صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: رجعت چیست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135

    رجعت چیست؟




    حقیقت رجعت چیست لطفا در مورد آن توضیح دهید
    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  2. صلوات ها 14


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    واژه «رجعت» در لغت به معنى بازگشتن است، و اصطلاحاً به معنى بازگشتن و زنده شدن مؤمنان خالص و كافران محض، بعد از ظهور امام زمان(علیه السلام)است. قرآن كریم به مسأله ى رجعت اشاره كرده و وقایع و رخدادهایى را نسبت به امت هاى پیشین و بنى اسرائیل نقل كرده است، مانند داستان «عزیر پیامبر» كه مُرد و بعد از صد سال زنده شد(1) سوره بقره، آیه 259، داستان جمعیتى كه خدا آن ها را میراند و بعد آن ها را زنده كرد سوره بقره، آیه 243، داستان هفتاد نفرى كه حضرت موسى (علیه السلام)براى رفتن به كوه طور انتخاب نمود و در وادى كوه طور بعد از این كه صاعقه آن ها را فرا گرفت، مردند و بعد خدا آن ها را زنده نمود سوره بقره، آیه 55 و 56. داستان كشته ى بنى اسرائیل كه بعد از زدن قسمتى از گاو به آن زنده گشت سوره بقره، آیه 73. زنده كردن مرده ها توسط حضرت عیسى (علیه السلام) سوره مائده، آیه 110. داستان پرنده هایى كه حضرت ابراهیم (علیه السلام) آن ها را كشت، گوشت آن ها را مخلوط نمود و هر قسمتى از آن را بر كوهى نهاد و بعد آن ها را خواند و زنده شدند سوره بقره، آیه 260. از مجموع این داستان ها امكان وقوع رجعت اثبات مى شود (گرچه این موارد از مصادیق اصطلاحى رجعت نیست) روایات در خصوص رجعت، متواتر است به نحوى كه وقوع رجعت را مسلّم مى كند. علاوه بر این، مسأله ى رجعت مورد اتفاق علماى شیعه و از مسائل ضرورى مذهب شیعه است علامه مجلسى در بحارالانوار، ج 53، حدود 200 روایت صریح پیرامون رجعت، از بیش از 40 نفر از روات ثقه و بزرگ نقل كرده است و فرموده: بیش از 50 كتاب توسط علماى بزرگ پیرامون رجعت نوشته شده است. رجعت بعد از ظهور امام زمان (علیه السلام) و در زمان حكومت جهانى ایشان پدید خواهد آمد. در روایات آمده كه مؤمنان خالص و كافران و مشركان محض مشمول رجعت مى شوند، و در زمان حكومت امام زمان (علیه السلام) زنده خواهند شد. همچنین در روایات از افراد به خصوصى نام برده شده است كه زنده خواهند شد، مانند حضرت رسول اكرم (صلى الله علیه وآله وسلم)، ائمه(علیهم السلام)، حضرت عیسى (علیه السلام)، جمعى از اصحاب پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) چون سلمان، مقداد، جابر بن عبدالله انصارى و ... و اصحاب كهف. در روایات تصریح شده است نخستین امامى كه رجعت مى كند، امام حسین (علیه السلام) است و ایشان مدت طولانى حكومت مى كند، به گونه اى كه از كثرت سن ابروهایش روى دیدگانش مى ریزند بحارالانوار، ج 53، ص 46. علاوه بر تواتر روایات رجعت، در ادعیه و زیارات هم به رجعت اشاره شده است; از جمله در زیارت جامعه مؤمن بایابكم، مصدّق برجعتكم ... زیارت آل یاسین و انّ رجعتكم حق لا ریب فیها. زیارت وارث انى بكم مؤمن و بایابكم موقن. زیارت عاشوراان یرزقنى طلب ثارك مع امام منصور من اهل بیت محمد (صلى الله علیه وآله وسلم). و دعاى عهد اللهم ان حال بینى و بینه الموت ... فاخرجنى من قبرى. براى رجعت دو حكمت و فلسفه ذكر كرده اند: 1 ـ تكمیل حلقه ى تكاملى مؤمنان خالص و چشیدن كیفر دنیوى كافران محض. 2 ـ نشانه ى عظمت خدا و مسأله ى رستاخیز براى انسانها تا با مشاهده ى آن به اوج معنوى و ایمان برسند.

  5. صلوات ها 18


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما وقوع رجعت در نگاه آیات قرآن




    "رجعت"، در لغت به معنای بازگشتن و برگشتن است.(1) و در اصطلاح به این معناست که عده ای از افراد (مومنان خالص و مشرکان محض) پس از مردن و قبل از بر پایی قیامت دوباره به این دنیا بر می گردند.


    اعتقاد به رجعت، از جمله معتقدات مذهب اهل البیت است که مستند به آیات و روایات متعدد است.

    وقوع رجعت در آیات قرآن
    از تدبر در آیات قرآن می توان نتیجه گرفت که قرآن کریم به دو گونه به مسئلۀ رجعت اشاره نموده است:

    یک: آیاتی که به وقوع رجعت در آینده اشاره دارد؛ مانند آیۀ شریفۀ 82 از سورۀ نمل که خداوند در این آیه می فرماید: "(به یاد آور) روزى را كه ما از هر امّتى، گروهى را از كسانى كه آيات ما را تكذيب مى‏كردند محشور مى‏كنيم و آنها را نگه مى‏داريم تا به يكديگر ملحق شوند"! بسيارى از بزرگان اين آيه را اشاره به مسئلۀ رجعت و بازگشت گروهى از بدكاران و نيكوكاران به همين دنيا در آستانۀ رستاخيز مى‏دانند؛ چرا كه اگر اشاره به خود رستاخيز و قيامت باشد، تعبير به "من كل امة فوجا"، (از هر جمعيتى، گروهى) صحيح نيست؛ زيرا در قيامت، همه محشور مى‏شوند، چنان كه قرآن در آيۀ 47 سورۀ كهف مى‏گويد: "ما آنها را محشور مى‏كنيم و احدى را ترك نخواهم گفت".

    دو: آیاتی که به وقوع حوادثی در امت هاى پيشين اشاره مي فرمايد که در واقع نوعی رجعت محسوب می شود؛ مانند این آیات:

    1. آیۀ 259 سورۀ بقره در بارۀ پيامبرى است كه از كنار يك آبادى عبور كرد در حالى كه ديوارهاى آن فرو ريخته بود و اجساد و استخوان هاى اهل آن در هر سو پراكنده شده بود، از خود پرسيد چگونه خداوند اين ها را پس از مرگ زنده مى‏كند، اما خدا او را يك صد سال ميراند و سپس زنده كرد و به او گفت چقدر درنگ كردى؟ عرض كرد يك روز يا قسمتى از آن، فرمود نه، بلكه يك صد سال بر تو گذشت،(2) اين پيامبر، عزير باشد يا پيامبر ديگرى تفاوت نمى‏كند، مهم صراحت قرآن در زندگى پس از مرگ است در همين دنيا.(3)

    2. آيۀ 243 سورۀ بقره سخن از جمعيت ديگرى به ميان مى‏آورد كه از ترس مرگ (و طبق گفتۀ مفسران به بهانۀ بيمارى طاعون از شركت در ميدان جهاد خوددارى كردند و) از خانه‏هاى خود بيرون رفتند خداوند فرمان مرگ به آنها داد و سپس آنها را زنده كرد.(4)

    3. آيۀ 55 و 56 سورۀ بقره در بارۀ بنى اسرائيل مى‏خوانيم كه گروهى از آنها بعد از تقاضاى مشاهدۀ خداوند گرفتار صاعقۀ مرگبارى شدند و مردند، سپس خداوند آنها را به زندگى بازگرداند تا شكر نعمت او را بجا آورند.(5)

    4. آيۀ 110 سورۀ مائده ضمن بر شمردن معجزات عيسى (ع) مى‏فرماید: "تو مردگان را به فرمان من زنده مى‏كردى".(6) اين تعبير نشان مى‏دهد كه مسيح (ع) از اين معجزۀ خود (زنده کردن مردگان) استفاده كرد، بلكه تعبير به فعل مضارع (تخرج) دليل بر تكرار آن است و اين خود يك نوع رجعت براى بعضى محسوب مى‏شود.

    5. آيۀ 73 سورۀ بقره در مورد كشته‏اى است كه در بنى اسرائيل براى پيدا كردن قاتلش نزاع و جدال برخاسته بود. قرآن این گونه مى‏گويد: "دستور داده شد گاوى را با ويژگي هایى سر ببرند و بخشى از آن را بر بدن مرده زنند تا به حيات بازگردد (و قاتل خود را معرفى كند و نزاع خاتمه يابد).(7)

    علاوه بر اين پنج مورد، موارد ديگرى در قرآن مجيد ديده مى‏شود. هم چون داستان اصحاب كهف كه آن نيز چيزى شبيه به رجعت بود و داستان مرغ هاى چهار گانۀ ابراهيم (ع) كه بعد از ذبح بار ديگر به زندگى بازگشتند، تا امكان معاد را در مورد انسان ها براى او مجسم سازند كه در مسئلۀ رجعت نيز قابل توجه است. (8)

    ادامه دارد ...

    پاورقی__________________________________

    1. فرهنگ معين، ج 2 ص1640.

    2. بقره، 259 .

    3. "فاماته الله ماة عام ثم بعثه".

    4. "فقال لهم الله موتوا ثم احياهم".

    5. "ثم بعثناكم من بعد موتكم لعلكم تشكرون".

    6. "و اذ تخرج الموتى باذنى".

    7. "فقلنا اضربوه ببعضها كذلك يحيى الله الموتى و يريكم آياته لعلكم تعقلون

    8. تفسير نمونه، ج15، صص 546 – 557، اقتباس از سایت اسلام کوئست.

    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۸۹/۰۱/۲۸ در ساعت ۱۷:۰۷ دلیل: فونت و رعایت فاصله
    رجعت چیست؟

  7. صلوات ها 17


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما وقوع رجعت در آیینۀ روایات




    وقوع رجعت در آیینۀ روايات
    امام صادق (ع) در مورد رجعت می فرماید: "به خدا سوگند که روزها و شب ها به سر نیاید تا آن که خداوند مردگان را زنده کند و زندگان را بمیراند و حق را به اهلش باز گرداند و دین برگزیده خود را بر پای دارد و بر جهان حاکم گرداند".

    همچنين مأمون به امام رضا (ع) عرض کرد: ای اباالحسن نظر شما در بارۀ رجعت چيست؟ حضرت فرمودند: "رجعت حقيقت دارد. در ميان امت های پيشين نيز وجود داشته و قرآن از آن سخن به ميان آورده و رسول خدا (ص) فرموده است: "هر چه در امت های گذشته بوده در ميان اين امت نيز عينا و مو به مو پيش خواهد آمد".

    البته روایات در این زمینه فراوان است، ولی به جهت اختصار به همین دو روایت بسنده می کنیم.

    ادامه دارد ...

    پاورقی___________________________
    1. عيون اخبار الرضا (ع)، 2/201/1 به نقل از ميزان الحکمه حديث شماره 6924و 6926.
    2. بنقل از سایت اسلام کوئست.
    رجعت چیست؟

  9. صلوات ها 8


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما وقوع رجعت از منظر عقل و فلسفه




    وقوع رجعت از منظر عقل و فلسفه
    در این جا لازم است به چند مورد از حكمت و فلسفۀ امر رجعت اشاره نماییم:

    1. رسيدن به تكامل
    عالم دنيا ظرف فعليت يافتن قوه ها و تكامل استعدادهاست و براي رسيدن به آخرت خلق شده تا موجودات را در دامن خود پرورش داده به تكامل مطلوب برساند. اما از آن جا كه عده اي از مؤمنان خالص به خاطر موانع و مرگ هاي غير طبيعي از ادامۀ اين مسير معنوي باز مانده‌اند. حكمت خداي حكيم ايجاب مي‌كند كه آنان به دنيا بر گردند و سفر تكاملي خود را به پايان برسانند. چنانچه امام صادق (ع) مي‌فرمايد: "هر مؤمني كه كشته شود به دنيا بر مي‌گردد، تا بعد از زندگي مجدد به مرگ طبيعي بميرد و هر مؤمني كه مرده باشد به دنيا بر مي گردد تا كشته شود (و به ثواب شهادت برسد).(1)

    2. كيفر دنيوي
    چه بسا افرادي در اين دنيا بودند كه از تمامي حقوقشان به عنوان هاي مختلف محروم گشته و مظلومانه به قتل رسيده‌اند، بدون اين كه حق او گرفته شده باشد، از حكمت هاي رجعت اين است كه خداوند، هر دو طرف را به دنيا بر مي گرداند، تا شخص مظلوم به دست خود داد خود را از ظالم بگيرد. از امام كاظم (ع) نقل شده كه فرمود: "مردمي كه مرده اند به دنيا بازگشت خواهند كرد، تا انتقام خود را بگيرند، به هر كس آزاري رسيده به مثل آن قصاص مي‌كند و هر كس خشمی ديده، به مانند آن انتقام مي‌گيرد. هر كس كشته شده، قاتل را به دست خود به تقاص خون خود مي‌كشد و براي اين منظور دشمنان آنان نيز به دنيا بر مي‌گردند تا آنها خون ريخته شده خود را تلافي كنند و بعد از كشتن آنها سي ماه زنده مي‌مانند، سپس همگي در يك شب مي‌ميرند، در حالي كه انتقام خون خود را گرفته و دلهايشان شفا يافته است، دشمنان آنها به سخت ترين عذاب دوزخ مبتلا مي‌شوند".(2)

    بنابراين، هدف از بازگشت مجدد اين دو گروه، تكميل يك حلقۀ تكاملي براي دستۀ اوّل و تنزل به پست ترين درجۀ ذلّت براي دستۀ دوم است و با توجه به اين كه رجعت عمومي نيست و اختصاص به مؤمنان خالص و كافران محض دارد، چنانچه امام صادق (ع) فرمود: "رجعت جنبۀ عمومي ندارد، بلكه اختصاص به كساني دارد كه به ايمان كامل و شرک خالص رسيده باشند.(3) معلوم مي‌شود كه اين دو مورد از حكمت هاي اساسي رجعت است.

    3. ياري دين و شركت در تشكيل حكومت عدل جهاني
    از آيات و روايات متعدد استفاده مي‌شود كه دين اسلام و حكومت عدل الاهي به دست توانمند و با كفايت قائم آل محمد (ص) جهانگير مي‌شود، خداوند مي‌فرمايد: "همانا ما فرستادگان خويش و مؤمنان را در دنيا و روزي كه شاهدان بر خيزند، ياري خواهيم كرد".(4)

    از ظاهر اين آيه استفاده مي‌شود كه اين نصرت دسته جمعي انجام مي‌شود نه به صورت فردي. اما از اين كه چنين نصرتي هنوز تحقق پيدا نكرده است، قطعاً در آينده محقق خواهد شد؛ زيرا وعدۀ الاهي تخلف ناپذير است. لذا امام صادق (ع) در تفسير همين آيه مي‌فرمايد: "به خدا سوگند اين نصرت در رجعت است؛ چرا كه بسياري از پيامبران و ائمه (ع) در دنيا كشته شدند و كسي آنها را ياري نكرد؟ و اين مطلب در رجعت تحقق خواهد يافت".(5)

    نيز امام باقر (ع) در تفسير آيۀ مباركۀ: "هو الذي ارسل..."؛ يعني او كسي است كه رسول خود را با دين حق براي هدايت بشر فرستاد تا او را بر همه اديان پيروز گرداند. فرموده: يظهره الله عزوجل في الرجعة؛ يعني خداوند دين حق را در رجعت بر ساير اديان برتري مي دهد.(6)

    ادامه دارد ...

    پاورقی____________________________________
    1. بحار، ج 53، ص 40.
    2. دواني ، علي ، مهدي موعود، ترجمه ج 13، ص 1188، دار الكتب الاسلاميه،چ 27.
    3. ضميري، محمدرضا، رجعت، ص 55، نشر موعود، تهران، چ دوم، 1380.
    4. سوره مؤمن، آیه 10.
    5. يزدي حائري، شيخ علي، الزام الناصب، قم، موسسه مطبوعاتي حق بين، 1397 ق.
    6. بحار، ج 53، ص 64، برگرفته از سایت اسلام کوئست.
    رجعت چیست؟

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    10,197
    حضور
    143 روز 16 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    622
    آپلود
    104
    گالری
    1493
    صلوات
    93051



    فهرست آيات مربوط به رجعت
    الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ ....- بقره : 3(181)
    وَ إِذْ أَخَذَ اللّهُ مِيثاقَ النَّبِيِّينَ لَما آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتابٍ وَ حِكْمَةٍ...- آل عمران : 81(182)
    أَ فَغَيْرَ دِينِ اللّهِ يَبْغُونَ وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ....- آل عمران : 83(183)
    وَ لَئِنْ قُتِلْتُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أَوْ مُتُّمْ لَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللّهِ وَ رَحْمَةٌ ....- آل عمران : 157(184)
    كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ- آل عمران : 185(185)
    وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ إِلاّ لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ....- نساء: 159(186)
    ... اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللّهِ عَلَيْكُمْ...- مائده : 20(187)
    يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آياتِ رَبِّكَ لا يَنْفَعُ نَفْساً إِيمانُها لَمْتَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ...- انعام 158(188)
    وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ...- اعراف : 96(189)
    إِنَّ الْأَرْضَ لِلّهِ يُورِثُها مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ- اعراف : 128(190)
    وَ مِنْ قَوْمِ مُوسى أُمَّةٌ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ يَعْدِلُونَ- اعراف : 159(191)
    هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ...- توبه : 33(192)
    إِنَّ اللّهَ اشْتَرى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ....- توبه : 111(193)
    بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِهِ وَ لَمّا يَأْتِهِمْ تَأْوِيلُهُ ....- يونس : 39(194)
    وَ لَوْ أَنَّ لِكُلِّ نَفْسٍ ظَلَمَتْ ما فِي الْأَرْضِ لاَفْتَدَتْ بِهِ.....يونس : 54(195)
    وَ لَئِنْ أَخَّرْنا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلى أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ لَيَقُولُنَّ ما يَحْبِسُهُ.....- هود: 8(196)
    مُسَوَّمَةً عِنْدَ رَبِّكَ وَ ما هِيَ مِنَ الظّالِمِينَ بِبَعِيدٍ- هود: 83(197)
    .... وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيّامِ اللّهِ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبّارٍ شَكُورٍ- ابراهيم : 5(198)
    رُبَما يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ كانُوا مُسْلِمِينَ- حجر: 2(199)
    قالَ رَبِّ فَأَنْظِرْنِي إِلى يَوْمِ يُبْعَثُونَ قالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ....- حجر 36 - 38(200)
    .... فَالَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ قُلُوبُهُمْ مُنْكِرَةٌ وَ هُمْ مُسْتَكْبِرُونَ- نحل : 22(201)
    وَ أَقْسَمُوا بِاللّهِ جَهْدَ أَيْمانِهِمْ لا يَبْعَثُ اللّهُ مَنْ يَمُوتُ بَلى وَعْداً عَلَيْهِ ....- نحل : 38(202)
    ثُمَّ رَدَدْنا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَ أَمْدَدْناكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ وَ جَعَلْناكُمْ أَكْثَرَ نَفِيراً- اسرا: 6(203)
    وَ مَنْ كانَ فِي هذِهِ أَعْمى فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمى وَ أَضَلُّ سَبِيلاً- اسراء: 72(204)
    قُلْ مَنْ كانَ فِي الضَّلالَةِ فَلْيَمْدُدْلَهُ الرَّحْمنُ مَدًّا حَتّى إِذارَأَوْا ما يُوعَدُونَ...- مريم : 75(205)
    وَ مَنْ اَعْرَضَ عَنْ ذِكْرى فَاِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْكا- طه : 124(206)
    كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ ....- انبياء: 35(207)
    وَ حَرامٌ عَلى قَرْيَةٍ أَهْلَكْناها أَنَّهُمْ لا يَرْجِعُونَ- انبيا: 95(208)
    وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصّالِحُونَ- انبياء: 105(209)
    حَتّى إِذا فَتَحْنا عَلَيْهِمْ باباً ذا عَذابٍ شَدِيدٍ إِذا هُمْ فِيهِ مُبْلِسُونَ- مؤمنون : 77(210)
    وَعَدَاللّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ...- نور: 55(211)
    إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِمْ مِنَ السَّماءِ آيَةً فَظَلَّتْ أَعْناقُهُمْ لَها خاضِعِينَ- شعرا: 4(212)
    وَ إِذا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيْهِمْ أَخْرَجْنا لَهُمْ دَابَّةً مِنَ الْأَرْضِ تُكَلِّمُهُمْ.... - نمل : 82(213)
    وَ يَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً مِمَّنْ يُكَذِّبُ بِآياتِنا فَهُمْ يُوزَعُونَ- نمل : 83(214)
    ... سَيُرِيكُمْ آياتِهِ فَتَعْرِفُونَها وَ ما رَبُّكَ بِغافِلٍ عَمّا تَعْمَلُونَ- نمل : 93(215)
    وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ.....- قصص : 5(216)
    أَ فَمَنْ وَعَدْناهُ وَعْداً حَسَناً فَهُوَ لاقِيهِ- قصص : 61(217)
    إِنَّ الَّذِي فَرَضَ عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لَرادُّكَ إِلى مَعادٍ....- قصص : 85(218)
    وَ لَنُذِيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنى دُونَ الْعَذابِ الْأَكْبَرِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ- سجده : 21(219)
    قُلْ يَوْمَ الْفَتْحِ لا يَنْفَعُ الَّذِينَ كَفَرُوا إِيمانُهُمْ وَ لا هُمْ يُنْظَرُونَ- سجده : 29(220)
    وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاّ كَافَّةً لِلنّاسِ بَشِيراً وَ نَذِيراً وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النّاسِ لا يَعْلَمُونَ- سباء: 28(221)
    قالُوا يا وَيْلَنا مَنْ بَعَثَنا مِنْ مَرْقَدِنا هذا ما وَعَدَ الرَّحْمنُ وَ صَدَقَ الْمُرْسَلُونَ- يس : 52(222)
    قالُوا رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ فَاعْتَرَفْنا بِذُنُوبِنا....- غافر: 11(223)
    إِنّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهادُ- غافر: 51 (224)
    وَ يُرِيكُمْ آياتِهِ فَأَيَّ آياتِ اللّهِ تُنْكِرُونَ- غافر: 81(225)
    .... وَ تَرَى الظّالِمِينَ لَمّا رَأَوُا الْعَذابَ يَقُولُونَ هَلْ إِلى مَرَدٍّ مِنْ سَبِيلٍ- شورى : 44(226)
    فَارْتَقِبْ يَوْمَ تَأْتِي السَّماءُ بِدُخانٍ مُبِينٍ- دخان : 10(227)
    وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ إِحْساناً حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهاً وَ وَضَعَتْهُ كُرْهاً.....- احقاف : 15(228)
    قُلْ لِلَّذِينَ آمَنُوا يَغْفِرُوا لِلَّذِينَ لا يَرْجُونَ أَيّامَ اللّهِ لِيَجْزِيَ قَوْماً....- جاثيه : 14(229)
    وَ اسْتَمِعْ يَوْمَ يُنادِ الْمُنادِ مِنْ مَكانٍ قَرِيبٍ يَوْمَ يَسْمَعُونَ الصَّيْحَةَ....- ق : 41 و 42(230)
    يَوْمَ تَشَقَّقُ الْأَرْضُ عَنْهُمْ سِراعاً ذلِكَ حَشْرٌ عَلَيْنا يَسِيرٌ- ق : 44(231)
    يَوْمَ هُمْ عَلَى النّارِ يُفْتَنُونَ ذُوقُوا فِتْنَتَكُمْ....- ذاريات : 13 و 14(232)
    وَ فِي السَّماءِ رِزْقُكُمْ وَ ما تُوعَدُونَ- ذاريات : 22(233)
    وَ إِنَّ لِلَّذِينَ ظَلَمُوا عَذاباً دُونَ ذلِكَ وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لايَعْلَمُونَ- طور: 47(234)
    مُهْطِعِينَ إِلَى الدّاعِ يَقُولُ الْكافِرُونَ هذا يَوْمٌ عَسِرٌ- قمر: 8(235)
    يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَوَلَّوْا قَوْماً غَضِبَ اللّهُ عَلَيْهِمْ.....- ممتحنة : 13(236)
    سَنَسِمُهُ عَلَى الْخُرْطُومِ- قلم : 16(237)
    تَعْرُجُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ- معارج : 4(238)
    حَتّى اِذا رَاءَوْا ما يُوعَدُونَ فَسَيَعْلَمُونَ ....- جنّ: 24(239)
    يا أَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ قُمْ فَأَنْذِرْ- مدثر: 1 و 2 (240)
    نَذِيراً لِلْبَشَرِ- مدثر: 36(241)
    يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْواجاً - نباء: 18(242)
    يَوْمَ تَرْجُفُ الرّاجِفَةُ تَتْبَعُهَا الرّادِفَةُ- نازعات : 6(243)
    قالُوا تِلْكَ إِذاً كَرَّةٌ خاسِرَةٌ- نازعات : 12(244)
    ثُمَّ إِذا شاءَ أَنْشَرَهُ كَلاّ لَمّا يَقْضِ ما أَمَرَهُ- عبس : 22 و 23(245)
    إِنَّهُ عَلى رَجْعِهِ لَقادِرٌ- طارق : 8(246)
    فَمَهِّلِ الْكافِرِينَ أَمْهِلْهُمْ رُوَيْداً- طارق : 17 (247)
    وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها. وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها. وَ النَّهارِ إِذا جَلاّها.....- شمس : 1 - 4(248)
    فَدَمْدَمَ عَلَيْهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ فَسَوّاها- شمس : 14(249)
    وَ لَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَكَ مِنَ الْأُولى - ضحى : 4 (250)
    كَلاّ سَوْفَ تَعْلَمُونَ . ثُمَّ كَلاّ سَوْفَ تَعْلَمُونَ- تكاثر: 3 و 4(251)


  13. صلوات ها 8


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    10,197
    حضور
    143 روز 16 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    622
    آپلود
    104
    گالری
    1493
    صلوات
    93051



    181- الزام الناصب : 2/340 .
    182- تفسير عياشى : 1/181 - تفسير برهان : 1/295 - بحار: 53/41 و 50 و 61 .
    183- تفسير عياشى : 1/183 - بحار: 53/50 - تفسير نورالثقلين : 1/362 .
    184- تفسير عياشى : 1/183 - نورالثقلين : 1/362 - بحار: 53/50 .
    185- بحار: 53/71 - تفسير صافى : 1/374 .
    186- تفسير صافى : 1/480 - مجمع البيان : 3/137 .
    187- الزام الناصب : 2/330 - بحار: 53/46 .
    188- نورالثقلين : 1/782 - تفسير صافى : 2/173 .
    189- بحار: 53/63 .
    190- تفسير برهان : 2/27 - نورالثقلين : 2/57 - الزام الناصب : 2/331 .
    191- مجمع البيان : 4/489 .
    192- بحار: 53/64 - تفسير برهان : 2/121 .
    193- نورالثقلين : 2/272 - تفسير برهان : 2/163 - مجمع البيان : 5/76 .
    194- تفسير برهان : 2/186 - بحار: 53/51 - الزام الناصب : 2/344 .
    195- تفسير صافى : 2/406 - الزام الناصب : 2/344 - بحار: 53/51 .
    196- غيبت نعمانى : 241 - تفسير صافى : 2/433 - تفسير برهان : 2/209 .
    197- بحار: 53/84 .
    198- تفسير برهان : 2/305 - تفسير صافى : 3/80 - الميزان : 12/16 .
    199- بحار: 53/64 - تفسير برهان : 2/325 .
    200- تفسير الميزان : 12/166 .
    201- بحار: 53/118 - تفسيرعياشى : 2/257 - تفسيربرهان : 2/363 .
    202- الزام الناصب : 2/346 - نورالثقلين : 3/54 - تفسير برهان : 2/368 .
    203- روضه كافى : 2/3 - بحار: 51/56 و 53/93 - نورالثقلين : 3/138 .
    204- بحار: 53/67 - الزام الناصب : 2/346 - تفسير برهان : 2/433 .
    205- بحار: 53/89 .
    206- الزام الناصب : 2/346 - بحار: 53/51 .
    207- بحار: 53/66 - نورالثقلين : 3/429 .
    208- تفسير برهان : 3/71 - نورالثقلين : 3/458 - بحار: 53/61 .
    209- الزام الناصب : 2/325 - بحار: 53/102 .
    210- بحار: 53/64 - نورالثقلين : 3/550 - الميزان : 15/54 .
    211- مجمع البيان : 7/152 - الايقاظ: 74 .
    212- بحار: 53/109 - تفسير برهان : 3/180 .
    213- بحار: 39/242 - نورالثقلين : 4/98 - مجمع البيان : 7/234 .
    214- الميزان : 15/436 - بحار: 53/51 - نورالثقلين : 4/100 .
    215- تفسير صافى : 4/79 - بحار: 53/53 - نورالثقلين : 4/106 .
    216- نورالثقلين : 4/110 - معانى الاخبار: 79 - تفسير صافى : 4/80 .
    217- الزام الناصب : 2/347 - بحار: 53/76 - تفسير برهان : 3/234 .
    218- بحار: 53/ ص 46 و 56 و ج 93/87 - الميزان : 16/98 - نورالثقلين : 4/144 .
    219- مجمع البيان : 8/332 - الميزان : 16/286 - تفسير صافى : 4/158 .
    220- نورالثقلين : 4/233 - تفسير صافى : 4/160 .
    221- تفسير برهان : 3/240 - بحار: 53/113 و 53/42 .
    222- بحار: 53/89 - الزام الناصب : 2/348 - نورالثقلين : 4/388 - تفسيربرهان : 4/12 .
    223- بحار: 53/56 - نورالثقلين : 4/513 - الغدير: 2/258 - مجالس : 130 .
    224- الزام الناصب : 2/338 - بحار: 53/65 - نورالثقلين : 4/526 .
    225- بحار: 53/56 - الزام الناصب : 2/339 .
    226- تفسير برهان : 4/129 - الايقاظ: 93 .
    227- بحار: 53/57 - نورالثقلين : 4/627 - الزام الناصب : 2/350 .
    228- بحار: 53/102 - الزام الناصب : 2/339 - نورالثقلين : 5/11 .
    229- تفسير كبير: 27/262 - الزام الناصب : 2/350 .
    230- بحار: 53/65 - الزام الناصب : 2/350 - نورالثقلين : 5/119 .
    231- بحار: 53/58 - الزام الناصب : 2/350 - نورالثقلين : 5/119 .
    232- الزام الناصب : 2/351 - تفسير برهان : 4/231 .
    233- الزام الناصب : 2/351 - تفسير برهان : 4/232 - نورالثقلين : 5/124 .
    234- بحار: 53/103 - نورالثقلين : 5/143 - الزام الناصب : 2/351 .
    235- تفسير صافى : 5/100 - تفسير برهان : 4/260 .
    236- بحار: 53/60 - تفسيربرهان : 4/327 .
    237- بحار: 53/103 - تفسير برهان : 4/371 - تفسير صافى : 5/210 .
    238- بحار: 53/104 - الزام الناصب : 2/353 - تفسير برهان : 4/383 .
    239- بحار: 51/49 و 53/89 - تفسير صافى : 5/238 - الايقاظ: 96 .
    240- بحار: 53/103 - الزام الناصب : 2/353 - نورالثقلين : 5/453 .
    241- بحار: 53/42 و 64 - تفسير برهان : 5/399 - تفسير بصائر: 50/426 .
    242- بحار: 53/103 .
    243- بحار: 53/106 - تفسير بصائر: 50/149 - الايقاظ: 382 .
    244- بحار: 53/45 - تفسير برهان : 4/425 - الزام الناصب : 2/354 .
    245- بحار: 53/99 - الزام الناصب : 2/354 - نورالثقلين : 5/510 .
    246- نورالثقلين : 5/552 - تفسير برهان : 4/449 - تفسير بصائر: 54/355 .
    247- بحار: 53/58 - الزام الناصب : 2/354 - نورالثقلين : 5/553 .
    248- تفسير فرات : 212 - تفسير بصائر: 56/93 - الزام الناصب : 2/340 .
    249- الزام الناصب : 2/355 - بحار: 53/120 - تفسير برهان : 4/468 .
    250- بحار: 53/59 - نورالثقلين : 5/594 - تفسير بصائر: 56/517 .
    251- بحار: 53/107 و 120 - الزام الناصب : 2/355 .

    داستانهائى از بازگشت ائمه عليهم السلام به اين دنيا

    سيد عبدالله حسينى


  15. صلوات ها 7


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    علاقه
    موسیقی رپ - علوم دینی و فلسفی - زبان انگلیسی
    نوشته
    253
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1204



    می بخشید ها دوستان ... ولی رجعت از لحاظ عقلی اصلاً منطقی و درست به نظر نمی رسه ؟؟
    ببینید این که شما می فرمایید خیلی ها بر می گردند .. اول اینکه چندتا موضوع هست ؟؟؟
    اگر دوباره آدم هایی بخوان از ابتدای خلقت تا به امروز بیان توی زمین خوب این میشه انفجار جمعیت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    چگونه همه ی این آدم ها کنار هم زندگی بکنند ؟
    این ها به چه زبانی تکلم می کنند در حالی که هر کدامشان اهل منطقه و کشور و ... خاصی است
    مثلاً اگر حضرت محمد (ص) و امام حسین (ع) می آیند کدامشان بر مسند قدرت می نشیند ؟
    لطفاً از لحاظ عقلی بحث بکنید !!

  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135



    نقل قول نوشته اصلی توسط ehsan24 نمایش پست ها
    اگر دوباره آدم هایی بخوان از ابتدای خلقت تا به امروز بیان توی زمین خوب این میشه انفجار جمعیت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    سلام قرار نيست كه همه برگردند
    نقل قول نوشته اصلی توسط ehsan24 نمایش پست ها
    این ها به چه زبانی تکلم می کنند در حالی که هر کدامشان اهل منطقه و کشور و ... خاصی است
    اون خدايي كه قدرت داشته رجعت رو بوجود بياره زبان كه سهله...
    نقل قول نوشته اصلی توسط ehsan24 نمایش پست ها
    مثلاً اگر حضرت محمد (ص) و امام حسین (ع) می آیند کدامشان بر مسند قدرت می نشیند ؟
    ظاهرا برخي از معصومين رجعت دارند آن هم به ترتيبي خاص
    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط ehsan24 نمایش پست ها
    می بخشید ها دوستان ... ولی رجعت از لحاظ عقلی اصلاً منطقی و درست به نظر نمی رسه ؟؟ ببینید این که شما می فرمایید خیلی ها بر می گردند .. اول اینکه چندتا موضوع هست ؟؟؟ اگر دوباره آدم هایی بخوان از ابتدای خلقت تا به امروز بیان توی زمین خوب این میشه انفجار جمعیت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چگونه همه ی این آدم ها کنار هم زندگی بکنند ؟ این ها به چه زبانی تکلم می کنند در حالی که هر کدامشان اهل منطقه و کشور و ... خاصی است مثلاً اگر حضرت محمد (ص) و امام حسین (ع) می آیند کدامشان بر مسند قدرت می نشیند ؟ لطفاً از لحاظ عقلی بحث بکنید !!

    با سلام


    بزرگوار جسارت نباشد محضرتان باز كه بدون اطلاع از مباحث ديني و معارف اسلامي سخن گفته ايد!

    شما چرا اين قدر با اين عقلي كه در تايپك ديگري به محدود بودن ان اذعان داشتيد تكيه داريد؟؟

    چرا همه معارف ديني را با عقل خود مي سنجيد و چون در اين عقل محدود براي ان جواب نيافتيد منكر مي شويد.

    به نظر مشكل اصلي آگاهي نداشتن شما بزرگوار به معارف ديني است.
    نيكوست ابتدا شما بزرگوار اصل معارف ديني را به سوال بگذاريد و خوب بفهميد و دراطراف ان مطالب و مقالاتي بخوانيد و مطلب را درست بياموزيد با همه جوانب ان

    واگر باز مشكل حل نشد و سوالي و شبهاي داشتيد بپرسيد به نظر اين سوالاتي كه مي فرماييد از عدم اشنايي كافي و لازم شما بزرگوار به اصل مطلب است.--البته جسارت نباشد خدمتتان--

    براي مطالعه در باب رجعت چند تايپكي كه دوستان مطرح كرده اند را معرفي مي كنم:


    http://www.askdin.com/showthread.php?t=232

    http://askdin.com/showthread.php?t=2484

    http://askdin.com/showthread.php?t=2485

    و البته منابع و مقالات متعددي كه بر حقانيت اين مساله با عقل و نقل تاكيد كرده است و مورد بررسي قرار داده است


  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود