صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: علم غيب؟! امام علي عليه السلام

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    181
    حضور
    1 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    12
    صلوات
    1625

    علم غيب؟! امام علي عليه السلام




    علم غيب و ويژگي هاي ديگه يك امام چه موقع به امام علي داده شده؟
    درسته شايد اين ويژگي از عصمت ايشون باشه اما به نظرتون از اول تولد به ايشان داده شده؟ در مورد امام هاي ديگه مي شه گفت مطمئنا از اغاز تولد اين ويژگي و خيلي از ويژگي هاي امامت رو داشتند اما ايشان كه زاده ي امام نبودند و تازه چند سال بعد از تولدشون به اسلام ايمان اوردند. با اين حال مي شه گفت اين خصلت ها را از موقع تولد داشتند، يا از موقعي كه به امامت رسيدند. اگرچه به قول كارشناس اعتقادي اين خصلت علم غيب دست خودشون بوده و هر موقع كه صلاح مي ديدند از اون استفاده مي كردند، اما نفرمودند دقيق از چه زماني اين خصلت را پيدا كردند.
    من اين سوال رو از كارشناس اعتقادي و حديث پرسيدم اما هر بار هر دو منو رو پاس دادند به ديگري.


    کارشناس بحث : کریم


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۷/۲۰ در ساعت ۰۲:۳۲

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط fotros نمایش پست ها
    علم غيب و ويژگي هاي ديگه يك امام چه موقع به امام علي داده شده؟
    درسته شايد اين ويژگي از عصمت ايشون باشه اما به نظرتون از اول تولد به ايشان داده شده؟ در مورد امام هاي ديگه مي شه گفت مطمئنا از اغاز تولد اين ويژگي و خيلي از ويژگي هاي امامت رو داشتند اما ايشان كه زاده ي امام نبودند و تازه چند سال بعد از تولدشون به اسلام ايمان اوردند. با اين حال مي شه گفت اين خصلت ها را از موقع تولد داشتند، يا از موقعي كه به امامت رسيدند.
    باسلام
    ما آیات متعددی درقرآن کریم داریم که علم به غیب ونهان را منحصر به خدا کرده است،ولی در آیه 26و27سوره جن یک مورد را استثنائکرده است که اگر خداوند بخواهد رسول الهی را آگاه به غیب می گرداند.
    عالِمُ الْغَيْبِ‏ فَلا يُظْهِرُ عَلى‏ غَيْبِهِ أَحَداً (26)إِلاَّ مَنِ ارْتَضى‏ مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً (27)،خداوند آگاه به غیب است واحدی را بر غیب خود مطلع نمی کند مگر پیامبری که از او خشنود باشد.
    ائمه (ع)به عنوان اوصیای آنحضرت آنچنان که از احادیث بر می آید با خواست الهی مطلع بر غیب می شوند در حدیثی که از امام رضا (ع)در همین رابطه در کتاب بحارالانوار نقل شده همین مساله وجود دارد.
    قال الإمام‏ الرضا عليه السّلام لعمرو بن هذاب عند ما نفى عن الأئمة عليهم السّلام علم الغيب‏ محتجا بهذه الآية: «إن رسول اللّه هو المرتضى عند اللّه، و نحن ورثة ذلك الرسول الذي أطلعه اللّه على غيبه فعلّمنا ما كان و ما يكون إلى يوم القيامة» (بحار الأنوار: 22/12)،امام (ع)در جواب فردی که علم غیب را از امامان نفی می کرد فرمود:رسول خدا فرد مورد رضایت نزد خداوند بود وما ورثه وجانشینان آن رسولی که خداوند او را آگاه به غیبش گردانده بود هستیم وآنچه را که که اتفاق افتاده وتا قیامت اتفاق خواهد افتاد می دانیم .

    نکته دیگری که قابل ذکر است علم به غیب برای امام واجب وضروری نیست بلکه آنچه برای اثبات امامت لازم است علم به احکام ومعارف شریعت است،ابن شهر آشوب می گوید:
    النبي و الإمام‏ يجب أن يعلما علوم الدين و الشريعة و لا يجب أن يعلما الغيب و ما كان و ما يكون‏
    پیامبر وامام واجب است که علوم شریعت ودین را بدانندوواجب نیست که علم به غیب داشته باشند،ودر تمیل این سخن می توان سخن شیخ طوسی را ذکر کردکه می فرماید:و العلم‏ بما يكون لا يكون إلّا للرسول، لقوله تعالى‏ «فَلا يُظْهِرُ عَلى‏ غَيْبِهِ‏ أَحَداً إِلَّا مَنِ ارْتَضى‏ مِنْ رَسُولٍ» [الجن/ 27] و الرسول يطلع الامام‏ ليستدل به على استحقاقه لذلك المقام(کشف المراد)علم به غیب مخصوص پیامبر است واوست که امام را مطلع بر غیب می گرداندتا اسحقاق او برای کسب امامت روشن شود.
    خلاصه
    آنچه از نصوص به دست می آید این علم غیب در زمان امامت است وعلی الظاهر قبل از این دوره این علم وجود ندارد واگر هم باشد ما در نصوص واحادیث موردی در تایید آن نیافتیم.
    علم غيب؟! امام علي عليه السلام
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  5. صلوات ها 10


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    181
    حضور
    1 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    12
    صلوات
    1625



    متشكرم از كارشناس محترم
    طي بررسي هاي كه كردم متوجه شدم از نظر يه گروه اين ويژگي ها از موقعي كه ايشون به امامت رسيدند در موقع غدير خم يا در موقع وفات پيامبر و يا در زمان بعثت به ايشون داده شده، اما از ديد ما شيعه ها و بنا به روايتي از خود امام علي عليه السلام كه متاسفانه عربي اش رو بلد نيستم، من قبل از اين كه گل ادم سرشته بشه، ولي خدا بودم يا همچين مصداقي.
    پس معلوم مي شه از همان اغاز تولد اين ويژگي ها رو داشتند .
    باز هم ممنون

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    649
    حضور
    5 روز 7 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2877



    نقل قول نوشته اصلی توسط fotros نمایش پست ها
    پس معلوم مي شه از همان اغاز تولد اين ويژگي ها رو داشتند .

    الْحـُسـَيـْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ الْمُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عـَنِ الْمـُفـَضَّلِ بـْنِ عـُمـَرَ عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ عِلْمِ الْإِمَامِ بِمَا فِى أَقْطَارِ الْأَرْضِ وَ هـُوَ فِى بَيْتِهِ مُرْخًى عَلَيْهِ سِتْرُهُ فَقَالَ يَا مُفَضَّلُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى جـَعَلَ فِى النَّبِيِّ ص ‍ خَمْسَةَ أَرْوَاحٍ رُوحَ الْحَيَاةِ فَبِهِ دَبَّ وَ دَرَجَ وَ رُوحَ الْقُوَّةِ فَبِهِ نَهَضَ وَ جـَاهـَدَ وَ رُوحَ الشَّهـْوَةِ فَبِهِ أَكَلَ وَ شَرِبَ وَ أَتَى النِّسَاءَ مِنَ الْحَلَالِ وَ رُوحَ الْإِيمَانِ فَبِهِ آمـَنَ وَ عـَدَلَ وَ رُوحَ الْقُدُسِ فَبِهِ حَمَلَ النُّبُوَّةَ فَإِذَا قُبِضَ النَّبِيُّ ص انْتَقَلَ رُوحُ الْقُدُسِ فـَصـَارَ إِلَى الْإِمـَامِ وَ رُوحُ الْقـُدُسِ لَا يـَنـَامُ وَ لَا يَغْفُلُ وَ لَا يَلْهُو وَ لَا يَزْهُو وَ الْأَرْبَعَةُ الْأَرْوَاحِ تَنَامُ وَ تَغْفُلُ وَ تَزْهُو وَ تَلْهُو وَ رُوحُ الْقُدُسِ كَانَ يَرَى بِهِ

    ترجمه روايت شريفه
    :مـفـصـل بن عمر گويد از امام صادق عليه السّلام پرسيدم راجع بدانستن امام عليه السّلام آنچه را در اطراف زمين است ، با اينكه خودش در ميان اتاقى است كه پرده اش انداخته است فرمود: اى مفضل ! خداى تبارك و تعالى در پيغمبر صلى اللّه عليه و آله پنج روح قرار داد: 1ـ روح زندگى كه با آن بجنبد و راه رود 2ـ روح قوه كه با آن قيام و كوشش كند 3ـ روح شـهـوت كـه بـا آن بـخـورد و بـيـاشـامـد و بـا زنـان حـلال خـود نـزديـكى كند 4ـ روح ايمان كه با آن ايمان آورد و عدالت ورزد 5ـ روح القدس كه با آن بار نبوت كشد.
    چـون پـيـغـمـبـر صـلى اللّه عـليـه و آله وفـات كـنـد، روح القدس از او به امام (جانشين ) مـنتقل شود و روح القدس خواب و غفلت و ياوه گرى و تكبر ندارد و چهار روح ديگر خواب و غفلت و تكبر و ياوه گرى دارند و بوسيله روح القدس همه چيز درك مى شود.

    اصول كافى جلد 2 صفحه 17 رواية 3

    اطلاعات بیشتر در لینک زیر

    http://www.askdin.com/thread20926.html




  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,740
    حضور
    11 روز 11 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    141
    گالری
    208
    صلوات
    8477



    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    علم به غیب برای امام واجب وضروری نیست بلکه آنچه برای اثبات امامت لازم است علم به احکام ومعارف شریعت است،
    آنچه از نصوص به دست می آید این علم غیب در زمان امامت است وعلی الظاهر قبل از این دوره این علم وجود ندارد واگر هم باشد ما در نصوص واحادیث موردی در تایید آن نیافتیم.
    سلام علیکم
    با دقت در ادله ای که بعد ملکوتی امام علیه السلام را اثبات می کند، علم غیب، از لوازم وجودی امام از بدو خلقت نورانی و بعد جسمانی و بعد برزخی ایشان است.


  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    اسک دین و اسک دینی ها!
    نوشته
    2,191
    حضور
    300 روز 21 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    12
    صلوات
    5858



    نقل قول نوشته اصلی توسط روح بخش نمایش پست ها
    سلام علیکم با دقت در ادله ای که بعد ملکوتی امام علیه السلام را اثبات می کند، علم غیب، از لوازم وجودی امام از بدو خلقت نورانی و بعد جسمانی و بعد برزخی ایشان است.
    با سلام و خسته نباشید.
    در مورد سخن شما و بقیه قولهائی که در مکتب شیعه به وفور یافت میشود که ائمه ع علم غیب داشتند چند سوال دارم:
    1- چگونه انسانی که از بدو خلقتش علم غیب دارد , برای من که علم غیب ندارم ( بنابراین تفاوتهای زیادی در اعمال و افکارمان خواهیم داشت.) میتواند حجت باشد؟
    2-علم غیب چرا باید از وسایل وجودی امام باشد؟ و اصولا به چه دردی می خورد؟
    توضیح :
    اولاً-وقتی ما معتقدیم که اولیای خدا معصوم بوده اند و ما باید پا جای پای آنها بگذاریم , بعد آنقدر به آنها شاخ و برگ میدهیم که یک انسان معمولی از خیر دنباله رفتن آنها می گذرد و...... .مثلا پیامبری که به قول شما چهل روز میوه بهشتی خورد بعد نطفه حضرت زهرا ع بسته شد , برای یه دختری که تو همین کوچه و بازار با لقمه ای که امروزه میبینید چطوری پاک و ناپاک قاطی شده پرورش پیدا میکنه چگونه میتونه از آن حضرت الگو برداری کنه؟
    ثانیاً-
    علم غیبی که به قول خود شماها معمولا امامان از آن استفاده نمیکردند (مثلا شهادت علی ع و امام حسین ع و وقایعی که در طول زندگی آنها پیش می آمد مثل تفرقه بعد از حضرت رسول ص و...) اصلا چرا باید مطرح بشه جز اینکه آن اثر سوء را داشته باشه که امام را یک موجود ماورائی بکنه و از مردم دور کنه.
    موفق باشید.


    اللهم ارزقنا توفیق الشهاده الجمیلة فی سبیلک و فی لیله القدر المبارک
    و
    احشرنا مع مولانا و سیدنا و حراره قلوبنا و سکینه انفسنا
    سید الشهداء و الاحرار ابا عبدلله
    الحسین علیه افضل الصلوات و السلام


  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    اسک دین و اسک دینی ها!
    نوشته
    2,191
    حضور
    300 روز 21 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    12
    صلوات
    5858



    در ثانی اگه این مطالب درست باشه خوب من که هیچی از شما می پرسم اگر شما هم علم غیب داشتید رفتاری کمتر از امامان می داشتید؟
    اگه ما هم ا زهمه علوم دنیا و آخرت خبر داشتیم شبی 1000 رکعت که سهله شبی 2000 رکعت نماز می خواندیم و ....
    خیلی معذرت میخواهم قصد بی ادبی ندارم ولی اگه شهدای کربلا از بین دو انگشت امام حسین ع بهشت و جهنم را دیدند , در اینصورت فکر میکنم مقام شهدای ایران که خیلیهاشون مبانی و مراتب عرفان و دین را به سختی میشناختند و فقط با اخلاص و محبت به امام و میهنشان پا روی مین میذاشتن باید بالاتر باشه.

    من هدفم از عرایض فوق بی ادبی و یا شک به ساحت مقدس اولیالله نیست و فقط عرض میکنم که مطالبی که مفید نیست و شاید یه زمانی روضه خونها برای گرمی مجالسشون میگفتند را تو شیپور نکنیم.
    یا علی
    ویرایش توسط عارف : ۱۳۹۱/۱۲/۰۸ در ساعت ۱۳:۴۶
    اللهم ارزقنا توفیق الشهاده الجمیلة فی سبیلک و فی لیله القدر المبارک
    و
    احشرنا مع مولانا و سیدنا و حراره قلوبنا و سکینه انفسنا
    سید الشهداء و الاحرار ابا عبدلله
    الحسین علیه افضل الصلوات و السلام


  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,740
    حضور
    11 روز 11 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    141
    گالری
    208
    صلوات
    8477




    با سلام و خسته نباشید.
    در مورد سخن شما و بقیه قولهائی که در مکتب شیعه به وفور یافت میشود که ائمه ع علم غیب داشتند چند سوال دارم:
    1- چگونه انسانی که از بدو خلقتش علم غیب دارد , برای من که علم غیب ندارم ( بنابراین تفاوتهای زیادی در اعمال و افکارمان خواهیم داشت.) میتواند حجت باشد؟
    سلام علیکم
    امامان بزرگوار حجت هستند. حجت دلیلی است که برای محکوم نمودن مخالف، از آن استفاده می شود. اگر کسی ادعا کند من راه هدایت را نمی شناختم به او گفته می شود این انوار مقدس بودند اگر می خواستی می توانستی از آنها بهره بگیری!
    این که این انوار مقدس علم غیب دارند و بر اساس آن از لوح محفوظ مطلع می باشند در نتیجه همه علم شریعت و تفسیر قرآن و از ملکوت عالم مطلع می باشند و آن را در اختیار انسانها قرار می دهند دقیقا در راستای حجت بودن آنها و قطع عذر مخالفین است.

    2-علم غیب چرا باید از وسایل وجودی امام باشد؟ و اصولا به چه دردی می خورد؟
    توضیح :
    اولاً-وقتی ما معتقدیم که اولیای خدا معصوم بوده اند و ما باید پا جای پای آنها بگذاریم , بعد آنقدر به آنها شاخ و برگ میدهیم که یک انسان معمولی از خیر دنباله رفتن آنها می گذرد و...... .مثلا پیامبری که به قول شما چهل روز میوه بهشتی خورد بعد نطفه حضرت زهرا ع بسته شد , برای یه دختری که تو همین کوچه و بازار با لقمه ای که امروزه میبینید چطوری پاک و ناپاک قاطی شده پرورش پیدا میکنه چگونه میتونه از آن حضرت الگو برداری کنه؟

    آنها یی که توانستند با شرائط زیست عادی، خود را شبیه حضرات معصومین سازند، مهمترین حجت برای دیگران هستند.
    آیا در این زمان، کم هستند مادرانی که جای پای فاطمه زهراء علیه السلام گذاشتند؟ و یا مردانی که تلاش نمودند تا امام علی علیه السلام الگوی کامل آنها باشد؟
    به همین خاطر است که دوستی با دوستان ائمه علیهم السلام اینقدر مورد سفارش قرار گرفته است. زیرا این دوستانِ ائمه هستند که «الگو شدن امامان را» شدنی نموده اند و حال آن که آنها حقائقی از ائمه بزگوار ما را می دانند که تحمل شنیدن و درک کردنش را جز «انبیاء مرسل و یا فرشتگان مقرب و یا مؤمنینی که قلبهایشان به ایمان آموزده شده» ندارند.
    ثانیاً-
    علم غیبی که به قول خود شماها معمولا امامان از آن استفاده نمیکردند (مثلا شهادت علی ع و امام حسین ع و وقایعی که در طول زندگی آنها پیش می آمد مثل تفرقه بعد از حضرت رسول ص و...) اصلا چرا باید مطرح بشه جز اینکه آن اثر سوء را داشته باشه که امام را یک موجود ماورائی بکنه و از مردم دور کنه.
    این که چرا علم غیب امامان باید مطرح شود را از خود امامان بپرسید! بپرسید: چرا خود را این گونه مطرح نمودید؟ بالاخره مستندات زیادی وجود دارد و این مستندات همه حاکی از رضایت ائمه بلکه ضرورتی است که این بزرگواران می دیدند که شیعیانشان با آنها بدرستی آشنا باشند که البته در قسمت نخست علت آن را نیز توضیح دادم.
    خب البته در این میان عده ای هم این مقامات را برای ائمه ما انکار می کنند. در این فضای مجازی که هر جور آدمی به آدم سر می زند ما باید چگونه مطلبی را به گوش شیعیان خاص برسانیم در حالی نامحرمان گوششان را گرفته باشند؟!!! نمی شود! یعنی الان دیگر مطلبی جای مخفی کاری ندارد. همه کتابها در اختیار هر کس که بخواهد هست! باید دیگران فکری برای فکر بسته خود بکنند!


  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,740
    حضور
    11 روز 11 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    141
    گالری
    208
    صلوات
    8477



    در ثانی اگه این مطالب درست باشه خوب من که هیچی از شما می پرسم اگر شما هم علم غیب داشتید رفتاری کمتر از امامان می داشتید؟
    اگه ما هم ا زهمه علوم دنیا و آخرت خبر داشتیم شبی 1000 رکعت که سهله شبی 2000 رکعت نماز می خواندیم و ....
    خیلی معذرت میخواهم قصد بی ادبی ندارم ولی اگه شهدای کربلا از بین دو انگشت امام حسین ع بهشت و جهنم را دیدند , در اینصورت فکر میکنم مقام شهدای ایران که خیلیهاشون مبانی و مراتب عرفان و دین را به سختی میشناختند و فقط با اخلاص و محبت به امام و میهنشان پا روی مین میذاشتن باید بالاتر باشه.
    این که علم غیب می تواند انسان را وادار به عمل کند مطلب درستی نیست زیرا خداوند در باره دوزخیانی که در رابطه با دوزخ به حق الیقین رسیده اند می فرماید: لَوْ رُدُّوا لَعادُوا لِما نُهُوا عَنْهُ (انعام: 28) اگر بازگردند، به همان اعمالى كه از آن نهى شده بودند بازمى‏گردند.
    «علم» هر جند هم غیب باشد نمی تواند جای «ارداه» بگیرد. دقیقا مثل دیگر مقدمات عمل صالح. مگر شیطان عالم با به درجاتی از ملکوت نبود! ولی مقابل خداوند ایستاد!
    همین الان مگر کم هستند عالمانی که به علم خود هیچ عمل نمی کنند! حالا فکر می کنید اگر کمی از علم غیب را می دانستند کمکی بود برای آنها. مثلا از طریق علم غیب می دانستند احکام واقعی شرعی چه اموری است، خب حالا بلند می شدند 1000 رکعت نماز میخواندند؟ الآن همین نماز جماعت را من و شما یقین داریم کار بسیار خوبی است! آیا ملتزم به آن هستیم؟!
    من هدفم از عرایض فوق بی ادبی و یا شک به ساحت مقدس اولیالله نیست و فقط عرض میکنم که مطالبی که مفید نیست و شاید یه زمانی روضه خونها برای گرمی مجالسشون میگفتند را تو شیپور نکنیم.
    شما وقتی احادیث نورانی امامان را باعث گرمی مجالس روضه خوانها می دانید که در شیپور می کنند، دیگر چه بی ادبی باید بکنید و نکردید!! شما حق دارید بپرسید که «این احادیث چیست برایم کمی از آنها را بگویید» ولی این نوع برخورد دور از شأن کسی است که خود را مرید امامان بزرگوار می داند! شما خود را مرید امامان بزرگوار می دانید؟!



  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    290
    حضور
    12 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    247



    بسم الله الرحمن الرحیم
    به طور بسیار خلاصه

    علم غیب تنها مخصوص خداست و پیامبر این علم را ندارد(قُلْ لا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدي خَزائِنُ اللهِ وَ لا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَ لا أَقُولُ لَكُمْ إِنِّي مَلَكٌ إِنْ أَتَّبِعُ إِلّا ما يُوحى إِلَيَّ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمى وَ الْبَصيرُ أَ فَلا تَتَفَكَّرُونَ)مگر اینکه خداوند بخشی از غیب را به پیامبر وحی کند(عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى غَيْبِهِ أَحَداً إِلّا مَنِ ارْتَضى مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً) که البته این وحی به قراین آیاتی که بیان خواهد شد تمام غیب را شامل نمی شود...گفتم تمام غیب را شامل نمی شود چون مثلا خداوند ممکن است بعضی از خبر های منافین را به پیامبر وحی کند مثل:قُلْ لاتَعْتَذِرُوا لَنْ نُؤْمِنَ لَكُمْ قَدْ نَبَّأَنَا اللهُ مِنْ أَخْبارِكُمْ (دقت شود که میفرماید من اخبارکم در حالی که میشد بگوید نَبَّأَنَا اللهُ أَخْبارکم) اما خداوند بعضی از غیب را به پیامبرش وحی نمی کند و پیامبر بعضی از منافقین را نمی شناسد مثل (وَ مِمَّنْ حَوْلَكُمْ مِنَ الْأَعْرابِ مُنافِقُونَ وَ مِنْ أَهْلِ الْمَدينَةِ مَرَدُوا عَلَى النِّفاقِ لاتَعْلَمُهُمْ نَحْنُ نَعْلَمُهُمْ سَنُعَذِّبُهُمْ مَرَّتَيْنِ ثُمَّ يُرَدُّونَ إِلى عَذابٍ عَظيمٍ ) و یا اینکه علم به زمان قیامت که فقط مخصوص خداوند است(يَسْئَلُونَكَ عَنِ السّاعَةِ أَيّانَ مُرْساها قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّي لا يُجَلِّيها لِوَقْتِها إِلّا هُوَ ثَقُلَتْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لا تَأْتيكُمْ إِلّا بَغْتَةً يَسْئَلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِيٌّ عَنْها قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ اللهِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النّاسِ لا يَعْلَمُونَ )
    و در مورد سایرین هم قطعا از پیامبر بیشتر نخواهد بود.


  21. صلوات


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود