صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا بلايى كه به مؤمن مى‏رسد، به خاطر گناه است

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    جانم فدای رهبر
    نوشته
    115
    حضور
    4 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    25
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    382

    آيا بلايى كه به مؤمن مى‏رسد، به خاطر گناه است




    آيا بلايى كه به مؤمن مى‏رسد، به خاطر گناه است
    ابو الصباح» گويد به حضرت صادق- عليه السّلام- عرض كردم: آيا بلايى كه به مؤمن مى‏رسد، به خاطر گناه اوست؟ فرمود:
    «نه بلكه به خاطر اين است كه خداوند متعال ناله و شكايت و دعايش را بشنود تا برايش حسنه بنويسد و گناهانش را محو نمايد. همچنان كه برادر مؤمن از برادرش عذر خواهى مى‏كند، خداوند متعال نيز از بنده مؤمنش عذر خواهى كرده مى‏فرمايد: به عزّتم قسم! كه تو را به خاطر حقارت و ذلّتت فقير نكردم، پرده را كنار بزن، در اين هنگام پرده را كنار زده، پاداش الهى را كه مى‏بيند، مى‏گويد: پروردگارا! آنچه را كه از من بازداشتى، بر ضررم تمام نشده است».
    «هيچ قومى را خداوند متعال دوست ندارد مگر آنكه آنها را به بلا مبتلا مى‏نمايد».
    «همانا پاداش بزرگ، با بلاى بزرگ همراه است».
    «خداوند متعال مى‏فرمايد: برخى از بندگان من دينشان پايدار نمى‏ماند مگر آنكه غنى و تندرست باشند، من هم از اين راه، آنان را مى‏آزمايم در مقابل برخى از بندگانم، دينشان پايدار نمى‏ماند مگر آنكه فقير و مسكين و داراى بدنى مريض باشند، اينان را هم از اين راه آزمايش مى‏نمايم، در نتيجه دينشان برايشان برقرار مى‏ماند».
    «خداوند سبحان از مؤمن عهد گرفت كه سخنش تصديق نشود و از دشمنش انتقام نگيرد».
    «هر گاه خداوند متعال بنده‏اى را دوست بدارد، او را در بلا غوطه‏ور مى‏سازد كه وقتى دعا كرد مى‏گويد: لبيك اى بنده‏ام! من بر درخواست تو قدرت دارم اما آنچه برايت ذخيره ساخته‏ام بهتر است».


  2. صلوات ها 17


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    352
    حضور
    3 روز 46 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2573



    حالا از کجا بفهمیم از عذابه یا از دوست داشتن خداست اون بلا؟
    چون من نوعی نمیتونم بگم مطلق خوبم یا بدم. به هرحال هم کار خوب دارم هم کار بد.
    شهید آوینی : ما شهادتی بی درد می خواهیم حال آنکه شهادت را جز به اهل درد ندهند.

  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ورزش،مطالعه،تفریح،فیلم
    نوشته
    394
    حضور
    13 روز 21 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    21
    صلوات
    2303



    نقل قول نوشته اصلی توسط هست هستی نمایش پست ها
    حالا از کجا بفهمیم از عذابه یا از دوست داشتن خداست اون بلا؟
    چون من نوعی نمیتونم بگم مطلق خوبم یا بدم. به هرحال هم کار خوب دارم هم کار بد.
    بنظر من هر انسانی دیگه می فهمه چه کارای کرده یا نه
    هیچ کدوممون از دنیای اخرتمون خبر نداریم حتی از امتحان های خدا
    ولی دیگه می فهمیم چی گناهه چی گناه نیس
    اگر من انسان بتونم نفس خودم رو کنترل کنم کارهای حرام رو انجام ندم و واجبات رو انجام بدم مطمعنا می فهمیم که این ازمایش هست یا عذابه
    بنظر من خداوند همه بشر رو دوست داره ولی هر کاری هم تاوانی داره اینطور نیس یه کار اشتباه کردی دیگه همه چی فراموش بشه بلکه خدا دوست داره ما مثل روز اول باشیم
    یه لباس سفید درنظر بگیرید وقتی کثیف بشه چیکارش می کنید
    اونو می ذارین و با زور و فشار بسیار زیاد با اب و صابون تمییزش می کنیم اونقدر فشارش میدیم اونقدر زیر اب تحت فشارش قرار میدیم تا مثل اول بشه
    البته باید دقت کنیم بعضی لک ها هم هیچ وقت پاک نمی شن یا دیر پاک می شن پس درجه فشار و زور رو باید بیشتر کرد
    ولی اگر یه پیراهنی دیگه کثیف کثیف شد دیگه کارش نداریم و می گیم بذار کثیفتر هم بشه این دیگه پاک نمی شه
    ولی به این واقعیت خودم رسیدم تو دنیا هر کاری بنا به هدفت یه عکس العملی داره یه بازتابی داره اگر یه سیلی یه بچه رو بزنی یه روزی ممکنه یکی یه سیلی به گوش بچت بزنه
    چند روز پیش داشتم با دوستام می دویدم که یدفعه یه ماشینی اومد با سرعت رو یکی از دوستام اب ریخت اونم مداح اهل بیت هست ایشون گفت یه روزی همین کارو سر یکی دراوردم
    البته قرار نیس هر چیزی مثل همون چیزه باشه این بر می گرده به اگاهی و شناخت انسان
    خود من یه شب یه دروغی گفتم فرداش پشت سر هم کارام گره می گرفت یدفعه تو ذهنم افتاد که این بخاطر دیشبه
    امتحان های خدا هم همیشه در زمانی اتفاق می افته که با خودمون می گیم من دیگه نمی تونم دستور خدا رو انجام بدم
    یا علی

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن، اهل بيت
    نوشته
    2,058
    حضور
    15 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17932



    حضرت علي(ع) فرموده‌اند كه « اگر فردي مومن راستيني است، بلايي كه بر سرش مي‌آيد براي امتحان وي است، اگر پيامبر يا وصي وي است اين بلا باعث ارتقاء درجه‌اش مي‌شود و اگر ظالم باشد باعث توبيخ وي و كفاره گناهانش مي‌شود.»

    از خلق جهان کناره کردیم *

    سر رشته عقل پاره کردیم *

    کس چاره ما نکرد و ما خود *

    بی منت خلق چاره کردیم *

    ننمود رهی بجز ره عشق *

    هر چند که استخاره کردیم*

  9. صلوات ها 9


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    352
    حضور
    3 روز 46 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2573



    نقل قول نوشته اصلی توسط سادات نمایش پست ها
    اگر فردي مومن راستيني است،
    خب مااکثرا مومن راستین نیستیم. بالاخره گناهای روزمره رو داریم.
    نقل قول نوشته اصلی توسط سادات نمایش پست ها
    اگر پيامبر يا وصي وي است اين بلا باعث ارتقاء درجه‌اش مي‌شود و اگر ظالم باشد باعث توبيخ وي و كفاره گناهانش مي‌شود.»
    مثلا یه شخصی که حدود گناهاش تقریبا مثل ماست به بلا دچار میشه ولی مانمیشیم یا بالعکس.
    یعنی راهی نیست که بفمیم به خاطر دوست داشتن خدا بوده یا عقوبت گناهانمون؟ یا بلا به خاطر کدوم گناهمون بوده؟
    شهید آوینی : ما شهادتی بی درد می خواهیم حال آنکه شهادت را جز به اهل درد ندهند.

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن، اهل بيت
    نوشته
    2,058
    حضور
    15 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17932



    در بین مردم این جمله معروف است که وقتی برای کسی مشکلی پیش می‎آد بهش می‎گن؛ خواست خدا بوده، خدا اینطور مقدر کرده و... . حال آن که همیشه اینطور نیست چرا که در مواردی، مشکلاتی که پیش می‎آید، نتیجه اعمال خود ماست و از طرف خدا نیست.

    امتحان اعم از عقوبت است. یعنی گاهی امتحان، با عقوبت و گاه با نعمت است. یعنی گاهی انسان، توسط خوشی‎ها و شادی‎ها امتحان می‎شود و گاهی توسط غم و اندوه. گاه توسط شفا گرفتن از بیماری و گاه به واسطه رحلت و از دست دادن عزیزان. به هرحال انسان به انحاء مختلف مورد امتحان قرار می‎گیرد.

    اما این سوال همیشه مطرح است که از کجا متوجه شویم که مشکلات و ناملایماتی که بر ما وارد می‎شود؛ امتحان است یا عقوبت؟!

    خدای متعال در قرآن کریم می‎فرماید:

    «وَ ما اَصابَکُمْ مِنْ مُصِیبَهٍ فَبِما کَسَبَتْ اَیْدِیکُمْ وَ یَعْفُو عَن كَثِیرٍ؛(1) و آنچه از مصیبت‏ها به شما برسد به خاطر گناهانى است كه خود كسب كرده‏ اید، و از بسیارى نیز در مى‏گذرد.

    در آیه کریمه خداوند به این مسئله صراحت دارد که بسیاری از مصیبت‎ها و بلایا به خاطر گناهانی است که مرتکب می‎شویم و در آخر آیه این نکته را متذکر می‎شود که توجه کنیم که تازه خدا بسیاری از گناهان را می‎بخشد وگرنه باید تمام زندگی را در بلا و مصیبت می‎گذراندیم.

    پس اگر انسان گناه و معصیتی انجام داده باشد و بعد از آن دچار مشکلی بشود این مشکل تنبیه است و اگر بدون گناه و معصیت دچار مشکل بشود همانند امامان معصوم (علیهم‎السلام)، امتحان الهی است.


    1. سوره شورا، آیه 30


    از خلق جهان کناره کردیم *

    سر رشته عقل پاره کردیم *

    کس چاره ما نکرد و ما خود *

    بی منت خلق چاره کردیم *

    ننمود رهی بجز ره عشق *

    هر چند که استخاره کردیم*

  13. صلوات ها 9


  14. #7

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    649
    حضور
    5 روز 7 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2877

    سوره هود مرا پیر کرد!!!!




    نقل قول نوشته اصلی توسط هست هستی نمایش پست ها
    دوست داشتن خدا بوده یا عقوبت گناهانمون؟

    عاشق خدا
    ابواسحاق کازرونی:
    اگر بنده به آن رنج و بلا و مصیبت که به وی می رسد صابر

    است، بدان که کفاره گناهان وی است و اگر بدان رنج و بلا و مصیبت که به وی می رسد جزع و
    فریاد و شکایت می کند بدانکه آن عتابی و خشمی است از طرف حق تعالی.

    محمد غزالی : اگر ابواب فتوحات دنیا بر تو گشاده شد، ایمن مباش که از راه راست منحرف
    شدی و اگر درهای محنت و بینوایی باز شد، دل خوش دار که در طریق اولیا قدم نهادی.

    شمس الحق تبریزی:
    جوینده دنیا را از کسب و تجارت چاره نیست و جوینده عقبی را از طاعت و خدمت چاره نیست
    و جوینده علم را از ذلت و غربت چاره نیست
    و جوینده مولا را از بلا و محنت چاره نیست.

    به هر که روی آریم، روی از همه جهان بگرداند.
    گوهر داریم در اندرون،
    به هر که روی آن با او کنیم، از همه یاران و دوستان بیگانه شود.
    پیش ما کسی یکبار مسلمان نتوان شدن.
    مسلمان می شود و کافر می شود، و باز مسلمان می شود،
    و هر باری از او چیزی بیرون می آید تا آن وقت که کامل شود.

    خدای تعالی فرمود : یا دنیا، تلخ باش بر مؤمن تا مزدش دهم.
    یا دنیا، هر که تو را خدمت کند به بندگیش گیر،

    و هر که مرا خدمت کند، تو او را خدمت کن.



    از دستوری که در لینک زیر قرار دادم میتونید استفاده کنید

    http://www.askdin.com/thread21100.html
    ویرایش توسط اویس قرنی : ۱۳۹۱/۰۸/۰۴ در ساعت ۱۳:۴۳

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    74
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    278



    من فکر میکنم تشخیصش کار سختی باشه شاید الان کسی بگه من خودم رو میشناسم راحت میتونم بفهمم این بلا از برای چه بوده ولی موقعش که برسه ......
    بلا نوعی رحمت خداست و امتحان الهی!
    زندگانی با همین غم ها خوش است
    با همین بیش و همین کم ها خوش است
    زندگی کردیم و شاکی نیستیم
    بر زمین خوردیم و خاکی نیستیم

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    1,483
    حضور
    25 روز 18 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    2
    گالری
    1
    صلوات
    7713



    نقل قول نوشته اصلی توسط هست هستی نمایش پست ها
    حالا از کجا بفهمیم از عذابه یا از دوست داشتن خداست اون بلا؟ چون من نوعی نمیتونم بگم مطلق خوبم یا بدم. به هرحال هم کار خوب دارم هم کار بد.
    باسلام و احترام
    همه ما می دانیم که بالاخره در طول زندگی دچار لغزشها و خطاهایی شده ایم و گنهکاریم به جز معصومین که از خطا و لغزش مبرا هستند از این رو بلاهایی که بر سر ما می رسد، می توان گفت که جنبه پاکسازی دارد، اما بلا برای اولیای الهی به مصلحت دیگری است و آن ارتقاء درجه یشان می باشد.
    لذا وقتی یزید بن معاویه به امام سجاد علیه السلام رسید این آیه را برای امام خواند: «ما اصابکم من مصیبه فبما کسبت ایدیکم» یعنی هر مصیبتی که به شما می رسد به خاطر اعمالی است که انجام می دهید.
    می خواست با این کار به امام زخم زبان بزند، اما امام سجاد در جوابش فرمودند: این آیه برای ما نیست و در شان ما نمی باشد(زیرا آنها گناهی نکردند که مصیبتی از اعمالشان به آنها برسد) لذا ادامه دادند که بلکه این آیه در شان ماست:
    «ما أَصابَ مِنْ مُصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ‏ وَ لا فِي أَنْفُسِكُمْ‏ إِلَّا فِي كِتابٍ‏ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها إِنَّ ذلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ»
    یعنی همه بلاها و مصیبتهایی که به شما می رسد در نزد خدا محفوظ است و در کتابی نوشته شده است.
    حضرت می خواستند بفرمایند که بلا و مصیبت برای گنه کاران، از اعمالشان است و برای نیکان و اولیای الهی از مقدرات الهی و سبب ارتقاء درجه.



    ویرایش توسط بصیر : ۱۳۹۱/۰۸/۰۴ در ساعت ۰۹:۲۷

  19. صلوات ها 10


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431



    با سلام

    خلاصه کلام اینکه همه اینها آزمایشات و فتن حضرت حق تعالی است که خودش خواسته و هر طور بخواهد عمل میکند و وظیفه ما هم تسلیم و بس .

    در ابتدای دعای عرفه و ندبه که راجع به همین موضوعات است میخوانیم :

    1-الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَیْسَ لِقَضَائِهِ دَافِعٌ وَ لاَ لِعَطَائِهِ مَانِعٌ وَ لاَ كَصُنْعِهِ صُنْعُ صَانِعٍ‏
    ستایش مخصوص آن خدایى است كه هیچكس در عالم سر از حكم و فرمانش نتواند كشید و بخشش او را منع نتواند كرد و هیچ صانعى در آفرینش مانند صنع او پدید نتواند ساخت .


    الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ نَبِيِّهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ تَسْلِيما اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى مَا جَرَى بِهِ قَضَاؤُكَ فِي أَوْلِيَائِكَ الَّذِينَ اسْتَخْلَصْتَهُمْ لِنَفْسِكَ وَ دِينِكَ إِذِ اخْتَرْتَ لَهُمْ جَزِيلَ مَا عِنْدَكَ مِنَ النَّعِيمِ الْمُقِيمِ الَّذِي لا زَوَالَ لَهُ وَ لا اضْمِحْلالَ بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَيْهِمُ الزُّهْدَ فِي دَرَجَاتِ هَذِهِ الدُّنْيَا الدَّنِيَّةِ وَ زُخْرُفِهَا وَ زِبْرِجِهَا فَشَرَطُوا لَكَ ذَلِكَ وَ عَلِمْتَ مِنْهُمُ الْوَفَاءَ بِهِ فَقَبِلْتَهُمْ وَ قَرَّبْتَهُمْ وَ قَدَّمْتَ لَهُمُ الذِّكْرَ الْعَلِيَّ وَ الثَّنَاءَ الْجَلِيَا وَ أَهْبَطْتَ عَلَيْهِمْ مَلائِكَتَكَ وَ كَرَّمْتَهُمْ بِوَحْيِكَ وَ رَفَدْتَهُمْ بِعِلْمِكَ وَ جَعَلْتَهُمُ الذَّرِيعَةَ [الذَّرَائِعَ‏] إِلَيْكَ
    ستايش خاص خدا،پروردگار جهانيان است،و درود و سلام خدا،سلامى كامل،بر سرور ما محمد،پيامبرش و اهل بيت او،خدايا تو را ستايش،بر آنچه به آن‏جارى شد قضاى تو درباره اوليايت،آنان‏كه تنها براى خود دينت برگزيدى،آنگاه كه‏ براى ايشان اختيار كردى،فراوانى نعمت پابرجايى كه نزد توست،نعمتى كه تباهى و نابودى ندارد،پس از آنكه بى‏ميل بودن نسبت به رتبه‏هاى اين دنياى فرومياه،و زيب و زيورش را با آنان شرط نمودى،آنان هم‏ آن شرط را از تو پذيرفتند،و تو هم وفا نمودن به آن را از جانب آنان دانستى،پس قبولشان كردى،و مقرّب درگاهشان نمودى،و براى آنان ياد والا،و ثناى روشن پيش آوردى،و فرشتگانت را بر آنها فرو فرستادى،و به وحى‏ات اكرامشان فرمودى،و به دانشت به آنان عطا كردى،و ايشان‏ را دست آويز به سويت


    فَقُتِلَ مَنْ قُتِلَ وَ سُبِيَ مَنْ سُبِيَ وَ أُقْصِيَ مَنْ أُقْصِيَ وَ جَرَى الْقَضَاءُ لَهُمْ بِمَا يُرْجَى لَهُ حُسْنُ الْمَثُوبَةِ إِذْ كَانَتِ الْأَرْضُ لِلَّهِ يُورِثُهَا مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ الْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ وَ سُبْحَانَ رَبِّنَا إِنْ كَانَ وَعْدُ رَبِّنَا لَمَفْعُولا وَ لَنْ يُخْلِفَ اللَّهُ وَعْدَهُ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ فَعَلَى الْأَطَائِبِ مِنْ أَهْلِ بَيْتِ مُحَمَّدٍ وَ عَلِيٍّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِمَا وَ آلِهِمَا فَلْيَبْكِ الْبَاكُونَ وَ إِيَّاهُمْ فَلْيَنْدُبِ النَّادِبُونَ وَ لِمِثْلِهِمْ فَلْتُذْرَفِ [فَلْتَدُرَّ] الدُّمُوعُ وَ لْيَصْرُخِ الصَّارِخُونَ وَ يَضِجُّ [يَضِجَ‏] الضَّاجُّونَ وَ يَعِجُّ [يَعِجَ‏] الْعَاجُّونَ أَيْنَ الْحَسَنُ أَيْنَ الْحُسَيْنُ أَيْنَ أَبْنَاءُ الْحُسَيْنِ صَالِحٌ بَعْدَ صَالِحٍ وَ صَادِقٌ بَعْدَ صَادِقٍ أَيْنَ السَّبِيلُ بَعْدَ السَّبِيلِ ،
    پس كشته شد آنكه كشته شد،و اسير گشت آنكه اسير گشت،و تبعيد شد آنكه تبعيد شد،و قضا بر آنان جارى شد به آنچه كه بر آن اميد پاداش‏ نيك مى‏رود،زيرا زمين از خداست،آن را به هركه از بندگانش بخواهد به ارث مى‏دهد،و سرانجام از آن پرهيزگاران است و منزّه است پروردگار ما كه به يقين وعده پرورگارمان انجام‏شدنى است،و خدا هرگز از وعده خويش تخلّف نمى‏كند و او نيرومند حكيم است، پس بر پاكيزگان از اهل بيت محمّد و على)درود خدا بر ايشان و خاندانشان(،بايد گريه‏كنندكان بگريند،و زارى‏كنندگان‏ بر ايشان زارى كنند،و براى مانند آنان بايد اشكها روان شود،و فريادكنندگان فرياد زنند،و شيون‏كنندگان شيون كنند،و خروشندگان بخروشند،حسن كجاست؟حسين كجاست؟فرزندان حسين كجايند؟شايسته‏اى پس از شايسته ديگر راستگويى پس از راستگويى ديگر،راه از پس راه كجاست؟


    ربنا ولا تحمل علینا اصرا کما حملته علی الذین من قبلنا .


  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود