صفحه 1 از 38 123112131 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معصوميت انبيا؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    14
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    69

    پرسش معصوميت انبيا؟




    با سلام معصوم بودن يعني چه؟ آيا به اين معني نماي باشد كه از هر گونه خطا و اشتباه مصون هستند؟
    اگر اين طور است پس چرا حضرت يونس اشتباه كرد و توسط نهنگ بلعيده شدو يا حضرت يوسف به غير خدا در زندان متوسل شد و يا حضرت سليمان و...
    لطفا معناي معصوم بودن را دقيق توضيح دهيد با تشكر فراوان.


    کارشناس بحث : شعیب

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۷/۱۰ در ساعت ۰۰:۴۲
    http://www.shiaupload.ir/images/5520...5994467303.jpg
    داداشی به نظر تو زندگی بعد از تولد وجود داره؟****آیا تو به وجود مامان اعتقاد داری؟****
    -****
    نه من به این اراجیف اعتقادی ندارم؛ من یک روشنفکرم****مگه تا حالا مامانو دیدی؟
    كشكول شيعه www.hrsn.com


  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    با سلام
    عصمت آن ملکه نفسانی است که به واسطه آن فرد دارنده این ملکه از گناه و اشتباه در امان می ماند که متکلمان اسلامی بر معصوم بودن انبیاء اجماع داشته اما در بین مذاهب مختلف در محدوده این عصمت اختلاف است
    امامیه و برخی از متکلمین غیر امامیه این دایره را وسیع می دانند و در تمامی حوزه های رفتاری پیامبر آنرا جاری می دانند و می گویند پیامبر از گناه صغیره و کبیره سهو نسیان و خطا چه در زمینه ابلاغ وحی و چه در امور شخصی چه در عقاید و چه در غیر آن معصوم بوده و هیچ گونه لغزشی که به این عصمت ضربه بزند نداشته اند.(1)
    اما در باره برخی از پیامبران الهی که در قرآن مسایلی مطرح شده همه به ترک اولی برگشته که ترک اولی را همه برای پیامبران جایز می دانند(2)
    مثلا رفتن حضرت یونس از بین قوم گناه کارش گناه و نبوده بلکه ایشان بعد از 30 سال هدایت مردم که 2 نفر بیشتر به او ایمان نیاوردند و قرار بود عذاب نازل شود از بین قوم خویش رفتند که بهتر بود تا آخرین لحظات از فضل خدا برای هدایت آنها نا امید نشوند که این ترک اولی بود که خدا او را متوجه کرد.(3)
    و همچنین در داستان حضرت یوسف ترک اولی بود چرا که تمسک به عوامل طبیعی قانون طبیعت است که خدا در جهان قرار داد اما با نگاهی برتر که مخصوص مقربین است همه موثریت این عوامل طبیعی به خدا منتهی می شود که بهتر بود حضرت یوسف مستقیم از خدا می خواست برای همین خدا با طولانی کردن زندانش وی را متوجه این نکته تربیتی کرد. که نه تنها این عمل گناه نبوده بلکه در زندگی طبیعی انسان به آن سفارش شده است ک حوایج خویش را از عوامل طبیعی پیجویی کند.(4)

    ما بر عصمت انبیاء ادله محکم عقلی و نقلی داریم که در صورت نیاز به آنها خواهیم پرداخت.

    والسلام
    منابع:
    1. علامه حلی، كشف المراد؛ قم، جامعه مدرسین، چاپ نهم، 1422 ه‍.ق، ص 471
    2.هادوی تهرانی، مهدی، تأملات در علم اصول فقه، سلسله درس های خارج علم اصول، کتاب اول، دفتر پنجم، مبادی صدوری سنت، ص ۲۱و ۲۲٫
    3.طباطبائی، سید محمد حسین؛ المیزان، قم؛ موسسه اسماعیلیان، ج 2، ص 135و 136
    4.طباطبائی، محمد حسین، المیزان (ترجمه فارسی)، ج ۹، ص ۱۷۷
    -
    ویرایش توسط شعیب : ۱۳۹۱/۰۷/۱۱ در ساعت ۱۱:۰۰

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,740
    حضور
    11 روز 11 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    141
    گالری
    208
    صلوات
    8477



    عصمت لزوما به معنای توحید کامل نیست. همانطور که استاد فرمودند: عصمت ملکه نفسانی برای پرهیز از گناه است. و این لزوما به معنای کمال توحیدی نیست.
    اصلا کمال در توحید، چیزی نیست که برای کسی حتی پیامبر اعظم اسلام به طور کامل محقق شده باشد. اگر اینطور باشد صلوات معنایی ندارد. صلوات درخواست از خداوند است برای قرب بیشتر پیامبر و آل او. آنها در سیر الی الله خود، تا ابدیت همچنان به توحید بیشتری قرب پیدا می کنند. کمال توحید به معنای تمام شدن کمال و بی هدف بودن، بودن جهان آخرت است.
    انسانهای موحد و جلوتر از همه، انبیاء و پیش تازتر از آنها انبیاء اولوالعزم و برتر از اینان 14 معصوم علیهم صلوات الله، همه در مسیر توحید هستند. آنچه از ترک اولی که از انبیاء رسیده است همه برگشت به مسئله نقصان در توحید دارد. منتها نه در حجب ظلمانی آن، بلکه در مرتبه حجب نورانی آن. یعنی انبیاء دارای هیچ شرکی حتی نوع خفی آن نبودند ولی در مرتبه خودشان نیازمند به ارتقاء بیشتر و نورانیتی افزونتر بودند.
    بحث دیگری که مطرح است اثبات ترک اولی برای انبیاء و نوع آن است. بعضی وقتها طوری ترک اولایی مطرح می شود که شائبه شرک خفی در باره انبیاء می رود که تحلیل غلطی است.
    در باره دو نمونه ای که استاد ذکر نمودند جای بحث و تحلیل است.


  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    1,736
    حضور
    33 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    119
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3287



    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها
    ما بر عصمت انبیاء ادله محکم عقلی و نقلی داریم که در صورت نیاز به آنها خواهیم پرداخت.
    یا سلام خدمت کارشناس محترم؛
    لطفا ادله عقلی و نقلیتان را بیاورید.
    با تشکر.

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    نقل قول نوشته اصلی توسط شریعت عقلانی نمایش پست ها
    یا سلام خدمت کارشناس محترم؛ لطفا ادله عقلی و نقلیتان را بیاورید. با تشکر.

    عصمت از ديدگاه شيعه مبتنى بر ضرورت عقلى و ادله نقلی است که به قسمتی از آنها اشاره می شود:
    ادله عقلیه
    1. اگر از انبيا گناه صادر شود از دو حال خارج نيست:
    الف ـ يا متابعت آنان در اين صورت واجب است.
    ب ـ يا متابعت واجب نيست و ضد آن واجب است كه هر دو احتمال داراى اثر فاسد است. در صورت نخست مستلزم رخصت در گناه است، چون عمل و قول پيامبر حجت شرعى است. اگر پيامبر گناهى انجام دهد بايد از او تبعيّت كنند و اين اجازه عملى در گناه كردن براى امت است. امّا اگر صورت دوم باشد مستلزم عبث بودن بعثت است.

    2. جلب اعتماد عمومى؛ وظيفه پيامبران اصلاح و هدايت است كه با آوردن شرايع و دستورالعمل‏ ها، كارهاى هدايتى و تربيتى خود را عملى مى‏ سازند و مردم در صورتى به اين برنامه‏ ها عمل مى‏ كنند كه اطمينان كامل داشته باشند. از مهم‏ترين عوامل تنفّر، انجام گناه است كه پيامبرى به مردم ظلم كند و كلاه بر سر مردم گذارد كه در نتيجه مردم از اطراف او پراكنده مى‏ شوند. عصمت عامل جذب دل‏ها است؛ اگر پيامبران مانند ساير مردم باشند، موقعيت خود را از دست مى‏ دهند و نفوذى در دل‏ها و توفيقى در جذب مردم نخواهند داشت و در نتيجه از رسيدن به اهداف مقدس خويش ناتوان و عاجز خواهند بود.

    3. تربيت در سايه عمل؛ روشن است كه يك مربى در صورتى در امور تربيتى موفّق است كه بين قول و فعل او هماهنگى باشد. مربى أسوه و الگو است و تمامى افعال و گفتار او براى افراد سرمشق است. لذا اگر مربى داراى انحراف اخلاقى باشد در امر تربيتى خود موفق نمى‏شود.

    4. اگر پيامبران معصوم نباشند، امورى در مورد آنها لازم مى‏ آيد كه هيچ كدام از اين امور درباره ايشان صدق نمى‏ كند، از جمله:
    1ـ اگر آنان معصوم نبودند اطاعت از آنان جايز نبود؛ در صورتى كه قرآن مى‏ فرمايد: «قُلْ إنْ كُنْتُمْ تُحِبّوُنَ اللّه‏ فَاتَّبِعوُنى يُحْبِبْكُمُ اللّه‏ُ..[1]؛ بگو اگر خدا را دوست داريد، مرا پيروى كنيد تا خداوند شما را دوست بدارد.

    2ـ در صورتى كه انبيا مرتكب معصيت شوند طبق دستور خداوند بايد نسبت به آنان امر به معروف و نهى از منكر نمود و طبيعى است كه اين عمل باعث آزار و اذيت آنان مى‏شود و قرآن آزار انبيا را نهى نموده است.
    «... وَ مَا كاَنَ لَكُمْ أَنْ تُؤْذوُا رَسوُلَ اللّه‏ِ...»؛[2] شما حق نداريد رسول خدا را آزار دهيد.

    3ـ پيامبران با ارتكاب معصيت، مستحق عذاب، لعن و سرزنش مى‏گردند.
    «إنّى أَخافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّى عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ»؛[3] من اگر پروردگارم را نافرمانى كنم از عذاب روز قيامت مى ‏ترسم.
    و در آيه ديگر مى ‏فرمايد: «... أَلاَ لَعْنَةُ اللّه‏ عَلَى الظّالِمينَ»؛[4] آگاه باشيد كه لعنت خدا بر ستمگران است.

    4ـ گناه و معصيت ظلم است، در حالى كه پيامبران از بندگان برگزيده و مخلص خدا هستند[5]و ساحتشان از ظلم بدور است. «وَ مَا كَانَ لِنَبِىٍّ أَنْ يَغُلَّ»[6]؛ و براى هيچ پيامبرى شايسته نيست كه خيانت نمايد. برخى از مخالفان عصمت، به ظواهر بخشى از آيات قرآن استدلال نموده ‏اند ، ولى مدعاى آنان نادرست است؛ چنان‏كه مفسران به تفسير و توجيه پرداخته‏ اند؛ چون دلايل بر عصمت، نصوص متقن نقلى و عقلى است.

    گاهى گفته مى‏ شود كه اگر پيامبران معصومند چرا قرآن كريم برخى گناهان را به پيامبران نسبت داده است؟ پاسخ اين است كه گناهانى كه به انبيا نسبت داده شده است از باب ترك اولى است؛ به عبارت ديگر گناه بر دو قسم است: گناهى كه از هر كسى صادر شود گناه به شمار مى‏آيد؛ نظير: ظلم، زنا، دروغ، اما برخى گناهان نسبى است كه با توجه به مقام و شخصيت افراد، نامطلوب به شمار مى‏ آيد. چه بسا صدور يك عمل از شخصى عيب نباشد بلكه فضيلتى باشد اما از شخص ديگرى عيب به شمار مى‏آيد؛ لذا مى‏ گويند: «حسنات الابرار سيئات المقربين»؛ حسنات نيكان براى مقربان گناه است. از اين رو انبيا با آن مقام والاى ايمان و معرفت هرگاه كارى از آنان سر زند كه مطابق شأن آنان نباشد تعبير به عصيان مى‏ شود.
    خواندن يك نماز بدون حضور قلب براى يك فرد عادى فضيلت است اما براى پيامبر گناه مى‏ باشد. منظور از ترك اولى اين است كه ترك آن از انجامش بهتر است. اين عمل ممكن است جزو مكروهات يا مباحات و حتى مستحبات باشد. طواف مستحبى گرچه كار خوبى است ولى ترك آن و پرداختن به رفع نياز شخص مؤمن بهتر است. اگر كسى قضاى حاجت مؤمن را رها كند و به جاى آن طواف خانه خدا انجام دهد گرچه عمل مستحبى انجام داده ولى ترك اولى كرده است. و اين كار براى اولياى خدا و پيامبران مناسب نيست.

    -------------------------------------------------------------------------

    [1]. سوره آل عمران، آيه 31.

    [2]. سوره احزاب، آيه 53.

    [3]. سوره يونس، آيه 15.

    [4]. سوره هود، آيه 18.

    [5]. سوره آل عمران، آيه 33 و سوره ص، آيه 47 و نيز آياتى كه در شأن انبياء وارد شده است.

    [6]. سوره آل عمران، آيه 161.
    با استفاده ازhttp://www.askdin.com/thread19480.html


  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    براي عصمت انبياء مي توان ادله نقلي از قرآن و حديث ذكر كرد:


    1-« قالَ رَبِّ بِما أَغْوَيْتَني‏ لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعينَ ــ إِلاَّ عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصينَ . (ابلیس) گفت: «پروردگارا! چون مرا گمراه ساختى، من در زمين در نظر آنها زينت مى‏ دهم، و همگى را گمراه خواهم ساخت ؛ مگر بندگان مخلَص تو را.»(حجر:39 و 40)


    در این آیه ی شریفه ، شيطان تصريح مي كند كاري با بندگام مخلص خدا ندارد.. هر چند دلیلی بر اختصاص این صفت به پیامبران (صلوات الله علیهم) نداریم؛ ولی بدون تردید شامل ایشان هم می‌شود؛ چنان‌که قرآن تعدادی از پیامبران را از مخلصین شمرده است.خداوند در برخي از آيات صفات و مصاديق مخلصين را بيان داشته است:


    « وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِها لَوْ لا أَنْ رَأى‏ بُرْهانَ رَبِّهِ كَذلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُخْلَصينَ . ــــــ آن زن قصد او (یوسف) كرد؛ و او نيز ــ اگر برهان پروردگار را نمى‏ديد ــ قصد وى مى ‏نمود. اينچنين كرديم تا بدى و فحشا را از او (یوسف) دور سازيم؛ چرا كه او از بندگان مخلَص ما بود.»( يوسف : 24)


    «سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ ـ إِلاَّ عِبادَ اللَّهِ الْمُخْلَصين‏. ـــ منزّه است خداوند از آنچه توصيف مى‏كنند ؛ مگر بندگان مخلَص خدا.»(الصافات:159 و 160)


    مخلصين در بیان هر آنچه به خدا نسبت داده می شود از وصف و فعل معصومند.


    « وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ مُوسى‏ إِنَّهُ كانَ مُخْلَصاً وَ كانَ رَسُولاً نَبِيًّا. ـــــ و در اين كتاب(آسمانى) از موسى ياد كن، كه او مخلَص بود، و رسول و پيامبرى والا مقام‏ بود.»( مريم:51)


    «وَ اذْکُرْ عِبادَنَا اِبْرَاهِيمَ وَ اسحاقَ وَ يَعْقُوبَ اُولِي الاَيْدي و الْاَبْصار* انا اَخْلَصْنا هُمْ بخالصه ذِکْرَي الدّٰار» (سورة ص, آيه‌هاي 45 و 46)


  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    2-وَ ما اَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ اِلاّ ليطاعَ بِاِذْنِ اللهِ ( سورة نساء, آية 63)


    روشن است اطاعت مطلق در صورتي صحيح است كه شخص اطاعت شده معصوم باشد وخداوند اطاعت در معصيت را جايز نمي داند.


    3 ـ وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي‏ قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمينَ. آنگاه كه پروردگار ابراهيم او را به آزمون‏هايي مبتلا ساخت و او آن آزمون‏ها را به اتمام رسانيد. خداوند به او فرمود: من تو را پيشواي مردم قرار دادم. ابراهيم گفت: از ذريه من نيز از امامت بهره ‏اي خواهند داشت؟ خداوند به او فرمود: عهد من شامل حال ظالمان نمي‏شود. ( البقرة : 124)


    از این آیه ی شریفه استفاده می شود که امامت به ظالمین نمی رسد و هركس از حدود الهي خارج شود ظالم است.

    در آيه ياد شده، حضرت ابراهيم(ع) به عنوان امام و پيشواي مردم از جانب خداوند معرفي شده است. از طرفي فلسفه امامت، هدايت انسان‏ها به راه مستقيم الهي و رسيدن به كمال مطلوب است. اين غرض بدون وجوب اطاعت و پيروي از امام حاصل نخواهد شد. از سوي ديگر، حق و باطل، و طاعت و معصيت را بايد در گفتار و رفتار امام جست‏ و جو كرد. در اين صورت اگر امام معصوم نباشد، به جاي آن‏كه بشر را هدايت كند، گمراه خواهد كرد و اين خلاف فلسفه امامت است.


  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    1,850
    حضور
    25 روز 13 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4427



    4-يا ايها الذين آمنوا أطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولي الامر منكم... [نساء، 59]

    هرگاه خداوند به اطاعت بي‏ قيد و شرط از كسي فرمان دهد، آن فرد معصوم خواهد بود؛[ التبيان، ج 3، ص236؛ مجمع‏ البيان، ج 2، ص 64] زيرا ترديدي نيست كه خداوند انجام گناه را براي كسي روا نمي‏دارد و آن را نمي‏ پسندد. به عبارت ديگر، معصيت و گناه مورد نهي خداوند است نه مورد امر او.



    5. به گواهی قرآن، پیامبران الهی مشمول هدایت خاص الهی بوده‌اند قرآن پس از ذكر اسامی تعدادی از پیامبران بزرگ می‌فرماید:

    «وَ اجْتَبَینَاهُمْ وَ هَدَینَاهُمْ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ ذَلِكَ هُدَى اللّهِ یهْدِی بِهِ مَن یشَاء مِنْ عِبَادِهِ » (انعام/87)
    «و آنها را برگزیدیم و به راه راست هدایت نمودیم. این هدایت خداست كه هر كس از بندگان خود را بخواهد با آن راهنمایی می‌كند».


    و در جای دیگر می­فرماید:


    «وَمَن یضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ وَمَن یهْدِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِن مُّضِلٍّ » (زمر/36-37)
    «و هر کس را خداوند گمراه کند، هیچ هدایت کننده­ای ندارد و هر کس را خدا هدایت کند، هیچ گمراه کننده­ای نخواهد داشت.»

    به این ترتیب روشن می‌شود كه انبیای الهی هیچ گاه در معرض گمراهی واقع نمی‌شوند و از آن‌جا كه ارتكاب گناه از مصادیق مسلم گمراهی است این آیات بیانگر عصمت پیامبران از ارتكاب گناه‌اند.

    6-قُلْ هَلْ مِنْ شُرَكائِكُمْ مَنْ يَهْدي إِلَى الْحَقِّ قُلِ اللَّهُ يَهْدي لِلْحَقِّ أَ فَمَنْ يَهْدي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لا يَهِدِّي إِلاَّ أَنْ يُهْدى‏ فَما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ(يونس،35)بگو: «آيا از شريكان شما كسى هست كه به سوى حقّ رهبرى كند؟» بگو: «خداست كه به سوى حقّ رهبرى مى ‏كند» پس، آيا كسى كه به سوى حقّ رهبرى مى ‏كند سزاوارتر است مورد پيروى قرار گيرد يا كسى كه راه نمى‏ يابد مگر آنكه هدايت شود؟ شما را چه شده، چگونه داورى مى‏ كنيد؟

    بر اين این اساس کسی که خود هدایت نیافته است ترجیحی بر دیگران ندارد.اگر پیامبر همچون انسانهای معمولی مبتلا به وساوس شیطانی و تسویلات نفس امّاره باشد ارسال چنین کسی برای تزکیه انسانها ترجیح بلا مرجح بلکه ترجیح مرجوح خواهد بود. پیامبری که خود هنوز تزکیه نفس پیدا نکرده است چگونه می تواند حجت برای دیگران باشد؟



    رجوع فرماييد:
    امامت در بينش اسلامي ، علي رباني گلپايگاني،ص 247-278

    مقاله عصمت انبیاء ، مهدي جدي ، سايت پژوهشكده باقرالعلوم(عليه السلام)
    آموزش عقائد،آيت الله مصباح يزدي ، 201


  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    1,736
    حضور
    33 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    119
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3287



    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها
    1-« قالَ رَبِّ بِما أَغْوَيْتَني‏ لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعينَ ــ إِلاَّ عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصينَ . (ابلیس) گفت: «پروردگارا! چون مرا گمراه ساختى، من در زمين در نظر آنها زينت مى‏ دهم، و همگى را گمراه خواهم ساخت ؛ مگر بندگان مخلَص تو را.»(حجر:39 و 40) در این آیه ی شریفه ، شيطان تصريح مي كند كاري با بندگام مخلص خدا ندارد.. هر چند دلیلی بر اختصاص این صفت به پیامبران (صلوات الله علیهم) نداریم؛ ولی بدون تردید شامل ایشان هم می‌شود؛ چنان‌که قرآن تعدادی از پیامبران را از مخلصین شمرده است.خداوند در برخي از آيات صفات و مصاديق مخلصين را بيان داشته است: « وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِها لَوْ لا أَنْ رَأى‏ بُرْهانَ رَبِّهِ كَذلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُخْلَصينَ . ــــــ آن زن قصد او (یوسف) كرد؛ و او نيز ــ اگر برهان پروردگار را نمى‏ديد ــ قصد وى مى ‏نمود. اينچنين كرديم تا بدى و فحشا را از او (یوسف) دور سازيم؛ چرا كه او از بندگان مخلَص ما بود.»( يوسف : 24) «سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ ـ إِلاَّ عِبادَ اللَّهِ الْمُخْلَصين‏. ـــ منزّه است خداوند از آنچه توصيف مى‏كنند ؛ مگر بندگان مخلَص خدا.»(الصافات:159 و 160) مخلصين در بیان هر آنچه به خدا نسبت داده می شود از وصف و فعل معصومند. « وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ مُوسى‏ إِنَّهُ كانَ مُخْلَصاً وَ كانَ رَسُولاً نَبِيًّا. ـــــ و در اين كتاب(آسمانى) از موسى ياد كن، كه او مخلَص بود، و رسول و پيامبرى والا مقام‏ بود.»( مريم:51) «وَ اذْکُرْ عِبادَنَا اِبْرَاهِيمَ وَ اسحاقَ وَ يَعْقُوبَ اُولِي الاَيْدي و الْاَبْصار* انا اَخْلَصْنا هُمْ بخالصه ذِکْرَي الدّٰار» (سورة ص, آيه‌هاي 45 و 46)
    با سلام. شما که خود می دانید که اخلاص در انحصار پیامبران نیست پس باید اعتقاد داشته باشید که انسانهای غیرمعصوم هم می توانند مخلص باشند. پس این آیه دلالت به عصمت پیامبران اختصاصا ندارد.

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    1,736
    حضور
    33 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    119
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3287



    نقل قول نوشته اصلی توسط شعیب نمایش پست ها
    . اگر از انبيا گناه صادر شود از دو حال خارج نيست: الف ـ يا متابعت آنان در اين صورت واجب است. ب ـ يا متابعت واجب نيست و ضد آن واجب است كه هر دو احتمال داراى اثر فاسد است. در صورت نخست مستلزم رخصت در گناه است، چون عمل و قول پيامبر حجت شرعى است. اگر پيامبر گناهى انجام دهد بايد از او تبعيّت كنند و اين اجازه عملى در گناه كردن براى امت است. امّا اگر صورت دوم باشد مستلزم عبث بودن بعثت است.
    قسمت قرمز رنگ نیازمند اثبات است. در حدیث ثقلین که در انتهای عمر شریف ایشان بیان شده آمده است که بنده دو ثقل را برای شما به یادگار می گذارم. کتاب الله و عترتی. در این دو مورد اثری از عمل و قول پیامبر دیده نمی شود. چه بسا اعمالی که با قرآن ناسازگار بود و پیامبر را نیازمند توبه. در جایی خواندم روزی نماز صبح پیامبر قضا شد. آوردن اند در جنگی پیامبر یاران را جمع و آرایش دفاعی را برای آنها بیان می کند. یکی از یاران می گوید یا رسول الله این وحی منزل است یا نظر شخصیتان. ایشان می فرمایند نظر شخصی. او هم می گوید به اعتقاد من این آرایش اشتباه است و طور دیگر باید جنگید. پیامبر هم که حرف او را منطقی می بیند قبول می کند و اتفاقا موفقیت امیز هم می شود.

  21. صلوات


صفحه 1 از 38 123112131 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 5

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود