صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مردم علت اصلی تاخیر ظهور هستند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    219
    حضور
    3 روز 1 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    717

    مردم علت اصلی تاخیر ظهور هستند؟




    با سلام.
    آیا این مطلب حرف درستیه که مردم اصلی ترین علت تاخیر ظهور هستند؟ و اگر مردم آمادگی پیدا کنند ظهور قطعی است؟



    کارشناس بحث : اندیشمند

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۸/۱۶ در ساعت ۱۶:۳۰

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    با سلام خدمت شما و عرض ادب

    بهتر است قبل از پرداختن به سوال مقداری از دلایل و عوامل غیبت را بیان کنیم زیرا می توان از این دلایل به چرایی تاخیر نیز پی برد.یکی از مباحثی که در حوزه مهدویت مطرح می شود بحث علل غیبت حضرت ولی عصر(عج) می باشد که در روایات بسیاری از چرایی آن سخن گفته شده است.باید توجّه داشت که بر اساس برخی روایات، علّت و فلسفه ی واقعی غیبت امام مهدی(علیه السلام)سرّی از اسرار الهی است که حکمت آن بر بندگان پوشیده است و جز خدا و امامان معصوم(علیهم السلام)کسی از آن اطلاع کافی و کامل ندارد و تنها بعد از ظهور آن حضرت این مطلب روشن خواهد شد;

    عبدالله بن فضل هاشمی روایت کرده است:

    از امام صادق(علیه السلام) شنیدم که می فرمود: همانا برای «صاحب الامر» غیبتی تخلف ناپذیر است، به طوری که اهل باطل در آن تردید می کنند.

    عرض کردم: یابن رسول الله! چرا غیبت می کند؟
    فرمود: به علتی که به ما اجازه نداده اند آشکار سازیم.
    عرض کردم: چه حکمتی در غیبت اوست؟
    فرمود: همان حکمتی که در غیبت حجّت های پیش از او بوده است. حکمت غیبتِ قائم بعد از آمدن خود او ظاهر می شود، چنان که حکمت سوراخ کردن کشتی توسط خضر و کشتن آن بچه و تعمیر دیوار، برای حضرت موسی(علیه السلام)ظاهر نگشت، مگر موقعی که خواستند از هم جدا شوند.[1]


    اما با توجه به برخی از روایات می توان برخی از علت های غیبت را چنین بیان کرد:

    الف:حکمت و آزمایش

    ‌امام‌ كاظم‌(عليه‌السّلام) فرمود: و همانا براي‌ صاحب‌ امر، غيبتي‌ است‌ تا اينكه‌ كساني‌ كه‌ قائل‌ به‌ آن‌ بوده‌اند از اين‌ امر برمي‌ گردند. همانا آن‌ محنتي‌ از جانب‌ خداست‌ كه‌ خداوند به‌ سبب‌ آن، بندگان‌ و خلق‌ خود را مي‌آزمايد.[2]

    ‌امام‌ صادق(عليه‌السّلام) فرمود: به‌ خدا قسم؛ امامتان‌ سال‌ها از روزگار شما، غيبت‌ مي‌كند و بدين‌ جهت‌ آزمايش‌ خواهيد شد؛ تا اينكه‌ گفته‌ مي‌شود: او مرده‌ است‌ و يا خدا مي‌داند به‌ كدام‌ بيابان‌ سر نهاده‌ است. [3]





    ویرایش توسط اندیشمند : ۱۳۹۱/۰۸/۱۹ در ساعت ۲۲:۴۶
    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    ب:ترس بر جان

    حفظ جان آن حضرت اقتضا مي کند که وجود شريفش از ديدگان پنهان بماند تا دست دشمنان به ايشان نرسد. چنانکه در روايات متعددي که مرحوم شيخ صدوق در کتاب کمال الدين و تمام النعمة ذکر مي کند، بدين موضوع اشاره شده است که از جمله مي توان به اين روايت اشاره نمود که وقتي راوي از امام صادق، عليه السلام، در مورد علت غيبت امام عصر سؤال مي کند، آن حضرت مي فرمايد:

    (بدين خاطر که) او از قرباني شدن خويش هراس دارد.[4]

    نعماني نيز در کتاب خود روايات چندي را با همين مضمون در باب علل غيبت امام عصر نقل مي کند.[5].


    ج: براي‌آنكه‌ بر او بيعتي‌ نباشد

    امیرمؤمنان علی علیه ‏السلام در سخنی ارزشمند فرموده است:


    همانا قائم از ما اهل بیت، هنگامی كه قیام مي‏كند بیعت احدی بر گردن او نیست و به همین علت است كه ولادتش مخفی نگه داشته مي‏شود و شخص او غایب است." [6]

    در توقيعي که از ناحيه مقدسه صادر شده نيز به اين موضوع اشاره شده و حضرتش مي فرمايد:

    هرکدام از اجداد من بيعت يکي از سرکشان عصر را بر گردن داشتند اما من در زماني که قيام خويش را آغاز مي کنم بيعت هيچ کدام از سلاطين سرکش را بر عهده ندارم.[7]




    ویرایش توسط اندیشمند : ۱۳۹۱/۰۸/۱۸ در ساعت ۲۲:۵۲
    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932




    بی گمان انقلابی که امام (ع) رهبری آن را به عهده خواهد داشت، انقلابی جهانی وهمگانی است که مستضعفان ومحرومان در آن امامت وسرپرستی جامعه بشری را عهده دار خواهند بود:
    (ونُریدُ ان نَمُنَّ علی الذین استضعفوا فی الارض ونجعلهم ائمةً ونجعلهم الوارثین) .[8]
    (ما می خواهیم بر آنان که در زمین خوارشان شمرده اند منّت نهیم وآنان را پیشوایان مردم گردانیم وایشان را وارث زمین کنیم).

    محور این انقلاب فراگیر جز (توحید) و(عدل) نخواهد بود. چنین انقلابی به ناچار زمینه سازی های زیادی را در سطح عالی هم از جهت کمیّت وهم از جهت کیفیت (نیروها وامکانات) می طلبد. اگر این آمادگی ها ایجاد نشود، چنین انقلاب فراگیری در سنّت های الهی در تاریخ بشری به تحقق نخواهد پیوست.

    چون ميان قابليت ها و شايستگي هاي ذاتي مردم براي پذيرش امام معصوم و ميزان حضور امام در جامعه ارتباطي متقابل وجود دارد به هر اندازه که جامعه شايستگي و لياقت خود را از دست داده و از ارزش هاي الهي فاصله بگيرد، امام معصوم نيز که يکي از تجليات رحمت الهي به شمار مي آيد، از جامعه فاصله گرفته و از حضور خود در جامعه مي کاهد. چرا که رحمت الهي در جايي فرود مي آيد، که سزاوار رحمت باشد.


    شاهد بر اين مدعا روايتي است که از امام محمد باقر، عليه السلام، نقل شده و در آن آمده است:

    هنگامي که خداوند از آفريدگانش خشمگين شود، ما (اهل بيت) را از مجاورت با آنها دور مي سازد.[9]

    روشن است با فراهم شدن شرایط ظهور و بر طرف شدن موانع حضرت(عج) از غیبت خارج خواهند شد.اين معنا که ظهور مجدد امام(عج) مترتب بر آماده شدن شرايط درجامعه اسلامي و وجود ياران و انصاري وفادار براي امام(عج) مي باشد از روايات متعددي استفاده مي شود، از جمله روايتي که از امام موسي کاظم، عليه السلام، نقل شد، که ايشان خطاب به يکي از ياران خود مي فرمايد:

    ... اي پسر بکير من به تو سخني را مي گويم که پدران من نيز پيش از من آن را بر زبان رانده اند، و آن اين که اگر در ميان شما به تعداد کساني که در جنگ بدر (با پيامبر اکرم، صلي الله عليه و آله) بودند (ياران مخلص) وجود داشت قيام کننده ما (اهل بيت) ظهور مي کرد.[10]






    ویرایش توسط اندیشمند : ۱۳۹۱/۰۸/۱۹ در ساعت ۲۳:۱۸
    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  9. صلوات ها 9


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    بنابراين مي توان گفت علت اصلي غيبت امام عصر، عليه السلام، آماده نبودن اجتماع بشري براي پذيرش وجود پربرکت ايشان و عدم لياقت مردم براي بهره گيري از نعمت حضور امام معصوم در ميان خودشان است و تا اين مانع برطرف نگردد و به تعداد لازم ياران و انصار مخلص و فداکار براي آن حضرت وجود نداشته باشد، زمان غيبت به سرنيامده و امام همچنان از ديده ها پنهان خواهند ماند.

    امام عصر، عليه السلام، دربيان علت تاخير ظهور مي فرمايند:اگر چنان چه شيعيان ما، که خداوند توفيق طاعتشان دهد، در راه ايفاي پيماني که بر دوش دارند همدل مي شدند، ميمنت ملاقات ما از ايشان به تاخير نمي افتاد. و سعادت ديدارما زودتر نصيب آنان مي گشت، ديداري بر مبناي شناختي راستين، و صداقتي از آنان نسبت به ما.[11]

    در روایتی از امام ششم (ع) در مورد تعجیل در ظهور حضرت چنین آمده است:
    شما هم اگر مثل بنى اسرائيل در درگاه خداوند به گريه و زارى بپردازيد، خداوند فرج ما (اهل بيت‌ (ع) )را نزديك خواهد كرد؛ اما اگر چنين نباشيد، اين سختى تا پايان مدتش، طول خواهد کشيد.[12]

    دعا و آرزوی ظهور نباید فقط صرفا زبانی باشد بلکه باید قلبا نیز منتظر حضرت باشیم و منتظر واقعی حضرت باشیم.انتظار فرج داشتن يعنى انتظار در ركاب امام بودن و جنگيدن و احياناً شهيد شدن، يعنى آرزوى واقعى و حقيقى مجاهد بودن در راه حق، انتظار فرج داشتن يعنى واقعاً در نيت ما اين باشد كه در ركاب امام زمان(ع) و در خدمت ايشان دنيا را اصلاح كنيم.[13]


    برای اطلاع بیشتر ر.ک:

    کتاب شناخت زندگي بخش (گفتارهايي در شناخت آخرين حجت حق) ، ابراهيم شفيعى سروستانى
    مقاله دلایل غیبت حضرت مهدی – خدامراد سلیمیان
    فلسفه غيبت كبري از منظر روايات، محمدهادى يوسفى غروى ، مجله انتظار، شماره7



    [1] کمال الدین و تمام النعمة ج 2، ، ص 482،نویسنده :شیخ صدوق، ترجمه ی آیت الله کمره ای (تهران: چاپ اسلامیه، 1379 ق)
    [2] الكافي‌ ج1، 336 ، نويسنده: كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق‏ ، محقق / مصحح: غفارى على اكبر و آخوندى، محمد ، ناشر: دار الكتب الإسلامية ، مكان چاپ: تهران‏ ، سال چاپ: 1407 ق‏ ، نوبت چاپ: چهارم‏
    [3] همان
    [4] كمال الدين و تمام النعمة، ج‏2، ص: 481 ، نويسنده: ابن بابويه، محمد بن على‏(شیخ صدوق) ،محقق / مصحح: غفارى، على اكبر ، ناشر: اسلاميه‏ ، مكان چاپ: تهران‏ ، سال چاپ: 1395 ق‏ ، نوبت چاپ: دوم
    [5] الغیبة للنعماني ، ص 177 – 176 ، نويسنده: ابن أبي زينب، محمد بن ابراهيم‏ ، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر ، ناشر: نشر صدوق‏ ، مكان چاپ: تهران‏ ، سال چاپ: 1397 ق‏ ، نوبت چاپ: اول‏
    [6] الدین و تمام النعمة ج 1، ، ص 303 "اِنَّ القائِمَ مِنّا اِذا قامَ لَمْ تَكُنْ لاَِحَدٍ فی عُنُقِهِ بَیعَةٌ فَلِذلِكَ تُخْفی وِلادَتُهُ وَیغیبُ شَخْصُهُ
    [7] إلزام الناصب في إثبات الحجة الغائب عجّل الله تعالى فرجه الشريف‏ ج1 ص 380 ، نويسنده: يزدى حايرى، على‏ ، محقق / مصحح: عاشور، على‏ ، ناشر: مؤسسة الأعلمى‏ ، مكان چاپ: بيروت‏ ، سال چاپ: 1422 ق‏ ، نوبت چاپ: اول لم يکن احد من آبائي الا وقعت في عنقه بيعة لطاغية زمانه و اني اخرج حين اخرج و لا بيعة لاحد من الطواغيت في عنقي...
    [8] سوره قصص ، آیه 5
    [9]الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص: 343 ، اذا غضب الله تبارک و تعالي علي خلقه، نحانا عن جوارهم.
    [10] مشكاة الأنوار في غرر الأخبار، ص: 63 ، نويسنده: طبرسى، على بن حسن‏ ، ناشر: المكتبة الحيدرية ، مكان چاپ: نجف‏ ، سال چاپ: 1385 ق / 1965 م / 1344 ش‏ ، نوبت چاپ: دوم
    [11] بحار الأنوار، ج‏53، ص: 177 ، نويسنده: مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏ ، ناشر: دار إحياء التراث العربي‏ ، مكان چاپ: بيروت‏ ، سال چاپ: 1403 ق‏ ، نوبت چاپ: دوم لو ان اشياعنا، وفقهم الله لطاعته، علي اجتماع من القلوب في الوفاء بالعهد عليهم، لما تاخر عنهم اليمن بلقائنا و لتعجلت لهم السعادة بمشاهدتنا علي حق المعرفة و صدقها منهم بنا. (المجلسي، محمد باقر، بحارالانوار، ج 53، ص 177).
    [12] بحارالأنوار ، ج‏۵۲، ص۱۳۲؛ البرهان، ج‏۳، ص ۱۲۵؛ الميزان، ج‏۱۰، ص۳۳۱
    [13] مجموعه ‏آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏23، ص: 597



    ویرایش توسط اندیشمند : ۱۳۹۱/۰۸/۱۹ در ساعت ۲۳:۲۳
    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  11. صلوات ها 9


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
    نوشته
    33
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    82



    سلام
    با تشکر از کارشناس محترم
    همانطور که کارشناس محترم فرمودند برای تشخیص اینکه علت تأخیر اصلی ظهور باید موانع ظهور یا علل غیبت را بررسی کنیم.
    به مواردی که ایشان فرمودند میتوان موارد دیگری هم افزود، از جمله:

    ه. ستم پیشه بودن انسانها

    از برخی از روایات چنین برمی آید که علت یا فلسفه غیبت، ستم پیشه بودن انسانهاست. در روایتی از مولا علی علیه السلام نقل شده که فرمودند:
    ... وَ اعْلَمُوا أَنَّ الْأَرْضَ لَا تَخْلُو مِنْ حُجَّةٍ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَكِنَّ اللَّهَ سَيُعْمِي خَلْقَهُ عَنْهَا بِظُلْمِهِمْ وَ جَوْرِهِمْ وَ إِسْرَافِهِمْ عَلَى أَنْفُسِهِم‏. 1

    ... و بدانيد كه زمين از حجّت خداى عزّوجلّ خالى نمى‏ ماند، ولى خدا به زودى چشمان مردم را از او نابينا مى‏ سازد به دلیل ظلم و جورشان و زياده‏ روى آنان نسبت به خودشان.


    این موضوع را ما در زمان ائمه اطهار علیهم السلام می بینیم به طوری که هر چه از عصر امام علی علیه السلام فاصله می گیریم میزان ارتباط مردم با امامان معصوم علیهم السلام کمتر می شود تا جایی که مثلا در زمان امام هادی علیه السلام و امام عسکری علیه السلام به خوبی دیده می شود.

    ارتباط امام آنقدر با مردم کم میشود که جز شمار اندکی از یاران خاص با ایشان در تماس نیستند و در عهد امام عسکری علیه السلام این کار بیشتر از طریق نامه نگاری بوده است و شیعیان امور خود را از طریق وکلا و نمایندگان امام پیگیری می کردند.

    بنابراین شاید بتوانیم بگوییم که چون میان قابلیتها و شایستگی های ذاتی مردم برای پذیرش امام معصوم علیه السلام و میزان حضور امام در جامعه رابطه متقابلی وجود دارد به هر اندازه که جامعه شایستگی خود را از دست بدهد و از ارزشهای الهی فاصله بگیرد امام معصوم نیز که یکی از تجلیات رحمت خداوند به شمار می آید؛ از جامعه فاصله می گیرد و از حضور خود می کاهد (البته داخل پرانتز باید بگویم که فقط از حضور امام کاسته می شود وگرنه امام در دوران غیبت هم به وظایف خویش عمل می کنند).

    در آیه 53 سوره انفال هم داریم که خداوند می فرماید: خداوند نعمتی را که به قومی ارزانی داشته تغییر نمی دهد مگر آنکه آنان آنچه در دل دارند، تغییر دهند....

    بر طبق این آیه باید بگوییم: آنگاه که جامعه اسلامی دگرگون شد و مسلمانان از نظر درونی تغییر یافتند و ارزش های الهی خود را از دست دادند، خداوند نیز نعمت وجود امام در میان مردم را که از بزرگترین نعمتهای الهی به خداوند نیز نعمت وجود امام از آنها گرفته می شود و امام از دیدگام مردم پنهان شد.


    طبق روایتی هم که کارشناس محترم آوردند:

    هنگامی که خداوند از آفریدگانش خشمگین شود، ما (اهل بیت) را از مجاورت با آنها دور می سازد.2

    به این دو مورد هم کارشناس محترم در میان بحثهایشان اشاره کردند:


    و. نبود یاران وفادار برای امام



    ز. آماده نبودن جوامع بشری




    پینوشت:

    1. غیبت نعمانی، ص 141، ح 2.
    2. علل شرایع، ج 1، ص 285، باب 179، ح 2.

    ویرایش توسط حلمـا : ۱۳۹۱/۰۸/۲۱ در ساعت ۲۱:۴۳


    ذکر تعجیل فرج رمز نجات بشر است

    ما بر آنیم که این ذکر جهانی بشود



  13. صلوات ها 7


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    علاقه
    قرآن
    نوشته
    47
    حضور
    16 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    33



    با سلام حضور كارشناس محترم
    دلايلي را كه ذكر كرديد همه از روايات و احاديث بودند و اي كاش از قرآن هم آياتي را ارائه ميكرديد كه تنها حديث معتبر است.
    البته از يك آيه قرآن كريم استفاده كرديد و با حدس خود آن را به بحث ارتباط داديد
    آيا اين آيه كلام الله را تاكنون ديده ايد؟

    هَلْ يَنْظُرُونَ إِلَّا أَنْ تَأْتِيَهُمُ الْمَلَائِكَةُ أَوْ يَأْتِيَ رَبُّكَ أَوْ يَأْتِيَ بَعْضُ آيَاتِ رَبِّكَ ۗ يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آيَاتِ رَبِّكَ لَا يَنْفَعُ نَفْسًا إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْرًا ۗ قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ
    آیا انتظار دارند جز آنکه بیایندشان فرشتگان یا بیاید پروردگار تو یا بیاید پاره‌ای از آیات پروردگار تو ، روزی که می‌آید پاره‌ای از آیات پروردگار تو سود ندهد کسی را ایمان آوردنش اگر ایمان نیاورده است از پیش یا نیندوخته است در ایمان خود خبری را بگو پس منتظر باشید که مائیم منتظران‌[6:158]



  15. صلوات ها 7


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
    نوشته
    33
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    82



    نقل قول نوشته اصلی توسط فردا از آن ماست نمایش پست ها

    آیا این مطلب حرف درستیه که مردم اصلی ترین علت تاخیر ظهور هستند؟ و اگر مردم آمادگی پیدا کنند ظهور قطعی است؟

    دوست گرامی
    شاید بتوان گفت که بحثی را که شما مطرح کرده اید در مباحث و مسائل مهدویت با عنوان "نظریه اختیاری بودن ظهور" مطرح شده است
    .

    براساس این نظریه اینگونه بیان می شود که این شیعیان نیستند که منتظرند بلکه منتظر واقعی امام علیه السلام هستند که در انتظار شیعیان و شکوفایی تمامی استعدادهای آنها هستند.

    این نظریه می گوید این امام نیست که باید ظهور پیدا کند بلکه این قدرت و همت شیعیان است که باید ظهور کند.
    این نظریه، غایب اصلی را امام نمی داند بلکه این یاران و زمینه سازان ظهورند که غایب هستند.
    بر طبق این نظریه؛ اگر ما ظهور را امری جبری و غیرعادی گمان کنیم، فقط چشم به آسمان می دوزیم.
    قائلان به این نظریه معتقدند که بحث از زمینه سازی برای ظهور، متوقف بر آن است.
    واضح است که اگر ظهور را همچون رستاخیر بدانیم که اراده و اختیار آن در تحقق و تعجیل آن تأثیری ندارد، در این صورت بحث از زمینه سازی برای ظهور بی معنا خواهد شد. پس اگر ما از زمینه سازی برای ظهور صحبت می کنیم باید ظهور پدیده ای باشد که از مجرای اسباب ظاهری و با بازوان همت و اراده انسانها محقق شود.
    اما
    اگر گمان شود که ظهور جبری است در این صورت نمی توانیم بگوییم که شیعیان باید خود را برای آن آماده کنند.

    ادامه دارد....


    ویرایش توسط حلمـا : ۱۳۹۱/۰۸/۲۴ در ساعت ۲۲:۳۹


    ذکر تعجیل فرج رمز نجات بشر است

    ما بر آنیم که این ذکر جهانی بشود



  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
    نوشته
    33
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    82



    نقل قول نوشته اصلی توسط hamidnazemi نمایش پست ها
    با سلام حضور كارشناس محترم
    دلايلي را كه ذكر كرديد همه از روايات و احاديث بودند و اي كاش از قرآن هم آياتي را ارائه ميكرديد كه تنها حديث معتبر است.
    البته از يك آيه قرآن كريم استفاده كرديد و با حدس خود آن را به بحث ارتباط داديد
    آيا اين آيه كلام الله را تاكنون ديده ايد؟

    هَلْ يَنْظُرُونَ إِلَّا أَنْ تَأْتِيَهُمُ الْمَلَائِكَةُ أَوْ يَأْتِيَ رَبُّكَ أَوْ يَأْتِيَ بَعْضُ آيَاتِ رَبِّكَ ۗ يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آيَاتِ رَبِّكَ لَا يَنْفَعُ نَفْسًا إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْرًا ۗ قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ
    آیا انتظار دارند جز آنکه بیایندشان فرشتگان یا بیاید پروردگار تو یا بیاید پاره‌ای از آیات پروردگار تو ، روزی که می‌آید پاره‌ای از آیات پروردگار تو سود ندهد کسی را ایمان آوردنش اگر ایمان نیاورده است از پیش یا نیندوخته است در ایمان خود خبری را بگو پس منتظر باشید که مائیم منتظران‌[6:158]


    سلام دوست گرامی
    با اجازه کارشناس محترم
    اگر علاقه مند به مبحث آیات کلام الله مجید درباره امام مهدی علیه السلام، یاران، ظهور ، غیبت و در کل آیات مهدوی قرآن هستید می توانید به کتاب «المحجه فی ما نزل فی القائم الحجه علیه السلام» نوشته علامه سید هاشم حسینی بحرانی مراجعه نمایید. این کتاب به زبان فارسی هم ترجمه شده و با عنوان «سیمای حضرت مهدی علیه السلام در قران» توسط نشر آفاق چاپ شده است.
    این کتاب با بهره گیری از روایات، 120 آیه مرتبط با این موضوع را بررسی می کند.

    البته در انتهای کتاب 14 آیه دیگر نیز اضافه شده است.

    درباره این آیه خاصی که آوردید هم باید گفت:

    امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه فرمودند:


    عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: أَنَّهُ قَالَ فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آياتِ رَبِّكَ لا يَنْفَعُ نَفْساً إِيمانُها لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ فَقَالَ الْآيَاتُ هُمُ الْأَئِمَّةُ وَ الْآيَةُ الْمُنْتَظَرَةُ هُوَ الْقَائِمُ علیه السلام فَيَوْمَئِذٍ لَا يَنْفَعُ نَفْساً إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلِ قِيَامِهِ بِالسَّيْفِ وَ إِنْ آمَنَتْ بِمَنْ تَقَدَّمَهُ مِنْ آبَائِهِ علیهم السلام؛
    مراد از نشانه ها، امامان هستند و آن نشانه ای که انتظار کشیده می شود، قائم ـ درود خدا بر او باد ـ است. در آن زمان ایمان کسی که پیش از قیام آن حضرت با شمشیر، ایمان نیاورده است برای او سودی نخواهد داشت؛ اگرچه به پدران آن حضرت که پیش از او بودند، ایمان آورده باشد.(کمال الدین و تمام النعمه؛ ج 1، ص 18 و ج 2، ص 336، ح 8.

    ویرایش توسط حلمـا : ۱۳۹۱/۰۸/۲۱ در ساعت ۲۱:۴۲


    ذکر تعجیل فرج رمز نجات بشر است

    ما بر آنیم که این ذکر جهانی بشود



  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    219
    حضور
    3 روز 1 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    717



    نقل قول نوشته اصلی توسط اندیشمند نمایش پست ها
    عبدالله بن فضل هاشمی روایت کرده است:

    از امام صادق(علیه السلام) شنیدم که می فرمود: همانا برای «صاحب الامر» غیبتی تخلف ناپذیر است، به طوری که اهل باطل در آن تردید می کنند.

    عرض کردم: یابن رسول الله! چرا غیبت می کند؟
    فرمود: به علتی که به ما اجازه نداده اند آشکار سازیم.
    عرض کردم: چه حکمتی در غیبت اوست؟
    فرمود: همان حکمتی که در غیبت حجّت های پیش از او بوده است. حکمت غیبتِ قائم بعد از آمدن خود او ظاهر می شود، چنان که حکمت سوراخ کردن کشتی توسط خضر و کشتن آن بچه و تعمیر دیوار، برای حضرت موسی(علیه السلام)ظاهر نگشت، مگر موقعی که خواستند از هم جدا شوند.[1]

    تشکر از جوابتون.

    اما در مورد این حدیث دو مساله وجود داره؛ یکی اینکه میگن این تنها حدیث هست که در مورد سر بودن غیبت صحبت شده و دوم سلسله روایتش هست که میگن مشکل داره :

    سندی که شیخ صدوق ارائه کردن به این صورته : أبو جعفر محمد بن على بن بابويه (شیخ صدوق)، قال ابن عبدوس، عن ابن قتيبة، عن حمدان بن سليمان، عن أحمد ابن عبد الله بن جعفر المدائنى، عن عبد الله بن الفضل الهاشمي


    که در این سلسله، "أحمد ابن عبد الله بن جعفر المدائنى" راوی مجهوله و سندیت این روایت مشکل میخوره. شما روایت مشابه دیگه ای برخورد داشتین؟


    در باقی قسمتها، مطلبی که شما بیان کردین، دال بر اینه که یاران حضرت محدوده و اگه فرضا به تعداد مشخصی برسه، حضرت ظهور میکنن. اما اون تعداد مشخص واقعا کم هست، پس چرا از واژه ی "مردم" استفاده شده؟ آماده بودن مردم با وجود این مساله زیر سوال نمیره؟ لااقل به عنوان شرط اصلی ظهور؟


    در مورد آیه ای که آوردین هم زیاد متوجه نشدم با امادگی مردم و ظهور حضرت ارتباط دقیقش چی بود؟ و چطور به ظهور حضرت اشاره میکنه در حالیکه روایات زیادی وجود داره مبنی بر اینکه بعد از حضرت تا قیامت هم فاصله زمانی وجود داره؟

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود