جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفاوت مِثل و مَثَل >>> خداوند مثل ندارد ولی مَثَل دارد

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    علاقه
    فلسفه و حکمت،عرفان،خودسازی،دوری از گناه کاران،فقه و مسایل شرعی
    نوشته
    632
    حضور
    1 روز 19 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3116

    پرسش تفاوت مِثل و مَثَل >>> خداوند مثل ندارد ولی مَثَل دارد




    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام


    تفاوت مِثل و مَثَل چیست و توضیح اینکه خداوند مِثل ندارد ولی مَثَل دارد چیست؟
    با تشکر



    کارشناس بحث : استاد


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۸/۱۳ در ساعت ۰۵:۲۰
    مبدأ همه خیرات توحید است.توحید شرط اصلی و شروع تکامل است
    و تا توحید اصلاح نشود اصلاحات دیگر خیلی مفید نخواهد بود
    گفتم که الف،گفت دگر،گفتم هیچ/در خانه اگر کس است،یک حرف بس است

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضاهو نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام


    تفاوت مِثل و مَثَل چیست و توضیح اینکه خداوند مِثل ندارد ولی مَثَل دارد چیست؟
    با تشکر



    کارشناس بحث : استاد

    بسمه تعالی
    با عرض سلام خدمت همه خوانندگان محترم،خصوصا جناب رضاهو
    فرق مِثل و مَثَل:
    مِثل:
    (بر وزن جسر) بمعنى مانند نظير و شبيه است(وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ بقره: 228). (ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبا بقره:275). (قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ كهف: 110).و جمع آن در قرآن امثال آمده وَ حُورٌ عِينٌ. كَأَمْثالِ اللُّؤْلُؤِ الْمَكْنُونِ واقعة: 22 و 23). (إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ عِبادٌ أَمْثالُكُمْ اعراف: 194).
    مَثَل:
    (بر وزن فرس) مانند، دليل، صفت، عبرت، علامت، حديث.و البته بمعنى شبيه و مانند نيز آمده است،چنانچه مرحوم طبرسى ذيل آيه (مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ ناراً بقره: 17)به این معنا تصريح كرده است.
    برخی معانی مَثَل که در قرآن آمده است:
    1- وَ لا يَأْتُونَكَ بِمَثَلٍ إِلَّا جِئْناكَ بِالْحَقِّ وَ أَحْسَنَ تَفْسِيراً فرقان: 33.
    ظاهرا مراد از مثل در اين آيه بمعنى حديث و سؤال است آيه ما قبل چنين است( وَ قالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ لا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْآنُ جُمْلَةً واحِدَةً كَذلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤادَكَ وَ رَتَّلْناهُ تَرْتِيلًا)سؤال كفّار آن بود كه چرا قرآن همگى يكدفعه نازل نميشود؟ در جواب فرموده: تدريجى بودن آن بدان علّت است كه قلب تو مطمئنّ و ثابت باشد و پيوسته بودن وحى سبب تثبيت قلب تو است و اگر يكدفعه نازل مي شد و وحى منقطع مي گرديد دلت آن ثبات دائمى را نداشت.
    آنوقت در آيه ما نحن فيه فرموده:
    هيچ سئوالى و اشكالى پيش تو نمي آورند مگر آنكه جواب حقيقى آنرا مياوريم و جوابي كه معنايش از سئوال آنها بهتر است.
    2-وَ يَذْهَبا بِطَرِيقَتِكُمُ الْمُثْلى‏ طه: 63. مثلى مؤنّث امثل بمعنى افضل و اشرف است.
    3-وَ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِمُ الْمَثُلاتُ رعد: 6. مثلات جمع مثلة بمعنى عقوبت است زيرا ميان عقوبت و عقوبت شده تماثل است يعنى: عقوبت ها پيش از آنها گذشته است. و يا بقول راغب مثله عقوبتى است كه بر قومى وارد مي شود و بر ديگران مثل مي گردد.
    4- وَ هُوَ الَّذِي يَبْدَؤُا الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ وَ هُوَ أَهْوَنُ عَلَيْهِ وَ لَهُ الْمَثَلُ الْأَعْلى‏ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ روم: 27. گفته ‏اند مراد از مثل وصف است يعنى براى اوست صفت عالي تر در آسمانها و زمين كه براى هيچ يك از موجودات آن صفت نيست و به آفريدن و اعاده خلقت قادر است.
    5- ساءَ مَثَلًا الْقَوْمُ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا اعراف: 177. مثلا ظاهرا بمعنى وصف است چنانكه از آيه ما قبل روشن مي شود.
    6- فَجَعَلْناهُمْ سَلَفاً وَ مَثَلًا لِلْآخِرِينَ زخرف: 56. مثل در آيه بمعنى عبرت است كه بصورت مثل سائر آمده يعنى فرعونيان را در رديف گذشتگان و هلاك شدگان قرار داديم و نيز عبرتى گردانديم براى آيندگان.(1)


    پی نوشت:
    1-قاموس قرآن،
    آیت الله سید علی اکبر قرشی، ج‏6، ص: 233



    ادامه دارد . . . . .

    ویرایش توسط استاد : ۱۳۹۱/۰۸/۱۶ در ساعت ۰۹:۱۵
    تفاوت مِثل و مَثَل >>> خداوند مثل ندارد ولی مَثَل دارد
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282



    با توجه به توضیحات بیان شده،مشخص می شود که مِثل نداشتن خداوند به معنای همانند نداشتن است،چه اینکه مِثل برای همانند یک شیء از یک نوع واحد به کار برده می شود و واضح است که خداوند تحت هیچ نوعی نیست تا همانندی برای او فرض شود.
    اما مَثَل در مورد خداوند همانطور که در شماره 4 از معانی مَثَل اشاره شد،به معنای وصف یا صفت داشتن خداوند است که لازم است صفات درست و معقول برای خداوند بیان شود.

    ابهامی بود بفرمائید.

    تفاوت مِثل و مَثَل >>> خداوند مثل ندارد ولی مَثَل دارد
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  7. صلوات ها 8


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود