صفحه 1 از 8 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: احكام بانكي

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135

    احكام بانكي




    لطفا در مورد بانکداری اسلامی توضیحاتی ارائه بفرمایید . آیا در حال حاضر بانکهای کشور ما به این شیوه اداره می شوند؟
    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    مقدمه:
    نهادهای مالی اسلامی در سال های گذشته رشد چشمگیری را به دنبال داشته اند. اکثر این نهادها، در جهت تخصّصی شدن حرکت کرده، اصول و مبانی مالیه اسلامی را به صور مختلف برای استفاده نیازهای جامعه به کار گرفته اند. حتّی نهادهای مالی غیر اسلامی هم به علّت اهمّیت خاصّ بازارهای مالی اسلامی، فعالیّت خود را در این زمینه توسعه و رونق داده اند. در این میان نقش بانک های سرمایه گذاری یا مؤسّسات تأمین سرمایه اسلامی بسیار بااهمّیت است که در بعضی کشورهای اسلامی به آن توجّه می شود.[1] چون بانک ها نقشی تخصّصی در جهت به روز کردن فعالیت نهادهای مالی (پولی و سرمایه ای) و به خصوص بازار سرمایه و نهادهای صنعتی کشور را دارند، بانکداری غیر ربوی به عنوان جایگزینی راه گشا، مطرح شده که در این نوشتار به تشریح آن می پردازیم.

    تاریخچه بانکداری:
    با تعقیب شدید کلیسا علیه دریافت بهره و منع مشروط آن در مذاهب یهود، فعالیّت بانکداری و صرافی و ربا خواری منحصراً در اختیار قوم یهود قرار گرفت. و در مذهب یهود منع گرفتن بهره منحصراً به منع دریافت بهره از هم کیشان یهودی، تفسیر شده است. بعلاوه ورود طلا و نقره فراوان از آمریکا و رفع ممنوعیّت دریافت بهره در آئین مسیح بر اثر فتوای "جان کالوین" رهبر پروتستانها به افزایش فعالیّتهای بانکی کمک زیادی نمود و بانکهای مختلفی تأسیس شدند که تا به امروز فعالیّت آنها ادامه دارد.[2] بنابر این دریافت سود و ربا، ماهیت بانکداری موجود در آئین یهود و مسیحیت را تشکیل می دهد.

    بانکداری در ایران و نقش اقتصادی آن:
    بانک شاهنشاهی ایران در سال 1267 تأسیس شد. بدین ترتیب بانک تدریجاً مرکز معاملات پولی و بازار سرمایه ایران شد و مؤسسۀ مزبور قدرت اقتصادی کامل و تسلّط قوی بر عملیات بازار پیدا کرد و نرخ بهره و نبض بازار تابع سیاست پولی و اعتباری آن گردید. بعد از این زمان به ترتیب بانکهای ملّی و سپه و سایر بانکها تأسیس شدند.[3] در ایران نیز بانکداری مبتنی بر سود و بهره بوده است.
    بانک ها وجوه لازم را از سرمایه داران کوچک و پس انداز کنندگان گرفته و جمع آوری کرده و به کسانی که بخواهند عملیات اقتصادی انجام دهند یا عملیات خورد را توسعه دهند، وام می دهد. بانکها از تفاوت نرخ پولی که به سرمایه گذارها بابت بهره می پردازند و از بهره ای که از وام گیرندگان و بازرگانان دریافت می کنند، ارتزاق می نمایند. بانکها می توانند برای هدایت پس انداز و برای سرمایه گذاری مولّد و بر حسب درجه سودمندی وامهای درخواستی مشتریان، نرخهای متفاوت بهره تعیین نمایند.[4]

    مبانی بانکداری ربوی و غیر ربوی:
    در بانکداری متعارف (ربوی) سپرده گذاران هیچ مسئولیّتی در قبال فعالیت های بانک ندارند و نتایج عملیات بانکی سود باشد یا ضرر، هیچ فرقی برای آنان ندارد و بانکدار متعهّد است در هر وضعیّتی اصل سپرده و بهرۀ آن را در موعد مقرّر به سپرده گذار بپردازد. در بخش اعطای وام هم، وقتی بانک وام می دهد، رابطۀ مالکیّتی خود را از آن وام قطع کرده و به مالکِیّت متقاضی در می آورد و او متعهّد می شود در سر رسیدهای معیّن اصل وام و بهره آن را به بانک برگرداند. نظام بانکی ربوی سعی کرده صنعت بانکداری را از درگیر شدن با اقتصاد حقیقی دور کند. به طوری که در اکثر کشورها، بانک ها از سرمایه گذاری مستقیم در فعالیتهای اقتصادی، خرید سهام شرکت ها، حتّی خرید اوراق قرضۀ قابل تبدیل به سهام منع شده اند. این در حالی است که با حذف سیستم بهره و بانکداری مبتنی بر آن، ماهیّت بانکداری متحوّل می شود و بانک دیگر تنها به عنوان یک مؤسسۀ گردش وجوه نیست، و سپرده گذاران، بانکها و بنگاه های اقتصادی دیگر به صورت عناصر مجزّی از هم نیستند. سود و زیان بانکها و به دنبال آن سود و زیان سپرده گذاران، بستگی به عملکرد و موفقیّت بنگاه ها دارد. پس در ساختار غیر ربوی علاوه بر آنکه بانکها و مردم به یکدیگر متعهّد بوده و مسئولیت دارند، بانکها در چرخۀ اقتصادی نیز فعالیت دارند تا بتوانند پاسخگوی سپرده گذاران باشند.[5]

    ساز و کار تجهیز منابع در بانکداری اسلامی:
    تفاوتهای دو نوع بانکداری ربوی با غیر ربوی عمدتاً در مسئله تجهیز منابع و اعطای تسهیلات می باشد. روش های تجهیز منابع در بانکداری بدون ربا عبارتند از :
    1- سپرده های قرض الحسنه جاری؛ که مانند سایر بانکها، ماهیّت قرض دارد، و اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند با افتتاح حساب قرض الحسنه جاری، وجوه مورد نظر خود را به بانک سپرده و دسته چک دریافت کنند و سپس از طریق نوشتن چک به هر اندازه و به هر صورتی که مایل باشند، مطابق مقرّرات بانک از موجودی خود برداشت کنند. به موجودی این گونه حساب های سودی تعلّق نمی گیرد و وجوه این حساب به مقتضای عقد قرض به مالکیّت بانک در آمده و جزء منابع بانک خواهد بود و در نتیجه بانک ها می توانند از طریق عقود بانکی، سرمایه گذاری کرده و کسب سود کنند.
    2- سپرده قرض الحسنه پس انداز؛ که این حساب نیز ماهیّت قرض دارد که افراد سپرده گذار با دریافت دفترچه پس انداز حق برداشت از حساب خود را در هر زمان دارند. وجوه این حساب نیز به مالکیّت بانک در آمده و بانکها بخشی از آن را به اعطاء قرض الحسنه و بخشی دیگر را از طریق عقود و تشویق مردم به پس انداز، پاره ای از اولویّت ها، امتیازات و جوایز نقدی و غیر نقدی به صاحبان این حساب ها می پردازند.
    3- سپرده سرمایه گذاری مدّت دار؛ که این سپرده ها را افراد به قصد انتفاع از سرمایه نقدی خود در بانک سپرده گذاری می کنند. اشخاص حقیقی یا حقوقی، سرمایۀ نقدی خود را با عنوان وکالت به بانک تحویل می دهند و بانک بعد از کسر ذخایر احتیاطی، مابقی را از طریق عقود بانکی سرمایه گذاری می کند. بانکها بازپرداخت اصل سپرده سرمایه گذاری مدّت دار را متعهّد می شوند، ولی میزان سود از ابتدا معلوم نیست، بانکها بعد از پایان دورۀ مالی، سود واقعی را محاسبه کرده و بعد از کسر سهم بانک و حقّ الوکالۀ بانک، مابقی را به عنوان سود قابل تقسیم، بین صاحبان سپرده های سرمایه گذاری تقسیم می کنند.[6]



    منابع:
    1- مطهری، مرتضی؛ (ربا، بانک، بیمه) صدرا، قم، 1364، چاپ اوّل.
    2- برزگر، صادق؛ بانکداری، بی جا، 1350، چاپ اوّل.
    3- مؤسسۀ عالی بانکداری؛ مجموعه سخنرانیها و مقالات بانکداری اسلامی، تهران، خورشید، 1378، چاپ اوّل.


    [1] . مؤسسۀ عالی بانکداری؛ مجموعه سخنرانیها و مقالات بانکداری اسلامی، تهران، خورشید، 1378، چاپ اوّل، ص 210.

    [2] . برزگر، صادق؛ بانکداری، بی جا، 1350، چاپ اوّل، ص 10-7.

    [3] . پیشین، ص 18-12.

    [4] . پیشین، ص 57-56.

    [5] . مؤسسۀ عالی بانکداری؛ مجموعه سخنرانیها و مقالات بانکداری اسلامی، تهران، خورشید، 1378، چاپ اوّل، ص 218-215.

    [6] . پیشین، ص 218-21.

    http://www.pajoohe.com/fa/index.php?...tion&UID=31558


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,787
    حضور
    6 روز 22 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9230

    احكام بانكي




    احکام بانکی
    واگذاری وام به دیگران
    برخی کارمندان در ادارات حق استفاده از وام دارند ،ایا میتوانند این حق را به دیگری فروخته واز این امور تسهیلات فرد دیگری استفاده کند ؟
    1)واگذارنمودن وام به دیگران در صورتی برخلاف مقررات بانک نباشد
    2)وام به نام دیگری شود که اگر سودی روی وام باشد شخص دیگر (شخص ثانی)بپردازد
    3)چیزی به نام فروش وام نداریم (که در این صورت حرام است ) بلکه مصالحه است یعنی صاحب امتیاز بخاطر واگذاری حق خود به دیگری (شخص ثانی) چیزی (مبلغی) که رضایت طرفین است (مصالحتا) پرداخت میشود .
    مسائل جدید از دیدگاه علماء ومراجع ج/3.
    و استفتائات کتبی موجود درمرکز ملی پاسخگوئی به سوالات دینی


  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    213 روز 39 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151469



    سلام
    نکته ای بد نیست این جا اضافه کنم
    یاد حکم میرزای شیرازی بخیر(قدرت و نفوذ مرجعیت)
    به نظرم ما با عدم حمایت از مراجع در هر شغلی که هستیم سبب عدم اجرای حکم آنها می شویم آنها کار خود که استنباط احکام شرعی است انجام داده اند وظیفه ما است که با حمایت از نظرات کارشناسانه آنها که ریشه در وحی الاهی دارد زمینه اجرای آن ایجاد کنیم.
    بسیاری از مراجع سیستم بانکی فعلی( برخی احکام) را بر خلاف مواضع اسلامی می دانند مثلا بحث کارمزد با سود بالا.
    به امید روزی که به خود آییم
    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,787
    حضور
    6 روز 22 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9230



    خرید وفروش چک
    فروش مبلغ چک مدت دار به صورت نقد با قیمت کمتر چه حکمی دارد؟
    امام ،خامنه ای:فروش ان از سوی طلبکار ،به بدهکار اشکال ندارد؛ ولی فروش ان به شخص سوم صحیح نیست .
    تبریزی ،سیستانی ،فاضل ،مکارم و نوری :اگر فروشنده چک مبلغ ان را از صادر کننده چک،طلبکار باشد؛فروش ان (به بدهکار یا شخص)به قیمت کمتر مبه صورت نقد،اشکال ندارد
    وحید: بنابر احتیاط واجب،جایز نیست.واگربه مصالحه باشد اشكال ندارد
    بهجت:اگرفروشنده چک،مبلغ ان را از صادرکننده چک،باشدفروشان به مبلغ کمتر ،در صورتی جایز است که در ما به التفاوت ،معامله معامله شرعی انجام گیرد ودر ضمن ان ،شرط قرض (به مبلغ فروش چک)شود
    تبصره:با توجه به اینکه ایت الله بهجت رجوع به مرجع مساوی را جایز میدانند مقلدلن ایشان می توانند به مرجع تقلید مساوی با اورجوع کنند ؛که فتوا به جواز فروش چک داده اند
    .نوری استفتائات ج/2،س426فاضل :جامع المسائل ج/1 س1032 مکارم توضیح المسائل م/429 2 تبریزی استفتائات س:2144 وتوضیح المسائل احکام سفته م/6 وسیستانی توضیح المسائل عملیات بانکی م/28 بهجت:توضیح المسائل مسائل متفرقه م/ 29 وحيد 2869


  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,787
    حضور
    6 روز 22 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9230



    ایادرمضاربه می توان شرط کرد که در صد مشخصی ازسود هر ماه به شخص داده شود (مثلا هر یک میلیون تومان در هر ماه، سی هزار تومان حتما پرداخت شود)
    همه مراجع (به غيراز مكارم وفاضل):
    از شرائط مضاربه د رکتاب مضاربه د رشرط پنجم اشاره شده است که اگر یکی از دو نفر(عامل ومالک)مقدار معینی از سودرا به طور حتم پرداخت و بقیه برای دیگری(عامل) باشدصحیح نیست .
    اقاي مكارم وفاضل مي فرمايند مي تواند درصد مشخصي از سود رامشخص كنند مشروط به اينكه حتما مقدار بيشتري را بدست بياورند
    کتاب العروة الوثقی ج/2 شرط پنجم کتاب مضاربه

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,787
    حضور
    6 روز 22 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9230



    حکم حساب باز کردن در بانکها به قصد بردن جایزه چیست؟
    امام:جایزه هائی که بانکها یا غیر انها برای تشویق قرض دهنده می دهند یا موسسات دیگر برای تشویق خریدار ومشتری می دهندبا قرعه کشی ،حلال است.
    اراکی: در صورتی که شرط نکرده باشد وبانک برای تشویق مردم از خودش بدهد وضرران به کسی نرسد حلال است
    بهجت:جایزه ای که بانک در مقابل ان به بعضی از مشترکین پرداخت میکند حلال است.
    تبریزی :چنانچه در باز کردن حساب شرط نکنند که بانک قرعه کشی کند به طوری که اگر بانک قرعه کشی نکرد یا قرعه کشی شده وجایزه را به اسم او در امده ندادند بازکننده حساب برای خود حق مطالبه انرا برای خود قائل نباشد مانعی ندارد وهر وقت حایزه را گرفت باید حکم مجهول المالک را در مورد ان رعایت کند.
    رهبری : پس انداز های قرض الحسنه وجایزه های ان اشکال ندارد.
    سیستانی:اگر سپرده گذار،سپرده خود را در ضمن عقدیا مانند ان مشروط به قرعه کشی کرده باشد وبانکدر پی اجرای این شرط دست به قرعه کشی بزند این کار جایز نیست وهمچنین گرفتن جایزه از سوی کسی که قرعه به نامش درامده –در صورتی که به عنوان وفای به شرط باشد –جایز نیست وبدون ان جایز است
    صافی:اگر باز کردن حساب مشروط به وارد کردن او در لیست قرعه کشی باشد بطوری که اگر وارد نکنند اعتراض میکنند ربامحسوب می شود. واخذ جايزه حرام است واگر مشروط نباشد هرچند بداند كه او را وارد ليست مي كنند اشكال ندارد.
    فاضل : چون به قصد و انگيزه جايزه بردن بوده اشكال ندارد مگر اينكه از اول شرط كند.
    گلپايگاني:جايزهاي كه بانك به بعضي از كساني كه در صندوق پس انداز حساب دارند مي دهد ، چون براي تشويق مردم از خودش مي دهد وضرر ان به كسي نمي رسد حلال است.
    مكارم :واريز نمودن پول به مقدار معين جهت قرعه كشي اگر شرط كند كه پول را به اين جهت واريزي كند اشكال دارد ولي اگر جنبه داعي داشته باشد اشكال ندارد وتفاوت اين دو از اينجا روشن مي شود كه شخص سپرده گذار براي خود حق مطالبه از بانك قائل نباشد.
    نوري: اشكال ندارد.
    وحيد : اگر قرعه كشي بر بانك شرط نشود ،بلكه قرعه فقط به عنوان تشويق باشد در اين صورت عمل قرعه جايز است وكسي كه قرعه به نام او اصابت كند جايز است ان جايزه را بگيرد . هرچند احوط ان است اگر بانك دولتي يا مشترك باشد گرفتن جايزه به اذن حاكم شرع باشد.
    امام توضيح المسائل م/2858 اراكي توضيح المسائل بخش استفتائات م:2834 بهجت تو ضيح المسائل مسائل متفرقه م/22 سيستاني م/24 از ص598 جامع المسائل ج/1 س:1094 گلپايگاني توضيح المسائل م/2830 مكارم استفتائات ج/2 س:1695 وحيد توضيح المسائل م/2862
    نوري ، صافي ،تبريزي: استفتائات كتبي موجود در مركز ملي پاسخ گوئي به سوالات ديني



  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135

    مضاربه چيست؟




    مضاربه چيست؟شرايط آنرا بيان نماييد .آيا تعيين سود قطعي در آن اشكال دارد؟(آيت الله خامنه اي)
    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247

    احکام مضـاربه





    سؤال 1_ معنای عقد « مضاربه » چیست؟
    جواب _ عقد مضاربه یعنی مالک با عامل چنین معامله کند: مقداری از مال خود را به عنوان سرمایه به او می دهد تا با آن تجارت کند و به مقدار قرار داد، از سود آن می گیرد.
    س 2_ آیا عقد مضاربه نیاز به ایجاب و قبول دارد؟
    ج _ عقد مضاربه احتیاج به ایجاب از طرف مالک و قبول از طرف عامل دارد. ولی اگر مالک به قصد مضاربه، سرمایه را به عامل بدهد و او نیز به همین قصد بگیرد، مضاربه صحیح است.
    س 3_ مالک و عامل چه شرایطی باید داشته باشند؟
    ج _ باید بالغ و عاقل باشند، کسی آنها را مجبور نکرده باشد و قصد مضاربه داشته باشند. پس اگر به شوخی بگوید: این مال را بگیر و با آن تجارت کن، مضاربه تحقق نمی پذیرد.
    س 4_ در عقد مضاربه چند چیز معتبر است؟
    ج _ در عقد مضاربه چند چیز معتبر است گرچه بعضی از آنها از باب احتیاط می باشد. این امور عبارتند از:
    1. باید مالک سرمایه را معین کند و اگر بگوید: « با یکی از این دو مال مضاربه کن » و هر دو مال به یک مقدار باشد معامله صحیح است.
    2. باید مقدار سرمایه و خصوصیات آن را تعیین کند.مثلاً بگوید: « هزار اشرفی طلا »
    3. باید سهم عامل را تعیین کند. اما اگر بگوید: « با این مال تجارت کن هر قدر فلانی به عامل خود می دهد، برای تو باشد » در صورتی که مقدار آن را نداند، صحیح نیست.
    4. باید سهم عامل مشاع باشد. یعنی نصف یا ثلث یا مانند آن. پس اگر بگوید: با این مال تجارت کن و هزار تومان از سود را بردار صحیح نیست.
    5. باید فقط مالک و عامل در سود شریک باشند، پس اگر مقداری از آن را برای شخص دیگری قرار دهند، باطل است.
    6. باید عامل، مال را در تجارت صرف کند. پس اگر پولی را به عامل بدهد تا آن را در زراعت مصرف نماید و در سود شریک باشند، مضاربه نیست، گر چه معامله صحیح است.
    س 5_ آیا لازم است سرمایه طلا یا نقره سکه دار باشد؟
    ج _ لازم نیست و اگر با جنس یا طلا و نقره که سکه نخورده است و با پول های رایج امروزی مضاربه کند، صحیح است گرچه احوط ترک مضاربه با غیر نقد است و هم چنین لازم نیست پولی که صاحب مال می دهد، عین موجود باشد و اگر بدهی بر گردن عامل داشته باشد، می تواند آن را سرمایه قرار دهد.
    س 6_ آیا بر هم زدن معامله، زمان خاصی می خواهد؟
    ج _ صاحب مال و عامل، هر وقت بخواهند، می توانند معامله را بر هم بزنند، خواه قبل از شروع در عمل باشد یا بعد از آن. سودی حاصل شده باشد یا نه.
    س 7_ اگر صاحب مال یا عامل مُرد، معامله چه حکمی می یابد؟
    ج _معامله بر هم می خورد.
    س 8_ در چه صورت اگر سرمایه تلف شود، عامل ضامن نیست؟
    ج _ اگر در نگهداری پول، کوتاهی و زیاده روی ننماید و اتفاقا سرمایه تلف شود و چنانچه مالک ادعا کند که عامل در حفظ مال کوتاهی کرده، عامل می تواند قسم بخورد و تبرئه شود.
    س 9_ اگر در مضاربه تجارت خاصی را تعیین کنند، آیا عامل می تواند از آن تخطی کند؟
    ج _ عامل نمی تواند تجارت دیگری در پیش گیرد و چنانچه تجارتی تعیین نکرده باشند، عامل باید سرمایه را در تجارتی که معمول است، صرف نماید.
    س 10_ اگر یکی از شرط هایی که گفته شد در مضاربه نباشد، مالک چه کارهایی می تواند انجام دهد؟
    ج _ می تواند سرمایه را به عامل فروخته و آنچه را که می خواهند، به صورت شرط در خرید و فروش ذکر نمایند، یا اینکه دو معامله بیع و شراء کنند، یکی نقد، یکی نسیه.

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,787
    حضور
    6 روز 22 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9230



    [quote=محمد;9237]مضاربه چيست؟شرايط آنرا بيان نماييد .آيا تعيين سود قطعي در آن اشكال دارد؟(آيت الله خامنه اي)[/quote]

    تعريف مضاربه
    مضاربه عقدي است كه بين دو نفر واقع مي شود بر اين اساس كه سرمايه تجارت از يك نفر و وكار از ديگري باشد واگر سودي پيدا شد مال هردو باشدواگر ضرري هم باشد ازبراي هردو باشد
    مضاربه عقد است ونياز به ايجاب وقبول دارد ودر ايجاب هر لفظي كه اين معناي عرفي را بفهماند كافي است
    شرائط مضاربه
    1) در متعا قدين شر ط است كه بلوغ وعقل واختيارداشته باشند
    2)ودر عامل قدرت بر تجارت با سرمايه شرط است
    3)در صاحب مال بخاطر بي پولي محجور نبودن شرط است
    4)در سرمايه شرط است كه عين باشد نه منفعت يا دين
    5)مالك بايد نوع تجارت را مشخص نمايد وبه مبهم صحيح نيست اگر بگويد با تو مضاربه مي كنم به يكي از اين دو كار، صحيح نيست.
    6)ومالك بايد سرمايه را از نظر اندازه ومقدار وخصوصيات معلوم كند
    7) ربح بايدمعلوم باشد وبايد به كسر مشاع هم باشد مثلا بگويد كه نصف سود يا ثلث سود از ان تو باشد و اگرنسبت به درصد اصل سرمايه،سودرا مشخص نمايد مثلا بگويد دويست هزارتومان كه سه درصدسرمايه است مال تو وبقيه مال من ، صحيح نيست
    8)همچنين شرط است كه سود بين عامل ومالك باشد وديگري در ان شريك نباشد پس اگر مقداري از سود را براي بيگانه تعيين كنند مضاربه باطل است
    9)شرط است كه سود اوري با تجارت باشد (يعني در خريد وفروش باشد) پس دركارهاي توليدي ويا غيره صحيح نيست مثلا مالي رابه صنعتكار بدهد كه در حرفه اش مصرف كند وفايده اش براي هردو باشد صحيح نيست
    تعيين سود قطعي
    تعيين سود اگر منظورتان اين باشد كه بابت هريك ميليون تومان 30هزار تومان بدهيد اين حرا م وربا است ولي اگر درصدسود را به كسرمشاع تعيين كنند (مثلا يك دومِ سود ) صحيح است

    تحرير ج/1 مضاربه كه مطابق با نظر رهبري است
    ویرایش توسط اسراء : ۱۳۸۸/۱۱/۰۶ در ساعت ۲۰:۳۳

  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 8 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. طريقه نذر براي حاج آقا نخودكي(ره)(بسيار مجرب)
    توسط سادات در انجمن آرشیو اخلاق
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۴/۲۴, ۱۰:۳۵
  2. جمع بندی چرا زبان اهل بهشت عربی وجهنم تركي است؟
    توسط عين الحيات در انجمن معاد شناسی
    پاسخ: 14
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۲/۲۹, ۰۶:۵۳
  3. دانشنامه احاديث پزشكي ج1 و 2 + دانلود کتاب
    توسط حامی در انجمن دین و روان شناسی
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۸/۱۲, ۱۵:۳۳
  4. استرس دوران كودكي و تاثير آن در بزرگسالي
    توسط رحیق مختوم در انجمن افسردگي
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۰/۰۴, ۱۱:۱۵
  5. احكام پزشكي مربوط به خانواده
    توسط محمد در انجمن احکام بانکی و ورزشی
    پاسخ: 20
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۳/۰۹, ۱۱:۳۹

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود