جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آثار مخرب گناه،آثار تکوینی گناه!!!!!!

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282

    آثار مخرب گناه،آثار تکوینی گناه!!!!!!




    بسمه تعالی
    به محضر علامه طباطبائی رحمة الله علیه برویم و ببینیم ایشان در مورد آثار گناه چه می گویند:
    از استاد پرسیدم: آیا گناهان در موجودات نیز اثر مى گذارند؟ براى نمونه خسوف و كسوف نیز مربوط به اعمال بندگان است؟
    فرمودند: هر پَر كاهى كه در ته چاهى حركت مى كند، موج بر مى دارد و تا به آسمانها اثر دارد. خداوند متعال مى فرماید:
    وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ 1
    و اگر مردم آبادیها ایمان آورده و به تقوا گرایند، قطعا بركاتى از آسمان و زمین بر ایشان مى گشاییم .از این آیه ى شریفه استفاده مى شود كه تقوا در جلب خیرات و نزول بركات، و گناهان در رفع و منع آنها اثر دارند، بنابر این در كسوف خورشید و خسوف ماه نیز كه از جمله خیرات و بركات هستند، اثر دارند. علماى نجوم نوشته اند: خسوف تا سه ماه در موجودات از قبیل نباتات و حیوانات اثر بد مى گذارد و به حال آنها ضرر دارد، چه رسد به گرفتگى خورشید با آن فوایدى كه نور خورشید براى موجودات دارد.
    پرسیدم: در دعاى كمیل مى خوانیم : اللهم اغفرلى الذنوب التى تهتك العصم ، اللهم اغفرلى الذنوب التى تنزل النقم . 2 خداوندا! گناهانى را كه پرده ها را مى درد بر من ببخشاى. خدایا، گناهانى را كه عذاب ها را نازل مى كند بر من بیامرز.
    آیا از این جملات استفاده مى شود كه هر كدام از گناهان اثر خاصى دارند؟
    استاد فرمودند: بله ، چنان كه گناهان با هم فرق دارند، تبعات و آثار آنها نیز فرق دارند، و هر گناهى اثر خاصى دارد كه در دعا به بعضى از آنها اشاره شده است.


    پی نوشت:
    1- اعراف،96
    2- اقبال الاعمال، ص 706

    ویرایش توسط استاد : ۱۳۹۱/۰۷/۱۶ در ساعت ۱۱:۱۵
    آثار مخرب گناه،آثار تکوینی گناه!!!!!!
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  2. صلوات ها 14


  3.  

  4. #2
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282



    حضرت علامه اگر گرفتار گناه شدیم چه کنیم؟

    مراحل توبه چیست؟
    و استاد جواب دادند: توبه دو بازگشت از خداوند متعال به بنده و یك بازگشت از بنده به سوى خداوند سبحان است. نخست خداوند به بنده توبه و رجوع نموده و او را متوجه گناهش مى كند، سپس بنده به سوى خداوند توبه و بازگشت مى كند، آن گاه خداوند با مغفرت به سوى بنده رجوع نموده و توبه ى او را مى پذیرد و او را مى آمرزد.خداوند سبحان مى فرماید:
    لَقَد تَّابَ الله عَلَى النَّبِیِّ وَالْمُهَاجِرِینَ وَالأَنصَارِ ... ثُمَّ تَابَ عَلَیْهِمْ لِیَتُوبُواْ إِنَّ اللّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ 3
    به یقین خدا به پیامبر و مهاجران و انصار رجوع نمود... پس خدا به آنان توفیق توبه داد، تا توبه كنند، بى تردید خدا توبه پذیر و مهربان است.

    چگونه توبه باعث آمرزش گناه مى شود؟

    اما واقعا توبه چطور گناهی که حتی نظم عالم را هم، به هم می زند را از بین می برد؟ این سوال باعث شد که بپرسم: چگونه توبه باعث آمرزش گناهان مى گردد و توبه كنندگان مورد عذاب واقع نمى شود؟
    ایشان چنین پاسخ دادند: زیرا خداوند متعال به وسیله توبه از آنها خشنود مى گردد، و در حقیقت توبه نظیر آب كرى است كه همه چیز را پاك مى كند.خداوند مى فرماید:
    إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ وَیُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ 4
    به راستى كه خداوند توبه كنندگان و پاكیزه كنندگان را دوست مى دارد.اما هنوز برایم فهمیدنش سخت بود به همین خاطر گفتم: براى نمونه كسى كه هفتاد سال گناه كرده ، چگونه با توبه پاكیزه مى گردد؟
    استاد گفتند: وقتى خداوند متعال از ذات وجود گناهكار راضى شد، گناه را به حسنه و كار نیك مبدل مى سازد و به آن مى فرماید: كونى حسنات 5 به حسنه و كار نیك تبدیل شو.

    إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُوْلَئِكَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا6
    مگر كسى كه توبه كند و ایمان آورد و كار شایسته كند، پس خداوند بدى هایشان را به نیكى ها تبدیل مى كند، و خدا همواره آمرزنده ى مهربان است .چنان كه در مقابل ، "حبط" یا همان از بین رفتن حسنات در اثر شرک و کفر را نیز داریم.

    گفتم: آیا از این فعل ، انقلاب ماهیت لازم نمى آید؟
    که ایشان ادامه دادند: خیر، عملى كه كرده مورد رضاى خدا نبوده ، با توبه ، خدا از او راضى مى شود، و ذات كه پاك شد، اثر آن نیز پاك مى گردد.






    پی نوشت:
    3- توبه، 117 و 118
    4- بقره، 222
    5- بحارالانوار، ج7، ص259
    6- فرقان، 70

    آثار مخرب گناه،آثار تکوینی گناه!!!!!!
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  5. صلوات ها 13


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن، اهل بيت
    نوشته
    2,058
    حضور
    15 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17932



    با سلام.

    برخی از این آثار که با بررسی آیات کریمه قرآن و نیز روایات اهل‌ بیت ‌علیهم‌السلام و ادعیه‌ای مانند دعای کمیل به‌دست آمده‌اند، عبارتند از:

    1 - معیشت سخت: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنكًا »(طه/124)؛ و هر کس که از یاد من اعراض کند‌، زندگیش تنگ شود- خودفراموشی: انسان، یک «خودِ» حقیقی و با ارزش دارد که در ارتباط با خدا و مراعات دستورات او تعریف و فهیمده می‌شود و گناه باعث می‌شود این خودِ حقیقی مورد فراموشی گناهکار واقع شود. از نظر قرآن، کسب ایمان و معرفت فقط به گفت‌و‌شنود و آموزش متداول نیست، بلکه نیازمند ضمیری سالم و نورانی و به‌دور از تیرگی گناه است:

    « اتقواللّه و یعلّمکم اللّه»«اللهم اغفرلی الذنوب التی تغیر النعم»

    2- قساوت قلب: ‌«وجعلنا قلوبهم قاسیهً»- عدم‌قبولی اعمال:«انّما یتقبّل اللّه من المتقین»

    3- عدم استجابت دعا: «اللهم اغفرلی الذنوب التی تحبس الدعا»- نزول بلاء: «اللهم اغفرلی الذنوب التی تنزل البلاء»- سلب ایمان و معرفت: از نظر قرآن، کسب ایمان و معرفت فقط به گفت و شنود و آموزش متداول نیست، بلکه نیازمند ضمیری سالم و نورانی و بدور از تیرگی گناه است:« اتقواللّه و یعلّمکم اللّه»- و ...

    راهکارهای رفع آثار گناه و کدورت آن چیست؟

    گناه، مخالفت با خالق و مدبّر عالم و پشت کردن به او است؛ لذا پس از هر گناه باید توبه کرد که توبه به معنای بازگشت و رو کردن به خداست؛ ولی خود گناه، مانع این بازگشت به خداست و لذا پیش از توبه، استغفار لازم است.

    طبق آیات قرآن، استغفار و آمرزش خواستن، غیر از توبه، و مقدم بر ‌آن است: «و أن استغفروا ربّکم ثمّ توبوا الیه یرسل السماء علیکم مدراراً و ...»

    پس از استغفار و توبه، و بازگشت به سوی خدا و راه او،

    باید با ایمان و عمل صالح، گذشته را جبران نمود.

    بهترین اعمال صالحی که در این رابطه به ما کمک می‌کنند عبارتند از:

    1- توجه و توسّل به ثقلین (قرآن و عترت)؛ به ویژه تلاوت قرآن در نیمه شب و گریه بر مصائب سیدالشهدا علیه‌السلام.

    2- عبادت همراه با خضوع و خشوع و

    3-شکستگی درونی.
    از خلق جهان کناره کردیم *

    سر رشته عقل پاره کردیم *

    کس چاره ما نکرد و ما خود *

    بی منت خلق چاره کردیم *

    ننمود رهی بجز ره عشق *

    هر چند که استخاره کردیم*

  7. صلوات ها 9


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282



    آیة الله سید محمد حسن الهی طباطبائی رحمة الله علیه(اخوی کوچکتر علامه طباطبائی):



    توبه حقیقی آن است که از خوبی و بدی توبه کنی .
    از حسنات اعمالتان که خیال می کنید حسنه است توبه کنید ؛ تاچه
    رسد به معاصی!

    ویرایش توسط بال : ۱۳۹۱/۰۷/۱۹ در ساعت ۱۵:۱۹ دلیل: جزئی
    آثار مخرب گناه،آثار تکوینی گناه!!!!!!
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  9. صلوات ها 10


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود