صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: برده داري و قرآن؟؟كنيز و صدراسلام؟؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علم و تحقيق درمورد انسان و سرنوشت انسان دردست کیست
    نوشته
    642
    حضور
    15 روز 14 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1302

    برده داري و قرآن؟؟كنيز و صدراسلام؟؟




    بنام او

    دوستي كنارمن است كه دو سوال دارد كه خود پاسخهاي درست آنها را نميدانم واميدواراست كه درهمين مكان پاسخش را دريافت نمايد..
    1 آيا درقرآن مطلبي درمورد قانون برده داري وجود دارد يا خير؟؟
    {كدام سوره و كدام آيه يا آيات؟؟}

    و2 كنيزدرصدراسلام به چه معنا و با چه كاربردي بوده است؟؟

    باسپاس..


    کارشناس بحث : میقات


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۷/۲۲ در ساعت ۱۳:۰۷
    باعرض معذرت وبدلیل مشکلات فنی دربرقراری ارتباط سریع،ممکن است پاسخگویی به نقل قولهانیزباتاخیرهمراه شوند.


  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    با سلام و درود

    1. در قرآن از کنیز و عبد، با تعبیر ملک یمین یاد شده است و احکامی در این خصوص آمده است:

    «مَلَكَتْ أَيْمانُكُم»‏ (نساء، 3 و 24 و 25 و 36؛ نور، 33 و 58؛ روم، 28)
    «مَلَكَتْ يَمينُك»‏ (احزاب، 50 و 52)
    «مَلَكَتْ أَيْمانُهُم»‏ (مومنون، 6؛ نحل، 71؛ احزاب، 50؛ معارج، 30)
    «مَلَكَتْ أَيْمانُهُن»‏ (نور، 31؛ احزاب، 55)

    البته بیشتر احکام مربوط به آنها، در قالب روایات معصومین علیهم السلام بیان شده است.

    2. کنیز و عبد، در ملکیت مالک بوده و مانند سایر اموال و دارایی های مالک، قابل نقل و انتقال و خرید و فروش بودند.
    کنیز و عبد، ملکیتی نسبت به خود نداشته و اختیار آنها با مالکشان بوده است. مالک می تواند با کنیز رابطه زناشویی برقرار نموده بدون این که نیاز به عقد ازدواج باشد و یا این که او را به نکاح فرد دیگری درآورد.


    نکته:

    اسلام آورنده و مبدع برده داری نیست و چون نمی توانست یکجا و یکمرتبه آن را بر دارد، با تشریع احکام و به تدریج، دایره آن را محدود و کوچک نمود، و در فرصتهای مختلف نیز توصیه به آزاد کردن آنها کرده است.

    اسلام با بیان احکام برده داری و توصیه های بسیار در آزادسازی آنها ـ حتی در ادای کفارات ـ و تشریع احکامی که سرانجام به آزاد شدن برده منتهی شود، مسیر برچیدن برده داری را طی نموده است.

    اکنون نیز دیگر چنین موضوعی مصداق ندارد.


    برده داري و قرآن؟؟كنيز و صدراسلام؟؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    273
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    578



    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

    و زنان شوهردار نیز بر شما حرام شده است به استثناى زنانى که مالک آنان شده‏اید , این فریضه الهى است که بر شما مقرر گردیده است و غیر از این زنان براى شما حلال است که به وسیله اموال خود طلب کنید در صورتى که پاکدامن باشید و زناکار نباشید و زنانى را که متعه کرده‏اید مهرشان را به عنوان فریضه‏اى به آنان بدهید و بر شما گناهى نیست که پس از تعیین مبلغ مقرر با یکدیگر توافق کنید [که مدت عقد یا مهر را کم یا زیاد کنید] مسلما خداوند داناى حکیم است (24)

    و هر کس از شما از نظر مالى نمى‏تواند زنان آزاد پاکدامن با ایمان را به همسرى درآورد پس با دختران جوانسال با ایمان شما که مالک آنان هستید و خدا به ایمان شما داناتر است از یکدیگرید پس آنان را با اجازه خانواده‏شان به همسرى درآورید و مهرشان را به طور پسندیده به آنان بدهید به شرط آنکه پاکدامن باشند نه زناکار و دوست‏گیران پنهانى نباشند پس چون به ازدواج شما درآمدند اگر مرتکب فحشا شدند پس بر آنان نیمى از مجازات زنان آزاد است این پیشنهاد زناشویى با دختران جوان براى کسى از شماست که از آلایش گناه بیم دارد و صبر کردن براى شما بهتر است و خداوند آمرزنده مهربان است (25)
    آیات مبارکه سوره نساء

    این آیات برای شخص بی زن که
    از نظر مالى نمی‏تواند زنان آزاد پاکدامن با ایمان را به همسرى درآورد است . پس با دختران جوانسال آنان را با اجازه خانواده‏شان به همسرى درآورید و مهرشان را به طور پسندیده به آنان بدهید به شرط آنکه پاکدامن باشند نه زناکار و دوست‏گیران پنهانى نباشند
    همانطور که میبینید بسیار واضح است و نوعی نکاح آسان است که مشابه ازدواج دایم است . اما چرا نفرمودند ازدواج کم خرج کنید چون در این ازدواج لازم نیست پس از هر تمتع مهریه بدید .
    پس زندار شدن آسان است اما در صورتی که حکومت عادل باشد وبتواند در این مواقع (
    اگر مرتکب فحشا شدند پس بر آنان نیمى از مجازات زنان آزاد است ) حکم را اجرا کند .
    اما اختلافات سر ازدواج موقت بدون اذن پدر است که در همین آیه (
    پس آنان را با اجازه خانواده‏شان به همسرى درآورید ) جواب اختلافات داده شده است .
    اما داریم عده ای دین را در نظر نمیگیرن و استناد دکتر های غرب و به بی ضرر بودن استمنا(جلق) میکنند و میگویند اگر کم باشه و سعی کند ترک کند و زود ازدواج کند جواب : اسلام هم نگفته ضرر داره (جلق) گفته گناه است و در همین آیه آمده(
    این پیشنهاد زناشویى با دختران جوان براى کسى از شماست که از آلایش گناه بیم دارد) است فلزا چون در این حکومت های مادی اعتنایی به معنویات و وحی نمیشود این امر با دشمنی حاصل نمیشود فلزا( صبر کردن براى شما بهتر است) پس میتوان ظرفیت ها را بالا برد و صبر و پارسایی کرد و (استمنا جلق نکرد) . که دین اسلام در پارسایی و صبر بسیار تواناست (نماز روزه قرآن خواندن) . به امید ظهور امام زمان (عج) موفق باشید .




    [B]میازار موری که دانه کش است //// و یا صبر ایوب (ع)

    »»»»کم گوی و گزیده گوی چون در««««
    جانم فدای سجاده نماز امام علی ولی الله بشود . آمین یا الله

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علم و تحقيق درمورد انسان و سرنوشت انسان دردست کیست
    نوشته
    642
    حضور
    15 روز 14 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1302



    بنام او

    باتشكرازشما..اميدوارم ديگربار تشريف آورده و پاسخهاي شما اساتيد و عزيزان را عينا دراختيارش نهاده تا انشاا...بهره لازم را برده و اگرسوال ديگري داشت و اين موضوع يا تاپيك همچنان موجود بود و با اجازه شما دوستان مطرح نمايد..انشاا..

    باتشكر..

    باعرض معذرت وبدلیل مشکلات فنی دربرقراری ارتباط سریع،ممکن است پاسخگویی به نقل قولهانیزباتاخیرهمراه شوند.


  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علم و تحقيق درمورد انسان و سرنوشت انسان دردست کیست
    نوشته
    642
    حضور
    15 روز 14 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1302



    بنام او

    باعرض سلام مجدد..
    سوالات بعدي اين دوست..

    1 آيا آيه اي درقرآن وجود دارد كه بصراحت برده داري را منع كرده باشد ؟؟
    2 و آيا كاربرد واژه يا اصطلاح كنيز درامروز و اين دوره مانند صدراسلام ميباشد ؟؟
    3 و آيا اگر دراين دوره جنگي پيش آيد و چند زن {چه مسلمان چه غيرمسلمان} به اسارت نيروهاي اسلامي يا پيروز درآيند آيا حكم كنيز را دارند يا اسير جنگي و اين دو چه فرقي باهم خواهندداشت ؟؟


    باسپاس..

    باعرض معذرت وبدلیل مشکلات فنی دربرقراری ارتباط سریع،ممکن است پاسخگویی به نقل قولهانیزباتاخیرهمراه شوند.


  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط نيازمند هدايت نمایش پست ها
    بنام او

    باعرض سلام مجدد..
    سوالات بعدي اين دوست..

    1 آيا آيه اي درقرآن وجود دارد كه بصراحت برده داري را منع كرده باشد ؟؟
    2 و آيا كاربرد واژه يا اصطلاح كنيز درامروز و اين دوره مانند صدراسلام ميباشد ؟؟
    3 و آيا اگر دراين دوره جنگي پيش آيد و چند زن {چه مسلمان چه غيرمسلمان} به اسارت نيروهاي اسلامي يا پيروز درآيند آيا حكم كنيز را دارند يا اسير جنگي و اين دو چه فرقي باهم خواهندداشت ؟؟


    باسپاس..


    با سلام و درود

    1. خیر، البته اسلام هیچ تشویق و توصیه ای هم به برده داری نکرده است، و بر عکس، به مناسبتها و ... به آزادسازی برده توصیه کرده است.

    توجه داشته باشید که ممنوع کردن برده داری در آن زمان، با توجه به جایگاه مهم اقتصادی که در جامعه آن زمان داشته است، تالی فاسدهایی داشته است لذا در قرآن منع نشده است، بلکه ابتدا تایید شده و سپس به تدریج آن را تعدیل نموده تا این که دیگر مصداقی برای آن نیست.


    2. امرزوه مصداقی برای کنیز و عبد نداریم.

    همان طور که عرض شد، با شیوه اصلاحی اسلام، این موضوع به تدریج تعدیل شده و دیگر مصداقی ندارد.


    3. کنیز گرفتن:

    اولا در جنگ است آن هم جنگی که مشروع و با اذن امام معصوم باشد.
    ثانیا در خصوص جنگ با کفار است.
    ثالثا در صورتی که امام معصوم، مصلحت بداند می تواند چنین اجازه ای بدهد یعنی این گونه نیست که در هر جنگی که ویژگی های فوق را داشت پس اسیر و کنیز هم باید گرفت، چه بسا امام زمان(عج) مصلحت ندانند و اصلا چنین اجازه ای هم ندهند.


    ضمنا کنیز احکام خاصی دارد از جمله این که به ملک صاحبش در می آید یعنی مانند سایر اموال و دارایی های صاحبش قابل خرید و فروش است؛ و احکام دیگر که آن را متمایز از اسیر می کند. اسیر آزاد و حر است و کسی مالک او نیست و او صاحب اختیار خودش است.



    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۹/۰۶ در ساعت ۱۹:۳۴
    برده داري و قرآن؟؟كنيز و صدراسلام؟؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    300
    حضور
    14 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    776



    خیلی جالبه تو جنگها زن اون بدبختی رو که کشته میشد میگرفتند و ترتیبشو میدادند و از بچه هاش هم به عنوان برده و کنیز استفاده میکردند اون وقت توقع دارند انسانهای آزاد اندیش و جوانمرد بیان این دین رو قبول بکنند

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    356
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    35
    صلوات
    740



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    ضمنا کنیز احکام خاصی دارد از جمله این که به ملک صاحبش در می آید یعنی مانند سایر اموال و دارایی های صاحبش قابل خرید و فروش است؛ و احکام دیگر که آن را متمایز از اسیر می کند. اسیر آزاد و حر است و کسی مالک او نیست و او صاحب اختیار خودش است.
    من سه سوال دارم:
    1 آیا گرفتن کنیز باید از بین جنگجویان باشد یا میتوان از شهر مسکونی کفار هم کنیز گرفت؟
    2 چرا برده داری تجویز شده در اسلام در نظام ما قانونی نیست؟
    3 میتوان گفت که سید قطب که در کتاب خود برده داری را منسوخ و حرام دانسته یک بدعتگذار و کافر خواند؟


    باتشکر

  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    273
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    578



    نقل قول نوشته اصلی توسط عاشورایی نمایش پست ها
    من سه سوال دارم:
    1 آیا گرفتن کنیز باید از بین جنگجویان باشد یا میتوان از شهر مسکونی کفار هم کنیز گرفت؟


    باتشکر
    در کدام حدیث و آیات قرآن گفته زنان جنگی کنیزند .هیچ فرقی در ازدواج(دایم و موقت) با زن جنگی و زن آزاد نیست . کسی که زن جنگی گرفت همان مهریه و جهیزیه دارد فقط چون دسترسی به اجازه پدرش در ازدواج زن جنگی نیست اجازه خود زن شرط است و یا آزاد کردن او بهتر است .
    [B]میازار موری که دانه کش است //// و یا صبر ایوب (ع)

    »»»»کم گوی و گزیده گوی چون در««««
    جانم فدای سجاده نماز امام علی ولی الله بشود . آمین یا الله

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط hadihama1360 نمایش پست ها
    خیلی جالبه تو جنگها زن اون بدبختی رو که کشته میشد میگرفتند و ترتیبشو میدادند و از بچه هاش هم به عنوان برده و کنیز استفاده میکردند اون وقت توقع دارند انسانهای آزاد اندیش و جوانمرد بیان این دین رو قبول بکنند

    با سلام و درود

    انسان آزاد اندیشی که به دنبال کسب آگاهی و معرفت است، با مطالعات همه جانبه اعم از تاریخی و ... در مورد دین اسلام، برایش روشن می شود که اسلام به وجود آورنده برده داری نیست و هیچ توصیه ای هم در این باره نکرده و چون نمی توانسته یکجا آن را بردارد، تلاش اصلاحی نموده و به تدریج آن را تعدیل نموده تا این که دیگر برداشته شده و کسی غیر از امام معصوم اجازه ندارد آن را ایجاد کند. در مورد امام معصوم هم نمی توانیم بگوییم اگر ایشان بیایند چنین می کنند.

    برده داري و قرآن؟؟كنيز و صدراسلام؟؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. آیا این مورد هم حق تالیف و چاپ محسوب میشه؟؟
    توسط binammm در انجمن حقوق چاپ، تأليف و...
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۵/۱۳, ۱۳:۱۹
  2. چرا شیعیان به حدیث ثقلین عمل نمی کنند؟؟!!
    توسط عمر فاروق در انجمن شیعه شناسی
    پاسخ: 79
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۳/۲۴, ۱۹:۳۹
  3. روزه مستحبی و روزه قضا باهم ؟؟
    توسط H a n a در انجمن متفرقه
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۲/۱۱, ۱۴:۰۲
  4. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۱/۳۰, ۱۸:۴۸
  5. ساخت فلزیاب چه حکمی داره؟؟
    توسط maedeh-r در انجمن ساير موارد
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۱/۱۱, ۱۶:۳۰

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود