جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظور از « حسنه » در این آیه چیست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    درس اخلاق حاج آقای مسجدمون
    نوشته
    242
    حضور
    1 روز 10 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    124
    آپلود
    0
    گالری
    6
    صلوات
    910



    بسم الله الرحمن الرحیم

    منظور از « حسنه » در این آیه چیست؟ و چه جور حسنه ای مد نظر است؟

    «ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخرة حسنه و قنا عذاب النار»


    کارشناس پاسخگو : هدی

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۶/۲۰ در ساعت ۰۲:۳۸
    .. یا ربّ فرج امام ما را برسان ..

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    درس اخلاق حاج آقای مسجدمون
    نوشته
    242
    حضور
    1 روز 10 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    124
    آپلود
    0
    گالری
    6
    صلوات
    910



    آیا هر جور کار نیکی را در بر میگیرد؟ مثل: نماز- روزه-صدقه و...

    (چرا کسی جواب نمیده...)
    .. یا ربّ فرج امام ما را برسان ..

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    1,017
    حضور
    40 روز 6 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    26
    صلوات
    3623



    سلام

    من از استادمون پرسیدم میگفت این حسنه همون محبت چهارده معصوم در دنیا و
    دست گیری در مواقف اخرت هست و همچنین برای مقربین همنشینی با این بزرگواران در بهشت!
    ویرایش توسط پرنس کوچولو : ۱۳۹۱/۰۶/۱۱ در ساعت ۰۲:۰۳

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229



    نقل قول نوشته اصلی توسط pymn_nzr نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم
    منظور از « حسنه » در این آیه چیست؟ و چه جور حسنه ای مد نظر است؟
    «ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخرة حسنه و قنا عذاب النار»
    کارشناس پاسخگو : یاسین


    با سلام و درود بر شما كاربر گرانقدر

    در تفسير عياشى از امام صادق ع روايت آورده كه در تفسير آيه:" رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً" فرمود: منظور از حسنه رضوان خدا و بهشت در آخرت است، و نيز سعة رزق و حسن خلق در دنيا است.
    و از همان جناب روايت شده كه فرمود حسنه در دنيا رضوان خدا و توسعه در معيشت، و همنشين خوب، و در آخرت بهشت است.

    و از على ع روايت شده كه فرمود: (حسنه در دنيا همسر صالح، و در آخرت حوريه است،).

    مؤلف: اين روايات از باب شمردن مصداق است، و گرنه آيه شريفه مطلق است، و از آنجايى كه رضوان اللَّه چيزى است كه ممكن است نمونه‏اش و ظهور ناقصش در دنيا، و ظهور تامش در آخرت حاصل شود، از اين جهت مى‏توان آن را هم از حسنات دنيا شمرد هم چنان كه در روايت اولى شمرده، و هم از حسنات آخرت، هم چنان كه در روايت دومى شمرده.
    _____________________

    ترجمه الميزان، ج‏2، ص: 127


    «وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً»: حسنة، به نعمتهاى دنيا، به وسعت روزى و معاش، به اخلاق نيكو، به علم و عبادت، به زن صالح، به زبان شاكر و قلب ذاكر و زن مؤمن و ... تفسير شده است.
    روايت شده كه به هر كس آن سه تا داده شده، خوبى دنيا و آخرت به او داده شده است، و وجه آن اين است كه مقصود از خوبى و حسنه دنيا چيزى است كه به قواى نفسانى و لذّتهاى آن بازمى‏گردد، به نحوى كه از سلوك به سوى پروردگار مانع نشود. مولوى (ره)، چه خوب گفته است:
    آتنا فى دار دنيا ناحسن ## آتنا فى دار عقبا ناحسن‏
    راه را بر ما چو بستان كن لطيف ### مقصد ما باش هم تو اى شريف‏

    «وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً»: حسنة و خوبيهاى آخرت از مقايسه با آنچه از خوبيهاى دنيا ياد شد، معلوم مى‏شود.
    «وَ قِنا عَذابَ النَّارِ»: و چون هر چيزى كه براى انسان بد است، از ناحيه انسانيت او است از قبيل مظاهر جهنّم و دردهاى آن، خواه از ملايمات حيوانى باشد، يا نه. لذا، عذاب آتش به شهوات، گناهان و به تب و ساير دردها، تفسير شده است.
    __________________________

    ترجمه بيان السعادة، ج‏2، ص: 415
    ویرایش توسط رحیق مختوم : ۱۳۹۱/۰۶/۱۱ در ساعت ۰۰:۵۴
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229



    و گروهى مى‏گويند پروردگارا به ما در دنيا (نيكى) عطا كن و در آخرت (نيكى) مرحمت فرما و ما را از عذاب آتش نگاهدار" (وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ).
    در حقيقت اين قسمت از آيات اشاره به خواسته‏هاى مردم و اهداف آنها در اين عبادت بزرگ است بعضى جز به مواهب مادى دنيا نظر ندارند و چيزى غير از آن از خدا نمى‏خواهند بديهى است آنها در آخرت از همه چيز بى بهره‏اند.
    ولى گروهى هم مواهب مادى دنيا را مى‏خواهند و هم مواهب معنوى را بلكه زندگى دنيا را نيز به عنوان مقدمه تكامل معنوى مى‏طلبند و اين است منطق اسلام كه هم نظر به جسم و ماده دارد و هم جان و معنا و اولى را زمينه‏ساز دومى مى‏شمرد و هرگز با انسانهاى يك بعدى يعنى آنها كه در ماديات غوطه‏ورند و براى آن اصالت قائلند، يا كسانى كه به كلى از زندگانى دنيا بيگانه‏اند سازگار نيست.
    در اين كه منظور از" حسنة" در اين آيه چيست؟ تفسيرهاى مختلفى براى آن‏ذكر كرده‏اند، در روايتى از امام صادق ع به معنى وسعت رزق و حسن خلق در دنيا و خشنودى خدا و بهشت در آخرت تفسير شده است (انها السعة فى الرزق و المعاش و حسن الخلق فى الدنيا و رضوان اللَّه و الجنة فى الاخرة
    ). «1»
    و بعضى از مفسران آن را به معنى علم و عبادت در دنيا و بهشت در آخرت، يا مال در دنيا، و بهشت در آخرت، يا همسر خوب و صالح در دنيا و بهشت در آخرت دانسته‏اند در حديثى نيز از پيامبر اكرم ص آمده است:
    من اوتى قلبا شاكرا و لسانا ذاكرا و زوجة مؤمنة تعينه على امر دنياه و اخراه فقد اوتى فى الدنيا حسنة و فى الاخرة حسنة و وقى عذاب النار،
    " كسى كه خدا به او قلبى شاكر، زبانى مشغول به ذكر حق، و همسرى با ايمان كه او را در امور دنيا و آخرت يارى كند ببخشد، نيكى دنيا و آخرت را به او داده و از عذاب آتش باز داشته شده" «2».
    بديهى است حسنه به معنى هر گونه خير و خوبى است و مفهومى وسيع و گسترده دارد كه تمام مواهب مادى و معنوى را شامل مى‏شود، بنا بر اين آنچه در روايات فوق يا كلمات مفسران آمده است بيان مصداق هاى روشن آن مى‏باشد، و مفهوم آيه را محدود نمى‏كند، و اينكه بعضى از مفسران تصور كرده‏اند" حسنه" چون در آيه به صورت مفرد نكره است هر گونه نيكى را شامل نمى‏شود و لذا در تعيين مصداق آن در ميان مفسران گفتگو است «3» اشتباهى بيش نيست زيرا گاه مى‏شود كه مفرد نكره نيز معنى جنس مى‏بخشد و مورد آيه ظاهرا از اين قبيل است و به گفته بعضى از مفسران، افراد با ايمان اصل حسنه را از خدا مى‏خواهند بدون اينكه نوعى از آن را انتخاب كنند، و همه را واگذار به مشيت و اراده و انعام الهى مى‏نمايند «4».
    **********************************
    1) مجمع البيان، جلد 1 صفحه 297.
    2) همان مدرك، صفحه 298.
    3) تفسير كبير، جلد 5 صفحه 189.
    4) تفسير فى ظلال القرآن، جلد 1 صفحه 290.
    _________________

    تفسير نمونه، ج‏2، ص: 67
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    درس اخلاق حاج آقای مسجدمون
    نوشته
    242
    حضور
    1 روز 10 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    124
    آپلود
    0
    گالری
    6
    صلوات
    910



    اما ظاهرا آنچه از این آیه تفسیر میشود،و مفسران گفته اند، کاملا این نیست...

    به دلیل اینکه اینها که فرمودید جمع است و باید میشد«حسنات» اما این کلمه مفرد آمده است...

    یعنی یک عمل است که اگر آن انجام شود،(در دنیا و آخرت) واسطه ی نجات از آتش و عذاب جهنم میشود.

    از طرفی بعضی دیگر چیزی که تفسیر کرده اند، مثل شهوات و گناهان، نمیتواند کاملا مصداق این آیه باشد، زیرا ممکن است کسی گناهی انجام بدهد یا شهوترانی بکند، اما به بهشت برود..(و الله العالم)....و باید چیزی بالاتر از این ها باشد که عاقبت خیر یا شر را تعیین کند
    .

    .. یا ربّ فرج امام ما را برسان ..

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    درس اخلاق حاج آقای مسجدمون
    نوشته
    242
    حضور
    1 روز 10 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    124
    آپلود
    0
    گالری
    6
    صلوات
    910



    اما کامل ترین و در بر گیرنده ترین جواب این است. در فلسفه قاعده ای به این متن وجود دارد:
    «المطلق عند الاطلاق ینصرف الی اکمل الافراد»
    لفظی که مطلق به کار میرود مثل «حسنه» ، باید به هنگامی که اطلاقش باقی مانده باشد،باید منصرف شود به فرد کامل.
    مثلا: در روایتی که برای کفاره آمده است، لفظ طعام وارد شده است،یعنی برنج هم طعام است، آب گوشت و قرمه سبزی هم طعام است.

    اما چرا فقها گندم را به عنوان کفاره میپذیرند؟
    چون کامل ترین غذا گندم است و تا زمانی که اَکمَل وجود داشته باشد، سراغ چیز های دیگر نباید رفت.
    بنابراین حسنه ، و اکمل الافراد یعنی حب و ولایت امیر المومنین «صلوات الله و سلامه علیه و آله»
    زیرا این از اصول دین است اما موارد دیگر از فروع دین است و این کامل تر است..

    و شاهدش هم آیه «و قنا عذاب النار» است.و چطور میتوان از عذاب خداوند نجات یافت؟ «ولایة علی بن ابیطالب حصنی، فمن دخل حصنی امن من عذابی»

    نماز بی ولای او، عبادتیست بی وضو *** به دشمن علی بگو نماز خود رها کند
    یا علی مددی

    ویرایش توسط pymn_nzr : ۱۳۹۱/۰۶/۱۲ در ساعت ۱۶:۴۰
    .. یا ربّ فرج امام ما را برسان ..

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,718
    حضور
    29 روز 8 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط pymn_nzr نمایش پست ها
    اما کامل ترین و در بر گیرنده ترین جواب این است. در فلسفه قاعده ای به این متن وجود دارد: «المطلق عند الاطلاق ینصرف الی اکمل الافراد» لفظی که مطلق به کار میرود مثل «حسنه» ، باید به هنگامی که اطلاقش باقی مانده باشد،باید منصرف شود به فرد کامل. مثلا: در روایتی که برای کفاره آمده است، لفظ طعام وارد شده است،یعنی برنج هم طعام است، آب گوشت و قرمه سبزی هم طعام است. اما چرا فقها گندم را به عنوان کفاره میپذیرند؟ چون کامل ترین غذا گندم است و تا زمانی که اَکمَل وجود داشته باشد، سراغ چیز های دیگر نباید رفت. بنابراین حسنه ، و اکمل الافراد یعنی حب و ولایت امیر المومنین «صلوات الله و سلامه علیه و آله» زیرا این از اصول دین است اما موارد دیگر از فروع دین است و این کامل تر است.. و شاهدش هم آیه «و قنا عذاب النار» است.و چطور میتوان از عذاب خداوند نجات یافت؟ «ولایة علی بن ابیطالب حصنی، فمن دخل حصنی امن من عذابی»
    بله ولايت حضرت امير (ع) مصداق اتم و اكمل " حسنه" است اما نبايد لفظ " حسنه" را محدود به اين مورد نمود زيرا لفظ " حسنه " در آيه به صورت مفرد نكره است و گاه مى ‏شود كه مفرد نكره نيز معنى جنس مى ‏بخشد(1) لذا بنظر مي رسد كه مراد تمامي انواع نعم و خير و خوبي باشد هر چند كامل ترين مصداقش ، ولايت حضرت علي (ع) است .

    (1)- ر.ك : تفسير نمونه ، ج 2 ، ص 66

  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,718
    حضور
    29 روز 8 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705

    جمع بندي - حسنه در قرآن




    پرسش :منظور از « حسنه » در این آیه چیست؟ و چه جور حسنه ای مد نظر است؟

    «
    ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخرة حسنه و قنا عذاب النار»

    پاسخ : در اين كه منظور از" حسنة" در اين آيه چيست؟ تفسيرهاى مختلفى براى آن‏ ذكر كرده ‏اند، در روايتى از امام صادق ع به معنى وسعت رزق و حسن خلق در دنيا و خشنودى خدا و بهشت در آخرت تفسير شده است (انها السعة فى الرزق و المعاش و حسن الخلق فى الدنيا و رضوان اللَّه و الجنة فى الاخرة)
    و بعضى از مفسران آن را به معنى علم و عبادت در دنيا و بهشت در آخرت، يا مال در دنيا، و بهشت در آخرت، يا همسر خوب و صالح در دنيا و بهشت در آخرت دانسته‏ اند در حديثى نيز از پيامبر اكرم ص آمده است:
    من اوتى قلبا شاكرا و لسانا ذاكرا و زوجة مؤمنة تعينه على امر دنياه و اخراه فقد اوتى فى الدنيا حسنة و فى الاخرة حسنة و وقى عذاب النار،
    "
    كسى كه خدا به او قلبى شاكر، زبانى مشغول به ذكر حق، و همسرى با ايمان كه او را در امور دنيا و آخرت يارى كند ببخشد، نيكى دنيا و آخرت را به او داده و از عذاب آتش باز داشته شده" .
    بديهى است حسنه به معنى هر گونه خير و خوبى است و مفهومى وسيع و گسترده دارد كه تمام مواهب مادى و معنوى را شامل مى‏ شود، بنا بر اين آنچه در روايات فوق يا كلمات مفسران آمده است بيان مصداق هاى روشن آن مى‏باشد، و مفهوم آيه را محدود نمى ‏كند، و اينكه بعضى از مفسران تصور كرده‏اند" حسنه" چون در آيه به صورت مفرد نكره است هر گونه نيكى را شامل نمى‏ شود و لذا در تعيين مصداق آن در ميان مفسران گفتگو است اشتباهى بيش نيست زيرا گاه مى ‏شود كه مفرد نكره نيز معنى جنس مى‏بخشد و مورد آيه ظاهرا از اين قبيل است و به گفته بعضى از مفسران، افراد با ايمان اصل حسنه را از خدا مى‏ خواهند بدون اينكه نوعى از آن را انتخاب كنند، و همه را واگذار به مشيت و اراده و انعام الهى مى‏ نمايند (1).

    پرسش : اینها که فرمودید جمع است و باید می شد«حسنات» اما این کلمه مفرد آمده است...
    یعنی یک عمل است که اگر آن انجام شود،(در دنیا و آخرت) واسطه ی نجات از آتش و عذاب جهنم میشود. حسنه ، و اکمل الافراد یعنی حب و ولایت امیر المومنین «صلوات الله و سلامه علیه و آله»
    زیرا این از اصول دین است اما موارد دیگر از فروع دین است و این کامل تر استو شاهدش هم آیه «و قنا عذاب النار» است.و چطور میتوان از عذاب خداوند نجات یافت؟ «ولایة علی بن ابیطالب حصنی، فمن دخل حصنی امن من عذابی»

    پاسخ : بله ولايت حضرت امير (ع) مصداق اتم و اكمل " حسنه" است اما نبايد لفظ " حسنه" را محدود به اين مورد نمود زيرا لفظ " حسنه " در آيه به صورت مفرد نكره است و گاه مى ‏شود كه مفرد نكره نيز معنى جنس مى ‏بخشد(2) لذا بنظر مي رسد كه مراد تمامي انواع نعم و خير و خوبي باشد هر چند كامل ترين مصداقش ، ولايت حضرت علي (ع) است .

    (1)- تفسير نمونه، ج‏2، ص 67
    (2)- همان ، ص66
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۲/۰۱/۲۴ در ساعت ۱۶:۳۹

  19. صلوات ها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود