شيوع بيماري خارج شده اندمورد توبیخ قرار میگیرند؟


    کارشناس بحث: سعید



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط جویا نمایش پست ها
    قرآن می توانست با جمله ای اجمال آیه مورد بحث ار از بین ببرد. دوباره در آیه ذیل دقت کنید: أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ خَرَجُوا مِنْ دِيارِهِمْ وَ هُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْياهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَشْكُرُونَ چرا باید آیه ای اینچنین مجمل در قرآن بیاید؟ آیا پاسخ خواهید داد قرآن نیاز به تفسیر دارد؟ آیا نیازمندی قرآن به تفسیر در فهم مراد اولیه متکلم است؟ اگر اینطور باشد آیا می توان گفت قرآن بلیغ است؟ آیا قرآن همراه با حدیث بلیغ و رسا است یا به تنهایی؟ من خواهشم از کارشناسان محترم این است که موضوع بلاغت قرآن را تنها در باره آیه مورد بحث مطرح کنند و به بحث «نحوه نیازمندی قرآن به تفسیر» نپردازند چون موضوع تابیک این نیست! با تشکر
    سلام
    بحث نیازمندی قرآن به تبیین توسط مفسرین رسمی معصوم بیان خود قرآن است و نمی توان از آن چشم پوشی کرد
    [سوره النحل (16): آيات 43 تا 44]
    وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ إِلاَّ رِجالاً نُوحِي إِلَيْهِمْ فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ (43) بِالْبَيِّناتِ وَ الزُّبُرِ وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ (44)
    ترجمه:
    43- ما پيش از تو جز مردانى كه به آنها وحى مى‏كرديم نفرستاديم، اگر نمى‏دانيد از اهل اطلاع سؤال كنيد.
    44- (از آنها كه آگاهند) از دلائل روشن و كتب (پيامبران پيشين) و ما اين ذكر (قرآن) را بر تو نازل كرديم تا آنچه به سوى مردم نازل شده است براى آنها تبيين كنى، شايد انديشه كنند

    وَ ما أَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ إِلاَّ لِتُبَيِّنَ لَهُمُ الَّذِي اخْتَلَفُوا فِيهِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ (64نحل )
    ترجمه:
    64- ما قرآن را بر تو نازل نكرديم مگر براى اينكه آنچه را در آن اختلاف دارند براى آنها تبيين كنى و مايه هدايت و رحمت است براى گروهى كه ايمان دارند
    پس نیاز قرآن به تبیین در جزئیات احکام و معارف یک اصل است و ندیده گرفتن آن مشکل ساز خواهد بود
    ضمن اینکه هرکسی می تواند بگوید چرا فلان جای قرآن مجمل است
    خوب جواب روشن است
    قرآن کریم قانوناساسی است و اجمال ویژگی یک قانون کلی و اساسی است
    ایراد شما وقتی وارد است که خدای متعال مجمل بگوید اما مفسر معرفی نکند
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه - فقه استدلالی
    نوشته
    885
    حضور
    13 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3130



    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و تشکر از صبر شما
    نقل قول نوشته اصلی توسط جویا نمایش پست ها
    قرآن می توانست با جمله ای اجمال آیه مورد بحث ار از بین ببرد. دوباره در آیه ذیل دقت کنید: أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ خَرَجُوا مِنْ دِيارِهِمْ وَ هُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْياهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَشْكُرُونَ چرا باید آیه ای اینچنین مجمل در قرآن بیاید؟ آیا پاسخ خواهید داد قرآن نیاز به تفسیر دارد؟ آیا نیازمندی قرآن به تفسیر در فهم مراد اولیه متکلم است؟ اگر اینطور باشد آیا می توان گفت قرآن بلیغ است؟ آیا قرآن همراه با حدیث بلیغ و رسا است یا به تنهایی؟ من خواهشم از کارشناسان محترم این است که موضوع بلاغت قرآن را تنها در باره آیه مورد بحث مطرح کنند و به بحث «نحوه نیازمندی قرآن به تفسیر» نپردازند چون موضوع تابیک این نیست
    ابتدا باید معنای بلاغت و بلیغ بودن کلام و متکلم روشن شود و آنکه آیا اجمال آیه از جهاتی آسیبی به بلاغت کلام و متکلم می رساند یا خیر؟
    مفهوم بلاغت
    1. در لغت: وصول (دست یافتن) و انتهاء(رسیدن).
    2. در اصطلاح: جهت متکلم و کلام بکار برده می شود.به عبارت دیگر ما کلام بلیغ و متکلم بلیغ داریم اما کلمه بلیغ نداریم؛ زیرا بلاغت مربوط به معنا و مقصود کاملی است که از متکلم صادر می گردد (هدف بلاغت تأثیر گذاری در مخاطب است و این تأثیر گذاری با کلام صورت میگیرد) و این رسالت از لفظ مفرد ساخته نیست. ضمناً در کلام عرب بلاغت وصف برای کلمه نشده است.
    - اقسام بلاغت اصطلاحی:
    1. بلاغت در کلام:کلام بلیغ ،کلام فصیحی است که مطابق و هماهنگ با حال مخاطب باشد. از این تعریف به دست می آید که بلاغت در کلام دارای دو شرط است:
    1- فصاحت کلام: هر کلام بلیغی الزاماً باید فصیح نیز باشد.
    2- مطابقت با مقتضای حال:
    - حال: عبارت است از مجموعه زمینه ها و شرایطی که گوینده را به نوع خاصی از سخن وادار می کند تا کلامی بگوید که متناسب با مجموع شرایط زمانی، مکانی، گوینده و مخاطبان باشد. مثلاً اگر سخنران در ایام عزا سخن می گوید باید کلامش مناسب سوگواری باشد و... .

    - مقتضا: آن حالت مخصوصی که فرد به خاطر درخواست حال خاص در کلام خود لحاظ می کند و خود آن حال خاص را نیز مقتضی می گویند.
    حال مخاطبین بر دو اساس است:
    1- طبیعت و توانایی عقلی؛ که سه قسم است:
    - اطناب گویی: برای مخاطبین کم هوش
    - موجز گویی: برای مخاطبین باهوش
    - توسط گویی: برای مخاطبینی بین دو حالت بالا
    2- بر خورد با محتوای کلام؛ که سه قسم است:
    - بدون تأکید: برای مخاطبین خالی الذهن
    - با اندکی تأکید: برای مخاطبین شاک
    - با تأکید زیاد: برای مخاطبین منکر.
    2- بلاغت در متکلم: عبارت است از ملکه ای که شخص به وسیله آن قادر است مقصود خود را با کلامی بلیغ و مطابق به مقتضای حال بیان کند.1
    بنابراین صرف ایجاز در کلام و ترک توضیح در مورد موضوعی سبب خروج کلام از بلاغت و بلیغ نبودن متکلم نمی شود بلکه اگر مقام، مقام ایجاز باشد تفصیل کلام موجب خروج آن از وصف بلاغت می شود. آنچه که در بلاغت مهم است حال و مقتضای حال مخاطب است. اگر متکلم در جایی به تناسب آن دو، کلام خود را بصورت خلاصه و در جای دیگر بصورت مفصل آورد آنگاه توصیف به بلیغ بودن می شود.

    در آیه (أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيارِهِمْ وَ هُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ) که اشاره به یک حادثه تاریخی دارد، مخاطب حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله است که رئیس العقلاء است و خدای متعال با توجه به حال( مجموعه زمینه ها و شرایطی که متناسب با شرایط ویژه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است) و مقتضای حال( اشاره به داستان بصورت سربسته) این آیه را بیان فرموده است که در نهایت بلاغت می باشد.
    باید توجه نمود که کلام خدای حکیم که برترین کلام هاست آنقدر نازل شده تا در سطح فهم مردم باشد. با همه این احوال فهم همه آیات برای همه میسور نیست چون مردم همانند معادن طلا و نقره ظرفیتها و درک متفاوت دارند. از این رو ما که سطح معرفتی و فهم مان بسیار پایین تر از معصوم علیه السلام است، برای فهم صحیح و کامل آیه نیاز به تفسیر داریم. به همین دلیل خدای متعال تبیین آیات را بر عهده پیامبر صلی الله علیه و آله نهاده است (وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ)2 پس این که ما برای فهم درست آیه نیاز به تفسیر داریم بنابر آنچه گفته شد، لطمه ای به بلاغت قرآن نمی زند.

    موفق باشید
    1. برگرفته از کتاب جواهر البلاغه (ص 32 به بعد)
    2." ما اين ذكر را (قرآن را) بر تو نازل كرديم تا آنچه به سوى مردم نازل شده است براى آنها تبيين كنى". نحل/44


    ویرایش توسط سعید : ۱۳۹۲/۰۲/۱۵ در ساعت ۲۳:۳۲

  19. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود