صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مراقبه

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428

    مراقبه




    باسمه تعالی
    باسلام:
    گر با همه ای چو بی منی بی همه ای/وربی همه ای چو با منی با همه ای(1)
    یکی از پایه های اساسی سلوک مراقبه است،ومراقبه عبد نسبت به حق تعالی دارای سه مصداق است:
    1-تو جه ومراقبت دائمی عبد نسبت به اعمال ظاهر وباطن خود ودر اختیار داشتن فکر ودل خویش واعضا واندام ظاهری خود ،برای اینکه ناخواسته وبی توجه،چیزی که خلاف ادب محضر الهی است ،از آنها سر نزند
    امام صادق علیه السلام می فرمایندراقب الّله فی کل خطوة کانّک علی الصراط جائز)در هر گام خویش ،مراقبه الهی راپیشه کن ،چنانکه گویی در حال عبور از پل صراط می باشی2)
    یعنی کوچک ترین غفلت منجر به سقوط تو به آتش دوزخ می شود.
    همچنین می فرمایند:
    (من رعی قلبه عن الغفلة ونفسه عن الشهوة وعقله عن الجهل فقد دخل فی دیوان المتنبّهین ثمّ رعی عمله عن الهوی ودینه عن البدعة وماله عن الحرام فهو من جملة الصّالحین):هرکس دلش را از غفلت ونفسش را از شهوت وعقلش را از نادانی مراقبت کند ،در شمار بیداران داخل شده است.
    سپس عملش را از هوس ودینش را از بدعت ومالش را از حرام مراقبت کند از جمع صالحان است3)
    ادامه دارد.....
    پی نوشت:
    1-مولوی/دیوان شمس
    2-مجلسی/بحار الانوارج73،ص 167
    3-همان،ج75،ص 358
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۰۷/۰۸ در ساعت ۱۷:۱۲

  2. صلوات ها 28


  3.  

  4. #2
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    در مقامی که کنی قصد کناه/گر کند کودکی از دور نگاه
    شرمت آید زگنه در گذی/پرده عصمت خود را ندری
    شرم بادت که خداوند جهان/کو بود واقف اسرار نهان
    بر تو باشد نظرش بیگه و گاه/تو کنی در نظرش قصد گناه(1)
    2-خود را در محضر ومنظر حق تعالی وتحت مراقبت ونظارت خداوند احساس کردن واز ارتکاب زشتی ها ،در حالی که خداوند مراقب است ،حیا کردن وترسیدن
    امام جواد علیه السلام می فرمایند:
    اعلم انّک لن تخلو من عین الّله،فانظر کیف تکون:بدان که تو لحظه ای از چشم خداوند پنهان نیستی ،پس مراقب باش که چگونه ای)2
    وامام علی علیه السلام می فرمایند :
    اتّقوامعاصی الّله فی الخلوات،فانّ الشّاهد هو الحاکم:از ارتکاب معصیتهای خدا در خلوت ها بپرهیزید وبترسید ،چون خدایی که شاهد ارتکاب معصیت است،خود قاضی وحکم دهنده است)3
    وگر شرمت از دیده ناظر است/نه ای بی بصر ،غیب دان حاضر است)4
    ود رحدیث قدسی است که حق تعالی می فرماید:
    انّما یسکن جنّات عدن الّذین اذا همّوا بالمعاصی ذکروا عظمتی فراقبونی:
    تنها کسانی که وقتی قصد ارتکاب گناهان می کنند،عظمت من را به یاد می آورند و مراقبه مرا در پیش می گیرند ،در بهشت های عدن سکونت می یابند)5
    ادامه دارد....
    پی نوشت:
    1-جامی
    2-مجلسی /بحارالنوار ج75 ص 358
    3-سید رضی/نهج البلاغه/حکمت 324
    4-سعدی
    5-مهدی نراقی/جامع السعادات/ج3 ص 76
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۰۷/۰۸ در ساعت ۱۷:۴۴

  5. صلوات ها 20


  6. #3
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    3-جنان متوجه ذات اقدس اله بودن،که نه خود ونه دیگری را دیدن.
    چنانچه امیر المومنین علی علیه السلام به پیشگاه الهی عرضه می دارند:الهی والحقنی بنور عزّک الابهج فاکون لک عارف وعن سواک منحرفا ومنک خائفا مراقبا یا ذاالجلال والاکرام:
    ای خدای صاحب شکوه وکرم،مرا به نور عزتت که از هر چیز دیگر بهجت آفرین تر است ملحق ساز تا در نهایت تنها تو را بشناسم واز جز تو روگردان باشم واز تو ترسان ومراقب باشم )1
    سالک در این مرتبه ،دائما مراقب است که کسی وچیزی جز خدا به اندیشه ودل او راه پیدا نکند
    پاسبان حرم دل شده ام شب همه شب /تا دراین پرده جز اندیشه او نگذارم)2
    وبه تعبیر علامه فرزانه حسن زاده آملی:جهد کن که در همه حال سرّت با یار بود نه
    د رکوچه وبازار)3
    ادامه دارد.....
    پی نوشت:
    1-سید ابن طاوس /اقبال الاعمال ص687
    2-حافظ
    3-کلمه 168 هزار ویک کلمه
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۰۷/۰۸ در ساعت ۱۹:۳۲

  7. صلوات ها 20


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    در سلوک الی الّله وکار ساز بودن تلاش های سالک برای راه یافتن به قرب ولقاء و وصال الهی ،مراقبه عبد به دو لحاظ اهمیت حیاتی دارد
    1-بی توجهی به حق تعالی وبی ادبی در محضر رب،مایه محرومیت وبعد عبد است وخداوند به بنده ای که به ناظر بودن خدا اهمیتی نمی دهد واز او حیا نمی کند وادب حضور در محضر الهی را مراعات نمی نماید اعتنایی نمی کند، وچنین بنده ای را به قرب خویش راه نمی دهد
    امام باقر علیه السلام می فرمایند:من ارتکب الذنب فی الخلاءلم یعبا الله:کسی که در خلوت مرتکب گناه می شود خداوند به او اعتنایی نمی کند وبرای او ارزشی قائل نمی شود)1
    دلیل این امر نیز این است که آن بنده گنه کار برای حضور ومشاهده خلایق اهمیت وارزش قائل است ودر برابر دیده آنهاحاضر به ارتکاب کناه نیست،اما برای حضور ومشاهده خداوند که در خلوت وتنهایی هم حضور دارد و او را می بیند ،اهمیت وارزشی قائل نیست وبی پروا مرتکب گناه می شود
    از خدا جوییم توفیق ادب /بی ادب محروم ماند از لطف رب)2
    ادامه دارد....
    پی نوشت:
    1-مجلسی/بحار الانوارج46 ص 247
    2-مولوی
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۰۷/۰۸ در ساعت ۱۹:۴۸

  9. صلوات ها 19


  10. #5
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    2-همان گونه که اثر بخشی داروهایی که پزشک تجویز کرده است ،منوط به به مراعات پرهیزهایی می باشد که مقرر نموده است ،اثر بخشی طاعات وعباداتی که خداوند به انجام آنها امر وتوصیه کرده است،منوط به پرهیز از اموری است که خداوند از ارتکاب آنها نهی فرموده است .
    در نتیجه بدون مراقبه،وتوجه وکنترل بر اعمال ظاهر وباطن خود ،هر معصیت وعمل ناشایستی کهپ پیش بیاید،مانع از اثر بخشی طاعات وعبادات در نیل به قرب الهی وکمال انسانی است وبا چنین رویه ای سالک هر چه تلاش کند به جایی نمی رسد
    ادامه دارد....

  11. صلوات ها 17


  12. #6
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    بنابراین سالک ،باید دائما کشیک نفس خود را بکشد و مراقب ظاهر و باطن خود باشد که با آنچه با محبت خدا و طلب قرب او سازگار نیست آلوده نشود و چیزی جز خدا به دل و فکرش راه پیدا نکند چرا که خدا وند از یک سو می فرمایدلقد حقّت کرامتی (مودّتی) لمن یراقبنی و یتحاب بجلالی)هر اینه کرامت و محبت من برای کسی قطعی شد که نسبت به من مراقبه دارد و بر اساس جلال من با دیگران رابطه ی محبت برقرار می کند(1)
    و از سوی دیگر می فرماید (یا بوساً لمن عصانی ولم یراقبنی) بدا به حال کسی که از فرمان من سرپیچی و عصیان کند و نسبت به من مراقبه ندارد(2)
    پی نوشت:
    1- مجلسی بحار الانوارج67 ص286
    2-صدوق توحید ص 268

  13. صلوات ها 17


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    علاقه
    ادبیات، عرفان،اهل بیت،خطبه متقین،زیارت امین الله،طوا�
    نوشته
    171
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    476



    با تشکر!
    آیا تعیین جریمه برای انجام گناه درست است؟اگر درست است بهترین آن چیست؟روزه؟صدقه؟نماز؟نماز به چه نیتی؟
    البته منظور من از لفظ جریمه لزوما مجازات نیست.یعنی چون کار بدی انجام داده ای باید زجر بکشی!منظور هم یک عامل بازدارنده است و هم اینکه روح تطهیر شود!شاید بعضی جریمه ها هم یادآور قیامت باشد!
    و قال الرسول یا رب ان قومی اتخذوا هذا القرآن مهجورا

    دوش بر یاد حریفان به خرابات شدم
    خم می دیدم،خون در دل و پا در گل ب

  15. صلوات ها 12


  16. #8
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط فاطمه ۶۵ نمایش پست ها
    با تشکر!
    آیا تعیین جریمه برای انجام گناه درست است؟اگر درست است بهترین آن چیست؟روزه؟صدقه؟نماز؟نماز به چه نیتی؟
    البته منظور من از لفظ جریمه لزوما مجازات نیست.یعنی چون کار بدی انجام داده ای باید زجر بکشی!منظور هم یک عامل بازدارنده است و هم اینکه روح تطهیر شود!شاید بعضی جریمه ها هم یادآور قیامت باشد!
    باسمه تعالی
    باسلام:
    انسان می تواند برای اینکه در اعمال و رفتار و گفتار خود مراقبه بیشتری داشته باشد برای خود جریمه هایی را مقرر بدارد ،مثلا در احوالات مرحوم آیة الله العظمی بروجردی وارد شده است که ایشان نذر کرده بود که اگر عصبانی شود یک سال روزه بگیرد واتفاقا یک روز سر درس عصبانی شد،واز فردا شروع کرد برا ی آن یک حرف تندی که زد،به مدت یک سال روزه گرفتن
    البته عرض نمی کنم لزوما چنین نذرهایی بکنیم که چه بسا از عهده ما خارج است ،ولی در عین حال برای کنترل نفس ،وجود چنین جریمه هایی ،پسندیده است .
    اما چه جریمه ای؟بستگی دارد که کدام عمل برای ما مشقت بیشتری دارد،مثلا عده ای برای مهار نفس ،جریمه نماز شب را بر خود مقرر می دارند ،یک عده همانطور که عرض کردم روزه گزفتن را ،تعیین نوع جریمه بستگی به حال افراد و دشوار بودن آن جریمه نسبت به حال آنها دارد
    موفق باشید

  17. صلوات ها 15


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    تنهایی
    نوشته
    503
    حضور
    12 روز 6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3520



    با سلام
    اینکه داریم بغضی از بزرگان سال های آخر عمر مراقبشون شدید میشده فقط سکوت بوده، یا بعضا دیدم که گفته میشه ذکر زمان غیاب حضرت حق عین صوابه زمان حضور عین وحشته می خواستم بگم دوره ای برا سالک هست که ذکر زبانی دیگه براش نیاز نباشه یعنی مراقبش تو سکوت شکل بگیره؟
    زهی مصطفی (ص) که در عین صفا از همه ی خیال ها فارغ...

  19. صلوات ها 14


  20. #10
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط مفتقر نمایش پست ها
    با سلام
    اینکه داریم بغضی از بزرگان سال های آخر عمر مراقبشون شدید میشده فقط سکوت بوده، یا بعضا دیدم که گفته میشه ذکر زمان غیاب حضرت حق عین صوابه زمان حضور عین وحشته می خواستم بگم دوره ای برا سالک هست که ذکر زبانی دیگه براش نیاز نباشه یعنی مراقبش تو سکوت شکل بگیره؟
    باسمه تعالی
    باسلام:
    مراقبه ای که در پستهای بالا عرض شد با مراقبه ای که شما در سوالتان مطرح فرمودید فرق می کند، و در واقع مشترک لفظی می باشند،مراقبه در عرایض بنده ،یعنی انسان با توجه به بینش توحیدی خود که حق تعالی را در همه جا حاضر وناظر می داند،مراقب ومواظب اعمال ورفتار خود باشد،اما مراقبه در سکوت یعنی حالتی برای تمرکز حواس بیشتر و دوری از فکر وخیال،که البته این حالت در عرفان عملی وجود دارد.
    موفق باشید

  21. صلوات ها 17


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود