صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خوردن مال شبهه ناک یا ایذاء پدر و مادر

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    17
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    77

    پرسش خوردن مال شبهه ناک یا ایذاء پدر و مادر




    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام
    دو سوال دارم البته با توضیح

    1.کدام یک را انتخاب کنیم؟
    خوردن مال شبهه ناک و رضایت پدر و مادر<<<یا>>>پرهیز و ایضاء پدر و مادر

    2.کدام یک را انتخاب کنیم؟
    دور ریخن مال شبهه ناک<<یا>>انفاق کردن و بخشدن به دیگری<<یا>>خوراندنش به حیوانات


    اما توضیح مطلب:
    پدر بنده اهل خمس نیست،اهل شراب است،و در ضمن بخش زیادی از درآمدش ربوی و حرام است.
    از آنجا که من و همسرم همسایه مادر و پدرم هستیم،بعضاً برای ما غذا می آورند،
    و یا ما را برای غذا دعوت میکنند.با اینکه داستان را به مادرم توضیح دادم و گفتم که میخواهم از مال پدرم پرهیز کنم و از مال پاک مصرف کنم و ایشان هم متقاعد شدند،باز هم برای ما میوه،غذا و.... می آورند.اما حقیقتا بنده از گلویم پایین نمیرود.
    چرا که شبهه ی حرام بودن و نجاست در آنها هست.به همین منظور عموماً پرهیز میکنم.
    اما اگر غذا و میوه را قبول نکنم،ایشان ناراحت میشوند.چرا که مثل همه پدر مادر ها،دوست دارند بچه یشان خوب بخورد،بخوابد و... و میدانم اگر بیش از این مقدار پرهیز کنم،مادرم در دل بسیار ناراحت میشود و غمگین میشود که آبرویش جلوی عروسش رفته و او هم از مالش پرهیز میکند.در ضمن سنشان هم به پیری رسیده است.

    البته پدرم درآمد حلال هم دارد،اما به هر حال مالشان به علت درآمد زیاد حرام،بسیار شبهه ناک است.امر و نهی هم بی اثر و اصلا موضوع سوالم نیست.
    حال بفرمایید کدام را انتخاب کنم؟

    وقتی دعوت میشویم:

    خوردن مال شبهه ناک و رضایت پدر و مادر<<<یا>>>پرهیز و ایضاء پدر و مادر؟؟

    وقتی که برایمان غذا می آورند و شاهد خوردن و نخوردن ما نیستند:
    دور ریخن مال شبهه ناک در سطل<<یا>>انفاق کردن و بخشدن به دیگران<<یا>>خوراندنش به حیوانات و گربه و کلاغ؟

    با تشکر


    کارشناس بحث : اویس



    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۸/۰۸ در ساعت ۱۲:۴۸

  2. صلوات ها 13


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,184
    حضور
    55 روز 23 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30927



    با عرض سلام و ادب خدمت همه دوستان خصوصا جناب مخفی
    سوال حضرتعالی بیشتر مربوط به کارشناس فقه می باشد لذا از استاد سجاد برای پاسخگویی به این سوال دعوت نموده و پیشاپیش از بذل توجه ایشان کمال تشکر و قدردانی را دارم.

    ویرایش توسط بال : ۱۳۹۱/۰۸/۰۹ در ساعت ۱۵:۲۶ دلیل: فونت


  5. صلوات ها 11


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 4 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط مخفی نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم سلام دو سوال دارم البته با توضیح 1.کدام یک را انتخاب کنیم؟ خوردن مال شبهه ناک و رضایت پدر و مادر<<<یا>>>پرهیز و ایضاء پدر و مادر 2.کدام یک را انتخاب کنیم؟ دور ریخن مال شبهه ناک<<یا>>انفاق کردن و بخشدن به دیگری<<یا>>خوراندنش به حیوانات اما توضیح مطلب: پدر بنده اهل خمس نیست،اهل شراب است،و در ضمن بخش زیادی از درآمدش ربوی و حرام است. از آنجا که من و همسرم همسایه مادر و پدرم هستیم،بعضاً برای ما غذا می آورند، و یا ما را برای غذا دعوت میکنند.با اینکه داستان را به مادرم توضیح دادم و گفتم که میخواهم از مال پدرم پرهیز کنم و از مال پاک مصرف کنم و ایشان هم متقاعد شدند،باز هم برای ما میوه،غذا و.... می آورند.اما حقیقتا بنده از گلویم پایین نمیرود. چرا که شبهه ی حرام بودن و نجاست در آنها هست.به همین منظور عموماً پرهیز میکنم. اما اگر غذا و میوه را قبول نکنم،ایشان ناراحت میشوند.چرا که مثل همه پدر مادر ها،دوست دارند بچه یشان خوب بخورد،بخوابد و... و میدانم اگر بیش از این مقدار پرهیز کنم،مادرم در دل بسیار ناراحت میشود و غمگین میشود که آبرویش جلوی عروسش رفته و او هم از مالش پرهیز میکند.در ضمن سنشان هم به پیری رسیده است. البته پدرم درآمد حلال هم دارد،اما به هر حال مالشان به علت درآمد زیاد حرام،بسیار شبهه ناک است.امر و نهی هم بی اثر و اصلا موضوع سوالم نیست. حال بفرمایید کدام را انتخاب کنم؟ وقتی دعوت میشویم: خوردن مال شبهه ناک و رضایت پدر و مادر<<<یا>>>پرهیز و ایضاء پدر و مادر؟؟ وقتی که برایمان غذا می آورند و شاهد خوردن و نخوردن ما نیستند: دور ریخن مال شبهه ناک در سطل<<یا>>انفاق کردن و بخشدن به دیگران<<یا>>خوراندنش به حیوانات و گربه و کلاغ؟ با تشکر
    با عرض سلام و احترام خدمت جناب عالی و تشکر از سئوال شما

    تا زمانی که به وجود مال حرام در عین مالی که استفاده می کنید ، یقین ندارید شرعا منعی بر استفاده نیست و نباید کاری کرد که پدر یا مادر اذیت شوند . (1)

    می توانید مال را نخورید و به دیگران بدهید تا استفاده کنند یا در جایی برای استفاده حیوانات گرسنه بریزید اما دور ریختن آن اگر مصداق اسراف باشد حرام است .

    همیشه موفق و پیروز باشید

    پی نوشت:
    1. استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم


  7. صلوات ها 14


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,184
    حضور
    55 روز 23 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30927



    از جنبه فقهی که استاد سجاد پاسخ فرمودند و از ایشان متشکرم.
    از جهت اخلاقی نیز اگر احتیاط کرده و خودتان خمس غذاهایی را که مصرف میکنید بدهید انشاالله اثرات وضعی مال شبهه ناک بر شما وارد نخواهد شد

    ویرایش توسط بال : ۱۳۹۱/۰۸/۱۱ در ساعت ۱۰:۴۸ دلیل: فونت


  9. صلوات ها 11


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    17
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    77



    سلام و تشکر فراوان از پاسخ خوبتان
    سوالاتی از جناب سجاد داشتم و چند سوال از کارشناس اخلاق گرامی

    1.بنده مقلّد آیت الله مکارم هستم،آیا نیاز به استفتا از دفتر ایشان هم میباشد و یا نظر همه در این مورد یکی است؟

    2.اینکه فرمودند "اگر مصداق اسراف باشد حرام است " به چه معناست؟ چون اگر بنده دور بریزم،فقط به دلیل شبهه ناک بودن آن در مورد حرام بودن و یا نجاست میباشد که حقیقتاً خوردنش برایم بسیار سخت است.آیا این از لحاظ شرعی مصداقی از اسراف خواهد بود؟

    اما سوال دیگر از کارشناسان عزیز فقه و اخلاق:
    اینکه در قران کریم فرمود:


    <<یا ایها الذین آمنوا انفقوا من طیبات ما كسبتم و مما اخرجنا لكم من الارض>>

    <<و لاتیمموا الخبیث منه تنفقون و لستم بآخذیه الاان تغضموا فیه>>

    <<لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون>>

    و شاید آیات دیگری که مستقیم و یا غیر مستقیم دعوت به انفاق از طیبات رزق میکنند...
    آیا این موارد دلالت بر این ندارد که در این مورد ما از اموال شبهه ناک خود به دیگران نبخشیم و خود از آنها مصرف کنیم؟
    بنده خودم واقعاً مصرف چنین مالی برایم بسیار سخت است،خصوصاً اینکه نیازی به آن ندارم.اما از طرفی ردّ کردنش موجب ایضاء پدر و مادرم میشود.اما آیا در حقیقت،صلاح امر،انفاق مال شبهه ناک است و یا ترجیح دیگران بر خود در استفاده از طیّبات؟

    با تشکر



  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    علاقه
    فلسفه و حکمت،عرفان،خودسازی،دوری از گناه کاران،فقه و مسایل شرعی
    نوشته
    632
    حضور
    1 روز 19 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3116



    سوال جالبی بود.حقیقتاً خوردن مال شبهه ناک بهتر است و یا انفاقش؟
    اصلا آیا اثر وضعی فقط با خوردن و امثال آن بر ما وارد میشوند؟چه بسا انفاق و خوراندن "ما" به مردی مسلمان و مومن،باعث سلب توفیقات عظیمی از آن شخص شود که اثر وضعی این "سلب توفیقات" بر ما،که ما باعث این سلب توفیقات در آن شخص شده ایم،شدید تر از اثرات وضعی حاصل از مصرف آن اموال باشد.چرا که این مورد،یعنی انفاق و خوراندنش به غیر،مصداقی از "خودخواهی" را نیز به همراه دارد.
    از اساتید اخلاق استدعا دارم راهنمایی بفرمایند.

    مبدأ همه خیرات توحید است.توحید شرط اصلی و شروع تکامل است
    و تا توحید اصلاح نشود اصلاحات دیگر خیلی مفید نخواهد بود
    گفتم که الف،گفت دگر،گفتم هیچ/در خانه اگر کس است،یک حرف بس است

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 4 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط مخفی نمایش پست ها
    سلام و تشکر فراوان از پاسخ خوبتان سوالاتی از جناب سجاد داشتم و چند سوال از کارشناس اخلاق گرامی 1.بنده مقلّد آیت الله مکارم هستم،آیا نیاز به استفتا از دفتر ایشان هم میباشد و یا نظر همه در این مورد یکی است؟ 2.اینکه فرمودند "اگر مصداق اسراف باشد حرام است " به چه معناست؟ چون اگر بنده دور بریزم،فقط به دلیل شبهه ناک بودن آن در مورد حرام بودن و یا نجاست میباشد که حقیقتاً خوردنش برایم بسیار سخت است.آیا این از لحاظ شرعی مصداقی از اسراف خواهد بود؟
    با عرض سلام و احترام مجدد

    1. پاسخ ایشان همانی است که عرض شد.
    2. تعیین مصداق اسراف با عرف است یعنی اگر کاری در نظر عرف متدینان اسراف باشد ، باید از آن پرهیز کرد.

    همیشه موفق و مؤید باشید


  15. صلوات ها 8


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,184
    حضور
    55 روز 23 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30927



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضاهو نمایش پست ها
    سوال جالبی بود.حقیقتاً خوردن مال شبهه ناک بهتر است و یا انفاقش؟
    اصلا آیا اثر وضعی فقط با خوردن و امثال آن بر ما وارد میشوند؟چه بسا انفاق و خوراندن "ما" به مردی مسلمان و مومن،باعث سلب توفیقات عظیمی از آن شخص شود که اثر وضعی این "سلب توفیقات" بر ما،که ما باعث این سلب توفیقات در آن شخص شده ایم،شدید تر از اثرات وضعی حاصل از مصرف آن اموال باشد.چرا که این مورد،یعنی انفاق و خوراندنش به غیر،مصداقی از "خودخواهی" را نیز به همراه دارد.
    از اساتید اخلاق استدعا دارم راهنمایی بفرمایند.
    اثر وضعی اشیاء محدود به خوردن و تناول آنها نیست بلکه اگر بدانیم این مال شبهه ناک است و به جهت پرهیز از خوردن غذای شبهه ناک آنرا به دیگران ببخشیم اگرچه از جهت فقهی حرمت تشریعی نخواهد داشت بلکه به تکلیف شرعی خود عمل کرده ایم، اما اثر وضعی آن همچنان بر ما بارخواهد بود.
    برای دوری از اثرات وضعی مال و غذای شبهه ناک باید از هر طریق ممکن از آن پرهیز کرد و از آن دوری جست و بخشیدن آن به دیگران نیز از آنجا که ما مسبب وارد شدن اثراتِ سوءِ وضعی، در غذای دیگران بوده ایم موجب وارد شدن اثراتِ سوءِ وضعی آن، در زندگی خودمان هم خواهد شد.



  17. صلوات ها 7


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    علاقه
    فلسفه و حکمت،عرفان،خودسازی،دوری از گناه کاران،فقه و مسایل شرعی
    نوشته
    632
    حضور
    1 روز 19 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3116



    بسیار متشکرم از پاسخ حقیر
    در چنین شرایطی که جناب مخفی فرمودند "و ما هم به نوعی دچار این داستان هستیم"،گویی راهی برای فرار از اثر وضعی باقی نمیماند.

    اگر نگیریم و غذا را قبول نکنیم،چون "حرمت آن" برای ما قطعی نشده است،و به عبارتی مشتبه است،گرچه شبهه اش بسیار باشد،ایضاء پدر و مادر با عدم دریافت غذا و یا خوردن آن،حرام است و اثر سوء بیشتری از خوردن مال مشتبه دارد.این به عبارتی تحمیل اثر سوء بر ما هست،که به نظر حقیر،اگر بخواهیم نافی عدل الهی نباشد،قطعاً باید عین عدل باشد و قطعاً به نفع ما خواهد بود.شاید "عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد"..

    سوالی از جناب سجاد گرامی داشتم:
    1.اگر این مال شبهه ناک از پدر و مادر به صورت پول دریافت شد،بهترین مصرف آن چیست؟
    صدقه؟ رد مظلمه؟ مجهول المالک؟
    2.و آیا تخمیس کردن آن،مطلوب است؟
    3.اگر بدانیم مال حرام،از طریق استفاده در غیر از قرارداد وام بانک حاصل شده،اما ندانیم وام از کدام بانک دریافت شده،و آیا عین مال و یا سود حاصل از معاملات ربوی در مالی که به ما هبه شده است موجود است یا خیر،آیا تجسس از اینکه کدام بانک وام را داده تا مبلغ را به او برگردانیم لازم است و یا بهتر است به همان مصارف گزینه 1 برسانیم؟(نمیدانیم کدام بانک و کدام شعبه است و یا اصلا آیا عین مال حرام در این هدیه موجود است یا خیر،بلکه شبهه ناک است)

    با تشکر
    (مقلد آیت الله مکارم)

    ویرایش توسط رضاهو : ۱۳۹۱/۰۸/۱۵ در ساعت ۱۸:۴۸
    مبدأ همه خیرات توحید است.توحید شرط اصلی و شروع تکامل است
    و تا توحید اصلاح نشود اصلاحات دیگر خیلی مفید نخواهد بود
    گفتم که الف،گفت دگر،گفتم هیچ/در خانه اگر کس است،یک حرف بس است

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,184
    حضور
    55 روز 23 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30927



    جناب رضاهو بهتر است سوالاتی از این دست را که اساسا مربوط به کارشناس محترم فقه می باشد در قسمت مربوطه دنبال فرمائید.
    از همکاری شما کمال تشکر را دارم.



  21. صلوات ها 7


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود