صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: انسان اخلاقی بودن به چه معناست؟(مهم و کاربردی)

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282

    انسان اخلاقی بودن به چه معناست؟(مهم و کاربردی)




    بسمه تعالی

    همه ما این کلام رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم را بارها شنیده ایم که:إنی بعثت لأتمم مکارم الأخلاق.
    و نیز می دانیم علوم اسلامی در یک تقسیم بندی که منبع روائی هم دارد به سه قسم فقه و اخلاق و عقاید تقسیم می شوند.
    اما تا به حال فکر کرده اید برای اینکه انسان اخلاقی باشیم و به تبع آن به یک جامعه اخلاقی برسیم ،باید دارای چه مؤلفه هائی باشیم که بتوان به ما گفت انسان اخلاقی؟

    شما نیز در این بحث شرکت کرده و نظر خود را بفرمائید.

    انسان اخلاقی بودن به چه معناست؟(مهم و کاربردی)
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  2. صلوات ها 41


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    چشم و دلی مجاب و کمی پنجره!
    نوشته
    1,219
    حضور
    12 روز 11 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    464
    صلوات
    12347



    سلام
    ممنون از موضوع خوبتون
    یک مورد می تونه این باشه که در رفتار با دیگران خودمون رو ملاک قرار بدیم ، چیزی که برای خودمون نمی خوایم برای بقیه هم نپسندیم




    اِنَّ النّاسَ عَبیدُ الدُّنْیا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ یَحوطونَهُ ما دَرَّتْ مَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّیّانونَ؛

    به راستى که مردم بنده دنیا هستند و دین لق لقه زبان آنهاست
    تا جایى گرد دین می گردند که معاش آنها تامین باشد
    و چون در معرض امتحان قرار گیرند، دینداران کم مى‏ شوند


    حسین ابن علی علیه السلام
    تحف العقول، ص 245





  5. صلوات ها 31


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    سرگمی علمی
    نوشته
    35
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    245



    به نام خدا دهنده بی منت
    فکر کنم بهترین پاسخ تحقیقی باشه که در این زمینه انجام شده و بزرگترین و بهترین مثال یعنی ويژگي شاخص پیامبر هستش
    و در هر ارتباط اجتماعی به کار میاد ....
    خوش‏اخلاقى،
    عنصرى كليدى در ديندارى و عاملى مهم در موفقيت انسان است. شايد مهم‏ترين ويژگى رسول خدا صلى الله عليه وآله اخلاق برتر اوست كه در قرآن نيز بدان اشاره شده است: «به راستى كه تو داراى اخلاق عظيم هستى»(1). قرآن با تمجيد نرم‏خويى رسول خدا صلى الله عليه وآله، تأكيد مى‏كند كه اگر ايشان تندخو مى‏بود، مردم از اطرافش پراكنده مى‏شدند.(2) خوش‏اخلاقى، در سيره اجتماعى پيامبر اكرم، از جايگاه والايى برخوردار است ؛ به گونه‏اى كه رسول خدا صلى الله عليه وآله، هدف رسالت خود را كامل كردن ويژگى‏هاى والاى اخلاقى(3) و در روايتى ديگر، كامل كردن خوش‏اخلاقى(4) دانسته است تا آنجا كه فرموده است: «اسلام همان اخلاق نيك است».(5) آن حضرت در برخى روايات نيز اخلاق نيك را نصف دين دانسته‏اند.(6)
    اخلاق نيكو را مى‏توان كليد كسب ديگر فضايل و كمالات دانست. هر كس از اين موهبت الهى برخوردار باشد، به راحتى مى‏تواند، پله‏هاى ترقى و پيشرفت مادى و معنوى را طى كند. شايد به همين دليل پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمود: «بنده خدا با اخلاق نيك خود به بزرگ‏ترين درجات آخرت و منزل‏گاه‏ها و مراتب شريف مى‏رسد...»(7) اخلاق نيك با رسالت و شريعت ايشان درآميخته كه كه مؤمن‏ترين افراد را خوش‏اخلاق‏ترين آنها مى‏داند: «أكمل المؤمنين ايماناً آحسنهم خلقاً»(8) و سنگين‏ترين عمل را در روز داورى، داشتن اخلاق نيك معرفى مى‏كند.(9) انسان كسانى را به خود نزديك‏تر مى‏داند كه اخلاقشان بهتر باشد: «دوست داشتنى‏ترين شما براى من و نزديك‏ترين شما به من در روز قيامت، خوش‏اخلاق‏ترين و متواضع‏ترين شماست».(10)
    رسول خدا صلى الله عليه وآله خوش‏اخلاقى را موجب جلب خير دنيا و آخرت(11) و مانع از آتش جهنم(12) دانسته و فرموده است: «سه چيز است كه اگر در كسى نباشد، نه از من است و نه از خداى عزوجل ؛ بردبارى‏اى كه با آن جهالت نادانان را رد كند ؛ اخلاق نيكى كه با آن در ميان مردم زندگى كند و ورعى كه وى را از گناهان الهى باز دارد.(13)
    ايشان هم چنين فرموده‏اند: «نخستين چيزى كه روز قيامت، در ترازوى اعمال بنده خدا گذاشته مى‏شود، اخلاق نيك اوست»(14). نير فرمود: «چيزى بهتر از خوش‏اخلاقى، در ترازوى عمل انسان قرار نمى‏گيرد»(15). همچنين فرمود: «شبيه‏ترين انسان به من، خوش‏اخلاق‏ترين شماست»(16) و «در قيامت، نزديك‏ترين انسان به من كسى است كه از همه خوش‏اخلاق‏تر باشد و براى خانواده‏اش از همه بهتر باشد».(17)
    پيامبر كامل‏ترين مؤمنان را خوش‏اخلاق‏ترين آنها مى‏دانست(18) و بر خوش‏رويى با مردم و دست دادن با آنها تأكيد مى‏كرد و آن را اخلاق مؤمنان، صديقان، شهدا و صالحان مى‏شناساند.(19) روزى مردى مقابل رسول خدا صلى الله عليه وآله ايستاد و از ايشان پرسيد: «اى پيامبر خدا! دين چيست؟» فرمود: «خوش‏اخلاقى». مرد دوباره از سمت چپ ايشان آمد و همان پرسش را مطرح كرد و حضرت نيز دوباره فرمود: «خوش‏اخلاقى». اين بار مرد از پشت سر ايشان آمد و همان سؤال را پرسيد. رسول خدا صلى الله عليه وآله به او نگاه كرد و فرمود: «آيا دين را نمى‏فهمى؟ دين آن است كه خشمگين نشوى».(20)
    رسول خدا صلى الله عليه وآله در پاسخ به اين پرسش كه نيكى چيست نيز فرمود: «نيكى همان خوش‏اخلاقى است...».(21) امام على عليه السلام در بيان ويژگى‏هاى رسول خدا صلى الله عليه وآله مى‏فرمايد : «ايشان زبان خود را از سخنان غيرلازم نگاه مى‏داشت. همواره با مردم مأنوس بود و كارى نمى‏كرد كه از اطرافش پراكنده شوند و از او گريزان باشند ؛ بزرگ هر قوم و گروهى را احترام مى‏كرد و وى را به حكمرانى قوم خود مى‏گماشت... احوال ياران خود و از كارهاى مردم جويا مى‏شد و كارهاى نيك را تحسين و تقويت، و كارهاى زشت را تقبيح و تحقير مى‏كرد. در كارها ميانه‏رو بود و از ترس آنكه مردم غافل شده، به انحراف گرايند، لحظه‏اى از كار آنها غافل نمى‏ماند...(22) اخلاق ايشان در برخورد با مردم چنان نرم و گشاده بود كه به تعبير برخى پدر مردم شده بود... .(23)
    در روايات مصاديق مختلفى براى ويژگى‏هاى والاى اخلاقى يا مكارم اخلاق بيان شده كه برخى آنها عبارت است از: راست‏گويى، امانت‏دارى، صله ارحام (پيوند با خويشان)، احترام به ميهمان، اطعام نيازمندان، رعايت حقوق همسايگان و همراهان، حيا، گذشت، بيان حق هر چند به ضرر خود انسان باشد.(24)
    در برابر خوش‏اخلاقى، بد اخلاقى است كه روايات، به پيامدهاى منفى آن اشاره كرده‏اند. رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: «بداخلاقى عمل آدمى را فاسد مى‏كند، همان سان كه سركه عسل را».(25) همچنين فرمود: «دو خصلت در مسلمان جمع نمى‏شود: بداخلاقى و بخل».(26) بداخلاقى از نگاه ايشان گناهى نابخشودنى است.(27) كه ممكن است آدمى را به پست‏ترين درجات جهنم بكشاند(28) و حتى همه عبادات انسان را بى‏اثر كند ؛ براى مثال روزى نزد رسول خدا صلى الله عليه وآله از زنى تعريف شد كه روزها را روزه و شب‏ها را به عبادت مشغول است ؛ اما بداخلاق بوده، همسايگانش را با زبانش آزار مى‏دهد. آن حضرت درباره او فرمود: «خيرى در وى نيست ؛ او در زمره اهالى آتش است.»(29)


    پی نوشت ها:

    1) قلم/4.
    2) آل عمران/159.
    3) كنز العمال، ح 5217. (انما بعثت لاتمم مكارم الاخلاق).
    4) كنز العمال، ح 5217. (انما بعثت لاتمم مكارم الاخلاق)
    5) كنز العمال، ح 5215. (الاسلام حسن الخلق).
    6) بحار الانوار، ج‏68، ص‏385 ؛ كنزالعمال، ح‏5141.
    7) المحجة البيضاء، ج 5، ص 93 ؛ ميزان الحكمة، ج‏3، ص‏139.
    8) بحار الانوار، ج‏68، ص‏389.
    9) بحار الانوار، ج‏68، ص 383
    10) بحار الانوار، ج‏68، ص‏385
    11) بحار الانوار، ج‏68، ص‏384
    12) كنز العمال، ح‏5190.
    13) بحار الانوار، ج‏66، ص‏386.
    14) بحار الانوار، ج‏68، ص‏385.
    15) بحار الانوار، ج‏68، 374
    16) بحار الانوار، ج‏68، ص‏387.
    17) بحار الانوار، ج‏68، ص‏387
    18) بحار الانوار، ج‏68، ص‏387
    19) قال النبى صلى الله عليه وآله: من اخلاق المؤمنين والصديقين والشهداء والصالحين البشاشة اذا بروا والمصافحة والترحيب اذا التقوا، (ابو عبد الرحمن سلمى، «آداب الصحبة وحسن العشرة» در: مجموعه آثار ابو عبدالرحمن سلمى، گردآورى نصراللَّه پور جوادى، تهران: مركز نشر دانشگاهى، چاپ اول: 1372، ج 2، ص‏96.
    20) بحار الانوار، ج‏68، ص‏393.
    21) سنن الدارمى، عبداللَّه بن بهرام الدارمى، دمشق: مكتبة الاعتدال، ج‏2، ص‏322.
    22) سنن النبى، ص‏50.
    23) سنن النبى، ص‏50.
    24) ر.ك: بحار الانوار، ج‏66، ص‏372 و...
    25) الخلق السى‏ء يفسد العمل كما يفسد الخلّ العسل (بحار الانوار، ج‏70، ص‏297.)
    26) بحار الانوار، ج‏70، ص‏297.
    27) سوء الخلق ذنب لايفغر. (ميزان الحكمة، ج‏3، ص‏152 ؛ المحجة البيضاء، ج 5، ص 93.)
    28) إن العبد ليبلغ من سوء خلقه اسفل درك جهنم. (ميزان الحكمة، ج‏2، ص‏154).
    29) بحار الانوار، ج‏68، ص‏394.

    همگی با هم با احتکار آشنا شویم و راه چاره ی برای آن بیابیم

    لطفا تایپیک زیر رو مطالعه فرمایید

    http://www.askdin.com/thread22841.html#post276087

  7. صلوات ها 26


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    امام رضا-امام رضا-امام رضا
    نوشته
    451
    حضور
    6 روز 54 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    4119



    یا الله

    جناب استاد بزرگوار، من همیشه شما رو بسیار فعال دیدم. واقعا زحمت میکشید بسیار سپاسگزارم

    اینکه ما به خصوص تو اجتماع همیشه باید طوری رفتار کنیم که آبروی هر کسی، حتی اگر به ما بی احترامی کرده باشه رو حفظ کنیم.

    عزت و آبروی انسان از بزرگترین چیزایی هست که انسان داره و تمام زحمتشو میکشه که حفظ بشه

    با تشکر

    ویرایش توسط مهر آوا : ۱۳۹۱/۰۷/۰۹ در ساعت ۱۹:۰۰


    شیعه یعنی یک بیابان بی کسی
    غربت صد ساله بی دلواپسی



    اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


  9. صلوات ها 27


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    علاقه
    خدا ، اهل بیت سلام الله علیهم ،نفسم
    نوشته
    1,640
    حضور
    19 روز 9 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    7
    گالری
    70
    صلوات
    10776



    با سلام و احترام خدمت استاد بزرگوار
    این سوال بیشتر اوقات دغدغه ی حقیر بود در این سایت و جامعه که بیایید بهم احترام بگذاریم...
    به نظر حقیر احترام فقط در رفتار نیست و فقط به همدیگر نیست احترام باید در کلام هم باشه و همین طور در یک جمعی چیزی بیان میشه مطمئن باشیم نه تنها به انسانها بی احترامی میشه بلکه به شعور و عقاید آنها هم بی احترامی میشه...
    هر چه باشیم همه از یکی هستیم و تمام ما انسانها از یک مادر و پدر (حوا و آدم)...دنیایی و ملکی
    و از یک مادر و پدر نوری حضرت علی (ع) و حضرت زهرا(س) هستیم
    و خیلی عامیانه تر همه ما مخلوق خدا هستیم و از یک نطفه پست بوجود آمدیم و آخرش هم یک مردار هستیم پس همهی ما آدم ها یکی هستیم وقتی این مطلب برای ما جا بیفته و بدونیم که مخلوق یک خالق هستیم و تمام مخلوقات رو باری تعالی دوست دارند اجازه اخلاق غیر انسا نی رو به خودمان نمیدهیم..
    اخلاق انسانی چه بسا باید از بعضی از صفات حیوانات باشد عین ده صفت سگ...
    اخلاق انسانی یعنی رد نشدن از خط قرمز ها...


  11. صلوات ها 24


  12. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    یا هو یا من لا هو الا هو
    نوشته
    1,236
    حضور
    3 روز 13 دقیقه
    دریافت
    66
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6874



    بسم الله
    خداوند در قرآن فرمود: انی جاعل فی الارض خلیفه
    و نیز فرمود: صبغه الله و من احسن من الله صبغه

    نتیجه اینکه خلیفه وقتی خلیفه است که حرف مستخلف عنه را گوش فرا دهد و الهی شود و به رنگ او در بیاید چنانکه در آیه فوق بهترین رنگ را رنگ خدایی معرفی کرده است.
    مولفه های انسان اخلاقی همان دارا بودن صفات خداست.یعنی الهی شدن خدایی بودن نه در لفظ بلکه در عمل است.یعنی اگر او رئوف است،ستار است،صادق است،غیور است،کریم و دادرس است،تو ای انسان اگر خواهی مانند او شوی باید مهربان و کریم و صادق و پاک باشی.اگر انسانی اینچنین بود این انسان در لسان اهل دین انسان اخلاقی است.به عبارت دیگر اگر کسی او را دید گویی خدا را دیده است که مصداق اتم و اکمل آن انسان ها وجود ذوات معصومین علیه السلام بالخصوص وجود مبارک رسول الله صلوات الله علیه است. چنانکه پیامبر فرمودند:من رانی فقد رای الله یعنی هر کس مرا ببیند گویی خدا را دیده است.
    اضافه بکنیم متخلق شدن هنر نیست!!! بلکه مقدمه و سر پل است برای مقامی بالاتر.
    اخلاق مقدمه فلسفه و عرفان است.اللهم الرزقنا
    و السلام


    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  13. صلوات ها 26


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    985
    حضور
    2 روز 22 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    48
    آپلود
    4
    گالری
    183
    صلوات
    9113



    سلام علیکم
    از جناب استاد که اینقدر زحمت میکشن واقعا متشکرم
    ان شاءالله که خداوند بر توفیقات تیشان روز به روز بیافزاید .
    قطعا برای متخلّق شدن به اخلاق باید بدونیم چه چیزهایی جزو اخلاقیات محسوب میشه و چه چیزایی ضد اخلاق . یعنی دقیقا همین کاری که جناب استاد شروع کردند .
    اگر بخوایم مولفه هارو یک به یک بشماریم و نام ببریم موارد خیلی زیادی برای نام بردن هست که قطره ای از اون رو دوستان گفتند .
    ما اخلاقیات رو توی دو زمینه میتونیم مطرح کنیم .
    اخلاق به طور مطلق : که هنجار هایی رو شامل میشه که فرد چه مسلمان باشه چه غیر مسلمان اون رو هنجار میدونه . مثل راست گویی یا احترام به دیگران و ...
    اما یک سری مسائل اخلاقی هست که در اسلام مطرح میشه که با عنوان اخلاق اسلامی از اون یاد میشه . مثل نیت ، یا رعایت آداب مربوط به مسجد ، یا نحوه نگاه کردن به والدین و یا مسائل مربوط به غیبت و ...
    ولی اگه بخوایم به صورت یک محتوای جامع و کامل بیانش کنیم در یک کلمه میتونیم بگیم که انسان اخلاقی کسی است که برای رضای خدا زندگی میکنه یعنی حتی راه رفتن و آب خوردنش هم برای رضای خداست . که این کار همه جوانب زندگی رو در بر میگیره .چه از نظر احکام و چه از نظر اعتقادات و چه از نظر اخلاق که گل سر سبد علوم دینی است .


  15. صلوات ها 24


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    علاقه
    نویسندگی، مطالعه و تحقیق
    نوشته
    1,375
    حضور
    1 روز 7 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    28
    گالری
    423
    صلوات
    11370



    به نام علی اعلی

    سلام علیکم



    نقل قول نوشته اصلی توسط استاد نمایش پست ها

    برای اینکه انسان اخلاقی باشیم و به تبع آن به یک جامعه اخلاقی برسیم ،باید دارای چه مؤلفه هائی باشیم که بتوان به ما گفت انسان اخلاقی؟


    با تشکر از جناب استاد که این بحث مهم و کاربردی رو مطرح کردند.


    برای اینکه یه انسان اخلاقی باشیم باید سعی کنیم که متدین باشیم.

    همونطوری که اشاره کردین ، دین ما دین کاملی هستش. وقتی برای کوچکترین مسائل راهکار و دستورالعمل ارائه کرده؛ قطعا برای اینگونه مسائل مهم هم بهترین راهکار رو بیان کرده.


    چقدر در تعالیم دینی ما بر روی مسائل اخلاقی تاکید شده و این نشان از اهمیت اخلاق در زندگی انسان داره.


    برای اینکه بتونیم به این مهم برسیم لازمه که فقط به جنبه شخصی و فردی اخلاق بسنده نکنیم.
    اخلاق که فقط شخصی نیست.

    خوش خلقی من اگرچه در درجه اول سود و نفعش به خود من می رسه اما واقعا اگر بررسی کنیم در روحیه و زندگی تک تک افرادی که من باهاشون سروکار دارم دخیل هستش.

    باید سعی کنیم که اول اخلاق رو در خودمون ایجاد و تمرین کنیم تا بعد بتونیم توی جامعه پیاده اش کنیم.

    به نظر من:

    انسان اخلاقی = انسان دین مدار

    انسانی که دین، دغدغه اصلیش باشه.


    ببخشید که زیاد وقتتون رو گرفتم.

    پیروز و موفق باشید
    التماس دعا
    یا علی






    می خـواسـتــم ز آدمیــان دلـبـری کنـم

    گفتـم که «یـا عـلـی» دل پروردگار رفت






  17. صلوات ها 25


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    علاقه
    خدا
    نوشته
    866
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    13
    صلوات
    5343



    نقل قول نوشته اصلی توسط استاد نمایش پست ها
    بسمه تعالی

    همه ما این کلام رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم را بارها شنیده ایم که:إنی بعثت لأتمم مکارم الأخلاق.
    و نیز می دانیم علوم اسلامی در یک تقسیم بندی که منبع روائی هم دارد به سه قسم فقه و اخلاق و عقاید تقسیم می شوند.
    اما تا به حال فکر کرده اید برای اینکه انسان اخلاقی باشیم و به تبع آن به یک جامعه اخلاقی برسیم ،باید دارای چه مؤلفه هائی باشیم که بتوان به ما گفت انسان اخلاقی؟

    شما نیز در این بحث شرکت کرده و نظر خود را بفرمائید.
    به نام خدا
    سلام
    تشکر میکنم از تمامی دوستانی که در تایپیک شرکت کرده و خواهند کرد .

    جناب استاد گرامی و دیگر دوستان بفرمایند در این تایپیک به بیان مولفه ها اکتفاء میشود یا بحث را گسترده تر میکنیم ؟
    منظور از انسان اخلاقی چیست و تعریفتان از جامعه اخلاقی چیست ؟
    به فرض مثال منظورتان از مولفه های اخلاقی صفات اخلاقیست ؟ مثلا میگویند فلانی انسان خوبیست چون انفاق میکند و در ادامه جامعه ای را اخلاقی بدانیم که انسان های آن انفاق کنند ؟

    چه فرمولی را پیشنهاد میدهید تا انسان تمام اعمالش اخلاقی باشد ؟ البته جناب توحید صمدی فرمولی دادند که جالب است قابل تحسین است .


    متشکرم
    شادی و آرام نبود هر کرا وصل تو نیست / هر کرا وصل تو باشد هر چه باید جمله هست
    اگر لذت ترک لذت بدانی , دگر لذت نفس را لذت نخوانی
    انرژی هسته ای برای همه؛ سلاح هسته ای برای هیچکس

  19. صلوات ها 22


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300



    نقل قول نوشته اصلی توسط استاد نمایش پست ها
    همه ما این کلام رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم را بارها شنیده ایم که:إنی بعثت لأتمم مکارم الأخلاق. و نیز می دانیم علوم اسلامی در یک تقسیم بندی که منبع روائی هم دارد به سه قسم فقه و اخلاق و عقاید تقسیم می شوند. اما تا به حال فکر کرده اید برای اینکه انسان اخلاقی باشیم و به تبع آن به یک جامعه اخلاقی برسیم ،باید دارای چه مؤلفه هائی باشیم که بتوان به ما گفت انسان اخلاقی؟
    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    بسیار دوست داشتم که فرصتی بود تا بحث شیرینی را دنبال کنم ودراین بحث شرکت نمایم و با توجه به دعوت عمومی جناب استاد بزرگوار که شامل حال بنده نیز شده سعی میکنم در هر فرصت ممکن مشارکتی هرچند کوچک دربحث داشته باشم .

    همانطور که استاد بزرگوار اشاره نمودند درمنابع روایی علوم اسلامی دریک تقسیم بندی به سه قسم فقه- اخلاق وعقاید تقسیم شده اند که درنظر عام وابتدایی این سه مقوله ازعلوم مکمل یکدیگر میباشند .

    فقه راهنما ی شرع است برای رسیدن به ارزشها وسعادت وکمال انسانیت وانسان «جنبه ی الهی علم »

    اخلاق (عملی) ونه خلق وخوی ذاتی، نمود عملی پذیرش شرع در رفتار انسانها برای رسیدن به ارزشها وکمال وسعادت است «جنبه ی دنیایی علم»

    عقاید (مکتبها ومذاهب نظری) نتیجه وثمره ی دوعلم قبلی میباشند که تکلیف انسان را در رسیدن به سعادت وارزشها وکمال، روشن میکند« جنبه ی انسانی علم»

    با دقت دراین موارد درمیابیم که موضوع علم برای انسان از نظر اسلام رسیدن به ارزشها وسعادت وکمال است .

    حق یارتان
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۹۱/۰۷/۰۹ در ساعت ۲۱:۴۵

  21. صلوات ها 25


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود