صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اولی الامر؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    69
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    217

    اولی الامر؟




    به نام الله جل جلاله
    سلام

    چن وختیه آیه اطاعت(اولی الامر) ذهنمو مشغول کرده و علی رغم ایمانم نسبت به اهل بیت توسط آیه ولایت خواستم ضمن موشکافی معنی لفظی آیه شریفه نسبت اونو به ائمه اطهار مشخص فرمائید.

    باید عرض کنم من قسمت مربوط به این آیه شریفه را در کتاب آیات ولایت آیت الله مکارم خوندم ولی جواب یه سوالمو نگرفتم.


    سوال من این هستش که آیه فرموده ولی امر از شما(منکم) یعنی از جانب من نیست. و اینکه اگر با اونا اختلاف داشتید به کتاب و سنت رجوع کنید. مثلا: یزید ولی امر زمان مومنین بود اما چون امام حسین(ع) با او اختلاف داشت به قرآن وسنت رجوع کرده و اورا شایسته چنین مقامی ندانست. یا اینکه میتوان گفت ولی امر معصوم نیست چراکه 1 ازخود ماست 2 میتوان باآنها اختلاف داشت


    کارشناس بحث : میقات


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۶/۲۸ در ساعت ۱۶:۳۸

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    49
    حضور
    6 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    144



    سلام
    آیات زیر تقریبا جواب سوال اول شما هستند :

    وَلَقَدْ جَاءهُمْ رَسُولٌ مِّنْهُمْ فَكَذَّبُوهُ فَأَخَذَهُمُ الْعَذَابُ وَهُمْ ظَالِمُونَ ﴿۱۱۳ سوره نحل)

    لَقَدْ جَاءكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ ﴿۱۲۸سوره توبه)

    هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ ﴿۲سوره جمعه)

    لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُؤمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُّبِينٍ ﴿۱۶۴سوره آل عمران)
    ..
    ..
    فکر می کنم " منکم " در این آیه به معنی <از جنس خودتان>است .

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    سلام

    ...آیه فرموده ولی امر از شما (منکم) یعنی از جانب من نیست.


    «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ في‏ شَيْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْويلاً»

    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! اطاعت كنيد خدا را! و اطاعت كنيد پيامبر خدا و اولو الأمر [اوصياى پيامبر] را! و هر گاه در چيزى نزاع داشتيد، آن را به خدا و پيامبر بازگردانيد (و از آنها داورى بطلبيد) اگر به خدا و روز رستاخيز ايمان داريد! اين (كار) براى شما بهتر، و عاقبت و پايانش نيكوتر است. (نساء، 59)



    با سلام و درود


    "منکم" در باره اولی الامر = "منهم" در باره رسولان الهی که معصومند


    "منکم" به این معنا نیست که آنها مانند خودتان معصوم نیستند یعنی نمی خواهد نفی عصمت کند بلکه مانند تعبیر "منهم" است که در آیات متععدی در باره رسولان الهی مطرح شده بدون این که از آنها نفی عصمت کرده باشد:


    «هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِه‏»
    و كسى است كه در ميان جمعيت درس نخوانده رسولى از خودشان برانگيخت كه آياتش را بر آنها مى‏خواند. (جمعه، 2)


    «رَبَّنا وَ ابْعَثْ فيهِمْ رَسُولاً مِنْهُم‏ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِكَ»
    پروردگارا! در ميان آنها پيامبرى از خودشان برانگيز، تا آيات تو را بر آنان بخواند. (بقره، 129)


    «فَأَرْسَلْنا فيهِمْ رَسُولاً مِنْهُمْ أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُه‏»
    و در ميان آنان رسولى از خودشان فرستاديم كه: خدا را بپرستيد جز او معبودى براى شما نيست. (مؤمنون، 32)


    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۶/۳۰ در ساعت ۱۸:۰۵
    اولی الامر؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125




    یک "اطیعوا" برای رسول و اولی الامر = اثبات عصمت برای اولی الامر



    آيه شريفه بين رسول و اولى الامر را جمع كرده، و براى هر دو يك اطاعت را ذكر نموده، با اين كه در مورد رسول حتى احتمال اين نيز نمى ‏رود كه امر به معصيت كند و يا گاهى در خصوص حكمى دچار اشتباه و غلط گردد، اگر در مورد اولى الامر اين احتمال برود به هيچ وجه نبايد براى جلوگيرى از اين احتمال قيدى نياورد.

    لذا همين كه مى‏ بينيم در مورد اولی الامر نيز قيدى نياورده، چاره ‏اى جز اين نداريم كه بگوييم آيه شريفه از هر قيدى مطلق است.

    و لازمه مطلق بودنش همين است كه بگوييم همان عصمتى كه در مورد رسول مسلم گرفته شد، در مورد اولى الامر نيز اعتبار شده باشد.


    بنابر این: منظور از اولى الامر، آن افراد معينى هستند كه مانند رسول خدا (ص) داراى عصمتند. (ترجمه الميزان، ج ‏4، ص 623)


    اولی الامر؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125




    تکرار "اطیعوا" برای خدا و رسول = اطاعت از رسول هم در وحی الهی و هم در دستورات خود رسول



    اطاعت از رسول خدا (ص)، در حقيقت اطاعت از خدا نيز هست، چون تشريع كننده تنها خدا است، زيرا او است كه اطاعتش واجب است.

    وجوب اطاعت رسول را هم منوط به اذن خدا دانسته، پس بر مردم واجب است كه رسول را در دو ناحيه اطاعت كنند:
    يكى ناحيه احكامى كه به وسيله وحى بيان مى ‏كند
    و ديگر احكامى كه خودش به عنوان نظريه و رأى صادر مى ‏نمايد

    به همین جهت كلمه (اطیعوا) در آيه تكرار شده، چون اگر اطاعت خدا و رسول تنها در احكامى واجب مى ‏بود كه به وسيله وحى بيان شده، كافى بود یک "اطیعوا" بیاورد، ولى چنين نكرد، و كلمه (اطيعوا) را دو باره آورد، تا بفهماند اطاعت خدا يك نحوه اطاعت است و اطاعت رسول يك نحوه ديگر است. (ر.ک: همان، ج ‏4، ص 618)


    اولی الامر؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125




    و اینکه اگر با اونا اختلاف داشتید به کتاب و سنت رجوع کنید.




    چون تشریع مخصوص خدا و رسول است، ارجاع در اختلاف هم به حکم خدا و رسول است



    از آن جا كه اولى الامر، اختيارى در تشريع شرايع و يا نسخ آن‏ ندارند، و تنها امتيازى كه با سايرين دارند اين است كه حكم خدا و رسول (يعنى كتاب و سنت) به آنان سپرده شده، لذا خداى تعالى در آيه مورد بحث كه سخن در رد حكم دارد، نام آنان را نبرد. (ترجمه الميزان، ج ‏4، ص 619)


    به بیان دیگر:
    نخستين مرجع حل اختلاف مردم در احكام و قوانين اسلامى، خدا و پيامبر (ص) است كه بر او وحى مى‏شود، و اگر امامان معصوم بيان حكم مى ‏كنند، آن نيز از خودشان نيست بلكه از كتاب اللَّه و يا علم و دانشى است كه از پيامبر (ص) به آنها رسيده است.

    منظور از اختلاف و تنازع در جمله فوق نیز، اختلاف و تنازع در احكام و قوانین کلی دین و شریعت است كه تشريع آن با خدا و پيامبر است، نه در مسائل مربوط به جزئيات حكومت و رهبرى مسلمين، زيرا در اين مسائل مسلم است که بايد از اولوا الامر اطاعت كرد. (ر.ک: تفسير نمونه، ج ‏3، ص 441 و 442)



    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۶/۳۰ در ساعت ۱۸:۰۶
    اولی الامر؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط متطهرین نمایش پست ها

    مثلا: یزید ولی امر زمان مومنین بود اما چون امام حسین(ع) با او اختلاف داشت به قرآن وسنت رجوع کرده و اورا شایسته چنین مقامی ندانست. یا اینکه میتوان گفت ولی امر معصوم نیست چراکه 1 ازخود ماست 2 میتوان باآنها اختلاف داشت




    بنا بر آیه شریفه، اولی الامر باید معصوم باشد لذا غیر معصوم، حق ولایت و رهبری بر مسلمانان را ندارد.

    نکته دیگر این که، در هر حال، ولایت و رهبری ـ که از طرف خداوند عطا شده ـ با معصوم است، اعم از این که این حاکم نیز خود معصوم باشد و یا این که حاکم فردی غیر از معصوم باشد.

    مطلب دیگر این که مخالفت حضرت سیدالشهدا علیه السلام با حاکم آن زمان، ارتباطی با این آیه شریفه ندارد.

    اولی الامر؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    69
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    217



    عرض من چیز دیگریست. دوست عزیز نوشته ی شما کامل ومبری از اشکال اما من همه اینهارا در کتاب آیات ولایت خوانده ام. حرف من اینست چرا منکم فقط برای اولی الامر آمده؟ و دوم اینکه نزاع داشتن باکه میتواند باشد جز ولی امر:
    بنظرمن آیه میفرماید اگر با اولی الامر نزاع داشتید به کتاب وسنت مراجعه کنید.
    بازهم تشکراز وقتی که گذاشتید

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط متطهرین نمایش پست ها
    چرا منکم فقط برای اولی الامر آمده؟ و دوم اینکه نزاع داشتن باکه میتواند باشد جز ولی امر:
    بنظرمن آیه میفرماید اگر با اولی الامر نزاع داشتید به کتاب وسنت مراجعه کنید.

    با سلام و درود

    1. در این آیه، رسول شناخته شده و معرفه است ولی اولی الامر اگر چه از نظر ادبی معرفه است ولی چون در حقیقت نکره است و افرادش مشخص نیست لذا پس از آن "منکم" به کار برده است. در آیاتی هم که رسول به صورت نکره آمده است بعد از آن "منهم" ذکر شده است، مانند:

    «رَبَّنا وَ ابْعَثْ فيهِمْ رَسُولاً مِنْهُمْ» (بقره، 129)

    «كَما أَرْسَلْنا فيكُمْ رَسُولاً مِنْكُم‏» (بقره، 151)


    2. فرموده: «فَإِنْ تَنازَعْتُمْ في‏ شَيْ‏ء» (نساء، 59)

    «في‏ شَيْ‏ء» = در هر چیزی

    لذا در هر چیزی که اختلاف پیدا کنند، اعم از این که این اختلاف بین خود مردم باشد و یا این که بین مردم و اولی الامر باشد، به خدا و پیامبر (کتاب و سنت) باید مراجعه شود.

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۶/۳۱ در ساعت ۱۹:۲۴
    اولی الامر؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    69
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    217



    با نام خدا
    سلام و تشکر
    نکره یعنی چه؟ ببخشید فقط تنوین نشان نکره است؟ راهنمایی بفرمائید
    پس بنا بفرموده شما:
    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    و یا این که بین مردم و اولی الامر باشد
    مگر میشود با اولی الامر معصوم اختلاف داشت؟

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود