جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مطالب سخت در مثالهای ساده

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682

    مطالب سخت در مثالهای ساده




    سلام
    برخی مطالب بسیار سخت فهمیده می شوند فلذا باید از روشی ساده برای بیان آن استفاده کرد و این روش همان روش تمثیل است .
    در این تاپیک ما سعی می کنیم تا به فضل الهی یک سری مسائل بغرنج را در بیاناتی ساده بیان کنیم .
    نکته ای که باید آنرا یادآور شویم آنستکه مثالی که زده می شود فقط از جهت مد نظر باید مورد توجه قرار گیرد نه از جهات دیگر . مثلا اگر گفتیم قلب مثل آسمان بیکران است معنایش این نیست دل هم مانند آسمان بالای سر ماست بلکه فقط عظمت این دو شبیه هم است و جهات دیگر مد نظر نیست .

    مطلب اول :
    خدا خود را در خلق به ما نشان داده است
    مثال :
    فرض کنید موجودی باشد که از درک سطح صاف ناتوان است و فقط سطوح منحنی و موجدار را می تواند درک کند حال اگر بخواهید یک دریای آرام کاملا صاف را به او نشان دهید می گوید من چیزی نمی بینم ؟ چرا چون سطح دریا صاف است ( البته از منظر نزدیک ) اما اگر همین دریای صاف ، مواج شود بلافاصله می گوید : دارم می بینم . اینها چی هستند ؟ می گوییم: موج ، می گوید: چه زیبا .
    خدای بی نهایت بحت بسیط را کسی نمی تواند درک کند مگر اینکه در مقام مخلوق مرکب جلوه کند و آنگاه است که می توان اورا درک کرد .
    تفاوت : در مثال دریا و موج ، دریا برای مواج شدن صافیش رااز دست داد اما خدای متعال در مقام ذات خود همچنان بسیط می ماند و خلق در مرتبه مادون جلوه گر می شوند .
    کمک : از تصور خطی دو بعدی پرهیز کنید و در نسبت خدا و خلق خدای بی انباز بحت بسیط را در متن حقایق سه بعدی یا چند بعدی تصور کنید چه اینکه هیچ چیز از نور وجود او خالی نیست لذا تصور خطی صحیح نمی باشد .

    کمک 2 : خدا را در متن حقایق مثل روح در متن جسم تصور کنید . البته منظور از روح جسم مثالی نیست بلکه آن حقیقت بی رنگ بی بو بی شکل بی اندازه است که در متن همه این قالبهای مادی و مجرد است .
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  2. صلوات ها 14


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    مطلب دوم
    مخلوقات سبب در تحقق اراده الهی اند
    مثال
    تصور کنید یک گل را آب داده اید . اگر کسی بگوید دست شما آب داد درست است و اگر بگوید خود شما آب داده اید نیز درست است چرا که دست شما سببی است که شما از آن برای تحقق فعل آب دادن بهره برده اید و چون به شما متصل و نیرومند به قدرت شماست پس نسبت به او عین نسبت به شماست البته درصورتی که از شما مستقل انگاشته نشود . منظور ما از شما ذات و نفس و روح شماست .
    تفاوت:خداوند متعال قادر به تحقق امور بدون اسباب است الا اینکه استفاده از اسباب به حسب تعالیم دینی ما یک سنت الهی است که خدای تبارک و تعالی ابا دارد آنرا بردارد لذا معجزه نوعی خروج از سنت عالم ماده است و جز به اذن او صورت نمی گیرد و اولیاء الهی هم ابا دارند که از اعجاز استفاده کنند .
    والله الموفق

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۱/۰۷/۲۴ در ساعت ۰۹:۳۰
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  5. صلوات ها 12


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    مطلب
    اختیار انسان در طول اختیار خدای متعال است
    مثال
    اگر به یک دانشمندانی که روح را باور ندارد بگویید آیا انسان اختیار دارد می گوید بله در حالیکه منظور او از انسان همین بدن مادی صرف است . اما ما می دانیم بدن انسان روحی دارد که اصل وجود اوست . حال اگر این دو دیدگاه را با هم ترکیب کنیم اینطور می شود :
    انسان اختیار دارد در حالیکه منظور جسم اوست
    انسان اختیار دارد در حالیکه منظور روح اوست
    پس : انسان اختیار دارد در حالیکه منظور جمع جسم و روح است
    اما روح اصل است و جسم فرع
    اختیاری که به ظاهر در جسم مشاهده می شود تجلی اختیار روح است پس اختیار ظاهری او در طول اختیار روح است نه میتوان گفت اختیار ندارد و نه در داشتن اختیار مستقل است . این همان امر بین الامرین است .
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  7. صلوات ها 12


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    مطلب
    تفاوت نگاه الهی با نگاه غیر الهی
    مثال
    یک خودکار دادن به شما و شما فکر می کنید مال کسی است که اصلا دوستش ندارین لذا از اون خودکار هم بدتون می یاد اما ناگهان به شما اطلاع میدن که این خودکار مال کسی است که از همه بیشتر دوستش دارید یکبارگی تمام نفرت شما از خودکار فراموش میشه و تبدیل به نگاهی محبت آمیز میشه

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  9. صلوات ها 11


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    مطلب
    پنهانی خدا در اوج پیدایی
    مثال
    یک صبح زیبا با دوستتون میرید تو یک باغ . ازش می پرسید چه می بینی هرچه می بینی برام بگو او هم شروع میکنه به نام بردن یک یک چیزهایی که می بینه بعد ساکت می شه . شما می گویید : خب دیگه؟ میگه دیگه چیزی نیست همه چی رو اسم بردم . بهش میگی یک چیز خیلی واضح رو فراموش کردی . میگه چی ؟ میگی دقت کن . هرچه نگاه و دقت میکنه چیزی نمی بینه . میگه : نه چیزی نیست . میگی خیلی روشنه . میگه : نه نه . آخر سر مجبور میشی خودت اسم اون چیز روشن رو ببری . میگی : نور نور خورشید عالمتاب چیزی که همه اشیاء رو روشن کرده تا تو ببینی و نام ببری . الله نورالسماوات والارض ای نور وجودهم
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  11. صلوات ها 8


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    78
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    327



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    الله نورالسماوات والارض
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    نور نور خورشید عالمتاب
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    پنهانی خدا در اوج پیدایی

    نیکویی وی پردۀ نیکویی وی است و پدید آمدن وی سبب ناپدیدی وی است و آشکار شدن وی سبب پنهان شدن وی است ؛
    چنان که آفتاب اگرچند اندکی پنهان شد، بسیار آشکارا شد و چون سخت پیدا شد، اندر پرده شد.
    پس روشنی وی پردۀ روشنی وی است.

    "قصه ی زندۀ بیدار"، ابن سینا

    این مثال جناب بوعلی هم ناظر به همین مطلب است؟
    اگر ممکن است توضیح دهید.

    وقتـی تو نیســتی
    نه هســت های ما
    چـونانـکه بایــدند
    نه بایـــدها...
    هر روز بــی تــــو
    روز مبـــاداســت!

  13. صلوات ها 8


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط mohammadali نمایش پست ها
    نیکویی وی پردۀ نیکویی وی است و پدید آمدن وی سبب ناپدیدی وی است و آشکار شدن وی سبب پنهان شدن وی است ؛ چنان که آفتاب اگرچند اندکی پنهان شد، بسیار آشکارا شد و چون سخت پیدا شد، اندر پرده شد. پس روشنی وی پردۀ روشنی وی است.
    سلام
    کلام بزرگی مثل ابن سینا را نباید کودک دبستانی مثل حقیر توضیح دهد در عین حال در حد شان ناچیز خود عرض می شود :
    نیکویی وی یعنی نیکویی تجلی او در مقام نازلتر که حجاب و پرده می شود بر نیکویی و حسن او در مقام بالاتر و منظور از پدید آمدن تجلی و آشکار شدن است نه بوجود آمد یعنی تجلی او در مقام اوصاف و افعال حجاب بر ظهور ذاتی است چه اینکه ذات به خودی خود آشکار آشکار است اما تجلی در مقام فعل باعث انصراف توجه بدان شده و از ذات معرض می گردد ، خورشید اگر اندکی پنهان شد یعنی پنهان شدن خورشید ذات در پس پرده صفات و افعال چه اینکه مادون ذات در قیاس با آن تاریکی است و چون نور پنهان شد تاریکی خودنمایی می کند و این خود ، بسیار آشکار شدن در مقام صفات و افعال است و چون سخت آشکار شد اندر پرده شد به جهت آنستکه شی بسیار آشکار اغلب مورد غفلت قرار می گیرد و از توجهات مختفی می گردد همچون مثال بالا که زدیم .
    والله الموفق

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۱/۰۷/۲۷ در ساعت ۱۳:۴۱
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    تنهایی
    نوشته
    503
    حضور
    12 روز 6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3520



    با سلام خدمت استاد حامد عزیز

    یه مثال هم من به ذهنم رسید البته مثل معروف مرات بین خدا و تمام هستی بود ولی راجع به مسئله ولایت هم شاید بشه مطرحش کرد...
    وقتی آینه ای رو جلو نور خورشید میگیرم هر کس نگای آینه کنه خورشید رو می بینه داخل آینه .... تمام خصوصایت نور خورشید رو داره اما مستقل از نور خورشید نیست.
    در تعابیر یکی از بزرگان دیدم فرموده بود وقتی خدا ولایت رو به کسی میده اینجور نیست که یه قسمت هستی ولایت دست خودش هست یه قسمت هستی ولایت دست رسول یا امامش هست این باعث تفویض میشه که اشتباه هست.
    اون ولی مطلق همون آینه هست که نور داره اما نورش از خودش نیست. ازون طرف انقدر هم سطح پائین نیست که بگیم اون ولی هیچی نیست نه؟! انقدری که آینه ای شده از تمام خلق بالاتره و ملجاء و پناه خلق باید باشه و اونقدری که تو نور افشانی مستقل نیست از خالق پائین تر هست.....
    استاد اگه ایرادی داره شما اصلاحش کنید.
    ویرایش توسط مفتقر : ۱۳۹۱/۰۸/۲۵ در ساعت ۰۰:۱۹
    زهی مصطفی (ص) که در عین صفا از همه ی خیال ها فارغ...

  19. صلوات ها 6


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    مطلب :
    آیه : لایسئل عما یفعل و هم یسئلون
    از آنچه خدا انجام می دهید پرسش نمی شود در حالیکه از بندگان می پرسند
    از آن آیات سختی است که شاید بتوان با این مثال ساده حلش کرد :
    دوربینی دستی را نشان می دهد که با یک تیغ شکمی را می برد . در حال بریدن شکم آه و ناله فرد به گوش می رسد و خون همه جا را فرا می گیرد حس بسیار بدی به شما دست می دهد . شما نسبت به آن دست حالت انزجاری پیدا می کنید . در این هنگام دوربین عقب می رود تا شما کل صحنه را مشاهده کنید . مشاهده کل صحنه شما را به وادی تعجب می اندازد . یک دکتر زن جراح در یک بیمارستان صحرایی بدون هیچ وسیله جراحی و در حالیکه صدای انفجار خمپاره و توپ به گوش می رسد در حال خارج کردن تیری است که به شکم یک رزمنده فرو رفته است .
    نگاه و احساس شما نسبت به قضیه کاملا تغییر می کند .
    بله در نگاه ظاهری جزئی بین افعالی که متعلق به بندگان است ممکن است خوب یا بد و شایسته حساب باشد اما همان افعال از آن جهت که در یک نظام گسترده تر فعل خداست دیگر قابل پرسش نیست چون تمامش علم و حکمت و زیبایی است
    والله الموفق

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۱/۱۱/۰۵ در ساعت ۰۹:۰۲
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  21. صلوات ها 5


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود