صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چند شبهه در مورد خمس

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066

    چند شبهه در مورد خمس




    بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

    چند شبهه راجع به خمس و درخواست پاسخ از کارشناسان عزیز

    1- طبق نص شریف قران مجید خمس به غنیمت تعلق می گیرد
    در حالی که در فقه شیعه خمس به هر سودی که به دست آید تعلق می گیرد مثلا منفعت کسب و غیره و هر مالی که از مخارج سال مازاد آید

    این در حالی است که در بررسی معنای واژه غنیمت به موارد ذیل می رسیم

    خليل فراهيدى مي‌گويد :
    الغنم الفوز بالشى فى غير مشقة و الاغتنام انتهاز الغنم.
    العين: ماده غنم.
    غنيمت بهدست آوردن چيزي است بدون سختي واغتنام به معني استفاده از غنيمت است .

    ابن منظور مي‌نويسد :
    الغنم الفوز بالشىء من غير مشقة.
    لسان العرب ، ماده غنم.
    بدست آوردن چيزي است بدون مشقت

    و...
    همان گونه كه از گفتار و تصريح لغت شناسان به دست آمد اين كه غنم در لغت معناى وسيع ترى از غنيمت جنگى دارد و به معناى مطلق فائده اى است كه انسان بدون مشقت و سختى به دست آورده باشد.
    ((((حال سئوال اینجاست که منفعت کسب که قطعا با سختی و مشقت همراه است چگونه در این راستا قرار گرفته است؟))))

    2- امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند :

    وأما ما جاء في القرآن من ذكر معايش الخلق وأسبابها فقد أعلمنا سبحانه ذلك من خمسة أوجه : وجه الإمارة ، ووجه العمارة ، ووجه الإجارة ، ووجه التجارة ، ووجه الصدقات ، فأما وجه الإمارة ، فقوله : ( واعلموا أنما غنمتم من شئ فأن لله خمسه وللرسول ولذي القربى واليتامى والمساكين ) فجعل لله خمس الغنائم ، والخمس يخرج من أربعة وجوه : من الغنائم التي يصيبها المسلمون من المشركين ، ومن المعادن ، ومن الكنوز ، ومن الغوص. وسائل الشيعة (آل البيت)، ج 9، ص 490، المحكم والمتشابه، للسيّد المرتضى، ص 57.
    خمس از چهار وجه بدست مي آيد از غنايمي که از مشرکين گرفته مي شود . از معدن از گنج واز غواصي .

    ((((در موارد فوق به وضوح قابل مشاهده هست مواردی که حضرت مولا علیه السلام فرموده اند چیزهائی هستند که انسان برای جمع آوری آنها ابدا زحمتی نکشیده است .لیکن ایشان ابدا به منفعت کسب یا اضافات مخارج سال اشاره نفرموده اند.))))



    3- در احادیث متعدد و سیره ها و تواریخ اسلام به وضوح مشهود است که ائمه علیهما السلام شخصا خمس را تحویل می گرفتند یا اینکه شخصی را جهت دریافت خمس معرفی می نمودند
    (((حال سئوال اینجاست که چه کسی مراجع تقلید را به صورت عام معرفی نموده است که فقط به آنها خمس پرداخت شود و حتی اگر قصد مصرف خمس به صلاحدید خود شخص در راستای سهم سادات و امام باشد باید از مرجع تقلید اجازه گرفت؟)))
    بعضا در پاسخ این سئوال به حدیث شریف مولا امام زمان علیه السلام رجوع می کنند که می فرمایند در حوادث رزوگار به روات حدیث ما مراجعه کنید
    ولی اولا از حدیث بالا چگونه روات حدیث فقط به مراجع تقلید اطلاق می شود
    و ثانیا از کجای حدیث استنباط می شود که خمس و زکات جزو حوادث روزگار هستند؟

    4- یکی از مواردی که به آنها خمس تعلق می گیرد طبق فقه شیعه مازاد بر مخارج سالیانه است
    ((((طبق این تعریف مازاد مخارج سال مبلغی است که پس از گذشت یکسال علی رغم تمام مخارج و غیره برای شخص باقی می ماند یعنی بلا استفاده است
    لیکن طبق فتاوائی که بنده تا کنون گرفته ام حتی اگر یک روز قبل از سال خمسی مثلا 1000 تومان پول به حساب شما واریز گردد فردای ان که سال خمسی شما است باید خمس این هزار تومان را پرداخت نمایید خب این چطور با مخارج سال جور در می آید؟))))


    سئوالات و شبهات دیگری هم هست که انشاالله پس از دریافت پاسخ برای سئوالات فوق آنها را مطرح می نمایم

    اسایتد و همکارن عزیز لطفا لینک مطالب مشابه ندهند زیرا همه آنها را مطالعه کرده و جواب قابل قبولی نیافته ام

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و اهلک اعدائهم



    کارشناسان بحث : اندیشمند - نور

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۶/۲۶ در ساعت ۱۴:۰۵
    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    4,852
    حضور
    47 روز 14 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17966



    با سلام و عرض ادب

    وَ اعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شىَ‏ْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِى الْقُرْبىَ‏ وَ الْيَتَامَى‏ وَ الْمَسَاكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ إِن كُنتُمْ ءَامَنتُم بِاللَّهِ وَ مَا أَنزَلْنَا عَلىَ‏ عَبْدِنَا يَوْمَ الْفُرْقَانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ وَ اللَّهُ عَلىَ‏ كُلّ‏ِ شىَ‏ْءٍ قَدِيرٌ(انفال/41)

    بدانيد هر گونه غنيمتى به دست آوريد، خمس آن براى خدا، و براى پيامبر، و براى ذى القربى و يتيمان و مسكينان و واماندگان در راه (از آنها) است، اگر به خدا و آنچه بر بنده خود در روز جدايى حق از باطل، روز درگيرى دو گروه (باايمان و بى ‏ايمان) [روز جنگ بدر] نازل كرديم، ايمان آورده ‏ايد و خداوند بر هر چيزى تواناست‏



    مفسرین و فقهای شیعه معتقدند این آيه تنها خمس غنائم جنگى را بيان مى كند و براى خمس ‍ در ساير موضوعات بايد از سنت و اخبار و روايات صحيح و معتبر استفاده كرد و هيچ مانعى ندارد كه قرآن به قسمتى از حكم خمس و به تناسب مسائل جهاد اشاره كند و قسمت هاى ديگرى در سنت بيان شود.

    مثلا در قرآن مجيد نمازهاى پنجگانه روزانه صريحا آمده است ، و همچنين به نمازهاى طواف كه از نمازهاى واجبه است اشاره شده ، ولى از نماز آيات كه مورد اتفاق تمام مسلمانان اعم از شيعه و سنى است ذكرى به ميان نيامده است ، و هيچكس را نمى يابيم كه بگويد چون نماز آيات در قرآن ذكر نشده و تنها در سنت پيامبر چند شبهه در مورد خمسآمده نبايد به آن عمل كرد، و يا اينكه چون در قرآن به بعضى از غسل ها اشاره شده و سخن از ديگر غسل ها به ميان نيامده است بايد از آن صرف نظر كرد، اين منطقى است كه هيچ مسلمانى آن را نمى پذيرد.

    بنابراين هيچ اشكالى ندارد كه قرآن تنها قسمتى از موارد خمس را بيان كرده باشد و بقيه را موكول به سنت نمايد و نظير اين مسئله در فقه اسلام بسيار زياد است .

    نکته: كلمه" غنم" و" غنيمت" به معناى رسيدن به در آمد از راه تجارت و يا صنعت و يا جنگ است، و ليكن در اين آيه به ملاحظه مورد نزولش تنها با غنيمت جنگى منطبق است.
    (ر.ک : مفردات راغب ، قاموس،لسان العرب ، تاج العروس و ...)

    با این توضیحات مشخص می شود که خمس فقط در مورد غنائم جنگی واجب نشده است تا سوال کنیم که الان جنگی نیست که غنائمی باشد پس خمس بر ما واجب نیست.

    در زمان رسول خدا چند شبهه در مورد خمس هم خمس گرفته مي‏ شد بخاطر آیه مذکور،وطبيعي است كه پيامبرچند شبهه در مورد خمس به آن عمل نمايند .اولين باري كه در تاريخ اسلام خمس گرفته شد، بعد از جنگ بدر بود كه آيه خمس در مورد غنايم نازل شد. بعد در سيره پيامبر چند شبهه در مورد خمسو امامان معصوم چند شبهه در مورد خمس به مرور زمان با توجه به شرايط زمان و مكان حد و مرزهاي خمس مشخص شد.

    چنان كه در نهج البلاغه به خمس تصريح شده است ; در قصار الحكم شمارهء 270فرموده : اموال بر چهارقسم است :" ... والخُمس فوضعه الله حيث وضعه "

    علاوه بر خمسِ غنیمت جنگی،پیامبر چند شبهه در مورد خمس خمس سود تجارت و کسب را هم می گرفتند و در کتب حدیثی، روایاتی بچشم می خورد که حضرت رسولچند شبهه در مورد خمس احکام خمسﹺدر سود تجارت را برای مردم بیان فرمودند و از مردم هم در خواست کردند که خمس خود را بدهند و قرائنی در دست است که نشان می دهد این در خواست ها بر خمس غنایم جنگی تطبیق نمی کند.

    این روایات به حدّی است که در انسان شکی باقی نمی گذارد که پیامبر چند شبهه در مورد خمس حکم خمسﹺسودﹺتجارت را هم برای مردم تبین نموده اند و هم از آنها خمسﹺسودﹺتجارت در خواست کرده اند.

    مثلا در صحیحین بخاری و مسلم و مسند احمد آمده است که نمایندگان قبیله عبدالقیس به پیامبر چند شبهه در مورد خمس گفتند که بین ما و شما، مشرکینﹺقبیله مضر قرار دارند و ما نمی توانیم به خدمت شما برسیم مگر در ماههای حرام پس مطالبی بفرمائید که با عمل به آن، داخل در بهشت گردیم.

    حضرت چند شبهه در مورد خمس فرموده است:چهار چیز را به شما امر و چهار چیز را نهی می کنم، امر می کنم شما را به ایمان به خدا و اقامه صلاة و ایتاء زکات و این که خمس مغنم را بپردازید و این بدیهی است که پیامبرچند شبهه در مورد خمس از آنها خمس غنایم جنگی را در خواست نکرده است .

    در آیه 41 سوره انفال خداوند کسانی را که خمس به آن ها تعلق می گیرد روشن می کند و می فرماید که ، خمس براى خدا، و براى پيامبر، و براى ذى القربى و يتيمان و مسكينان و واماندگان در راه (از آنها) است.

    منظور از خدا و پیامبرچند شبهه در مورد خمس که مشخص است .


    ذی القربی :
    منظور همه خويشاوندان پيامبر چند شبهه در مورد خمس نیست بلكه امامان چند شبهه در مورد خمس هستند دليل بر اين موضوع روايات متواترى است كه از طرق اهلبيت پيامبر چند شبهه در مورد خمس نقل شده است . و در كتب اهل سنت نيز اشاراتى به آن وجود دارد.

    بنابراين آنها كه يك سهم از خمس را متعلق به همه خويشاوندان پيامبر مى دانند در برابر اين سئوال قرار مى گيرند كه اين چه امتيازى است كه اسلام براى اقوام و بستگان پيامبر چند شبهه در مورد خمس قائل شده است ، در حالى كه مى دانيم اسلام ما فوق نژاد و قوم و قبيله است .

    ولى اگر آن را مخصوص امامان چند شبهه در مورد خمس بدانيم با توجه به اينكه آنها جانشينان پيامبرچند شبهه در مورد خمس و رهبران حكومت اسلامى بوده و هستند علت دادن اين يك سهم از خمس به آنها روشن مى گردد، به تعبير ديگر ((سهم خدا)) و ((سهم پيامبر)) و ((سهم ذى القربى )) هر سه سهم متعلق به ((رهبر حكومت اسلامى )) است .

    سهم خدا . پیامبر چند شبهه در مورد خمس و امامان چند شبهه در مورد خمس را اصطلاحا سهم امام می نامند و متعلق به امام زمان (علیه السلام) است. و در زمان غیبت در اختیار فقها قرار می گیرد تا بنا به مصلحت برای گسترش و ترویج اسلام از آن استفاده کنند.

    منظور از ((يتيمان )) و ((مسكينان )) و ((واماندگان در راه )) : تنها ايتام و مساكين و ابناء سبيل بنى هاشم و سادات مى باشند، اگر چه ظاهر آيه مطلق است و قيدى در آن ديده نمى شود، دليل ما بر اين تقييد روايات زيادى است كه در تفسير آيه از طرق اهل بيت چند شبهه در مورد خمس وارد شده و مى دانيم بسيارى از احكام در متن قرآن به طور مطلق آمده ولى شرائط و قيود آن بوسيله سنت بيان شده است و اين منحصر به آيه مورد بحث نيست تا جاى تعجب باشد.

    به علاوه با توجه به آنكه زكوة بر نيازمندان بنى هاشم به طور مسلم حرام است بايد احتياجات آنها از طريق ديگرى تأمين گردد و اين خود قرينه مى شود بر اينكه منظور از آيه فوق خصوص نيازمندان بنى هاشم است لذا، در احاديث مى خوانيم كه امام صادق (عليه السلام )
    مى فرموده خداوند هنگامى كه زكوة را بر ما حرام كرد خمس را براى ما قرار داد بنابراين زكوة بر ما حرام است و خمس حلال.


    پی نوشت:
    1- مغنيه، محمدجواد، الفقه علي المذاهب الخمسة، ص 186 و خويي، سيدابوالقاسم، مستند العروة الوثقي، كتاب الخمس، ص 197.
    2ـ وسائل الشيعه، ج 6، ص 356.
    3- برای آگاهی بیشتر از این گونه روایات، ر.ک.معالم المدرستین ج2 علامه سید مرتضی عسکری ص 152-137.
    4- صحیح بخاری 4/205 – صحیح مسلم 1/35و 36 سنن نسائی 2/333 مسند احمد 3/318و5/136.



  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    نقل قول نوشته اصلی توسط **عبدالله** نمایش پست ها
    - امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند : وأما ما جاء في القرآن من ذكر معايش الخلق وأسبابها فقد أعلمنا سبحانه ذلك من خمسة أوجه : وجه الإمارة ، ووجه العمارة ، ووجه الإجارة ، ووجه التجارة ، ووجه الصدقات ، فأما وجه الإمارة ، فقوله : ( واعلموا أنما غنمتم من شئ فأن لله خمسه وللرسول ولذي القربى واليتامى والمساكين ) فجعل لله خمس الغنائم ، والخمس يخرج من أربعة وجوه : من الغنائم التي يصيبها المسلمون من المشركين ، ومن المعادن ، ومن الكنوز ، ومن الغوص. وسائل الشيعة (آل البيت)، ج 9، ص 490، المحكم والمتشابه، للسيّد المرتضى، ص 57. خمس از چهار وجه بدست مي آيد از غنايمي که از مشرکين گرفته مي شود . از معدن از گنج واز غواصي . ((((در موارد فوق به وضوح قابل مشاهده هست مواردی که حضرت مولا علیه السلام فرموده اند چیزهائی هستند که انسان برای جمع آوری آنها ابدا زحمتی نکشیده است .لیکن ایشان ابدا به منفعت کسب یا اضافات مخارج سال اشاره نفرموده اند.))))

    1--با سلام و تشکر از پاسخ زیبای شما
    برای بنده حدیثی بیان بفرمایید که به صراحت فوق محل خمس را سود تجارت بیان کرده باشد
    بنده به دنبال وقایع تاریخی نیستم مانند قبیله ای که به نزد پیامبر صلی الله علیه و اله شرفیاب شدند
    بلکه بنده به مثل حدیث فوق از مولا علیه السلام حدیثی می طلبم که به صراحت محل خمس را سود تجارت بیان کرده باشد

    2--- بله در پاره ای از کتب لغت غنم به معنای هر سود و فایده ای است و در پاره ای به معنای مالی که بی رنج به دست آید حال کدامیک صحیح است؟

    3--شما پاسخ بخش دوم سئوال بنده را نفرمودید که حال بنا بر اثبات خمس به سود چرا باید این خمس فقط به مراجع تقلید داده شود؟
    ایا این عرف است یا حدیث یا روایتی در این باب به صراحت بیان شده؟

    مراجع تقلید که جانشینان پیامبر نیستند

    4- پاسخ بخش سوم از سئوال را نفرمودید که بنا برا اثبات محل خمس بنا بر چه حدیثی سال خمسی تعیین می گردد؟

    5 --و ایضا به فرض اثبات سال خمسی چرا مالی که 1 روز قبل از سال خمسی کسب می شود نیز باید خمسش پرداخت شود در حالی که یک روز بیشتر از آن نمی گذرد؟

    یا علی

    ویرایش توسط **عبدالله** : ۱۳۹۱/۰۶/۲۶ در ساعت ۲۱:۰۹
    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    با سلام خدمت شما دوست عزیز و عرض ادب خدمت کارشناس محترم
    اگر شما اجازه دهید سوالات را یکی یکی مطرح می کنیم و در محور آن بحث کنیم تا به یک نتیجه ای برسیم آنگاه سراغ سوالات بعدی برویم.

    همانگونه که بیان داشتید در معنای غنیمت آمده :

    خليل فراهيدى مي‌گويد :
    غنيمت بدست آوردن چيزي است بدون سختي واغتنام به معني استفاده از غنيمت است .[1]

    ازهرى مي‌گويد :

    ليث گفته است که : غنم يعني بدست آوردن چيزي واغتنام استفاده از غنيمت است .[2]

    ابن فارس مي‌گويد: غنم مصدري است که حروف اصلي آن صحيح است ( اصطلاح علم صرف) معناي آن فايده بردن از چيزي است که قبل از آن مالکش نبوده است .سپس مخصوص شد به آنچه از مشرکين گرفته مي شود .[3]

    ابن منظور مي‌نويسد : بدست آوردن چيزي است بدون مشقت[4]

    غنم: (بر وزن فلس و قفل) و غنيمت هم بمعنى غنيمت جنگ است و هم بمعنى هر فايده. و معنى اول از مصاديق معناى دوم است پس آن يك معنى بيشتر ندارد و آن هر فايده است.

    در المنار ذيل آيه فوق گفته: غنم، مغنم و غنيمت در لغت چيزيست كه بدست آنسان بى‏مشقّت آيد چنانكه قاموس گفته. سپس بقيد «مشقّت» اشكال كرده كه در موارد غنيمت صادق نيست و بعد گفته: متبادر از استعمال اين است كه غنيمت و غنم آنچيزى است كه انسان بدست مياورد بى‏آنكه مالى و غيره درباره آن بذل كند[5]
    غَنَائِم: مال بدست آمده، درآمد كسب[6]
    الغُنْم: رسيدن به غنم يا گوسفند و دسترسى يافتن به آن، سپس در باره هر غنيمتى كه از دشمنان و غير ايشان در دسترس قرار گيرد و بدست آيد بكار رفته است‏[7]




    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    عقيده مفسّران‏

    «قرطبى» مفسّر معروف اهل تسنّن در تفسير خود، ذيل آيه چنين مى‏نويسد: «غنيمت در لغت چيزى است كه فرد يا جماعتى با كوشش به دست مى‏ آورند ... و بدان كه اتّفاق (علماى اهل تسنّن) بر اين است كه مراد به غنيمت در آيه «وَ اعْلَمُوا انَّما غَنِمْتُمْ» اموالى است كه با قهر و غلبه از كفّار به مسلمانان مى‏رسد، ولى بايد توجّه داشت كه اين قيد همانطور كه گفتيم در معنى لغوى آن وجود ندارد، ولى در عرف شرع، اين قيد وارد شده ‏است.»

    «فخر رازى» در تفسير خود تصريح مى‏كند كه: «الغنم الفوز بالشّى‏ء؛ غنيمت اين است كه انسان به چيزى دسترسى پيدا كند.» و پس از ذكر اين معنى وسيع از نظر لغت مى‏گويد: «معنى شرعى غنيمت (به عقيده فقهاى اهل تسنّن) همان غنائم جنگى است.
    و نيز در تفسير «المنار» غنيمت را به معنى وسيع تفسير كرده. و اختصاصى به غنائم جنگى نداده است، اگرچه معتقد است بايد معنى وسيع آيه فوق را به خاطر قيد شرعى مقيّد به غنائم جنگى كرد.

    در تفسير «روح ‏المعانى» نوشته آلوسى مفسّر معروف سنّى نيز چنين آمده است كه: «غنم در اصل به معنى هرگونه سود و منفعت است.[8]

    پس همانطور که می بینید چنین تصریحی وجود ندارد و غنیمت به معنای هر نوع بهره ای به کار رفته است و تحصیل مال به غیر مشقت نوعی از مصادیق آن است.حتی اهل سنت نیز در مصداقی به کار می برند که با غیر مشقت همخوانی ندارد.

    بنابراين معناي غنيمت به اعتراف شيعه و سني معناي عام و وسيعي است که هم شامل غنيمت جنگي مي شود و هم شامل ساير فايده و بهره اي که انسان از راه تلاش و کوش يا بدون تلاش و کوشش به دست مي آورد مي باشد.






    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    در قرآن نیز واژۀ «مغنم» در موردی به کار برده شده که انسان چیزی را به دست می ‏آورد، هر چند از راه غیر جنگ باشد. در آیۀ (فعند الله مغانم کثیرة). [9]

    و همچنین قرآن کریم دربارۀ خمس می‏فرماید: «واعلموا أنما غنمتم من شيءفأن لله خمسه و للرسول و لذی القربی و الیتامی و المساکین و ابن السبیل... » [10]

    «بدانید هرگونه غنیمتی به دست آورید، خمس آن برای خدا و برای پیامبر و برای نزدیکان و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه است...»

    همانگونه که روشن است در قرآن نیز برای مالی که بدون مشقت به دست آمده است استعمال نشده است و آیات بیانگر هر نوع بهره ای هستند یا حتی اگر آیه دوم را بر معنای غنائم جنگی استفاده کنیم باز هم با آن معنای بهره بدون مشقت منافات دارد.
    از سویی دیگر برای دریافت معنای غنیمت می توان به استعمال آن در احادیث استناد کرد :
    سماعه می‏گوید: از امام کاظم علیه السلام دربارۀ خمس پرسیدم. ایشان فرمودند:
    هرچه که مردم به دست آورند کم یا زیاد خمس دارد.[11]
    [1] العين: ماده غنم
    [2] تهذيب اللغة: ماده غنم
    [3] مقاييس اللغة ، ماده غنم
    [4] لسان العرب ، ماده غنم
    [5] مجمع البحرين، ج‏6، ص: 129
    [6] فرهنگ ابجدی
    [7] المفردات فی الفاظ القرآن ، راغب اصفهانی
    [8]خمس پشتوانه استقلال بيت المال، ص: 26 و27 ، آية الله العظمى مكارم شيرازى‏
    [9] سورۀ نساء، آیۀ 94
    [10] سورۀ انفال، آیۀ41
    [11] وسایل الشیعه، ج6، باب 8، از ابواب خمس

    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    سلام و درود بر شما

    مطالب شما بسیار جامع و رسا بود لیکن حدیثی که در ابتدا قید کردم مانع از پذیرش این مطلب است

    یا حدیث معتبر نیست
    یا بنده اشتباه ترجمه کرده ام
    و الا در حدیث اول بحث شکی نیست که خمس به هر چیزی تعلق نمی گیرد

    امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند :

    وأما ما جاء في القرآن من ذكر معايش الخلق وأسبابها فقد أعلمنا سبحانه ذلك من خمسة أوجه : وجه الإمارة ، ووجه العمارة ، ووجه الإجارة ، ووجه التجارة ، ووجه الصدقات ، فأما وجه الإمارة ، فقوله : ( واعلموا أنما غنمتم من شئ فأن لله خمسه وللرسول ولذي القربى واليتامى والمساكين ) فجعل لله خمس الغنائم ، والخمس يخرج من أربعة وجوه : من الغنائم التي يصيبها المسلمون من المشركين ، ومن المعادن ، ومن الكنوز ، ومن الغوص. وسائل الشيعة (آل البيت)، ج 9، ص 490، المحكم والمتشابه، للسيّد المرتضى، ص 57.
    خمس از چهار وجه بدست مي آيد از غنايمي که از مشرکين گرفته مي شود . از معدن از گنج واز غواصي .

    عنایت فرموده رفع شبهه کنید

    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    با سلام خدمت شما

    پس تا این جا از نظر معنای لغوی غنیمت مشکلی نیست تا برویم در مورد حدیث نیز گفتگو کنیم؟

    چون قصد دارم قدم به قدم جلو برویم و اگر شما هم مطلبی دارید بنده استفاده می کنم.


    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    با سلام

    معنی لغوی همانگونه که مستحضرید هم به معنای مال بی مشقت استعمال شده هم به معنای هر سود و فایده
    یعنی به هر دو سو می شود استناد کرد که این استناد بر پایه نظر حضرات معصومین علیهم الاسلام قوت یا ضعف می یابد
    خیر اگر مصداق حدیث روشن شود بحثی درباره معنی لغوی هم نیست

    با تشکر

    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    نقل قول نوشته اصلی توسط **عبدالله** نمایش پست ها
    امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند : وأما ما جاء في القرآن من ذكر معايش الخلق وأسبابها فقد أعلمنا سبحانه ذلك من خمسة أوجه : وجه الإمارة ، ووجه العمارة ، ووجه الإجارة ، ووجه التجارة ، ووجه الصدقات ، فأما وجه الإمارة ، فقوله : ( واعلموا أنما غنمتم من شئ فأن لله خمسه وللرسول ولذي القربى واليتامى والمساكين ) فجعل لله خمس الغنائم ، والخمس يخرج من أربعة وجوه : من الغنائم التي يصيبها المسلمون من المشركين ، ومن المعادن ، ومن الكنوز ، ومن الغوص. وسائل الشيعة (آل البيت)، ج 9، ص 490، المحكم والمتشابه، للسيّد المرتضى، ص 57. خمس از چهار وجه بدست مي آيد از غنايمي که از مشرکين گرفته مي شود . از معدن از گنج واز غواصي . ((((در موارد فوق به وضوح قابل مشاهده هست مواردی که حضرت مولا علیه السلام فرموده اند چیزهائی هستند که انسان برای جمع آوری آنها ابدا زحمتی نکشیده است .لیکن ایشان ابدا به منفعت کسب یا اضافات مخارج سال اشاره نفرموده اند.))))
    با سلام خدمت شما

    بنده یک سوال از شما دارم : آیا مالی که از مشرکین گرفته می شود مخصوصا در شرایط جنگی و همچنین مالی که از معادن به دست می آید با آن همه سختی که در استخراج مواد معدنی وجود دارد(شاید بتوان به جرئت گفت یکی از سخت ترین و خطرناک ترین شغل هاست) و غواصی و دنبال گنج رفتن ، آیا در تمامی این موارد می توان چنین ادعایی کرد که ابدا زحمتی برای به دست آوردن آن به کار نرفته است؟

    روشن است چنین سخنی قابل قبول نیست و حضرت(علیه السلام) هم تعدادی از مصادیق خمس را نام برده اند و قصد حصر مورد را نداشته اند.(همچنانکه در حدیث ادات حصر به کار برده نشده است)


    همچنین در فقه (که انشاء الله استاد محترم جناب نور در این مورد راهنمایی بیشتری می کنند) احادیث هم از نظر سند و هم از نظر دلالت بررسی می شوند و در کنار روایات زیادی که از معصومین(علیهم السلام) وارد شده قرار می گیرند بعد نتیجه گیری می شود.

    موفق باشید
    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 6

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود