جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شک در انجام صحیح مسح وضو و قرائت صحیح نماز

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    123
    حضور
    18 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    346

    شک در انجام صحیح مسح وضو و قرائت صحیح نماز




    سلام
    یه سوال فنی دارم
    مدتی موقع تلفظ حرف ظ در رکوع ظ رو دال تلفظ میکردم یعنی خواستم درست تلفظ کنم که زبانم رو بالاتر میذاشتم و شبیه دال میشد یعنی دال میشد هیچی بعضی وقتها که دیگه خیلی مشکوک بودم چون نماز جماعت هم بود یه سبحان الله آخرش میگفتم که اگه اون بد تلفظ شده این جاش رو پر کنه ( چون فرصت نمیشد دوباره بگم بدلیل سرعت امام جماعت) حالا میخوام دوباره بخونم (فکر کنم باطل بوده دیگه ) ولی مسئله اینه که یادم نیست کدوم نمازها بوده و مثلا چند بارش نماز ظهر بوده یا عصر یا .... خواستم بدونم آیا مثلا باید تا جایی که یقین کنم مثلا 3 بار ظهر 3 بار عصر 3 بار عشا رو بخونم یا میشه بگم 3 رکعت نماز قضا بجا میارم جای اونی که نمیدونم کدومه!!!! یعنی نیت 4 رکعتی کنم.

    مورد دیگه این که یه مدت مسح پا رو با سر انگشت انجام میدادم (یک هفته تقریبا) بعد وسط هفته یادمه یه حسی گفت پات خشک شده تا الان ولی من اعتنا نکردم و ادامه دادم یه روز دیگش باز همینجوری شد نگاه کردم دیدم واقعا اثری از خیسی یا رطوبت نمیبینم و چون با سر انگشت کشیده بودم رطوبت نرسیده بود حالا این نمازهام رو چه کنم و نیتم چی باشه قضا؟ ادای وظیفه؟ چی؟ جدیدا حالا وا گرمه یا من زیاد وضوم طول میکشه یا موهای سرم بلند شده (بالاخره) من توی رسیدن رطوبت به پام شک میکنم یعنی میکشدم بعد بلافاصله پای دیگه رو میکشم با تاخیر 5 ثانیه بعد نگاه میکنم به پای اولی میبینم نوک انگشتم قشنگ خیسه ولی بالاتر اثری از آب نیست یعنی قطرات و خیسی رو نمیبینم از طرفی هم چون دستم خیسه نمیشه چک کرد که خشکه یا رطوبت داره خواستم بدونم مسح که میگن باید خیسیش رو ببینم چیکار کنم چون مسح سر رو میکشم دیگه رطوبت کمی میمونه دستم خیس هست ولی اونقدری نیست که خیسی رو به تمام پا منتقل کنه سر همین موندم آیا باید محل مسح اونقدر رطوبت بگیره که با اطرافش متمایز بشه؟
    مرجع:آیت الله بهجت
    مرسی


    کارشناس بحث : پارسا

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۶/۱۴ در ساعت ۲۰:۰۱

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    درس اخلاق حاج آقای مسجدمون
    نوشته
    242
    حضور
    1 روز 10 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    124
    آپلود
    0
    گالری
    6
    صلوات
    910



    هر نماز باید نیت خودش رو داشته باشه و نمیتوانید بگویید نماز 4 رکعتی بجا می آورم برای آن نمازی که به گردنم است.
    همچنین آیة الله بهجت فرموده اند نماز های قضا به ترتیب باید خوانده شود. مثلا شما نمیتوانید 3 تا صبح، 3 تا ظهر بخوانید....و باید اول،قضای یک روز را بخوانید و بعد به روز بعد بروید....

    اما نمیدانم در طول یک شبانه روز نماز قضا، از نماز ظهر باید شروع کرد، یا از نماز صبح!
    ----------
    مقدر واجب مسح سر، به عرض یک انگشت دست است... مقدار طولش همیین که دست رو سر بگذاری و حتی مقدار کمی بکشی(طوری که عرف بگوید دستش حرکت کرد)، کافی است.

    بنابر این نیازی نیست تمام آب رو برای مسح سر بگذاری...

    من فقط جواب کلی دادم که تا کارشناسان جواب بدهند، نمازتان اشتباه نشود... یا علی
    ویرایش توسط pymn_nzr : ۱۳۹۱/۰۶/۱۵ در ساعت ۲۱:۴۰
    .. یا ربّ فرج امام ما را برسان ..

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    157
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    860



    نقل قول نوشته اصلی توسط md66 نمایش پست ها
    سلام
    یه سوال فنی دارم
    مدتی موقع تلفظ حرف ظ در رکوع ظ رو دال تلفظ میکردم یعنی خواستم درست تلفظ کنم که زبانم رو بالاتر میذاشتم و شبیه دال میشد یعنی دال میشد هیچی بعضی وقتها که دیگه خیلی مشکوک بودم چون نماز جماعت هم بود یه سبحان الله آخرش میگفتم که اگه اون بد تلفظ شده این جاش رو پر کنه ( چون فرصت نمیشد دوباره بگم بدلیل سرعت امام جماعت) حالا میخوام دوباره بخونم (فکر کنم باطل بوده دیگه ) ولی مسئله اینه که یادم نیست کدوم نمازها بوده و مثلا چند بارش نماز ظهر بوده یا عصر یا .... خواستم بدونم آیا مثلا باید تا جایی که یقین کنم مثلا 3 بار ظهر 3 بار عصر 3 بار عشا رو بخونم یا میشه بگم 3 رکعت نماز قضا بجا میارم جای اونی که نمیدونم کدومه!!!! یعنی نیت 4 رکعتی کنم.
    به نام خدا و سلام بر شما
    وقت بخیر و پوزش بابت تاخیر در پاسخ

    آنچه که در قرائت نماز و قرآن و ادعیه لازم است (لازم به معنای عام، یعنی واجب و مستحب)، قرائت به زبان عربی است نه چیز دیگر. اگر برای قرائت متون دینی عربی قواعد تجویدی را مطرح کردند به خاطر این است که بتوانیم مثل عرب ها بخوانیم و گرنه اینها موضوعیت ندارند.

    در نمازها نیز واجب است حروف را طوری ادا کنیم که طبق قرائت عربی صحیح باشد؛ همچنین مراعات حرکات اعراب، سکون، و حذف همزه وصل در درج کلام و... مواردی که سبب تغییر کلام می شود نیز لازم است. اما رعایت تجوید با شرایط و صفاتی که در علم تجوید آمده است، لازم نیست.

    مثلا اگر به جای حرف (ض) حرف (ظ) تلفظ شود به طوری به طوری که در زبان عربی بگویند آن حرف تلفظ نشده است یا موافق هیچ یک از قرائت های هفتگانه نباشد، یا به جای فتحه کسره بدهد و مانند آن بنابر احتیاط واجب نمازش باطل است. (1)

    با توجه به مواردی که عرض شد، اگر شما واقعا مطمئن هستید به جای ظاء دقیقا دال تلفظ می کردید، آن نمازهایی که یقین دارید اینطور بوده را قضا بفرمایید، ولی اگر فقط شک و تردید هست (هرچند زیاد)، چیزی به عهده شما نیست. مخصوصا اینکه محل شک گذشته است و اصلا نباید اعتنا کرد.

    در صورت یقین به بطلان برخی از نمازها ولی شک در تعداد آنها، کافیست همان مقدار کمتر که یقین دارید را قضا بفرمایید.

    ضمنا، اگر واقعا احساس می کنید در تلفظ حرف ظاء دچار مشکل هستید، می توانید به جای قرائت ذکر سبحان ربی العظیم و بحمده، سه مرتبه سبحان الله بگویید.

    رعایت مخارج حروف در نماز واجب است، ولی به طور کلی اگر زیاد در این مساله شک می کنید، حکم کثیرالشک دارد و اعتنا نکنید تا دچار وسواس نشوید.

    --------------------------------------------

    1- (جامع المسائل، آیت الله بهجت، حاشیه معظم له بر ذخیره العباد مرحوم محقق اصفهانی(ره)، چ 86، ص369، باب رعایت مخارج حروف و غیر آن) و توضیح المسائل م 823


  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    157
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    860



    نقل قول نوشته اصلی توسط md66 نمایش پست ها
    .
    .
    .
    مرجع:آیت الله بهجت
    توجه شما را در این مورد، به چند استفتاء از مرحوم آیت الله بهجت رحمة الله علیه نیز جلب می کنم:


    عدم توانايى بر تلفّظ صحيح نماز

    467. اگر كسى قادر به تلفظ صحيح و اداى بعضى حروف نماز نباشد، چه تكليفى دارد؟

    ج. اگر به هيچ وجه نتواند صحيح آن را ياد بگيرد، هر طور كه مى تواند بخواند و احتياط مستحب در آن است كه نماز را به جماعت به جا آورد.


    وسواس در قرائت

    468. كسى كه در صحّت ذكرهاى نماز، وسواس دارد يا زياد شكّ مى كند و تكرار مى كند، آيا نمازش باطل مى شود؟

    ج. تا اخلال به نظم واجب و موالات نشود، اشكال ندارد؛ ولى وسواس جايز نيست.


    كسى كه نمى دانسته قرائت صحيح چيست

    469. اگر كسى در مورد قرائت صحيحِ نماز اطلاعى نداشته و تا كنون نماز را از نظر قرائت غلط مى خوانده و هم اكنون نيز غلط مى خواند، وظيفه اش چه مى باشد؟

    ج. بايد قرائتش را درست كند و هر نمازى كه تا حال با قرائت غلط خوانده، بايد قضا نمايد، بنابر احوط.


    تلفظ «ضاد»

    534. در علم تجويد براى تلفظ «ضاد»، چند قول ذكر شده است. به كدام قول عمل شود؟

    ج. بايد طورى تلفظ كند كه در زبان عربى بگويند «ضاد» را تلفّظ كرده است.

    ------------------------------------------------
    استفتائات آیت الله بهجت، احکام قرائت نماز


  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    157
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    860



    نقل قول نوشته اصلی توسط md66 نمایش پست ها
    .
    .
    .
    مورد دیگه این که یه مدت مسح پا رو با سر انگشت انجام میدادم (یک هفته تقریبا) بعد وسط هفته یادمه یه حسی گفت پات خشک شده تا الان ولی من اعتنا نکردم و ادامه دادم یه روز دیگش باز همینجوری شد نگاه کردم دیدم واقعا اثری از خیسی یا رطوبت نمیبینم و چون با سر انگشت کشیده بودم رطوبت نرسیده بود حالا این نمازهام رو چه کنم و نیتم چی باشه قضا؟ ادای وظیفه؟ چی؟ جدیدا حالا وا گرمه یا من زیاد وضوم طول میکشه یا موهای سرم بلند شده (بالاخره) من توی رسیدن رطوبت به پام شک میکنم یعنی میکشدم بعد بلافاصله پای دیگه رو میکشم با تاخیر 5 ثانیه بعد نگاه میکنم به پای اولی میبینم نوک انگشتم قشنگ خیسه ولی بالاتر اثری از آب نیست یعنی قطرات و خیسی رو نمیبینم از طرفی هم چون دستم خیسه نمیشه چک کرد که خشکه یا رطوبت داره خواستم بدونم مسح که میگن باید خیسیش رو ببینم چیکار کنم چون مسح سر رو میکشم دیگه رطوبت کمی میمونه دستم خیس هست ولی اونقدری نیست که خیسی رو به تمام پا منتقل کنه سر همین موندم آیا باید محل مسح اونقدر رطوبت بگیره که با اطرافش متمایز بشه؟
    مرجع:آیت الله بهجت
    مرسی
    اگر همان لحظه ای که مسح می کشید، رطوبت مسح مشخص باشد، کافی هست و خشک شدن سریع بعد از مسح ضرری به آن نمی زند. ولی اگر بعد از مسح متوجه شدید که رطوبت محل کافی نبوده، همان لحظه مسح را تکرار کنید و مشکلی ندارد.

    حتی اگر رطوبت دست تمام شده باشد می توانید از صورت و اگر نبود، از دست ها (به ترتیب) رطوبت گرفته و مسح بکشید.

    موارد مشکوک قبلی را دیگر اعتنا نفرمایید، چون شک بعد از محل است و نباید اعتنا کرد. در موارد بعد از این هم در حد معمول دقت کنید تا مسح صحیح باشد، ولی دقت بیش از حد نشود که منجر به وسواس گردد.

    توجه شما را به این استفتائات از مرحوم آیت الله بهجت رحمة الله علیه نیز جلب می کنم:


    فرا نگرفتن ترى در هنگام مسح

    457. اگر محلّ مسح را، مسح كشيديم ولى ترى دست به قدر واجب مسح، محلّ مسح را فرا نگرفت، وظيفه چيست؟

    ج. بعد از خشك كردن، دوباره همان محل را مسح كند يا در موضع ديگر از همان عضو به قدر واجب مسح نمايد.


    شك در كافى بودن ترى در مسح

    459. اگر بعد از مسح شك كرديم كه ترى دست به قدر واجب مسح، محلّ مسح را فرا گرفته يا نه؟ آيا مى توان به آن اكتفا كرد؟

    ج. اگر او وسواسى نيست، وظيفه ى او اعاده ى مسح بعد از خشك كردن محل يا در موضع ديگر از همان عضو است.


    خشك شدن دست قبل از مسح

    473. اگر به جهت حرارت شديد قبل از مسح سر و پا، دست خشك شود، وظيفه چيست؟

    ج. بايد از آب ريش و ابروها دست را مرطوب كرده و مسح نمايد.


    مسح با انگشت

    474. آيا مسح با يك انگشت كفايت مى كند؟

    ج. بله، كفايت مى كند.

    ------------------------------------------------
    استفتائات آیت الله بهجت، احکام وضو، مسح


    ویرایش توسط پارسا : ۱۳۹۱/۰۶/۲۰ در ساعت ۰۷:۰۹

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    123
    حضور
    18 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    346



    نقل قول نوشته اصلی توسط پارسا نمایش پست ها


    به نام خدا و سلام بر شما
    وقت بخیر و پوزش بابت تاخیر در پاسخ

    آنچه که در قرائت نماز و قرآن و ادعیه لازم است (لازم به معنای عام، یعنی واجب و مستحب)، قرائت به زبان عربی است نه چیز دیگر. اگر برای قرائت متون دینی عربی قواعد تجویدی را مطرح کردند به خاطر این است که بتوانیم مثل عرب ها بخوانیم و گرنه اینها موضوعیت ندارند.

    در نمازها نیز واجب است حروف را طوری ادا کنیم که طبق قرائت عربی صحیح باشد؛ همچنین مراعات حرکات اعراب، سکون، و حذف همزه وصل در درج کلام و... مواردی که سبب تغییر کلام می شود نیز لازم است. اما رعایت تجوید با شرایط و صفاتی که در علم تجوید آمده است، لازم نیست.

    مثلا اگر به جای حرف (ض) حرف (ظ) تلفظ شود به طوری به طوری که در زبان عربی بگویند آن حرف تلفظ نشده است یا موافق هیچ یک از قرائت های هفتگانه نباشد، یا به جای فتحه کسره بدهد و مانند آن بنابر احتیاط واجب نمازش باطل است. (1)

    با توجه به مواردی که عرض شد، اگر شما واقعا مطمئن هستید به جای ظاء دقیقا دال تلفظ می کردید، آن نمازهایی که یقین دارید اینطور بوده را قضا بفرمایید، ولی اگر فقط شک و تردید هست (هرچند زیاد)، چیزی به عهده شما نیست. مخصوصا اینکه محل شک گذشته است و اصلا نباید اعتنا کرد.

    در صورت یقین به بطلان برخی از نمازها ولی شک در تعداد آنها، کافیست همان مقدار کمتر که یقین دارید را قضا بفرمایید.

    ضمنا، اگر واقعا احساس می کنید در تلفظ حرف ظاء دچار مشکل هستید، می توانید به جای قرائت ذکر سبحان ربی العظیم و بحمده، سه مرتبه سبحان الله بگویید.

    رعایت مخارج حروف در نماز واجب است، ولی به طور کلی اگر زیاد در این مساله شک می کنید، حکم کثیرالشک دارد و اعتنا نکنید تا دچار وسواس نشوید.

    --------------------------------------------

    1- (جامع المسائل، آیت الله بهجت، حاشیه معظم له بر ذخیره العباد مرحوم محقق اصفهانی(ره)، چ 86، ص369، باب رعایت مخارج حروف و غیر آن) و توضیح المسائل م 823
    سلام ممنون از پاسختون
    واقعا من نمیدونم بخونم یا نخونم
    حالا در فرض خواندن نماز اینکه میگن باید ترتیب رعایت شه یعنی چی؟ مثلا من یه نماز ظهر دارم برای یه روز یه نماز صبخ برای فرداش و یه نماز مغرب برای پس فرداش
    حالا اول باید به ترتیب ظهر اول بعد صبح بعد مغرب خونده بشه؟ یا اینکه نه اگه یه روز خاصی بود باید به ترتیب خونده بشه..من میدونم تعدادی ظهر و عصر و شاید نماز جمعه و احتمال کمی هم مغرب و صبح بوده حالا نیت کنم چی؟ مثلا 2 بار ظهر 2 بار عصر؟ نمیشه 2 بار به نیت 4 رکعتی خوند؟

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    123
    حضور
    18 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    346



    ببخشید این درسته؟
    اگر همان لحظه ای که مسح می کشید، رطوبت مسح مشخص باشد، کافی هست و خشک شدن سریع بعد از مسح ضرری به آن نمی زند. ولی اگر بعد از مسح متوجه شدید که رطوبت محل کافی نبوده، همان لحظه مسح را تکرار کنید و مشکلی ندارد.
    من این تو ذهنمه که موقع وضو مثلا صورت که شسته میشه وقتی پا مسح میشه باید صورت یا دستها رطوبت داشته باشن یا مثلا وقتی پای راست مسح میشه وقتی پای چپ رو مسح میکنیم باید پای راست رطوبت روش باشه و سر همین بین دو تا مسح فاصله نمیندازم چون مسح راست خیلی سریع خشک میشه
    همچین تزی واسه این ذهنمه که بعضا دیدم به طرف تذکر میدن که چقدر فاصله میندازه بین دو تا مسح (جورابشون رو در میارن واسه مسح پای دیگه اونم وسط وضو)
    اینکه شما گفتین خلافه اینه میشه بیشتر توضیح بدین (ببخشید نکات ریز میپرسم چون وسواس بخشیش ناشی از ندانستن احکامه)

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    123
    حضور
    18 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    346



    به نام خدا
    سلام
    ام دی 66 هستم یک وسواسی
    1- وضو میگیرم نماز دارم میخونم آب وضو وارد دهان میشه باید چه کرد میشه فرو برد؟
    2- دارم مثلا میگم ایاک (کاف با فتحه بعد شک در ادای صحیح حرف کاف میکنم کمی مکث میبینم که یقین ندارم پس میخوام ادامه بدم ولی این مکث و عدم سکون حرف کاف چی میشه؟) آیا باید ادامه داد یا اینکه دوباره بگم ایاک (با فتحه کاف )
    3- این دیدا اضافه شده (یکی رو درست میکنم یکی دیگه و یه جای دیگه شک پدیدار میشه) در نماز وقتی دارم آهسته میخونم گاهی انگار حرف دال ت تلفط میشه مخصوصا توی سوره توحید...
    4- آخر من نفهمیدم وقتی توی ادای یه حرف شک میکنم تکرار کنم یا نه ؟واقعا میمونم اگه تکرار نکنم همش فکر میکنم که اشتباه بوده و بعدا پشیمون میشم که چرا تکرار نکردم. وقتی هم تکرار کنم میگم خب به وسواس عمل کردی نمازت باطل...کلا مکن زیاد به باطل بودن نماز فتوا میدم ...
    5- موقع نماز ماعت امام رکعت سوم من رکعت دوم نماز مغرب. من آهسته میخوندم بعد دیدم امام رفتن به رکوع (کلا من نمیرسم چون هم من برای ادای صحیح کلمات خیلی آروم حمد رو میخونم هم امام جماعت ما تند میخونه) آیت الله بهجت میگن اگه به رکوع نرسیدیدن بهتره که نیت فرادی کنین . منم فهمیدم که نمیرسم و وقتی امام جماعت از رکوع خارج شدن من نیت فردی کردم (آیا از وقتی که میبینم نمیرسم باید نیت فرادی کنم یا تا وقتی امام جماعت رکوع هستن میشه نیت جماعت باقی موند) بعد بلافاصله بعد از نیت فرادی قرائتم رو به جهر تبدیل کردم (این کار درست بوده؟ چون دیگه فرادی بوده ازون به بعد و نماز مغرب بوده)
    خودمم موندم این فکرا و مسائل زیر واسه چی میاد تو ذهن من بیچاره؟ جوابشم نمیدونم دوباره مجبور میشم بخونم. مخصوصا حد اینکه چند بار میشه تکرار کرد..کلا من گلوم هم مشکل داره به خاطر سینوزیت حروف حلقی رو مشکل تلفظ میکنم .. و توی تکرارشم میمونم
    با تشکر از پاسختان

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    32
    حضور
    9 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    81



    نقل قول نوشته اصلی توسط md66 نمایش پست ها
    ببخشید این درسته؟


    من این تو ذهنمه که موقع وضو مثلا صورت که شسته میشه وقتی پا مسح میشه باید صورت یا دستها رطوبت داشته باشن یا مثلا وقتی پای راست مسح میشه وقتی پای چپ رو مسح میکنیم باید پای راست رطوبت روش باشه و سر همین بین دو تا مسح فاصله نمیندازم چون مسح راست خیلی سریع خشک میشه
    همچین تزی واسه این ذهنمه که بعضا دیدم به طرف تذکر میدن که چقدر فاصله میندازه بین دو تا مسح (جورابشون رو در میارن واسه مسح پای دیگه اونم وسط وضو)
    اینکه شما گفتین خلافه اینه میشه بیشتر توضیح بدین (ببخشید نکات ریز میپرسم چون وسواس بخشیش ناشی از ندانستن احکامه)
    با سلام
    علت اینکه گفته میشود نباید بین اجزای وضو فاصله انداخت بخاطر اینست که موالات در وضو شرط است و با این تاخیر موالات از بین میرود ،و بخاطر خشک نشدن اعضا نیست .موفق باشید

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۰۵/۱۵, ۲۲:۴۵ : 2

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود