صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیاقبل از اینکه جسم خاکی مون شکل بگیره بین ماوبقیه انسانها فرق گذاشته شده؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    273
    حضور
    4 روز 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1316

    آیاقبل از اینکه جسم خاکی مون شکل بگیره بین ماوبقیه انسانها فرق گذاشته شده؟




    سلام
    جایی خوندم که:
    انگاه که عالم اماده ی پذیرش حضور انسان بروی زمین می گشت خداوند دو اب گوارا و تلخ و شور را بر زمین فرو ریخت تا قدری از ان خاک گل شد و زمانی از ان گذشت تا خداوند ان گل را به قدرت خود به دونیم تقسیم کرد نیمی در سمت راست و نیمی در سمت چپ قرار گرفت ...
    کسانی که از نیمه راست گل ها خلق شدند به اصحاب یمین و کسانی که از نیمه چپ خلق شدند به اصحاب شمال نام گرفتند...
    خب این یعنی؟
    یعنی حتی قبل از اینکه جسم خاکی مون شکل بگیره بین ما و بقیه انسانها فرق گذاشته شده؟
    علت چیه؟
    چرا یه عده از انسانها باید از نیمه راست گل و یه عده دیگه از نیمه چپ گل خلق بشن؟
    اصلا چه فرقی بین اون گل هست؟؟؟؟


    کارشناس بحث : صدرا

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۶/۱۰ در ساعت ۰۱:۵۵

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    علاقه
    ولایت، فلسفه،شهدا، طلبگی
    نوشته
    101
    حضور
    1 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    554



    بسم الله

    با سلام
    میشه لطفا بفرمایید کجا خوندید؟!!!
    امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف):

    هر یک از شما باید کاری کند که با آن

    به محبت ما نزدیک شود.

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    273
    حضور
    4 روز 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1316



    یه کتاب همراه (برای موبایل) دانلود کرده بودم
    به نام <انسان از مرگ تا برزخ>

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    21
    حضور
    1 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    99



    سلام دوست عزیز
    اولا باید ببینید که این متن شما چه قدر از نظر منابع اسلامی موثق است.
    دوما بنده همچین نظری رو قبول ندارم.ببینید انسان پس از ورود به عالم ماده مشمول هدایت عام الهی میشود.همانطور که در ایه سوم سوره دهر یا انسان خداوند این مساله را بیان میدارند."انا هدیناه السبیل،اما شاکرا و اما کفورا"
    و انسان درین مساله مختار است که راه درست را برگزیند یا راه نادرست.اما ما یک هدایت ثانویه هم داریم که در جمله"ان الله یهدی من یشاء و یضل من یشاء" میباشد.

    آری فرق انسانها ازین ایه مشخص میشود.کسانی که در هدایت عام دعوت حق را لبیک گویند هدایت ثانویه خداوند شامل حال انان میشود و دستگیری حق در مورد انان ویژه میگردد.
    اینانند که جزو السابقون و جزو اصحاب یمین میشوند.

    مسائلی هم که به قبل از عالم ماده برمیگردد مسائل مربوط به عهد و میثاقیست که خداوند از انسانها گرفته و این هایی که شما ذکر کردید فکر نمیکنم موثق باشد.
    این مه که به علقمه روان است

    ساقی تمام تشنگان است....

  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    273
    حضور
    4 روز 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1316



    کارشناس محترم این بخش چه نظری دارند؟

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    نقل قول نوشته اصلی توسط بقیع غریب نمایش پست ها
    سلام
    جایی خوندم که:
    انگاه که عالم اماده ی پذیرش حضور انسان بروی زمین می گشت خداوند دو اب گوارا و تلخ و شور را بر زمین فرو ریخت تا قدری از ان خاک گل شد و زمانی از ان گذشت تا خداوند ان گل را به قدرت خود به دونیم تقسیم کرد نیمی در سمت راست و نیمی در سمت چپ قرار گرفت ...
    کسانی که از نیمه راست گل ها خلق شدند به اصحاب یمین و کسانی که از نیمه چپ خلق شدند به اصحاب شمال نام گرفتند...
    خب این یعنی؟
    یعنی حتی قبل از اینکه جسم خاکی مون شکل بگیره بین ما و بقیه انسانها فرق گذاشته شده؟
    علت چیه؟
    چرا یه عده از انسانها باید از نیمه راست گل و یه عده دیگه از نیمه چپ گل خلق بشن؟
    اصلا چه فرقی بین اون گل هست؟؟؟؟

    با سلام و عرض ادب

    سخن شما را در دو عالم (عالم خلقت مادی و عالم خلقت نوری) بررسی می نمائیم. در رابطه با خلقت مادی انسان عرض می شود:
    الف) چنین سخنی با آموزه های دینی ما در تعارض است و قابل پذیرش نیست. خداوند متعال حکیم است و او براساس اراده حكيمانه خود، موجودات را از عدم به كمال وجود رسانده و با تدبير و سوق دادن هر مخلوقی به‏سوى كمال و هدفى كه در نهاد آن مخلوق نهفته است، فيض خود را در مورد او تداوم مى‏بخشد. وحکمت الهی در مورد انسان بر این تعلق گرفته که او موجودی مختار باشد و اختیار مقتضی هدایت تکوینی و تشریعی اوست؛ و عالم دنیا بهترین مکانی است که قابلیت چنین امتحانی را دارد که در سایه آن کمالات انسان به فعلیت خواهد رسید.

    «إِنَّا جَعَلْنا ما عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَها لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً»؛[1]البتّه ما آنچه را روى زمين است، زينت براى آن قرار داديم تا آنان را بيازماييم كه كدامشان بهتر و نيكوتر عمل مى‏كنند.

    «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ»؛ [2]آيا مردم پنداشتند كه چون گفتند: ايمان آورديم، رها مى‏شوند و ديگر مورد آزمايش قرار نمى‏گيرند؟!

    «وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَ لَيَعْلَمَنَّ الْكاذِبِينَ»؛[3]بدون ترديد كسانى را كه پيش از ايشان بودند آزموديم تا خداوند كسانى را كه راست گفتند معلوم دارد و دروغگويان را (نيز) معلوم دارد.

    «ما كانَ اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلى‏ ما أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتَّى يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَيْبِ وَ لكِنَّ اللَّهَ يَجْتَبِي مِنْ رُسُلِهِ مَنْ يَشاءُ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ إِنْ تُؤْمِنُوا وَ تَتَّقُوا فَلَكُمْ أَجْرٌ عَظِيم»؛[4]چنين نبود كه خداوند، مؤمنان را به همان‏گونه كه شما هستيد واگذارد مگر آنكه ناپاك را از پاك جدا سازد.

    ب) در داستان خلقت حضرت آدم در قرآن می خوانیم که خداوند خبر از قرار دادن خلیفه ای در روی زمین می دهد، که در این هنگام ملائکه سوال نمودند: «پروردگارا! آيا كسى را در آن قرار مى‏دهى كه فساد و خونريزى كند وخداوند فرمود: «من حقايقى را مى‏دانم كه شما نمى‏دانيد».

    بعد از خلقت آدم ملائکه مامور به سجده بر او شدند: «وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلِيسَ أَبى‏ وَ اسْتَكْبَرَ وَ كانَ مِنَ الْكافِرِين».بقره/34،ص6.

    که بعد از این مراحل خداوند متعال آدم را وراد بهشت برزخی نمود و او را از فریب شیطان بر حذر داشت و بعد از تخلف آدم و خوردن از شجره منهیه خداوند آدم وهمسرش را به عالم دنیا فرستاد و فرمود:«قُلْنَا اهْبِطُوا مِنْها جَمِيعاً فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدىً فَمَنْ تَبِعَ هُدايَ فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ»؛[5]گفتيم: «همگى از آن، فرود آييد! هر گاه هدايتى از طرف من براى شما آمد، كسانى كه از آن پيروى كنند، نه ترسى بر آنهاست، و نه غمگين شوند.

    ج) پیدایش نسل بشر(خلقت مادی) از حضرت آدم و هوا بوده است همچنان که خداوند می فرمایديا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً كَثِيراً وَ نِساءً »؛[6] اى مردم! از (مخالفت) پروردگارتان بپرهيزيد! همان كسى كه همه شما را از يك انسان آفريد و همسر او را (نيز) از جنس او خلق نمود و از آن دو، مردان و زنان فراوانى (در روى زمين) منتشر ساخت.

    بنابراین فرض اینکه خدای متعال در عالم دنیا بدون دلیل، گروهی را بر گروه دیگری ترجیح داده باشد فرض باطلی است.


    [1]. کهف/7و8.

    [2].العنکبوت/2.

    [3].العنکبوت/3.

    [4].آل عمران/179.

    [5].البقره/38.

    [6].النساء/1.

    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۱/۰۶/۱۱ در ساعت ۰۰:۲۱
    آیاقبل از اینکه جسم خاکی مون شکل بگیره بین ماوبقیه انسانها فرق گذاشته شده؟
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  13. صلوات ها 9


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    خلقت نوری انسان

    اگر مراد برتری گروهی بر گروه دیگر در خلقت نوری انسان مطرح است باز چنین فرضی باطل است و با حکمت و عدالت الهی سازگار نیست.(این قسمت را بدقت مطالعه بفرمائید).

    برای نمونه در باب زیارت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها زیارتی از امام باقر علیه السلام نقل شده که آنحضرت فرمودند: اگر نزد مزار جده‏ات فاطمه«عليهاالسلام» رفتي، بگويا ممتحنه[1] امتحنک الله الذي خلقک قبل ان يخلقک، فوجدک لما امتحنک صابره، و زعمنا انا لک اولياء و مصدقون، و صابرون لکل ما اتانا به ابوک، و اتانا به وصيه، فانا نسالک ان کنا صدقناک الا الحقتنا بتصديقنا لهما، لنبشر انفسنا بانا قد طهرنا بولايتک!».اي خانم امتحان شده‏اي که خداوند تو را پيش از خلقت (مادي)ات امتحان نمود، و تو را در آن شکيبا يافت، ما گمان مي‏کنيم که دوستداران توايم و (مقام و عظمت تو در نزد خدا را) باور داريم، و بر تمام آن چه پدر بزرگوارت و وصي و جانشين او آورده استقامت مي‏ورزيم، لذا از تو درخواست مي‏کنيم که اگر ما واقعاً تو را تصديق نموده‏ايم، ما را به خاطر اين تصديق به پدر بزرگوارت و جانشينش ملحق نمايي، تا ما به خود مژده دهيم که حقيقتا به ولايت تو پاکيزه گشتيم!

    مرحوم آیت الله علی سعادت پرور در کتاب شریف «جلوۀ نور»[2] در توضیح روایت فوق می فرمایند:

    جمله‏ي «يا ممتحنه امتحنک الله الذي خلقک قبل ان يخلقک» به هر کدام از احتمالات ذيل معنا شود، خلقتي غير از خلقت مادي را اثبات مي‏کند .

    احتمال اول:
    اينکه: ظرف «قبل» در جمله، متعلق به «خلقک» باشد، که به اين ترتيب معناي اين قسمت از زيارت اين گونه مي‏شود: اي کسي که مورد امتحان الهي واقع شدي و خداوند تو را امتحان کرد و در آن صابر يافت، خداوندي که تو را پيش از خلقت مادي در عوالم نوري آفريد.
    به اين معنا، اين جمله فقط خلقتي غير از خلقت مادي را اثبات مي‏کند، و دلالتي ندارد که امتحان آن حضرت و صبر بر آن در عوالم غير عالم مادي بوده است.

    احتمال دوم:
    آن است که: ظرف «قبل» متعلق به «امتحنک» باشد، به اين ترتيب معناي جمله اين گونه مي‏شود: اي کسي که مورد امتحان الهي واقع شدي، و خداوند پيش از آنکه تو را در عالم مادي خلق نمايد، امتحانت کرد و تو را صابر يافت و سپس در عالم مادي خلق نمود. بنابراين احتمال، ممکن است مراد از «قبل» در «قبل ان يخلقک» عالم برزخي آن حضرت بوده و امتحان در آنجا واقع شده باشد.

    ولي گويا بنابراين احتمال، مراد از «قبل»در «قبل ان يخلقک» عالم نوري و تمثلي آن حضرت است، و اين امتحان در آنجا صورت گرفته است.

    در اينجا اين سوال مطرح مي‏شود که: امتحان الهي در عوالم نوري و تمثلي و يا برزخي چگونه بوده است؟ و مراد از آن چيست؟ و آيا امتحان جز با دار تکليف و عالم ماده سازگار است؟

    در جواب بايد گفت: اينکه نحوه‏ي امتحان چگونه بوده براي ما معلوم نيست، ولي مسلما در هر عالم باشد بايد مناسب با همان عالم بوده باشد. در دار تکليف و عالم مادي به تناسب خود، و در عوالم نوري و يا برزخي به تناسب خود. و براي مخلصين (به فتح لام) به طريقي، و براي غير مخلصين به طريق ديگر.

    اما شايد بتوان گفت: امتحان الهي در خلقت نوري همان پيمان و «عهد عبوديتي» باشد که خداوند از فرزندان آدم علیه السلام گرفت؛ چنانکه می فرماید:«الم اعهد إليکم يا بني ادم، ان لا تعبدوا الشيطان، انه لکم عدو مبين، و ان اعبدوني، هذا صراط مستقيم»؛[3] اي فرزندان آدم، آيا از شما عهد و پيمان نگرفتم که شيطان را بندگي نکنيد، که وي دشمن آشکار شماست. و مرا بندگي کنيد که اين صراط مستقيم و راه راست است.

    و يا ممکن است: مراد، امتحان الهي باشد که به صورت «اخذ ميثاق» از فرزندان آدم (عليه‏السلام)بوده است، چنانکه مي‏فرمايد:
    «و اذ اخذ ربک من بني آدم من ظهورهم ذريتهم، و اشهدهم علي انفسهم: الست بربکم؟ قالوا: بلي»؛[4]و هنگامي که پروردگارت از صلب فرزندان آدم، ذريه و نسل آنها را برگرفت و آنها را بر خود گواه ساخت که آيا من پروردگار شما نيستم؟ گفتند: بله.

    و نيز ممکن است: مراد از امتحان الهي، همان «ميثاق غليظ» و پيمان محکمي باشد که از عده‏اي از انبياي برجسته و يا از همه انبيا گرفته شده، و از حضرت فاطمه «عليهاالسلام»نيز به لحاظ قرين بودن با انبيا و يا با انبياي برجسته، اخذ شده باشد، چنانکه مي‏فرمايد:
    «و اذ اخذنا من النبيين ميثاقهم و منک و من نوح و ابراهيم و موسي و عيسي بن مريم، و اخذنا منهم ميثاقا غليظا، ليسئل الصادقين عن صدقهم، و اعد للکافرين عذابا اليما»؛[5]و هنگامي که از پيامبران عهد و ميثاق گرفتيم و هم از تو و از نوح و ابراهيم و موسي و عيسي بن مريم، از همه پيمان محکم گرفتيم، تا خداوند از راستگويان از گفتار صدقشان باز پرسد، و براي کافران عذاب دردناک آماده کند.

    بالاخره، شايد بتوان گفت: موضوع عهد عبوديت (الم اعهد اليکم..)، و گرفتن ميثاق مطلق (از تمامي فرزندان آدم (عليه‏السلام))، و اخذ ميثاق از انبيا، يک پيمان نيست، بلکه سه پيمان جداگانه است، و گويا هر کدام از آنها در عالم و خلقتي از مراحل خلقت نوري بوده است، والله اعلم.

    در هر حال، بيانات فوق به يک سوي امتحان اشاره دارد، و سوي ديگر که جلوه‏ي خارجي امتحان است در عالم ماده واقع مي‏شود، و در قيامت نيز از نتيجه‏ي آزمايش سوال مي‏گردد؛ لذا در آن عالم نیز برتری برخی بر برخی دیگر بدون امتحان نبوده که البته امتحان نیز طالب اختیار متناسب آن عالم خواهد بود.

    موفق باشید.


    [1]. مَحَنَ، مَحْناً فلانا: إختبره و جرَّبه، او را آگاهانيد و آزمود؛امتحن الشي‏ء: اختبره، آن را آزمود. و منه امتحان الطلبة؛المِحْنَة: ما يمتحن به الانسان من بليّة؛ مُمْتَحَنَة: زن آزموده و امتحان شده؛مُمْتَحِنَة: زن آزمايش‏کننده.

    [2].جلوه نور، علی سعادت پرور، ص224.

    [3]. يس: 60.

    [4]. اعراف: 172.

    [5].احزاب: 7 و 8.

    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۱/۰۶/۱۱ در ساعت ۰۰:۳۱
    آیاقبل از اینکه جسم خاکی مون شکل بگیره بین ماوبقیه انسانها فرق گذاشته شده؟
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  15. صلوات ها 8


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    273
    حضور
    4 روز 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1316



    یعنی این متنی که نوشتم از پایه مشکل داره و با عقل جور در نمیاد!
    راستش خودم هم باورش واسم خیلی سخت بود... که ایا واقعا چنین چیزی امکان داره یا نه؟!!
    متشکرم از کارشناس محترم

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مهدی شناسی
    نوشته
    45
    حضور
    13 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    126



    در قرآن داریم کهدر عالم ذر ما همه انتخاب کردیم که پیرو راه حق باشیم یا باطل
    http://www.askdin.com/thread12147.html
    اللهم عجل ولیک فرج

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علم و تحقيق درمورد انسان و سرنوشت انسان دردست کیست
    نوشته
    642
    حضور
    15 روز 14 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1302



    بنام او

    نقل قول نوشته اصلی توسط حمید صلواتی نمایش پست ها
    در قرآن داریم کهدر عالم ذر ما همه انتخاب کردیم که پیرو راه حق باشیم یا باطل
    عالم ذر
    خسته نباشيد..
    1معذرت ميخوام عالم ذر چي هست؟؟
    2چگونه انتخاب كرديم يا انتخاب كرديد يا انتخاب كردند ؟؟


    باتشكر..

    ویرایش توسط آینده : ۱۳۹۱/۰۶/۱۱ در ساعت ۱۶:۴۰ دلیل: تصحيح جمله

  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۶/۰۴/۳۰, ۱۳:۱۱ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود