جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چه شد که مسجد الاقصی در جای معبد حضرت سلیمان ع ساخته شد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه،سوال،طبیعت،سَحر و هر چیزی که یاداور مالکو صاحبم باشه
    نوشته
    1,212
    حضور
    15 روز 8 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    46
    آپلود
    1
    گالری
    5
    صلوات
    3259

    پرسش چه شد که مسجد الاقصی در جای معبد حضرت سلیمان ع ساخته شد؟




    همون طور که در تاریخ امده در محلی که اکنون مسجد الاقصی و مسجد قبة (قبي السخره) بنا شده قبلا معبد حضرت سلیمان قرار داشته که بارها در طول تاریخ تخریب شد و البته توسط افراد مختلفی بازسازی نیز شد(مثل کورش)
    اما چه شد که در این مکان مسجدی بنا شد؟و اولین بار چه کسی این مسجد رو ساخت؟
    ایا برای ساخت مسجد مجبور شدند اثار باقی مانده از معبد رو از بین ببرند؟(چون حفاری هایی که الان انجام میشه زیر بنای مسجد ـ موتاسفانه البته ـ نشان میده این اثار باقی مانده!پس هنگامی که اقدام به ساخت بنای مسجد کردند هم این اثار وجود داشته!)



    کارشناس بحث : عماد


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۷/۲۴ در ساعت ۰۴:۵۷
    ما دلخوش به سلامی هستیم که پاسخ ان واجب است!السلام علیک یا ابا صالح المهدی!
    یا رب!
    ما رو عامل تعجیل ظهور موعودت قرار بده!
    کمک کن تسکین غم هایش باشیم!
    و خنده ی روی لبهاش!
    نه (پناه بر تو!) اشک گوشه ی چشم هاش!


  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,140
    حضور
    45 روز 20 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10545

    جمع‌بندی




    سؤال:
    چه شد که مسجد الأقصی در جای معبد حضرت سلیمان (علی نبینا و آله و علیه السلام) ساخته شد؟

    پاسخ:

    منظور از مسجد و معبد، یکی است و آن محل عبادت است ، مسجد الأقصی نیز محل عبادت بوده ، بدیهی است که فتوحات اسلامی در زمان خلیفه دوم صورت گرفته و بیت المقدس نیز در این فتوحات تصرف شده است ، اگر بخواهیم بگوییم که اولین مسجد بعد از فتوحات ساخته شده ، یا این که توسط خلیفه دوم ساخته شده است، این با آیات قرآن کریم منافات دارد؛ چون در قرآن کریم، آمده است: «سبحان الذی أسری بعبده لیلاً من المسجد الحرام إلی المسجد الأقصی» (1)
    پس قبل از تصرف بیت المقدس توسط مسلمین این مکان به عنوان مسجد یا محل مقدس از طرف مسلمانان شناخته می‌شده و قرآن نیز به آن صحه گذاشته است، و روشن است که کسی در آن زمان به آن جا نرفته و مسجدی نساخته است
    پس مسجد همان معبد است که نه حضرت سلیمان (علیه السلام)؛ بلکه انبیاء قبلی هم آن را مقدس می دانسته اند حضرت سليمان (علیه السلام) که بنا به گفته قرآن کریم، پيامبر خدا بودند، مسجدی که توسط پيامبران پيشين ساخته شده بود (مسجد الأقصی) را بازسازی نمودند.
    اساس بیت المقدس را سام بن نوح (علیه السلام) پی‌ریزی نمود و سپس داود (علیه السلام) و سلیمان (علیه السلام) آن را بناء و تکمیل کردند. (2)
    داود (علیه السلام) به کمک مهندسین و معماران و چوب‌های جنگلی و ابزاری که از منطقه شمال یعنی لبنان و سوریه امروزی آورده بودند ساختمان معبد بزرگ را در بیت المقدس آغاز نمودند و بر حسب وصیت داود (علیه السلام) فرزندش سلیمان (علیه السلام) ساختمان معبد را به پایان رسانید که به همین جهت به هیکل سلیمان معروف است. (3)
    در جستجوی بیشتری می‌بینیم که زمان ساخت این بناء را بر طبق روایتی از صحیح بخاری 40 سال بعد از مسجد الحرام می‌داند (4) و بنا بر روایت ابن عباس مبنی بر این که مسجد الحرام در زمان حضرت آدم (علیه السلام) بنا شده و ایشان به نماز و طواف در آن جایگاه پرداختند (5)
    اما این مکان تعلق به یهودیان ندارد؛ چون مکان مقدس از آن خداست و درهر زمانی به دین کامل خداوند تعلق دارد، در زمان حضرت موسی و حضرت سلیمان (علیهما السلام) به آن‌ها تعلق داشته است؛ ولی بعد از بعثت حضرت عیسی (علیه السلام) متعلق به دین جدید می‌شود و همین طور در زمان بعثت پیامبر اسلام.
    پس چیزی نبوده که متعلق به یهودیان باشد و از آن‌ها به نسل‌های بعدی ارث برسد و مسلمانان آن را غصب کرده باشند.
    البته بعد از فتح بیت المقدس در آن جا مسجدی بنا شد؛ ولی این، به آن معنا نبوده که ابتدا معبد بوده بعد مسجد شده است؛ چون قبل از ساختن مسجد، در قران اشاره به مسجد بودن آن شده است. البته بعضی می‌گویند این احتمال تقویت شده که محل هیکل بر محل فعلی بنای مسجد منطبق نیست و در فضای باز جنوب شرقی آن قرار دارد. البته مسجد الأقصی با مسجد الصخره که طلایی رنگ است، فرق دارد.
    به هر حال این مکان ارث نیست که بگوییم چون اول حضرت سلیمان (علیه السلام) ساخته پس الان متعلق به یهودیان است چون قبل از سلیمان (علیه السلام) نیز در این مکان محل عبادت بوده و بعد از آن هم خواهد بود و محل عبادت دین کامل هر زمان است.


    منابع:
    1. اسراء: 17/ 1.
    2. ابن جوزی، تاریخ بیت المقدس، تحقیق محمد زینهم محمد عزب، مکتبة اشقافة الدینیه، 526 ش، ص36.
    3. مهندس جمیل موقد خوئی، مسجد الاقصی و بیت المقدس، نمایشگاه و نشر کتاب، قم، ص 16 ـ 14.
    4. همان.
    5. همان.


    ویرایش توسط همکار تدوین : ۱۳۹۴/۰۲/۲۰ در ساعت ۰۷:۱۷ دلیل: ویرایش ویراستار جمع‌بندی‌ها

  5. صلوات ها 6


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود