جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سبحان الله

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    12
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    45

    سبحان الله




    سلام ،
    تا حالا به معناي كلمه سبحان الله فكر كردين ؟
    معني لغوي آن يعني خدا منزه است .
    درسته ، اما از چي منزه است ؟ ميشه گفت از هرچي بدي و ناپاكي ؟
    خب ميشه گفت اما چرا در اذكار وارده چنين توصيفي نشده ؟
    علت اينه كه در ذكر سبحان الله ( درست مانند الله اكبر ) راز بي نهايتي خداوند نهفته است .
    اگر حدي براي سبوحي او ذكر كنيم او را محدود كرده ايم .
    مثلا" ميگوييم خدا از هرچه بدي است منزه است . درسته ؟ خير. از اين هم بالاتر است
    در حقيقت از هر حدي كه ذهن بتواند تخيل كند هم بالاتر است و از آن هم بالاتر است .
    چيزي شبيه به ( n+1 ) يعني هرچه بگويي و هرچه تخيل كني از آن هم بالاتر و منزه است.
    سبحان ربي العظيم و بحمده يعني عظمتش بي نهايت است و در هيچ مخيله اي نگنجد .
    (براستي از اين توصيفي هم كه شد برتر و بالاتر است. )
    سبحان الله
    احد نبودم . صفين نبودم
    كــربلا نبـودم
    الان كه هستم مهدي را تنها نگذارم

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,740
    حضور
    11 روز 11 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    141
    گالری
    208
    صلوات
    8477



    انسانها در مسیر زندگی، در برخورد با هر ناهنجاری و ناهمگونی دچار این وسوسه می شوند که نظام هستی را معیوب بدانند. لذا باید مدام استغفار کنند و خداوند را منزه از عیب بدانند. حتی حضرت یونس که تصور کرد خداوند بر او بخاطر «شتاب در درخواست عذاب» و یا «قهری که نمود بخاطر تأخیر در آمدن عذاب» سخت نمی گیرد، دچار سوء ظن به خداوند شد و تا زمانی که متوجه خطایش نشد و خداوند را تسبیح نکرد و بجای خداوند، به خود نسبت ظلم نداد، خداوند او را از تنگای شکم ماهی رها نکرد.
    خداوند بعد از بیان قصه حضرت یونس می فرماید ما مؤمنین را نیز این چنین نجات می دهیم. یعنی همه گرفتاریهای مؤمنین سوء ظن به خداوند و منزه نداستن ذات ربوبی از هر نقصی است لذا وقتی آنها ظلم را به خود نسبت دهند نه به خداوند، آنوقت است که خداوند آنها را از مشکلات رهایی می بخشد.
    وَ ذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى‏ فىِ الظُّلُمَتِ أَن لَّا إِلَاهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنىّ‏ِ كُنتُ مِنَ الظَّلِمِينَ؛ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نجََّيْنَاهُ مِنَ الْغَمّ‏ِ وَ كَذَالِكَ نُجِى الْمُؤْمِنِينَ (انبیاء: 87 و 88)
    و ذا النون [يونس‏] را (به ياد آور) در آن هنگام كه خشمگين (از ميان قوم خود) رفت و چنين مى ‏پنداشت كه ما بر او تنگ نخواهيم گرفت (امّا موقعى كه در كام نهنگ فرو رفت،) در آن ظلمتها (ى متراكم) صدا زد: « (خداوندا!) جز تو معبودى نيست! منزّهى تو! من از ستمكاران بودم!» ما دعاى او را به اجابت رسانديم و از آن اندوه نجاتش بخشيديم و اين گونه مؤمنان را نجات مى‏دهيم!

  5. صلوات ها 6


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود