صفحه 1 از 10 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا سوره احزاب تحريف شده است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    611
    حضور
    6 روز 17 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1951

    آيا سوره احزاب تحريف شده است؟




    بسم الله الرحمن الرحيم
    با سلام

    چند تا روايت ديدم مبني بر اين كه سوره مباركه احزاب تحريف شده است .ميخواستم ببينم آيا اين روايات صحت دارد يا نه؟

    1-عبدالله بن سنان مى گويد: امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه سوره احزاب را زياد بخواند، در روز قيامت در پناه حضرت محمد صلى الله عليه و آله و ازواج او مى باشد، سپس آن حضرت عليه السلام فرمود: رسواييهاى مردان و زنان قريش و غير آن ها در سوره احزاب است . اى ابن سنان ! همانا سوره احزاب زنهاى قريش را رسوا نمود. و اين سوره طولانى تر از سوره بقره بود ولى آن را ناقص و تحريف نمودند( ثواب الاعمال،ص235)


    2-از حضرت صادق منقول است كه: هر كه سوره احزاب را بسيار تلاوت نمايد،در قيامت در جوار حضرت رسول(ص) مي باشد در سوره احزاب فضايح بسياري از مردان و زنان قريش و غير ايشان بود، بيشتر از سوره بقره و ليكن كم كردند و تحريف نمودند(عين الحيات ص 504)

    3-به گزارش خبرآنلاین آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی گفت: جمله‌ای از عایشه نقل کرده‌اند که می‌گوید سوره احزاب 200 آیه بود که روی اوراقی نوشته شده بود و حیوانات خانگی آن اوراق را خوردند و 73 آیه آن مانده است. اما فخز رازی وقتی به این صحبت می‌رسد می‌گوید این دروغی است که دشمنان اسلام به اسلام بسته‌اند.
    http://www.khabaronline.ir/detail/22...lture/religion



    4- دعاي صنمي قريش


    اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ العَن صَنَمَی قُرَیشٍ وَ جِبتَیها وَ طاغُوتَیها وَ إِفکَیها وَ إِبنَتَیهِما اللَّذینَ خالَفا أمرَک وَ أنکَرا وَحیَک وَ جَحَدا إِنعامَک وَ عَصَیا َرسُولَک وَ قَلَّبا دینَک وَ حَرَّفا کِتابَک وَ أحبا أعداءَک وَ جَحَدا آلاءَک وَ عَطَّلا أحکامَک وَ أبطَلا فَرائِضَک وَ ألحَدا فِی آیاتِک وَ عادَیا أولیاءَک وَ والَیا أعداءَک وَ خَرَّبا بِلادَک وَ أفسَدا عِبادَک.



    کارشناس بحث : مجید



    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۷/۰۲ در ساعت ۱۲:۳۴

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    91
    حضور
    10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    24



    بسم الله
    متاسفانه این جزء بدترین عقاید علمای شیعه بوده که متاخرین سعی کرده اند که این افتضاح را به یک نوعی رد بکنند
    اگر احادیث کتب اربعه وخیلی از کتب دیگر را بخوانید می فهمید که چه قدر سعی شده قران را محرف جلوه دهد!!
    قضیه مصحف فاطمه و سوره ولایت و همین احزاب و ایات مختلف که قرائت ان را تغییر داده اند
    نعوذ بالله
    والسلام
    ویرایش توسط رحیق مختوم : ۱۳۹۱/۰۷/۰۴ در ساعت ۱۴:۴۱

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    شهادت قسمت ما می شد ای کاش ...
    نوشته
    4,004
    حضور
    44 روز 5 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    58
    آپلود
    15
    گالری
    1227
    صلوات
    32319



    تحریف قرآن درکتب شیعه

    سوال: چرا علماء شیعه روایاتى را که دلالت بر تحریف قرآن دارد در کتب خود نقل کرده اند؟

    جواب: برخى عمداً یا سهواً شیعیان را متهم مى کنند که قائل به تحریف قرآن اند ویکى از دلایلشان نیز این است که میگویند اگر شما چنین اعتقادى ندارید پس چراعلماى شما درکتاب هایشان روایاتى نقل کرده اند که ظاهر آنها دلالت بر تحریف قرآن مى کند; در پاسخ به این اتهام بزرگ وبى اساس میگوئیم; باید ایننکته را در نظر داشت که کتاب هاى حدیثى با کتاب هاى اعتقادى واصولى تفاوت اساسى دارد; در تحریر منابع حدیثى و روایتى صرفاً به جمع آورى روایات و احادیث اعم از صحیح بخارى، حسن،ثقه و ضعیف پرداخته مى شود و جمع آورى حدیث هرگز دلیل این نیست که صاحب کتاب هرچه را جمع آورى کرده خود نیز که آنهااعتقاد دارد; چون اعتقاد وایمان به دلالت روایت شرایطى دارد که آن شرایط عبارت است از:
    الف ـ سند روایت صحیح باشد
    ب ـ دلالت روایت بر معناى مقصود تمام و کامل باشد;
    ج ـ روایت نقل شده باید معارض نداشته باشد;
    د ـ مضمون روایت طورى باش که بتوان در آن مسئله به خبر واحد تمسّک جست و به آن مضمون اعتقاد پیدا کرد.
    اگر روایت و حدیثى چهار شرط فوق را دارا بود مى توان گفت که ناقل این روایت به مضمون آن اعتقاد دارد و الّا صرف نقل روایت درکتاب و جمع آورى آن دلیل اعتقاد و ایمان ناقل روایت به مضمون آن نیست.
    پس علماى شیعه اگر در کتاب هایشان روایاتى را نقل فرموده اند که مضمون آن ها دلالت بر تحریف قرآن مى کند:
    اولاً: باید دید آیا سند این روایات صحیح است یا نه؟
    ثانیاً: دلالت روایت بر تحریف قرآن کامل و کافى است یانه ؟
    ثالثاً: باید دید آن روایت منقول معارفى هم دارند یا خیر؟ در این باره باید بگوییم روایاتى داریم که دلالت میکنند بر این که در قرآن کریم هیچ تحریفى رخ نداده نه کم شده و نه زیاد; پس این روایات معرض آن روایاتى است که میگوید در قرآن مجید تحریفى رخ داده است.
    رابعاً:باید مسئله از مسائلى باشد که بتوان آن را به خبر واحد اثبات کرد و حال این که تحریف قرآن مسئله بسیار مهمى است که مى توان با خبر واحد آنرا به اثبات رساند بلکه باید با دلایل متقن و محکمى مثل خبر متواتر یا دلیل متقن دیگرى ثابت شود.
    آنان که میگویند در قرآن آیه اى بوده به نام «آیه ولایت» و مخالفین، آن آیه را عمداً حذف کرده اند این ادعاى کوچکى نیست که بتوان با خبر واحدى آن را اثبات و یا تایید کرد. مسئله زیاد و یا نقصان در قرآن کریم از مسائل اصولى و اعتقادى است که باید با برهان قوى و محکى تایید و اثبات گردد نه باخبر واحد و امثال آن
    در برخى از منابع حدیث ما روایاتى نقل شده است که مضمون آن دلالت میکند بر این که نغوذباللّه خداوند جسم است و در قیامت مى توان او را با چشم سر، دید، با این که شیعه مطلقاً معتقد است که خداوند جسم نیست و در دنیا و آخرت هرگز نمى توان او را مشاهده کرد.
    پس صرف نقل یک یا چند روایت در کتاب اصلاً بر این دلالت نمى کند که صاحب کتاب نیز به مضمون و دلالت آن روایت اعتقاد دارد.
    مضافاً بر اینکه عده اى از محدثان اگر چه روایات تحریف قرآن را بدون اظهار نظر نقل کرده اند مثل شیخ صدوق که در کتاب اعتقاد است امامیه مى فرماید: «کسى که چنین نسبتى رابه ما بدهد کاذب و دروغ گو است »(1) شیخ طوسى و فیض کاشانى نیز درکتاب هاى تبیان و وافى تحریف قرآن را اکیداً تکذیب کرده اند.(2)


    1.الاعتقادات فى دین الامامیه ص 59
    2.طاهرى خرم آبادى،عدم تحریف قرآن ص 45،47

    منبع:به نقل از سایت آیت الله مکارم شیرازی


  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229



    نقل قول نوشته اصلی توسط عين الحيات نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحيم
    با سلام

    چند تا روايت ديدم مبني بر اين كه سوره مباركه احزاب تحريف شده است .ميخواستم ببينم آيا اين روايات صحت دارد يا نه؟

    1-عبدالله بن سنان مى گويد: امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه سوره احزاب را زياد بخواند، در روز قيامت در پناه حضرت محمد صلى الله عليه و آله و ازواج او مى باشد، سپس آن حضرت عليه السلام فرمود: رسواييهاى مردان و زنان قريش و غير آن ها در سوره احزاب است . اى ابن سنان ! همانا سوره احزاب زنهاى قريش را رسوا نمود. و اين سوره طولانى تر از سوره بقره بود ولى آن را ناقص و تحريف نمودند( ثواب الاعمال،ص235)


    2-از حضرت صادق منقول است كه: هر كه سوره احزاب را بسيار تلاوت نمايد،در قيامت در جوار حضرت رسول(ص) مي باشد در سوره احزاب فضايح بسياري از مردان و زنان قريش و غير ايشان بود، بيشتر از سوره بقره و ليكن كم كردند و تحريف نمودند(عين الحيات ص 504)

    3-به گزارش خبرآنلاین آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی گفت: جمله‌ای از عایشه نقل کرده‌اند که می‌گوید سوره احزاب 200 آیه بود که روی اوراقی نوشته شده بود و حیوانات خانگی آن اوراق را خوردند و 73 آیه آن مانده است. اما فخز رازی وقتی به این صحبت می‌رسد می‌گوید این دروغی است که دشمنان اسلام به اسلام بسته‌اند.
    http://www.khabaronline.ir/detail/22...lture/religion
    1- احزاب، چهارمين سوره است كه بعد از آل عمران در مدينه نازل گرديد، از لحاظ ترتيب نزول، سوره نود و در ترتيب فعلى قرآن مجيد، سوره سى سوم مي ‏باشد، در اين سوره جريان جنگ احزاب (خندق) ذكر شده و آن در شوال سال پنجم هجرت اتفاق افتاده است، على هذا بايد اين سوره در همان سال نازل شده باشد و نيز نزول آيه حجاب به تصريح سيره حلبى و ديگران در سال پنجم بوده و آن آيه 53 از همين سوره است.
    2- در عدد آيات آن اختلافى نيست، همه آيات آن را هفتاد و سه گفته‏ اند، طبرسى رحمه اللَّه فرموده: «و هى ثلاث و سبعون آية بالاجماع» در تفسير خازن مي‏خوانيم كه كلمات آن هزار و دويست و هشتاد و حروف آن پنج هزار و هفتصد و نود است.
    3- تسميه آن به «احزاب» ظاهرا به علّت ذكر ماجراى جنگ احزاب در آن است وَ لَمَّا رَأَ الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزابَ قالُوا هذا ما وَعَدَنَا اللَّهُ/ 22 اين سوره در زمان آن حضرت به اين شكل تركيب يافته و احزاب ناميده شده است.
    صدوق رحمه اللَّه در ثواب الاعمال از امام صادق صلوات اللَّه عليه نقل كرده‏
    «من كان كثير القراءة لسورة الاحزاب كان يوم القيامة فى جوار محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و ازواجه».


    4- در ثواب الاعمال از حسن بن على بن ابى حمزه بطائنى از عبد اللَّه بن سنان از امام صادق عليه السّلام نقل كرده كه فرمود: اى ابن سنان سوره احزاب زنان قريش از عرب را رسوا كرده، آن از سوره بقره زيادتر بود ليكن آن را ناقص كرده و تحريف نمودند
    «يا ابن سنان اين سورة الاحزاب فضحت نساء قريش من العرب و كانت اطول من سورة البقرة لكن نقصوها و حرفوها».
    ناگفته نماند: حسن بن على بن ابى حمزه كه در سند اين روايت آمده واقفى و دروغگو و ملعون است، كشّى در رجال خود از حسن بن على بن فضال نقل كرده كه فرمود: حسن بن على بن ابى حمزه كذاب و ملعون است، من حلال نمى‏دانم حتى يك حديث از او نقل كنم و در ترجمه شعيب عقرقوئى نقل كرده «حسن بن على بن ابى حمزه كذاب است» اين بدبخت از سران فرقه واقفيه بوده، لذا اعتنايى به حديثش نمي توان كرد.
    ابن كثير اين حديث را از ابى بن كعب نقل كرده و گويد: «و اللَّه اعلم» كشاف آن را از ابىّ نقل ورد كرده، مرحوم فيض كاشانى آن را در آخر سوره احزاب از ثواب الاعمال نقل كرده است
    ___________________________
    تفسير أحسن الحديث، ج‏8، ص: 304

    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229



    نقل قول نوشته اصلی توسط الحمد نمایش پست ها
    بسم الله
    متاسفانه این جزء بدترین عقاید علمای شیعه بوده که متاخرین سعی کرده اند که این افتضاح را به یک نوعی رد بکنند
    اگر احادیث کتب اربعه وخیلی از کتب دیگر را بخوانید می فهمید که چه قدر سعی شده قران را محرف جلوه دهد!!
    قضیه مصحف فاطمه و سوره ولایت و همین احزاب و ایات مختلف که قرائت ان را تغییر داده اند
    نعوذ بالله
    والسلام
    جناب الحمد سلام
    اولا خواهش ميكنم حضرتعالي از آب گل آلود كمتر بفكر گرفتن ماهي باشيد اين يك اخطار جدي به شماست
    ثانيا كجاي كتب اربعه در تحريف قرآن و ... حديث زيادي هست علاوه بر اين اگر تحريفات كتب اهل سنت را كه در كتب آنها به وفور يافت ميشود را در كنار تحريفاتي كه در كتب اربعه هستند بگذاريم اندك بسيار ناچيزي در مقابل يك درياست
    ثالثا همچنانكه مشاهده كرديد اين روايت مجعول است و در سلسله روايات آن شخصي كذاب و دروغگو وجود دارد پس نسبت دادن شيوع وجود تحريفات به كتب اربعه از اساس باطل است و همچنانكه مطلعيد كتاب ثواب الاعمال و عقاب الاعمال جزء كتب اربعه نيستيد
    جناب الحمد بار ديگر به شما تذكر جدي ميدهم كه در بيان مسائل در انجمن ديني جانب احتياط و انصاف را رعايت كنيد و با ديدگاني باز و بدون غرض ورزي به مطالعه و جستجو بپردازيد


    ویرایش توسط رحیق مختوم : ۱۳۹۱/۰۷/۰۲ در ساعت ۱۵:۳۲
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  11. صلوات ها 8


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229



    نقل قول نوشته اصلی توسط الحمد نمایش پست ها
    بسم الله
    متاسفانه این جزء بدترین عقاید علمای شیعه بوده که متاخرین سعی کرده اند که این افتضاح را به یک نوعی رد بکنند
    اگر احادیث کتب اربعه وخیلی از کتب دیگر را بخوانید می فهمید که چه قدر سعی شده قران را محرف جلوه دهد!!
    قضیه مصحف فاطمه و سوره ولایت و همین احزاب و ایات مختلف که قرائت ان را تغییر داده اند
    نعوذ بالله
    والسلام
    جناب الحمد مقايسه ايي كه در زير برايتان مي آورم بخوانيد و حتما در فهم آن بكوشيد و از رفتن يكطرفه به قاضي بپرهيزيد مخصوصا قسمتهاي رنگي را بيشتر بفهميد


    مقايسه صحاح سته با كتب اربعه‏
    در ميان كتابهاى حديثى شيعه كه بيانگر احكام و عقايد اسلامى است، چهار كتاب روايى از اهميت و ارزش خاصى برخوردار است كه به نام كتب اربعه شناخته شده و عبارتست از: كافى، من لا يحضره الفقيه، تهذيب، استبصار.
    اهميتى كه شيعه براى كتب اربعه قايل است، جامعه اهل سنت نظير همين اهميت را براى صحاح سته قائلند و در شناخت احكام و اخذ انديشه ‏هاى سياسى، اجتماعى و دينى خود به آنها تكيه مي ‏كنند.


    جامعيت صحاح سته‏
    اهل سنت، خود معتقدند كه صحاح سته در بردارنده همه اخبار صحيح نيست، و بدين جهت كتابهاى ديگرى را به عنوان صحاح تأليف كرده‏ اند، مانند: صحيح اسحاق بن خزيمه، صحيح ابى حاتم (م 354)، صحيح ابو عوانه و .. و نيز كتابهاى ديگرى بدون داشتن اين عنوان تدوين شده است، مانند مستدرك حاكم نيشابورى و ..


    احاديث اهل سنت در مقايسه با احاديث شيعه‏
    با همه كتابهاى حديثى كه اهل سنت تأليف كرده ‏اند، بايد يادآور شد كه احاديث آنان در برابر احاديث و كتابهاى روايى شيعه از وسعت و حجم كمترى برخوردار است.
    مرحوم علامه بزرگ حاجى نورى در مستدرك از شهيد اول در كتاب ذكرى الشيعه نقل مي ‏كند كه فرمود احاديث كافى زيادتر از مجموع صحاح سته است.
    ____________________

    ادوار فقه و كيفيت بيان آن، ص: 102

    ویرایش توسط رحیق مختوم : ۱۳۹۱/۰۷/۰۲ در ساعت ۱۵:۳۸
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229



    نقل قول نوشته اصلی توسط الحمد نمایش پست ها
    بسم الله
    متاسفانه این جزء بدترین عقاید علمای شیعه بوده که متاخرین سعی کرده اند که این افتضاح را به یک نوعی رد بکنند
    اگر احادیث کتب اربعه وخیلی از کتب دیگر را بخوانید می فهمید که چه قدر سعی شده قران را محرف جلوه دهد!!
    قضیه مصحف فاطمه و سوره ولایت و همین احزاب و ایات مختلف که قرائت ان را تغییر داده اند
    نعوذ بالله
    والسلام

    شروح، تعليقات و پاورقيهاى صحاح سته‏
    همان گونه كه علما و انديشمندان شيعه بر كتب اربعه به دليل اهميت و محور قرار گرفتن آنها در استنباط احكام شرعيه شرحها، پاورقي ‏ها، تعليقه ها و مقدمه ‏ها نوشته‏ اند، مانند كتاب وافى از مرحوم محدث بزرگ ملا محسن فيض كاشانى (1007- 1901)، كتاب وسائل الشيعه إلى تحصيل مسائل الشريعه از مرحوم عالم بزرگ شيخ حر عاملى (1033- 1104)، كتاب بحار الأنوار از عالم توانا و نويسنده بزرگ ملا محمد باقر مجلسى (1037- 1/ 1110)، دانشمندان جامعه اهل سنت نيز در طول تاريخ، به دليل اهميت صحاح سته در شناخت احكام شرعى، شرحها، پاورقيها، تعليقه‏ ها و مقدمه ‏ها بر آن نوشته ‏اند.
    در مقدمه صحيح بخارى (ط 1376) آمده است: «شروح و تعليقاتى كه بر صحيح بخارى نوشته شده حدود 59 شرح (تمام و ناتمام) است كه يازده شرح آن به چاپ رسيده»، مانند «عمدة القارى از شيخ الاسلام ابو محمد محمود بن احمد معروف به عينى (م 855)، ارشاد السارى از ابو العباس شهاب الدين احمد بن محمد معروف به قسطلانى (م 923)، فتح البارى از شيخ الاسلام ابو الفضل شهاب الدين احمد بن على بن محمد معروف به ابن حجر عسقلانى و شرح الكرمانى. هم چنين حدود 28 پاورقى و 16 مقدمه بر آن نگاشته شده است و نيز 16 نويسنده، هر كدام به سليقه خويش آن را تلخيص كرده‏ اند.
    شروح صحيح مسلم و سنن‏
    بر صحيح محمد بن مسلم نيز مانند صحيح بخارى شروح زيادى نگاشته شده، كه مهمترين آنها شرح فاضل نووى است.
    و نيز بر سنن نسائى شرحهاى مختلفى نوشته ‏اند كه از آن جمله است: شرح ابو الحسن على بن عبد اللَّه انصارى اندلسى و شرح حافظ جلال الدين سيوطى و بقيه سنن نيز داراى شروحى هستند.
    ________________________

    ادوار فقه و كيفيت بيان آن، ص: 103

    ویرایش توسط رحیق مختوم : ۱۳۹۱/۰۷/۰۲ در ساعت ۱۵:۳۸
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229



    نقل قول نوشته اصلی توسط الحمد نمایش پست ها
    بسم الله
    متاسفانه این جزء بدترین عقاید علمای شیعه بوده که متاخرین سعی کرده اند که این افتضاح را به یک نوعی رد بکنند
    اگر احادیث کتب اربعه وخیلی از کتب دیگر را بخوانید می فهمید که چه قدر سعی شده قران را محرف جلوه دهد!!
    قضیه مصحف فاطمه و سوره ولایت و همین احزاب و ایات مختلف که قرائت ان را تغییر داده اند
    نعوذ بالله
    والسلام
    جناب الحمد از اين پست به بعد به تبيين جايگاه با عظمت فقه شيعي مي پردازم و باز تاكيد مي كنم قسمت رنگي ها را كاملا درك بفرمائيد

    فصل اول مكتب فقهى شيعه و مبانى آن‏
    تشيّع به مثابه يك مكتب عقيدتى در اسلام، گرايشى خاصّ بر اساس يك سلسله نظرات و تحليلات كلامى و تاريخى است. حديث «ثقلين» كه وسيله محدّثان شيعى و سنّى از پيامبر روايت شده، و آن حضرت بر اساس آن مسلمانان را پس از خود به پيروى از قرآن و خاندان خويش فرا خوانده بود، همراه تعدادى ديگر از روايات نبوى، ريشه اصلى اين گرايش را كه بعدا با استدلالات كلامى و فلسفى و تاريخى تقويت گرديد تشكيل مي ‏داد.
    در مباحث مذهبى، مكتب شيعى نظرات خود را عموما از رهنمودهاى بزرگان و ائمّه اهل بيت پيامبر الهام گرفته است. اختلاف اصلى دو مكتب فقهى سنّى و شيعى در كيفيّت تلقّى سنّت نبوى و منابع فقه است. اهل سنّت، حديث نبوى را از طريق صحابه پيامبر اخذ نموده‏ اند، در حالى كه شيعه اين حديث را از طريق خاندان وى به دست آورده است. از سوى ديگر مذاهب فقهى اهل سنّت دنباله رو نظرات فقهى چند تن از فقهاء مدينه و عراق ‏اند، ليكن مذاهب فقهى شيعى تابع نظرات امامان اهل بيت هستند كه از آن ميان مكتب شيعى دوازده امامى كه عمده ‏ترين نحله شيعى است از آراء امامان دوازده گانه مشهور خود به خصوص امام ششم ابو عبد اللَّه جعفر بن محمّد الصّادق پيروى مي ‏كند و به همين جهت به «جعفرى» نيز شهرت دارد.
    قرآن، حديث، اجماع و عقل منابع فقه شيعه را تشكيل مي ‏دهند .
    قرآن در همين شكل و مفاد ظاهرى خود حجّت، و شكل دهنده روح حاكم بر فقه شيعى است.
    ____________________________
    مقدمه‏ اى بر فقه شيعه، ص: 12

    ویرایش توسط رحیق مختوم : ۱۳۹۱/۰۷/۰۲ در ساعت ۱۵:۴۱
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229



    نقل قول نوشته اصلی توسط الحمد نمایش پست ها
    بسم الله
    متاسفانه این جزء بدترین عقاید علمای شیعه بوده که متاخرین سعی کرده اند که این افتضاح را به یک نوعی رد بکنند
    اگر احادیث کتب اربعه وخیلی از کتب دیگر را بخوانید می فهمید که چه قدر سعی شده قران را محرف جلوه دهد!!
    قضیه مصحف فاطمه و سوره ولایت و همین احزاب و ایات مختلف که قرائت ان را تغییر داده اند
    نعوذ بالله
    والسلام

    حديث يعنى گفتار و كردار و تقرير پيامبر يا امام، بايد با وسائط موثّق و معتبر رسيده باشد كه البتّه در اين مورد وضع مذهبى راوى تأثيرى ندارد. حديثى كه وسيله يك غير شيعى راست گو نقل شده باشد به همان اندازه معتبر و مورد عمل است كه حديث شيعى راست گو.
    اجماع يعنى وحدت نظر همه دانشمندان شيعى در يك موضوع، به خودى خود حجّت نيست ليكن گاه به تفصيلى كه در كتابهاى اصول فقه هست از راه آن «سنّت» به اثبات مي ‏رسد.
    مراد از عقل به عنوان يك منبع براى حقوق شيعى احكام قطعى عقل نظرى و عقل عملى است، چنان كه در خوبى عدالت و بدى ستم . در تعاليم اسلامى قاعده ‏اى است كه به مقتضاى آن هر آن چه عقل بدان حكم كند شرع نيز برابر آن حكم خواهد نمود و از اين رو، در اين گونه موارد بر حكم اين قاعده كه «قاعده ملازمه» خوانده مي ‏شود حكم شرعى از حكم عقلى ناشى و استنتاج خواهد شد . تلازم ميان وجوب چيزى با وجوب مقدمات آن، يا ميان امر به چيزى با نهى از ضدّ آن، هم چنين اين كه امر و نهى در يك مورد نمي ‏تواند جمع شود (كه همه از مسائل علم اصول فقه و منشاء آثار و احكام فقهى است) همه از قبيل همين احكام عقلى است.
    ___________________________
    مقدمه‏ اى بر فقه شيعه، ص: 13

    ادامه ...

    ویرایش توسط رحیق مختوم : ۱۳۹۱/۰۷/۰۲ در ساعت ۱۵:۳۹
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229



    از اين ميان، منبع دوّم يعنى احاديث وارده از پيامبر و امامان اهل بيت كه مهم‏ترين منبع فقهى شيعى است در مجاميعى خاصّ گرد آورى شده و مشهورترين آنها كه مرجع فقهاء است عبارت است از:
    1) كتاب الكافي، از محمّد بن يعقوب كلينى (م 329).
    2) كتاب من لا يحضره الفقيه، از محمّد بن على بن بابويه قمى، صدوق (م 381).

    3) تهذيب الاحكام، از محمّد بن حسن طوسى، شيخ الطّائفه (م 460).

    4) الاستبصار، از همو.

    ******************

    5) الوافى، از محمّد محسن فيض كاشانى (م 1090).
    6) وسائل الشيعة، از محمد بن حسن حرّ عاملى (م 1104).

    7) بحار الأنوار، از محمّد باقر بن محمّد تقى مجلسى (م 1110).

    8) مستدرك الوسائل، از حسين بن محمّد تقى نورى (م 1320).


    از اين جمله، چهار كتاب نخست به عنوان «كتب اربعه» شناخته شده و در فنّ حديث شيعى از اهميّتى همانند «صحاح ستّه» نسبت به مجاميع حديثى اهل سنّت برخوردار است. متداول ترين كتاب از فهرست بالا در مراجعات فقهى، كتاب وسائل الشيعة است كه جامع احاديث چهار كتاب نخست (كتب اربعه) و بسيارى از كتابهاى حديث ديگر است، و چون منحصر به رواياتى است كه در مباحث فقهى رسيده است كتاب دستى براى مراجعه هر فقيهى است.
    استناد به روايات اين مجاميع تابع وجود شرايط خاصّى است . وثاقت و راست گويى همه راويان سلسله سند يك حديث بايد به ثبوت رسيده باشد. دانشى خاص به نام علم رجال كه در باره روات حديث و شرح حال آنان بحث مي ‏كند متكفّل اين كار است. احاديث از نظر مقدار اعتبار و سنديّت بر اساس ضوابط مخصوصى كه در علمى ديگر به نام علم درايه مورد بحث قرار گرفته است به انواع و رده ‏هاى مختلفى تقسيم مي ‏شود و بر همين اساس، بسيارى از روايات متون ذكر شده از نظر فقهاء ضعيف و غير قابل استناد است.
    استخراج احكام شرعى از منابع ياد شده بر اساس قواعد و ضوابطى كه در علم اصول فقه بيان شده است به كمك استدلال عقلى و با روش تحليل منطقى انجام مى‏پذيرد كه نام آن در اصطلاح اسلامى «اجتهاد» است. از نظر اصول تعاليم شيعى امكان اجتهاد همواره براى دانشمندان وجود دارد و هر فقيه الزاما بايد در برخورد با مسائل، دلايل و مستندات هر مسأله را شخصا ملاحظه كرده و در مورد آن نظر بدهد. تقليد و پيروى يك مجتهد از مجتهد ديگر در مسائل شرعى حرام است.

    ______________________________
    مقدمه‏ اى بر فقه شيعه، ص: 13


    پايان

    ویرایش توسط رحیق مختوم : ۱۳۹۱/۰۷/۰۲ در ساعت ۱۵:۴۲
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 10 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 4

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود