صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سنت های الهی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135

    سنت های الهی




    سنت های الهی در قران کریم به چه معناست؟
    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه - فقه استدلالی
    نوشته
    885
    حضور
    13 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3130

    مطلب




    باسمه تعالی
    با سلام و تشکر از دوست عزیز محمد

    در اين جهان در عالم تكوين و تشريع قوانين ثابت و لايتغيرى است كه قرآن از آنها به سنتهاى الهى تعبير كرده كه هرگز دگرگونى در آنها راه ندارد(فلن تجد لسنت الله تبدیلا)، اين قوانين همانگونه كه بر گذشته حاكم بوده بر امروز و فردا نيز حاكم است،مانند مجازات مستكبران بى‏ايمان هنگامى كه اندرزهاى الهى سود نبخشد، همچنين يارى رهروان راه حق به هنگامى كه دست از تلاش مخلصانه بر ندارند که هر دو در گذشته و امروز تغيير ناپذير بوده و هست‏.(برگرفته از تفسیر نمونه)

    ویرایش توسط سعید : ۱۳۸۸/۱۰/۱۶ در ساعت ۲۲:۵۰

  5. صلوات ها 9


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    تحصیل،تحقیق
    نوشته
    75
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    322



    بسم الله

    با سلام و آرزوی موفقیت

    این سنتهای الهی که مطرح می شود فقط جنبه فردی دارد یا گروهی هم هست ؟

    اگر فردی است ؛ در چه بعدی از ابعاد وجودی انسان است ؟ روحی ، جسمی و ... ؟

    اگر گروهی و اجتماعی است ؛ در چه بعدی است ؟ اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و ... ؟
    شامل چه گروههایی - مسلمان یاغیرمسلمان ، موحد یا مشرک و ... - می شود ؟

    آیا تا کنون در مورد این سنتها تحقبقی صورت گرفته است ؟

    آیا در قرآن به مواردی از آنها تصریح شده است ؟

    مقدار کاربرد آنها چقدر است ؟

    آیا جای این مباحث در کانون گفتمان دینی خالی نیست ؟

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    تحصیل،تحقیق
    نوشته
    75
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    322



    بسم الله

    با سلام و آرزوی موفقیت

    از کجا باید شروع کرد ؟

    از دسته بندی آنها یا مقدار کاربرد ؟

    از اهمیت آنها ؟ یا اثبات دلالت هریک ؟

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    علاقه
    حکمت،هنر
    نوشته
    330
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    2232

    پیشنهاد ساختاری




    نقل قول نوشته اصلی توسط محمودسبط شیخ انصاری نمایش پست ها
    بسم الله با سلام و آرزوی موفقیت این سنتهای الهی که مطرح می شود فقط جنبه فردی دارد یا گروهی هم هست ؟ اگر فردی است ؛ در چه بعدی از ابعاد وجودی انسان است ؟ روحی ، جسمی و ... ؟ اگر گروهی و اجتماعی است ؛ در چه بعدی است ؟ اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و ... ؟ شامل چه گروههایی - مسلمان یاغیرمسلمان ، موحد یا مشرک و ... - می شود ؟ آیا تا کنون در مورد این سنتها تحقبقی صورت گرفته است ؟ آیا در قرآن به مواردی از آنها تصریح شده است ؟ مقدار کاربرد آنها چقدر است ؟ آیا جای این مباحث در کانون گفتمان دینی خالی نیست ؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط محمودسبط شیخ انصاری نمایش پست ها
    بسم الله با سلام و آرزوی موفقیت از کجا باید شروع کرد ؟ از دسته بندی آنها یا مقدار کاربرد ؟ از اهمیت آنها ؟ یا اثبات دلالت هریک ؟
    با سلام و تشکر از کابر محترم؛
    با توجه به اینکه مبحث "سنتهای الهی" گسترده است و مصادیق قابل توجهی رو شامل میشه، مناسبه که در تاپیک حاضر فقط به بیان ویژگی عام این سنتها بپردازید و همچنین با همکاری اساتید فهرستی هم از سنتها به همراه آیۀ مورد استناد لیست بشه.
    و در عین حال برای بررسی هریک از سنتها و بیان ویژگی های خاص اون، تاپیک جداگانه ایجاد بشه. تا در کنار اجتناب از اطالۀ بحث، دستیابی آسان به موضوع خاص برای دیگر کاربران هم فراهم بشه.
    با تشکر.
    ویرایش توسط رزسفید : ۱۳۸۹/۰۹/۰۹ در ساعت ۱۰:۴۱

    لا إله إلا أنت سبحانک إنی کنت من الظالمین


  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6207



    با سلام

    مراد از سنت های الهی در قرآن این است که خداوند نظام آفرینش را به وجه احسن خلق نموده است و برای اداره عالم قوانین تکوینی را قرار داده است که حاکی از ارتباط عالم و پدیده های جهان به همدیگر است، یا به صورت علی ومعلولی ؛ یا به صورت اسباب و مسببات.

    قرآن مجید بارها دعوت به مطالعه سنت‏های الهی، و سرگذشت ملت های قبل نموده است، که حاکی از اشتراک تمام انسان ها در قوانین تکوینی یا تشریعی ، که آثار وضعی دارد است، و اگر اشتراک در قوانین نبود ، قرآن - که کتاب هدایت است – امر به مطالعه سرنوشت امت های گذشته نمیکرد. لذا به نمونه از آیات که بیانگر سنت های الهی است اشاره میکنیم . البته لسان آیات متفاوت است؛ بخشی از آیات به اصل وجود سنت اشاره دارد وبخشی به مصداق آن و بخشی هم به اوصاف و ویژگی های سنت الهی؛

    آیات ذیل بیان گر اصل وجود سنت است و به مصداق وخصوصیات کاری ندارد:

    1. فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِیلاً وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِیلا
    هرگز براى سنت خدا تبدیلى نخواهى یافت ، و هرگز براى سنت الهى تغییرى نمى‏یابى .( فاطر، 43 .)

    2. أَ هُمْ یَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّکَ نَحْنُ قَسَمْنا بَیْنَهُمْ مَعِیشَتَهُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِیَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِیًّا وَ رَحْمَتُ رَبِّکَ خَیْرٌ مِمَّا یَجْمَعُونَ.

    آیا آنها رحمت پروردگارت را تقسیم مى‏کنند ؟ ما معیشت آنها را در حیات دنیا در میان آنان تقسیم کردیم و بعضى را بر بعضى برترى دادیم تا یکدیگر را تسخیر و با هم تعاون کنند ، و رحمت پروردگارت از تمام آنچه جمع آورى مى‏کنند بهتر است . [زخرف 32]

    3. وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لأََزِیدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِی لَشَدِیدٌ

    ( همچنین ) بخاطر بیاورید هنگامى را که پروردگارتان اعلام داشت که اگر شکر گزارى کنید ( نعمت خود را ) بر شما خواهم افزود و اگر کفران کنید مجازاتم شدید است ! .[ابراهیم 7.]

    4. فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً .إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً.ب

    یقین با (هر ) سختی آسانی است. مسلما با (هر) سختی آسانی است.[الشرح 5،6]

    علامه طباطبای هم به سنت الهی در این آیه توجه نموده و در ذیل این آیه شریفه می فرماید :

    « و معلوم است که این عمل خداى تعالى مانند همه اعمالش بر طبق سنتى بوده که در عالم به جریان انداخته ، و آن این است که همیشه بعد از هر دشوارى سهولتى پدید مى‏آورد ، و به همین جهت مطلب دو آیه قبل را تعلیل کرده به اینکه اگر از تو وضع وزر کردیم ، و اگر نامت را بلند ساختیم ، براى این بود که سنت ما بر این جارى شده که بعد از عسر ، یسر بفرستیم ، و بنا بر این احتمال لام در کلمه العسر لام جنس خواهد بود ، نه لام استغراق ، مى‏خواهد بفرماید جنس عسر این طور است که به دنبالش یسر مى‏آید ، نه تمامى فرد فرد عسرها».[6] بنا بر این اصل وجود سنت های الهی در قرآن- واینکه تمام انسان یک قانون مشترک دارد -قطعی است . لذا قرآن مجید بارها دعوت به مطالعه سنت‏های الهی، و سرگذشت ملت ها قبل نموده است.

    ویرایش توسط عمار : ۱۳۸۹/۰۹/۰۹ در ساعت ۱۲:۵۶
    سنت های الهی

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6207



    سلام مجدد
    نمونه هایی از سنت الهی که تقریبا جواب های جناب محمود هم می باشد:

    ١- سنت استیصال
    أَ وَ لَمْ یَهْدِ لهَُمْ کَمْ أَهْلَکنَا مِن قَبْلِهِم مِّنَ الْقُرُونِ یَمْشونَ فى مَسکِنِهِمْ إِنَّ فى ذَلِک لاَیَتٍ أَ فَلا یَسمَعُونَ.
    آیا براى هدایت آنها همین کافى نیست که افراد زیادى را که در قرن پیش از آنان زندگى داشتند هلاک کردیم؟! اینها در مساکن (ویران شده) آنان راه مى‏روند؛ در این آیاتى است (از قدرت خداوند و مجازات دردناک مجرمان)؛ آیا نمى‏شنوند؟![9]

    ٢- سنت انتقام از مجرمین
    وَ مَنْ أَظلَمُ مِمَّن ذُکِّرَ بِئَایَتِ رَبِّهِ ثُمَّ أَعْرَض عَنْهَا إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنتَقِمُونَ.

    چه کسى ستمکارتر است از آن کس که آیات پروردگارش به او یادآورى شده و او از آن اعراض کرده است؟! مسلّماً ما از مجرمان انتقام خواهیم گرفت! [10] در این آیه شریفه خداوند، خبر انتقام ازمجرمین میدهد.( به صورت قضیه منجزه).

    وَ لَقَدْ أَرْسلْنَا مِن قَبْلِک رُسلاً إِلى قَوْمِهِمْ فجَاءُوهُم بِالْبَیِّنَتِ فَانتَقَمْنَا مِنَ الَّذِینَ أَجْرَمُوا وَ کانَ حَقاًّ عَلَیْنَا نَصرُ الْمُؤْمِنِینَ.

    و پیش از تو پیامبرانى را بسوى قومشان فرستادیم؛ آنها با دلایل روشن به سراغ قوم خود رفتند، ولى (هنگامى که اندرزها سودى نداد) از مجرمان انتقام گرفتیم (و مؤمنان را یارى کردیم)؛ و یارى مؤمنان، همواره حقّى است بر عهده ما![11]

    ٣- سنت قطعی اجل مسمی
    وَ یَستَعْجِلُونَک بِالْعَذَابِ وَ لَوْ لا أَجَلٌ مُّسمًّى لجََّاءَهُمُ الْعَذَاب وَ لَیَأْتِیَنهُم بَغْتَةً وَ هُمْ لا یَشعُرُونَ .

    آنان با شتاب از تو عذاب را مى‏طلبند؛ و اگر موعد مقرّرى تعیین نشده بود، عذاب (الهى) به سراغ آنان مى‏آمد؛ و سرانجام این عذاب بطور ناگهانى بر آنها نازل مى‏شود در حالى که نمى‏دانند (و غافلند).[12] در این آیه شریفه سخن از این است که سنت خداوند بر این قرار گرفته است که برای هر فرد وهم چنین برای هر قوم پایان مشخص است ، که از آن عقب وجلو نمی افتد.

    ۴- سنت قطعی مرگ
    کلُّ نَفْسٍ ذَائقَةُ الْمَوْتِ ثمَّ إِلَیْنَا تُرْجَعُونَ.

    هر انسانى مرگ را مى‏چشد، سپس شما را بسوى ما بازمى‏گردانند.[13] فرق بین سنت قبلی و آیه ی فعلی در این است که:

    درآیه قبل سخن از نوع اجل ومرگ بود ، اما در این آیه به صورت کلی از اصل مرگ، خبر میدهد.

    ۵- سنت مجاهدت وهدایت اهل حق(مشروط به تلاش)
    وَ الَّذِینَ جَهَدُوا فِینَا لَنهْدِیَنهُمْ سبُلَنَا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِین.

    و آنها که در راه ما (با خلوص نیّت) جهاد کنند، قطعاً به راه‏هاى خود، هدایتشان خواهیم کرد؛ و خداوند با نیکوکاران است.[14] در این آیه شریفه صدرش حکایت از یک سنت دارد که گذشت اما در ذیل آن(إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِین) دو احتمال است:

    الف: ذیل آیه حکایت از یاری نیکو کاران دارد به صورت قضیه شرطیه وچیزی هم باید در تقدیر بگرییم.( إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِین ان کانوا محسنین) یعنی سنت خداوند بر این قرار گرفته است، که با نیکوکاران باشد، ودر حقیقت ادامه مطلب قبل وتأکید آن باشد.

    ب: احتمال است بگوییم ذیل آیه خودش مستقلا خبر از سنت، امداد میدهد.



    ۶- سنت در تنگنا قرار دادن مجرمین ، به امید بازگشت
    ظهَرَ الْفَسادُ فى الْبرِّ وَ الْبَحْرِ بِمَا کَسبَت أَیْدِى النَّاسِ لِیُذِیقَهُم بَعْض الَّذِى عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ

    قُلْ سِیرُوا فى الأَرْضِ فَانظرُوا کَیْف کانَ عَقِبَةُ الَّذِینَ مِن قَبْلُ کانَ أَکثرُهُم مُّشرِکِینَ.
    فساد، در خشکى و دریا بخاطر کارهایى که مردم انجام داده‏اند آشکار شده است؛ خدا مى‏خواهد نتیجه بعضى از اعمالشان را به آنان بچشاند، شاید (بسوى حق)بازگردند!
    بگو: «در زمین سیر کنید و بنگرید عاقبت کسانى که قبل از شما بودند چگونه بود؟ بیشتر آنها مشرک بودند![15]

    ٧- سنت اظلال ،مختص اهل باطل(مشروط)
    أَ وَ لَمْ یَسِیرُوا فى الأَرْضِ فَیَنظرُوا کَیْف کانَ عَقِبَةُ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ کانُوا أَشدَّ مِنهُمْ قُوَّةً وَ أَثَارُوا الأَرْض وَ عَمَرُوهَا أَکثرَ مِمَّا عَمَرُوهَا وَ جَاءَتْهُمْ رُسلُهُم بِالْبَیِّنَتِ فَمَا کانَ اللَّهُ لِیَظلِمَهُمْ وَ لَکِن کانُوا أَنفُسهُمْ یَظلِمُونَ

    ثُمَّ کانَ عَقِبَةَ الَّذِینَ أَسئُوا السوأَى أَن کذَّبُوا بِئَایَتِ اللَّهِ وَ کانُوا بهَا یَستَهْزِءُونَ.

    آیا در زمین گردش نکردند تا ببینند عاقبت کسانى که قبل از آنان بودند چگونه بود؟! آنها نیرومندتر از اینان بودند، و زمین را (براى زراعت و آبادى)بیش از اینان دگرگون ساختند و آباد کردند، و پیامبرانشان با دلایل روشن به سراغشان آمدند (امّا آنها انکار کردند و کیفر خود را دیدند)؛ خداوند هرگز به آنان ستم نکرد، آنها به خودشان ستم مى‏کردند![16]

    سپس سرانجام کسانى که اعمال بد مرتکب شدند به جایى رسید که آیات خدا را تکذیب کردند و آن را به مسخره گرفتند!

    ٨- سنت امداد مؤمنین (مقید ومشروط)
    یَأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکمْ إِذْ جَاءَتْکُمْ جُنُودٌ فَأَرْسلْنَا عَلَیهِمْ رِیحاً وَ جُنُوداً لَّمْ تَرَوْهَا وَ کانَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیراً.

    إِذْ جَاءُوکُم مِّن فَوْقِکُمْ وَ مِنْ أَسفَلَ مِنکُمْ وَ إِذْ زَاغَتِ الأَبْصرُ وَ بَلَغَتِ الْقُلُوب الْحَنَاجِرَ وَ تَظنُّونَ بِاللَّهِ الظنُونَا.

    هُنَالِک ابْتُلىَ الْمُؤْمِنُونَ وَ زُلْزِلُوا زِلْزَالاً شدِیداً.

    اى کسانى که ایمان آورده‏اید! نعمت خدا را بر خود به یاد آورید در آن هنگام که لشکرهایى (عظیم) به سراغ شما آمدند؛ ولى ما باد و طوفان سختى بر آنان فرستادیم و لشکریانى که آنها را نمى‏دیدید (و به این وسیله آنها را در هم شکستیم)؛ و خداوند همیشه به آنچه انجام مى‏دهید بینا بوده است.

    (به خاطر بیاورید) زمانى را که آنها از طرف بالا و پایین (شهر) بر شما وارد شدند (و مدینه را محاصره کردند) و زمانى را که چشمها از شدّت وحشت خیره شده و جانها به لب رسیده بود، و گمانهاى گوناگون بدى به خدا مى‏بردید.

    آنجا بود که مؤمنان آزمایش شدند و تکان سختى خوردند![17]. برای به دست آوردن سنت امداد این چند آیه را باید با هم مد نظر قرار دهیم، تا این سنت را بدست آوریم .

    اما مقید بودن این سنت از ظاهر کلمه(هُنَالِک ابْتُلىَ الْمُؤْمِنُونَ) به دست می آید : یعنی این امداد مشروط به ایمان واطاعت از رهبری برحق است.

    پاورقی: .
    [9] . سجده،26
    [10] . همان ،22
    [11] . روم ،47.
    [12] . عنکبوت،53
    [13] . عنکبوت،57.
    [14] . همان ،69.
    [15] . روم،41 و42.
    [16] . همان،9 و10.
    [17] . احزاب، 9 الی11.

    سنت های الهی

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن، اهل بيت
    نوشته
    2,058
    حضور
    15 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17932



    سلام.

    فرق سنت با قضا و قدر در چيست؟
    از خلق جهان کناره کردیم *

    سر رشته عقل پاره کردیم *

    کس چاره ما نکرد و ما خود *

    بی منت خلق چاره کردیم *

    ننمود رهی بجز ره عشق *

    هر چند که استخاره کردیم*

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    تحصیل،تحقیق
    نوشته
    75
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    322



    بسم الله

    با سلام و آرزوی موفقیت

    و تشکر فراوان از کلیه عزیزانی که درخواست بنده را پذیرفته وقت گذاشته اظهار لطف فرموده اند :

    ظاهرا پیشنهاد جناب رز سفید - همکار اجرایی انجمن قرآن - برای ادامه منظم و دقیق کار کارسازترست .

    نقل قول نوشته اصلی توسط رزسفید نمایش پست ها
    با توجه به اینکه مبحث "سنتهای الهی" گسترده است و مصادیق قابل توجهی رو شامل میشه، مناسبه که در تاپیک حاضر فقط به بیان ویژگی عام این سنتها بپردازید
    نقل قول نوشته اصلی توسط رزسفید نمایش پست ها

    همچنین با همکاری اساتید فهرستی هم از سنتها به همراه آیۀ مورد استناد لیست بشه.

    و در عین حال برای بررسی هریک از سنتها و بیان ویژگی های خاص اون، تاپیک جداگانه ایجاد بشه. تا در کنار اجتناب از اطالۀ بحث، دستیابی آسان به موضوع خاص برای دیگر کاربران هم فراهم بشه.

    بنابرین خوبست ویژگیهای عمومی این سنن در این تاپیک بررسی شود .

    و تفحص ، دسته بندی و کارهای خاص هریک از سنن مذکور در تاپیکهایی که مدیران و کارشناسان سایت پیشنهاد و راه اندازی می کنند - آنگونه که صلاح می دانند - به انجام برسد .

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    تحصیل،تحقیق
    نوشته
    75
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    322



    بسم الله

    با سلام و آرزوی موفقیت

    تعریف سنن الهی

    نقل قول نوشته اصلی توسط سعید نمایش پست ها
    در اين جهان در عالم تكوين و تشريع قوانين ثابت و لايتغيرى است كه قرآن از آنها به سنتهاى الهى تعبير كرده كه هرگز دگرگونى در آنها راه ندارد(فلن تجد لسنت الله تبدیلا)، اين قوانين همانگونه كه بر گذشته حاكم بوده بر امروز و فردا نيز حاكم است
    نقل قول نوشته اصلی توسط عمار نمایش پست ها
    مراد از سنت های الهی در قرآن این است که خداوند نظام آفرینش را به وجه احسن خلق نموده است و برای اداره عالم قوانین تکوینی را قرار داده است که حاکی از ارتباط عالم و پدیده های جهان به همدیگر است، یا به صورت علی ومعلولی ؛ یا به صورت اسباب و مسببات.
    و در قرآن تصریح فرموده : "ابی الله ان یجری الامور الا باسبابها"

    آنچه در این سنن عمومیت دارد و در همه سایر و جاری اینست که :

    1 - تغییر ناپذیرند . به دلیل : " لن تجد لسنةالله تحویلا ".

    2 - سببیت دارند . به دلیل : " ابی الله ان یجری الامور الا باسبابها ".

    البته مخفی نماند که سبب به معنی لغوی علت است .
    ویرایش توسط رزسفید : ۱۳۸۹/۰۹/۱۳ در ساعت ۰۸:۳۶ دلیل: اصلاح نقل قول

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود