جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ظلم چیست؟ ظالم کیست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    388
    حضور
    149 روز 17 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    9
    صلوات
    2815

    ظلم چیست؟ ظالم کیست؟




    سلام علیکم

    میشه لطفا در مورد ظلم صحبت کنید؟ظلم چیست و ظالم کیست؟

    چه کار کنیم ، جز ظالمان قرار میگیریم؟

    ممنون از پاسخ گوییتون

    خداخیرتون بده



    کارشناس بحث: استاد سمیع

    ویرایش توسط بال : ۱۳۹۱/۰۶/۰۷ در ساعت ۱۶:۴۸

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط رحمت بیکران الهی نمایش پست ها
    سلام علیکم

    میشه لطفا در مورد ظلم صحبت کنید؟ظلم چیست و ظالم کیست؟

    چه کار کنیم ، جز ظالمان قرار میگیریم؟


    کارشناس بحث: استاد سمیع
    عدل چه بود وضع اندر موضعش/ظلم چه بود وضع اندر نا موضعش(1
    ظلم در لغت به معناي وضع و قرار دادن شيء است در غير موضع و جايگاهش، در مقابل، ضدّش كه عدل است، به معناي وضع و قرار دادن شيء در موضع خودش مي باشد. و در اصطلاح علماء فقه، ظلم عبارت است: از تصرف در حقوق و اموال ديگران به ناحق.
    ظلم در علم اخلاق: ظلم گاهي به معناي ضد عدالت است و آن تعدّي از حدّ وسط در هر چيزي است و ظلم به اين معنا جامع همة رذائل است و اين به معناي اعم است و گاهي لفظ جور نيز بر آن اطلاق مي‎شود و گاهي مراد از آن مترادف زيان رساندن و اذيّت كردن ديگري است كه شامل كشتن و زدن و دشنام و تهمت و غيبت و گرفتن مال او به قهر و غارت و غصب و دزدي است يا غير اينها از گفتار و كرداري كه باعث اذيت ديگران باشد. و اين ظلم به معناي اخص است و ظلم در آيات و اخبار و در عرف مردم به همين معناست.[2 امام باقر ـ عليه السّلام ـ مي‎فرمايد: «ظلم سه گونه است: ظلمي كه خدا آنرا مي‎آمرزد و ظلمي كه خدا نمي‎آمرزد و ظلمي كه خدا از آن صرف نظر نمي‎كند. امّا ستمي كه خداي عزوجل نمي‎آمرزد شرك است. و امّا ستمي كه خدا مي‎آمرزد ستمي است كه آدمي به خويش مي‎كند در آنچه ميان او و خداي عزوجل است، و امّا ستمي كه از آن صرف نظر نمي‎كند حقوق و ديوني است كه بندگان به يكديگر دارند(3
    ادامه دارد....
    پی نوشت:
    1-مولوی
    2-نراقي، ملا محمد مهدي، جامع السعادت (علم اخلاق اسلامي)، ترجمه سيد جلال الدين مجتبوي، چاپ چهارم، انتشارات حكمت، 1377 ش، ج 2، ص291 و 292
    3-همان، ص 293 و 294.

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۰۶/۰۷ در ساعت ۰۰:۲۳

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    باسمه تعالی
    باسلام:
    1-شعار ومنطق اسلام در بحث ظلم وظالم آیه شریفه 279 سوره بقره است(لا تظلمون ولاتظلمون)به همان نسبت كه مسلمانان بايد از ستمگرى به پرهيزند از تن دادن به ظلم و ستم نيز بايد اجتناب كنند، اصولا اگر ستمكش نباشد ستمگر كمتر پيدا مى‏شود و اگر مسلمانان آمادگى كافى براى دفاع از حقوق خود داشته باشند كسى نمى‏تواند به آنها ستم كند بايد پيش از آنكه به ظالم بگوييم ستم مكن به مظلوم بگوييم تن به ستم مده.
    وشعر جناب سعدی که فرمود
    من آن مورم که در پایم بمالند/نه زنبورم که از نیشم بنالند
    به فرموده شهید مطهری با منطق اسلام نمی سازد بلکه باید گفته شود
    نه آن مورم که در پایم بمالند/نه زنبورم که از نیشم بنالند
    لذا اینکه گفته می شود حق گرفتنی اسن نه دادنی درست نیست چون حق هم گرفتنی است در جائیکه مظلوم واقع شوی وهم دادنی است در جائیکه شما ظلم کرده باشی
    موفق باشید

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    404
    حضور
    14 روز 5 ساعت نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2543



    ظلم و آسیب به بدن خود تا چه اندازه باشد ظلم حساب میشود و باید در آن دنیا جوابگو باشیم؟

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط *گوهــر* نمایش پست ها
    ظلم و آسیب به بدن خود تا چه اندازه باشد ظلم حساب میشود و باید در آن دنیا جوابگو باشیم؟
    باسمه تعالی
    آسیب رساندن به بدن به حدی که منجر به ضرر مهمی برای آن شود ، شرعا جایز نیست .


  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    باسمه تعالی
    جمع بندی:

    ظلم و ظالم

    پرسش:

    ظلم چیست و ظالم کیست؟
    پاسخ:

    عدل چه بود وضع اندر موضعش/ظلم چه بود وضع اندر نا موضعش[1]

    ظلم در لغت به معناي وضع و قرار دادن شيء است در غير موضع و جايگاهش، در مقابل، ضدّش كه عدل است، به معناي وضع و قرار دادن شيء در موضع خودش مي باشد. و در اصطلاح علماء فقه، ظلم عبارت است: از تصرف در حقوق و اموال ديگران به ناحق.

    ظلم در علم اخلاق: ظلم گاهي به معناي ضد عدالت است و آن تعدّي از حدّ وسط در هر چيزي است و ظلم به اين معنا جامع همة رذائل است و اين به معناي اعم است و گاهي لفظ جور نيز بر آن اطلاق مي‎شود و گاهي مراد از آن مترادف زيان رساندن و اذيّت كردن ديگري است كه شامل كشتن و زدن و دشنام و تهمت و غيبت و گرفتن مال او به قهر و غارت و غصب و دزدي است يا غير اينها از گفتار و كرداري كه باعث اذيت ديگران باشد. و اين ظلم به معناي اخص است و ظلم در آيات و اخبار و در عرف مردم به همين معناست.[2 ]

    امام باقر ـ عليه السّلام ـ مي‎فرمايد: «ظلم سه گونه است: ظلمي كه خدا آنرا مي‎آمرزد و ظلمي كه خدا نمي‎آمرزد و ظلمي كه خدا از آن صرف نظر نمي‎كند. امّا ستمي كه خداي عزوجل نمي‎آمرزد شرك است. و امّا ستمي كه خدا مي‎آمرزد ستمي است كه آدمي به خويش مي‎كند در آنچه ميان او و خداي عزوجل است، و امّا ستمي كه از آن صرف نظر نمي‎كند حقوق و ديوني است كه بندگان به يكديگر دارند[3]
    و ظالم کسی است که تجاوز به حق می کند،حتی آگر آن حق متعلق به خودش باشد مانند آسیب جدی رساندن به بدن و جسم خویش.

    شعار و منطق اسلام در بحث ظلم وظالم آیه شریفه 279 سوره بقره است(لا تظلمون ولاتظلمون)به همان نسبت كه مسلمانان بايد از ستمگرى به پرهيزند از تن دادن به ظلم و ستم نيز بايد اجتناب كنند، اصولا اگر ستمكش نباشد ستمگر كمتر پيدا مى‏شود و اگر مسلمانان آمادگى كافى براى دفاع از حقوق خود داشته باشند كسى نمى‏تواند به آنها ستم كند بايد پيش از آنكه به ظالم بگوييم ستم مكن به مظلوم بگوييم تن به ستم مده.
    وشعر جناب سعدی که فرمود

    من آن مورم که در پایم بمالند/نه زنبورم که از نیشم بنالند
    با منطق اسلام نمی سازد بلکه باید گفته شود
    نه آن مورم که در پایم بمالند/نه زنبورم که از نیشم بنالند
    لذا اینکه گفته می شود حق گرفتنی است نه دادنی درست نیست چون حق هم گرفتنی است در جائیکه مظلوم واقع شوی وهم دادنی است در جائیکه شما ظلم کرده باشید.
    پی نوشت:
    -مولوی
    2-نراقي، ملا محمد مهدي، جامع السعادت (علم اخلاق اسلامي)، ترجمه سيد جلال الدين مجتبوي، چاپ چهارم، انتشارات حكمت، 1377 ش، ج 2، ص291 و 292

    3-همان، ص 293 و 294.




    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۰۹/۲۵ در ساعت ۲۳:۳۷

  13. صلوات ها 4


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود