صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: درخواست اطلاعاتی درمورد صحیح بخاری

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    33
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    95

    درخواست اطلاعاتی درمورد صحیح بخاری




    سلام
    سوالاتی در رابطه با اعتقادات اهل سنت برام پیش اومده بی زحمت راهنمائیم کنید .
    آیا درکتابهای حدیثی اهل سنت صحیح بخاری معتبر تر از بقیه کتابهاست؟ این شخص کی بوده؟ چطوری کتابش اینقدر مهم شده، آیا همه او رو قبول داشتند؟اصلا فرق این کتاب با بقیه چیه که اینقدر تو اهل سنت مهمه؟
    دیگر اینکه آیا تو این کتاب از امامان ما هم روایت اومده یا خیر؟
    خیلی ممنونم.


    کارشناس بحث : صدرا


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۷/۱۹ در ساعت ۱۷:۵۸

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,860
    حضور
    47 روز 17 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10623



    باسلام وعرض ادب

    «ابی عبدالله محمّد بن اسماعيل بن بردزبه البخارى»،متوفاى:256؛ صاحب کتاب«صحیح البخاری»، است، که کتاب حدیثی وی طبق اعتقاد اکثر اهل سنت معتبرترین کتاب جامع حدیثی است؛ به صورتی که نقد رجال در آن معنا ندارد و کلیه روایات آن تلقی به صحت می شود.

    آنچه در مورد بخاری قابل ذکر است این است که وی در زمان خود و در لسان متقدمین از این جایگاه خاص برخوردار نبوده بلکه به عکس دیده می شود وی به واسطه ی برخی اعتقادات در زمان خویش طرد گردیده .

    محمّد بن يحيى بن عبداللَّه بن خالد ذهلى نيشابورى (متوفاى 258 ه ق) بزرگِ علماى نيشابور و از مشايخ بخارى و مسلم است.[1] وى و برخى ديگر از علماى نيشابور معتقد بودند كه عقايد بخارى باطل است؛ لذا نقل حديث از وى ممنوع اعلام شد و بخارى و مسلم را به دليل انحراف عقيدتى از شهر نيشابور اخراج كردند.[2] به همين جهت بخارى به هنگام روايت از محمّد بن يحيى به نام او تصريح نمى‏ كند بلكه با اسم‏هايى چون محمّد، محمّد بن عبداللَّه (جدّ او) و محمّد بن خالد (جد پدر او) از وى حديث نقل مى‏ كند.[3]

    «شمس الدين ذهبى» كه در جرح و تعديل، امام المتأخرين و معتمد معاصرين‏ است، در كتاب‏ «المغنى فى الضعفاء» ضمن دفاع از بخاری می گوید:به طعنه ابوزرعه و ابوحاتم در مورد او توجه نمی شود وهمین امر حاکی از حال وی در میان مشایخش بوده است.

    ابن حجر بخاری را در کتاب«طبقات المدلسين‏»[4] نام مى‏ برد، [5] و در کتاب«فتح البارى‏» تصريح مى‏ كند كه بخارى عقايد خود را از «حسين الكرابيسى» و «ابن كلاب» اخذ مى‏ كرده است‏ [6] و «صفدی»در کتاب «الوافی بالوفیات» تصريح مى‏ كند كه ابن كلاب نصرانى است؛[7] به همين جهت، اسرائيليات در كتاب بخارى کم نمی باشد.

    یکی از روایات اسرائیلی این نقل است:«قال رسول اللَّه‏ صلى اللَّه عليه وآله‏: ما ينبغي لأحد أن يقول أنا خير من‏ يونس بن متى»؛[8]شايسته نيست كه كسى بگويد من از يونس بن متى بهترم».

    با اين حال جاى بسى تعجب است كه متأخرين از اهل سنّت معتقدند تمام‏ احاديث كتاب بخارى صحيح و مقطوع الصدور هستند. و در اين سخن بسيار مبالغه مى‏ كنند. حتى افرادى مثل ابن روزبهان و امام الحرمين قائلند كه اگر كسى قسم بخورد كه تمام احاديث صحيحين گفتار رسول اللَّه‏ صلى اللَّه عليه وآله‏ و مطابق با واقع است، قسم وی صحيح بوده و كفاره ندارد.[9]

    حافظ نووى مى‏ نويسد:

    «وقد قال امام الحرمين: لو حلف انسان بطلاق امراته أن ما في كتابي البخاري ومسلم ممّا حكما بصحّته من قول النبي‏ صلى اللَّه عليه وآله‏ لما ألزمته الطلاق».

    برخى هم گفته ‏اند پس از قرآن كريم كتابى به مرتبه‏ صحيح بخارى‏ نرسيده است.[10] البته در مورد صحيح مسلم نيز چنين قولى وجود دارد، و حتى برخى از بزرگان اهل سنّت مثل حافظ ابوعلى نيشابورى، و حافظ ابن حزم اندلسى، كتاب مسلم را بر كتاب بخارى مقدم داشته‏ اند،[11] اما اكثر عالمان سنّى به قول اول معتقدند و براى كتاب بخارى كرامات، مقامات و فضايلى ذكر مى‏ كنند كه بسيار عجيب است! [12]




    --------------------------------------------

    [1]. تاريخ بغداد: 2/ 31 و 32: 424.

    [2]. همان، سير اعلام النبلاء: 12/ 456- 463.

    [3]. وفيات الاعيان: 5/ 195: 248.

    [4]. تدلیس نوعی اسقاط در سند روایت است به گونه ای ماهرانه، به این صورت که راوی روایت، سند روایت را به گونه ای بیان می دارد که شنونده گمان می کند روای چنین روایتی را از فلان شخص شنیده است در حالی که اینگونه نیست:«المُدَلَّس -بفتح اللام- سُمِّيَ بذلك لكون الراوي لم يُسَمِّ مَنْ حدثه، وأَوْهَمَ سماعَه للحديث ممَّنْ لم يحدِّثْه به.واشتقاقُه من الدَّلَسِ بالتحريك، وهو اختلاط الظلام، سُمِّيَ بذلك لاشتراكهما في الخَفَاءِ.نزهة النظر، ابن حجر،ص221».

    [5]. طبقات المدلسين: ترجمه ی:23.«ق س محمد بن إسماعيل بن إبراهيم بن المغيرة البخاري الامام وصفه بذلك أبو عبد الله بن مندة في كلام له فقال فيه اخرج البخاري قال فلان وقال لنا فلان وهو تدليس ولم يوافق بن مندة على ذلك والذي يظهر أنه يقول فيما لم يسمع وفيما سمع لكن لا يكون على شرطه أو موقوفا قال لي أو قال لنا وقد عرفت ذلك بالاستقراء من صنيعه».

    [6]. فتح البارى: 1/ 243.«أما المسائل الكلاميه فاكثرها من الكرابيسي وبن كلاب ونحوهما».

    [7]. الوافي بالوفيات: ج5،ص474.«ابن كلاب عبد الله بن محمد بن كلاب القطان. ذكره محمد بن إسحاق في كتاب الفهرست. قال محب الدين بن النجار - ونقلته من خطه - فقال: ابن كلاب من نابتة الحشوية وله مع عبّاد بن سلمان مناظراتٌ وكان يقول إن كلام الله هو الله، وكان عباد يقول: إنه نصراني».

    [8].صحیح البخاری کتاب التفسیر ،سوره الصافات.

    [9]. المنهاج شرح صحيح مسلم: 1/ 19.

    [10] . مقدمه فتح البارى: 10، المنهاج شرح صحيح مسلم: 1/ 14، البدر المنير: 1/ 297، فيض القدير: 1/ 32.

    [11]. تذكرة الحفاظ: 2/ 126: 613.

    [12]. ارشاد السارى: 1/ 29.
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۳/۰۷/۱۱ در ساعت ۱۸:۲۰
    درخواست  اطلاعاتی درمورد صحیح بخاری
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,860
    حضور
    47 روز 17 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10623



    ادله تضعيف بخارى‏
    برخى از علل عدم اعتماد ما به كتاب بخارى و روايات آن به شرح زير است:

    1. بخارى با حضرت امام هادى و امام عسكرى‏ عليهما السلام‏ معاصر بوده است. امّا در كتاب وى حتى يك حديث از اين دو امام و ائمه پيشين‏ عليهم السلام‏ نقل نشده است. تعصب بخارى در حدى بوده كه وى حتى از فرزندان و اصحاب امامان اهل بيت‏ عليهم السلام‏ نيز حديثى نقل نمى‏ كند، در حالى كه علما و محدثين بزرگى در ميان آن‏ها بوده است. تا اين جا شايد بتوان گفت كه بخارى با اهل بيت رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله‏ عناد نداشته است، و دليل عدم نقل حديث از ايشان تنها عدم ارادت بخارى به اهل بيت‏ عليهم السلام‏ بوده است نه دشمنى با ايشان. امّا در مقابل مى‏ بينيم كه وى از خوارج و نواصب روايات فراوانى با علم به دشمنى آنان با اهل بيت‏ عليهم السلام‏ نقل مى‏ كند كه البته اين كار نشان دهنده دشمنى بخارى و نيز اعتماد وى به دشمنان اهل بيت پيامبر عليهم السلام‏ است.

    برخى از بزرگان اهل سنّت براى توجيه اين مسأله گفته ‏اند: شايد آن دسته از خوارجى كه بخارى از آن‏ها روايت مى‏ كند در زمان نقل حديث با اهل بيت‏ عليهم السلام‏ دشمنى نداشته، و در جرگه ی خوارج و نواصب وارد نشده بودند!

    ابن حجر عسقلانى پس از نقل اين احتمال كه برخى از عالمان سنّى مطرح كرده‏ اند آن را ردّ مى‏ كند.
    در هر صورت نقل حديث از افرادى چون «عمران بن حطّان»، با اين احتمالات هرگز قابل توجيه نيست. عمران بن حطّان كسى است كه در مدح ابن ملجم شعر سروده و از او به خاطر شهيد كردن اميرالمؤمنين‏ عليه السلام‏ تشكر كرده است. [1]

    در نتيجه نقل حديث از چنين فردى به خوبى شخصيت بخارى و دشمنى وى را با اهل بيت پيامبر عليهم السلام‏ آشكار مى‏ سازد، و همين يك دليل براى عدم اعتماد به بخارى و مردود دانستن احاديث وى كافى است.

    2. برخى از فضايل و مناقب اهل بيت‏ عليهم السلام‏ در صحيح مسلم‏ آمده است، امّا بخارى از نقل آن‏ها خوددارى كرده است. اين مسأله نيز بيانگر مخالفت بخارى با اهل بيت رسول خدا عليهم السلام‏ است، و شايد دليلى بر ترجيح كتاب بخارى بر كتاب مسلم از سوى متعصّبين از اهل سنّت باشد.

    با تاملی در صحیح جامع بخاری شاید بتوان به این نتیجه رسید که یکی از مهمترين دلایل اقبال به كتاب بخارى، کتمان و پوشانیدن مناقب و معارف بیان شده از سوی اهل بیت علیهم السلام بوده است.

    3. تحريف و تصرف در احاديث در كتاب بخارى فراوان است. روايتى در صحيح مسلم‏ نقل شده است كه همان روايت در كتاب بخارى با همان سند به چند روايت تبديل و به صورت‏هاى مختلف نقل شده است،[2] و اين مصداق بارز تصرف در حديث است.

    ابن حجر ضمن مقايسه كتاب بخارى و مسلم مى‏ نويسد:
    «حصل لمسلم في كتابه حظ عظيم مفرط لم يحصل لأحد مثله، بحيث أن بعض الناس كان يفضّله على صحيح محمّد بن إسماعيل، وذلك لما اختص به من جمع الطرق وجودة السياق والمحافظة على أداء الألفاظ كما هي من غير تقطيع ولا رواية بمعنى»؛ [3] براى مسلم بن حجاج در كتابش بهره‏ اى بس بزرگ حاصل شده است كه براى احدى غير از وى حاصل نشده تا آن جا كه حتى بعضى از مردم كتاب او را مقدم بر صحيح بخارى‏ مى‏ دانند چون داراى خصوصيت‏هايى همچون: جمع طرق، دقت در سياق، محافظت بر اداء الفاظ روايات و پرهيز از تقطيع و نقل به معنى كردن روايات است.

    از اين عبارت به اشكالات ديگرى در صحيح بخارى‏ اشاره شده:

    4. تقطيع احاديث‏.
    5. نقل به معنا كردن احاديث.‏
    6. عدم محافظت بر الفاظ روايات‏.
    7. وجود احاديث موضوع يا ضعيف در كتاب بخارى‏.
    8. مشكل ديگرى كه در صحيح بخارى‏ وجود دارد: عدم صحت نسبت كلّ كتاب به وی می باشد.


    به هرحال با تمام این اشکالات کتاب بخاری در حال حاضر معتبرترین کتاب اهل سنت به شمار می آید کتابی که تمام احادیث آن صحیح شمره می شود و هر ساله مراسم ختم صحیح بخاری برگزار می گردد وآنچه در این میان قابل تامل است این است که اهل سنت در قبال احادیث اسرائیلی مخصوصا در بیان اوصاف و اخلاق انبیاء علیهم السلام که به بدترین وجه ممکن در این کتابها ترسیم شده، سکوت اختیار نموده؛ اما وقتی همین محتویات به شکل رمان و فیلم عرضه می گردد موضع گیری می نمایند؟

    به امید روزی که مسلمانان به وصیت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله عمل نموه و به ریسمان محکم الهی قرآن وعترت چنگ زنند و بر سفینه ی نجات اهل بیت علیهم السلام سوار کشته و به سرمنزل مقصود برسند.

    موفق باشید.


    برای اطلاع بیشتر می توانید به این کتب مراجعه فرمائید:
    1- کتاب «الامام البخاری و صحیحه الجامع المختصر»، حسین غیب غلامی ،انتشارات دلیل ما.
    2- کتاب «جواهر الکلام فی معرفة الامامة و الامام»، سید علی میلانی، که به فارسی نگاشته شده.
    3- کتاب «درسنامه رجال مقارن»، نجم الدین طبسی، انتشارات موسسه مذاهب اسلامی.


    ------------------------------------------------------------------------------------------

    [1]. شعر ابن حطان در مدح ابن ملجم چنين است:
    يا ضربة من تقيٍّ ما أراد بها
    إلّا ليبلغ من ذي العرش رضوانا
    إني لأذكره حيناً وأحسبه‏
    أوفى البرية عند اللَّه ميزانا


    [2]. براى نمونه مى‏توانيد احاديث بخارى در باب تيمم و بيع را با احاديث مسلم در اين زمينه مقايسه كنيد:
    الف) صحيح بخارى: (كتاب التيمم، باب المتيمم هل ينفخ فيها) 1/ 129 و صحيح مسلم: (باب التيمم) 1/ 191.
    ب) صحيح بخارى: (كتاب البيوع، باب لايذاب شحم الميتة ولا يباع ودكه) 2/ 774 و (كتاب البيوع، باب تحريم بيع الخمر والميتة)، صحيح مسلم: 5/ 41.

    [3]. تهذيب التهذيب: 10/ 114: 227.

    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۳/۱۱/۱۸ در ساعت ۰۶:۵۱
    درخواست  اطلاعاتی درمورد صحیح بخاری
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    33
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    95



    از پاسخ شما بسیار سپاسگذارم
    سؤالات دیگر:
    1- آیا بخاری و مسلم در یک زمان بوده اند؟
    2- این کتاب چند شرح دارد و مهمترین آنها کدام است؟
    3- قبر بخاری و مسلم در کجا قرار گرفته است.
    4- بعد از این دو کتاب مهمترین کتاب در نزد اهل سنت چیست؟
    ممنونم.


  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    رفتن به سامرا
    نوشته
    1,324
    حضور
    26 روز 11 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    284
    آپلود
    31
    گالری
    214
    صلوات
    4350



    اعوذبالله من الشیطان الرجیم





    بسم الله الرحمن الرحیم



    السلام علیک یا اباصالح المهدی(عج)

    منبع:



    آشنایی با صحیح بخاری




    صحيح بخاري معتبرترين کتاب روايي اهل سنت است و اين کتاب را بعد از کتاب خدا أصح الکتب ميدانند و بعنوان يکي از منابع اصلي دين اهل سنت بحساب مي آيد و از جنبه هاي مختلفي توسط علماء اهل سنت مورد توجه قرار گرفته است .



    جنبه اول جنبه شخصيتي و علمي خودِ بخاري است ، محمد بن اسماعيل بخاري که مؤلف صحيح بخاري است و به عنوان مهمترين راوي اهل سنت معرفي شده است و علماء عامه در مورد آشنايي او با روايات و علم رجال سخنان فراواني در مدح او گفتند لذا از اين جهت اهميت زيادي براي او قائل هستند .


    جنبه دوم روايات موجود در اين کتاب است که به گفته آنها تمام بحثهاي مهم ديني را در کتاب خودش بخاري جمع آوري کرده و از جهت فقهي و تاريخي و تفسيري و عقيدتي و ساير موارد به نظر بسياري از علماء اهل سنت کتابي جامع بحساب مي آيد .





    ویرایش توسط sayedali : ۱۳۹۱/۰۷/۲۵ در ساعت ۲۳:۰۸

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    رفتن به سامرا
    نوشته
    1,324
    حضور
    26 روز 11 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    284
    آپلود
    31
    گالری
    214
    صلوات
    4350



    اعوذبالله من الشیطان الرجیم

    بسم الله الرحمن الرحیم

    السلام علیک یا اباصالح المهدی(عج)


    نکته سومي که بايد مد نظر قرار دهيم به گفته علماء اهل سنت تمامي مضامين روايات مطرح شده در صحيح بخاري صحيح هستند و قابل اعتماد هستند و ميشود به آنها تکيه کرد جدا از بحث سندي که گفته شد که گفتند اگر بخاري از کسي روايات نقل کرد حتي اگر هزاران تضعيف داشته باشد ولي چون بخاري از او روايت نقل کرده است « کُلُّ مَن رَوَي عَنهُ البُخَارِي جَازَ القِنطَرَۀ » از پل گذشته است و مشکلي در نقل روايت از او نيست .



  13. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    رفتن به سامرا
    نوشته
    1,324
    حضور
    26 روز 11 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    284
    آپلود
    31
    گالری
    214
    صلوات
    4350



    اعوذبالله من الشیطان الرجیم


    بسم الله الرحمن الرحیم

    السلام علیک یا اباصالح المهدی(عج)



    براي اينکه بحث جنبه علمي پيدا کند مقداري از مصادر علماء اهل سنت را درباره بخاري براي شما نقل ميکنيم

    مثلاً هروي در کتاب ضم الکلام و أهله جلد 2 صفحه 190 چاپ مکتبۀ العلوم و الحکم مدينه سال 1418 يعني در دوره وهابيون در مدينه چاپ شده است روايتي را از ابازيد مرزي فقيه روايتي نقل ميکند و ميگويد « کُنتُ نَائِماً بَينَ الرُّکنِ وَ المَقَامِ فَرَأَيتُ النَّبِي » بين رکن و مقام در نزديکي کعبه خوابيده بودم ( ميخواهد حالت قداستي به خواب خودش بدهد ) پس پيامبر را در خواب ديدم و علماء اهل سنت ميگويد پيامبر فرمودند هر کس که من را درخواب ببيند واقعاً من را در خواب ديده است چون شيطان نميتواند خودش را بشکل من دربياورد « فَقَالَ لِي يَا أَبَا زَيد إِلَي مَتَي تَدرُسُ کِتَابَ شَافِعِي وَ لاَ تَدرُسُ کِتَابِي » اي ابازيد تا کي ميخواهي کتاب شافعي را بخواني ول يکتاب من را نخواني « فَقُلتُ يَا رَسُولَ الله وَ مَا کِتَابُکَ » گفتم اي رسول خدا کتاب شما چيست ؟ مگر شما کتاب داريد ؟ « قَالَ جَامِعُ محمد بن اسماعيل » صحيح بخاري کتاب من است و شما کتاب من را بخوان .


    چرا روايتهاي من را نميخواني و چرا از کتاب من روي گرداندي و روي به کتاب شافعي کردي ؟!!


    همين مطلب را ذهبي در کتاب سير اعلام النبلي جلد 12 صفحه 438 نقل کرده است و در هدي الساري که مقدمه فتح الباري است ابن حجر در جلد 1 صفحه 489 نقل کرده و اين يکي از مطالبي است که در مدح بخاري گفتند و جالب است که از اينطرف ادعا کردند که صحيح بخاري کتاب پيامبر است و از طرف ديگر بجيرمي نقل کرده که يکي از اولياء خدا در خواب خداوند را ديد « رَأَي رَبَّهُ فِي المَنَامِ » ( حالا به چه شکلي خداوند را ديد معلوم نيست آيا پسر زيبا رويي بود که برخي از علماء حنبلي نقل ميکنند و يا به شکل ديگري بوده است معلوم نيست ) « فَقَالَ يَا رَبِّ بِأَيِّ المَذَاهِبَ إِشتَغَلَ ؟ » عرض کرد خدايا من چه مذهبي را اشتغال داشته باشم و به چه مذهبي مشغول شوم و چه مذهبي را بخوانم ؟ « فَقَالَ لَهُ مَذهَبَ الشَّافِعِي » خداوند فرمودند به مذهب شافعي باش و مذهب شافعي را داشته باش اين مذهب صحيح است !!!



    چطور ممکن است که خداوند بگويد مذهب من را رها کن و به سراغ کتاب شافعي برو !!!


  14. صلوات


  15. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    رفتن به سامرا
    نوشته
    1,324
    حضور
    26 روز 11 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    284
    آپلود
    31
    گالری
    214
    صلوات
    4350




    اعوذبالله من الشیطان الرجیم


    بسم الله الرحمن الرحیم


    السلام علیک یا اباصالح المهدی(عج)

    همچنين در صحيح بخاري گفته شده که خواندن اين کتاب رافع مشکلات است و اگر کسي صحيح بخاري بخواند مشکلاتش برطرف ميشود و در زماني که بين مصري ها و وهابيون جنگ و درگيري رخ داده بود و دوره اوليکه حکومت وهابيون روي کار آمد و کشتارهاي زيادي در حجاز رخ داد اين حکومت اول توسط مصري ها از بين رفت و پاشاهاي عثماني و حاکمهاي مصر به عربستان حمله کردند و حکومت اول وهابيها را نابود کردند و در زمانيکه بين پادشاهان عثماني مصر و وهابيون جنگ و درگيري بود در کتاب تاريخ جبرتي شايد بيش از بيست مورد نقل ميکند که علماء گفتند که به ما خبري از لشگريان نرسيده بيائيد جمع شويم و کتاب صحيح بخاري را بخوانيم تا انشاء الله خبر خوشي از جنگ بما برسد و بعد جمع شدند و صحيح بخاري را ميخواندند و بعد از چند وقتي خبر خوشي رسيد که لشگريان مصري بر وهابيون پيروز شدند .
    ویرایش توسط sayedali : ۱۳۹۱/۰۷/۲۵ در ساعت ۲۲:۵۴

  16. صلوات


  17. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    رفتن به سامرا
    نوشته
    1,324
    حضور
    26 روز 11 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    284
    آپلود
    31
    گالری
    214
    صلوات
    4350



    اعوذبالله من الشیطان الرجیم


    بسم الله الرحمن الرحیم

    السلام علیک یا اباصالح المهدی(عج)

    نمونه دوم گفتند اگر کسي صحيح بخاري همراهش باشد غرق نميشود ابن حجر عسقلاني در هدي الساري مقدمه فتح الباري در ابتداي کتاب صفحه 13 جلد 1 ميگويد در هر سختي صحيح بخاري خوانده شد آن سختي برطرف شد و هيچ زماني نبود که شخصي سوار کشتي شود و صحيح بخاري همراهش داشته باشد و آن کشتي غرق شود « وَ کَانَ مُجَابُ الدَّعوَۀ » محمد بن اسماعيل بخاري مستجاب الدعوۀ بوده و دعاي خود را براي خواننده کتابش قرار داده است و گفته خداوندا من براي خواننده کتابم دعا ميکنم .

    اين مطالبي است که ابن حجر درباره اين کتاب نقل کرده است .

    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۱/۰۷/۲۸ در ساعت ۲۲:۱۹

  18. صلوات


  19. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    رفتن به سامرا
    نوشته
    1,324
    حضور
    26 روز 11 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    284
    آپلود
    31
    گالری
    214
    صلوات
    4350



    اعوذبالله من الشیطان الرجیم


    بسم الله الرحمن الرحیم


    السلام علیک یا اباصالح المهدی(عج)

    از جهت قداست دادن به اين کتاب همين چند نمونه کافي بود که علناً به کتاب بخاري قداست دادند که بعنوان تبرک و تيمم خوانده ميشود و خواندنش مايه برکت و برطرف شدن مشکلات است و همراه داشتن کتاب بخاري موجب نجات است




    و ما ميگوئيم که اهل بيت کشتي نجات هستند ولي آنها ميگويند اين شرک است و شما در کنار پيامبر قرار ميدهيد



    و ميگويند صحيح بخاري مايه نجات است که اگر همراه داشته باشيد غرق نخواهيد شد .



  20. صلوات


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود