جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اسماء حق تعالی

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428

    اسماء حق تعالی




    باسمه تعالی
    با سلام
    در قاموس اصطلاحات اهل معرفت اسماء دو گونه اند :
    1-اسماء سلبی
    2- اسماء ثبوتی
    به اسمایی مانند خالق و رازق که بیشتر به جهت کثرت توجه دارند و کثرات از آنها ناشی می شوند اسمای ثبوتی و به اسمایی مانند غنی و قدوس و سبوح که بیشتر به جهت وحدت نظر دارند اسمای سلبی گفته می شوند
    البته منظور از اسمای سلبی آن نیست که مفاد عدمی دارند بلکه مفاد آنها از یک جهت اثباتی است چون در همه اسمای عرفانی ذات حق تعالی با صفت خاص در نظر گرفته می شود (و اصلا فرق اسم حق تعالی با صفت حق تعالی در این است که به یک امر کمالی صفت گفته می شود و اگر همان صفت با ذات حق تعالی در نظر گرفته شود اسم نامیده می شود
    مثلا علم صفت است اما عالم اسم است ،حیاة صفت است اما حیّ اسم است ،قدرة صفت است اما قادر اسم است )
    اما آنچه سبب می شود این اسماء اسمای سلبی نامیده شوند آن است که معنای سلبی در آنها اشباع شده است مثلا غنی به معنای ذاتی است که به دیگران احتیاجی ندارد
    ادامه دارد.....

  2. صلوات ها 10


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    388
    حضور
    149 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    9
    صلوات
    2815



    سلام علیکم

    خوبه که به این تاپیک هم سری زده بشه .

    http://www.askdin.com/thread15814.html


  5. صلوات ها 7


  6. #3
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    در یک دسته بندی دیگر اسماء وصفات حق تعالی به دو دسته اسماء و صفات جمالی و جلالی تقسیم می شوند
    وجه تمایز اسمای جمالی از جلالی آن است که در اسمای جمالی صفاتی همچون لطف،انس،محبت ،لذت ومانند آن است در حالیکه در اسمای جلالی صفاتی همچون قهر ،غلبه ،نقمت ،هیبت و مانند آن مندرج است
    معمولا صفات سلبی جلالی و صفات ثبوتی جمالی هستند (1)
    پی نوشت
    1- قیصری شرح فصوص تصحیح آشتیانی ص 43 و44

  7. صلوات ها 9


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    اهل معرفت
    1- به آ ن دسته از اسما که صفت تشکیل دهنده آنها از جمله صفاتی است که محتوای اصلی شان همچون قدوس ، الله ، الرب ،السلام ، العزیز اشاره به ذات حق تعالی دارد اسم ذات می گویند
    2-وبه دسته دیگری از اسماء و صفات که مستلزم غیر و نیز خواهان افزودن به آن نیستند بلکه جهت صفتی در آنها بیشتر به چشم می خورد مانند حیاة وقدرة ،الرحمان ،الرحیم ،اسم صفت می گویند
    3-و به صفاتی همچون خالق ،رازق،و شافی و القابض و الباسط را که مستلزم طرف مقابل و اضافه به آنند و به غیر تعدی می کنند و در آن اثر می گذارند اسم فعل می گویند(1)
    پی نوشت
    1- قیصری شرح فصوص ص 45
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۰۶/۲۶ در ساعت ۰۰:۲۸

  9. صلوات ها 9


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    سلام عليكم

    من ديده ام كه ابن عربي از بعدي ديگر اسمائ الهي را با دسته بندي ديگر توصيف كرده كه جامع تر به نظر مي آيد
    و آن صفات وحداني ( سلبي ) و صفات رحماني ( ثبوتي ) با اين تفاوت نسبت به دسته بندي سلبي و ثبوتي كه توضيحي كاملتردر اين دسته بندي دارد

    صفات وحداني ( يا همان اسماء ذاتي و سلبي ) خداوند مختص خود و رحماني و يا همان ثبوتي در عالم وحدت ( از ديد وحدت وجوديها ) مشترك است بين موجود و واجب الوجود
    البته تنها با اين تفاوت كه در موجود اين صفات تصويري از صفات مطلق حق تعالي اند و لذا ناقص و در خالق اين صفات رحماني در كمال مطلق اند.

    آيا در شرح قيصري اين مطلب هم آمده ؟

    باسپاس
    ياحق

    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  11. صلوات ها 7


  12. #6
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط bina88 نمایش پست ها
    سلام عليكم

    من ديده ام كه ابن عربي از بعدي ديگر اسمائ الهي را با دسته بندي ديگر توصيف كرده كه جامع تر به نظر مي آيد
    و آن صفات وحداني ( سلبي ) و صفات رحماني ( ثبوتي ) با اين تفاوت نسبت به دسته بندي سلبي و ثبوتي كه توضيحي كاملتردر اين دسته بندي دارد

    صفات وحداني ( يا همان اسماء ذاتي و سلبي ) خداوند مختص خود و رحماني و يا همان ثبوتي در عالم وحدت ( از ديد وحدت وجوديها ) مشترك است بين موجود و واجب الوجود
    البته تنها با اين تفاوت كه در موجود اين صفات تصويري از صفات مطلق حق تعالي اند و لذا ناقص و در خالق اين صفات رحماني در كمال مطلق اند.

    آيا در شرح قيصري اين مطلب هم آمده ؟
    باسپاس
    ياحق
    باسمه تعالی
    باسلام:
    در بیان قیصری مطلب همان بود که عرض کردم
    موفق باشید

  13. صلوات ها 7


  14. #7
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    باسمه تعالی
    باسلام
    اسم و اسما در عرفان جایگاه مهمی دارند آنچه بر زبان می آید مثل علیم ، قدیر ،رحمان ، رحیم ،غفور......همگی اسم الاسم هستند یعنی اسم آن اسمای حقیقی عرفانی اند
    مسئله آن است که اسم حقیقی عرفانی چیست؟حقیقت علیم یا قدیر یا دیگر اسما چیست؟
    در میان عرف دو گونه اسم رایج است گاهی از اسم های قراردادی و اعلام مثل علی،حسن و...استفاده می کنند اما گاهی از اسم ها و نام های واقعی بهره می برند برای مثال هرگاه انسانی را که در جنبه علمی برجستگی یافته است در نظر می گیرند با عنوان عالم نام می برند یعنی یک ذات به علاوه تعین ووصف ویژه ،اسم واقعی و غیر قراردادی به شمار می آید عارفان مسلمان نیز همین معنا را در تحلیل اسم حقیقی عرفانی ارائه می کنند و می گویند هرگاه ذات حق را با تعین ووصف خاصی در نظر آوریم یکی از اسم ها و نام های الهی تکوین خواهد یافت (1)
    ادامه دارد.....
    پی نوشت:
    1-قیصری شرح فصوص الحکم تصحیح آشتیانی ص 44
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۰۷/۱۶ در ساعت ۱۹:۳۷

  15. صلوات ها 6


  16. #8
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    از همین روی خداوند در مقام ذات اطلاقی خود که هیچ تعین و ویژگی خاصی ندارد هیچ اسمی و نامی نخواهد داشت از این رو از آن مقام به مقام (لا اسم و لارسم 1)یاد می کنند اما در مقام ظهور و تجلی به تدریج تک تک اسمای الهی همچون الله ،علیم،حی،قادر ومتکلم و....که تا بی نهایت ادامه دارد پدید می آیند که همه آنها همان ظهورهای خداوند و تجلیات اویند هرگاه در صفت الوهیت و تدبیر جلوه کند اسم الله سر بر می آورد و هرگاه در تعین علمی ظاهر شود با اسم علیم رو به رو خواهیم بود
    پی نوشت:
    1-صائن الدین ترکه التمهید فی شرح القواعد التوحید فصل 27 ص 318

  17. صلوات ها 6


  18. #9
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    باسمه تعالی
    باسلام:
    جهان از نظر عارفان تجلی گاه اسما و صفات حق تعالی است و خلق چون آب زلالی است که صفات ذوالجلال در آن تابان است مولوی گوید:
    خلق را چون آب‌دان صاف و زلا‌ل/ اندر آن تابان صفات ذوالجلا‌ل
    علمشان و عدلشان و لطفشان/ چون ستاره چرخ در آب روان
    پادشاهان مظهر شاهي حق/ فاضلا‌ن مرآة آگاهی حق
    این صفت ها چون نجوم معنویست/دان که بر چرخ معانی مستویست
    خوب رویان آینه خوبیّ او/عشق ایشان عکس مطلوبیّ او
    هم به اصل خود رود این خدّ و خال/دایما در آب کی ماند خیال؟
    جمله تصویرات عکس آب جوست/چون بمالی چشم خود ،خود جمله اوست
    حق تعالی جهان را آفرید تا سلطنت اسما خود را آشکار سازد .
    جهان جلوه جمال حضرت ذوالجلال است ومعرفت و وصول به او جز از طریق اسما وصفات او محال است.ارتباط ذات احدیت با ماسوی و ربط وحدت با کثرت و ظهور وحدت در کثرت جز در پرتو اسما وصفات،صورت نمی بندد.اسما وصفات ،واسطه تعین ذات حق وپیوند دهنده وحدت با کثرت وکثرت با وحدت به شمار می آیند
    موفق باشید


  19. صلوات ها 5


  20. #10
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    جناب حجة الاسلام مرحوم حاج شیخ عباس قمی در کتاب گران قدر مفاتیح الجنان در تعریف دعای عظیم الشان جوشن کبیر فرموده است :و آن هزار اسم است
    راقم سطور حسن حسن زاده آملی گوید دعای عظیم القدر جوشن کبیر هزار و یک اسم است زیرا که بند پنجاه و پنجم آن حاوی یازده اسم الهی است
    (55)یا من نفذ فی کل شیء امره،1- یا من لحق بکل شیءعمله 2- یا من بلغت الی کل شیء قدرته،3- یا من لا تحصی العباد نعمه،4- یا من لا تبلغ الخلائق شکره،5- یا من لا تدرک الافهام جلاله 6- یا من لا تنال الاوهام کنهه ،7- یا من العظمة والکبریاء ردائه،8- یامن لا ترد العباد قضائه،9- یا من لا ملک الا ملکه،10- یا من لا عطاء الا عطائه11
    پی نوشت:
    1-کلمه 1001 هزار و یک کلمه حضرت علامه حسن زاده آملی
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۰۸/۲۱ در ساعت ۱۵:۰۵

  21. صلوات ها 4


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود