جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ازدواج امام حسن(ع)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    کتاب خوانی
    نوشته
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2

    مطلب ازدواج امام حسن(ع)




    با سلام با علم به اینکه امامان ما سفارش زیادی به انتخاب همسر داشته اند و خود نیز از علم امامت بهره داشته اند دلائل ازدواج امام حسن مجتبی با جعده چه چیزی بوده است


    کارشناس بحث : شعیب

    ویرایش توسط محمدی : ۱۳۹۲/۰۶/۱۸ در ساعت ۱۳:۲۶

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    با سلام
    برای رهیافت به جواب به سه مطلب می پردازیم
    1.با توجه به فرهنگ آن روزگار، ازدواج‏ها تنها بر اساس رعايت تناسب و هم كفو بودن انجام نمى‏ پذيرفت؛ بلكه گاهى براى اداى احترام به يك شخصيت‏ و يا براى ابراز علاقه يك قبيله به قبيله ديگر و يا جلوگيرى از انتقام قبيله‏اى صورت مى‏گرفت. به طورى كه اگر طرف مقابل نمى‏پذيرفت، به عنوان رد احترام و گاهى در حد اعلان تنفر و جنگ بود. بنابراين اگر چه برخى ازدواج‏ها، براى امامان معصوم بسيار سنگين بود؛ ولى بزرگوارى شخصيت ايشان موجب مى‏شد كه آن را بپذيرند. البته آنچه گفته شد، از نگاه زمينى و روابط اجتماعى بود؛ اما از ديد ديگر اين نوع‏ ازدواج‏ها، يك امتحان الهى براى امت اسلام بود تا بيش از پيش، خيانت و پستى بدخواهان و مظلوميت و بزرگوارى معصومان در طول تاريخ نشان داده شود؛ چنان كه براى پيامبران گذشته نيز گاهى چنين ازدواج‏هاى ناموفق رخ مى‏داد. قرآن درباره همسران نوح و لوط فرموده است: «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذِينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ كانَتا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبادِنا صالِحَيْنِ فَخانَتاهُما فَلَمْ يُغْنِيا عَنْهُما مِنَ اللَّهِ شَيْئاً وَ قِيلَ ادْخُلاَ النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِينَ»؛ (1)
    ؛ «خدا براى كسانى كه كفر ورزيده‏اند، زن نوح و زن لوط را مثل آورده كه هر دو در نكاح دو بنده از بندگان شايسته ما بودند و به آنها خيانت كردند و كارى از دست آنها در برابر خدا ساخته نبود و گفته شد با داخل شوندگان، به آتش داخل شويد».
    بنابراين امكان دارد، برخى بتوانند ارتباطى نزديك - همچون ارتباط زناشويى با پيامبر يا امام داشته باشند؛ اما با سوء اختيار خود، به راه كفر و گناه بروند و گرفتار بدفرجامى شوند كه «جعده» نيز اين چنين بود. او به امام خيانت كرد و چون امام الگوى مردم بود، تا لحظه آخر با او رفتار عادى داشت و از علم لدنى خود استفاده نكرد.
    2.درست است که امام حسن علم لدنی داشته و می دانسته که عاقبت "جعده" چگونه خواهد شد اما ائمه ما ملزم به رعایت ظاهر بوده و از علم غیب خویش در امور عادی زندگی استفاده نمی کردند.
    3.در جريان ازدواج امام حسن با جعده آمده که اميرالمومنين(ع) دختر سعيد بن قيس(برادر اشعث) را برای امام حسن خواستگاری نمود، وقتی اشعث از اين جريان مطلع شد نزد سعيد رفت و او را از اين کار منصرف نموده و دختر سعيد را به عقد پسر خود درآورد، بعد از آن نزد اميرالمومنين آمد و اعلام کرد که دختری را که برای حسن خواستگاری نموده ايد زن پسر من است. در آنجا با اصرار دختر خود را به عقد امام حسن درآورد.(2)


    منابع :
    ا.تحريم(66)، آيه 10
    2.
    مفيد، ج‌ 2، ص‌ 16؛ ابن‌شهر آشوب‌، ج‌ 3، ص‌ 202؛ اربلی‌، ج‌ 2، ص‌ 138ـ139؛ طبرِسی‌ ج‌ 2، ص‌ 13

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    علاقه
    تعجب از اینهمه نادانی نادانی خودم و دیگران
    نوشته
    138
    حضور
    3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    329



    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها
    درست است که امام حسن علم لدنی داشته و می دانسته که عاقبت "جعده" چگونه خواهد شد اما ائمه ما ملزم به رعایت ظاهر بوده و از علم غیب خویش در امور عادی زندگی استفاده نمی کردند.
    3.در جريان ازدواج امام حسن با جعده آمده که اميرالمومنين(ع) دختر سعيد بن قيس(برادر اشعث) را برای امام حسن خواستگاری نمود، وقتی اشعث از اين جريان مطلع شد نزد سعيد رفت و او را از اين کار منصرف نموده و دختر سعيد را به عقد پسر خود درآورد، بعد از آن نزد اميرالمومنين آمد و اعلام کرد که دختری را که برای حسن خواستگاری نموده ايد زن پسر من است. در آنجا با اصرار دختر خود را به عقد امام حسن درآورد.(2)
    من چند سؤال داشتم:
    1) اگر قرار است امامان شیعه ملزم به رعایت ظاهر باسند دیگر چه نیاز که علم لدنی داشته باشند؟ و اگر پاسخ داده شود، از این علم بعضی از مواقع استفاده می کنند، خب چرا حسن بن علی از این علم برای ازدواج با جعده استفاده نکرد؟
    2) آیا علی بن ابیطالب بخاطر رعایت اصول اخلاقی راضی شده است تا حسن بن علی با جعده ازدواج کند؟ و یا اصول شرعی و یا سیاسی؟ لطفا ارتباط این ازدواج را با هریک از این اصلول روشن سازید؟
    ویرایش توسط جویا : ۱۳۹۱/۰۸/۱۳ در ساعت ۰۶:۰۱
    کمتر اثبات کن! بیشتر بیاموز!

  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,740
    حضور
    11 روز 11 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    141
    گالری
    208
    صلوات
    8477



    نقل قول نوشته اصلی توسط جویا نمایش پست ها
    من چند سؤال داشتم:
    1) اگر قرار است امامان شیعه ملزم به رعایت ظاهر باسند دیگر چه نیاز که علم لدنی داشته باشند؟ و اگر پاسخ داده شود، از این علم بعضی از مواقع استفاده می کنند، خب چرا حسن بن علی از این علم برای ازدواج با جعده استفاده نکرد؟
    2) آیا علی بن ابیطالب بخاطر رعایت اصول اخلاقی راضی شده است تا حسن بن علی با جعده ازدواج کند؟ و یا اصول شرعی و یا سیاسی؟ لطفا ارتباط این ازدواج را با هریک از این اصلول روشن سازید؟
    سلام علیکم
    امامان ما استفاده از علم غیب (پیش بینی آینده) جر در موارد بسیار مهم را اصلا صلاح نمی دانستند که حق هم همین است. اصولا رهبران از بسیاری از ااطلاعاتی که دارند در بخوردهایشان با افراد چشم می پوشند! حتی پدر یک خانواده در برخوردش با بچه هاش این گونه عمل میکنه!


  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431



    نقل قول نوشته اصلی توسط جویا نمایش پست ها
    من چند سؤال داشتم: 1) اگر قرار است امامان شیعه ملزم به رعایت ظاهر باسند دیگر چه نیاز که علم لدنی داشته باشند؟ و اگر پاسخ داده شود، از این علم بعضی از مواقع استفاده می کنند، خب چرا حسن بن علی از این علم برای ازدواج با جعده استفاده نکرد؟ 2) آیا علی بن ابیطالب بخاطر رعایت اصول اخلاقی راضی شده است تا حسن بن علی با جعده ازدواج کند؟ و یا اصول شرعی و یا سیاسی؟ لطفا ارتباط این ازدواج را با هریک از این اصلول روشن سازید؟



    با سلام

    قبلا مکرر بحث شده :

    http://www.askdin.com/thread20191-2.html

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,006
    حضور
    69 روز 20 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    28
    گالری
    50
    صلوات
    6217



    چرا و چگونه امام حسن(ع) با جعده ازدواج كرد؟ سرنوشت جعده چه شد و قبرش كجاست؟ آيا تا آخر عمرش تنها زندگي كرد يا اين كه ازدواجي هم كرد؟
    در اين باره به چند مطلب لازم است دقت کنید:
    با توجه به فرهنگ آن روزگار، ازدواج‏ها تنها بر اساس رعايت تناسب و هم كفو بودن انجام نمى‏پذيرفت؛ بلكه گاهى براى اداى احترام به يك شخصيت‏ و يا براى ابراز علاقه يك قبيله به قبيله ديگر و يا جلوگيرى از انتقام قبيله‏اى صورت مى‏گرفت. به طورى كه اگر طرف مقابل نمى‏پذيرفت، به عنوان رد احترام و گاهى در حد اعلان تنفر و جنگ بود. بنابراين اگر چه برخى ازدواج‏ها، براى امامان معصوم بسيار سنگين بود؛ ولى بزرگوارى شخصيت ايشان موجب مى‏شد كه آن را بپذيرند. البته آنچه گفته شد، از نگاه زمينى و روابط اجتماعى بود؛ اما از ديد ديگر اين نوع‏ ازدواج‏ها، يك امتحان الهى براى امت اسلام بود تا بيش از پيش، خيانت و پستى بدخواهان و مظلوميت و بزرگوارى معصومان در طول تاريخ نشان داده شود؛ چنان كه براى پيامبران گذشته نيز گاهى چنين ازدواج‏هاى ناموفق رخ مى‏داد. قرآن درباره همسران نوح و لوط فرموده است: «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذِينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ كانَتا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبادِنا صالِحَيْنِ فَخانَتاهُما فَلَمْ يُغْنِيا عَنْهُما مِنَ اللَّهِ شَيْئاً وَ قِيلَ ادْخُلاَ النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِينَ»؛ تحريم(66)، آيه 10.؛ «خدا براى كسانى كه كفر ورزيده‏اند، زن نوح و زن لوط را مثل آورده كه هر دو در نكاح دو بنده از بندگان شايسته ما بودند و به آنها خيانت كردند و كارى از دست آنها در برابر خدا ساخته نبود و گفته شد با داخل شوندگان، به آتش داخل شويد». بنابراين امكان دارد، برخى بتوانند ارتباطى نزديك - همچون ارتباط زناشويى با پيامبر يا امام داشته باشند؛ اما با سوء اختيار خود، به راه كفر و گناه بروند و گرفتار بدفرجامى شوند كه «جعده» نيز اين چنين بود. او به امام خيانت كرد و چون امام الگوى مردم بود، تا لحظه آخر با او رفتار عادى داشت و از علم لدنى خود استفاده نكرد.
    اما چگونگی این ازدواج : در جريان ازدواج امام حسن با جعده آمده که اميرالمومنين(ع) دختر سعيد بن قيس(برادر اشعث) را برای امام حسن خواستگاری نمود، وقتی اشعث از اين جريان مطلع شد نزد سعيد رفت و او را از اين کار منصرف نموده و دختر سعيد را به عقد پسر خود درآورد، بعد از آن نزد اميرالمومنين آمد و اعلام کرد که دختری را که برای حسن خواستگاری نموده ايد زن پسر من است. در آنجا با اصرار دختر خود را به عقد امام حسن درآورد.(ابی الفرج عبدالرحمن بن جوزی،ص 27) در منابع‌، فرزندی‌ از جعده‌ برای‌ امام‌ حسن‌ گزارش‌ نشده‌ است‌.
    در بيشتر منابع‌ شيعی‌ آمده‌ است‌ كه‌ معاويه‌ با وعده مالِ بسيار و ازدواج‌ با يزيد، جعده‌ را تطميع‌ كرد تا شوهرش‌، امام‌ حسن مجتبي(ع) را که در آن زمان خانه نشين شده بود زهر دهد و او نيز به طمع ثروت زياد و عروس خليفه وقت شدن چنين‌ كرد و بر اثر آن‌ امام‌ را به‌ شهادت‌ رساند (برای‌ نمونه‌ رجوع کنيد به مفيد، ج‌ 2، ص‌ 16؛ ابن‌شهر آشوب‌، ج‌ 3، ص‌ 202؛ اربلی‌، ج‌ 2، ص‌ 138ـ139؛ طبرِسی‌ ج‌ 2، ص‌ 13)
    پس‌ از كارگر افتادن‌ زهر، معاويه‌ به‌ وعده مالی‌ كه‌ به‌ جعده‌ داده‌ بود وفا كرد، ولی‌ به‌ ازدواج‌ او با يزيد رضايت‌ نداد (ابوالفرج‌ اصفهانی‌، ص‌ 48) و به‌ او گفت‌ كه‌ می‌ترسد فرزندش‌، يزيد، را نيز مانند حسن ‌بن‌ علی‌ به‌ قتل‌ برساند (رجوع کنيد به مسعودی‌، ج‌ 3، ص‌ 182؛ طبرسی‌، همانجا). بنا به‌ نقل‌ بعضی‌ از منابع نيز، سم‌ دادن‌ جعده‌ به‌ امام‌ حسن‌ عليه‌السلام‌، به‌ تحريك‌ و دستور يزيد بن‌ معاويه‌ بوده‌ است‌ (رجوع کنيد به ابن ‌ابی ‌الحديد، ج‌ 16، ص‌ 11، به‌ نقل‌ از مدائنی‌؛ ابن‌كثير).
    با توجه به مطالب ذکر شده و اوضاع سياسی اجتماعی آن روز درمی يابيم که جعده و اشعث فريب وعده های معاويه را خورده و نه اينکه جعده عاشق يزيد باشد بلکه چون خليفه آن وقت معاويه بود و می خواست زن پسر خليفه آن روز و خليفه آينده شود دست به چنين کاری زد، و امام در این قضیه فدای توطئه معاویه و یزید شد.
    در مورد سرنوشت جعده و زندگی او پس از امام حسن (ع) هم در تاریخ اینطور آمده است که: جعده‌ پس‌ از امام‌ حسن‌ مجتبي‌ عليه‌السلام‌ دو بارازدواج‌ کرد نخست‌ با يعقوب‌بن‌ طلحه بن‌ عبيدالله‌ (بلاذری، ج‌2،ص‌369) که‌ براي‌ او سه‌ پسر به‌ نامهاي‌ اسماعيل‌،اسحاق‌ و ابوبکر به‌دنيا آورد؛ اسماعيل‌ و اسحاق‌ به‌ هنگام‌ حيات‌ پدر از دنيا رفتند (ابن‌سعد،ج‌5،ص‌123). دومين‌ بار پس‌ از کشته‌ شدن‌ يعقوب‌بن‌ طلحه‌ (متوفي‌ 63) در واقعه حره‌ (همان‌،ج‌3،قسم‌1،ص‌ 152) با عباس‌بن‌ عبدالله‌بن‌ عباس‌ (فرزند ارشد ابن‌عباس‌ مشهور) ازدواج‌ کرد و براي‌ او پسري‌ به‌ نام‌ محمد و دختري‌ به‌ نام‌ قريبه به‌ دنيا آورد که‌ از اين‌ دو نيز نسلي‌ باقي‌ نماند (همان‌،ج‌5،ص‌231). در گزارشها آمده‌ که‌ قريشيان‌ به‌ هنگام‌ مشاجره‌ با فرزندان‌ جعده‌ آنان‌ را «بني‌ مسمة الازْواج‌» (فرزندان‌ زني‌ که‌ همسرانش‌ را مسموم‌ مي‌کند) خطاب‌ مي‌کردند (رجوع کنيد به:ابوالفرج‌اصفهاني،ص 31به بعد‌).
    اما از محل دفن وی ذکری به میان نیامده است.
    ________________
    برای مطالعه بیشتر به این منابع رجوع کنید:
    1. منتهی الآمال، ج اول، چاپ هجرت، از ص 412 تا ص 518
    2. بحارالانوار، ج 43، 44 و 45
    3. اعیان الشیعه
    4. صلح امام حسن نوشته شیخ راضی آل یاسین، ترجمه رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت الله خامنه ای، چاپ اول، 1348 و چاپ دوازدهم سال 1371.
    5. زندگانی امام حسن(علیه السلام) نوشته باقر شریف القرشی، ترجمه فخرالدین حجازی، چاپ سال 1376.
    6. فلسفه صلح امام حسن(علیه السلام)، محمد مقیمی، چاپ اول.

    ویرایش توسط محمدی : ۱۳۹۲/۰۶/۱۸ در ساعت ۱۴:۳۸
    گفتم که مرا برکاتی بفرست
    گفتا که تو اول حسناتی بفرست
    گفتم حسنات من بٌوّد حٌب علی
    گفتا بر جمالش صلواتی بفرست

  13. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود