صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا امامان معصوم از همه ی گناهان پاک اند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    19
    حضور
    3 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    78

    پرسش چرا امامان معصوم از همه ی گناهان پاک اند؟




    سلام علیکم.
    من یک شبهه دارم.میخوام بدونم که مگه نمیگن گل بی عیب خداست؟؟
    و مگه کسی میتونه به خدا برسه.پس چرا میگن امامان معصوم از همه ی گناهان پاک اند؟
    و
    چرا امامان اینقدر استغفار میکردند.مگر از انان گناهی سر زده بود؟
    لطفا سریع جواب بدید.


    کارشناس بحث : کریم

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۶/۲۴ در ساعت ۱۷:۱۲
    وبسایت کلام فصیح افتتاح شد
    www.kalamefasih.ir
    اولین وبسایت حدیث و داستان های اسلامی
    نویسنده می پذیرد
    یا علی نامت ثبوت قل هو الله احد

  2. صلوات ها 11


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    رفتن به سامرا
    نوشته
    1,324
    حضور
    26 روز 11 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    284
    آپلود
    31
    گالری
    214
    صلوات
    4350



    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

    بسم الله الرحمن الرحیم

    السلام علیک یا اباصالح المهدی(عج)


    با سلام

    برای اثبات عصمت ائمه از دیدگاه عقل و نقل به این لینک مراجعه کنید:



    اما به نقل از مرکز ملی پاسخگوییhttp://www.pasokhgoo.ir/node/23374)

    مگر امامان معصوم نیستند پس چرا به عنوان مثال در دعای کمیل حضرت امام علی (ع) از این نمونه ها پیدا می شود؟


    امامان ما به يقين معصوم بودند و اين امر با دلايل گوناگون عقلي و نقلي ثابت مي شود و آنچه در قرآن درباره استغفار انبیا آمده و یا در روایات و مناجات ائمه(ع) از استغفار ائمه سخن گفته شده، منافاتی با عصمت ‌ندارد،

    زیرا :

    اولاً: استغفار تنها به معنای توبه از گناه و طلب آمرزش نیست، بلکه چه بسا نشانه مقام معنوی است.


    از این رو حضرت امیر مؤمنان(ع) فرمود:
    «الاستغفار درجة العلّیین؛(1) استغفار درجة بلندپایگان است».


    دوم: استغفار چه بسا در پی تجلی هیبت و عظمت بر قلب انسان کامل از سوی او اظهار می‌شود. انسان کامل به دلیل دریافت آن تجلی همچون گناهکاران از پروردگار خود آمرزش می‌خواهد،

    از این رو در دعای عرفه سالار شهیدان آمده:

    «وَیا مَنْ اَلْبَسَ اَوْلِیاءَهُ مَلابِسَ هَیْبَتِهِ، فَقامُوا بَیْنَ یَدَیْهِ مُسْتَغْفِرینَ؛(2) ای کسی که اولیا بر اثر تجلی هیبت و جلال تو در پیشگاهت استغفارگویان می‌ایستند!».

    پس: گاهی استغفار از باب اظهار عجز و ناتوانی در پیشگاه عظمت و کبریای خالق هستی است و نه نشانه لغزش و گناه.

    سوم: در آموزه هاي معنوی و مناجات ائمه و حکمت استغفارهای آنان به روشنی آمده است.

    به عنوان نمونه در مناجات ذاکرین، امام سجاد(ع) به خداوند عرض می‌کند:

    «إلهِی وَاَسْتَغْفِرُکَ مِنْ کُلِّ لَذَّة بِغَیْرِ ذِکْرِکَ، وَمِنْ کُلِّ راحَة بِغَیْرِ اُنْسِکَ، وَمِنْ کُلِّ سُرُور بِغَیْرِ قُرْبِکَ، وَمِنْ کُلِّ شُغْل بِغَیْرِ طاعَتِکَ؛(3)

    خداوندا! از هر لذتی که از غیر یاد تو برایم حاصل شده و هر آسایشی که به غیر از اُنس با تو نصیب من شده و از هر سرور و شادمانی که به غیر از قرب تو برای من پدید آمده و از هر کاری جز طاعت تو، آمرزش می‌خواهم و استغفار می‌کنم».

    استغفار حضرات معصومین ژرفای عمیقي دارد که درک فلسفی و عرفانی آن تنها از رهگذر مطالعه همه جانبه مناجات‌های ائمه و کشف اسرار آن­ها امکان‌پذیر است.
    آنان استغفار را به جهت سرور و شادمانی می دانند که مثلاً با دوستان و همسر و فرزندان و...، حاصل شده. آیا این به معنای گناه است؟

    چهارم: امام صادق(ع) درباره توبه انبیا و سایر مردم فرمود:

    «وکلّ فرقة من العباد لهم توبة فتوبة، الأنبیاء من اضطراب السرّ و توبة الأولیاء من تلوین الخطرات و توبة الأصفیاء من التنفیس و توبة الخاص من الاشتغال بغیر الله تعالى و توبة العام من الذنوب». (4)

    از این روایت معلوم می‌شود توبه افراد عادی مربوط به گناهان است که در شرع به صراحت از آن ها نهی شده است، اما خواص مؤمنان به دلیل دارا بودن ملکه عدالت مرتکب معاصی عادی نمی‌شوند، اما اگر به جهت جنبه بشری، دچار غفلتی شوند و گرایش غیر الهی و سرگرمی غافلانه پیدا کنند، آن حالت را برای خود گناه می‌دانند و توبه می‌کنند.

    در مرتبه بالاتر، کسانی که به مرحلة معرفت کامل رسیده‌اند و در اسمای الهی سیر می‌کنند (اصفیای الهی) گرفتار غفلت از حق و اشتغال به امور غیر الهی نمی‌شوند، اما این مرحله هم آزمون‌های در پیش دارد، که گذر از آن ها دشوار است. کسی در این جایگاه قرار می‌گیرد، دچار تنگناهای گوناگونی می‌شود که اگر صبر و شکیبایی خود را از دست بدهد و به نوعی از فضای الهی ناراضی تلقی گردد، نارضایتی برای او نوعی گناه است، باید از آن حالت که اصطلاحاً «تنفس کرب» گفته می‌شود، توبه نماید.

    اما کسی که از عهده آزمون‌های گوناگون الهي به خوبی برآمده و به مقام ولی الله رسیده، از گناهان مراحل قبل مصون است، ولی به لحاظ جنبه بشری گاهی در صفحه تفکر و تذکر او خاطره‌ای خطور کند که او را از حالت حضور کامل در پیشگاه الهی اندکی دور نماید، این حالت را ولیّ الله برای خود گناه دانسته و برای جبران آن توبه و استغفار می‌کند.

    کسی که به مقام نبوت و رسالت بار یافته، باید مثل اقیانوسی بی‌کران در برابر حوادث و سختی‌ها و پیشامدهای گوناگون، ‌آرام و بی‌اضطراب و چون کوه استوار باشد، اما اگر به دلیل جنبه بشری حادثه‌ای، در دریای دل او، موجی پدید آورد و گرفتار اضطراب و تشویش شود، او چنین حالتی را گناه برای خود تلقی می‌کند و از آن توبه و استغفار می‌نماید. (5)

    بنا بر این اگر علمای بزرگوار در این باره (عصمت انبیا و ائمه ) چیزی گفته‌اند و یا می‌گویند، تفسیر، تحلیل و بازگو نمودن آموزه‌های متعالی است، از سوی حضرات معصومین بیان شده و به گفته مولوی از باب:
    مادح خورشید مداح خود است - که دو چشمم روشن و نامُرمد است (6)

    و گرنه حضرات معصومین خود آفتاب فروزنده عصمت بوده و پاک‌اند. علما فقط آن حقایق را بازگو و تبیین می‌کنند.

    پی‌نوشت‌ها:
    1. نهج البلاغه، حکمت 417.
    2. مفاتیح الجنان، دعای عرفه امام حسین(ع).
    3. همان، مناجات خمس عشر.
    4. مصباح الشریعه، ص 97.
    5. سیمای اهل بیت در عرفان امام خمینی، ص 302.
    6. مثنوی معنوی، دفتر 5، ص 703.

    ویرایش توسط sayedali : ۱۳۹۱/۰۶/۲۳ در ساعت ۱۵:۳۲

  5. صلوات ها 11


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505

    عصمت ائمه




    نقل قول نوشته اصلی توسط kalamefasih نمایش پست ها
    سلام علیکم.
    من یک شبهه دارم.میخوام بدونم که مگه نمیگن گل بی عیب خداست؟؟
    و مگه کسی میتونه به خدا برسه.پس چرا میگن امامان معصوم از همه ی گناهان پاک اند؟
    و
    چرا امامان اینقدر استغفار میکردند.مگر از انان گناهی سر زده بود؟
    لطفا سریع جواب بدید.:ghamgin:


    کارشناس بحث : کریم
    باسلام
    دوست عزیز اثبات شی نفی ما عدا نمی کند.پاک بودن خداوند متعال از تمام عیوب دلیل بر این نمی شود که بعضی از بندگان صالح خداوند نقش هدایت مردم را دارند به اراده وخواست الهی معصوم از گناه نباشندوبزرگترین دلیل بر این مساله فرمایش خداوند است که می فرماید:
    انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت ویطهرکم تطهیرا،همانا خداوند اراده کرده است که تمام پلیدیها وزشتیها را از شما اهل بیت دور گرداند وشما را از آنها تطهیر وپاک گرداند.(احزاب/33)
    وحکمت این مساله در این است چون ائمه نقش هدایت مردم را بعد از رسول خدا بر عهده دارند ومردم موظفند برای یادگیری احکام دین ومعارف اسلامی وفهم آیات قرآن وبه طور کلی در یادگیری دین به آن حضرات مراجعه کنند برای اطمینان از سخنان آنها واینکه عین واقع را گفته اند با اعتماد ویقین داشته باشند که آنها گناه ومعصیت نمی کنند.
    شاهد بر سخنان فوق ودلیل دیگر بر عصمت آن بزرگواران حدیث ثقلین است که مورد قبول شیعه واهل سنت می باشد.در این حدیث پیامبر اسلام می فرماید:
    انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی ما ان تمسکتم بهمالن تضلوا ابدا ولن یفترقا حتی یردا علی الحوض،دوچیز گرانبها در میان شما می گذارم تا زمانی که به آن دو تمسک جویید گمراه نمی شوید کتاب خدا واهل بیتم واین دو از همدیگر جدا نمی شوند تا این که در حوض کوثر به من ملحق می شوند.
    از آنجایی که تمسک به اهل بیت در این حدیث مطلق بوده ودر تمام شوون دینی می باشددلیل بر عصمت آن بزرگواران است .
    اما علت استغفار آنها به خاطر گناه نبودوبعضی اوقات کسانی که در مراتب بالا تر سیر می کنننداگر لحضاتی به مراتب پایین تر که برای دیگران اصلا گناه نیست بیایند از آن استغفار می کنند.درهمین رابطه صاحب کتاب «کشف الغمه» می گوید: «انبیاء و ائمه(ع)، انسان هایی بودند که دائم ر یاد و نام خدا به سر می بردند و در بالاترین ‏مراتب قرب الهی سیر می کردند. پیوسته مراقب بودند که لحظه ای از یاد و نام او غافل نشوند. پس هر گاه اندکی از این ‏مرتبه عالی تنزل می کردند و برای حفظ حیات و بقا، مسائلی همچون خوردن و آشامیدن و روابط زناشویی و یا حل و فصل ‏مسائل اجتماعی روی می آوردند، اینها را بزرگترین گناه برای خویش تلقی می کردند. استغفار و توبه آنها نیز از چنین ‏اعمالی بوده، که ترک آنها مقتضای مقام محبت و قرب الهی است. از همین جا است که رسول خدا(ص) می فرماید [حسنات ‏الأبرار، سیئات المقربین]

    چرا  امامان معصوم از همه ی گناهان پاک اند؟
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه،سوال،طبیعت،سَحر و هر چیزی که یاداور مالکو صاحبم باشه
    نوشته
    1,212
    حضور
    15 روز 8 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    46
    آپلود
    1
    گالری
    5
    صلوات
    3259



    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    س هر گاه اندکی از این ‏مرتبه عالی تنزل می کردند و برای حفظ حیات و بقا، مسائلی همچون خوردن و آشامیدن و روابط زناشویی و یا حل و فصل ‏مسائل اجتماعی روی می آوردند، اینها را بزرگترین گناه برای خویش تلقی می کردند. استغفار و توبه آنها نیز از چنین ‏اعمالی بوده، که ترک آنها مقتضای مقام محبت و قرب الهی است. از همین جا است که رسول خدا(ص) می فرماید [حسنات ‏الأبرار، سیئات المقربین]
    مگر نیت اونها حتی برای انجام این کار ها بندگی خداوند نبود؟
    مثلا این طور که بنده از بعضی متون دینی مثل خطبه ی همام حضرت امیر فهمیدم(که البته شاید فهم بنده درست نباشه) متقین اگر غذا میخورند یا اگر میخوابند دلیلشون (واقعا) فقط این است که بتونن برای بندگی خداوند توان داشته باشند!با این حساب این گونه اعمال اونها هم دقیقا بندگی خداوند است!حتی مواردی که فرمودید مثل:
    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست ها
    خوردن و آشامیدن و روابط زناشویی و یا حل و فصل ‏مسائل اجتماعی
    اونها اگر این کار ها رو انجام میدادند فقط و فقط برای رضای خداوند بوده!پس این کارهاشون هم بندگی محض بوده!
    به خاطر خدا دوست داشتند و به خاطر خدا متنفر بودند!
       
    من فکر میکنم مثلا وقتی در روضه های عاشورا مثلا گفته میشه غم حضرت زینب بسیار زیاد بود چون امام حسین برادرشون بود و او را بسیار دوست داشتند یا گفته میشه غم از دست دادن پسر بسیار سنگین است و به همین دلیل امام حسین سختی بسیار کشیدند این توهین به این افراد است!
    برای اونها مهم نیست این فرد برادرشون است یا فرزندشون!مثلا حضرت زینب ناراحت و غمگین بودند از اینکه میدیند مردم با امام زمانشون این رفتار رو داند نه با برادرشون!و الا غم از دست دادن بادر سنگین تر است یا دو فرزند برای یک مادر؟!

    ویرایش توسط hoorshid : ۱۳۹۱/۰۷/۰۳ در ساعت ۱۰:۴۸
    ما دلخوش به سلامی هستیم که پاسخ ان واجب است!السلام علیک یا ابا صالح المهدی!
    یا رب!
    ما رو عامل تعجیل ظهور موعودت قرار بده!
    کمک کن تسکین غم هایش باشیم!
    و خنده ی روی لبهاش!
    نه (پناه بر تو!) اشک گوشه ی چشم هاش!


  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط hoorshid نمایش پست ها
    مگر نیت اونها حتی برای انجام این کار ها بندگی خداوند نبود؟ مثلا این طور که بنده از بعضی متون دینی مثل خطبه ی همام حضرت امیر فهمیدم(که البته شاید فهم بنده درست نباشه) متقین اگر غذا میخورند یا اگر میخوابند دلیلشون (واقعا) فقط این است که بتونن برای بندگی خداوند توان داشته باشند!با این حساب این گونه اعمال اونها هم دقیقا بندگی خداوند است!حتی مواردی که فرمودید
    برادر عزیز وگرامی انبیاءوائمه در عین مقام بالایی که داشتند به عنوان یک انسان کارهای زندگی ونیازهای مادی وجسمی که داشتند انجام می دادند حرفی در این نیست که آنها در کارهای عادی نیز رضایت الهی را مد نظر داشتند ولی مسلما در حال غذاخوردن وامور عادی ان حال ولذتی را که حال مناجات ونماز داشتند نداشتند لذا از این حالات در پیشگاه الهی استغفار می کردند تا چرا که خود استغفار موجب جلای روح شده وعبادت است .واین هم به خاطر مقام ومنزلت والای آنها بود که حتی کمترین اندازه پرداختن به امور دنیوی را که لازم بود سزاوار نمی دانستند.
    چرا  امامان معصوم از همه ی گناهان پاک اند؟
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  11. صلوات ها 9


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    19
    حضور
    3 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    78



    واقعا از همتون ممنونم.این سوالی که من پرسیدم یه جا یه نفر از من پرسید و من نتونستم جوابش رو بدم.
    گفتم بهتره از شما بپرسم و الان هم خوشحالم که به جواب رسیدم.
    راستی جناب اقای کریم ٬‌ اگر میتوانید من را در سایت kalamefasih.ir یاری دهید.
    حتی اگر هفته ای 15 دقیقه........................................ ......................
    یا علی
    وبسایت کلام فصیح افتتاح شد
    www.kalamefasih.ir
    اولین وبسایت حدیث و داستان های اسلامی
    نویسنده می پذیرد
    یا علی نامت ثبوت قل هو الله احد

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    ورزش
    نوشته
    31
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    36

    با عرض پوزش




    نقل قول نوشته اصلی توسط kalamefasih نمایش پست ها
    سلام علیکم.
    من یک شبهه دارم.میخوام بدونم که مگه نمیگن گل بی عیب خداست؟؟
    و مگه کسی میتونه به خدا برسه.پس چرا میگن امامان معصوم از همه ی گناهان پاک اند؟
    کارشناس بحث : کریم
    عصمت امام که دلایل عقلی و نقلی داره که دوستمون منابعشو عرض کردند.
    اما یک انسان عادی هم اگر به مرحله ای برسه که بفهمه گناه نجاسته هیچ وقت حتی بدنش را به اون آلوده نمیکنه چه برسه به روحشو.این مطلب در مورد امامان هم صادق هست.


  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    عاشق اباالفضل ع (مريدشم، ديوونشم)
    نوشته
    1,682
    حضور
    57 روز 10 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3272



    نقل قول نوشته اصلی توسط kalamefasih نمایش پست ها
    سلام علیکم. من یک شبهه دارم.میخوام بدونم که مگه نمیگن گل بی عیب خداست؟؟ و مگه کسی میتونه به خدا برسه.پس چرا میگن امامان معصوم از همه ی گناهان پاک اند؟ و چرا امامان اینقدر استغفار میکردند.مگر از انان گناهی سر زده بود؟ لطفا سریع جواب بدید.
    عصمت خود داراي مراتب است و اگر كسي بخواهد به بالاتر و والاترين مراتب آن برسد بايد طلب آمرزش كند اما طلب آمرزش مطلقا به معناي بخشش گناه نيست بلكه به معناي خضوع و خشوع در برابر نعمات و رحمات لايزال الهي مي باشد البته اين مطلب در مقام عرفان الي الله و سلوك الي الله نيز صدق مي كند

    إِنَّ الَّذِينَ عِندَ رَبِّكَ لاَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِهِ وَيُسَبِّحُونَهُ وَلَهُ يَسْجُدُونَ ﴿اعراف/206﴾
    به يقين كسانى كه نزد پروردگار تو هستند از پرستش او تكبر نمى‏ورزند و او را به پاكى مى‏ستايند و براى او سجده مى‏كنند


    و از جهتي انبياء واولياء معلمان تاريخند با وجود اوصاف و ويژگي هاي باطني و ظاهري كه دارند به ما مي آموزند، هركسي با هر جايگاه و مسندي بايد در درگاه الهي خضوع و خشوع داشته باشد و از طرفي نيز اين درباب ياداوري از غفلت نيز داشته باشد

    وَاذْكُر رَّبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعاً وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالآصَالِ وَلاَ تَكُن مِّنَ الْغَافِلِينَ ﴿اعراف/205﴾
    و در دل خويش پروردگارت را بامدادان و شامگاهان با تضرع و ترس بى‏صداى بلند ياد كن و از غافلان مباش.

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    2
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2

    تفكر كن




    بنام خدا
    با سلام
    اولا ملا ئكه هم بدور از هرگونه خطا و گناه هستند اما قدرت اختيار را ندارند
    ثا نيا امامان الگوي كامل هستند كه با دارا بودن قدرت اراده و اختيار در ميان بشر انگيزه كسب درجات عالي از طرف خداوند متعال براي نوع بشر هستند اگر چه بشر نمي تواند به درجه امامان معصوم برسند اما با پيروي از ايشان راه سعادت خود را در اخرت هموار كرده اند

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    ورزش
    نوشته
    31
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    36

    سلام




    نقل قول نوشته اصلی توسط moslam2 نمایش پست ها
    اگر چه بشر نمي تواند به درجه امامان معصوم برسند اما با پيروي از ايشان راه سعادت خود را در اخرت هموار كرده اند
    اگر منظورت عصمت از گناه است چون اختیاریه بقیه هم با تلاش میتونند برسند.به پست قبلی بنده توجه بفرمایید.


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود