صفحه 1 از 12 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ملاک برتری مرد بر زن، للرجال عليهن درجه

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135

    ملاک برتری مرد بر زن، للرجال عليهن درجه




    آیا این آیه ملاک برتری مرد بر زن است؟للرجال عليهن درجه(بقره228)
    ویرایش توسط رحیق مختوم : ۱۳۹۱/۰۶/۲۲ در ساعت ۲۰:۳۱ دلیل: اشتباه در درج شماره آیه
    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    از آیة مورد بحث كه طولانیترین آیات قرآن است، هیجده دستور از مقررات دقیقی كه در مورد امور تجاری، اقتصادی و دادوستد مالی لازم است، استفاده میشود:
    1. "یَـََّأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوَّاْ إِذَا تَدَایَنتُم بِدَیْنٍ إِلَیََّ أَجَلٍ مُّسَمًّی فَاكْتُبُوه" هرگاه شخصی به دیگری قرض داده و یا معاملهای انجام دهد و یكی از طرفین بدهكار شود، برای آنكه هیچگونه اشتباه و گفتوگویی پیش نیاید، باید قرارداد، با تمام خصوصیات آن نوشته شود.
    2. برای اینكه جلب اطمینان شود و قرارداد از مداخلات احتمالی طرفین سالم بماند، نویسنده باید، شخص سومی باشد: "وَلْیَكْتُب بَّیْنَكُمْ كَاتِب"
    3. "بالعدل"; نویسنده، باید در نوشتن قرارداد، حق را در نظر بگیرد و عین واقع را بنویسد.
    4. "وَلاَ یَأْبَ كَاتِبٌ أَن یَكْتُبَ كَمَا عَلَّمَهُ اللَّهُ فَلْیَكْتُب" باید كاتب، نهایت امانت را رعایت كند و آنچنانكه خدا به او تعلیم داده و به اصطلاح، بین خود و خدا، سند را به طور دقیق تنظیم نماید.
    5. "وَلْیُمْلِلِ الَّذِی عَلَیْهِ الْحَق" باید یكی از طرفین معامله، قرارداد را املا كند; یعنی بگوید تا كاتب بنویسد; اما كدام یك از طرفین؟ آیه میفرماید: بدهكار; یعنی آن كس كه حق بر گردن او است.
    6 . "وَلْیَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُو وَلاَ یَبْخَسْ مِنْهُ شَیْ ئ‹ًا; بدهكار به هنگام املا كردن، باید خدا را در نظر بگیرد و چیزی را فروگذار نكند و همه را بگوید تا بنویسند.
    7. "فَإِن كَانَ الَّذِی عَلَیْهِ الْحَقُّ سَفِیهًا أَوْضَعِیفًا...; "ولیّ"، نیز باید در املا و اعتراف به بدهی، عدالت و منافع كسی را كه سرپرست او است در نظر گرفته و از انحراف از حق دوری جوید.
    8 . "وَاسْتَشْهِدُواْ شَهِیدَیْن" اضافه بر نوشتن، طرفین باید در قرارداد خود، دو شاهد بگیرند.
    9 و 10. "مِن رِّجَالِكُم" این دو شاهد باید دو مرد بالغ و مسلمان باشند.
    11. "فَإِن لَّمْ یَكُونَا رَجُلَیْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَان" یك مرد و دو زن نیز میتوانند شاهد قرار گیرند.
    12. "مِمَّن تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَآءِ" شهود باید مورد اطمینان باشند.
    13. "أَن تَضِلَّ إِحْدَغهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَغهُمَا الاْ ئُخْرَیَ" در صورتی كه شهود، دو مرد باشند، هر كدام میتوانند به طور مستقل شهادت بدهند، اما در صورتی كه یك مرد و دو زن باشند، باید آن دو زن، به اتفاق یكدیگر ادای شهادت كنند، تا اگر یكی اشتباهی كند، نفر دوم یادآوری نماید.
    14. "وَلاَ تَسْ ئ‹َمُوَّاْ أَن تَكْتُبُوهُ صَغِیرًا أَوْ كَبِیرًا إِلَیََّ أَجَلِهِی " بدهی كم یا زیاد باشد، باید آن را نوشت. "ذَ َلِكُمْ أَقْسَطُ عِندَ اللَّه..."، قرآن كریم، در این جمله، اشاره به فلسفة احكام فوق كرده و میفرماید: تنظیم اسناد و دقت در آن، از یك سو ضامن اجرای عدالت است و از سوی دیگر، موجب تقویت و اطمینان شهود به هنگام ادای شهادت است، و از سوی سوم، مانع ایجاد بدبینی در میان افراد اجتماع است.
    15. "إِلآ َّ أَن تَكُونَ تِجَـَرَةً حَاضِرَةً تُدِیرُونَهَا بَیْنَكُم..." در صورتی كه معامله كاملاً نقدی باشد، نوشتن قرارداد لازم نیست; البته در همین صورت نیز، اگر سندی برای این قرارداد تنظیم كنند، بهتر است.
    16. "وَأَشْهِدُوَّاْ إِذَا تَبَایَعْتُم" در معامله نقدی، گرچه تنظیم سند و نوشتن لازم نیست، ولی باید شاهد گرفت.
    17. "وَلاَ یُضَآرَّ كَاتِبٌ وَلاَ شَهِید" و آخر آنكه، هیچگاه نباید نویسنده سند، و همچنین شهود، بهخاطر رعایت حق و عدالت، مورد آزار و اذیت قرار گیرند.
    سپس به دنبال حكم فوق تأكید میكند: "وَإِن تَفْعَلُواْ فَإِنَّهُو فُسُوقُ بِكُم" اگر كسی شهود یا كاتبان سند را به خاطر حقگویی، آزار دهد، مرتكب فسق و گناه گردیده، از راه و رسم بندگی خدا خارج شده است.
    در پایان آیه، بعد از ذكر احكام، مردم را دعوت به تقوا و پرهیزكاری و پیروی از اوامر خداوند میكند: "وَاتَّقُواْ اللَّه" آنگاه یادآوری مینماید كه خداوند، آنچه مورد نیاز شما در زندگی مادی و معنوی است، به شما تعلیم میدهد:"وَیُعَلِّمُكُمُ اللَّه"
    "وَاللَّهُ بِكُلِّ شَیْءٍ عَلِیم" او از همة مصالح و مفاسد مردم آگاه است و آنچه خیر و صلاح آنها است، برای آنها مقرر داشته است.(ر.ك: تفسیر نمونه، آیت الله مكارم شیرازی و دیگران، ج 2، ص 284 ـ 289، دارالكتب الاسلامیه.)

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    فقه جعفري
    نوشته
    3,121
    حضور
    53 روز 1 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    11231



    ایه 228 سوره بقره :
    «والمُطلقاتُ یتربَصنَ بانفسهِنَ ثلاثه قُروءٍ.................وللرِجال علیهِنَ درجه والله عزیزٌ حکیم»

    صدر این ایه درباره عده طلاق زنان مطلقه است که باید تا سه پاکی از شوهر نمودن خودداری کنند وسپس از حق رجوع مرد به همسرش در ایام عده سخن می گوید ودر پایان بر این نکته تاکید دارد مردان به یک درجه دارای منزلتی افزون تر از زنانند.
    باید به این نکته توجه داشت انچه که در این ایه امده محدود به ارتباط متقابل زن ومرد ، از این جهت که همسر یکدیگرند، می باشد لکن وقتی زن در برابر مردان دیگر جز همسر خویش قرار می گیرد هرگز مشمول این حکم نمی شود.

    منظور از درجه چیست؟

    1-مراد از درجه همان حق طلاق و رجوع است که دست مرد است .[1]
    2- منظور سرپرستی وقیومیت است زیرا مرد سرپرستی خانواده را به عهده دارد همان طور که در ایه «الرجال قوامون علی النساء » امده [2]
    3- حق استمتاع است زیرا شوهر مالک هر گونه استمتاع وحظی از همسرش است [3]
    4- حقوق بیشتری است که مرد نسبت به همسر خویش دارد وان حق مدیریت وسرپرستی، حق ارث و... می باشد[4]

    1-تفسیر اسان،ج2،ص57
    2- تفسیر نمونه ،ج2،ص111 و تفسیر کبیر،ج6،ص96
    3-مخزن العرفان،ج2،ص319
    4- جوامع الجامع،ج2،ص124
    ملاک برتری مرد بر زن، للرجال عليهن درجه

    ملاک برتری مرد بر زن، للرجال عليهن درجه

  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه - فقه استدلالی
    نوشته
    885
    حضور
    13 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3130

    مطلب




    باسمه تعالی
    با سلام و سپاس از دوستان ارجمند
    للرجال علیهن درجه
    آیا این آیه ملاک برتری مرد بر زن است؟
    جواب: بله اما نه برتری مطلق بلکه برتری نسبی
    توضیح
    درجه: از مادّه دروج و به معنى حركت تدريجى صعودى با دقّت و احتياط است، و اين حركت اعمّ است از آنكه مكانى باشد و يا در عمل و يا معنوى.
    بنابراین آیه می فرماید(نوع) مردان نسبت به(نوع) زنان از لحاظ ذات و طبيعت،دارای صفت استقامت و حركت و پيشرفت می باشند، و از لحاظ عمل و در مقام زندگى مى‏توانند حركت تدريجى و صعودى داشته و بالا بروند.
    و اين زمينه و استعداد در وجود مردان به خاطر موظّف بودن آنها براى تأمين زندگى و اداره امور عائله است، و لازمست پيوسته در انجام اين برنامه و براى ايفاء اين وظيفه طبيعى و شرعى و عقلى هميشه در كوشش و مجاهدت و فعّاليّت باشند.
    پس امتياز مردان از لحاظ استعداد حركت و ترقّى تدريجى عملى آنان است، نه
    بلندى مقام ایشان از جهت خلقت . (برگرفته از تفسیر روشن)
    وَ لِلرِّجالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ" در حقيقت مفهومش اين است كه مساله عدالت ميان زن و مرد به اين معنى نيست كه آنها در همه چيز برابرند و همراه يكديگر گام بردارند چرا که مرد و زن در خلقت و آفرینش متفاوتند.
    بعضى از مفسران گفته‏اند كه جمله" لِلرِّجالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ"، تنها نظر به مساله رجوع در عده طلاق دارد ولى روشن است كه اين تفسير با ظاهر آيه سازگار نيست، زيرا قبل از آن يك قانون كلى در باره حقوق زن و رعايت عدالت، به صورت" وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ" بيان شده، سپس جمله مورد بحث به صورت يك قانون كلى ديگر به دنبال آن قرار گرفته است.
    و بالاخره در پايان آيه مى‏خوانيم:" خداوند توانا و حكيم است" (وَ اللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ).
    و در واقع پاسخى است براى آنها كه در اين زمينه ايراد مى‏گيرند، و اشاره‏اى است به اينكه حكمت و تدبير الهى، ايجاب مى‏كند كه هر كس در جامعه به وظايفى بپردازد كه قانون آفرينش براى او تعيين كرده است، و با ساختمان جسم و جان او هماهنگ است، حكمت خداوند ايجاب مى‏كند كه در برابر وظايفى كه بر عهده‏ زنان گذارده، حقوق مسلمى قرار گيرد، تا تعادلى ميان وظيفه و حق بر قرار شود.(تفسیر نمونه)








    ویرایش توسط سعید : ۱۳۸۸/۱۰/۲۴ در ساعت ۲۳:۵۵

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    556
    حضور
    2 روز 9 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4037



    درجه: از مادّه دروج و به معنى حركت تدريجى صعودى با دقّت و احتياط است، و اين حركت اعمّ است از آنكه مكانى باشد و يا در عمل و يا معنوى.
    یعنی می فرمایید مردان از حیث رشد معنوی نسبت به زنان برتری دارند؟! پس چطور از طرف دیگر هزار حرف زده می شود در تعریف از مقام زن که مبادا قدر خود نداند و از این قسم و به مانند این جمله که از دامن زن مرد به معراج رود؟؟
    لطفا جواب
    تشکر

    ولایه علی بن ابیطالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی



  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    97
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    497



    نقل قول نوشته اصلی توسط silence نمایش پست ها
    یعنی می فرمایید مردان از حیث رشد معنوی نسبت به زنان برتری دارند؟! پس چطور از طرف دیگر هزار حرف زده می شود در تعریف از مقام زن که مبادا قدر خود نداند و از این قسم و به مانند این جمله که از دامن زن مرد به معراج رود؟؟
    لطفا جواب
    تشکر
    اون حرف ها تعارف هست برای اینکه دل خانم ها نشکنه و دلشون خوش باشه ... شما زیاد جدی نگیرید .. من کمتر مردی دیدم در دل و نیتش به این موضوع اعتقاد داشته باشه ...

  13. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    556
    حضور
    2 روز 9 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4037



    نقل قول نوشته اصلی توسط pardis نمایش پست ها
    اون حرف ها تعارف هست برای اینکه دل خانم ها نشکنه و دلشون خوش باشه ... شما زیاد جدی نگیرید .. من کمتر مردی دیدم در دل و نیتش به این موضوع اعتقاد داشته باشه ...
    این عدم اعتقاد به گفته ها در مردان که البته امر جدیدی نیست همین بی اعتقادی برای عدم رشد معنوی کافیه

    تشکر که اینقدر گویا جواب بنده رو دادین
    ولایه علی بن ابیطالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی



  14. صلوات


  15. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    97
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    497



    خواهش می کنم ... البته اون مطالب واقعیت داره ... زن و مرد فقط در کالبد جسمانی تعریف می شند و روح انسان فقط محبوبیتش در نزد خدا به رضا و تقوی هست .

  16. صلوات


  17. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    468
    حضور
    1 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1619




    مرحوم علامه طباطبائی می فرماید:
    .
    .
    سه چیزی برای زن ممنوع است :
    حکومت
    .
    .
    قضاوت
    .
    .
    جهاد

  18. صلوات


  19. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    556
    حضور
    2 روز 9 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4037



    تشکر اما تفاوت در محدوده فعالیت ها ملاک برتری یا عدم برتری نیست! بخصوص از لحاظ رشد و حرکت معنوی
    ولایه علی بن ابیطالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی



صفحه 1 از 12 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود